מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

"ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 13, 2021 9:39 pm

ברוקח הל' ת"ב סי' שי, מביא מנהג אבותיו שנהגו מנהגי סעודה מפסקת בערב ת"ב שחל בשבת, ואחרי שאכלו ס"ג עשו כך
ומנהג אבותי יושבין על גבי כסאות נמוכים בשבת ולא על גבי קרקע. ואוכלין על שולחן קטן ביצים ושותין מים ואין מברכין נחמנו ואין הולכין יחפים
ומובא גם בתשו' מהר"ם/הגמ"י/ב"י.

מאי משמע אין מברכין נחמנו?

מנהגם היה כהרי"ף ועוד, לומר (בכל שבת) במקום רצה נחמנו, האם כוונתו שבסעודה זו א"א נחמנו/רצה? משום שהיא שייכת לת"ב? היתכן?
או שמדובר כאן על נוסח תפילה אחר?


מי חכם ויבן אלה נבון וידעם...

שמואל שלומוביץ
הודעות: 860
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' דצמבר 13, 2021 10:14 pm

אם הכוונה לנחמנו בברכת המזון (מצאנו שנהג גם באיטליה כמו בספר תניא ואולי משם גם באשכנז) יתכן שהכוונה שהנוהגים בנוסח נחמנו בכל שבת, אין מזכירים נחמה בסעודה מפסקת בכל נוסח הברכה אלא מזכירים של שבת בלא שינוי מטבע הברכה כולה לנחמה.
וקשה לומר שלא יזכיר והראנו בנחמת ציון, שהרי בלי זה אין קישור כ"כ למטבע הברכה של חול. או שדי בקשירת הנוסח מ'והרוח לנו מכל צרותינו', ל'שלא תהא צרה ויגון ביום מנוחתינו'. וצ"ע.

בברכה המשולשת
הודעות: 14211
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 14, 2021 3:57 pm

מההקשר משמע שמדובר בהנהגת אבלות שלא נהגו בה בשבת עצמה (כמו עניין נעילת הסנדל)

באמונתו
הודעות: 3265
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 14, 2021 4:37 pm

איש_ספר כתב:ברוקח הל' ת"ב סי' שי, מביא מנהג אבותיו שנהגו מנהגי סעודה מפסקת בערב ת"ב שחל בשבת, ואחרי שאכלו ס"ג עשו כך
ומנהג אבותי יושבין על גבי כסאות נמוכים בשבת ולא על גבי קרקע. ואוכלין על שולחן קטן ביצים ושותין מים ואין מברכין נחמנו ואין הולכין יחפים
ומובא גם בתשו' מהר"ם/הגמ"י/ב"י.
מאי משמע אין מברכין נחמנו?
מנהגם היה כהרי"ף ועוד, לומר (בכל שבת) במקום רצה נחמנו, האם כוונתו שבסעודה זו א"א נחמנו/רצה? משום שהיא שייכת לת"ב? היתכן?
או שמדובר כאן על נוסח תפילה אחר?
מי חכם ויבן אלה נבון וידעם...

שפיל לסיפיה, היינו ספר הרוקח - הלכות סעודה סימן שלט: טעה ולא הזכיר נחמנו. טעה ולא הזכיר של שבת...
אף בפירושי סידור התפילה לרוקח [קמז] ברכת המזון:
בשבת מברך הזן את הכל, על הארץ ועל המזון, נחמינו ה' אלקינו בציון עירך לפי שכתוב ציון [היא] דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה, אנו מבקשין בין בתפלה בין בברכת המזון על ציון וירושלם. ואף על פי שאין שואל [אדם] צרכיו בשבת, טופס ברכות כן הוא. נחמינו שתביאנו בציון עירך ותנחמנו על רוב צערינו שסבלנו, ועתיד לנחמינו על ידי י' קידושי' כדאמר בפסיקתא, ואלו הן: הושע, ויואל, עמוס, מיכה, נחום, חבקוק, צפניה, חגי, זכריה, ומלאכי. ושמחינו מלכינו בבנין בית בחירתך שמחים בבנין בית המקדש שהוא מקום אשר בחרת, מהרה הקם מלכותך שתביא משיח, ואז והייתה לה' המלוכה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 14, 2021 5:40 pm

באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:ברוקח הל' ת"ב סי' שי, מביא מנהג אבותיו שנהגו מנהגי סעודה מפסקת בערב ת"ב שחל בשבת, ואחרי שאכלו ס"ג עשו כך
ומנהג אבותי יושבין על גבי כסאות נמוכים בשבת ולא על גבי קרקע. ואוכלין על שולחן קטן ביצים ושותין מים ואין מברכין נחמנו ואין הולכין יחפים
ומובא גם בתשו' מהר"ם/הגמ"י/ב"י.
מאי משמע אין מברכין נחמנו?
מנהגם היה כהרי"ף ועוד, לומר (בכל שבת) במקום רצה נחמנו, האם כוונתו שבסעודה זו א"א נחמנו/רצה? משום שהיא שייכת לת"ב? היתכן?
או שמדובר כאן על נוסח תפילה אחר?
מי חכם ויבן אלה נבון וידעם...

שפיל לסיפיה, היינו ספר הרוקח - הלכות סעודה סימן שלט: טעה ולא הזכיר נחמנו. טעה ולא הזכיר של שבת...
אף בפירושי סידור התפילה לרוקח [קמז] ברכת המזון:
בשבת מברך הזן את הכל, על הארץ ועל המזון, נחמינו ה' אלקינו בציון עירך לפי שכתוב ציון [היא] דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה, אנו מבקשין בין בתפלה בין בברכת המזון על ציון וירושלם. ואף על פי שאין שואל [אדם] צרכיו בשבת, טופס ברכות כן הוא. נחמינו שתביאנו בציון עירך ותנחמנו על רוב צערינו שסבלנו, ועתיד לנחמינו על ידי י' קידושי' כדאמר בפסיקתא, ואלו הן: הושע, ויואל, עמוס, מיכה, נחום, חבקוק, צפניה, חגי, זכריה, ומלאכי. ושמחינו מלכינו בבנין בית בחירתך שמחים בבנין בית המקדש שהוא מקום אשר בחרת, מהרה הקם מלכותך שתביא משיח, ואז והייתה לה' המלוכה.

לא הבנתי מה מצאת שם. כבר כתבתי שאצל הרוקח וחוגו אמרו נחמנו במקום רצה בכל שבת, השאלה מה כוונתו כאן שא"א באותה סעודה נחמנו, האם א"א נחמנו אבל אומרים רצה? האם א"א נחמנו וא"א רצה, כלומר אין מזכירין שבת כלל (וחידוש הוא), או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי סעדיה » ג' דצמבר 14, 2021 5:44 pm

איש_ספר כתב:או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

אולי צ"ל 'נחם', וכרמ"א סי' תקנ"ז.

באמונתו
הודעות: 3265
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 14, 2021 5:55 pm

איש_ספר כתב:
באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:ברוקח הל' ת"ב סי' שי, מביא מנהג אבותיו שנהגו מנהגי סעודה מפסקת בערב ת"ב שחל בשבת, ואחרי שאכלו ס"ג עשו כך
ומנהג אבותי יושבין על גבי כסאות נמוכים בשבת ולא על גבי קרקע. ואוכלין על שולחן קטן ביצים ושותין מים ואין מברכין נחמנו ואין הולכין יחפים
ומובא גם בתשו' מהר"ם/הגמ"י/ב"י.
מאי משמע אין מברכין נחמנו?
מנהגם היה כהרי"ף ועוד, לומר (בכל שבת) במקום רצה נחמנו, האם כוונתו שבסעודה זו א"א נחמנו/רצה? משום שהיא שייכת לת"ב? היתכן?
או שמדובר כאן על נוסח תפילה אחר?
מי חכם ויבן אלה נבון וידעם...

שפיל לסיפיה, היינו ספר הרוקח - הלכות סעודה סימן שלט: טעה ולא הזכיר נחמנו. טעה ולא הזכיר של שבת...
אף בפירושי סידור התפילה לרוקח [קמז] ברכת המזון:
בשבת מברך הזן את הכל, על הארץ ועל המזון, נחמינו ה' אלקינו בציון עירך לפי שכתוב ציון [היא] דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה, אנו מבקשין בין בתפלה בין בברכת המזון על ציון וירושלם. ואף על פי שאין שואל [אדם] צרכיו בשבת, טופס ברכות כן הוא. נחמינו שתביאנו בציון עירך ותנחמנו על רוב צערינו שסבלנו, ועתיד לנחמינו על ידי י' קידושי' כדאמר בפסיקתא, ואלו הן: הושע, ויואל, עמוס, מיכה, נחום, חבקוק, צפניה, חגי, זכריה, ומלאכי. ושמחינו מלכינו בבנין בית בחירתך שמחים בבנין בית המקדש שהוא מקום אשר בחרת, מהרה הקם מלכותך שתביא משיח, ואז והייתה לה' המלוכה.

לא הבנתי מה מצאת שם. כבר כתבתי שאצל הרוקח וחוגו אמרו נחמנו במקום רצה בכל שבת, השאלה מה כוונתו כאן שא"א באותה סעודה נחמנו, האם א"א נחמנו אבל אומרים רצה? האם א"א נחמנו וא"א רצה, כלומר אין מזכירין שבת כלל (וחידוש הוא), או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

בספר הרוקח - הלכות תשעה באב סימן שיא:
אבל ר' משה בר' יקותיאל נוהג בשפירא ומקובל מאבא, כי בסעודה המפסיק, אין מברך בזימון, ואין אומר נחמנו, ולא רצה והחליצנו, כי אם מיסב על השלחן.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' דצמבר 14, 2021 5:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 14, 2021 5:57 pm

סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

אולי צ"ל 'נחם', וכרמ"א סי' תקנ"ז.

ראשית, מדבור בחידוש של מהרי"ל ואין בראשונים. שנית איזה הו"א היה שיגידו נחם בערב ת"ב. וכי בסעודה מפסקת רגילה אומרים?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 14, 2021 5:59 pm

באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:
באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:ברוקח הל' ת"ב סי' שי, מביא מנהג אבותיו שנהגו מנהגי סעודה מפסקת בערב ת"ב שחל בשבת, ואחרי שאכלו ס"ג עשו כך
ומנהג אבותי יושבין על גבי כסאות נמוכים בשבת ולא על גבי קרקע. ואוכלין על שולחן קטן ביצים ושותין מים ואין מברכין נחמנו ואין הולכין יחפים
ומובא גם בתשו' מהר"ם/הגמ"י/ב"י.
מאי משמע אין מברכין נחמנו?
מנהגם היה כהרי"ף ועוד, לומר (בכל שבת) במקום רצה נחמנו, האם כוונתו שבסעודה זו א"א נחמנו/רצה? משום שהיא שייכת לת"ב? היתכן?
או שמדובר כאן על נוסח תפילה אחר?
מי חכם ויבן אלה נבון וידעם...

שפיל לסיפיה, היינו ספר הרוקח - הלכות סעודה סימן שלט: טעה ולא הזכיר נחמנו. טעה ולא הזכיר של שבת...
אף בפירושי סידור התפילה לרוקח [קמז] ברכת המזון:
בשבת מברך הזן את הכל, על הארץ ועל המזון, נחמינו ה' אלקינו בציון עירך לפי שכתוב ציון [היא] דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה, אנו מבקשין בין בתפלה בין בברכת המזון על ציון וירושלם. ואף על פי שאין שואל [אדם] צרכיו בשבת, טופס ברכות כן הוא. נחמינו שתביאנו בציון עירך ותנחמנו על רוב צערינו שסבלנו, ועתיד לנחמינו על ידי י' קידושי' כדאמר בפסיקתא, ואלו הן: הושע, ויואל, עמוס, מיכה, נחום, חבקוק, צפניה, חגי, זכריה, ומלאכי. ושמחינו מלכינו בבנין בית בחירתך שמחים בבנין בית המקדש שהוא מקום אשר בחרת, מהרה הקם מלכותך שתביא משיח, ואז והייתה לה' המלוכה.

לא הבנתי מה מצאת שם. כבר כתבתי שאצל הרוקח וחוגו אמרו נחמנו במקום רצה בכל שבת, השאלה מה כוונתו כאן שא"א באותה סעודה נחמנו, האם א"א נחמנו אבל אומרים רצה? האם א"א נחמנו וא"א רצה, כלומר אין מזכירין שבת כלל (וחידוש הוא), או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

בספר הרוקח - הלכות תשעה באב סימן שיא:
אבל ר' משה בר' יקותיאל נוהג בשפירא ומקובל מאבא, כי בסעודה המפסיק, אין מברך בזימון, ואין אומר נחמנו, ולא רצה והחליצנו, כי אם מיסב על השלחן.
יפה מאד. לכאורה נפשט הספק. וחידוש גדול שכיון שאין הסעודה באה מחמת שבת אין מזכירין בה שבת.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי סעדיה » ג' דצמבר 14, 2021 6:03 pm

איש_ספר כתב:
סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

אולי צ"ל 'נחם', וכרמ"א סי' תקנ"ז.

ראשית, מדבור בחידוש של מהרי"ל ואין בראשונים. שנית איזה הו"א היה שיגידו נחם בערב ת"ב. וכי בסעודה מפסקת רגילה אומרים?

הרי מדובר שם על ת"ב שחל להיות בשבת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 14, 2021 6:06 pm

סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:
סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

אולי צ"ל 'נחם', וכרמ"א סי' תקנ"ז.

ראשית, מדבור בחידוש של מהרי"ל ואין בראשונים. שנית איזה הו"א היה שיגידו נחם בערב ת"ב. וכי בסעודה מפסקת רגילה אומרים?

הרי מדובר שם על ת"ב שחל להיות בשבת.

נכון אבל הוא הרי לא מדבר על כל הסעודות, אלא רק על הסעודה שאוכל סמוך לי' באב, ומשום שעשאוה כמפסקת, וע"ז אמרתי בעניי, שאם בכל סעודה מפסקת א"א נחם, למה שיאמרו עתה. תוך כדי כתיבת הדברים אני מהרהר שאולי כוונתך שיש כאן צירוף, סעודה מפסקת וכן שהיא בת"ב נדחה.

באמונתו
הודעות: 3265
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 14, 2021 6:18 pm

איש_ספר כתב:
באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:
באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:ברוקח הל' ת"ב סי' שי, מביא מנהג אבותיו שנהגו מנהגי סעודה מפסקת בערב ת"ב שחל בשבת, ואחרי שאכלו ס"ג עשו כך
ומנהג אבותי יושבין על גבי כסאות נמוכים בשבת ולא על גבי קרקע. ואוכלין על שולחן קטן ביצים ושותין מים ואין מברכין נחמנו ואין הולכין יחפים
ומובא גם בתשו' מהר"ם/הגמ"י/ב"י.
מאי משמע אין מברכין נחמנו?
מנהגם היה כהרי"ף ועוד, לומר (בכל שבת) במקום רצה נחמנו, האם כוונתו שבסעודה זו א"א נחמנו/רצה? משום שהיא שייכת לת"ב? היתכן?
או שמדובר כאן על נוסח תפילה אחר?
מי חכם ויבן אלה נבון וידעם...

שפיל לסיפיה, היינו ספר הרוקח - הלכות סעודה סימן שלט: טעה ולא הזכיר נחמנו. טעה ולא הזכיר של שבת...
אף בפירושי סידור התפילה לרוקח [קמז] ברכת המזון:
בשבת מברך הזן את הכל, על הארץ ועל המזון, נחמינו ה' אלקינו בציון עירך לפי שכתוב ציון [היא] דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה, אנו מבקשין בין בתפלה בין בברכת המזון על ציון וירושלם. ואף על פי שאין שואל [אדם] צרכיו בשבת, טופס ברכות כן הוא. נחמינו שתביאנו בציון עירך ותנחמנו על רוב צערינו שסבלנו, ועתיד לנחמינו על ידי י' קידושי' כדאמר בפסיקתא, ואלו הן: הושע, ויואל, עמוס, מיכה, נחום, חבקוק, צפניה, חגי, זכריה, ומלאכי. ושמחינו מלכינו בבנין בית בחירתך שמחים בבנין בית המקדש שהוא מקום אשר בחרת, מהרה הקם מלכותך שתביא משיח, ואז והייתה לה' המלוכה.

לא הבנתי מה מצאת שם. כבר כתבתי שאצל הרוקח וחוגו אמרו נחמנו במקום רצה בכל שבת, השאלה מה כוונתו כאן שא"א באותה סעודה נחמנו, האם א"א נחמנו אבל אומרים רצה? האם א"א נחמנו וא"א רצה, כלומר אין מזכירין שבת כלל (וחידוש הוא), או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

בספר הרוקח - הלכות תשעה באב סימן שיא:
אבל ר' משה בר' יקותיאל נוהג בשפירא ומקובל מאבא, כי בסעודה המפסיק, אין מברך בזימון, ואין אומר נחמנו, ולא רצה והחליצנו, כי אם מיסב על השלחן.
יפה מאד. לכאורה נפשט הספק. וחידוש גדול שכיון שאין הסעודה באה מחמת שבת אין מזכירין בה שבת.

כיו"ב, באותה המסורת עצמה, אף פטרו (ואסרו) מלחם משנה, וכמפורש בספר ליקוטי הפרדס מרש"י:
אבל ה"ר משה ברבי יקותיאל נוהג באושפירא ומקובל מאביו, כי בסעודה המפסקת, אין מברך על שתי ככרות, ואין אומר נחמינו, ולא רצה והחליצנו, כי אם מיסב על השולחן.
לכאורה, קטע זה הנוגע ללחם משנה, נשמט בטעות מלשון הרוקח הנ"ל, שהלא לעיל לשונו:
תניא ט' באב שחל להיות בשבת, אוכל ושותה כל צרכו, ומעלה על שלחנו כסעודת שלמה בשעתה, ונראה שיבצע על ב' ככרות, ומברך נחמנו.
מבואר בפשטות, שהא בהא תליא.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' דצמבר 14, 2021 6:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי סעדיה » ג' דצמבר 14, 2021 6:19 pm

איש_ספר כתב:תוך כדי כתיבת הדברים אני מהרהר שאולי כוונתך שיש כאן צירוף, סעודה מפסקת וכן שהיא בת"ב נדחה.

לכך התכוונתי.

אמנם למאי דהביא הרב 'באמונתו' מדברי הרוקח לקמן המפורשים דאין אומרים 'רצה והחליצנו' בסעודה המפסקת, כנראה שזהו כונת הרוקח כאן, ואי"צ לכל דברינו.

וכבדרך אגב יעויין ברצו"ב אות ד' -

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 14, 2021 6:28 pm

ראיתי. יש"כ. מה בדיוק החידוש ממנו התפעל הגר"ש?

שהאומר נחמנו או אפי' רצה יוצא יד"ח אמירת נחם שהיה ראוי להאמר משום דברים שבצנעא?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 14, 2021 6:36 pm

באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:
באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:
באמונתו כתב:
איש_ספר כתב:ברוקח הל' ת"ב סי' שי, מביא מנהג אבותיו שנהגו מנהגי סעודה מפסקת בערב ת"ב שחל בשבת, ואחרי שאכלו ס"ג עשו כך
ומנהג אבותי יושבין על גבי כסאות נמוכים בשבת ולא על גבי קרקע. ואוכלין על שולחן קטן ביצים ושותין מים ואין מברכין נחמנו ואין הולכין יחפים
ומובא גם בתשו' מהר"ם/הגמ"י/ב"י.
מאי משמע אין מברכין נחמנו?
מנהגם היה כהרי"ף ועוד, לומר (בכל שבת) במקום רצה נחמנו, האם כוונתו שבסעודה זו א"א נחמנו/רצה? משום שהיא שייכת לת"ב? היתכן?
או שמדובר כאן על נוסח תפילה אחר?
מי חכם ויבן אלה נבון וידעם...

שפיל לסיפיה, היינו ספר הרוקח - הלכות סעודה סימן שלט: טעה ולא הזכיר נחמנו. טעה ולא הזכיר של שבת...
אף בפירושי סידור התפילה לרוקח [קמז] ברכת המזון:
בשבת מברך הזן את הכל, על הארץ ועל המזון, נחמינו ה' אלקינו בציון עירך לפי שכתוב ציון [היא] דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה, אנו מבקשין בין בתפלה בין בברכת המזון על ציון וירושלם. ואף על פי שאין שואל [אדם] צרכיו בשבת, טופס ברכות כן הוא. נחמינו שתביאנו בציון עירך ותנחמנו על רוב צערינו שסבלנו, ועתיד לנחמינו על ידי י' קידושי' כדאמר בפסיקתא, ואלו הן: הושע, ויואל, עמוס, מיכה, נחום, חבקוק, צפניה, חגי, זכריה, ומלאכי. ושמחינו מלכינו בבנין בית בחירתך שמחים בבנין בית המקדש שהוא מקום אשר בחרת, מהרה הקם מלכותך שתביא משיח, ואז והייתה לה' המלוכה.

לא הבנתי מה מצאת שם. כבר כתבתי שאצל הרוקח וחוגו אמרו נחמנו במקום רצה בכל שבת, השאלה מה כוונתו כאן שא"א באותה סעודה נחמנו, האם א"א נחמנו אבל אומרים רצה? האם א"א נחמנו וא"א רצה, כלומר אין מזכירין שבת כלל (וחידוש הוא), או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.

בספר הרוקח - הלכות תשעה באב סימן שיא:
אבל ר' משה בר' יקותיאל נוהג בשפירא ומקובל מאבא, כי בסעודה המפסיק, אין מברך בזימון, ואין אומר נחמנו, ולא רצה והחליצנו, כי אם מיסב על השלחן.
יפה מאד. לכאורה נפשט הספק. וחידוש גדול שכיון שאין הסעודה באה מחמת שבת אין מזכירין בה שבת.

כיו"ב, באותה המסורת עצמה, אף פטרו (ואסרו) מלחם משנה, וכמפורש בספר ליקוטי הפרדס מרש"י:
אבל ה"ר משה ברבי יקותיאל נוהג באושפירא ומקובל מאביו, כי בסעודה המפסקת, אין מברך על שתי ככרות, ואין אומר נחמינו, ולא רצה והחליצנו, כי אם מיסב על השולחן.
לכאורה, קטע זה הנוגע ללחם משנה, נשמט בטעות מלשון הרוקח הנ"ל, שהלא לעיל לשונו:
תניא ט' באב שחל להיות בשבת, אוכל ושותה כל צרכו, ומעלה על שלחנו כסעודת שלמה בשעתה, ונראה שיבצע על ב' ככרות, ומברך נחמנו.
מבואר בפשטות, שהא בהא תליא.
יש"כ גדול. לדידן האוכל כל סעודה מסעודת שבת חייב בלח"מ ואומר רצה (רק שאינו חוזר) ולא ידוע לי שיש חולקים, ונר' שיש כאן צירוף, ראשית שהסעודה לא באה מחמת השבת ועוד שאנו רוצים להשוות לה אופי של סעודה מפסקת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 14, 2021 6:40 pm

סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:
וכבדרך אגב יעויין ברצו"ב אות ד' -
אוצר החכמה_פתחי אברהם - מועדים - אוירבאך, אברהם דב בן שלמה זלמן_387.pdf

לא כ"כ מובן. הלא מהרי"ל שחידש לומר נחם בברהמ"ז למד כן מהאוכל ביוה"כ שמזכיר מעין המאורע.
והרי שלא היה די לו למהרי"ל באמירת רחם, ובנה ירושלים וכו', אלא ביקש להוסיף משהו כמועד שמזכירים אותו בתפילה ובברהמ"ז.
וא"כ מאי רבותה בנחמנו ורצה?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי סעדיה » ג' דצמבר 14, 2021 6:50 pm

איש_ספר כתב:
סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:
וכבדרך אגב יעויין ברצו"ב אות ד' -

לא כ"כ מובן. הלא מהרי"ל שחידש לומר נחם בברהמ"ז למד כן מהאוכל ביוה"כ שמזכיר מעין המאורע.
והרי שלא היה די לו למהרי"ל באמירת רחם, ובנה ירושלים וכו', אלא ביקש להוסיף משהו כמועד שמזכירים אותו בתפילה ובברהמ"ז.
וא"כ מאי רבותה בנחמנו ורצה?

כנר' עפי"ד ר' אברהם אבלי -

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15701
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 14, 2021 7:13 pm

סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:
סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:
וכבדרך אגב יעויין ברצו"ב אות ד' -
אוצר החכמה_פתחי אברהם - מועדים - אוירבאך, אברהם דב בן שלמה זלמן_387.pdf

לא כ"כ מובן. הלא מהרי"ל שחידש לומר נחם בברהמ"ז למד כן מהאוכל ביוה"כ שמזכיר מעין המאורע.
והרי שלא היה די לו למהרי"ל באמירת רחם, ובנה ירושלים וכו', אלא ביקש להוסיף משהו כמועד שמזכירים אותו בתפילה ובברהמ"ז.
וא"כ מאי רבותה בנחמנו ורצה?

כנר' עפי"ד ר' אברהם אבלי -
אוצר החכמה_באר אברהם - פאסוועלער, אברהם אבלי_234.pdf

נו נו... (נחמד רק שבמהרי"ל הל' ת"ב אות יא, (כמעט) מפורש שלמד מיוה"כ...).

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: "ואין מברכין נחמנו" - במה דברים אמורים?

הודעהעל ידי סעדיה » ג' דצמבר 14, 2021 7:23 pm

איש_ספר כתב:
סעדיה כתב:כנר' עפי"ד ר' אברהם אבלי -

נו נו... (נחמד רק שבמהרי"ל הל' ת"ב אות יא, (כמעט) מפורש שלמד מיוה"כ...).



חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים