איש_ספר כתב:באמונתו כתב:איש_ספר כתב:באמונתו כתב:איש_ספר כתב:ברוקח הל' ת"ב סי' שי, מביא מנהג אבותיו שנהגו מנהגי סעודה מפסקת בערב ת"ב שחל בשבת, ואחרי שאכלו ס"ג עשו כך
ומנהג אבותי יושבין על גבי כסאות נמוכים בשבת ולא על גבי קרקע. ואוכלין על שולחן קטן ביצים ושותין מים ואין מברכין נחמנו ואין הולכין יחפים
ומובא גם בתשו' מהר"ם/הגמ"י/ב"י.
מאי משמע אין מברכין נחמנו?מנהגם היה כהרי"ף ועוד, לומר (בכל שבת) במקום רצה נחמנו, האם כוונתו שבסעודה זו א"א נחמנו/רצה? משום שהיא שייכת לת"ב? היתכן?
או שמדובר כאן על נוסח תפילה אחר?
מי חכם ויבן אלה נבון וידעם...
שפיל לסיפיה, היינו ספר הרוקח - הלכות סעודה סימן שלט:
טעה ולא הזכיר נחמנו. טעה ולא הזכיר של שבת...
אף בפירושי סידור התפילה לרוקח [קמז] ברכת המזון:
בשבת מברך הזן את הכל, על הארץ ועל המזון, נחמינו ה' אלקינו בציון עירך לפי שכתוב ציון [היא] דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה, אנו מבקשין בין בתפלה בין בברכת המזון על ציון וירושלם. ואף על פי שאין שואל [אדם] צרכיו בשבת, טופס ברכות כן הוא. נחמינו שתביאנו בציון עירך ותנחמנו על רוב צערינו שסבלנו, ועתיד לנחמינו על ידי י' קידושי' כדאמר בפסיקתא, ואלו הן: הושע, ויואל, עמוס, מיכה, נחום, חבקוק, צפניה, חגי, זכריה, ומלאכי. ושמחינו מלכינו בבנין בית בחירתך שמחים בבנין בית המקדש שהוא מקום אשר בחרת, מהרה הקם מלכותך שתביא משיח, ואז והייתה לה' המלוכה.
לא הבנתי מה מצאת שם. כבר כתבתי שאצל הרוקח וחוגו אמרו נחמנו במקום רצה בכל שבת, השאלה מה כוונתו כאן שא"א באותה סעודה נחמנו, האם א"א נחמנו אבל אומרים רצה? האם א"א נחמנו וא"א רצה, כלומר אין מזכירין שבת כלל (וחידוש הוא), או שהנחמנו האמור כאן הוא נוסח חדש.
בספר הרוקח - הלכות תשעה באב סימן שיא:
אבל ר' משה בר' יקותיאל נוהג בשפירא ומקובל מאבא, כי בסעודה המפסיק, אין מברך בזימון, ואין אומר נחמנו, ולא רצה והחליצנו, כי אם מיסב על השלחן.
יפה מאד. לכאורה נפשט הספק. וחידוש גדול שכיון שאין הסעודה באה מחמת שבת אין מזכירין בה שבת.
כיו"ב, באותה המסורת עצמה, אף פטרו (ואסרו) מלחם משנה, וכמפורש בספר ליקוטי הפרדס מרש"י:
אבל ה"ר משה ברבי יקותיאל נוהג באושפירא ומקובל מאביו, כי בסעודה המפסקת, אין מברך על שתי ככרות, ואין אומר נחמינו, ולא רצה והחליצנו, כי אם מיסב על השולחן.
לכאורה, קטע זה הנוגע ללחם משנה, נשמט בטעות מלשון הרוקח הנ"ל, שהלא לעיל לשונו:
תניא ט' באב שחל להיות בשבת, אוכל ושותה כל צרכו, ומעלה על שלחנו כסעודת שלמה בשעתה, ונראה שיבצע על ב' ככרות, ומברך נחמנו.
מבואר בפשטות, שהא בהא תליא.