עמוד 1 מתוך 1

נוסח מודים דרבנן

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 11:14 pm
על ידי איתן נוי
על שהחייתנו וקיימתנו, צריך להיות ההמשך כן תחיינו "ותקיימנו" ולא "ותחננו".
מדוע א"כ ועל סמך מה בסידורי עדות המזרח כתבו כמעט כולם "ותחננו", למעט (מה שאני ראיתי בכ"א) בסידור עוד יוסף חי (מזרחי) שכתב "ותקיימנו".

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2022 12:23 am
על ידי נוריאל עזרא
איתן נוי כתב:על שהחייתנו וקיימתנו, 1)צריך להיות ההמשך כן תחיינו "ותקיימנו" ולא "ותחננו".
מדוע א"כ ועל סמך מה בסידורי עדות המזרח כתבו כמעט כולם "ותחננו", 2)למעט (מה שאני ראיתי בכ"א) בסידור עוד יוסף חי (מזרחי) שכתב "ותקיימנו".

1) אבל בגמרא סוטה(מ.) הנוסח "תחינו ותחננו".
"....נהרדעי אמרי משמיה דרבי סימאי ברכות והודאות לשמך הגדול על שהחייתנו וקיימתנו על שאנו מודים לך רב אחא בר יעקב מסיים בה הכי כן תחיינו ותחננו...."


2) באיזה מהדורא כתב כן לפני(מהדורא שמינית[ואני יודע שיש עוד אני ראיתי לפחות עשירית כמדומה לי]) כתוב בסידור שלו תחינו ותחננו.

נ.ב-בחיפוש באוצר אני רואה שיש גם מסידורי האשכנזים שכתוב כן.

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2022 9:21 am
על ידי איתן נוי
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:על שהחייתנו וקיימתנו, 1)צריך להיות ההמשך כן תחיינו "ותקיימנו" ולא "ותחננו".
מדוע א"כ ועל סמך מה בסידורי עדות המזרח כתבו כמעט כולם "ותחננו", 2)למעט (מה שאני ראיתי בכ"א) בסידור עוד יוסף חי (מזרחי) שכתב "ותקיימנו".

1) אבל בגמרא סוטה(מ.) הנוסח "תחינו ותחננו".
"....נהרדעי אמרי משמיה דרבי סימאי ברכות והודאות לשמך הגדול על שהחייתנו וקיימתנו על שאנו מודים לך רב אחא בר יעקב מסיים בה הכי כן תחיינו ותחננו...."


2) באיזה מהדורא כתב כן לפני(מהדורא שמינית[ואני יודע שיש עוד אני ראיתי לפחות עשירית כמדומה לי]) כתוב בסידור שלו תחינו ותחננו.

נ.ב-בחיפוש באוצר אני רואה שיש גם מסידורי האשכנזים שכתוב כן.

איך מסתדר לשונית?
אגב אורחיה, במס' סידורים שונים של אשכנזים ראיתי "ותקיימנו".

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2022 3:42 am
על ידי עקבי
איתן נוי כתב:אגב אורחיה, במס' סידורים שונים של אשכנזים ראיתי "ותקיימנו".

זה בהחלט הנוסח של האשכנזים היום. אבל הנוסח שתחיינו ותחננו אינו נוסח הספרדים של היום בלבד אלא הוא נמצא בסידורי ספרדים ישנים כמו ליסבון ר"נ נפולי ר"נ ויניציאה רפ"ד ש"ו שכ"ד. וכן נמצא בנוסח רומא (שונצינו רמ"ו קמחא דאבישונא ש"א), רומניא (ויניציאה רפ"ג), ארם צובה (ויניציאה רפ"ז) צרפת [עץ חיים (עמ' צ), מחז"ו חוץ מכי"ל (עמ' לא), ר"י בן יקר (ח"ב עמ' כו)], וכן בסידור רשב"ן מצאתי (תחננו) ותחיינו.
ובנוגע נוסח האשכנזים ראיתי בסדור כן תחיינו ותקיימנו כ"ה בס"י נוסח פולין ובנוסח אשכנז המערבי כן תחננו ותחיינו וכו' ורש"ס חידש נוסח מדיליה ע"פ הגמרא. אמנם בדקתי ולא מצאתי כדבריו. וזהו מה שנרשם אצלי:
כן תחיינו ותקיימנו: עפ"י הטור עי' רש"ס, מנטובה שיח שכב (שניהם נחשבים אשכנז מערבי), קראקא שלח שנז (שניהם נחשבים פולין אבל יש השפעה מאשכנז מערבי בשל"ח), ויניציאה שלט שמז שנא שנח שנט קטן וגדול (כמדומני כולם מעורבים ונחשבים אשכנז מערבי עם השפעה של פולין מלבד שנח שהוא בעיקר פולין עם קצת השפעה מאשכנז מערבי), בסיליאה שלט שס (שניהם נחשבים אשכנזי מערבי), הנאו שעו (נחשב אשכנזי מערבי), וילהרמסדורף תלג (כמדומני נחשב אשכנז מערבי), פפד"מ תמז (כמדומני נחשב פולין), אמ"ד תסד (כמדומני נחשב אשכנז מערבי)
כן תחננו ותחיינו: עפ"י הגמ' רמב"ם ואבודרהם עי' רש"ס, ויניציאה שט (נחשב אשכנזי מערבי), ר' הירץ שכ (נחשב אשכנזי מערבי), לונדון 27556
כן תחיינו ותחננו: ויניציאה שלא (כמדומני נחשב אשכנז מערבי עם השפעה מפולין), אמ"ד תכז (כמדומני נחשב אשכנז מערבי)
כן תחיינו ותקיימנו ותחננו: רש"ס עפ"י הגמ' בתוספת תיבה ותקימנו מן הטור ע"ש טעמו, אמ"ד תו תמא (כמדומני שניהם נחשבים פולין)

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2022 8:12 pm
על ידי איתן נוי
עקבי כתב:
איתן נוי כתב:אגב אורחיה, במס' סידורים שונים של אשכנזים ראיתי "ותקיימנו".

זה בהחלט הנוסח של האשכנזים היום. אבל הנוסח שתחיינו ותחננו אינו נוסח הספרדים של היום בלבד אלא הוא נמצא בסידורי ספרדים ישנים כמו ליסבון ר"נ נפולי ר"נ ויניציאה רפ"ד ש"ו שכ"ד. וכן נמצא בנוסח רומא (שונצינו רמ"ו קמחא דאבישונא ש"א), רומניא (ויניציאה רפ"ג), ארם צובה (ויניציאה רפ"ז) צרפת [עץ חיים (עמ' צ), מחז"ו חוץ מכי"ל (עמ' לא), ר"י בן יקר (ח"ב עמ' כו)], וכן בסידור רשב"ן מצאתי (תחננו) ותחיינו.
ובנוגע נוסח האשכנזים ראיתי בסדור כן תחיינו ותקיימנו כ"ה בס"י נוסח פולין ובנוסח אשכנז המערבי כן תחננו ותחיינו וכו' ורש"ס חידש נוסח מדיליה ע"פ הגמרא. אמנם בדקתי ולא מצאתי כדבריו. וזהו מה שנרשם אצלי:
כן תחיינו ותקיימנו: עפ"י הטור עי' רש"ס, מנטובה שיח שכב (שניהם נחשבים אשכנז מערבי), קראקא שלח שנז (שניהם נחשבים פולין אבל יש השפעה מאשכנז מערבי בשל"ח), ויניציאה שלט שמז שנא שנח שנט קטן וגדול (כמדומני כולם מעורבים ונחשבים אשכנז מערבי עם השפעה של פולין מלבד שנח שהוא בעיקר פולין עם קצת השפעה מאשכנז מערבי), בסיליאה שלט שס (שניהם נחשבים אשכנזי מערבי), הנאו שעו (נחשב אשכנזי מערבי), וילהרמסדורף תלג (כמדומני נחשב אשכנז מערבי), פפד"מ תמז (כמדומני נחשב פולין), אמ"ד תסד (כמדומני נחשב אשכנז מערבי)
כן תחננו ותחיינו: עפ"י הגמ' רמב"ם ואבודרהם עי' רש"ס, ויניציאה שט (נחשב אשכנזי מערבי), ר' הירץ שכ (נחשב אשכנזי מערבי), לונדון 27556
כן תחיינו ותחננו: ויניציאה שלא (כמדומני נחשב אשכנז מערבי עם השפעה מפולין), אמ"ד תכז (כמדומני נחשב אשכנז מערבי)
כן תחיינו ותקיימנו ותחננו: רש"ס עפ"י הגמ' בתוספת תיבה ותקימנו מן הטור ע"ש טעמו, אמ"ד תו תמא (כמדומני שניהם נחשבים פולין)

יש"כ סיכום יסודי ונפלא מאוד.
עכ"פ איך מסתדר לשונית לשון אינה נופלת על לשון?

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ד' ספטמבר 07, 2022 2:46 am
על ידי עקבי
איתן נוי כתב:עכ"פ איך מסתדר לשונית לשון אינה נופלת על לשון?

לדעת ר' שבתי סופר זה טעמו של הטור
סדור מה"ר שבתי סופר עמ' 157 כתב:ותקיימנו. מלת ותקיימנו אינה נמצאת לא בגמרא ולא באלפסי ולא ברמב"ם ובאבודרהם רק בטור א"ח כתוב ותקיימנו אולי טעמו הוא מאחר שכתב רב אחא לומר בהודאה החייתנו וקיימתנו רצה הטור לזכור כמו כן שניהם בבקשה ונכון הוא

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ד' ספטמבר 07, 2022 7:06 am
על ידי עקבי
מצאתי ברוקח תחיינו ותקיימנו אבל קשה לסמוך על הנדפס בלי לבדוק את הכת"י.
ובנוגע הגמ' עי' רא"ש (פרכות פ"ג סי"כ) תחיינו ותקיימנו ותחננו. וברא"ה (ברכות כא) שהחייתנו וחוננתנו וקימתנו כן תחיינו ותחננו ותקימנו.

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2022 5:32 pm
על ידי וונדרבר
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:על שהחייתנו וקיימתנו, צריך להיות ההמשך כן תחיינו "ותקיימנו" ולא "ותחננו".
מדוע א"כ ועל סמך מה בסידורי עדות המזרח כתבו כמעט כולם "ותחננו", למעט (מה שאני ראיתי בכ"א) בסידור עוד יוסף חי (מזרחי) שכתב "ותקיימנו".

2) באיזה מהדורא כתב כן? לפני (מהדורא שמינית [ואני יודע שיש עוד אני ראיתי לפחות עשירית כמדומה לי]) כתוב בסידור שלו תחינו ותחננו.

במהדורות הראשונות של סידור "עוד יוסף חי" היה כתוב "ותקיימנו", ולאחר מכן תיקן את הנוסח, וכתב "ותחננו".
ראה קונטרס "קול יעקב" (הסבר על הנוסחאות) אות ק"ל, (עמ' ס"ז), שבסוף סידור עוד יוסף חי (מהדורה שביעית, הנמצא באוצר החכמה), [וראיתי שכבר במהדורה חמישית כתוב כך, ואולי אפילו לפניה].

סידור עוד יוסף חי מהדורה שביעית קונטרס קול יעקב עמוד סז  .jpg
סידור עוד יוסף חי מהדורה שביעית קונטרס קול יעקב עמוד סז .jpg (59.94 KiB) נצפה 2032 פעמים

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2022 5:53 pm
על ידי נוריאל עזרא
וונדרבר כתב:....

ייש"כ!

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2022 9:19 pm
על ידי איתן נוי
וונדרבר כתב:
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:על שהחייתנו וקיימתנו, צריך להיות ההמשך כן תחיינו "ותקיימנו" ולא "ותחננו".
מדוע א"כ ועל סמך מה בסידורי עדות המזרח כתבו כמעט כולם "ותחננו", למעט (מה שאני ראיתי בכ"א) בסידור עוד יוסף חי (מזרחי) שכתב "ותקיימנו".

2) באיזה מהדורא כתב כן? לפני (מהדורא שמינית [ואני יודע שיש עוד אני ראיתי לפחות עשירית כמדומה לי]) כתוב בסידור שלו תחינו ותחננו.

במהדורות הראשונות של סידור "עוד יוסף חי" היה כתוב "ותקיימנו", ולאחר מכן תיקן את הנוסח, וכתב "ותחננו".
ראה קונטרס "קול יעקב" (הסבר על הנוסחאות) אות ק"ל, (עמ' ס"ז), שבסוף סידור עוד יוסף חי (מהדורה שביעית, הנמצא באוצר החכמה), [וראיתי שכבר במהדורה חמישית כתוב כך, ואולי אפילו לפניה].

סידור עוד יוסף חי מהדורה שביעית קונטרס קול יעקב עמוד סז .jpg

דברים חשובים ומקורות נפלאים אך עד כה לא קיבלתי תשובה איך מסתדר לשון על לשון?

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2022 10:57 pm
על ידי נוריאל עזרא
איתן נוי כתב:דברים חשובים ומקורות נפלאים אך עד כה לא קיבלתי תשובה איך מסתדר לשון על לשון?

האם חייב להיות לשון נופל על לשון?

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ג' ספטמבר 20, 2022 3:20 pm
על ידי איתן נוי
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:דברים חשובים ומקורות נפלאים אך עד כה לא קיבלתי תשובה איך מסתדר לשון על לשון?

האם חייב להיות לשון נופל על לשון?

חייב? לא ידוע לי כזה כלל. אלא שבדר"כ דברי חז"ל מדוייקים אא"כ סיבה מסויימת להם.
תקן אותי אם אני טועה.

Re: נוסח מודים דרבנן

פורסם: ה' יוני 08, 2023 9:00 am
על ידי גביר
על הנוסח 'מודים כורעים ומשתחווים' -

https://asif.co.il/wp-content/uploads/2 ... b-17-4.pdf