מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יְמַלֵא או יִמָלֵא

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
פייביש אופטובסקי
הודעות: 942
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » א' יוני 02, 2024 8:13 am

במי שבירך לחולה אומרים 'הקב"ה ימלא רחמים עליהם', ומקובל לומר: יְמַלֵא.
ובתפילה על החולה בסיום אמירת תהילים נאמר: 'ותמלא רחמים עליו', ומקובל לומר: וְתִמָלֵא,
איזה מהם הנכון?

במסתרים
הודעות: 1922
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 02, 2024 8:41 am

פייביש אופטובסקי כתב:יְמַלֵּא

אין לו פירוש כאן

לבי במערב
הודעות: 9339
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יוני 02, 2024 10:53 am

פייביש אופטובסקי כתב:ומקובל לומר: יְמַלֵא.

במחכ"ת, היכן 'מקובל' כך?

פייביש אופטובסקי
הודעות: 942
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » א' יוני 02, 2024 11:15 am

טעיתי בלשוני, וכוונתי היא שכך נוהגים.

לבי במערב
הודעות: 9339
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יוני 02, 2024 2:38 pm

ייש"כ. ועכ"פ כמדומה שהרגילים לדקדק בכה"ג אומרים 'יִמָּלֵא' (וכ"ה בסדור תהלת ה').

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 02, 2024 4:09 pm

בדומה לזה, בפיוט "צור משלו אכלנו", רבים מנקדים "יִבָּנֶה הַמִּקְדָּשׁ עִיר צִיּוֹן תְּמַלֵּא", ולכאורה צ"ל תִּמָּלֵא (כי אם התחלת המשפט היא בנסתר - מאיפה צץ פתאום הנוכח שמדברים איתו?).

פייביש אופטובסקי
הודעות: 942
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » א' יוני 02, 2024 5:47 pm

לבי במערב כתב:ייש"כ. ועכ"פ כמדומה שהרגילים לדקדק בכה"ג אומרים 'יִמָּלֵא' (וכ"ה בסדור תהלת ה').

יישר כח לכל המשיבים!
האם עורך הניקוד בסידור תהלת היה גברא רבה ובעל דיקדוק?
ובעיקר: מי יכול להוכיח מה הניקוד הנכון?

במסתרים
הודעות: 1922
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 02, 2024 6:16 pm

לאו דווקא ידוע מי ניקד תפלה זו.
אין צורך לגברא רבה לנקד התיבה.
ההוכחה היא מפירוש המלות. אם לא די בזה, איך תחשוב להוכיח ניקוד תפלה שאינה מתנ"ך.

ימַלא בא מטעות פשוטה ומרגילות פסוק ימלא ה' כל משאלותיך, ומהנאמר לפני קרה"ת וימַלא משאלותינו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 02, 2024 6:20 pm

פייביש אופטובסקי כתב:האם עורך הניקוד בסידור תהלת היה גברא רבה ובעל דיקדוק?

איני יודע לאיזו מהדורה של תהילת ה' התכוון "לבי במערב", ועכ"פ לפענ"ד אין בזה נפק"מ.
עד לפני 20-30 שנה - לא היה ניקוד כלל ל"מי שבירך" וכדו' בסידורים.
ולאחרונה יש כמה מהדורות, וכל עורך ניקד ע"פ דעתו והבנתו וכו'.

לבי במערב
הודעות: 9339
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 03, 2024 3:32 pm

כמובן שהכוונה למהדורות החדשות, ולמרבה ה'פלא' - כל המנקדים (שאצ"ל שהם בקיאים בדקדוק כנדרש) ניקדו באותו האופן...

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 03, 2024 8:06 pm

לבי במערב כתב:כמובן שהכוונה למהדורות החדשות, ולמרבה ה'פלא' - כל המנקדים (שאצ"ל שהם בקיאים בדקדוק כנדרש) ניקדו באותו האופן...

לא בדקתי לגבי המי-שבירך.
אבל במקומות אחרים (לדוגמא ביהי-רצון שבקשעהמ"ט) יש שינויים בין נקדנים שונים של סידורי תהילת ה' השונים (לדוגמא: או כיוצא בו - האם הכ' והב' דגושות או רפויות).

לבי במערב
הודעות: 9339
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 03, 2024 8:58 pm

עזריאל ברגר כתב:אבל במקומות אחרים (לדוגמא ביהי-רצון שבקשעהמ"ט) יש שינויים בין נקדנים שונים של סידורי תהילת ה' השונים (לדוגמא: או כיוצא בו - האם הכ' והב' דגושות או רפויות).
נכון, אבל ב"ימלא" שב'מי שברך' הושוו כולם לדעה אחת (והטעם פשוט, כנ"ל).

פייביש אופטובסקי
הודעות: 942
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' יוני 04, 2024 5:00 pm

מה בעצם הבעיה בכך שנו מתפללים שהקב"ה יְמַלֵא רחמים עליו?
כלומר, שהקב"ה יקח מאוצר רחמיו וימקד את הרחמים עליו.

בן ראובן
הודעות: 983
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' יוני 04, 2024 5:45 pm

פייביש אופטובסקי כתב:מה בעצם הבעיה בכך שנו מתפללים שהקב"ה יְמַלֵא רחמים עליו?
כלומר, שהקב"ה יקח מאוצר רחמיו וימקד את הרחמים עליו.


"יְמַלֵּא" הוא פועל יוצא. אי אפשר "למלא" בלי למלא משהו.

צופה_ומביט
הודעות: 4908
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יוני 04, 2024 6:27 pm

היה מקום לומר כי [למרות הדוחק הברור בימלא ולא נזכר את מה ואת מי] נמנעים [מי שנמנע באם ישנו כזה] מלומר יימלא משום התמיהה שבזה, שהקב"ה מתמלא רחמים מה שלא היה כן מקודם, הרי אין שייך אצלו לא שינוי ולא מילוי. ובפרט שאומרים "א-ל מלא רחמים" ומשמע שתמיד הוא כן, שהוא כולו רחמים.
אמנם מפורש בחז"ל שיש מציאות זאת, שהקב"ה מתמלא רחמים על מישהו, ולמשל ויקרא רבה כט, ג:
יהודה ברבי נחמן פתח (תהלים מז, ו): עלה אלקים בתרועה ה' בקול שופר. בשעה שהקדוש ברוך הוא יושב ועולה על כסא דין – בדין הוא עולה, מאי טעם? עלה אלקים בתרועה. ובשעה שישראל נוטלין את שופריהן ותוקעין לפני הקב"ה עומד מכסא הדין ויושב בכסא רחמים דכתיב "ה' בקול שופר", ומתמלא עליהם רחמים ומרחם עליהם והופך עליהם מדת הדין לרחמים. אימתי? בחודש השביעי.

והיינו ש"להתמלא רחמים" זו בחינה מסוימת בעניין הרחמים, ועוד בחינה היא "מרחם", ועוד בחינה היא "יושב על כסא רחמים", ואין לאחד את כולן לאחת.

יתכן עוד שתלוי בשתי הנוסחאות ביוצר של שבת, האם "חסד ורחמים לפני כבודו" או "חסד ורחמים מלא כבודו", ולא עיינתי בזה כעת.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 942
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: יְמַלֵא או יִמָלֵא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ד' יוני 05, 2024 6:30 am

יישר כח לכל המשיבים, ביחוד להמוכשר הרב צופה ומביט.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים