עמוד 1 מתוך 1

מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ה' יוני 06, 2024 9:21 pm
על ידי אשי ישראל
אשמח למקורות ומאמרים בנושא הזכרת 'מזמור שיר ליום השבת' בפסוד"ז של הושענא רבה - האם מזכירים? ובעיקר מה ההגיון לומר זאת ביום שמותר במלאכה, והאם מי שמוסיף זאת אין לו הפסק (אחרי ברכת ברוך שאמר, וכדו')

בינתיים לא הצלחתי למצוא הרבה. מצאתי רק את השיח יצחק (לרב וייס) או"ח סי' שיח, והמקורות שצויינו שם [המקורות שהובאו שם: פרמ"ג תרסד א"א סק"א, ושבביכורי יעקב סק"א ציין לפרמ"ג הנ"ל, ובארחות חיים אות א' הביא מהא"א מבוטאטש).

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ה' יוני 06, 2024 9:29 pm
על ידי כמהים_
לכאורה יש להבדיל בזה בין האשכנזים, המוסיפים את המזמורים בשויו"ט בתוך פסוקי דזמרא, ובין הספרדים (והחסידים הנגררים אחריהם) שאומרים מזמורי שויו"ט לפני ברוך שאמר.
למנהג האשכנזים, כיוון שמרבים במזמורים "כמו יו"ט" (לשון השו"ע), לכאורה אין סיבה שלא לומר גם מזמור שיר ליום השבת. ומזה שהוצרך הרמ"א לכתוב שאומרים מזמור לתודה ואין אומרים נשמת, משמע בפשיטות שמלבד מזמור לתודה, אומרים עד נשמת הכל כמו ביו"ט, דהיינו גם מזמור שיר ליום השבת וה' מלך.

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ה' יוני 06, 2024 9:34 pm
על ידי במסתרים
אשי ישראל כתב:מקורות

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=364

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ה' יוני 06, 2024 10:57 pm
על ידי כמהים_
במסתרים כתב:
אשי ישראל כתב:מקורות

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=364

מה שציין שם למקור חיים תרס"ד שא"א מזמור שיר ליום השבת הוא טעות פשוטה. ז"ל החו"י שם במקו"ח: "וא"א נשמת גם לא מזמורי שבת ודלא כמנהגים". ופשוט שכוונת החו"י למנהג מקומו וורמייזא, שאין מוסיפים כלל מזמורים בהושענא רבה, כמנהג אשכנז (המערבית), ולכן כתב שזה דלא כמנהגים. ואולי בנטע"ג לא ידע שמנהג אשכנז המערבית שלא להוסיף מזמורי יו"ט, ולכן פרש דברי החו"י ביחס למזמור שיר ליום השבת, ולא היא.

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: א' יוני 09, 2024 6:47 pm
על ידי כדכד
אשי ישראל כתב:אשמח למקורות ומאמרים בנושא הזכרת 'מזמור שיר ליום השבת' בפסוד"ז של הושענא רבה - האם מזכירים? ובעיקר מה ההגיון לומר זאת ביום שמותר במלאכה, והאם מי שמוסיף זאת אין לו הפסק (אחרי ברכת ברוך שאמר, וכדו')

בינתיים לא הצלחתי למצוא הרבה. מצאתי רק את השיח יצחק (לרב וייס) או"ח סי' שיח, והמקורות שצויינו שם [המקורות שהובאו שם: פרמ"ג תרסד א"א סק"א, ושבביכורי יעקב סק"א ציין לפרמ"ג הנ"ל, ובארחות חיים אות א' הביא מהא"א מבוטאטש).

ע' חכמת שלמה לרבי שלמה קלוגר שם

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ה' יוני 13, 2024 8:02 pm
על ידי אשי ישראל
תודה למגיבים. היה כאן מקורות שהועילו לי. תודה רבה.

באופן כללי - האם אתם מכירים סידורים נוסח ספרד (חסידים) שהם די מדוייקים (דהיינו שהעורך שלהם בדק וחקר ולא סתם העתיק, והם עשו עבודה סביב הנוסח של התפילה או/ו סביב הלכותיה)?
(אני מכיר רק את 'רינת ישראל' של ר' שלמה טל, אבל מן הסתם יש עוד).
אם תמליצו, אוכל לעיין בהם ולראות כיצד הם הכריעו, ומדוע.

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ה' יוני 13, 2024 11:58 pm
על ידי כמהים_
אשי ישראל כתב:תודה למגיבים. היה כאן מקורות שהועילו לי. תודה רבה.

באופן כללי - האם אתם מכירים סידורים נוסח ספרד (חסידים) שהם די מדוייקים (דהיינו שהעורך שלהם בדק וחקר ולא סתם העתיק, והם עשו עבודה סביב הנוסח של התפילה או/ו סביב הלכותיה)?
(אני מכיר רק את 'רינת ישראל' של ר' שלמה טל, אבל מן הסתם יש עוד).
אם תמליצו, אוכל לעיין בהם ולראות כיצד הם הכריעו, ומדוע.


סידור תפלת ישראל שהו"ל ר' דניאל גולדשמידט
סידור קרני הוד (במתכונת "עליות אליהו" נוסח אשכנז)
סידור קורן (במהד' החדשות)

ובתקופות קדומות יותר, כמובן סידור הרב שסדר רש"ז מליאדי.

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ו' יוני 14, 2024 6:46 am
על ידי במסתרים
בסידור הרב מליאדי אין דָבר על פסוד"ז של הושע"ר.

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ו' יוני 14, 2024 3:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
במסתרים כתב:בסידור הרב מליאדי אין דָבר על פסוד"ז של הושע"ר.

ואכן מנהגנו שלא משנים שום דבר בתפילות הושע"ר משאר ימי חוה"מ - לא בפסוד"ז ולא בהוצאת ס"ת (אלא רק בהושענות עצמן וכו').

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ב' יוני 17, 2024 12:03 pm
על ידי אשי ישראל
תודה למסייעים

כמהים -
המחזור של גולדשמידט אליו ציינת, וגם המחזור הנוסף אליו ציינת, לפי בדיקתי אינם באוצר. אני צודק? אולי יש לך אותם ותוכל להגיד לי מה כתוב בהם לגבי אמירת 'מזמור שיר' בהושע"ר

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ב' יוני 17, 2024 4:12 pm
על ידי במסתרים
המחזור הראשון יש בהיברו בוקס

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ב' יוני 17, 2024 9:16 pm
על ידי כמהים_
אשי ישראל כתב:תודה למסייעים

כמהים -
המחזור של גולדשמידט אליו ציינת, וגם המחזור הנוסף אליו ציינת, לפי בדיקתי אינם באוצר. אני צודק? אולי יש לך אותם ותוכל להגיד לי מה כתוב בהם לגבי אמירת 'מזמור שיר' בהושע"ר


בסדור תפלת ישראל של גולדשמידט לא נכתב בפירוש, אבל משמע שא"א מזמור שיר בהושע"ר.
סדור קרני הוד נמצא באוצר, וכתוב בו שא"א (עמ' 296).
בסדור קורן גם כתוב שא"א (עמ' 228, אמנם בהלכות שבסוף הסדור הזכירו רק שא"א נשמת ואומרים מזמור לתודה, וסתמו בנוגע למזמור שיר).

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ג' יוני 18, 2024 4:40 pm
על ידי אשי ישראל
בינתיים בסידורים נוסח ספרד [שהיו בבתי הכנסת בהם שהיתי] אני רואה שיש שתי גישות: לפי כמה סידורים משמיטים את 'מזמור שיר' ו'ה' מלך' (שיח יצחק, רינת ישראל, קורן, ומסרו כאן לעיל שכ"כ בסידור קרני הוד, ושכן משמע בסידור תפילת ישראל לדניאל גולדשמידט), אולם בסידורים אחרים נוסח ספרד לא מובא להשמיט את מזמור שיר (מקור הברכה, עטרת ירושלים, תפילת יוסף מהד' תשנ"ו, תפילת כל פה, אור חדש, יסוד מלכות, בית תפילה, תפילת רש"י מהד' תשפ"ג).

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ג' יוני 18, 2024 4:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
הערה לגבי הענין:
שמעתי ממו"ח (הרב גד ונקרט) שבימות החול אומרים "מזמור לתודה", ובשויו"ט אומרים במקומו "מזמור שיר ליום השבת, טוב להודות לה'".
ועפ"ז זו קצת כפילות לומר את שניהם בהושע"ר.

איני יודע מאיפה הוא קיבל את הדברים (רוב-ככל דבריו הם דברים שהוא קיבל "מפי ספרים ומפי סופרים"), וגם יש לי קושיא קטנה עליהם: מה יהיה עם ע"פ וחוהמ"פ ועיו"כ? בהם אין אומרים כלל מזמור של הודאה אחרי ברוך שאמר!
וטרם הזדמן לי לשאול אותו על זה.

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ג' יוני 18, 2024 5:09 pm
על ידי כמהים_
בסידור בית אהרן וישראל (של חסידי קרלין, מצוי באוצר) מצאתי חידוש שבהו"ר אין אומרים שירי המעלות בפסוקי דזמרא. [על מזמור שיר ומזמור לתודה לא מצאתי שם אזכור.]
האם מוכר מקור להנהגה זו?

Re: מזמור שיר ליום השבת בהושע"ר

פורסם: ג' יוני 18, 2024 5:53 pm
על ידי כדכד
מקור לא
אבל גם במנהגי קומרנא כתוב שעל מזמורי שיר המעלות (וגם על מזמור שיר ליוה"ש) היה דולג.
בהנחה שהמחבר מתאר ש גם מנהגים מימי רבי יעקב משה מקומרנא אז כנראה שזה מנהג של קומרנא באמת ולא הגיע לשם מקרלין (ה"ינוקא" מקרלין היה חותנו של רבי שלום מקומרנא ולכן הגיוני שחלק ממנהגי קרלין הגיעו גם לקומרנא אבל רבי יעקב משה אביו היה קודם לכן)