לענין פירוש המימרא במגילה ממקומו הוא מוכרע כדברי הט"ז, שהלא למדנו זאת ממרדכי וע"פ פשוטו לא היה שם אחר שיכול לעסוק בהצלה כמוהו (נידון האשכול שונה בכמה וכמה מובנים מן ההקשר של מאמר חז"ל הנ"ל, ואכ"מ)אליעזר א כתב:גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות, (מגילה טז ב) יש מן האחרונים שכתב שהוא כשיש אחרים שיכולים להציל הנפשות, ולכן אף על פי שמצוה גדולה מי שמקדים להציל נפשות, מכל מקום תלמוד תורה קודם (פרישה יו"ד רנא יד, ועי' בדרישה שפי' בע"א ותמה עליו בט"ז שם) ויש שכתבו שלא אמרו אלא שיותר יש זכות למי שזוכה ועוסק בתורה ולא באה לידו הצלת נפשות ממי שבאה לידו הצלת נפשות ועל ידי כן צריך לבטל תלמוד תורה ולעסוק בהצלת נפשות (ט"ז שם, וכעין זה בב"ח שם).
גם באופן הזה לא צריך להגיע לראיות מגמ' במגילה, הרי זו הלכה פסוקהאליעזר א כתב:מאי שנא הצלת נפשות משאר מצוות שאמרו בזה שאם אפשר שהמצווה ייעשה בידי אחרים אינו מבטל תלמוד תורה לכך
?!איש רגיל כתב:
זו תשובה אמיצה,
סכינא חריפא כתב:?!איש רגיל כתב:
זו תשובה אמיצה,
איש רגיל כתב:הוא עונה שמש"כ בנפש החיים אינו נכון.
אוהב אוצר כתב:מי שיש לו חוסר באמונה אין לו תשובה על שאלה כזאת.
אוהב אוצר כתב:מי שיש לו חוסר באמונה אין לו תשובה על שאלה כזאת.
אמסטרדם כתב:שאלה עמהארצותי לגמרי: לו היו כל היהודים הגרים בארץ ישראל חרדים לדבר ה' שומתו"מ [בקרוב ממש, אכי"ר!] מה היו עושים בנוגע לצבא?
ובתוס' שם - בהוצאת למלחמת הרשות קאמרהמעיין כתב:ואם כולם ילמדו תורה, אז חלקם ילכו לצבא וחלקם ימשיכו ללמוד. האלף לך שלמה ומאתים לנוטרים את פריו. שבועות לה ב וברש"י
המעיין כתב:ואם כולם ילמדו תורה, אז חלקם ילכו לצבא וחלקם ימשיכו ללמוד. האלף לך שלמה ומאתים לנוטרים את פריו. שבועות לה ב וברש"י
תוכן כתב:המעיין כתב:ואם כולם ילמדו תורה, אז חלקם ילכו לצבא וחלקם ימשיכו ללמוד. האלף לך שלמה ומאתים לנוטרים את פריו. שבועות לה ב וברש"י
חברה שכולם לומדים - הכוונה לזה"ז לא לימות המשיח שהעולם פועל שלא כדרך הטבע - אינה חברה שחרדים בה לדבר ה', אלא חברה חולה. נקוה שלעולם לא נגיע למצב כזה.
הבל גמור!ברזילי כתב:המהרש"א עצמו אומר ששמואל בא לחלוק על המימרא שלפניו, כך שלדברי המהרש"א לפחות אי אפשר לפרש ששתי המימרות מדברות על שני מקרים שונים.
תוכן כתב:המעיין כתב:ואם כולם ילמדו תורה, אז חלקם ילכו לצבא וחלקם ימשיכו ללמוד. האלף לך שלמה ומאתים לנוטרים את פריו. שבועות לה ב וברש"י
חברה שכולם לומדים - הכוונה לזה"ז לא לימות המשיח שהעולם פועל שלא כדרך הטבע - אינה חברה שחרדים בה לדבר ה', אלא חברה חולה. נקוה שלעולם לא נגיע למצב כזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים