ברים כתב:מפורסם הדבר שהרה''ק מסאטמר הביא את ספרו ויוא''מ להרה''ק מבויאן זצ''ל, אמר לו הרבי מבאיאן, בזה"ל: סאטמאר רב, הלא שנינו יודעים כי אם תרצו להתיר את הבחירות הרי תשבו ותכתבו שני ספרים להוכיח ההיתר.
וכבר בדחו בזה רבים וטובים שבני אונגארין עוון ע''ז היה קל ביותר בעיניהם, והא ראיה שכמעט כל עבירה אחרת שנידונה, נכתב עליה שהיא חמורה מע''ז...
ובאמת דבר זה א''צ לפנים. כל מעיין בספר יכול לראות שמדובר בעיגול המצויר מסביב לחץ שנורה כבר.
ז''א הרה''ק מסאטמאר ראה בציונות סכנה עצומה, וכדרכה של מלחמת קדש, כמעט כל האמצעים היו כשרים למלחמה.
ורק שאלה פיקטנית לחדד את נושא האשכול.
האם יש בית מדרש אחד בעולם שבו הספר ויואל משה נמצא במדף ספרי ההלכה?
מסתבר שצריך למחות על דברי החוצפה האלו. הסיפור הזה אסור מסתבר שהוא לשה"ר, ואסור להאמין לו.
האימון הבסיסי שיש לנו כלפי ת"ח מאמין בבורא עולם ירא אלוקים, זה שלא זו צורת חשיבתו ופסיקתו. (למרות שיתכן להסביר שהיתה לו נטייה מוקדמת, שיש לה משקל בשיקול הדעת של כל מיני ענינים).
גם הבדיחה על ההונגרים לא משהו, יש עליהם בדיחות טובות יותר..
לגופו של ענין - -
א. המושג הלכה ואגדה הוא בכלל לא ברור וחד. וזה דוגמא מצוינת, האם הג' שבועות הם הלכה או אגדה? מה הקנה מדה למדוד?? [אמנם יש אגדה, שהיא ממש לא עוסקת בהתנהגות למעשה. אבל אגדה שעוסקת בהנהגה למעשה, ממש לא פשוט איך להגדיר אותה].
ב. למדין הלכה מגמרא, למה לא? ומה שהפוסקים לא הביאו הלכה זו, אדרבא זה צ"ע, ואולי גם יש לזה תשובות דחוקות. מאיפוא ברור לך שבכה"ג אין משמעות לדברי הגמרא.
ג. האדמו"ר מסטמאר הוא בהחלט לא היחיד שסבר שיש את הג' שבועות הללו. הוא גם לא גילה אותם, האחרונים (האו"ש ועוד) כבר עסקו על השאלה הזו בהצהרת בלפור. בשנים האחרונות כפי הידוע לי הזכירו את הג"ש הרב מבריסק והרב שך ועוד. (אגב, הרב שך ידוע בהרעצתו לויואל משה. אולי מותר לחלוק, אבל קצת כבוד לזקני ישראל, לא יזיק!)
ד. דוקא אני רואה אחרים שחולקים על הויואל משה, וסבורים שאין את הג"ש כיום, די מתפתלים עם ההסברים. חלק מההסברים אגדה.. לא פחות, חלקם מחודשים בסברא, אבל כו"ע מודו שצריך להתמודד את דברי הגמרא האלו. [כמו שהויואל משה צריך להתמודד עם הרבה דברים אחרים, ואכהמ"ל].
ה. אולי יביאו ענינים מהספר, ואדרבא יבואו חכמי הפורום ויבררו האמת כדרכה של תורה.