פרנקל תאומים כתב:לה'שם משמואל' זי"ע היתה כמדומני משפחה גדולה מאד, בנים ובנות רבים. ובצוק העיתים (וכמו אצל עוד רבים וטובים באותם ימים),כמה מהם לא צעדו בדרכו. אאל"ט אחד מבניו או חתניו אף שימש כח"כ במדינת ישראל, ולא מטעם אגו"י או פא"י...
הרב שבתאי רפופורט (חתנו של הרב טנדלר חתן מרנא הגר"מ פיינשטיין זי"ע) הינו גם נכדו, אביו היה חתנו של ה'שם משמואל'.
עתניאל בן קנז כתב:בספרו של ד. אסף. מצויין באחד מהערות השוליים לספר/מאמר שכתבה בתו של השם משמואל שהתפקרה, אודות אביה וחצרו.
האם מישהו יודע במה מדובר, ויכול להעלותו? (באם אכן ראוי להעלותו כאן בבמה זו).
לייטנר כתב:פרנקל תאומים כתב:לה'שם משמואל' זי"ע היתה כמדומני משפחה גדולה מאד, בנים ובנות רבים. ובצוק העיתים (וכמו אצל עוד רבים וטובים באותם ימים),כמה מהם לא צעדו בדרכו. אאל"ט אחד מבניו או חתניו אף שימש כח"כ במדינת ישראל, ולא מטעם אגו"י או פא"י...
הרב שבתאי רפופורט (חתנו של הרב טנדלר חתן מרנא הגר"מ פיינשטיין זי"ע) הינו גם נכדו, אביו היה חתנו של ה'שם משמואל'.
דומני שהזכרתי ששאלתי פעם את בתו של הרב רפפורט אם חתונת הוריה היתה נפרדת או מעורבת (כדי שהאשכול לא יוסט, הכוונה כמובן לא בריקודים), וענתה שהחתונה היתה נפרדת, אבל לא בגלל סבא של אמא שלה (קרי, ר' משה פיינשטיין), אלא בגלל סבא של אבא של שלה (קרי, השם משמואל).
שלמה בן חיים כתב:לייטנר כתב:פרנקל תאומים כתב:לה'שם משמואל' זי"ע היתה כמדומני משפחה גדולה מאד, בנים ובנות רבים. ובצוק העיתים (וכמו אצל עוד רבים וטובים באותם ימים),כמה מהם לא צעדו בדרכו. אאל"ט אחד מבניו או חתניו אף שימש כח"כ במדינת ישראל, ולא מטעם אגו"י או פא"י...
הרב שבתאי רפופורט (חתנו של הרב טנדלר חתן מרנא הגר"מ פיינשטיין זי"ע) הינו גם נכדו, אביו היה חתנו של ה'שם משמואל'.
דומני שהזכרתי ששאלתי פעם את בתו של הרב רפפורט אם חתונת הוריה היתה נפרדת או מעורבת (כדי שהאשכול לא יוסט, הכוונה כמובן לא בריקודים), וענתה שהחתונה היתה נפרדת, אבל לא בגלל סבא של אמא שלה (קרי, ר' משה פיינשטיין), אלא בגלל סבא של אבא של שלה (קרי, השם משמואל).
השם משמואל כבר לא היה בין החיים בשעת החתונה כך שהסיפור קצת לא מובן
פלגינן כתב:עתניאל בן קנז כתב:בספרו של ד. אסף. מצויין באחד מהערות השוליים לספר/מאמר שכתבה בתו של השם משמואל שהתפקרה, אודות אביה וחצרו.
האם מישהו יודע במה מדובר, ויכול להעלותו? (באם אכן ראוי להעלותו כאן בבמה זו).
בנאחז בסבך, פ"ז, הע' 54, נזכר רק כי דוֹבְריש בתו נטתה לסוציאליזם והייתה חברה בפועלי ציון, וצוין ל: י"י טרונק, פּוֹילן: זכרונות און בילדער, ז, ניו־יורק 1953, עמ' 217-201.
פרנקל תאומים כתב:כמדומני שה'שם משמואל' היה מחותן גם עם רבי יצחק זעליג מסוקולוב זצ"ל הלא כן?
פרנקל תאומים כתב:אמרו לי אחיי, מה לאשכול זה ולאספקלריא, וכי אין מקום כבודו במשפחות סופרים?
פרנקל תאומים כתב:מה לאשכול זה ולאספקלריא, וכי אין מקום כבודו במשפחות סופרים?
רבותיי כתב:לבקשתו של הרה''ג עתניאל שליט''א
מדובר בקטע באידיש המועתק מספרו של טרונק המצויין לעיל.
פרנקל תאומים כתב:לה'שם משמואל' זי"ע היתה כמדומני משפחה גדולה מאד, בנים ובנות רבים.
סגי נהור כתב:לפי ויקיפדיה בנו הצעיר נולד לאחר פטירתו, בשנת תרפ"ו, ומי יודע - אולי הוא עדיין בין החיים?
סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:אמרו לי אחיי, מה לאשכול זה ולאספקלריא, וכי אין מקום כבודו במשפחות סופרים?
דומני שאשכול זה התפצל מאשכול אחר העוסק במכתב המיוחס לבעל שם משמואל המביע התנגדות לציונות וכו'. ומן הסתם הכוונה היתה להעביר את האשכול העוסק באותו מכתב לכאן, ובטעות הועבר אשכול זה, והאשכול ההוא נותר במשפחות סופרים...
דלי דלות כתב:הייתי מנסח זאת אחרת -
אשכול זה, וכן האשכול השני יש בהם 'מספר אחר מיטתן של תלמידי חכמים', שחומרתו מבוארת בברכות יט. ובשו"ע יור"ד סימן רמ"ג, וכמובן שיש למחות על ביזוי כבודן של תלמידי חכמים שוכני עפר.
יאמרו נא הידענים בכנות, האם יש בכלל אי מי מבין גדולי ישראל שאין מצאצאיהם כאלו שעזבו את דרך הישר, רח"ל? האם תצמח תועלת חינוכית כלשהי בהתפלשות בבוץ, כפי שהוא בא לידי לידי ביטוי באשכול זה ובאשכולות הדומים לו?
ובכלל, צאצאיו האמיתיים של השם משמואל זצוק"ל זי"ע, הם ללא ספק עשרות האלפים ההוגים בספרו הקדוש, העומד בכותל המזרח של ספרי המחשבה והחסידות, ושואבים ממנה מלא חופניים של תורה ודעת ויראת ה'.
עתניאל בן קנז כתב:וע"כ אודה לכל חומר בסגנון האמור - המתאר את נשירותיהם של בני גדולי ישראל הידועים, על תיאור לבטיהם, והרקע לפרישתם. והאם גם לאחר הפרישה היו עדיין קשורים במידת מה לערכים שינקו בבית אביהם.
פלגינן כתב:עתניאל בן קנז כתב:וע"כ אודה לכל חומר בסגנון האמור - המתאר את נשירותיהם של בני גדולי ישראל הידועים, על תיאור לבטיהם, והרקע לפרישתם. והאם גם לאחר הפרישה היו עדיין קשורים במידת מה לערכים שינקו בבית אביהם.
ידידי ר' יחיאל פליסקין מח"ס שתולים בבית השם, העוסק רבות בנוער נושר, חקר נושא זה, והאריך לכתוב אודות צאצאי גדולי ישראל שנשרו כדי ללמוד מצורת ההתנהגות של גדולים אלו כלפי ילדיהם. דומני שעדיין לא נדפס וצריך לברר אצלו אם ניתן להעלות לכאן.
[ח"א של ספרו ניתן להורדה http://www.hebrewbooks.org/55739]
עתניאל בן קנז כתב:[(הנני מודה לרבותיי, שהעלה את דבריו של י.י. טרונק. למדתי מדבריו כמה תובנות מענינות)
גילוי נאות: אין לי את הספר של ד. אסף (נאחז בסבך), למרות ששמעתי שעוסק בנושא. מאחר שכוונתו לקלל ולא לברך (מכמה ציטוטים פה ושם שהשגתי), אני מעדיף וודויים אישיים, או תיאורים אובייקטיבים יותר.
רבותיי כתב:עתניאל בן קנז כתב:[(הנני מודה לרבותיי, שהעלה את דבריו של י.י. טרונק. למדתי מדבריו כמה תובנות מענינות)
גילוי נאות: אין לי את הספר של ד. אסף (נאחז בסבך), למרות ששמעתי שעוסק בנושא. מאחר שכוונתו לקלל ולא לברך (מכמה ציטוטים פה ושם שהשגתי), אני מעדיף וודויים אישיים, או תיאורים אובייקטיבים יותר.
יישר, אך כמדומני וגם טרונק לא בא לברך, אף אם לא ייעד את דבריו דווקא לקלל. הוא כותב בציניות משכילית בנוגע לשמ''ש, וכש''כ בנוגע ל'ממלכת' ביאלא.
פרנקל תאומים כתב:הערה קצרה:
אמנם איזכורו של הא"א מגור אכן מעניין, באשר הוא זכה לראות את כל ילדיו שתולים בבית ה'.
עתניאל בן קנז כתב:כוונתי הייתי למובא גם שם הערה 56- אודות בנו ובתו של השם משמואל שהתפקרו. ומצויין שם גם ל'אתמולי' - איטה קאליש ת"א תשל עמו 99-100.
(אין הספר אצלי לעיין בהפניות שם למקומות אחרים בספרו. קבלתי רק צילום מהערה הנ"ל).
האם מישהו יכול להעלות ממקורות הנ"ל - בהנחה שאכן מתאים להעלותם כאן?.
פרנקל תאומים כתב:הערה קצרה:
קשה להקיש מאותו דור לימינו אנו. כפי שציינו אחרים וגם ציינתי אני בפתח דבריי, באותו זמן כמעט לא היה בית שלא היה בו מת (ומה"ט, בוודאי בנוגע לאותם ימים, אינני חושב שיש בכך איזו גנות חלילה לכתוב שלצדיק פלוני או אלמוני היה בן שלא הלך בדרכו, וזאת מלבד מה שכבר העירו כאן אודות יצחק ועשו וכדו'). היו אלו ימי מלחמות, רעב ועוני, ומהפכות עולמיות דתיות ופוליטיות, והנהירה של הצעירים "החוצה" היתה המונית ופגעה בבתים הטובים ביותר.
אמנם איזכורו של הא"א מגור אכן מעניין, באשר הוא זכה לראות את כל ילדיו שתולים בבית ה'.
פשיסחא כתב:כמו"כ ישנה שמועה שפעם בשיחה בין ה'אמרי אמת' ל'שם משמואל' שאל השם משמואל את האמרי אמת היאך שומרים על הילדים ביהדות כיום ענהו האמרי אמת אני קונה אותם בכסף (גי' שונה בכסף וכבוד) הגיב השם משמואל בנוסח קוצקאי: יהדות קנויה איני צריך. (גי' שונה געלט פוי)
פרנקל תאומים כתב:הערה קצרה:
קשה להקיש מאותו דור לימינו אנו. כפי שציינו אחרים וגם ציינתי אני בפתח דבריי, באותו זמן כמעט לא היה בית שלא היה בו מת (ומה"ט, בוודאי בנוגע לאותם ימים, אינני חושב שיש בכך איזו גנות חלילה לכתוב שלצדיק פלוני או אלמוני היה בן שלא הלך בדרכו, וזאת מלבד מה שכבר העירו כאן אודות יצחק ועשו וכדו'). היו אלו ימי מלחמות, רעב ועוני, ומהפכות עולמיות דתיות ופוליטיות, והנהירה של הצעירים "החוצה" היתה המונית ופגעה בבתים הטובים ביותר.
אמנם איזכורו של הא"א מגור אכן מעניין, באשר הוא זכה לראות את כל ילדיו שתולים בבית ה'.
פשיסחא כתב:הרמב"ם דיבר על ילדים וצעירים שמקבלים מתנות לדרבון הלימוד משא"כ האמרי אמת (אם אני מבין נכון את דבריו) אמר ששומר את יו"ח גם הגדולים שלא יתקלקלו ע"י שהם מקבלים ממנו הרבה כסף (וכבוד בחצר גור) וממילא לא משתלם להם להתקלקל כמובן, (מה גם שכפי שכתבו לעיל חלק גדול מסיבת הקלקול אז הייתה העניות) ויש חילוק גדול בין זה להרמב"ם, ועל זה אפשר להבין את תגובת השמ"ש אם כי לבסוף הוכחה דרכו של האמרי אמת. אגב גם אם השם משמואל היה מקבל באופן עקרוני את דבריו של האמרי אמת איני יודע אם היה לו את היכולות הכלכליות ליישמם ובפרט שהיו לו יותר מעשרים ילדים, וגם המעמד והכבוד שקבלו יו"ח חלציו בחסידות סוכוצו'ב הקטנה יחסית, לא היה יכול להשתוות בשום אופן למעמד העל שקיבל כול נכד צעיר של האמרי אמת בגור כידוע, כך שבאמת לא היה משתלם לשום נכד בגור לעזוב ממלכה כזו לטובת חברות בבונד וכדו' ואכן זכה האמרי אמת לראות יותר ממאה צאצאים בפולין שומרי תורה ומצוות (אם כי גם במשפחתו היו קצת נכדות שחדרה בהם רוח מודרנית ברמות שונות כידוע ליודעים וא"א להאריך), נכדו פישל לוין התקלקל שנים רבות לאחר השואה (כשלא היה לא כסף ולא כבוד ולא ממלכה- ביחס לפולין) והיה זה כמדומני לאחר פטירתו של האמרי אמת וכבר היה רק אחיין של הרבי ולא נכד, ועכ"ז היה סיפור מסעיר וחריג וכפי שכולם זוכרים את סיפור זה מראה על חריגותו
פשיסחא כתב:נכדו פישל לוין התקלקל שנים רבות לאחר השואה (כשלא היה לא כסף ולא כבוד ולא ממלכה- ביחס לפולין) והיה זה כמדומני לאחר פטירתו של האמרי אמת וכבר היה רק אחיין של הרבי ולא נכד, ועכ"ז היה סיפור מסעיר וחריג וכפי שכולם זוכרים את סיפור זה מראה על חריגותו
ייש''כ.קטןודל כתב:פה אפשר לראות הספר שנכתב ע"י בן השמ"ש. בתחלתו יש דברי פתיחה מהחסיד החבד"י הבעל התשובה הק' הלל צייטלין הי"ד.
https://www.yiddishbookcenter.org/colle ... rd-un-himl
פרנקל תאומים כתב:יש להעיר שרבי חנוך העניך מסוכאטשוב זצ''ל בן ה'שם משמואל', שהוכתר לממשיך השושלת אחרי השואה (אחיו הבכור ה''חסדי דוד'' זצ''ל נעקה''ש), השתייך לכאו' לציונות הדתית. הוא היה עורכו של ''ההד'' (שהיה שופר דת''ל. העורך אחריו היה הסופר המפורסם ר' בנימין), ואת בנו רבי מנחם שלמה זצ''ל (שכיהן כאדמו''ר אחריו ונלב''ע בדמי ימיו) הוא שלח ללמוד בישיבת ''כפר הרא''ה'' (!!). (אמנם אחרי כפר הרא''ה, המשיך רבי מנחם שלמה בישיבת 'כפר חסידים'', ולאחר נישואיו ב''היכל התלמוד'' וב''בית יהודה'').
גם רבי אהרן ישראל בורנשטיין ז''ל בן ה''שם משמואל' הנ''ל שהו''ל את ''נאות הדש''א'', השתייך לציונות הדתית (בנו- שמואל אברהם הי''ד שנהרג במלחמת השחרור, למד בביה''ס ביל''ו).
וזאת מלבד חתנו הגדול רבי יצחק יהודה טרונק מקוטנא זצ''ל שהיה מראשי ''המזרחי'' (וכבר עסקו כאן במכתב אודותיו שזוייף או שלא זוייף),
ומלבד החתן הצעיר ר' שאול רפופורט (אביו של הרב שבתי רפופורט) שהשתייך גם הוא לכאו' לציונות הדתית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 308 אורחים