אש משמים כתב:לא בהנתי כ"כ את השאלה/נידון.
נראה ודאי שאין שום אמת מידה אמתית למוסר צדק יושר ואמת חוץ מהתורה!!!
זהו דבר פשוט ובסיסי ביותר ומי שקצת רואה את נימוקיהם של שופטים ומחוקקים שאינם פועלים ע"פ אמות מידת התורה רואה את העיוות הגדול והשקר שיש שם.
בן אנוש אינו יכול לדעת ולשער באמת את גודל העונש והזכות של המעשים ומתי הדבר צודק ומתי הוא פשע ממש, למשל אדם שישדוד באיומי רובה איזה חנות ודאי יפסק דינו כרשע אך אם בביתו ישנם ילדים רעבים ללחם ונוטים למות יחשב כמציל נפש וחסיד אומות העולם אולם אם יתברר שלקח את פת לחמו של בעל החנות וגרם בזה נזק נפשי שהביא למותם של אנשים שוב יחשב כפושע וכן הלאה. א"א לדון אנשים ולקבוע חוקים בלי התורה.
בתורה יש את הכללים הברורים והקרובים ביותר לשלמות הצדק היושר והאמת כאן בעולם (אין בעולם הזה צדק יושר ואמת גמורים מסיבות שונות) ואת האיזון הגדול ביותר בין המעשה לעונש ובין הרוע לטוב. הסיבה שרק בתורה יש את הקרוב ביותר לשלמות זאת היא משום שהתורה היא רצון ה' היודע יצר כל יצורים והמכיר בתכונותיהם ומעשיהם של בנ"א.
יעקב_ב. כתב:לדעתי יש כאן עירוב דברים, בין האם מצוות התורה הם זהות לערכים לחלוטין, לבין האם יש מן מצוות התורה שיש בהם זהות לערכים, לבין האם על אף שיש זהות, אי אפשר לומר זאת משום סיבות חינוכיות וכדו'. וכעת אעבור על טענותיך:
א. הרפורמים לא התחילו מתוך ערכים של התורה [אולי אפשר לומר זאת על המשכילים], אלא התחילו מתוך ערכים חיצוניים של יופי ואסתטיקה, ובהתחלה עוד ניסו איכשהו ל'הסתדר' עם ההלכה, ובסוף החליטו שהערכים החיצוניים הם עיקר התורה, ואת כל התורה זנחו.
ב. הערכים המיוחדים לנצרות שאינם ביהדות, לא יצאו מבטן התורה, ובתורה לא כתוב לתת את הלחי השניה לסוטר על לחייך, וא"כ אין מקום לשייך את זה לזה.
ג. ערכים הוא דבר חשוב מאד, ואדם שמתנהל בלי ערכים של צדק ויושר הרי הוא כחיית היער, וכבר בשבע מצוות בני נח נצטוו על הדינים, שזה אומר צדק ויושר מינימלי, כמו שכתב הרמב"ן לגבי חטאם של אנשי שכם, ואין זה סותר שלמרות שיש להם ערכים מסוימים של 'הומניזם', לנו יש ערך שגובר עליהם, והוא הערך של עבודת ה', גם במקרה שהערכים הנ"ל מתנגשים עם עבודת ה'.והאם לא תחנך את בנך שלא לזרוק זבל על הרצפה ברחוב, משום שגם החילונים מחנכים לכך את בניהם? ומה שיש בינינו ערכים משותפים זה לא אומר שלא צריך לברוח מלהיות שותפים עמם, ברגע שבערך החשוב ביותר של עבודת ה' אין לנו שותפות איתם.
ד. כנ"ל, יש ערכים שמשותפים לכולם, כמו שבע מצוות בני נח, ולנו יש עוד תר"ו מצוות, אך אין זה אומר שאין ערכים משותפים.
ה. כבר כתב הרמב"ם במורה נבוכים שיש כאלו שנמלטים מלתת טעם למצוות, ומה שיביאם הוא חולי שימצאו בנפשם ולא יוכלו לבטא אותו, שנראה להם שאם יש טעם הגיוני למצוות, אז כביכול הם ניתנו על ידי גורם אנושי ולא על ידי הקב"ה, ואינם שמים לב שכשאומרים שאין טעם למצוות, הם הופכים כביכול את הקב"ה ליותר גרוע מהאדם ח"ו, שהאדם אינו עושה שום דבר אלא לתועלת, והקב"ה כביכול נתן מצוות שאין בהם שום תועלת. ועיקר הענין כבר כתב הרס"ג שיש מצוות שמעיות, שאף אם לא היה מצוה אותנו הקב"ה היה עלינו לעשות, ואף הרמב"ם בשמונה פרקים מחלק בין המצוות שלולי היינו מצווים עליהם לא היינו עושים אותם, שעליהם נאמר שהאדם צריך לומר אפשי ואפשי, ומה אעשה שה' גזר עלי, לבין המצוות שהשכל גוזר לעשותם, שבזה מי שאינו רוצה לעשותם בטבעו הוא אדם נחות ושפל.
ו. גם 'לא תגנוב' ו'לא תרצח' הוא דבר פשוט, האם הקב"ה לא היה צריך לצוות עליהם?
ז. לולי דמסתפינא הו"א שגם ברוב הציבור החרדי הדיבורים על 'עבודת ה'' הם דיבורים נבובים, ואנשים עושים את המצוות כי כך הם הורגלו.
ח. תורת הקבלה באה להוסיף רובד נוסף על רובד הפשט, אך 'אין מקרא יוצא מידי פשוטו'.
ט. אכן, יש מקרים של התנגשויות בין ערכים הומניים לבין ערכי עבודת האלקים, והדין הוא שציווי הקב"ה גובר, אך אין זה מוחק לחלוטין את הערכים ההומניים.
י. 'יותר מסתבר לנו שאין ב' מערכות', מנין זאת? נכון הוא שהאדם הפשוט לא אוהב מורכבות, אך החכמים יודעים שכל דבר בעולם הוא מורכב מכמה מערכות.
יא. ישנם דברים שמקובלים בעולם למרות שהם רק 'דוגמה' בעלמא ואין להם מקום בשכל, והאדם עובד ה' צריך לדעת להפריד את העיקר מן הטפל.
יב. כאן אתה אומר שלמרות שבעצם יתכן שיש זהות בין הערכים לבין חלק ממצוות התורה, אך 'אתה מעדיף שלא ללכת בדרך זו'. עשה כהבנתך, אני מעדיף לעשות על פי רצון הקב"ה, ולא על פי כל מיני רוחות ומגמות שחולפות בציבור.
דרומי כתב:יש הרבה מה להאריך בדבריו אולם מה שהלב חושק הזמן עושק.
עכ"פ אסתפק במראה מקום - יצא פעם קונטרס בשם "עדות חוקים ומשפטים" מאת הגאון ר' יואל כהן שליט"א ושם מאריך מאוד בכל הנושא של המצוות ומתייחס לכמה היבטים שהזכרת
שומע ומשמיע כתב:http://www.beitmidrashagra.co.il/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=6175918&seaWordPage=%D7%94%D7%90%D7%9D+%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94
ירדן ירחו כתב:בקשר לשאלה בפתיחת האשכול, יש כאן בקישור המצורף ובעמוד שאחריו ובהערות את שיטת הרבי מליובאוויטש בנושא עם ציון למקורות נוספים, אולי זה יועיל לך.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=47387&st=&pgnum=45
דורשי יחודך כתב:דרומי כתב: . . עכ"פ אסתפק במראה מקום - יצא פעם קונטרס בשם "עדות חוקים ומשפטים" מאת הגאון ר' יואל כהן שליט"א ושם מאריך מאוד בכל הנושא של המצוות ומתייחס לכמה היבטים שהזכרת
ייש"כ, היכן ניתן להשיג\לראות?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים