הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' יולי 09, 2017 5:14 pm
א. כל שיש ביבשה יש בים. כקורא עברית אנגלית ואידיש, אני יכול להגיד לכם שיש ספרי חשק וספרי כפירה, ואתרים לרוב בכל השפות. ר' ברוך בער דרש בישיבתו נגד קריאת ספרים חיצונים והם היו באידיש וקצתם ברוסית. כך שאין הגנה ע"י אי ידיעת אנגלית או עברית ואידיש איננו חיסון בפני החילון והנשירה.
ב. לקיצונית יש היסטוריה, וגם לפשרנות וגם לשביל הזהב. היום יש התמסדות קיצונית, ולכן ב'כל' תלמודי התורה בארץ אין לימודי חול ושפה, מה שפעם היתה נחלת הקנאים. ידוע שהרב שמואל סאלאנט לא אחז מהחרם על ה'למל שולע', ודברי הר"ד קארלינער ידועים. בחו"ל לא היו, ברוב המקומות, חדרים ממוסדים, עד אשר קמה תנועת חורב מטעם אגו"י ותיקנו את זה. עד אז עשה כל אחד מה שבא לו, זה שכר מלמד רק לגמרא, זה שכר גם לשפות ואחרים עשו עוד יותר או פחות. אין שיטה אחידה בזה, ואין שיטה אחידה אצל הגדולים.
ג. נראה שהשיטה ללמד רק גמרא לילדים איננה סתירה למה שידעו הראשונים כתב ולשון וגם שאר לימודי חול. הענין היא שמסתכלים על ילדים כעל מוחות בלתי בשלות, ואין להם הכח להבין דקות של עניינים. בדברים גסים הם מבינים אבל לא בדברים עדינים יותר. תלמוד תורה אמור להיות העיקר של חיי בן אדם, ומה שהראשונים ידעו יותר מזה איננה סתירה, שהדברים האחרים אינם אלא טפלים להעיקר. לילדים אין התפיסה הזאת, ואם ילמדו אותם יותר חול, וביותר חשיבות, יחשבו שזה עיקר כמו הלימוד, וזהו ה'מפסיד הבטוח' שכתב החזו"א.
ד. שאלני בני לפני כמה חודשים "אבא, למה אני חייב ללכת ללימודי חול בחדר?"
עניתי לו "כך כתוב בתורה במשניות ובגמרא קידושין שחיוב יש על אב ללמד את בנו אומנות, וע"י שילמד חשבון ולשון, יש לך סיכוי סבירה למצוא עבודה כשתתבגר".
אחרי כמה שעות שאל אותי "אבא, האם מגיד שיעור או רב מקבל משכורת?"
עניתי לו "זה לא נקרא משכורת, זה תמיכה כדי שיוכל להמשיך בעבודת הקודש"
"אז מה בעיא? אני אתיישב ללמוד ואהיה או ר"מ או רב, ואז יהיה לי פרנסה. למה אני צריך ללמוד לימודי חול?"
עניתי לו "בגזירות ותקנות חז"ל אין לעשות חשבונות, אם אם תיקנו וחייבו ללמד אומנות, זה מה שצריכים לעשות. אפשר להתיישב ולחשוב בשביל מה הם עשו את זה, ולמה צריכים ללמוד אומנות כאשר יש פרנסה לפעמים ללא אומנות, אבל התקנה קביעא וקיימא. טוטב שתתיישב ללמוד ותדע הרבה תורה, אבל לאומנות אין לזה קשר".
ה. כבר העירו את זה, שהרבה פעמים אלו הרוצים לתקן ענייני לימודי חול, אין כוונתם לשם פרנסה ולא לעזור שלא יהיה 'חרפה', אלא שרוצים לשנות את המהות שלנו, ולמגר את הקיצון של התמסרות שלמה ללימוד התורה, ולכן מתנגדים אליהם גדולי תורה של כל הדורות.