אוצר החכמה כתב:אתה מציג כאן עמדה של אמונה באדם בצורה מוגבלת ומפריזמה מאד צרה. (כמעט אפשר לומר שאתה מאמין באדם אבל מאמין גם בעובדה שמוצאו מן הקוף ולכן הוא מסוגל רק להתפתח, נא לא להאשים אותי בהכפשה זה היה רק מליצה). וגם מציג עמדה מאד פשטנית.
המציאות הנכונה שיש הרבה מאד שונות בבני אדם ובתקופות. וגם אנשים שחיו פעם היו מוסריים אע"פ שהשקפתם על ערכי המוסר היתה מאד שונה משלך וגם משלי. וכמו הרבה מאד דברים העולם יש בו תנודות ושינויים. והתנודות מתבטאות בשני דברים גם בשינוי ברמת המוסריות וגם בשינוי בדעה מה היא מוסריות. וגם העולם אינו כולו מקשה אחת. גם בימינו יש אומות רצחניות ויש אומות רודפות שלום. יש שונאי יהודים בלי טעם וסיבה ומוכנים להרגם ויש אחרים.
ובכלל העולם לא הולך למקום אחד העולם נע בגלים. במאה ה19 אנשים חשבו כמוך שהנה העולם הולך לכיוון של מוסריות וטוב. (לא משנה שזה התבסס על התפיסה שהעולם הוא פחות או יותר האדם הלבן ואת שאר העולם לא ספרו). והנה במאה העשרים היה רוע שמאות שנים קודם לא ראו כמוהו. כך שאין להנחה שהעולם רק הולך לטוב שום ביסוס מעשי אלא משאלת לב.
לסיכום אני לא חושב שהמוסריות של היום היא רק שקר וצביעות. אבל אני חושב שלא להתייחס לעובדה שהמוסריות של היום, כמו כל מוסריות, בוחרת מה ייקרא מוסרי ומה לא, על בסיס לא רציונלי וללא הצדקה. ואין דרך פשוטה לקבוע שבאמת המוסריות הזאת עדיפה על מוסריות אחרת. זו ראיית הדברים בשחור לבן ולא להכיר במורכבות המציאות.
אכן, במידה מסוימת העמדה שלי היא עמדה פשטנית, אבל לא במובן שאתה טוען שאני לא מכיר במורכבות המציאות. אין ספק שהמציאות היא מורכבת, ואני מתייחס לזה שוב ושוב. אמרתי שהכל טוב? התווכחתי עם זה שיש בעיות רבות ואפילו נסיגות מסוימות? אלא מה, הגישה שלך טוענת שהמציאות כל כך מורכבת ולכן אי אפשר לזהות כאן שום דפוס שהוא, הכל תוהו ובוהו אחד גדול. לדעתי דווקא זו תפיסה פשטנית, והתפיסה שלי מנסה להעמיק ולראות האם אכן הכל רק בלגן אחד גדול או שמא יש כאן בסיס 'פשטני' כלשהו, תהליך עקבי לכיוון מסוים גם אם הוא מדי פעם נעצר או אפילו נסוג קצת אחורה ולכן זה מאוד מבלבל. להבדיל אלף אלפי הבדלות, לעתים גם בלימוד סוגיא מסוימת בגמרא הכל נראה בהתחלה כמו תוהו ובוהו אחד גדול, אבל לאחר לימוד מעמיק מגלים שיש 'מהלך' לסוגיא גם אם לא הכל מסתדר. אתה כמובן תטען שאני הוזה הזיות, שזו משאלת לב, בסדר גמור, אין לי באמת דרך לשכנע אותך, אבל ככה אני רואה את העולם.