הכתב התורני כתב:אגב, צוין הרבי מליובאוויטש זצוק"ל כמי שלא נכתבה עליו ביוגרפיה.
זה לא נכון כמובן, יש את הספר המעולה 'חד בדרא', ספר ביוגרפי ברמה גבוהה.
זאב ערבות כתב:כנראה שאתה לא קולט מה הבעיה. אפילו אם היה הכסף, לא מעוניינים בביוגרפיות מקצועיות. ביוגרפיה מקצועית היא כזו שחושפת את כל הצדדים של האישיות ולא רק את הצדדים החיוביים והמופתים והנסים וכו' ולזה אף חסידות לא תסכים וכנ"ל לשום אישיות תורנית חשובה. איני זוכר אם הבאתי זאת כדוגמא אז הנה בני בראון כתב בספרו על החזון איש שזו עבודת הדוקוטורט שלו - כלומר עבודה רצינית שארכה כמה שנים לכתוב וכתב כמה דברים... ומיד קמו עליו וערערו על דבריו, והנה בגליון ישורון נכתב מאמר על פסיקתו של הגריש"א... והכותב קיבל על זה קיתון של רותחין והכל משום כבודם.
בקיצור אולי תוכל לפרט מה כוונתך ביוגרפיה מקיפה ורצינית. ביוגרפיה כזו מיד תוחרם.
זאב ערבות כתב:כנראה שאתה לא קולט מה הבעיה. אפילו אם היה הכסף, לא מעוניינים בביוגרפיות מקצועיות. ביוגרפיה מקצועית היא כזו שחושפת את כל הצדדים של האישיות ולא רק את הצדדים החיוביים והמופתים והנסים וכו' ולזה אף חסידות לא תסכים וכנ"ל לשום אישיות תורנית חשובה. איני זוכר אם הבאתי זאת כדוגמא אז הנה בני בראון כתב בספרו על החזון איש שזו עבודת הדוקוטורט שלו - כלומר עבודה רצינית שארכה כמה שנים לכתוב וכתב כמה דברים... ומיד קמו עליו וערערו על דבריו, והנה בגליון ישורון נכתב מאמר על פסיקתו של הגריש"א... והכותב קיבל על זה קיתון של רותחין והכל משום כבודם.
בקיצור אולי תוכל לפרט מה כוונתך ביוגרפיה מקיפה ורצינית. ביוגרפיה כזו מיד תוחרם.
הכתב התורני כתב:הסיבה האמתית, לדעתי, למחסור הגדול בספרי ביוגרפיה מקיפים (וכבר הוזכרה הסיבה לעיל בקצרה, וארחיבנו) היא אחת:
רוב האנשים (החצרות, המוסדות, המכונים והפרטיים) אינם מסוגלים לשלם כסף גדול!
לשכור כיום סופר מהשורה הראשונה (כן, גם מהסופרים הצעירים המוכרים והמוכשרים) לכתיבת ספר ביוגרפיה מקיף, מתחיל ב-50 אלף ש"ח (אצל הזולים) ונגמר במאות אלפי ש"ח - תלוי באורך, היקף והיקף עבודה.
הכתב התורני כתב: (כן, גם מהסופרים הצעירים המוכרים והמוכשרים)
גביר כתב:גם לענ"ד זהו ספר טוב ומוצלח. המחבר עצמו סיפר לי, בין השאר, שרשם בהערת שוליים כל מקור כדי לאפשר לקוראים להחליט בעצמם אם מקור זה אמין בעיניהם. הוא גם סיפר לי שחשב להשמיט או השמיט סיפור שסיפר לו אדם שנאמר לו שאינו אמין, ודווקא סיפור זה התברר לבסוף כנכון.
פלגינן כתב:מה שנכתב כאן כאילו חוסר המקצועיות הרווח בביוגרפיות כיום הוא במה שמצנזרים צדדים מסוימים באישיות הוא, במחילה, הבל. פרמטרים רבים למקצועיות, רובם נוגעים לצורת הכתיבה, ניסוח תקין וגבוה, גימור מושלם של טקסט, דיוק בציטוטים ובהפניות מלאות, מבנה איכותי כרונולוגי או תוכני, וכמובן הגימור החיצוני יותר של הספר. דומני שהציבור דורש ראשית את הדברים האלו, וזאת הכוונה במקצועיות. אני מסכים שחשוב גם לא לטייח, אבל לדעתי זה נושא שולי בביוגרפיה חרדית שמגמתה אינה תיעוד יבש וקפוא, אלא מבט על הנקודות המרוממות יותר. אירוני לחשוב שכותב שיספר לנו על הבעיות של אשתו של החזו"א ייחשב מקצועי יותר מכותב איכותי יותר שהשמיט פרטים קלים אלו. [השתמשתי בחזו"א רק כמשל, אני חושב שבראון הוא מעולה, למרות הכל.] יש כאלו שחושבים כמו בלפור ש"ביוגרפיה צריכה להיכתב בידי אויב מושבע", אך כרגע רוב הציבור סבור להיפך.
דיברו כאן על סורסקי והדומים לו. איני יודע אם הם היו מקצועיים בכל הפרמטרים, אבל אין ספק שהכתיבה שלהם היא שואבת ומרתקת ביותר, שזה כמובן הפרמטר החשוב יותר. יש היום כמה ביוגרפיות שהעריכה שלהם, רמת הטקסט וגם רמת הגימור, היא מתחת לכל ביקורת, אבל אחרי הכל לסופר "יש את זה" והוא יודע להכניס את היד לקישקעס של הקורא ולהזיז שם דברים. זאת הסיבה שהספרים האלו נמכרים באלפים רבים.
מאידך גיסא, ביוגרפיות אקדמיות כמו של אטקס למשל וכדו', שהן באמת מקצועיות ומושלמות, נותנות מענה מושלם למי שרוצה ביוגרפיה מדויקת ויבשה, אך האם הן יכולות לסחוף ולחבר את הקורא המאמין והמעריץ לגר"א או לבעש"ט? לקורא החרדי הקלאסי ברור שגם ביוגרפיות אלו אינן חושפות באמת את כל הצדדים החשובים בדמויות.
-
אגב, נקודה נוספת שחשובה בעיניי, היא חיבור הקורא לרקע התקופה של האישיות, מה שמשנה את כל התמונה. לצערי הגישה החרדית היא שהיהדות לאורך כל הדורות היא חדגונית ואין שום משמעות לרקע, אולי בתואם לגישת בית המדרש לעיון הש"ס וההלכה במנותק מהרקע ההיסטורי, גישה עם הגיון שאין לזלזל בה, נוהגים כך גם בביוגרפיות, ועדיין יש ביוגרפיות שעושות עבודה נפלאה גם בנוגע לרקע ההיסטורי.
עובדיה חן כתב:ד"א מוזר לי שציבור חרדי קורא את העבודה של בראון,שיש שם התייחסות והתפלספות על עניני אמונה של החז"א שהמחבר יצא מהתחום והביע דעתו ופרשנותו,כמ"כ בעניין היחסים של החז"א עם אשתו.האיש עשה עבודת מחר אבל חלקים מוטב שלא באו.
נוטר הכרמים כתב:ר' זאב, הערת אגב. משונה בעיני שללמעלה מ5000 עותקים אתה קורא רב מכר של כל הזמנים...
ספרי הצנוע שפנה מלכתחילה לקהל מוגדר ולשכבת גיל מסוימת מאוד, ונושא אופי 'כבד' ללא תמונות ושאר ירקות, ובנוסף לכך לא זכה לפרסומת ראויה, נמכר בקרוב לאלפיים. לפי הנשמע ספרו של הרב י"ב פרידמן בנהירו עילאה על הגר"ש חצה מזמן את החמש אלף.
עובדיה חן כתב:ד"א מוזר לי שציבור חרדי קורא את העבודה של בראון,שיש שם התייחסות והתפלספות על עניני אמונה של החז"א שהמחבר יצא מהתחום והביע דעתו ופרשנותו,כמ"כ בעניין היחסים של החז"א עם אשתו.האיש עשה עבודת מחקר אבל חלקים מוטב שלא באו.
הוה אמינא כתב:לא קראתי את בראון על החזון איש [את האשכול על הספר הזה כן קראתי פעם] ואין אף אחד ממכרי שנמנה על 5000 הרוכשים שלו, אבל מרוב שבחי הרב זאב ע' וגם מהתגובות האחרות אני מבין על הספר הזה ברור: מה שמקבלים ממנו על החזון איש אלו הם 2 נתונים. 1- בעיות אישיות של אשתו שאוי ואבוי הכותבים על החזון איש לא כתבו על אשתו. 2- שאולי היה לו משבר בנערותו ואוי ואבוי הכותבים על החזון איש לא כתבו את זה.
נו. אם אלו הם הביוגרפים הכלליים והמעלות שלהם, שזה כל מה שכולם זוכרים לצטט מהספרים, אז באמת עדיפים הביוגרפים החרדים עם כל החסרונות שמביאים הרבה יותר תוכן להיקף לרוחב ולעומק למרות ההשמטות המעצבנות.
הפצת המעיינות כתב:זהו השתכנעתי האמת אהוב מכל
אני באמצע לכתוב על משפחתי ובעקבות האשכול החלטתי לכתוב את כל האמת על סבי ז"ל גם על ההסתבכות שלו עם המשטרה בעניני לקיחת כספים של הזולת ושבעקבות זה נעדר מן הבית לכמה שנים
גם על עוד כמה "פרשיות" בנוגע לכמה מבני המשפחה
הוה אמינא כתב:אם אתה אוהב אז אני שמח שככה הבנת, אבל ממש לא התקפתי בכל אופן לא זו נימת וטעמי המקרא של הדברים, אא"כ היו קוראים לך בראון.
אכן מסתמא המחקרים/ הדוקטוראטים על אביי ורבא או הרמב"ם וכו' לא יותר שווים להיקרא ביוגרפיה מהעבודה שלו. מסתמא שם כותבים על הירח בסורא ביחס למזג האוויר בערב פסח כאשר רבא דרש משהו במחוזא. [גם כן משהו שהביוגרפים החרדים עשויים היו להשמיט!]
מי שענה לו סימן שהוא ג"כ נגוע בחיידק של אמיתות ואמינות כל מיני שטויות צדדיים, והמעיין ודאי לא נמצא ולא נראה על אף שולחן בבית כנסת ולא בחנויות ספרים בירושלים ובבני ברק. מי ראה אותו? מי שמע אותו? ישורון כן חרדי אבל ג"כ מעניין רק קומץ מאוד מוגדר, שכחבר כאן אני קצת מכיר את הנפשות הכותבות והמתעניינות. כבודם במקומם מונח, אבל זה לא מרכז הציבור.
הארכתי בתגובה הקודמת לא להתקפה אלא רק להסברת הרעיון, שהטענה של אלו שמחפשים ביוגרף מבחוץ והבשורה העצומה שכנולד אחד כזה מתנקז בסופו של דיון לבור פיצפון של שני פרטים ספציפיים. נו נו.
על אשתו של החזון איש כתוב בפרוטרוט בהחוזה מליטא, והוא עד בן בית שאמו חברת ילדות היתה עם אשת החזו"א ולא חוקר, זה לא היה סוד. אבל הסיבה שלא כולם מעתיקים את זה איננה צנזורע מפחידה, סך הכל כבוד, רגש אנושי מכבד שמגיע לכל אדם באשר הוא. אם לא חשבת על זה לבד.
אם הגענו לשפל הרמה ש"חרדים מעדיפים מי שלא מצנזר" ביחס לזוטות אלו, המצב לא מרנין.
ואני לא מקבל בדעתי שבאמת לשם התדרדר הציבור.
אבני גזית כתב:בתגובה האחרונה נכתב משהו שראוי להדגשה
אנחנו לא נמנעים מלכתוב על צדדים שליליים רק כדי לייפות ולהאדיר.
אלא משום רגש הכבוד לזולת, משום צנעת הפרט, בגלל שאנחנו לא נמצאים במדמנת הרכילות שבה מבוסס העולם הנאור והליברלי.
וכאשר אמינות היסטורית חסרת תועלת עומדת מול כבוד הזולת, בעיננו כבוד הזולת עדיף.
הפצת המעיינות כתב:זהו השתכנעתי האמת אהוב מכל
אני באמצע לכתוב על משפחתי ובעקבות האשכול החלטתי לכתוב את כל האמת על סבי ז"ל גם על ההסתבכות שלו עם המשטרה בעניני לקיחת כספים של הזולת ושבעקבות זה נעדר מן הבית לכמה שנים
גם על עוד כמה "פרשיות" בנוגע לכמה מבני המשפחה
זאב ערבות כתב:הוה אמינא כתב:אם אתה אוהב אז אני שמח שככה הבנת, אבל ממש לא התקפתי בכל אופן לא זו נימת וטעמי המקרא של הדברים, אא"כ היו קוראים לך בראון.
אכן מסתמא המחקרים/ הדוקטוראטים על אביי ורבא או הרמב"ם וכו' לא יותר שווים להיקרא ביוגרפיה מהעבודה שלו. מסתמא שם כותבים על הירח בסורא ביחס למזג האוויר בערב פסח כאשר רבא דרש משהו במחוזא. [גם כן משהו שהביוגרפים החרדים עשויים היו להשמיט!]
הארכתי בתגובה הקודמת לא להתקפה אלא רק להסברת הרעיון, שהטענה של אלו שמחפשים ביוגרף מבחוץ והבשורה העצומה שכנולד אחד כזה מתנקז בסופו של דיון לבור פיצפון של שני פרטים ספציפיים. נו נו.
על אשתו של החזון איש כתוב בפרוטרוט בהחוזה מליטא, והוא עד בן בית שאמו חברת ילדות היתה עם אשת החזו"א ולא חוקר, זה לא היה סוד. אבל הסיבה שלא כולם מעתיקים את זה איננה צנזורע מפחידה, סך הכל כבוד, רגש אנושי מכבד שמגיע לכל אדם באשר הוא. אם לא חשבת על זה לבד.
אם הגענו לשפל הרמה ש"חרדים מעדיפים מי שלא מצנזר" ביחס לזוטות אלו, המצב לא מרנין.
ואני לא מקבל בדעתי שבאמת לשם התדרדר הציבור.
אוהב יותר נכון לומר נהנה שזה מאתגר, בפרט כשהויכוח הוא ויכוח אינטליגנטי עם דברים של טעם ולא סתם הטחת דברים והתכחשות למציאות וכדומה. כך שתנוח דעתן והבנתי שאין כאן משהו אישי.
בענין הביוגרפיה של בראון, מהתגובות נראה שממש לא מבינים את מה שאני רוצה לומר. הביוגרפיה שלו לא מעלה ולא מורידה כהוא זה מגדולתו וחשיבותו של החזון איש ומעניינת אותי כקליפת השום. בשבילי זה רק עוד פריט לאוסף. אך כנראה שמשהו כן הפריע לציבור החרדי שת"ח כרי"ע טרחו להגיב לדבריו הלוך ושוב ולא התעלמו מהם. שוב, איני נוקט שום עמדה ולא מעניין אותי כהוא זה אשתו של החזו"א ומה היה מצבה הנפשי וכו' או מה היו נסיונותיו (אם היו) בנעוריו או בכל תקופה אחרת.
אני חוזר על דברי מלמעלה, ביוגרפיה נועדת למסור פרטים על אדם מסויים ועל התקופה בה חי ופעל, כל כותב ביוגרפיה רואה את הדברים באור אחר בפרט אלו שכותבים בלי להכיר את האדם עצמו אלא רק מסתתמכים על חומר כתוב ועדויות ומסמכים וכו'. כל בביליוגרף מחליט איזה חומר הוא מעוניין לכלול בספרו ועל איזה נקודות להתרכז ואלו להשמיט. דבר ידוע שיש הרבה ביבליוגרפיות מוטות, לא נכונות, שקריות וכו'. כל אחד מוזמן לקרוא את הויכוחים בין רי"ע ובני בראון ולשפוט בעצמו אך לעשות זאת בלי לקרוא את ספרו של בראון ולהחליט על סמך שמועות שספרו הבל הבלים זו לא הדרך בה מבקרים ספר ואפילו שלא מסכים עם דעותיך והשקפותיך.
מה שאתה כותב בקשר למי שענה לו שזה הרב יהושע ענבל, הייתי נזהר מאוד מלכתוב דברים כאלו שהוא ת"ח ואיש האשכולות וגם ר"י בקרית ספר וכתב ספרים ומאמרים רבים בינהם הספר תורה שבע"פ בהוצאת מה"ק ומתמצא טוב מאוד בעניני החזון איש!
בקשר להערתך על ירחון המעיין זה ממש עלבון ובמקומך הייתי מבקש מחילה מהעורך הקודם הרב יונה עמנואל זצ"ל שהיה ת"ח, צדיק ועניו (בנו הוא הרב שמחה עמנואל), ובפרט מהעורך הנוכחי הרב יואל קטן שליט"א (שאף כותב בפורום בשם הקי"ק) שאף הוא ת"ח וידוע בחרדיותו והירחון נמצא באוצר החכמה ובאינטרנט וזה שאתה לא מכיר ולא ראית אולי אומר יותר עליך שזה חסרון שלך? והכי רק ספרים שנמצאים בישיבות ובחנויות הספרים בגאולה נחשבים בעיניך? זה ירחון, וירחונים בד"כ נשלחים למנויים ולא למכירה בחנויות. אם אתה אדם בעל אופקים רחבים הייתי ממליץ לך לעיין בו.
מניין לך שישורון מעניין רק קומץ מאוד מוגדר? האם אתה יודע כמה נמכר וכמה מעיינים בו באוצר החכמה וכדומה? נדיר למצוא קובץ כזה שיוצא לאור בקביעות במשך 20 שנה (המעיין יוצא בקביעות מאז תשכ"ד - דבר נדיר בעולם היחונים החרדי), משמע יש לו ביקוש שמצדיק את ההוצאה! מה זה "מרכז הציבור" לדעתך? האם יש כזה דבר? כל ציבור לעצמו הוא מרכז הציבור, חסידי בעלז הם מרכז הציבור שלהם, וכן חסידי גור או כל קבוצה אחרת. האם כוונתך להשקפה מסויימת? מי קבע שהשקפה מסויימת זו היא המרכז? זכותך לחשוב כך אך באותו אופן זכותו של האחר לא להסכים עם כך.
לא משנה מדוע הארכת בתגובה הקודמת, הנקודה העיקרית היא שזכותו של כל ביבליוגרף לכתוב נתונים שבירר את אמיתותם (איני מתייחס לכותבים שסתם מורחים ומחפשים סנסציות) וזכות הקוראים לא לקבל את דבריו ולא להתייחס אליהם ולערער בהוכחות על אמיתותם, אך לא סתם כך לבטל את דבריו כיוון שלא מתאימים להשקפת הציבור שנושא הביוגרפיה הוא חלק ממנו (במקרה הזה החזון איש).
הנקודה שאתה מעלה שזה לא לכבודו של החזון איש וכדומה או שזו לא דרך מכובדת המקובלת בעולם החרדי היא מגוחכת. אאני מסכים אתך, אך זה שהעולם החרדי רגיש לדברים כאלו זו הבעיה שלו ולא הבעיה של בני בראון! הוא ידע טוב מאוד בשעת כתיבת הדברים שהדברים יעוררו ביקורת עליו ועל ספרו אך זה לא מנע ממנו מפרסום הדברים כיוון שאינו נמנה על הציבור החרדי ומבחינתו שהציבור החרדי יטפל בבעיה (איני יודע מה עבר עליו ומה היו חשבונותיו בנדון).
.
זאב ערבות כתב:
אספר לך על אבי שלא היה חרדי כלל וכלל שיום אחד שמעתי את אמי שואלת אותו מדוע אינו עושה כמה טריקים להגדלת ההכנסה כמו שידוע שכולם עושים. והוא ענה לה ראשית זה נגד החוק! ושנית הוא אינו מעוניין לחיות בפחד מתי יתפסו אותו וישימו אותו באותו מקום אליו נעלם סבך! ויאמר זאת לזכות נשמתו שהיה איש אמת בכל רמ"ח גידיו ושס"ה גידיו וסיפר לי שחווה במו עיניו בשואה עשרות אלפי אנשים שמתו סביבו כמו זבובים ואינו מבין מדוע עליו חס הקב"ה! ואני אומר שזה בזכות האמת שהקפיד עליה ומעניין הסיפור על העיר לוז שאיש לא מת בה... ואבי ז"ל נפטר בשיבה טובה ולא היה חולה מימיו והיה צלול ממש כמעט עד הרגע האחרון. הנה קבלתם קצת ביוגרפיה.
חרסון כתב:לא רק הסופרים. גם הספרים די ספו תמו....
כמה ביוגרפיות ראויות לשמם יצאו על גדול"י בעשור האחרון?
או בסגנון אחר, כמה מגדול"י שנלב"ע ב-25 שנה האחרונות זכו לביוגרפיות ראויות לשמם?
(הרבי מליובאוויטש; הפני מנחם; ר' שלמה זלמן; הרב שטיינמן; הנתיבות שלום; ר' משה שמואל שפירא; הישועות משה; ר' מיכל יהודה לפקוביץ'; ר' דוד פוברסקי; הרב וואזנר; ר' שמואל אויערבאך; ר' ברוך שמעון שניאורסון; ר' עמרם זקס; ר' ניסים טולידנו. ועוד ועוד. בכוונה נתתי דוגמאות של גדול"י או ראשי ישיבות מפורסמים, שיש להם גם 'קהל' וגם יש מספיק אנשים עם אינטרס לכתוב עליהם. ובכל זאת לא זכינו ליאות לאור ספר אודותם
דווקא על הרב עובדיה דומה שיצאו כמה ספרים די יפים בעת האחרונה. אם כי אולי עדיין לא ה-ביוגרפיה. הרב אלישיב, אם לא 'השקדן' ומחברו המשוגע לדבר, היה מצטרף אף הוא לרשימה)
זאב ערבות כתב:
בנוסף, עם כל הרצון הטוב של הסופרים, שיהיו אשר יהיו אין כזה דבר ביוגרפיה מדוייקת!
הוה אמינא כתב:אני לוקח בחזרה את מה שכתבתי על אלו שענו לו, בגלל שאינני מכיר וטעיתי.
בכל אופן בראון ידוע לא כביוגרף אלא כמומחה לעניני חרדים, במקרה הוא עשה דוקטוראט על החזון איש, ולשם הכניס את כל הספרים והחוברות שכבר כתב על החרדים לפני זה.
היות ואני תלמיד של מרן הגרא"מ שך מהישיבה, ונפל אלי ספרו/קונטרסו שכתב בזמנו על מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, והפועל היוצא ממנו על כל הציבור החרדי. וגם עברתי על עוד כמה "מחקרים" שלו - כולם בתחום המסויים שבקצרה נקראים אצלו "המופרכות של שיטת הדעת-תורה"... לכן אינני צריך לקרוא את ספרו ומספיק לי לקרוא את מה שכתבו עליו.
והיות ואלו שכתבו עליו העדיפו לא להתיז את הדברים כמות שהם אלא ניסו להתכתש עמו "במגרש שלו" בתחום המחקרי, לכן אולי בטעות הבנתי שיש להם בעיה מבחינת הסתכלות מקובלת בציבור החרדי, ואם לא, אז כנראה שאני טועה.
אם תקרא שוב מה שכתבתי לעיל, אולי תבין כמה משפטים יותר טוב לאור מה שאני כותב פה כעת.
אם אתה לוקח אותו כביוגרף - ובנשימה אחת אולי בלי לשים לב אתה מציין שני פרטים ספציפיים בלבד שהוא לא מדלג עליהם - אז הטעות היא בהנחה הראשונה שלך.
אני בעד שביוגרפים יכתבו "לשמה", שיביאו כמה שיותר ויצנזרו כמה שפחות, אבל שיבינו על מי שהם כותבים. ולא שיגיעו ממטרה הפוכה.
יש לך בספריה את כל הספרים שלו?
זאב ערבות כתב:וההגיוגרפיה (שהם מרבית ספרי התולדות החרדיים).
אבני גזית כתב:זאב ערבות כתב:
אספר לך על אבי שלא היה חרדי כלל וכלל שיום אחד שמעתי את אמי שואלת אותו מדוע אינו עושה כמה טריקים להגדלת ההכנסה כמו שידוע שכולם עושים. והוא ענה לה ראשית זה נגד החוק! ושנית הוא אינו מעוניין לחיות בפחד מתי יתפסו אותו וישימו אותו באותו מקום אליו נעלם סבך! ויאמר זאת לזכות נשמתו שהיה איש אמת בכל רמ"ח גידיו ושס"ה גידיו וסיפר לי שחווה במו עיניו בשואה עשרות אלפי אנשים שמתו סביבו כמו זבובים ואינו מבין מדוע עליו חס הקב"ה! ואני אומר שזה בזכות האמת שהקפיד עליה ומעניין הסיפור על העיר לוז שאיש לא מת בה... ואבי ז"ל נפטר בשיבה טובה ולא היה חולה מימיו והיה צלול ממש כמעט עד הרגע האחרון. הנה קבלתם קצת ביוגרפיה.
זה היה חמש דקות של ביוגרפיה מפוסלת ומצונזרת, עם האדרה של מה שרוצים להאדיר והתעלמות ממה שרוצים להעלים.
אבני גזית כתב:למה עלבונות.
חידדתי דבר אחר שכתב ידידנו:זאב ערבות כתב:
בנוסף, עם כל הרצון הטוב של הסופרים, שיהיו אשר יהיו אין כזה דבר ביוגרפיה מדוייקת!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים