פילווישוק כתב:ראייה זו צורמת מאוד. "סנהדרין" זה - כלי משחק ביד נפוליאון לבצע רפורמה קיצונית ביהדות - הורכב ברובו ממרשיעי ברית, ורבנים חרדיים מעטים - בראשם רבינו היד דוד - שנלחמו בחירוף נפש למזער נזקים. כך גם משרת רבנות במיץ בתקופה זו כבר לא היוותה הוכחה לדבר, לאור השינוי הדרסטי בעקבות המהפכה הצרפתית.
ממה נפשך, הרי אתה עצמך מודה שרבנים חרדיים מעטים היו בו, ונלחמו בחירוף נפש למזער נזקים, ומנין לך שהוא לא היה אחד מהם?
עכ"פ, חיפשתי מידע על סנהדרין זו, וראיתי שהוקמה עבור י"ב שאלות ששאל מהם, והשיבו לו.
השאלות הן:
א) האם מותר ע"פ דת ישראל להיות נשוי ליותר מאשה אחת?
ב) היש גט פטורין בדת ישראל? ואם יש כוח בידי גט ישראל לפטור האשה אף כי לא נפטרה עדיין לפי חוקי המדינה?
ג) האם מותרים נישואין בין יהודית לנוצרי או בין יהודי לנוצרית?
ד) האם נחשבו הצרפתים הנוצרים בעיני היהודים לגויים או נכרים?
ה) מה הוא היחס שבין היהודים לצרפתים לפי דת יהודית?
ו) היהודים שנולדו בצרפת והם אזרחי הארץ לפי חוקי המדינה, היחשבו את צרפת לארצם? האם מחויבים הם להלחם בעדה? האם מחויבים הם לשמוע ולהתנהג לפי חוקי המדינה?
ז) מי הם הבוחרים ברבנים?
ח) היש סמכות בידי הרבנים להעניש ולקנוס את היהודים? האם מחויבים הם לציית דיניהם?
ט) האם סמכות הרבנים ואופן הבחירה הם לפי דיני ישראל או לפי מנהגם?
י) היש אומניות שאסורות לישראל לפי דתם?
יא) האם אסור ליהודי לקחת רבית מיהודי חבירו?
יב) האם אסור או מותר ליקח רבית מנכרי?
והתשובות הן:
א) לפי תקנת רבנו גרשום אסור לנו רבוי נשים;
ב) כוח הגט חזק מכח בית המשפט של המדינה;
ג) הנשואין כדת משה וישראל צריכין להיות אחרי שהתקשרו החתן והכלה על פי חוקי הארץ;
ד) נשואי תערובות בין יהודים ונוצרים תקפים לפי חוקי הארץ, אך אסור לחזקם ע"י נשואין כדת משה וישראל;
ה) חובה על כל יהודי לפי דתו להתייחס אל האזרח הלא-יהודי כאל אחיו, לעזרו, להגן עליו ולאהבו כאילו היה בן דתו;
ו) היהודים מתייחסים לארץ מולדתם או לארץ שהם גרים בה כארץ אבותם, הם מחבבים אותה ויגנו עליה בכל עת הצורך;
ז) היהדות אינה אוסרת שום מלאכה;
ח) יפה לעסוק בעבודת האדמה, במלאכות ובאומניות כאשר עשו אבותינו בא"י;
ט) אסור ליהודים לקחת רבית בין מיהודי בין מנוצרי.
מנוסח השאלות והתשובות אני מבין שמה שהעסיק את נפוליאון זה היחס בין היהודים לגויים, ובין החוק הצרפתי לבין דתם, או שגעון גדלות אישי שלו.
והשאלה הנשאלת היא, מנין לך כל מה שכתבת, ואולי לקחת את זה מפירסום של נטורי קרתא כלשהו שניפח את הענין והוסיף תבלינים, או לחילופין, איזה רפורמי שניסה לטעון שיסוד הרפורמה הוא בסנהדרין של פריז.
בכל אופן כפי שכתבת בעצמך, השתתפו בסנהדרין גם רבנים חרדיים, וה"מאורי אור" היה מהם. והמעיין במאמר שצירפתי יראה שכל התבטאויותיו הן נגד ההשכלה באופן קפדני וחמור.