הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' נובמבר 25, 2020 1:10 am
ובאמת, לא הייתי צריך לזה כלל. אין בודקין למזונות, ולכן הרעב מקבל את מנתו והם גובים אותו מהציבור. אמנם האיש הזה כשלעצמו חילל את ה', וכאשר יתוודע שיש ביכלתו לעבוד למחייתו והוא החליט להטיל את עצמו על הציבור משום שרוצה ללמוד, לדעת הרמב"ם חילל את השם.
באמת יש בזה ענין אחר ג"כ.
אפילו אם נקבל שרוב רובו של יוצאי הישיבות אינם עונים לגדר 'תלמיד חכם', מ"מ אין זה הפסד גמור. התלמיד חכם הגדול לא התחיל את דרכו בתור ת"ח, וברור שלא הגיע לדרגתו אלא ע"י שלא לשמה. השלא לשמה הזה שונה אצל כל אחד ואחד, אמנם דיבוק חברים והתחרות (הבריא) שביניהם יש לה חלק בגידולו כת"ח.
אם חברינו שותה הקאווע המכור לקווי הנייעס היה עוזב את הכולל, המתמיד היה מפסיד. האברך ההוא גם מקשה קושיא טובה, יש לו חריפות וידיעות שאין להת"ח העתידי. כולם ביחד יוצרים את האווירה שיוצא ממנה ת"ח דינן. וזהו תועלת הציבור.
ויכולתי להביא ראיה מאותו מדה שהביא פולסברג, אמנם המקום הזה לא ירשה לי, וד"ל.