אבני גזית כתב:האם יש כאן איסור לשון הרע לחדד לציבור שאין כאן תנא אלוקי, ולכל היותר מדובר באברך כריזמטי?
תא חזי כתב:ב. דעת הגה"ק הדברי חיים מצאנז זצ"ל (איני זוכר כרגע מקומה, אבל זה בשו"ת דב"ח) - שיש לנהוג כבוד בכל אחד שמנהיג עדה מישראל, ואפילו רק עשרה אנשים, יש לשמור על כבודו כדין כבוד ת"ח.
תא חזי כתב:אבני גזית כתב:האם יש כאן איסור לשון הרע לחדד לציבור שאין כאן תנא אלוקי, ולכל היותר מדובר באברך כריזמטי?
כמו כן, מניסיון עם מצבים דומים למה שאתה מתאר:
להיכנס ב'טוען ונטען' עם הגאון התורן שצועק שדברי פלוני אינם תואמים לאמור, זה הבל ורעות רוח, ורק יגבה וילבה את אותו אחד (באמרו 'הנה הרב מתייחס אלי, כנראה שזה לא סתם', או שבכלל יתחיל במוחו כל מיני דימויים מיסטיים, כמו שמצוי אצל אנשים כאלה בד"כ) ויותירו בעקשנותו. משא"כ אם מתייחסים בניחותא "אמרת דבר מעניין, עכשיו נמשיך בעזרת ה'", זה מאוד מוריד את גובה הלהבות (אא"כ הדרשן בעצמו אוחז בלדבר נגד משהו/מישהו.....).
תוכן כתב:לענ"ד רוב הת"ח יודעים מי הוא ת"ח אמיתי, ומי הוא סתם בעל כשרון, ומי הוא מומחה ליחסי ציבור וכיוצא. ואנשים פשוטים מה זה יתן להם לדעת... יש ירקן בשכונה שמהלל ומשבח פושע בעל תשובה, עוד לא שמעתי אחד שאומר מילה נגד 'הרב' הזה.
אבני גזית כתב:זו אפיזודה קלה מתוך הסיפור הכללי, אין טעם לטפל בה נקודתית. השאלה הרבה יותר רחבה ונוגעת לשכבות רבות.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מצוה רבה לומר השקפה אמיתית לבעלי בתים, אם זה יועיל כמובן.
אבני גזית כתב:כללו של דבר,
האם יש איסור לומר על פלוני (שלא יצא מכלל עמיתך) שאינו קדוש וחסיד כפי שנתפס בציבור, או שגם צמצום השבח הוא לשון הרע?
ומה יהא הדין כשמפליגים בשבחו בפניי, ואני יודע שלא מיניה ולא מקצתיה, מותר לי לקרר את הלבה הזו, או שבכל עקימת אף יש איסור תורה?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:תא חזי כתב:ב. דעת הגה"ק הדברי חיים מצאנז זצ"ל (איני זוכר כרגע מקומה, אבל זה בשו"ת דב"ח) - שיש לנהוג כבוד בכל אחד שמנהיג עדה מישראל, ואפילו רק עשרה אנשים, יש לשמור על כבודו כדין כבוד ת"ח.
איפה הד"ח הזה?
הצעיר באלפי כתב:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים