הרואה כתב:בדקות האחרונות קיבלתי עוד כמה קבצים מעניינים בסגנון מהחברים פה, אחד מהחברים ביקש ממני להעלות את זה, לא יודע מה המקור.
בקונטרס הראשון (הנקרא בשם "עותק", וכותרתו "דעת גדולי ישראל על ברסלב", וכמדומה שכבר אתה העלית אותו באשכלות אחרים המדברים בנושאים קרובים...) אכן הזדעזעתי מהציטוטים. אין לי פנאי ורצון להיטפל לתרץ הציטוטים הללו, איני העומד בחזית של חסידי ברסלב, או הממונה על ביאתם בקהל חניכי הישיבות, ורק ספציפית בעניין ההתקשרות אני סבור שאינם חורגים מדרכם ורעיונותיהם של רבים מהמקובלים (ולעת עתה אף אחד לא הסביר כאן מדוע לדעתו יש חילוק גדול והבדל ברור (בכלל לא הסבירו אפילו הבדל דק, או שלא שמתי לב, לרוב דקותו) בין ה"על דעת" של המקובלים, ו"פינו כפיהם", ועצם הצורך של המקובלים לתלות עליית מצוותיהם ותפילותיהם ב"צדיקים" וב"מכוונים כהוגן"... לשם מה? אם המצווה לא מספיק טובה, שיתאמצו יותר, ואם היא טובה ומעולה - שתעלה לבד בלי עזרה וסיוע מצדיקים).
(שלא לדבר על ההערות שבסופו, שכביכול הוא (כנראה) השגות על הספר (המגוחך והתלוי על בלימה) שבחו של צדיק. אך משום מה ההערות הן באותה רמה, מלה שלו מול מלה של הספר הנ"ל - או מה שמלגלג בעלון בן ארבעה עמודים על שתי חוברות גדושות שנכתבו נגד דברי הרי"כ שליט"א ואומר שאין בדבריהם כלום, בעוד הוא עצמו בקושי מביא ראיות לדבריו. נו נו).
מעבר לזה, הקובץ השני (הנקרא "התחזקות") נראה (וכך אני מקווה שהוא) כמאי דמתקרי "הטרלה". אבל אין לדעת...
ויבא השלישי ויכריע, (הנקרא "ברסלב") שתוכו רצוף, לדעתי העניה ואחהמ"ר
(מן המחבר החשוב שליט"א, שייתכן וקורא שורות אלה...), בדמגוגיה זולה, נוסח "לא באתי לדבר נגד מוהר"ן, ולא נגד חסידי ברסלב, רק נגד וכו'..." שידע כי רוב קוראיו לא נולדו אתמול. המשוכנעים לא ישתכנעו מכגון דא (הגם שיש תוך דברים כמה דברים שאכן ראויים לאמרם, אולי, ובאופן אחר), וכן להיפך. (וסופו, מוכיח על תחילתו, ודו"ק). (ובכללות נראה שהקונטרס הזה קצת אנכרוניסטי, דומה לדבריו כאילו ברסלב מורכבת רק או מכת אנשי הפלוני או מהנ-נחים, ובתווך יש איזה חופן "נורמלים" שנועדו כנראה רק כדי שלא ייחשב כמכליל. או דבריו לגבי לימוד התורה בברסלב, וכו'). (ולמיטיבי לכת, יעויין שם בקונט' עמ' 27 שו' 13...).
יושב הארץ כתב:הרב יצחק מ. מורגנשטרן שליט"א (חסיד ברסלב) כותב בחריפות נגד אלו שחושבים שלצדיק יש כח עצמי שזה ממש בגדר ע"ז, ומבאר את הענינים הנ"ל. וראוי באמת שיחדדו את העניינים הדקים הללו.
ואתה חושב שכלל חסידי ברסלב בקיאים בדברים המובאים פנים? מסופקני.... (אגב, יש שיאמרו שהגרי"מ מורגנשטרן שליט"א אינו חסיד ברסלב...)
(עם זאת, הרי כללות הגישה שבמאמר הנ"ל מוכיחה קצת משכ"ל שעניין ה"התקשרות" הברסלבאית (לכה"פ אליבא דהגרימ"ם שליט"א) יסודתו בדברי המקובלים, וכפי פרשנותם יתפרשו דברי מוהר"ן, ובפרט במקרה שכביכול משמע מהם דברי זרות, ומצווה להצדיק את הצדיק (ככל המוחזק לצדיק, ואת חסידיו) ולא לחשדו בחינם).