תודה על הבעת דעתך ה'חשובה' כלפי הרה"ק מאלכסנדר זצוקללה"ה.הרואה כתב:עוד משהו שקיבלתי מאחד החברים פה להעלות.
לבי במערב כתב:תודה על הבעת דעתך ה'חשובה' כלפי הרה"ק מאלכסנדר זצוקללה"ה.הרואה כתב:עוד משהו שקיבלתי מאחד החברים פה להעלות.
רק שנדע איך להתייחס...
דרומי כתב:תחליף את המלה 'רבי' במלים 'כותל המערבי', 'בית המקדש', וכיו"ב ותבין.
דרומי כתב:כוונתי היתה שכמו שבית המקדש אינו אלא 'נציג' של האלקות עלי אדמות, כעין זה בעניננו.
'רק' העלית צילום מציטוט דברי־קדשו, בכוונה די־ברורה... אחר המחילה.הרואה כתב:לא הבעתי עליו שום דעה בשום נושא
כוונתו פשוטה בתכלית: בזכות תקנת מוהר"ן להתבודד ולספר להשי"ת 'ווי א גוטען פריינד' - זכה לראות בעיניו את ישועת ה'.דורשי יחודך כתב:אולי כוונתו שעל ידי שמתקרבים לרבי זוכים שהק[ב]"ה נותן הכל? לא ברור.
לא לשום דבר ממה שניסית להעמיס בפיהם.הרואה כתב:זאת בדיוק השאלה מה הם מתכוונים ב'נציגות' הזאת.
לבי במערב כתב:'רק' העלית צילום מציטוט דברי־קדשו, בכוונה די־ברורה... אחר המחילה.הרואה כתב:לא הבעתי עליו שום דעה בשום נושא
די להיתממות.
לבי במערב כתב:לא לשום דבר ממה שניסית להעמיס בפיהם.הרואה כתב:זאת בדיוק השאלה מה הם מתכוונים ב'נציגות' הזאת.
ובמקביל, זאת בדיוק השאלה: מה מניע אנשים לדחוק עצמם כדי ללמד היפך הזכות על אחב"י. וצע"ג.
לבי במערב כתב:כוונתו פשוטה בתכלית: בזכות תקנת מוהר"ן להתבודד ולספר להשי"ת 'ווי א גוטען פריינד' - זכה לראות בעיניו את ישועת ה'.דורשי יחודך כתב:אולי כוונתו שעל ידי שמתקרבים לרבי זוכים שהק[ב]"ה נותן הכל? לא ברור.
דורשי יחודך כתב:הרבי נותן לך הכל, גם גשמיות. כל מה שאתה
צריך. סיפור אחד חרוט אצלי, מאותו יום בו
הייתי צריך לגייס 000,30 ₪ לצורך החזרת
חוב שנטלתי לצורך חתונת ילדי. יצאתי באותו
יום לשדה והתפללתי לה'. אמרתי לו במילים
פשוטות: ריבונו של עולם, אתה ציוות עלי לחתן
את ילדי, ואתה גם יודע שאין לי שום דרך טבעית
להשיג את הכסף, אני נמצא רק בידיים שלך,
אנא תעזור לי. לא הספקתי לצאת מהשדה וכבר
הטלפון מצלצל. על הקו היה ידיד שביקש לסייע
לי בממון, הוא ביקש ממני שאני אקח 'גמ"ח' על
הסכום שאני צריך, והוא ישלם את הוראת הקבע.
(אבקשה, חנוכה תשפ"א)
נתקלתי בזה אתמול.
פתח ברבי וסיים ברשב"ע. אולי כוונתו שעל ידי שמתקרבים לרבי זוכים שהקה"ה נותן הכל? לא ברור.
דורשי יחודך כתב:הניסוח מאד מסוכן וצורם, וייחודי לחוגים מסויימים.
צופה_ומביט כתב:דורשי יחודך כתב:הניסוח מאד מסוכן וצורם, וייחודי לחוגים מסויימים.
התכוונת לליטאים?
גם אם לא, אין ספק שהם בדרך...
׳התורמים תתר"פ (1080)ש׳׳ח עבור קח (108) יתומים אומללים הנישאים בחודשים חשון וכסלו תשפ"ב בוודאי יזכו מידה כנגד מידה שתשרה שמחה בביתם בקרוב ממש ואני ערב.׳׳
חיים קנייבסקי.
שבע מילים. שבע מילים שמקפלות בתוכם את כל העולם. השמחה תשרה בביתכם בקרוב ממש – ומי שערב לזה, הוא רשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קניבסקי שליט"א. העיניים שלנו חוזרות וקוראות את השורות הללו שוב ושוב, כי אי אפשר לעכל את האמירה הזו בפעם אחת. רשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קנייבסקי שליט"א ערב, מודיע ומצהיר בפה מלא, שחור על גבי לבן, שהוא ערב, שהשמחה תשרה בביתכם – כלומר בביתו של מי שתרם הפעם לנישואי מאה ושמונה היתומים של חודשים חשון וכסלו – השמחה תשרה בביתו בקרוב ממש.
רשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קניבסקי שליט"א לוקח על עצמו את הערבות הזאת, האחריות הזאת, הוא מסכים להכנס לדיון עם פמליא של מעלה, ולגזור באופן שאינו משתמע לשתי פנים. רשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קניבסקי שליט"א יכול לקחת על עצמו אחריות שכזאת. ואם לא שהוא לקח אותה – לא היינו יכולים לדעת שהוא יודע, יודע בוודאות, שהוא יכול לפעול בשמיים באופן כזה. כי אם הוא שליט"א לוקח על עצמו ערבות – הרי שהוא יודע בוודאות שהוא יעמוד בה...
איזו שמחה אתם רוצים?
תהיה שמחה בביתו בקרוב – ואני ערב!
המילים האלה מצליחות לטלטל אותנו בכל פעם שנקרא אותן. זה מטלטל, כי זה אומר ש רשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קניבסקי שליט"א יודע על עצמו שהוא מסוגל להיות ערב בשביל כל אדם, לכל שמחה שהוא זקוק לה. אשרינו שזכינו שבדור שלנו יש אדם בסדר גודל כזה.
וזה מטלטל, כי זה אומר שמי שלא מנצל את ההזדמנות שלו, שלא יתלוש שערות ראשו ויבכה, ולא יתאונן על מר גורלו. בידו היה לתרום את הסכום האמור לחתונת היתומים, ולזכות שרשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קניבסקי שליט"א בעצמו יהיה ערב לכך ששמחתו תבוא אליו, כאשר ייחל.
נפתח לנו חלון זמן קצר, חד פעמי, שבו נוכל לזכות להתגשמות מאווי ליבנו, ושזה יהיה לטובה ולברכה – ואנחנו נחמיץ את זה?
מי שוטה שיסכים לוותר על הבקשה הכי גדולה שלו, על המשאלה הכי עמוקה שלו- ולא לשמוע לבקשתו של רשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קנייבסקי שליט"א, ולזכות?
מי הולך להחמיץ את הזדמנות חייו?
אתם תחליטו. אתם תשפטו, אתם תבחרו - - - -
ומי שיזכה – יזכה. והלוואי כולנו!!
אחרון התלמידים כתב: החסידים הם נבערים וחסרי דעת וכו' וכו'...
נוטר הכרמים כתב:אני מסכים לגמרי להרב צופה ומביט שהליטאים ממש בדרך לשם, ומה בכך שבדרך תורמים צדקה?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אחרון התלמידים כתב: החסידים הם נבערים וחסרי דעת וכו' וכו'...
זה שקר. אף אחד לא כתב את זה. אכן, הליטאים כאן הותקפו אישית, אבל אף אחד לא הגיב במילים כאלו.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:המפלגה היא אבי אבות כל טומאה, רשעות, עמהארצות, ופחיתות. מקופיא נראה יפה, "תראה, כולם הולכים ביחד, יש אחדות. יש פסק הלכה אחידה, יש רבי אחד לכולם". אבל תוכו רקוב ומסוכן מאד. כמעט כל סבלות הדור מקורם במפלגתיות. וכבר אמר ר' ירוחם לייוואוויץ זצ"ל לר' לייב גורביץ זצ"ל "היט זיך פון פארטיי, ווארום ווען מ'גייט אריין פארטיי, פאלט ארויס די גאנצע יראת שמים."
איש_ספר כתב:איך ציטוט זה בעינכם?
אחרון התלמידים כתב:בס"ד
ראשית לענ"ד אין שום ספק שאין הבדל לגבי ע"ז בין שום נברא: כוכב, שמש, אדם, אתרוג, וכו' וכו', כל מה שאסור מפאת ע"ז באיזה נברא, אבור בכולם. אלא כמה מחו" טעו בהבנת דביר הרמב"ם, הבינו בדבריו שעתם הכובד לכוכב זה האיסור ולא היא, אדם שאוהב כוכב או שר לכבודו וכדומה - אמנם הוא קוקוריקו גדול - אך אינו עע"ז. כוונת הרמב"ם להמשך דבריו שהם רצו לכבד ולכן הם חשבו שנכון לעובדו ולכן בנו היכלות והקריבו - שזהו דרך עבודה ממש.
מה שהביאו את בית המקדש עם כל הכבוד - ר"ל מהאי דעתא :הרי זה דרך עבודת הי"ת להקריב אליו קרבנות, בית המקדש הוא מקום שעובדים את הי"ת לבדו, וח"ו להשוות זאת ביחס של אדם לאדם.
בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה, וזו היתה טעותם, אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד והם שמשים המשמשים לפניו ראויין הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד, וזהו רצון האל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו, כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך, כיון שעלה דבר זה על לבם התחילו לבנות לכוכבים היכלות ולהקריב להן קרבנות ולשבחם ולפארם בדברים ולהשתחוות למולם כדי להשיג רצון הבורא בדעתם הרעה, וזה היה עיקר עבודת כוכבים, וכך היו אומרים עובדיה היודעים עיקרה, לא שהן אומרים שאין שם אלוה אלא כוכב זה, הוא שירמיהו אומר מי לא ייראך מלך הגוים כי לך יאתה כי בכל חכמי הגוים ובכל מלכותם מאין כמוך ובאחת יבערו ויכסלו מוסר הבלים עץ הוא, כלומר הכל יודעים שאתה הוא לבדך אבל טעותם וכסילותם שמדמים שזה ההבל רצונך הוא.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
המפלגה היא אבי אבות כל טומאה, רשעות, עמהארצות, ופחיתות. מקופיא נראה יפה, "תראה, כולם הולכים ביחד, יש אחדות. יש פסק הלכה אחידה, יש רבי אחד לכולם". אבל תוכו רקוב ומסוכן מאד. כמעט כל סבלות הדור מקורם במפלגתיות. וכבר אמר ר' ירוחם לייוואוויץ זצ"ל לר' לייב גורביץ זצ"ל "היט זיך פון פארטיי, ווארום ווען מ'גייט אריין פארטיי, פאלט ארויס די גאנצע יראת שמים."
עליך עיננו כתב:אכן קצת מוגזם וכמו כל פרסום.. כאן לא באים לשבח או לפאר את הצדיק אלא זה פירסום של קופת צדקה! וזה לא קשור לליטאים דוקא ככה זה עובד היום, אין מה לעשות זה מה שהולך היום לצערנו..
מוזר. בוא נניח שהמילים שהובאו הן בחשש עבודה זרה. [אולי לא. לא יודע. תמיד אפשר לפלפל]. האם תסכים לאמירה: "מתנצלים שאנחנו מדברים פה כפירה ואלילות אבל זה מה שהולך היום כדי להוציא כסף מאנשים"? ממתי המטרה מקדשת את האמצעים, ועוד כשהאמצעים כאן הם עקירת יסודי הדת? איפה שמענו שמצות צדקה מצדיקה את זה? אולי בהמשך יציעו לנו להפסיק להיות דתיים וכולנו נצא לעבוד וככה יהיה יותר כסף ופחות עניים, מה אומר? לי ידוע ששום דבר טוב לא בא על ידי עבירות, ושאם הדרך היחידה לעשות דבר טוב היא על ידי עבירה אז לא עושים אותו ויבוא בעל הכרם וינהל את כרמו.
אבל הנקודה היא שגם השינוי הזה הוא שונה ממקומות אחרים.. אף אחד לא מתפעל מ'האדם הצדיק' אלא מתורתו! וכמו שהנפש החיים כתב דברים מבהילים ונוראים על הגר"א הדגיש שהכל הוא מכח התורה שלו ולולי זה אין לו שום מיוחדות על אדם אחר.
נו, אז למה זה שונה ממקומות אחרים? אני לא מכיר שום מקום שמתפעל מהצדיק בגלל האף היפה שלו. תמיד זה בגלל שמייחסים לו דביקות בקב"ה, תורה לשמה, וכיו"ב. [גם אם אצל חסידים זה לא מתבטא בהכרח בזה שהוא יהיה ת"ח וגאון מוכח. שמים דגש יותר על הצדקות = קיום מצוות שכולל דגש גדול על מצוות הדעות והלבבות]. ובהמשך מיד כתבת זאת בעצמך.
וזה הנקודה שהדגשתי למעלה שהטעיות מתחילות במה שהופכים את האדם למיוחד מצידו מצד האשיות שלו וכ'ו..
כאמור, איפה ראית מי שאומר ככה? מכיר מקום ששם "צדיק = כריזמטי"? לא מבין שיחתך. אפשר להתווכח מעשית אם אדמו"ר פלוני של חסידות פלוני [בדר"כ ברירת המחדל מהילדים שהשאיר האבא] אכן עונה להגדרה "צדיק" של החסידים בעצמם, אבל בכל מקרה הם לשיטתם מייחסים לו מעלה זו, ורק בגלל זה נוהגים כלפיו כפי שנוהגים. בשום פנים ואופן לא בגלל איזה ענייני אישיות שלו.
והרי זה כתוב ומודגש גם בהקדמה לספרי ברסלב ובפרט לספר חיי מוהר"ן שכל ענינו של הצדיק הוא כי עבד על עצמו בתורה וירא"ש וכל אחד יכול להגיע לזה.
עם כל הכבוד, גם אם יש משפטים כאלה בברסלב זה מס שפתיים. ברור ומובן לכל מי שקורא ספרי ברסלב שברור להם שמוהר"ן היה יחיד ומיוחד, מחמישה צדיקי הדורות, צדיק האמת, נשמת משיח וכיו"ב, ושאף אחד לא יכול להיות כמוהו גם אם ירצה מאד. - למה שכתבתי קודם זה לא נוגע, [כי זה כמובן לא אומר שהוא לא היה צדיק, ולא אומר שהיחס אליו הוא מסיבה אחרת ולא בגלל צדקותו. זה גם לא אומר שלא היו לו ניסיונות ועבודה. אדרבה, היא הנותנת שהגדול מחברו יצרו היה גדול ממנו וכו'. גם משה רבינו היה יחיד ומיוחד ולא קם ולא יקום כמוהו, וזה לא גורע ממה שאמרו לנו עליו ומהיחס שלנו אליו]. רק התייחסתי כאן לסיומת של דבריך.
צחוק עשה לנו!ליטוואק פון בודאפעסט כתב:משום שאנחנו איננו מפלגה.
מקדש מלך כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
המפלגה היא אבי אבות כל טומאה, רשעות, עמהארצות, ופחיתות. מקופיא נראה יפה, "תראה, כולם הולכים ביחד, יש אחדות. יש פסק הלכה אחידה, יש רבי אחד לכולם". אבל תוכו רקוב ומסוכן מאד. כמעט כל סבלות הדור מקורם במפלגתיות. וכבר אמר ר' ירוחם לייוואוויץ זצ"ל לר' לייב גורביץ זצ"ל "היט זיך פון פארטיי, ווארום ווען מ'גייט אריין פארטיי, פאלט ארויס די גאנצע יראת שמים."
בנוגע לליטוואק עצמו אין עצה. אבל באופן כללי אעיר שאמנם יש חסידויות שניתנות בהחלט להגדרת מפלגה (וזכרן משום מה לא עלה באשכול הזה...), אבל חסידויות ברסלב וחב"ד בשום אופן אינן מוגדרות (אצל אנשים שתפיסת המציאות שלהם תקינה כמובן) כמפלגה. הציבור הליטאי נחשב למפלגתי בלי השוואה מאשר קהילות אלו (ואכן יש חסידויות אחרות שמפלגתיות אף יותר מליטאים).
זה בקשר לעולם מציאותי מול עולם דמיוני. דעתי העקרונית בנוגע למושג מפלגה, נכתבה בתחילת האשכול, ואכמ"ל שוב.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בחו"ל אין זה נכון לגבי הליטאים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים