ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וחב"ד היא מפלגה לכל העניינים.
לבי במערב כתב:צחוק עשה לנו!
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וחב"ד היא מפלגה לכל העניינים.
לבי במערב כתב:צחוק עשה לנו!
הרואה כתב:אני לא מבין איך הגענו לויכוחים המסורתיים מי יותר טיפש החסידים או הליטאים ומה הנפקא מינה בכך.
דרומי כתב:כמדומני שראוי לתת על הדעת על עוד נקודה בענין זה.
שלילת 'עבודה זרה' כוללת שני דברים עיקריים - (א) לדעת שהקב"ה אינו בעל גוף ותמונה, (ב) לדעת שהוא אחד ואינו שנים. ובקיצור, שלילת ההגשמה ושלילת הפירוד.
מקדש מלך כתב:אחרון התלמידים כתב:בס"ד
ראשית לענ"ד אין שום ספק שאין הבדל לגבי ע"ז בין שום נברא: כוכב, שמש, אדם, אתרוג, וכו' וכו', כל מה שאסור מפאת ע"ז באיזה נברא, אבור בכולם. אלא כמה מחו" טעו בהבנת דביר הרמב"ם, הבינו בדבריו שעתם הכובד לכוכב זה האיסור ולא היא, אדם שאוהב כוכב או שר לכבודו וכדומה - אמנם הוא קוקוריקו גדול - אך אינו עע"ז. כוונת הרמב"ם להמשך דבריו שהם רצו לכבד ולכן הם חשבו שנכון לעובדו ולכן בנו היכלות והקריבו - שזהו דרך עבודה ממש.
מה שהביאו את בית המקדש עם כל הכבוד - ר"ל מהאי דעתא :הרי זה דרך עבודת הי"ת להקריב אליו קרבנות, בית המקדש הוא מקום שעובדים את הי"ת לבדו, וח"ו להשוות זאת ביחס של אדם לאדם.
היות ואני הוא מי שטעה לדעת אחרון התלמידים. אסתפק רק בציטוט לשון הרמב"ם, וכל יודע עברית ולשון הקודש יראה עם מי הצדק:
בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה, וזו היתה טעותם, אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד והם שמשים המשמשים לפניו ראויין הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד, וזהו רצון האל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו, כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך, כיון שעלה דבר זה על לבם התחילו לבנות לכוכבים היכלות ולהקריב להן קרבנות ולשבחם ולפארם בדברים ולהשתחוות למולם כדי להשיג רצון הבורא בדעתם הרעה, וזה היה עיקר עבודת כוכבים, וכך היו אומרים עובדיה היודעים עיקרה, לא שהן אומרים שאין שם אלוה אלא כוכב זה, הוא שירמיהו אומר מי לא ייראך מלך הגוים כי לך יאתה כי בכל חכמי הגוים ובכל מלכותם מאין כמוך ובאחת יבערו ויכסלו מוסר הבלים עץ הוא, כלומר הכל יודעים שאתה הוא לבדך אבל טעותם וכסילותם שמדמים שזה ההבל רצונך הוא.
הטעות שלו היא כמובן בגלל שהוא אינו יודע להבדיל בין איסור עבודה זרה עצמו, לבין העיקר החמישי מעיקרי האמונה, שכידוע אינו האיסור עצמו אלא העיקרון שמאחוריו.
ולאחר שהדיון מתחיל עם טעות כה בסיסית, ודאי שאין טעם להתדיין על השלבים העמוקים שאחריו.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:צופה_ומביט כתב:דורשי יחודך כתב:הניסוח מאד מסוכן וצורם, וייחודי לחוגים מסויימים.
התכוונת לליטאים?
גם אם לא, אין ספק שהם בדרך...
גועל נפש ממש. זה אמיתי? או בדיחה זולה על חשבון הציבור?
וזהו ההבדל. מי יצדיק את זה? מי מעודד את זה? יש שוטים העושים כן, ורובינו מתעלמים, מצפצפים או כועסים. אין שום סבה שמה שהם עשו ישנה את דעתי. משום שאנחנו לא חלק ממפלגה אחידה. ברוך שהבדילנו מן התועים.
אחרון התלמידים כתב:דבר ששייך לאהבה ולכבוד בלבד זה או מצוה או טפשות אבל לא ע"ז.
נכון שלגבי כוכב אם מפרסמים את גדולתו, כיון שאין לו בחירה כל כוונת המפרסם וענינו לגדל כבוד הכוכב לומר שח"ו יש כח אחר ששולט, משא"כ אם עושים כן לאדם עדיין אין כאן שום הוכחה שכוונת המכוין הוא לכח מבלעדי ה'. אך אם לא זהו הענין, אלא רק לספר כמה השמש וכמה מאירה לעולם ואיזה השפעה יש לה על הצומח וכו' אין בזה כלום, כל האיסור החמור שמתחילים לפנות - או לרצות לפנות אל הכוכב עצמו
ואחר שארכו הימים עמדו בבני האדם נביאי שקר ואמרו שהאל צוה ואמר להם עבדו כוכב פלוני או כל הכוכבים והקריבו לו ונסכו לו כך וכך ובנו לו היכל ועשו צורתו כדי להשתחוות לו כל העם הנשים והקטנים ושאר עמי הארץ, ומודיע להם צורה שבדה מלבו ואומר זו היא צורת הכוכב פלוני שהודיעוהו בנבואתו, והתחילו על דרך זו לעשות צורות בהיכלות ותחת האילנות ובראשי ההרים ועל הגבעות ומתקבצין ומשתחוים להם ואומרים לכל העם שזו הצורה מטיבה ומריעה וראוי לעובדה וליראה ממנה, וכהניהם אומרים להם שבעבודה זו תרבו ותצליחו ועשו כך כך ואל תעשו כך וכך,
עבודה זרה אסורה הן לגבי כוכב והן לגבי אדם, ע"ז אסור בכל צורותיה ולא משנה למי וח"ו לחשוב אחרת.
אבל ח"ו לחשוב שאדם שיש לו בחירה יש איזה חילוק לגבי העבודה עצמה. וגם אסור לפנות לאדם שימצע בינו לבין קונו, אלא אך ורק אליו יכוונו המחשבות. נכון שמותר לבקש מאדם להתפלל והרי אנו ג"כ מתפללים על חברינו, אבל לא שיש איזה ממוצע בין האדם לקונו, אלא שנינו יחד מכוונים לה' יתעלה לבדו.
וכל המקורות שהביאו מחז"ל והגאונים והראשונים והפוסקים הוא רק על ענין זה של כבוד כפי שעושים למלך, או לישא ולתת ולהתקרב לחכמים ללמוד ממעשיהם הטובים וכו' (המקסימום שיש הוא באריז"ל שדיבר גם באופן קבלי לקשר את נשמתו, שבדיוק כך גם שייך להיפך שהרב יקשר את נשמתו לתלמיד וכדומה), אבל שעבודת ה' והדבקות הוא מול הצדיק ולעשות נחת רוח לפניו וכדומה זה לא מצאנו כלל.
ואני שואל שוב מדוע חז"ל והראשונים לא הזהירו להתקרב ולהתדבק בכל ענייניו לרבי חנינא בן דוסא לאחר שכל העולם כולו ניזון בשבילו?
ועכ"פ לומר שאדם יש לו בקשות פרנסה זיווג וכדומה יבקש מהרבי - זהו תפילה לזולתו.
מקדש מלך כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:צופה_ומביט כתב:דורשי יחודך כתב:הניסוח מאד מסוכן וצורם, וייחודי לחוגים מסויימים.
התכוונת לליטאים?
גם אם לא, אין ספק שהם בדרך...
גועל נפש ממש. זה אמיתי? או בדיחה זולה על חשבון הציבור?
וזהו ההבדל. מי יצדיק את זה? מי מעודד את זה? יש שוטים העושים כן, ורובינו מתעלמים, מצפצפים או כועסים. אין שום סבה שמה שהם עשו ישנה את דעתי. משום שאנחנו לא חלק ממפלגה אחידה. ברוך שהבדילנו מן התועים.
אני מבין שבין השוטים הנוכחים במעמד הגועל נפש (ממש) היו
הגאון רבי דוב לנדאו ר"י סלבודקא
הגאון רבי ברוך דוב פוברסקי ר"י פונוביז'
הגאון ר"י בויאר
הגאון רצ"מ ברגמן
הגר"מ גריינמן אחיין החזו"א
השמועה אכן מדויקת?
איש_ספר כתב:איך ציטוט זה בעינכם?
בברכה המשולשת כתב:איש_ספר כתב:איך ציטוט זה בעינכם?
רח"ל.
אלו דיבורי ע"ז לחלוטין,
והמשובש שחיבר דברים נוראים אלו כתב מהרהורי לבו הרעים.
הספר הנזכר כמובן אינו חב"די,גביר כתב:כבר לפני כמה דורות פורסם הספר [החבד"י, אאל"ט] 'הרב מלאדי ומפלגת החב"ד'
עקביה כתב:שמעתי שבשכנותו של הרב י"ש זילברמן היה גר חב"דניק מבוגר שהיה נוהג לומר שהרבי הוא 'עצמות ומהות ממש'.
שבת אחת נפל אותו יהודי והיה צריך להזעיק לו סיוע.
שאלו ילדיו או נכדיו של הרב זילברמן האם מותר לחלל עליו את השבת.
אמר הרב זילברמן, שכל עוד הוא מוסיף את המילה 'ממש' אות הוא שאינו מאמין שאכן כך הוא, כשם ש'גוי גמור' אומרים רק על יהודי, ו'חמץ גמור' על מצות מכונה..
עקביה כתב:1. מה עניין חזקת כשרות לכאן? הא קמן שהוא אומר את דברים החמורים האלה.
2. גם אני לא יודע האם זה נחשב ע"ז, אבל זה מזכיר מאד את האמונה הנוצרית באב ובן.
3. לגבי עובדי ע"ז פחות חשוב אם האמינו, די בכך שעבדו, ולגבי איך אפשר לדון אותם, זו שאלה טובה, אבל כאן הנושא הוא רק האם מותר לחלל עליו שבת.
לא הבאתי את הסיפור אלא כקוריוז - לומר על יהודי שהוא עובד ע"ז זה דבר אחד, אבל להפקיר אותו למות בשבת זה כבר משהו אחר. ואז צריך למצוא תירוצים מתחת לאדמה למה בעצם כן מותר לחלל עליו שבת.
פרנקל תאומים כתב:באותה מידה תוכל לומר שלהתווכח עם החזו''א על גדרם ההלכתי של החילוניים זה דבר אחד. אבל להפקיר אותם למות בשבת זה כבר משהו אחר. ואז צריך למצוא תירוצים מתחת לאדמה למה בעצם כן מותר לחלל עליהם שבת.
עקביה כתב:שמעתי שבשכנותו של הרב י"ש זילברמן היה גר חב"דניק מבוגר שהיה נוהג לומר שהרבי הוא 'עצמות ומהות ממש'.
שבת אחת נפל אותו יהודי והיה צריך להזעיק לו סיוע.
שאלו ילדיו או נכדיו של הרב זילברמן האם מותר לחלל עליו את השבת.
אמר הרב זילברמן, שכל עוד הוא מוסיף את המילה 'ממש' אות הוא שאינו מאמין שאכן כך הוא, כשם ש'גוי גמור' אומרים רק על יהודי, ו'חמץ גמור' על מצות מכונה..
ישראליק כתב:עקביה כתב:שמעתי שבשכנותו של הרב י"ש זילברמן היה גר חב"דניק מבוגר שהיה נוהג לומר שהרבי הוא 'עצמות ומהות ממש'.
שבת אחת נפל אותו יהודי והיה צריך להזעיק לו סיוע.
שאלו ילדיו או נכדיו של הרב זילברמן האם מותר לחלל עליו את השבת.
אמר הרב זילברמן, שכל עוד הוא מוסיף את המילה 'ממש' אות הוא שאינו מאמין שאכן כך הוא, כשם ש'גוי גמור' אומרים רק על יהודי, ו'חמץ גמור' על מצות מכונה..
בכזו אהבת ישראל היטלר לא צריך להתבייש במה שעשה
עוד יקום דור אחד ליטאים שלא יבינו מה הי' רע שהיטלר הרג החסידים... הוא ניקה את העולם מעבודה זרה
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ישראליק כתב:עקביה כתב:שמעתי שבשכנותו של הרב י"ש זילברמן היה גר חב"דניק מבוגר שהיה נוהג לומר שהרבי הוא 'עצמות ומהות ממש'.
שבת אחת נפל אותו יהודי והיה צריך להזעיק לו סיוע.
שאלו ילדיו או נכדיו של הרב זילברמן האם מותר לחלל עליו את השבת.
אמר הרב זילברמן, שכל עוד הוא מוסיף את המילה 'ממש' אות הוא שאינו מאמין שאכן כך הוא, כשם ש'גוי גמור' אומרים רק על יהודי, ו'חמץ גמור' על מצות מכונה..
בכזו אהבת ישראל היטלר לא צריך להתבייש במה שעשה
עוד יקום דור אחד ליטאים שלא יבינו מה הי' רע שהיטלר הרג החסידים... הוא ניקה את העולם מעבודה זרה
חוק גאדווין בתפארתו
ישראליק כתב:עקביה כתב:שמעתי שבשכנותו של הרב י"ש זילברמן היה גר חב"דניק מבוגר שהיה נוהג לומר שהרבי הוא 'עצמות ומהות ממש'.
שבת אחת נפל אותו יהודי והיה צריך להזעיק לו סיוע.
שאלו ילדיו או נכדיו של הרב זילברמן האם מותר לחלל עליו את השבת.
אמר הרב זילברמן, שכל עוד הוא מוסיף את המילה 'ממש' אות הוא שאינו מאמין שאכן כך הוא, כשם ש'גוי גמור' אומרים רק על יהודי, ו'חמץ גמור' על מצות מכונה..
בכזו אהבת ישראל היטלר לא צריך להתבייש במה שעשה
עוד יקום דור אחד ליטאים שלא יבינו מה הי' רע שהיטלר הרג החסידים... הוא ניקה את העולם מעבודה זרה
ישראליק כתב:עקביה כתב:שמעתי שבשכנותו של הרב י"ש זילברמן היה גר חב"דניק מבוגר שהיה נוהג לומר שהרבי הוא 'עצמות ומהות ממש'.
שבת אחת נפל אותו יהודי והיה צריך להזעיק לו סיוע.
שאלו ילדיו או נכדיו של הרב זילברמן האם מותר לחלל עליו את השבת.
אמר הרב זילברמן, שכל עוד הוא מוסיף את המילה 'ממש' אות הוא שאינו מאמין שאכן כך הוא, כשם ש'גוי גמור' אומרים רק על יהודי, ו'חמץ גמור' על מצות מכונה..
בכזו אהבת ישראל היטלר לא צריך להתבייש במה שעשה
עוד יקום דור אחד ליטאים שלא יבינו מה הי' רע שהיטלר הרג החסידים... הוא ניקה את העולם מעבודה זרה
ו.ישראליק כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ישראליק כתב:עקביה כתב:שמעתי שבשכנותו של הרב י"ש זילברמן היה גר חב"דניק מבוגר שהיה נוהג לומר שהרבי הוא 'עצמות ומהות ממש'.
שבת אחת נפל אותו יהודי והיה צריך להזעיק לו סיוע.
שאלו ילדיו או נכדיו של הרב זילברמן האם מותר לחלל עליו את השבת.
אמר הרב זילברמן, שכל עוד הוא מוסיף את המילה 'ממש' אות הוא שאינו מאמין שאכן כך הוא, כשם ש'גוי גמור' אומרים רק על יהודי, ו'חמץ גמור' על מצות מכונה..
בכזו אהבת ישראל היטלר לא צריך להתבייש במה שעשה
עוד יקום דור אחד ליטאים שלא יבינו מה הי' רע שהיטלר הרג החסידים... הוא ניקה את העולם מעבודה זרה
חוק גאדווין בתפארתו
ב"ה איני מתמחה בשפת האוניברסיטה ושאר חכמות הגוים, ואיני יודע מה זה חוק גאדווין.
אבל שפה כזו, שאם אחד לא סובר או חושב כמוך הוא חייב מיתה, זה נשמע רק אצל הליטאים הקרים.
צא ולמד מכל גדולי ישראל הקנאים והאדוקים מדור הקודם, לדוגמא, הרה"ק מסאטמאר זצ"ל, האם הי' לו הו"א או לתלמידיו לדבר בשפה כזו, אם לחלל שבת בספק פיקוח נפש על ציוני?! הישמע שפה רצחנית כזו?!
אני מתחיל להבין למה היו חסידים שהרחיקו מללמוד ספרים שלא כתבו בעלי רוח הקודש, תלמידי הבעל שם טוב זכותו יגן עלינו, כדי שלא ידברו כשפת הליטאים באשכול זו.
דרומי כתב:חכמה פחות גדולה היא כאשר יהודי מתגלגל, הלוואי רק מסיבות טובות, לכל מיני מקומות נידחים בעולם והוא באמת רעב וצמא לחלב ישראל ולבשר כשר. בוא נראה אותו אז גיבור גדול להתנזר מכל טובת הנאה מבית חב"ד המקומי...
שלא לדבר על מצב בו אחד מקרובי משפחתו סר קצת מהדרך הישרה ולמרבה הפלא דוקא החסיד התמהוני הוא שמצליח לקרב אותו ולהחזיר אותו לשמירת שבת ואכילת כשר. מעניין איך הוא יגיב אז.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים