מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנא לפני 200 שנה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
זאב ערבות
הודעות: 8866
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' יוני 20, 2024 6:54 pm

כדכד כתב:
זאב ערבות כתב:
עקביה כתב:
כדכד כתב:חוץ מזה אם כתוב שמשהו הוא כנגד משהו אחר ועוד כמה דברים אז זה די אומר שהוא יותר חמור.

אוי ואבוי!
סלח לי, אבל מי שחושב שלה"ר חמור יותר מע"ז או מג"ע או משפ"ד, נפל בפח "האגדות המשבשות את הדעות" (כלשון הראב"ד בהל' תשובה).

זה נועד לאפשר לבעלי עבירה לצאת נקיים שכן אסור לדבר עליהם לשון הרע ולחשוף את מעשיהם למען יתרחקו מהם.

לא
זה נועד לעזור ליהודים תמימים להשאר בחזקת כשרות
אם ידוע על בעלי עבירה שחשיפת מעשיהם תועיל שיתרחקו מהם - זה מותר ברוב המקרים
אבל לא על זה מדובר כאן.

אל תתמם. כמובן שלכתחילה זה נועד לעזור ליהודים תמימים... אך יש הרבה שאינם תמימים ועוברים עבירות חמורות שמנצלים את הדבר לכסות על פשעיהם ומעשים שבכל יום ואין כאן המקום להביא פרטים ועובדות, ואם אינך מכיר אשריך וטוב לך.
אני מאתגר אותך אם ידוע לך על עובר עבירה לפרסם את מעשיו למען יתרחקו ממנו, מובטח לך שינסו להשתיק אותך בכל מיני דרכים

זאב ערבות
הודעות: 8866
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יוני 21, 2024 12:13 am

עקביה כתב:
כדכד כתב:אני רוצה שיסבירו לי למה לא נכון שלה"ר חמור מג' עבירות אם חז"ל אמרו שהוא שקול כשלשתן.

הגע עצמך, מה יותר חמור - לדבר לה"ר על ראובן, כך שעלול להגיע לו נזק, או לרצוח אותו נפש?

כלל זה יהא נקוט בידינו, לעולם אין להשליך את השכל לפח האשפה.
אם אנו לומדים דבר אגדה הנראה לכאורה מתנגש חזיתית עם השכל הישר ועם הסברא הפשוטה (כמקרה זה), על כרחינו שצריך להיות לו פירוש ויישוב, אבל חס לנו מלהשליך את שכלנו אחרי גוונו.

כנראה יש בלה"ר פגם מסוים הקיים בג' עבירות, ולכן אמרו שהוא שקול כשלשתן.

לכדכד יש אגנדה בענין לשון הרע. ראו כאן וכאן
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' יוני 23, 2024 5:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישעיהו לוריא
הודעות: 524
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' יוני 21, 2024 1:56 am

דרומי כתב:לענ"ד לא חכם להיטפל לפרטים קטנוניים בדוגמת אלו שהעלה ר' ישעיהו לוריא, ולהתחיל לעשות השוואות בין 'המודיע' ו'המבשר' וכיו"ב.

כך דרכם של הכותבים בישראל מאז ומקדם, וזה לא חידוש של 'המודיע', להדגיש צדדים מסויימים, להסתיר פרטים שלא כ"כ משרתים את ההשקפה, וכו'.

לאחר שה'ההשקפה' עצמה כבר קיימת, מכל סיבה שהיא, אין לצפות שיהיה כתוב אחרת.

כל עוד זה לא שקר ממשי, אני חושב שאי אפשר לתבוע לבית דין על כזה סוג של התנהלות.

וכשנכנסים לדקויות כאלה זה מעמעם את העוצמה בטענות היותר רציניות.

[לדוגמא בענינננו, הטענה על תלישת מודעות על ידי נערים ונערות היא טענה קצת יותר 'כבדה' מאשר אי אזכור פרט פלוני במקום פלוני].

או במילותיו של היינריך היינה, ’במקום בו שרפו’...רק להיפך...

לבי במערב
הודעות: 9346
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יוני 21, 2024 4:18 am

כדכד כתב:אם ידוע על בעלי עבירה שחשיפת מעשיהם תועיל שיתרחקו מהם - זה מותר ברוב המקרים אבל לא על זה מדובר כאן.
כי?

אליסף
הודעות: 1236
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » ו' יוני 21, 2024 9:31 pm

/
נערך לאחרונה על ידי אליסף ב ב' יוני 24, 2024 1:23 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מן הסתם
הודעות: 22
הצטרף: ה' יולי 06, 2023 9:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מן הסתם » א' יוני 23, 2024 5:45 pm

ישראליק כתב:
הרואה כתב:אני שמעתי מיהודי שהיה מאד מקורב אצל הרב מערלוי זצ"ל שהוא מאד סלד שמתייחסים אליו כאל רבי חסידי הוא ראה את עצמו כגאב"ד וראש ישיבה ותל"מ.
גם לגבי דושינסקיא לפי מה ששמעתי נהפכה לחסידות בזמן ר' ישראל משה, לא לפני.

יש מספיק רבישע מעשיות שמספרים על מהרי"ץ זי"ע


זה לא נכון, מרגלא בפומיה היה לומר 'מיר זענען ניקס קיין רבי'.
חוץ משבת חנוכה ועוד יום אחד (שכחתי בדיוק איזה). לא היה מקבל אפילו קוויטל. וגם היה רגיל לומר 'מיר זענען ניקס קיין חסיד' חוץ מהדברי יחזקאל משינאווא ועוד מאיזה אדמו"ר מנדבורנא שהיה גר בחוסט בימיו שכהן המהרי"ץ כרב שם, לא היה מחזיק עצמו כחסיד משום אדמו”ר.

פעם כשתלמיד ביקש ממנו ברכה לישועה וכו’ היה אמר: אין זה דרכנו להשפיע, אבל לתלמידיי הוא דבר אחר.

עם כל זה, הוא לא היה חסיד במובן שאנו קוראים חסיד, אלא היה לו דרך משלו ממוזג מאשכנז-אויבערלאנד, קצת מנהגי ירושלים וקצת מנהגי חסידים. עיקרו היה הדרך החתם סופר שהיה באויבערלאנד. הקולטור והאווירה בקהילתו כמובן היה הונגרית. המהרי"ץ היה לו ביקורת על הקולטור הטשאלמערס והגיב עליהם מפעם לפעם עם ביקורת ובודאי היה מבכר ומחשיב את הדרך ארץ ההונגרית והדגוש על מסורת אבות שהוא עד היום הזה כיסוד מוסד בקהילת דושינסקי.

סבי היה גבאי שלו כשמונה שנים וגם היה החברותא של ר' ישראל משה והיה גר בבית המהרי"ץ כל הזמן. אמת שסבי היה רגיל לומר שראה אצל המהרי"ץ ממש בעל שם'סקע מעשיות אבל לא היה מספר מזה ואמר שלא יאמינו לו, ואכן לא היה מספר ממופתים וכדומה.
נערך לאחרונה על ידי מן הסתם ב א' יוני 23, 2024 11:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אברהם שרייבר
הודעות: 171
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » א' יוני 23, 2024 8:11 pm

זאב ערבות כתב:
עקביה כתב:
כדכד כתב:אני רוצה שיסבירו לי למה לא נכון שלה"ר חמור מג' עבירות אם חז"ל אמרו שהוא שקול כשלשתן.

הגע עצמך, מה יותר חמור - לדבר לה"ר על ראובן, כך שעלול להגיע לו נזק, או לרצוח אותו נפש?

כלל זה יהא נקוט בידינו, לעולם אין להשליך את השכל לפח האשפה.
אם אנו לומדים דבר אגדה הנראה לכאורה מתנגש חזיתית עם השכל הישר ועם הסברא הפשוטה (כמקרה זה), על כרחינו שצריך להיות לו פירוש ויישוב, אבל חס לנו מלהשליך את שכלנו אחרי גוונו.

כנראה יש בלה"ר פגם מסוים הקיים בג' עבירות, ולכן אמרו שהוא שקול כשלשתן.

לכדכד יש אגנדה בענין לשון הרע. ראו כאן וכאן

ולאלו אגנדה בענין חסידים ועבודה זרה...

אברהם שרייבר
הודעות: 171
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » א' יוני 23, 2024 8:27 pm

מן הסתם כתב:
ישראליק כתב:
הרואה כתב:אני שמעתי מיהודי שהיה מאד מקורב אצל הרב מערלוי זצ"ל שהוא מאד סלד שמתייחסים אליו כאל רבי חסידי הוא ראה את עצמו כגאב"ד וראש ישיבה ותל"מ.
גם לגבי דושינסקיא לפי מה ששמעתי נהפכה לחסידות בזמן ר' ישראל משה, לא לפני.

יש מספיק רבישע מעשיות שמספרים על מהרי"ץ זי"ע


זה לא נכון, מרגלא בפומיה היה לומר 'מיר זענען ניקס קיין רבי'.
מה לא נכון, שקריתי רבי'שע מעשיות ממנו?
איך יכול החי לכחוש את החי?

חוץ משבת חנוכה ועוד יום אחד (שכחתי בדיוק איזה). לא היה מקבל אפילו קוויטל. וגם היה רגיל לומר 'מיר זענען ניקס קיין חסיד' חוץ מהדברי יחזקאל משינאווא ועוד מאיזה אדמו"ר מנדבורנא שהיה גר בחוסט בימיו שכהן המהרי"ץ כרב שם, לא היה מחזיק עצמו כחסיד משום אדמו”ר.
סתירה מני' ובי'

אראל
הודעות: 3412
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 23, 2024 8:56 pm

על הרבי של היום, כ"ק מהרי"ץ שליט"א, מספרים, כשנכתר למלאות מקום אביו, קנו לו בעקיטשעס מוזהבים, לגדלו ולחנכו כדרך האדמורי"ם, כשהבחין בהם, הוא צוה להוציא את הכל החוצה...


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים