עמוד 4 מתוך 13

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 9:59 pm
על ידי זאב ערבות
הפצת המעיינות כתב:
אהרן תאומים כתב:כל אחד מבינינו כמה שיגלגל עינים כלפי מעלה ויגיד יש מחלוקת ובגלל זה הסער זה לא מבקש ממנו שום ויתור

אולי תסביר לנו למה זה לא דורש ויתור? אם אני בעל מחלוקת זה ויתור עצום להפסיק לריב. לא?

לותר במחלוקת זה להודות שנכשלת ושהמחלוקת לא היתה לשם שמים, שכן אם היא לשם שמים הלא זה מצוה לא לוותר עד שמכניעים את הצד השני. ההוכחה - מתי בפעם האחרונה ויתר מישהו במחלוקת מרצונו החפשית?

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:11 pm
על ידי הפצת המעיינות
אהרן תאומים כתב: הרעיון בכללותו אינם וויתורים על דרכי תורה גם החילונים רוצים שנהיה פרגמטיים יותר לדיעותיהם ואם נמשיך ונמחה בהם זה לא אומר שאנחנו בעלי מחלוקת.

אינני יודע מה כבודו שח. כשחרדים מדברים על מניעה ממחלוקת הם מתכוונים למחלוקות פנים חרדיות ומי יגיד עליהם "מחלוקת מותר".

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:12 pm
על ידי יונת אלם
דברי טעם שדיבר בישיבתו "בית מדרש עליון" הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר שליט"א במוצאי שבת האחרונה. ישמע חכם ויוסף לקח


כתיב בפרשת קורח (במדבר יז, כז) 'ויאמרו בני ישראל אל משה לאמר הן גווענו אבדנו כולנו אבדנו'. וכתיב אחר כך 'כל הקרב הקרב אל משכן ה' ימות, האם תמנו לגווע'. מבואר בפסוקים שכלל ישראל ראו את המחלוקת של קורח, ואת העונש שלהם, בלועים, שרופים, ובתחילה חשבו שאולי קורח צודק, ואז מתו מאתים חמישים ראשי העדה, אבל זה לא הספיק, זה לא הספיק בשביל שילמדו לקח, ואחרי זה המשיכו לעשות מה שלא היו צריכים לעשות, והגיע מגיפה וברגע א' עוד ארבע עשרה אלף מתו. הם הרי ראו כבר, הן גווענו אבדנו כולנו אבדנו, הם ראו שחלק מתו בחרב, חלק מגיפה, בלועים, האם תמנו לגווע?!.

וברבינו בחיי שם כתב לבאר, שיש בפסוקים הנ"ל שלושה שפטים: בליעה, שריפה, והמגפה, "הן גוענו" בשרפה, "אבדנו" בבליעה, הוא שכתוב: "ויאבדו מתוך הקהל", "כלנו אבדנו", במגפה שהיו המתים במגפה ארבעה עשר אלף ושבע מאות. "וכן תרגם אונקלוס: הא מננא קטלת חרבא הא מננא בלעת ארעא הא מננא דמיתו במותנא, תרגום "גוענו" קטלת חרבא, והוא כנוי לאש שיצאה מאת ה' שהוא מדת הדין, וכן חרבו של הקדוש ברוך הוא היא מדת דינו, כענין שנאמר: (ישעיה כז, א) "יפקד ה' בחרבו הקשה" וגו'".

הדברים נוגעים לתקופה שלנו כעת, אחרי שבמשך השנה האחרונה נפטרו רבים רבים, לא עלינו, בכל רחוב שמסתכלים, מי לא רואה, מי לא מכיר, ידידים, שכנים, קרובים, כל אחד הרגיש את הפחד הנורא, את הסכנה הנוראה שהייתה, כל אחד פחד על נפשו שנה שלמה. חשבנו שהקב"ה כבר סילק את המגיפה, ואז באה עוד מגיפה, עוד מכה נוראה, באסון הנורא שאירע במירון, הקב"ה רוצה שנקלוט, צריכים לקלוט את מה שרוצים מאיתנו. אסור לנו להיות כמו שהיה שם אצל קורח, שלא קלטו, והמשיכו, כאילו שלא היה כלום, אז מה אתם חושבים, הקב"ה איין לו ח"ו "אויס צו פירין" שהוא יראה לנו שהוא יכול, וכי הקב"ה אין לו "אויס צו פירין", וכי אנחנו "אויס פירין", עבר שנה וכמו שהיה אצל קורח היה בלועים, שרופים, ממשיכים כאילו הכל רגיל ח"ו, וכמו שכתוב בפס' ז אתם המתם את עם ה', ממשיכים באותו מרד, לא רוצים להכנע, וכי הקב"ה "קען נישט אויס פירין".

הנגיף שהיה בשנה האחרונה, היה בכל מקום, לאיפה הוא לא הגיע, לאיזה מדינה לא הגיע דבר ה', וכמו שאומרים כל בוקר לפני שמו"ע משפטיך עד אפסי ארץ, מסוף תבל עד סוף תבל משהו קטן – עד אפסי ארץ, ועדיין אנחנו לא קולטים. כעת, הקב"ה מביא את כולם, כולם יחד, למקום אחד, ושם לוקח נפשות רבות ל"ע. אנחנו צריכים להתכופף, רבותיי, להכנע לדבר ה', זה מה שהקב"ה רוצה שניכנע לדבר ה', אל תהיה זקוף, תתכופף.
הקב"ה יעזור שכולנו נתחזק חיזוק אמיתי בשלימות ונהיה כולנו גדולי תורה אמיתיים, כל אחד יש לו את החלקים שלו, את הסגולות שלו, יתן הקב"ה וכל אחד יגדל בתורה מאד.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:35 pm
על ידי אהרן תאומים
הפצת המעיינות כתב:
אהרן תאומים כתב: הרעיון בכללותו אינם וויתורים על דרכי תורה גם החילונים רוצים שנהיה פרגמטיים יותר לדיעותיהם ואם נמשיך ונמחה בהם זה לא אומר שאנחנו בעלי מחלוקת.

אינני יודע מה כבודו שח. כשחרדים מדברים על מניעה ממחלוקת הם מתכוונים למחלוקות פנים חרדיות ומי יגיד עליהם "מחלוקת מותר".

הקצנתי בשביל שתבין ולא הבנת אין מחלוקת פנים חרדית שהיא לא על דרכה של תורה האם מחלקת חסידים וליטאים היא מחלוקת? בוודאי שלא!! עוד לא שמעתי שצד אחד יאמר שהוא לא תורם דם לצד השני, זה לא שינאה זו אידאולגיה - דת, ושוב אין שום סיבה להימנע ממחלוקות כאלו שמא תחסום כל ויכוח תורני כי זה מחלוקת.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:37 pm
על ידי נוטר הכרמים
עוד תחושה שמכה בי בעוז, אנסה להעלות אותה בעדינות.

בתוך ההתעוררות הכללית של הציבור, שמקיפה חלקים רחבים ומגוונים מאוד,
ומי כעמך ישראל, החלל מוצף בכוונות טובות, ברצון להתחזק ולחזק, להשתנות לטוב,
ישנו מוטיב אחד שאתה מחפש ומתקשה למצוא,
התכופפות והתרככות בפני האסון,
ענוה והכנעה.

אתה קורא ושומע פה ובמקומות אחרים תגובות שונות מקצה אל קצה,
וכולם כמעט, כה צפויות, כל אחד מנקודת מבטו והשקפתו, מעמדו ועמדותיו
מלפני האסון.
במשקפיים שלו, מתוך ד' אמותיו.

כמעט ואין חשיבה כנה של 'איפה הגזמנו',
אין בי תקוה שבעקבות אירוע מישהו יתהה איפה טעינו.

למה כשאני מספר למישהו מחוגי הקנאים ששוטר זכה לחלץ את בני מהזוועה,
הוא מזדעזע ומתקיף כאילו עברתי כעת על 'לא תחנם'.
אחרים נהנים להאשים את אלו המסוימים, ויש גורמים שכבר מתכבדים בקלונם של אחרים.

למה אנחנו מתאכזבים כל פעם מחדש כאשר נדיר לראות דפיקה על החזה של עצמי ושל מגזרי,
כביכול נגזר על כולם להגיב כמצופה מהם מראש.

נ"ב, אני לא מתכוין למישהו מסוים, נא לא לחשוד.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:42 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
כאשר חילוקי דעות גולשת לחילוקי לבבות, סימן שזה כבר שלא לשם שמים.

אולי יתרמו דם, אבל לירוק בפני השני, להטריד אישית את כל מי שעבר להצד השני, לבטל את כל מעלותיהם משום שהם בצד השני, כל אלו מראים שזה לא מחלוקת לשם שמים. ורואים את זה בהרבה מקומות. וכבר אמר ר' מאיר שמחה שאינו מוכן להתערב במחלוקת נגד המוסר, משום שרק הצעד הראשון תהיה לש"ש, ואח"כ אינו אלא תאוות הנצחון. במקומות רבות אפילו הצעד הראשון אינו כן, אלא 'מי בראש' ונדל"ן וכדו'.

ולכן צעק הרב שך תמיד 'ללא אלימות', משום שברגע שנכנס פה אלימות, פרחה לה כל הלשם שמים. ואכן במחלוקת הרב שך נגד ליובאוויטש נשאר רק הדעה. מצד הליטאים אין יותר מדעה שליובאוויטש היא סטייה מהתורה, אין שנאה אישית, מוכנים להתוועד אתם, להכנס לבתי מדרשיהם וכדו'. רק כאשר מגיע לענייני דעות ושיטות, חומה בצורה עומדת לנו להפרד מדעותיהם. וממנו ילמדו וכן יעשו כל אלו אשר רוממות מחלוקת לשם שמים בפיהם.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:46 pm
על ידי הפצת המעיינות
אהרן תאומים כתב:הקצנתי בשביל שתבין ולא הבנת אין מחלוקת פנים חרדית שהיא לא על דרכה של תורה האם מחלקת חסידים וליטאים היא מחלוקת? בוודאי שלא!! עוד לא שמעתי שצד אחד יאמר שהוא לא תורם דם לצד השני, זה לא שינאה זו אידאולגיה - דת, ושוב אין שום סיבה להימנע ממחלוקות כאלו שמא תחסום כל ויכוח תורני כי זה מחלוקת.

בקיצור כל מחלוקת היא לגיטימטית. וכשצד אחד מכה לצד השני ושופך את דמו וכו' זה גם לגיטימטי כל עוד שלא אומרים שלא יתרמו דם...

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:49 pm
על ידי דרומי
חבל שבין כל הדברים הרציניים הנכתבים כאן יש כאלה שמשרבבים בכח שטויות רדודות ובכך יגרמו בעצם לנעילת האשכול.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:51 pm
על ידי זאב ערבות
נוטר הכרמים כתב:כמעט ואין חשיבה כנה של 'איפה הגזמנו',
אין בי תקוה שבעקבות אירוע מישהו יתהה איפה טעינו.
כביכול נגזר על כולם להגיב כמצופה מהם מראש.

יש חשיבה כנה של איפה הגזמנו ואיפה טעינו וכו' אך לא תמצא אותה מעל גבי הפורום הזה או כל במה חרדית רצינית אחרת, אלא בין גברא לגברא.
ואם כבר כן תמצא משהו בוודאי לא בשם אומרה, שכן כל אחד מפחד מהביקורת שיקבל על כך וישים לו כתם שחור לכל החיים על שהעז להעלות ביקורת נוקבת וצודקת, ויש כזו הרבה. והנה לכאורה לשם דיונים כאלו נפתח אספקלריא אך כל פעם שעולה שם נושא חשוב מתחילים לריב ואו שנועלים אותו או שמוחקים אותו.
לדוגמא במכתב לעיתון מקומי כתבתי בעדינות על נושא "התעללות" בילדים שגורמת להרבה מהם להתפקר, ווהעורך סירב לפרסם את המכתב בטענה (הצודקת מבחינתו) שיסגרו לו את העיתון.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:53 pm
על ידי אהרן תאומים
דרומי כתב:חבל שבין כל הדברים הרציניים הנכתבים כאן יש כאלה שמשרבבים בכח שטויות רדודות ובכך יגרמו בעצם לנעילת האשכול.

!!!!!

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:57 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הטפש שהתחיל עם 'תרומת דם', עוד משבח את הטענות על הטפשות שהוכנס לאשכול!

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 11:14 pm
על ידי אהרן תאומים
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הטפש שהתחיל עם 'תרומת דם', עוד משבח את הטענות על הטפשות שהוכנס לאשכול!

אני לא רוצה להיות מכונה טיפש על ידי החכם באדם ככל הנראה, אז כפי שתבתי והודעתי על פרישה מרצון מהאינטרנט ואני נשאר לכתוב אך ורק בפורום התורני "לא" באספקלריה, וגם זה עד ערב שבועות שבו אני פורש סופית, אתה יכול להתחיל לשמוח, שגם מקום זה יהיה נקי מ...

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 11:17 pm
על ידי עת רצון
אהרן תאומים כתב:
הפצת המעיינות כתב:
אהרן תאומים כתב: הרעיון בכללותו אינם וויתורים על דרכי תורה גם החילונים רוצים שנהיה פרגמטיים יותר לדיעותיהם ואם נמשיך ונמחה בהם זה לא אומר שאנחנו בעלי מחלוקת.

אינני יודע מה כבודו שח. כשחרדים מדברים על מניעה ממחלוקת הם מתכוונים למחלוקות פנים חרדיות ומי יגיד עליהם "מחלוקת מותר".

הקצנתי בשביל שתבין ולא הבנת אין מחלוקת פנים חרדית שהיא לא על דרכה של תורה האם מחלקת חסידים וליטאים היא מחלוקת? בוודאי שלא!! עוד לא שמעתי שצד אחד יאמר שהוא לא תורם דם לצד השני, זה לא שינאה זו אידאולגיה - דת, ושוב אין שום סיבה להימנע ממחלוקות כאלו שמא תחסום כל ויכוח תורני כי זה מחלוקת.


אין דבר שמצדיק עבירת לאוין מפורשים בתורה.

פירוד לבבות הוא אם כל חטאת.

על זה אין וויכוח כלל. -

להציק אנשים ונשים וטף ולרדת לחיייהם כבזויים שבאומות, אין שום הצדקה יהיה אשר יהיה, ולכן עדיף שלא תרבה שיחה.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ב' מאי 03, 2021 11:25 pm
על ידי איש_ספר
עת רצון כתב:
אהרן תאומים כתב:
הפצת המעיינות כתב:
אהרן תאומים כתב: הרעיון בכללותו אינם וויתורים על דרכי תורה גם החילונים רוצים שנהיה פרגמטיים יותר לדיעותיהם ואם נמשיך ונמחה בהם זה לא אומר שאנחנו בעלי מחלוקת.

אינני יודע מה כבודו שח. כשחרדים מדברים על מניעה ממחלוקת הם מתכוונים למחלוקות פנים חרדיות ומי יגיד עליהם "מחלוקת מותר".

הקצנתי בשביל שתבין ולא הבנת אין מחלוקת פנים חרדית שהיא לא על דרכה של תורה האם מחלקת חסידים וליטאים היא מחלוקת? בוודאי שלא!! עוד לא שמעתי שצד אחד יאמר שהוא לא תורם דם לצד השני, זה לא שינאה זו אידאולגיה - דת, ושוב אין שום סיבה להימנע ממחלוקות כאלו שמא תחסום כל ויכוח תורני כי זה מחלוקת.


אין דבר שמצדיק עבירת לאוין מפורשים בתורה.

פירוד לבבות הוא אם כל חטאת.

על זה אין וויכוח כלל. -

להציק אנשים ונשים וטף ולרדת לחיייהם כבזויים שבאומות, אין שום הצדקה יהיה אשר יהיה, ולכן עדיף שלא תרבה שיחה.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 1:15 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הגר"ד סגל שליט"א היום בועד פרץ בבכי ודיבר דברים כדורבנות, אפשר לשומעו בקול הלשון.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 1:18 am
על ידי נוטר הכרמים
אנכי הק' - כמו רבים אחרים, סובל בלילות האחרונים מנדודי שינה,
כעת באמצע לשמוע את השיח המרטיט והעוצמתי, רווי האמונה,
של השווער, הרב הגאון ר' יצחק לופוליאנסקי שליט"א, ראש ישיבת נחלת יאיר במיצד,
חותנו של האברך המופלג, בן העליה האמיתי, רבי חיים עוזר סלר זצ"ל,
ואביה של היולדת הצעירה הרעיה האומללה, שעולמה חרב עליה בפתע פתאום.

כשאתה שומע את הדברים הכנים והכובשים בפשטותם,
החפים מן ההתחזות וההתהדרות, הרטוריקה וההגשה, ונעדרים כל צליל של זיוף,
אתה תוהה לעצמך, מנין שואבים את המעיינות הללו? מים חיים ונוזלים מן לבנון, מבית קודש הקדשים.
לכמה רזרבות של בטחון וקירבת אלקים,
מנוחת הנפש וצלילות הדעת זקוקים כדי לעמוד בנסיונות פתע שכאלו?

גם בדורינו השפל, גדוש הסיסמאות הנבובות,
לא אלמן וגלמוד ישראל מנשמות טהורות שמחוברות באמת ובתמים
בקשר בלתי אמצעי ל'אין עוד מלבדו',
שממששים ונושמים אמונה זכה וטהורה, ברה ותמימה,
ומנחילים אותה בנאמנות ובטבעיות לכל הסובב,
משפחה ותלמידים, קרובים וידידים.

------

אני לדודי ודודי לי הרועה בשושנים,
שירד לערוגות הבושם, ללקוט את השושנים,
אתה שומע על אברך ליטאי, פוניבז'ער, למדן ועמקן, מתמיד וגישמאקער,
שמחובר לרשב"י בכל ישותו, לזוהר, לתפילה ופרקי תהילים בהשתפכות הנפש,
לשמירת עינים נדירה, לטהרה ולקדושה.
ושלא כצפוי בכלל, רגליו מוליכות אותו אל המעבר מעולם לעולם,
הוא חווה ומרגיש אור גדול במיוחד, ו'מזליה חזי' בהרבה מהליכותיו.

(מעט נקודות מן המתואר בקול שלו ושקט בשיחה הארוכה).
-----

מן הסתם, אחד מתוך הרבים, קרוביו של מקום, קרבנות הציבור,
"ועל פני כל העם אכבד".

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 10:38 am
על ידי הרואה
.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 11:38 am
על ידי עליך עיננו
רמז נורא מצאנו בפרשת בחוקתי לאסון.
פרק כו' פס' לז' וכשלו איש באחיו כמפני חרב ורודף אין. ופי' רש"י כשירוצו לנוס יכשלו זה בזה כי יבהלו לרוץ. ומדרשו זה נכשל בעונו של זה שכל ישראל ערבין זה לזה.(במדרש הגדול מביא את הגזירה של סנדל המסומר על פסוק זה.)
עי' שם בשפת"ח שביאר שהוא נתינת טעם על לעיל,כלומר מאחר שהם נשארו הרי הם צדיקים א"כ למה יענשו שיבוא מורך בלבבם ונסו וכשלו איש באחיו? וע"כ משום שכל ישראל ערבין זה לזה הרי גם עליהם יבוא העונש.
אין צורך בהרבה ביאורים.. הרי באסון היו מכל כלל ישראל מכל החוגים והעדות ואין לך ערבות גדולה מזו וממש נתקיים בנו הפסוק (אמנם לא היה זה מפני חרב אבל עצם היסוד כתוב פה.) ושנזכה לשוב בתשובה שלמה ותכלה שנה וקללותיה אכי"ר .

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 11:55 am
על ידי עקביה
כדאי רק לזכור אימתי נאמרה ערבות זו:
...וכל עבירות שבתורה מכל העולם לא? והכתיב: וכשלו איש באחיו - איש בעון אחיו, מלמד שכל ישראל ערבים זה בזה! התם שיש בידם למחות ולא מיחו.
(שבועות לט.:)

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 1:13 pm
על ידי בעל התפארת
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הגר"ד סגל שליט"א היום בועד פרץ בבכי ודיבר דברים כדורבנות, אפשר לשומעו בקול הלשון.

באיזה שלוחה?

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 1:24 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... ang=Hebrew
מדקה 31 מרטיט זכינו לראותו איך מדבר מקירות הלב.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 7:08 pm
על ידי נחומצ'ה
קיבלתי.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 8:25 pm
על ידי חרסון
הרבי מקרלין, כהרגלו, משמיע דברים הראויים להישמע :

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 11:24 pm
על ידי נוטר הכרמים
כתב לי מישהו מארה"ב, ידיד במשך שנים שתחילת ההיכרות היתה מפורום זה בשנותיו הראשונות:

תמהתי מאד איך זה שבפורום אוצר החכמה אין שום דיון על האסון הנורא.

חפשתי בגוגל, עד שמצאתי.

והנה אני קורא הדברים המרטיטים ביותר שכתבת אודות נס ההצלה של בנך.

והנה, העינים שוב לחות מדמעות הזולגות.

נחשפתי מעט לויכוחים ודברי ההבל שכתבו במקומות אחרים,
גם מבחינה עובדתית, (כמו למשל הקביעה השגויה שאלו שהיו בתוך ההפיכה נכנסו לשם מרצונם,
והמבוגרים לא רצו להיכנס לשם..., וכבר נתבארה המציאות כמות שהיא, שדחפו את רובם מבפנים לשם,
וכמובן שבאירוע ההדלקה עצמה, מעבר לחסידי תו"א שתפסו את מקומותיהם בטריבונות לפי כרטיסים,
קהל האורחים הגדול שגדש את המעברים היה צעיר ברובו!! וכמובן גם השעה המאוחרת וכו').
וגם השפיטה והסקנת המסקנות המוטעית, ואכ"מ.

יישר חילם של ההנהלה כאן,
וגם רובא דרובא של החברים היקרים, הכותבים הקבועים ואלו שלפרקים מביעים את דעתם,
שנהגו בתבונה וכדת של תורה, "יתן בעפר פיהו אולי יש תקוה",
וקיימו בנפשם אגרא דבי טמיא - שתיקותא.

ודי בזה.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ג' מאי 04, 2021 11:26 pm
על ידי בין החכמים

Re: ה֣וֹי הָאֹמְרִ֥ים לָרַ֛ע ט֖וֹב וְלַטּ֣וֹב רָ֑ע שָׂמִ֨ים חֹ֤שֶׁךְ לְאוֹר֙ וְא֣וֹר לְחֹ֔שֶׁךְ שָׂמִ֥ים מַ֛ר לְמָת֖וֹק

פורסם: ג' מאי 04, 2021 11:45 pm
על ידי זאב ערבות
איני יודע אם שייך בדיוק לנושא אשכול זה, אך במקום לפתוח אשכול נפרד. המתבקש מכל מאורע טרגי זה חשבון נפש נוקב מדוע נשפך עלינו חמת זעמו של הקב"ה ומה עלינו לתקן, אך בלי אורים ותומים או נביאים אנו סתם מגששים באפילה ומנחשים. כמובן יש את הדברים הסטנדרטיים שמיד הדרשנים שולפים כל פעם מחדש, אך האם באמת ניתן לצפות מציבור גדול ומגוון שיניחו בצד את כל החשבונות האישיים והמפלגתיים לטובת הכלל? הלא תמיד יש כאלו שאומרים לעצמם לי יש הצדקה. למשל מסרבי גט למיניהם.
וכעת לנקודה כואבת במיוחד ואנא סלחו לי על שאני מעלה אותה, אך ברצוני לדעת מה דעתכם. בזמנו באשכול בדידי הווה עובדא סיפרתי כמה סיפורים שלכאורה המעורבים בהם שעשו לי עוולה נפטרו זמן קצר לאחר מכן. כתבתי שאיני ח"ו אומר שזה בגללי, רק הבאתי את צירוף המקרים וכל אחד יעשה את החשבון שלו. והנה אף הפעם אחד מה45 הוא אדם נשוי צעיר שאיני מכיר כלל וכלל, אך את משפחתו אני מכיר ונעשה לי על ידם עוול נוראי (במלא מובן המילה). למשפחה יש כמובן צער איום ונורא בפרט שעוד יושבים שבעה ואין ספק שלא עולה אפילו על דעתם לקשר בין הדברים, ויתכן שבאמת אין שום קשר, אך האם לי מותר לקשר?
מבחינה מסויימת זה מזעזע לחשוב כך, אך מבחינה אחרת זה מחזק את האמונה בבורא עולם שמנהיג את עולמו ומוכיח שיש חשבונות שמים, אלא שלא תמיד רואים או מבינים. יסלחו לי החברים אם יש בשאלתי איזה חוסר רגישות.

Re: ה֣וֹי הָאֹמְרִ֥ים לָרַ֛ע ט֖וֹב וְלַטּ֣וֹב רָ֑ע שָׂמִ֨ים חֹ֤שֶׁךְ לְאוֹר֙ וְא֣וֹר לְחֹ֔שֶׁךְ שָׂמִ֥ים מַ֛ר לְמָת֖וֹק

פורסם: ג' מאי 04, 2021 11:54 pm
על ידי אראל
זאב ערבות כתב:איני יודע אם שייך בדיוק לנושא אשכול זה, אך במקום לפתוח אשכול נפרד. המתבקש מכל מאורע טרגי זה חשבון נפש נוקב מדוע נשפך עלינו חמת זעמו של הקב"ה ומה עלינו לתקן, אך בלי אורים ותומים או נביאים אנו סתם מגששים באפילה ומנחשים. כמובן יש את הדברים הסטנדרטיים שמיד הדרשנים שולפים כל פעם מחדש, אך האם באמת ניתן לצפות מציבור גדול ומגוון שיניחו בצד את כל החשבונות האישיים והמפלגתיים לטובת הכלל? הלא תמיד יש כאלו שאומרים לעצמם לי יש הצדקה. למשל מסרבי גט למיניהם.
וכעת לנקודה כואבת במיוחד ואנא סלחו לי על שאני מעלה אותה, אך ברצוני לדעת מה דעתכם. בזמנו באשכול בדידי הווה עובדא סיפרתי כמה סיפורים שלכאורה המעורבים בהם שעשו לי עוולה נפטרו זמן קצר לאחר מכן. כתבתי שאיני ח"ו אומר שזה בגללי, רק הבאתי את צירוף המקרים וכל אחד יעשה את החשבון שלו. והנה אף הפעם אחד מה45 הוא אדם נשוי צעיר שאיני מכיר כלל וכלל, אך את משפחתו אני מכיר ונעשה לי על ידם עוול נוראי (במלא מובן המילה). למשפחה יש כמובן צער איום ונורא בפרט שעוד יושבים שבעה ואין ספק שלא עולה אפילו על דעתם לקשר בין הדברים, ויתכן שבאמת אין שום קשר, אך האם לי מותר לקשר?
מבחינה מסויימת זה מזעזע לחשוב כך, אך מבחינה אחרת זה מחזק את האמונה בבורא עולם שמנהיג את עולמו ומוכיח שיש חשבונות שמים, אלא שלא תמיד רואים או מבינים. יסלחו לי החברים אם יש בשאלתי איזה חוסר רגישות.

אם אתה חושב שיש אפשרות על כך, אזי גם עליך מוטל לעשות חשבון הנפש...., שכל כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו למחיצתו של הקב"ה....
אולי שתבקש מהקב"ה 'ולא יענש שום אדם בסיבתי'.... [אני מפחד מאוד.... אולי א' ממשפחתי הסתבך אתך פעם?..]

Re: ה֣וֹי הָאֹמְרִ֥ים לָרַ֛ע ט֖וֹב וְלַטּ֣וֹב רָ֑ע שָׂמִ֨ים חֹ֤שֶׁךְ לְאוֹר֙ וְא֣וֹר לְחֹ֔שֶׁךְ שָׂמִ֥ים מַ֛ר לְמָת֖וֹק

פורסם: ד' מאי 05, 2021 12:04 am
על ידי נחומצ'ה
אראל כתב:
זאב ערבות כתב:
אם אתה חושב שיש אפשרות על כך, אזי גם עליך מוטל לעשות חשבון הנפש...., שכל כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו למחיצתו של הקב"ה....
אולי שתבקש מהקב"ה 'ולא יענש שום אדם בסיבתי'.... [אני מפחד מאוד.... אולי א' ממשפחתי הסתבך אתך פעם?..]


"בזאת ידעתי כי חפצת בי, כי לא יריע אויבי עלי"
פירש א' מאדמור"י לעלוב: שלא יֵעשה רע לאויבי, בגללי.. ואז אדע כי חפצת בי..

Re: ה֣וֹי הָאֹמְרִ֥ים לָרַ֛ע ט֖וֹב וְלַטּ֣וֹב רָ֑ע שָׂמִ֨ים חֹ֤שֶׁךְ לְאוֹר֙ וְא֣וֹר לְחֹ֔שֶׁךְ שָׂמִ֥ים מַ֛ר לְמָת֖וֹק

פורסם: ד' מאי 05, 2021 12:27 am
על ידי ישראליק
זאב ערבות כתב:איני יודע אם שייך בדיוק לנושא אשכול זה, אך במקום לפתוח אשכול נפרד. המתבקש מכל מאורע טרגי זה חשבון נפש נוקב מדוע נשפך עלינו חמת זעמו של הקב"ה ומה עלינו לתקן, אך בלי אורים ותומים או נביאים אנו סתם מגששים באפילה ומנחשים. כמובן יש את הדברים הסטנדרטיים שמיד הדרשנים שולפים כל פעם מחדש, אך האם באמת ניתן לצפות מציבור גדול ומגוון שיניחו בצד את כל החשבונות האישיים והמפלגתיים לטובת הכלל? הלא תמיד יש כאלו שאומרים לעצמם לי יש הצדקה. למשל מסרבי גט למיניהם.
וכעת לנקודה כואבת במיוחד ואנא סלחו לי על שאני מעלה אותה, אך ברצוני לדעת מה דעתכם. בזמנו באשכול בדידי הווה עובדא סיפרתי כמה סיפורים שלכאורה המעורבים בהם שעשו לי עוולה נפטרו זמן קצר לאחר מכן. כתבתי שאיני ח"ו אומר שזה בגללי, רק הבאתי את צירוף המקרים וכל אחד יעשה את החשבון שלו. והנה אף הפעם אחד מה45 הוא אדם נשוי צעיר שאיני מכיר כלל וכלל, אך את משפחתו אני מכיר ונעשה לי על ידם עוול נוראי (במלא מובן המילה). למשפחה יש כמובן צער איום ונורא בפרט שעוד יושבים שבעה ואין ספק שלא עולה אפילו על דעתם לקשר בין הדברים, ויתכן שבאמת אין שום קשר, אך האם לי מותר לקשר?
מבחינה מסויימת זה מזעזע לחשוב כך, אך מבחינה אחרת זה מחזק את האמונה בבורא עולם שמנהיג את עולמו ומוכיח שיש חשבונות שמים, אלא שלא תמיד רואים או מבינים. יסלחו לי החברים אם יש בשאלתי איזה חוסר רגישות.


2021-05-02.jpeg
2021-05-02.jpeg (66.26 KiB) נצפה 5341 פעמים

אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ד' מאי 05, 2021 12:29 am
על ידי זאב ערבות
אראל כתב:
זאב ערבות כתב:איני יודע אם שייך בדיוק לנושא אשכול זה, אך במקום לפתוח אשכול נפרד. המתבקש מכל מאורע טרגי זה חשבון נפש נוקב מדוע נשפך עלינו חמת זעמו של הקב"ה ומה עלינו לתקן, אך בלי אורים ותומים או נביאים אנו סתם מגששים באפילה ומנחשים. כמובן יש את הדברים הסטנדרטיים שמיד הדרשנים שולפים כל פעם מחדש, אך האם באמת ניתן לצפות מציבור גדול ומגוון שיניחו בצד את כל החשבונות האישיים והמפלגתיים לטובת הכלל? הלא תמיד יש כאלו שאומרים לעצמם לי יש הצדקה. למשל מסרבי גט למיניהם.
וכעת לנקודה כואבת במיוחד ואנא סלחו לי על שאני מעלה אותה, אך ברצוני לדעת מה דעתכם. בזמנו באשכול בדידי הווה עובדא סיפרתי כמה סיפורים שלכאורה המעורבים בהם שעשו לי עוולה נפטרו זמן קצר לאחר מכן. כתבתי שאיני ח"ו אומר שזה בגללי, רק הבאתי את צירוף המקרים וכל אחד יעשה את החשבון שלו. והנה אף הפעם אחד מה45 הוא אדם נשוי צעיר שאיני מכיר כלל וכלל, אך את משפחתו אני מכיר ונעשה לי על ידם עוול נוראי (במלא מובן המילה). למשפחה יש כמובן צער איום ונורא בפרט שעוד יושבים שבעה ואין ספק שלא עולה אפילו על דעתם לקשר בין הדברים, ויתכן שבאמת אין שום קשר, אך האם לי מותר לקשר?
מבחינה מסויימת זה מזעזע לחשוב כך, אך מבחינה אחרת זה מחזק את האמונה בבורא עולם שמנהיג את עולמו ומוכיח שיש חשבונות שמים, אלא שלא תמיד רואים או מבינים. יסלחו לי החברים אם יש בשאלתי איזה חוסר רגישות.

אם אתה חושב שיש אפשרות על כך, אזי גם עליך מוטל לעשות חשבון הנפש...., שכל כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו למחיצתו של הקב"ה....
אולי שתבקש מהקב"ה 'ולא יענש שום אדם בסיבתי'.... [אני מפחד מאוד.... אולי א' ממשפחתי הסתבך אתך פעם?..]

יפה דרשת. ח"ו שיעלה על דעתי שמישהו יענש בגללי או שהקפדתי עליו, אך אני לא הבעל הבית של חשבונות שמים וכל אחד צריך לעשות חשבון נפש מדוע קרה לו מה שקרה, אז במקרה שלי הצדקתי עלי את הדין, וכך כל אחד צריך להצדיק עליו את הדין, בין מבין בין שאינו מבין.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ד' מאי 05, 2021 12:58 am
על ידי .השוחט
להרב הנוטר שליט"א.

תודה להשי"ת שזכיתם להצלת בנכם היקר, אשר אלוקי אביו היה בעזרו ובעזרכם ויצילהו מאותה חרב. שמחים עמכם.
והלב מצרף גם הסער שלכם לסער הגדול של אותם מאות יושבי שבעה רח"ל, ושל המעגלים הקרובים והרחוקים, ושל האלפים הרבים שעברו חרדות נוראות עד לשמיעת הבשורה הטובה.
מי יתן ולא ישמע עוד שוד ושבר בגבולינו.

( נ.ב. ייש"כ על שזיכיתם אותי בהבאת דבריי הדלים לכאן).

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ד' מאי 05, 2021 1:01 am
על ידי זאב ערבות
קבלתי במייל:
מדהים מה שקורה במדינה - כמויות של חילונים שבאים לנחם את הרוגי האסון במירון, בלי שמכירים כלל וכלל, מדליקים נרות בככר רבין, מליונר אחד תרם מליון שקל לכל המשפחות, ועוד ועוד. הסיפורים מדהימים
ראה תגובה אחת, שיחה נאה- מנהלת מגמה בתיכון חילוני.
לקחתי תלמידים איתי.
הודעתי להם מראש להתלבש בצורה שתכבד את נוהג המקום. גם אני כיסיתי את כתפי במעין שאל שחור, ומעל מכנסי הג'ינס הוספתי חצאית. תחפושת מבחירה.
עברנו מבית לבית. כששכנים מכוונים אותנו בין סבכי כניסות, בין שלל מדרגות העולות ויורדות. ארבע משפחות אבלים בשכונה אחת.
התלמידים, וגם אני - התקדמנו בחוסר נוחות מול המבטים הבוחנים את הזרים, מול הזרות שנשקפה מול עיננו.
עשרות ילדים מגולחי ראש ומוארכי פיאות עברו אותנו מידי פעם, מציצים בנו בסקרנות, דוברים רק אידיש קולחת.
ואני, אני זוכרת רק 'ווס אטסך'... וגם זה, בטח לא בדיקציה המתאימה.
הבתים נראו בדיוק אותו דבר. סלון קטן עמוס ספרי קודש. חדרים רבים ככל שאפשר, ובכל חדר מספר מיטות נפתחות.
פתאום הסתכלתי מעט אחרת על תקופת הקורונה... באמת איך ניתן להישאר עם עשרה ילדים יחד בבית כזה קטן.
היו בתים עמוסים עד אפס מקום במנחמים, היה בית שהייתי לבד רק עם האמא ואחיותיה והן, משתדלות כל הזמן לדבר בעברית, ומיד בורח להן חזרה לשפת הכאב והשמחה השגורה על פיהן.
ובכל מקום התרגשו ושמחו בבואנו, נתנו לנו לשתות על מנת שברכתנו תהיה לעילוי נשמת. 'כולנו הרי עם אחד', אמרו לי הנשים. 'הצער של אחד זה הצער של כולם'... ואני הנהנתי, שמרתי מחשבותיי לעצמי.
התלמידים -בנים הופרדו ממני מיידית, השילוט היה חד משמעי. נתתי להם הוראות כלליות של מנהגי ניחום אבלים ושלחתי אותם להתמודדותם.
ואני, בכל בית שמעתי את הכאב האנושי באשר הוא. של אם שכולה, אח, אחות, אישה, ילד. חלק באידיש, חלק בעברית. הכל בייסורי נפש.
אחות שמתארת שוב ושוב את השיחה האחרונה, ילדים שסיפרו כיצד עמדו במירון וביקשו מהכרוז לא להפסיק לקרוא לאבא שלהם, אמא שצורחת באבו כביר שיתנו גם לה לזהות את בנה. כי אולי בכל זאת, היתה איזו טעות.
מנחמת אחת אמרה לאמא - "אני זוכרת את הבר מצוה של הבן, פספסתי אותה...", אמרה בצער.
"נו," ענתה האמא הצעירה עם חיוך עצוב, "עכשיו תפספסי גם את החתונה שלו", וקרצה לנשים המזועזעות.
ואני חשבתי שבגלגול אחר, היינו יכולות להסתדר לא רע.
ובכל הבתים - ללא יוצא מן הכלל. קבלת הדין מוחלטת. אמונה תמה כלפי אלוהיהם, כלפי רבניהם.
(וכמה שונה זה מעקרונות ה'חשיבה ביקורתית', 'הסקת מסקנות' ואזרחות פרואקטיבית המקדמת שינוי- שתלמידיי מחונכים לפיהם) ההרוגים הצדיקים שהלכו להיות עם ר' שמעון. רצה אותם לידו. נפגוש אותם בתחיית המתים. כרגע הם מליצי יושר עלינו. עם ישראל כולו יחזור בתשובה (אחת אף דיווחה שזה מה שהחל קורה בימים אלו) הרי לא ייתכן וזה קרה סתם.
אמן שהמשיח עוד מעט יגיע, אולי זה סימן מקדים. הרי אלוקים הוא חנון ורחום, והוא יכול לעשות הכל, בלבד דבר אחד. וזה לטעות. בטח היה קשה לאלוקים לעשות את זה, מעשה כזה אכזרי כלפי יתומים, אך אנו לא יודעים מחשבותיו. גזירת שמיים. הכל לטובה. הוא הטוב והמיטיב לעולם ועד.
והביקורת היחידה שנשמעה, וגם זו בצורה לא מתלהמת - היתה רק כלפי המשטרה, על המחסומים ששמו.
(או כפי שהתלמידים אמרו לי אחר כך את ששמעו - "ברור שזה בגלל השוטרים... הרי כל שנה היו באים הרבה יותר. איך פתאום זה קרה?").
ובבית האחרון, בזמן שהקשבתי לאם מספרת על רגעיו האחרונים של בנה, פתאום מעזרת הגברים - החלה שירה. חזקה, רועמת. אפילו מוכרת. ידעתי את כל מילותיה ולחניה.
ואם היה איזה במאי, וודאי לא יכול היה לביים זאת יותר קשה. האמא ממשיכה לדבר, ברוגע, בעצב, יפה וצעירה. וברקע קולות השירה מתגברים - השבעתי אתכם בנות ירושלים... כי חולת אהבה אני... גם כי אלך בגיא צל מוות לא ארא רע...
בצילומי וידאו שהראו לי אחר כך התלמידים - רואים את האבא והאחים יושבים בתוך מעגל של גברים חרדים, שני פרחי טיס במדים, והם, ויחד שרים שירה משברת לב, חורכת שערי שמיים.
ותוך כדי השירה דמעתי לעצמי, מתחבאת תחת כיסוי המסיכה. ואישה הביאה לי כוס מים ונייר טישו. תודה שבאת, אמרה לי, זה מאוד מרגש אותנו. כולנו עמך ישראל.
'האמונה עוזרת?' שאלתי באחד הבתים הדלים יותר במנחמים, כשהשתיקה היתה מביכה לי מידי.
'מה זאת אומרת??', שאלו אותי בפליאה, 'איך בכלל אפשר בלי אמונה?'.
ומי יתן והמקום שלהם או בכלל, ינחם אותם בתוך שאר אבלי ציון.
לאף אחד לא מגיע כזה צער. גם אם הם מאמינים שיש לו מחליט ותכלית.

Re: ה֣וֹי הָאֹמְרִ֥ים לָרַ֛ע ט֖וֹב וְלַטּ֣וֹב רָ֑ע שָׂמִ֨ים חֹ֤שֶׁךְ לְאוֹר֙ וְא֣וֹר לְחֹ֔שֶׁךְ שָׂמִ֥ים מַ֛ר לְמָת֖וֹק

פורסם: ד' מאי 05, 2021 2:00 am
על ידי ישראליק
זאב ערבות כתב:איני יודע אם שייך בדיוק לנושא אשכול זה, אך במקום לפתוח אשכול נפרד. המתבקש מכל מאורע טרגי זה חשבון נפש נוקב מדוע נשפך עלינו חמת זעמו של הקב"ה ומה עלינו לתקן, אך בלי אורים ותומים או נביאים אנו סתם מגששים באפילה ומנחשים. כמובן יש את הדברים הסטנדרטיים שמיד הדרשנים שולפים כל פעם מחדש, אך האם באמת ניתן לצפות מציבור גדול ומגוון שיניחו בצד את כל החשבונות האישיים והמפלגתיים לטובת הכלל? הלא תמיד יש כאלו שאומרים לעצמם לי יש הצדקה. למשל מסרבי גט למיניהם.
וכעת לנקודה כואבת במיוחד ואנא סלחו לי על שאני מעלה אותה, אך ברצוני לדעת מה דעתכם. בזמנו באשכול בדידי הווה עובדא סיפרתי כמה סיפורים שלכאורה המעורבים בהם שעשו לי עוולה נפטרו זמן קצר לאחר מכן. כתבתי שאיני ח"ו אומר שזה בגללי, רק הבאתי את צירוף המקרים וכל אחד יעשה את החשבון שלו. והנה אף הפעם אחד מה45 הוא אדם נשוי צעיר שאיני מכיר כלל וכלל, אך את משפחתו אני מכיר ונעשה לי על ידם עוול נוראי (במלא מובן המילה). למשפחה יש כמובן צער איום ונורא בפרט שעוד יושבים שבעה ואין ספק שלא עולה אפילו על דעתם לקשר בין הדברים, ויתכן שבאמת אין שום קשר, אך האם לי מותר לקשר?
מבחינה מסויימת זה מזעזע לחשוב כך, אך מבחינה אחרת זה מחזק את האמונה בבורא עולם שמנהיג את עולמו ומוכיח שיש חשבונות שמים, אלא שלא תמיד רואים או מבינים. יסלחו לי החברים אם יש בשאלתי איזה חוסר רגישות.


קשה לחשוב שיהודי שעמדו רגליו בהר סיני יתלה מיתתם של תינוקות של בית רבן, ועוד יהודים יקרים חפי פשע על שזלזלו בכבודו; לא נכנס לי בראש

ואת"ל שלא לכבודו זה אמור, רק לחשבון שמים, קשה להגיד שבההסתר פנים שיש היום, שאין לנו נביא ולא אורים ותומים, ולא יודעים ולא רואים וכו', יעשה הקדוש ברוך דין מיוחד ויזדעזע תבל ומלואה בעבור שמישהו ציער מישהו אחר...

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ד' מאי 05, 2021 2:49 am
על ידי אראל
מתאים כאן להעלות שוב האגרת מלא תוכן לקח ולבוב, שהעלה בשעתו ידידינו הרה"ג ר' נוטר הכרמים שליט"א, בפרוץ מגפת הקורונה מלפני שנה, [כל הנושא נמחק, אבל האגרת המרטיט הזה נשמר אצלי]:

Re: ה֣וֹי הָאֹמְרִ֥ים לָרַ֛ע ט֖וֹב וְלַטּ֣וֹב רָ֑ע שָׂמִ֨ים חֹ֤שֶׁךְ לְאוֹר֙ וְא֣וֹר לְחֹ֔שֶׁךְ שָׂמִ֥ים מַ֛ר לְמָת֖וֹק

פורסם: ד' מאי 05, 2021 3:11 am
על ידי זאב ערבות
ישראליק כתב:
זאב ערבות כתב:איני יודע אם שייך בדיוק לנושא אשכול זה, אך במקום לפתוח אשכול נפרד. המתבקש מכל מאורע טרגי זה חשבון נפש נוקב מדוע נשפך עלינו חמת זעמו של הקב"ה ומה עלינו לתקן, אך בלי אורים ותומים או נביאים אנו סתם מגששים באפילה ומנחשים. כמובן יש את הדברים הסטנדרטיים שמיד הדרשנים שולפים כל פעם מחדש, אך האם באמת ניתן לצפות מציבור גדול ומגוון שיניחו בצד את כל החשבונות האישיים והמפלגתיים לטובת הכלל? הלא תמיד יש כאלו שאומרים לעצמם לי יש הצדקה. למשל מסרבי גט למיניהם.
וכעת לנקודה כואבת במיוחד ואנא סלחו לי על שאני מעלה אותה, אך ברצוני לדעת מה דעתכם. בזמנו באשכול בדידי הווה עובדא סיפרתי כמה סיפורים שלכאורה המעורבים בהם שעשו לי עוולה נפטרו זמן קצר לאחר מכן. כתבתי שאיני ח"ו אומר שזה בגללי, רק הבאתי את צירוף המקרים וכל אחד יעשה את החשבון שלו. והנה אף הפעם אחד מה45 הוא אדם נשוי צעיר שאיני מכיר כלל וכלל, אך את משפחתו אני מכיר ונעשה לי על ידם עוול נוראי (במלא מובן המילה). למשפחה יש כמובן צער איום ונורא בפרט שעוד יושבים שבעה ואין ספק שלא עולה אפילו על דעתם לקשר בין הדברים, ויתכן שבאמת אין שום קשר, אך האם לי מותר לקשר?
מבחינה מסויימת זה מזעזע לחשוב כך, אך מבחינה אחרת זה מחזק את האמונה בבורא עולם שמנהיג את עולמו ומוכיח שיש חשבונות שמים, אלא שלא תמיד רואים או מבינים. יסלחו לי החברים אם יש בשאלתי איזה חוסר רגישות.


קשה לחשוב שיהודי שעמדו רגליו בהר סיני יתלה מיתתם של תינוקות של בית רבן, ועוד יהודים יקרים חפי פשע על שזלזלו בכבודו; לא נכנס לי בראש

ואת"ל שלא לכבודו זה אמור, רק לחשבון שמים, קשה להגיד שבההסתר פנים שיש היום, שאין לנו נביא ולא אורים ותומים, ולא יודעים ולא רואים וכו', יעשה הקדוש ברוך דין מיוחד ויזדעזע תבל ומלואה בעבור שמישהו ציער מישהו אחר...

לא הבנת את דברי ולא התיחסת לשאלתי. האם כתבתי שמישהו זלזל בכבודי? האם אתה מבטל במחי יד את כל אותם סיפורים, מעשים וכו' על שכר ועונש, גלגולים וכדומה? לכן הקדמתי שזה נושא רגיש ושאלתי בפשטות: נעשה למישהו עוול, ולאחר זמן נגרם צער לאותו עושה עוולה - האם מותר לו להעלות במחשבתו שאית דין ואית דיין? האם אסור לנו היום שאין אורים ותומים לחשוב כאלו מחשבות?
אנו לא דנים פה באחד על אחד, הוא ירק עלי אז הוא קיבל יריקה בחזרה או משהו כזה, אלא עולמו של הקב"ה מורכב עד למאוד ואין מבלעדיו מי שיכול לנהל את כל מערכת החשבון הזו, ולדוגמא: אני קבלתי את שלי על מעשים שעשיתי וחוייבתי עבורם בעונש כבד, אלו שפגעו בי אף להם יש חשבון משלהם, ממני ואולי אף מאחרים, וכאשר נתמלאת סאתם הקב"ה עושה דין, ולפעמים זה בא טיפין טיפין ולפעמים במכה גדולה כמו הפעם, מדוע? זה לא אני ולא אף אחד אחר יודע מדוע דווקא הפעם ומדוע דווקא במירון ומדוע דווקא אותם שנפגעו.
אז אני שואל שוב, האם מותר לחשוב מחשבות ולשאול שאלות או שיש לדחוק אותם ולהאלם דום, ומה זה שונה מכמה דברים שנכתבו לעיל.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ד' מאי 05, 2021 8:55 am
על ידי קו ירוק
נחומצ'ה כתב:קיבלתי.

לא הבנתי את סוד ה'סוד' המלאכותי. וכ"א עטו בידו ללהג. כולל עוד כמה מכתבים פה.
כשהעיקר באמת הוא והחי יתן אל לבו.

Re: ה֣וֹי הָאֹמְרִ֥ים לָרַ֛ע ט֖וֹב וְלַטּ֣וֹב רָ֑ע שָׂמִ֨ים חֹ֤שֶׁךְ לְאוֹר֙ וְא֣וֹר לְחֹ֔שֶׁךְ שָׂמִ֥ים מַ֛ר לְמָת֖וֹק

פורסם: ד' מאי 05, 2021 11:11 am
על ידי לעשות רצונך
זאב ערבות כתב:
ישראליק כתב:
זאב ערבות כתב:איני יודע אם שייך בדיוק לנושא אשכול זה, אך במקום לפתוח אשכול נפרד. המתבקש מכל מאורע טרגי זה חשבון נפש נוקב מדוע נשפך עלינו חמת זעמו של הקב"ה ומה עלינו לתקן, אך בלי אורים ותומים או נביאים אנו סתם מגששים באפילה ומנחשים. כמובן יש את הדברים הסטנדרטיים שמיד הדרשנים שולפים כל פעם מחדש, אך האם באמת ניתן לצפות מציבור גדול ומגוון שיניחו בצד את כל החשבונות האישיים והמפלגתיים לטובת הכלל? הלא תמיד יש כאלו שאומרים לעצמם לי יש הצדקה. למשל מסרבי גט למיניהם.
וכעת לנקודה כואבת במיוחד ואנא סלחו לי על שאני מעלה אותה, אך ברצוני לדעת מה דעתכם. בזמנו באשכול בדידי הווה עובדא סיפרתי כמה סיפורים שלכאורה המעורבים בהם שעשו לי עוולה נפטרו זמן קצר לאחר מכן. כתבתי שאיני ח"ו אומר שזה בגללי, רק הבאתי את צירוף המקרים וכל אחד יעשה את החשבון שלו. והנה אף הפעם אחד מה45 הוא אדם נשוי צעיר שאיני מכיר כלל וכלל, אך את משפחתו אני מכיר ונעשה לי על ידם עוול נוראי (במלא מובן המילה). למשפחה יש כמובן צער איום ונורא בפרט שעוד יושבים שבעה ואין ספק שלא עולה אפילו על דעתם לקשר בין הדברים, ויתכן שבאמת אין שום קשר, אך האם לי מותר לקשר?
מבחינה מסויימת זה מזעזע לחשוב כך, אך מבחינה אחרת זה מחזק את האמונה בבורא עולם שמנהיג את עולמו ומוכיח שיש חשבונות שמים, אלא שלא תמיד רואים או מבינים. יסלחו לי החברים אם יש בשאלתי איזה חוסר רגישות.


קשה לחשוב שיהודי שעמדו רגליו בהר סיני יתלה מיתתם של תינוקות של בית רבן, ועוד יהודים יקרים חפי פשע על שזלזלו בכבודו; לא נכנס לי בראש

ואת"ל שלא לכבודו זה אמור, רק לחשבון שמים, קשה להגיד שבההסתר פנים שיש היום, שאין לנו נביא ולא אורים ותומים, ולא יודעים ולא רואים וכו', יעשה הקדוש ברוך דין מיוחד ויזדעזע תבל ומלואה בעבור שמישהו ציער מישהו אחר...

לא הבנת את דברי ולא התיחסת לשאלתי. האם כתבתי שמישהו זלזל בכבודי? האם אתה מבטל במחי יד את כל אותם סיפורים, מעשים וכו' על שכר ועונש, גלגולים וכדומה? לכן הקדמתי שזה נושא רגיש ושאלתי בפשטות: נעשה למישהו עוול, ולאחר זמן נגרם צער לאותו עושה עוולה - האם מותר לו להעלות במחשבתו שאית דין ואית דיין? האם אסור לנו היום שאין אורים ותומים לחשוב כאלו מחשבות?
אנו לא דנים פה באחד על אחד, הוא ירק עלי אז הוא קיבל יריקה בחזרה או משהו כזה, אלא עולמו של הקב"ה מורכב עד למאוד ואין מבלעדיו מי שיכול לנהל את כל מערכת החשבון הזו, ולדוגמא: אני קבלתי את שלי על מעשים שעשיתי וחוייבתי עבורם בעונש כבד, אלו שפגעו בי אף להם יש חשבון משלהם, ממני ואולי אף מאחרים, וכאשר נתמלאת סאתם הקב"ה עושה דין, ולפעמים זה בא טיפין טיפין ולפעמים במכה גדולה כמו הפעם, מדוע? זה לא אני ולא אף אחד אחר יודע מדוע דווקא הפעם ומדוע דווקא במירון ומדוע דווקא אותם שנפגעו.
אז אני שואל שוב, האם מותר לחשוב מחשבות ולשאול שאלות או שיש לדחוק אותם ולהאלם דום, ומה זה שונה מכמה דברים שנכתבו לעיל.


מצד אחד כתוב, לו יחיה גבר שנין אלפין - לא יעול גבורתך בחושבניא.
נתאר מצב שיש היום בן אדם בגיל אלף, הוא לא היה גומר את סיפורי ההקשרים והסיבות למה קרא לזה כך ולזה כך, סבא שלו עשה כך וסבתא שלו התנהגה כך ומשפחתו עשתה כך ולכן זה כך וכו' וכו', ויכול להיות שזה גם היה אמיתי, אבל בכל זאת כתוב (למרות שזה פיוט) - לא יעול גבורתך בחושבניא, אף בשר ודם לא יכול להיכנס ולהבין חשבונות שמים.
מצד שני - כמדומני שאומרים בשם החפץ חיים שבענייני בין אדם לחבירו כן רואים ומותר ואף מצוה ללמוד את תהלוכות העולם ואיך שהקב''ה משלם מידה כנגד מידה ושכר ועונש להולכים בדרכי אנוש וטוב למתנהגים באכזריות וכו'.

בענין שאלתו הפרטית של הרב זאב, שמעתי כמה פעמים כבר מכמה מקומות וכו', שיש מושג של אנשים שהקפידא שלהם או הפגיעה בהם מזיקה יותר. [כפי שכתוב בתורה על יתומים ואלמנות, רואים את זה על עוד סוגי אנשים, ואין לנו הבנה בזה, לפעמים זה יחוס, לפעמים זה בעלי יסורים, לפעמים זה גם אנשים רגילים. אבל בהחלט יש כזה דבר].
ובאמת כתוב שבן אדם צריך להתפלל שבן אדם לא ייענש בגללו, ואם כבו' רואה שיש כזה ריבוי מקרים בסביבתו, כמדומני שיש ענין שיוסיף בתפילה עבור אנשים כאלו, וימחל בלב שלם עבור מי שעשה לו עוולה בין אם זוכר ובין אם אינו זוכר, בוודאי ובוודאי זה יגן ויושיע גם עליכם וגם על האנשים האלו.

לא אוכל שלא לסיים באפיזודה שבדידי הוא עובדא: נשלחתי פעם על ידי אחד שקרו לו כל מיני צער ויסורים באופן מבהיל לבקש מחילה מחברו לשעבר, שבזמנו הוא פגע בו והציק לו גם כן באופן מבהיל. אינני נכנס כאן למה קרה בסוף, רק תשובתו של הנפגע [מי שהיה צריך למחול] היתה מזעזעת: "לא רק שהוא גרם לי בזמנו את כל הצער והעגמת נפש, אלא גם כעת הוא רוצה להניח על מצפוני את כל הצער והיסורים שיש לו...".
ונפקא מינא לחנך את עצמינו ואת משפחתנו שלא לגרום צער וכאב לאף יהודי.

Re: חשבונות שמים - החטא ועונשו...

פורסם: ד' מאי 05, 2021 3:01 pm
על ידי י. אברהם
עקביה כתב:כמדומני שכל הרעיון הזה, כאילו בדיני שמים אמרינן "טוביה חטא וזינוד מינגד", כלומר שאנשים חוטאים ואנשים אחרים נענשים, מנוגד להבנת חז"ל.

ארחות צדיקים - שער הדאגה
שער הדאגה.PNG
שער הדאגה.PNG (141.9 KiB) נצפה 5107 פעמים

Re: חשבונות שמים - החטא ועונשו...

פורסם: ד' מאי 05, 2021 3:24 pm
על ידי עקביה
י. אברהם כתב:
עקביה כתב:כמדומני שכל הרעיון הזה, כאילו בדיני שמים אמרינן "טוביה חטא וזינוד מינגד", כלומר שאנשים חוטאים ואנשים אחרים נענשים, מנוגד להבנת חז"ל.

ארחות צדיקים - שער הדאגה
שער הדאגה.PNG

מעניין ומחודש מאד.

דברי חז"ל המוכרים לי הם מה שאמרו בברכות (ה.): "אם רואה אדם שיסורין באין עליו - יפשפש במעשיו" וכו'. ואין שם צד לומר שהייסורים באים בעוון שכנו.

וכן דברי הירושלמי (סוטה פרק ז הלכה ה)
"אמר רבי שמעון בן לקיש בירדן קיבלו עליהן את הנסתרות.
אמר להן יהושע אם אין אתם מקבלין עליכם את הנסתרות המים באין ושוטפין אתכם.
אמר רבי סימון בר זבדא ויאות תדע לך שהוא כן שהרי עכן חטא ורובה של סנהדרין נפלה בעי.
אמר רבי לוי ביבנה הותרה הרצועה, יצתה בת קול ואמרה אין לכם עסק בנסתרות".


פני משה מסכת סוטה פרק ז הלכה ה
בירדן קיבלו עליהן את הנסתרות. שנתערבו זה על זה ליענש ואפי' על הנסתרות:
תדע לך שהוא כן. שכבר קבלו עליהם הנסתרות בירדן:
שהרי עכן חטא. בנסתרות ורובה של סנהדרין נפלה בעי כדכתיב ויכו מהם כשלשים וששה איש וכדדריש בבבלי פ' נגמר הדין זה יאיר בן מנשה שהיה שקול כרובה של סנהדרין:
הותרה הרצועה. שלא ליענש ע"ז:
אין לכם עסק. ליענש בשביל נסתרות:

ויש להוסיף את דברי הגמ' בשבועות שהבאתי לעיל, שהערבות אינה באה לידי ביטוי אלא כאשר היה בידם למחות ולא מיחו.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

פורסם: ד' מאי 05, 2021 4:01 pm
על ידי י. אברהם
אכן משמע שדבריו הם דלא כהלכתא.

בהל' תענית מבואר שמה שהציבור נדרש להתענות היינו כשהצרה הוא נוגע לכל הציבור.
מש"כ בארחות צדיקים מגמ' מכות לכאו' אינו ענין לנידון דידן אלא שהיה להגדול להתפלל.

עיקר ראייתו מעכן, וביהושע שם בפסוק חטא ישראל (ז, יא) כתב המצודת: אף שהאיש אחד חטא מ"מ על שלא שמרו זה את זה מעלה עליהם הכתוב כאילו כולם חטאו.
אלא דעדיין גמ' דיבמות צריך ביאור