מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צער בעלי חיים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אפריל 30, 2019 4:05 pm

אני לא ראיתי בפנים. שמעתי מס' פעמים ממישהו שקרא מולי מהספר.

למרות שאיני זוכר הלשון אנסה לחפש כעת או לשאולו

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אפריל 30, 2019 5:23 pm

לע"ע אני חוזר בי. יתכן והתבלבלתי

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' אפריל 30, 2019 6:23 pm

תרתי ואיתרתי, והנה באו דבריו בארוכה בספרו הנז' ח"ג פי"ג.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אפריל 30, 2019 6:37 pm

כרמי שלי כתב:תרתי ואיתרתי, והנה באו דבריו בארוכה בספרו הנז' ח"ג פי"ג.

תוכל לצטט מה ששייך להכא?

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' אפריל 30, 2019 6:53 pm

יאיר כתב:תוכל לצטט מה ששייך להכא?

חלוקתו כאן לקטעים וכותרות, תקל למצוא חפץ.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' אפריל 30, 2019 8:18 pm

תמהני אמנה היאך יפרנס גמרא ערוכה סוף קידושין (פב, ב) - "לא נבראו אלא לשמשני".

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אפריל 30, 2019 9:16 pm

וזאת מלבד הסתירה לכאורה מדבריו דלעיל.

אני נבוך הרבה בדעת הרמב"ם בעניינים שונים והרבה גמ' מפורשות היפך דעתו לכאורה

מלבב
הודעות: 3495
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ג' אפריל 30, 2019 9:33 pm

יאיר כתב:וזאת מלבד הסתירה לכאורה מדבריו דלעיל.

אני נבוך הרבה בדעת הרמב"ם בעניינים שונים והרבה גמ' מפורשות היפך דעתו לכאורה

אני חושב שבמה שאינו נוגע להלכה אין לרמבם בעיה לחלוק על הגמרא, וכן חלק על המשנה האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך שמתקין אותו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 30, 2019 9:44 pm

הרמב"ם כתב שמשנה זו היא אליבא דמ"ד אחד בחז"ל ושהוא כותב כמ"ד השני (כך שהוא לא חולק על "הגמרא". ויעויין בתשובתו על גזית הכוכבים ודזוד מינה נמי)

מלבב
הודעות: 3495
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ג' אפריל 30, 2019 10:06 pm

איזה מ״ד?

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 30, 2019 10:07 pm

מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב:
יאיר כתב:וזאת מלבד הסתירה לכאורה מדבריו דלעיל.

אני נבוך הרבה בדעת הרמב"ם בעניינים שונים והרבה גמ' מפורשות היפך דעתו לכאורה

אני חושב שבמה שאינו נוגע להלכה אין לרמבם בעיה לחלוק על הגמרא, וכן חלק על המשנה האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך שמתקין אותו.


הרמב"ם כתב שמשנה זו היא אליבא דמ"ד אחד בחז"ל ושהוא כותב כמ"ד השני (כך שהוא לא חולק על "הגמרא". ויעויין בתשובתו על גזית הכוכבים ודזוד מינה נמי)

איזה מ״ד?


שיש טעמים למצוות

מלבב
הודעות: 3495
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ג' אפריל 30, 2019 10:58 pm

בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב:
יאיר כתב:וזאת מלבד הסתירה לכאורה מדבריו דלעיל.

אני נבוך הרבה בדעת הרמב"ם בעניינים שונים והרבה גמ' מפורשות היפך דעתו לכאורה

אני חושב שבמה שאינו נוגע להלכה אין לרמבם בעיה לחלוק על הגמרא, וכן חלק על המשנה האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך שמתקין אותו.


הרמב"ם כתב שמשנה זו היא אליבא דמ"ד אחד בחז"ל ושהוא כותב כמ"ד השני (כך שהוא לא חולק על "הגמרא". ויעויין בתשובתו על גזית הכוכבים ודזוד מינה נמי)

איזה מ״ד?


שיש טעמים למצוות

כפי שזכור לי הוא לא מביא מחלוקת בזה בין חכמינו, רק שהיה בימיו כת כזה שסברה שהשם עושה דברים בלי טעם, אז הוא כותב שהתנא סבור כאותו כת אבל הוא חולק.

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ד' מאי 01, 2019 12:28 am

דברי הרמב"ם בפיה"מ מפורשים על הנמצאים תחת גלגל הירח כצמחים ובע"ח, ובמו"נ מדבר על המלאכים והגלגלים (ואף שבתו"ד כתב: "ואם הגלגלים היו בעבור האדם כל שכן שאר מיני בעלי החיים והצמחים" הרי רק על הגלגלים באו דבריו לסתור, שהרי על הצמחים מפורש בהמשך דבריו שמציאותם כדי שיזונו מהם אדם ושאר בע"ח).

ועל עצם הנדון כאן אעתיק מש"כ במקו"א:
תשה"ג הרכבי שעה
ושש'. לענין יסוריה דרבי דאמרינן על ידי מעשה באו ועל ידי מעשה הלכו. מאן דלא שאחיט חיותא ולא קאטיל
בני כרכושתא ודומייהון דמפסדי עלמא שפיר קא עביד. ילמד' אדונ'. הכין חזינא דמאי דמפסדי עלמא כגון
נחשים ועקרבים ואריות וזאבים שפיר דאמי למקטלאנון. אבל בעלי חיים דלא מעיקין ולא צריך להון אדם לא
למאכל ולא לרפואה לא מיבעיא מיקטלאנון דסני אילא אפילו צער שלהן סני. ובני חולדה דהיא כרכושתא
שהיתה שפחה שלר' מטאטאה אותן והצילן רבי מידה לא מפסדי עלמא ואצולאנון שפיר ושפיר. אבל ודאי עיגלא
דצריכי ליה למאכליה לאו מצוה היא לאצוליה והאיי דאתו יסורין עליה דרבי בעוקבה דהא מילתא לאו פורענות
הויא אלא יסורין. דר' הוה עדיף ביותר וקיימא לן שהקב"ה מדקדק עם הגדולים והחשובים יותר ממה שהוא
מדקדק עם אחרים מפני שרבים למדים ממעשיהם ומקישין עצמן אליהם. ואמ' ר' אחא כת' וסביביו
נשערה מאד מלמד שהקב"ה מדקדק עם סביביו אפילו כחוט השערה ר' חנינה אמ' מהכא אל נערץ בס' וג'. וזה
העגל כיון שנס מתחת הסכין ובא וקבר את ראשו בתוך חיקו שלרבי כדי להנצל בו ומסרו לידי שוחטיו אלתר
מראין הדברים הללו כעין אכזריות. ומדת רחמנות היתה לשהות אותו באותה שעה ומי שהיה רואה את רבי
שעשה כך נושא קל וחומר לבני אדם ומנהיג עצמו לרחם עליהן. ומי שראהו לרבי שמסרו לאלתר כיון שאין דעתו
מתחוללת על הבהמה שנסה מתחת סכין אף היא מתאמצת כנגד אדם או כנגד בהמה אחרת שאינו צריך לה
ושאינה מזקתו.
ודילמא נמי מדקאמ' רבי לכך נוצרת שבודאי נוצר והותר אדם בשחיטתו אילא שאין יוצרו מקפח
שכרו. והכין סבירא לנא דכולהו בעלי חיים שהתיר המקום קריצתן והריגתן יש להן שכר. וקימא לן שאין הקב"ה
מקפח שכר כל בריה לפיכך לא נוצר להרע לו אלא להיטיב לו.
וסתאמא דמילתא לאו לשחיטה נוצר ואע"פ
שהותר אדם בשחיטתו.

מלבד מה שמפורש בדברי הגאון שאכפת לנו מעצם הצער של הבהמה (והתביעה על רבי היתה שילמדו ממנו להתאכזר לאדם או לבהמה שאינה צריכה לו ואינה מזיקתו), יש כאן עוד חידוש שכוונת יצירת בע"ח להטיב להם, ושחיטה אף שהותרה לנו, היא רעה להם ושינוי מכוונת יצירתם והם מקבלים ע"ז שכר (לאחר מיתה!) כנגד מה שהפסידו.
ועוד יש להעיר שלפי הק"ו בתחילת דבריו: "לא מיבעיא מיקטלאנון דסני אילא אפילו צער שלהן סני" יוצא שיותר רע להם למות מלהצטער ולפי"ז לכאו' יהיה אסור להרוג בע"ח פצוע כדי להקל על סבלו.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי כרמי שלי » ד' מאי 01, 2019 1:58 am

מלבב כתב:כפי שזכור לי הוא לא מביא מחלוקת בזה בין חכמינו, רק שהיה בימיו כת כזה שסברה שהשם עושה דברים בלי טעם, אז הוא כותב שהתנא סבור כאותו כת אבל הוא חולק.

במקום לדון שוב בשמועות, יעוי' נא דבריו במקורם במורה ח"ג פכ"ו ובפמ"ח (קטע המתחיל "וזהו הטעם").

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי כרמי שלי » ד' מאי 01, 2019 2:42 am

שמואל_הקטן כתב:דברי הרמב"ם בפיה"מ מפורשים על הנמצאים תחת גלגל הירח כצמחים ובע"ח, ובמו"נ מדבר על המלאכים והגלגלים (ואף שבתו"ד כתב: "ואם הגלגלים היו בעבור האדם כל שכן שאר מיני בעלי החיים והצמחים" הרי רק על הגלגלים באו דבריו לסתור, שהרי על הצמחים מפורש בהמשך דבריו שמציאותם כדי שיזונו מהם אדם ושאר בע"ח).

ייש"כ על ההבחנה.

מלבב
הודעות: 3495
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' מאי 01, 2019 12:22 pm

כרמי שלי כתב:
מלבב כתב:כפי שזכור לי הוא לא מביא מחלוקת בזה בין חכמינו, רק שהיה בימיו כת כזה שסברה שהשם עושה דברים בלי טעם, אז הוא כותב שהתנא סבור כאותו כת אבל הוא חולק.

במקום לדון שוב בשמועות, יעוי' נא דבריו במקורם במורה ח"ג פכ"ו ובפמ"ח (קטע המתחיל "וזהו הטעם").

לא מצאתי, אולי תציין איזה קטע.

מלבב
הודעות: 3495
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' מאי 01, 2019 12:23 pm

אגב לא הבנתי איך הרמבם מסביר את אלפי הפרטים במצוות הקורבנות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 01, 2019 12:26 pm

מלבב כתב:אגב לא הבנתי איך הרמבם מסביר את אלפי הפרטים במצוות הקורבנות.


הוא כותב במו"נ שאין טעם לפרטים עצמם

מלבב
הודעות: 3495
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' מאי 01, 2019 1:01 pm

בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב:אגב לא הבנתי איך הרמבם מסביר את אלפי הפרטים במצוות הקורבנות.


הוא כותב במו"נ שאין טעם לפרטים עצמם

אז איך זה מסתדר עם כל היסוד שאין הקב"ה עושה דברים בלי טעם, אם הקב"ה נתן אלף דינים לקורבנות בלי טעם למה שלא יוכל גם לתת אלף מצוות בלי טעם, אלא מאי שיש טעם רק לא יודעים מה הטעם, אז גם במצוות אפשר להגיד ככה.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי כרמי שלי » ד' מאי 01, 2019 2:03 pm

מלבב כתב:
כרמי שלי כתב:
מלבב כתב:כפי שזכור לי הוא לא מביא מחלוקת בזה בין חכמינו, רק שהיה בימיו כת כזה שסברה שהשם עושה דברים בלי טעם, אז הוא כותב שהתנא סבור כאותו כת אבל הוא חולק.

במקום לדון שוב בשמועות, יעוי' נא דבריו במקורם במורה ח"ג פכ"ו ובפמ"ח (קטע המתחיל "וזהו הטעם").

לא מצאתי, אולי תציין איזה קטע.

טעם מצות שילוח הקן שהזכרת הוא בפמ"ח שם, וכללות ענין הטעם במצות והשיטות בזה נת' בפכ"ו (ושם ביאור לשאלתך על הפרטים).


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 291 אורחים