עמוד 32 מתוך 58

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:24 pm
על ידי איש-אחד
ידועה האמרה "העדר ראיות אינו ראיה להעדר", אמרה שעקרונית בוודאי נכונה היא. אבל, כל אחד מבין בסברא פשוטה שגם לכך יש גבולות ויש תנאים מתי יכולים להחיל כלל זה ומתי לא.
המחלוקת בסופו של דבר היא האם רמ"מ אחז בהשקפה הרגילה לזמנו והמקובלת בצורה כזו או אחרת עד היום או שהוא אחז בהשקפה אחרת חדשנית אפילו לזמנו.
ברור לכל בר דעת שמי שרוצה להוציא את רמ"מ מחזקתו ולטעון שהיתה לו השקפה שונה עליו הראיה לא על מי שטוען שרמ"מ לא אחז בהשקפות חדשניות וחריגות לזמנו.
אם המקור עליו היו מסתמך הטוען היה אמין, יש כאן תחילה של דיון, אבל כשהמקור אינו אמין ומספר סיפורי בדים, מה בכלל הדיון?
אתה טוען שרמ"מ אחז בהשקפה שונה ממה שמקובל לחשוב? תוכיח את זה בצורה ברורה! לא ברמזים ולא מחצאי משפטים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:25 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:דברי רי"א חבר שמשיח בן יוסף הוא מארץ (דרך הטבע) ומשיח בן דוד משמים (דרך ניסית).

איש-אחד כתב:נא לא לערבב בין שתי שאלות שונות לחלוטין:
א. האם הגאולה תתרחש (עכ"פ בחלקה) בדרך הטבע או לא.
ב. האם מוטל עלינו לעשות פעולות למימוש הגאולה בדרך הטבע (זו שאלה אחרת לחלוטין!).

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:43 pm
על ידי יושב הארץ
איש-אחד כתב:ידועה האמרה "העדר ראיות אינו ראיה להעדר", אמרה שעקרונית בוודאי נכונה היא. אבל, כל אחד מבין בסברא פשוטה שגם לכך יש גבולות ויש תנאים מתי יכולים להחיל כלל זה ומתי לא.
המחלוקת בסופו של דבר היא האם רמ"מ אחז בהשקפה הרגילה לזמנו והמקובלת בצורה כזו או אחרת עד היום או שהוא אחז בהשקפה אחרת חדשנית אפילו לזמנו.
ברור לכל בר דעת שמי שרוצה להוציא את רמ"מ מחזקתו ולטעון שהיתה לו השקפה שונה עליו הראיה לא על מי שטוען שרמ"מ לא אחז בהשקפות חדשניות וחריגות לזמנו.
אם המקור עליו היו מסתמך הטוען היה אמין, יש כאן תחילה של דיון, אבל כשהמקור אינו אמין ומספר סיפורי בדים, מה בכלל הדיון?
אתה טוען שרמ"מ אחז בהשקפה שונה ממה שמקובל לחשוב? תוכיח את זה בצורה ברורה! לא ברמזים ולא מחצאי משפטים.



אם זה היה תלוי לפי ההשקפה כיום, לא היו מארגנים עלייה לארץ ישראל במסירות נפש כשרבים מתו כאן ממגפות, ולא היו מחפשים את עשרת השבטים , ולא מזכירים חלילה את המילה אתחלתא דגאולה, דרך הטבע, בונה ירושלים ה', פקידה, שיבת ציון כבזמן עזרא ונחמיה, לא היו מזכירים מצוה להתנחל בארץ ישראל, והיו מחכים למשיח שיבנה את הארץ ואת ירושלים.

אתה חי בהזיות כאילו ההשקפה כיום היא ההשקפה מאז ולתמיד!

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:48 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:אתה חי בהזיות כאילו ההשקפה כיום היא ההשקפה מאז ולתמיד!

שקר!
כתבתי במפורש "והמקובלת בצורה כזו או אחרת עד היום", בדיוק בשביל לומר שזו לא השקפה זהה להיום.
הבנת הנקרא שלך לא משהו.. כפי שנוכחתי מזמן..
אתה ודומיך המצאתם לכם "איש קש" דמיוני למה היא ההשקפה החרדית, ואז תוקפים אותה ומפריכים את נכונותה. בהצלחה עם זה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:56 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ,

אשאל אותך שאלה פשוטה.
מה היתה ההשקפה הרווחת בענין הגאולה ואר"י לפני השקפת קוה"ת?
מה ההבדלים המהותיים בין שתי ההשקפות?

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:04 pm
על ידי יושב הארץ
השאלה כבר נשאלה

והרב הרואה כבר ענה עליה בטוב טעם:

viewtopic.php?f=51&t=46278&p=563733&hilit=%D7%90%D7%A2%D7%A0%D7%94#p563733

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:15 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:השאלה כבר נשאלה

והרב הרואה כבר ענה עליה בטוב טעם:

viewtopic.php?f=51&t=46278&p=563733&hilit=%D7%90%D7%A2%D7%A0%D7%94#p563733

למרות הדמיון, זו לא אותה שאלה (ואגב, חלק מהתשובה שם שגויה לחלוטין).
לא שאלתי מה עשו הפרושים שלא עשו אחרים, אלא מה ההבדלים ההשקפתיים בין השקפת קוה"ת להשקפה הרווחת בזמנם.
כי הבדלים מעשיים לא מצביעים בהכרח על הבדלים השקפתיים בדווקא ולא הבדלים פרקטיים במידה כזו או אחרת לדוג'.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:24 pm
על ידי יושב הארץ
באמת שאלה מעניינית.

אצייר לך זאת בצורה ציורית.

תתאר לך כיום:

עולה ר' דוד כהן ראש ישיבת חברון ואומר שבניין הישיבה בשכונת גבעת מרדכי היא אתחלתא דגאולה, מה היו כותבים עליו למחרת בעיתון.
ר' יצחק זילברשטיין שולח את ר' מרדכי צויבל משכונת רמת אלחנן לטיבט כי שמע שיש שם בני משה, מה היום מרננים הבריות אחריו, האדם "משיחי".
הגאון ר' חיים קנייבסקי קורא למנין אברכים מבחירי תלמידיו ומשכנע אותם לעלות לגור בשכונת תל רומידה שבחברון, מה היו אומרים עליו.
ר' גרשון אדלשטיין קורא להקמת התנחלות חדשה באיזור שכם כדי לקיים הפסוק שיש להפוך עמק עכור לפתח תקוה.

וזה עוד לא הכל.

ואידך פירושא זיל גמור.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:27 pm
על ידי איש-אחד
זה לא מה ששאלתי.
לא שאלתי מה ההבדלים בין השקפת קוה"ת להשקפה הרווחת היום.
אלא בין השקפת קוה"ת להשקפה הרווחת לפני קוה"ת.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:33 pm
על ידי יושב הארץ
לגבי הערתך לעיל.

בקול התור לא מופיע אפי' פעם אחת שר' הלל היה הדמות המרכזית בעלייה. הוא כותב איזה עשר פעמים שהגר"א גילה כל הסודות לכל תלמידיו שהבטיחוהו נאמנה לעלות לארץ ישראל, רק את סוד קץ הימין האחרון הוא גילה רק לו כי היה מבני משפחתו.

זה שר' ישראל משקלוב ורמ"מ היו יותר מפורסמים ודומיננטיים זה אני מסכים, אך כמו שכתבתי לך אין לנו מאות או אלפי מסמכים שנעלמו מהתקופה ההיא. וכל מסמך שכזה יכול ללמד אותנו פרטים שאין אנו יודעים כיום.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:34 pm
על ידי יושב הארץ
איש-אחד כתב:זה לא מה ששאלתי.
לא שאלתי מה ההבדלים בין השקפת קוה"ת להשקפה הרווחת היום.
אלא בין השקפת קוה"ת להשקפה הרווחת לפני קוה"ת.

זה שאלה לא שאלתית, כי כפי שהוכחתי ר' ישועה שהיה היוזם הראשי של כל בניין ירושלים פעל בדיוק לפי קול התור.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:37 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:
איש-אחד כתב:זה לא מה ששאלתי.
לא שאלתי מה ההבדלים בין השקפת קוה"ת להשקפה הרווחת היום.
אלא בין השקפת קוה"ת להשקפה הרווחת לפני קוה"ת.

זה שאלה לא שאלתית, כי כפי שהוכחתי ר' ישועה שהיה היוזם הראשי של כל בניין ירושלים פעל בדיוק לפי קול התור.

שאלתי אינה על לפני הדפסת קוה"ת, אלא לפני חידושה של השקפת קוה"ת.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:40 pm
על ידי יושב הארץ
הרוח של קול התור היתה כל הזמן באוויר כמו שמציינים זקני ירושלים שחוו את בנינה ב"חוברת מוסדי ארץ" הלא המה הרבנים החשובים המתנגדים בחריפות לציונות, ר' ישעיה חעשין ור' צדוק קרויז ועוד, עיי"ש ותרווה נחת. כל הפתגמים שכל כך אהובים עליך נמצאים שם: הקץ המגולה, כי עת לחננה, אתחלתא דגאולה, במצוות הגר"א, חותם חצק"מ וכו'.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:43 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:לגבי הערתך לעיל.

בקול התור לא מופיע אפי' פעם אחת שר' הלל היה הדמות המרכזית בעלייה. הוא כותב איזה עשר פעמים שהגר"א גילה כל הסודות לכל תלמידיו שהבטיחוהו נאמנה לעלות לארץ ישראל, רק את סוד קץ הימין האחרון הוא גילה רק לו כי היה מבני משפחתו.

זה שר' ישראל משקלוב ורמ"מ היו יותר מפורסמים ודומיננטיים זה אני מסכים, אך כמו שכתבתי לך אין לנו מאות או אלפי מסמכים שנעלמו מהתקופה ההיא. וכל מסמך שכשזה יכול ללמד אותנו פרטים שאין או יודעים כיום.

בקוה"ת מרכזיותו בהנהגה פחות מודגשת ומפורטת, זה נכון, אבל ר' הלל הוא הדובר בספר, ולדבריו הוא היה באר"י מראשית העליה ועוד כמה סיפורים עליו באר"י כביכול, בקוה"ת הוא ה"דובר" של ההשקפה, הוא המצע להשקפה.
עכ"פ בפזמונים בוודאי מרכזיותו של ר' הלל מודגשת ומובלטת, וגם אם נאמר שמעמדו הוגזם קצת, אז הוא לא הדמות הכי מרכזית אלא אחת הדמויות הכי מרכזיות בעליה ובקהילת הפרושים לא פחות מר"י משקלוב, רמ"מ ור' סעדיה, שלשלושתם אזכורים רבים מאוד לעלייתם והימצאותם באר"י (ר"ס פחות כמובן, כי נפטר כבר בתקע"ג, ועדיין נזכר לא מעט).

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:45 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:הרוח של קול התור היתה כל הזמן באוויר כמו שמציינים זקני ירושלים שחוו את בנינה ב"חוברת מוסדי ארץ" הלא המה הרבנים החשובים המתנגדים בחריפות לציונות, ר' ישעיה חעשין ור' צדוק קרויז ועוד, עיי"ש ותרווה נחת. כל הפתגמים שכל כך אהובים עליך נמצאים שם: הקץ המגולה, כי עת לחננה, אתחלתא דגאולה, במצוות הגר"א, חותם חצק"מ וכו'.

מה זה רלוונטי למה ששאלתי?
אתה טוען שכבר תלמידי הגר"א אחזו בהשקפת קוה"ת, אז שאלתי היא מה היתה ההשקפה הרווחת בזמנם, זו שלא תאמה את קוה"ת?

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:46 pm
על ידי יושב הארץ
בקול התור הוא לא "הדובר "אלא כותב מה ששמע וקיבל וליקט. והניח זאת ליורשיו כצוואה.

בפזמונים ר' יושעה לא מספר את "כל הסיפור" אלא מה שנוגע בעיקר לאבותיו". ומרגיש עצמו כממשיך השושלת, כפי שידע שהגר"א הסמיך את אבותיו לעבודת הקודש הזו.

אגב שמתי לב למשהו מעניין הוא מדגיש כל הזמן את השושלת שלו עד שבעה דורות. ושהיה לו על כך מחזה מפעים.

וכך גם כותב במאמר בעיתון: חלמנו חלום עוד והנה שבע גפן לפנינו.

ואכן אני מאמין בכל ליבי שר' הלל היה כאן מהתחלה, (בהפסקות) ובעזרת ה' הדבר יבוקש וימצא.

מה שמתברר שהגר"א היתה לו רוח הקודש גלויה, וידע שמחלציו של ר' הלל יצא ר' יושעה שהיה שליח ההשגחה העליונה, שאכן קיים כל פיקודיו לבנות את ירושלים וליישב את הארץ. מה גדלו מעשיך ה' ישתבח שמו לעד. דבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:51 pm
על ידי יושב הארץ
איש-אחד כתב:
יושב הארץ כתב:הרוח של קול התור היתה כל הזמן באוויר כמו שמציינים זקני ירושלים שחוו את בנינה ב"חוברת מוסדי ארץ" הלא המה הרבנים החשובים המתנגדים בחריפות לציונות, ר' ישעיה חעשין ור' צדוק קרויז ועוד, עיי"ש ותרווה נחת. כל הפתגמים שכל כך אהובים עליך נמצאים שם: הקץ המגולה, כי עת לחננה, אתחלתא דגאולה, במצוות הגר"א, חותם חצק"מ וכו'.

מה זה רלוונטי למה ששאלתי?
אתה טוען שכבר תלמידי הגר"א אחזו בהשקפת קוה"ת, אז שאלתי היא מה היתה ההשקפה הרווחת בזמנם, זו שלא תאמה את קוה"ת?

אתה רוצה לתת לי לעשות עוד עבודת מחקר, לא מספיק מה שיש לי על הראש כעת.
תן את זה לחוקר אחר.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:58 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:בקול התור הוא לא "הדובר "אלא כותב מה ששמע וקיבל וליקט. והניח זאת ליורשיו כצוואה.

"דובר" לא במובן שהוא זה שהמציא את ההשקפה, אלא "דובר" - זה שמציג בגוף ראשון את ההשקפה בה אחז.

יושב הארץ כתב:בפזמונים ר' יושעה לא מספר את "כל הסיפור" אלא מה שנוגע בעיקר לאבותיו". ומרגיש עצמו כממשיך השושלת.

הוא בהחלט מציג את ר' הלל יחד עם "חבריו" רמ"מ ור"ס, וכמי שעמד בראש ויזם ועשה וכו' וכו'.
בנו, רש"ז בוודאי מציג את ר' הלל בפירוט רב כדמות הכי מרכזית. להתמם כאילו זה לא כך (גם אם בקצרה) בפזמונים, זה לא רציני.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:01 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:
איש-אחד כתב:
יושב הארץ כתב:הרוח של קול התור היתה כל הזמן באוויר כמו שמציינים זקני ירושלים שחוו את בנינה ב"חוברת מוסדי ארץ" הלא המה הרבנים החשובים המתנגדים בחריפות לציונות, ר' ישעיה חעשין ור' צדוק קרויז ועוד, עיי"ש ותרווה נחת. כל הפתגמים שכל כך אהובים עליך נמצאים שם: הקץ המגולה, כי עת לחננה, אתחלתא דגאולה, במצוות הגר"א, חותם חצק"מ וכו'.

מה זה רלוונטי למה ששאלתי?
אתה טוען שכבר תלמידי הגר"א אחזו בהשקפת קוה"ת, אז שאלתי היא מה היתה ההשקפה הרווחת בזמנם, זו שלא תאמה את קוה"ת?

אתה רוצה לתת לי לעשות עוד עבודת מחקר, לא מספיק מה שיש לי על הראש כעת.
תן את זה לחוקר אחר.

אני דווקא מנסה לחסוך לך עבודה..
להבנתי חלק מהטעות שלך היא שאתה תופש דברים מסויימים כחידוש כביכול של השקפת קוה"ת בעוד אין הם שונים מהותית מההשקפה שרווחה אז, מה שגורם לך למצוא הוכחות בביטויים וחצאי משפטים שנראים לך מתאימים בדווקא להשקפת קוה"ת בעוד הם אינם חורגים מההשקפה שרווחה אז (שלא היתה זהה לזו הרווחת היום, מכל מיני סיבות).

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:08 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:אגב שמתי לב למשהו מעניין הוא מדגיש כל הזמן את השושלת שלו עד שבעה דורות. ושהיה לו על כך מחזה מפעים.

וכך גם כותב במאמר בעיתון: חלמנו חלום עוד והנה שבע גפן לפנינו.

עיין מאמר "באתי לגני" של הרמ"מ מליובאוויטש...

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:16 pm
על ידי יושב הארץ
ישר הבנתי שזה מה שמדליק אותך בכל הסיפור כאן, העניין "המשיחי", חב"ד ותשמ"ט וכו'. עכשיו גילית זאת ברבים.


אולי בכלל ר' יושעה היה חבדני"ק...

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:22 pm
על ידי יושב הארץ
קוה"ת גם מזכיר את קה"ת של חב"ד..

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:23 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:ישר הבנתי שזה מה שמדליק אותך בכל הסיפור כאן, העניין "המשיחי", חב"ד ותשמ"ט וכו'. עכשיו גילית זאת ברבים.

אולי בכלל ר' יושעה היה חבדני"ק...

כוונתי היתה לרמז למה שהזכרתי לעיל מדברי קרוביו של ר' יושעה שטענו שהוא האמין שהוא משיח ב"י שבדור, ולמה שאומרים שאמר הרב מבריסק על המאמר הנ"ל.
הציטוט שהבאת רק מחזק את הענין, ייש"כ.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:25 pm
על ידי יושב הארץ
אני לא צריך את קרוביו הוא כותב על כך מפורש בפזמונים. גם בעיתון הוא כתב האיש אשר בחר בו ה' מטהו יפרח. בו מטהו יפרח ר"ת מב"י (קול התור)
ואכן ה' בחר בו לבנות את ירושלים, היקטן הדבר בעיניך, 1800 שנה ירושלים היתה חרבה שוממה ובזויה , והוא האיש אשר בחר בו ה' לבנותה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:40 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:אני לא צריך את קרוביו הוא כותב על כך מפורש בפזמונים. גם בעיתון הוא כתב האיש אשר בחר בו ה' מטהו יפרח. בו מטהו יפרח ר"ת מב"י (קול התור)
ואכן ה' בחר בו לבנות את ירושלים, היקטן הדבר בעיניך, 1800 שנה ירושלים היתה חרבה שוממה ובזויה , והוא האיש אשר בחר בו ה' לבנותה.

נו, אז אתה לא מבין את המוטיבציה של אדם המאמין שהוא משיח ב"י ליצור מערך שלם של השקפה ו"היסטוריה" שתצדיק את זה?
וזה שאחרים, ומהם גדולי ישראל, שסמכו עליו אינו רלוונטי לעניין, גם על אחרים סמכו בתחילה...

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:44 pm
על ידי יושב הארץ
סמכו עליו מתחילה ועד סוף. מרישא ועד גמירא, ואכן הוא פעל בדיוק מה שקיבל מאבותיו עד הגר"א. וכל אשר יוסף עושה ה' מצליח בידו.

אם ר' שמואל מסלנט בחר בו להיות איש אמונו לנהל את כל כולל הפרושים 30 שנה כנראה הבין שמדובר בצדיק וישר ולא בהוזה ונוכל.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:48 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:סמכו עליו מתחילה ועד סוף. מרישא ועד גמירא, ואכן הוא פעל בדיוק מה שקיבל מאבותיו עד הגר"א. וכל אשר יוסף עושה ה' מצליח בידו.

ומניין לך שזה בדיוק מה שקיבל מאבותיו? הוא! פשש.. הוכחה מעגלית מוחצת.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:59 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
איש-אחד כתב:
יושב הארץ כתב:סמכו עליו מתחילה ועד סוף. מרישא ועד גמירא, ואכן הוא פעל בדיוק מה שקיבל מאבותיו עד הגר"א. וכל אשר יוסף עושה ה' מצליח בידו.

ומניין לך שזה בדיוק מה שקיבל מאבותיו? הוא! פשש.. הוכחה מעגלית מוחצת.

עכשיו אתה כבר מהחולקים על מב"י.....
מחר יקטלגו אותך לארמילוס וסיעתו...

אגב מי שתפיסתו הביאתו לחשוב שהוא משיח קרוב שגם יתפתח בלבו מסורות מסוג מצטרף לזה, ללא שליטה, ואין בזה שם סתירה שלהיותו צדיק וישר.
וכידוע כו"כ משיחי שקר היו צדיקים וישרים בלבותם, אלא שנסחפו באמונתם,
ולרוב רוחניותם היו הוזים ורואים, ומלבם רואים, ואכמ"ל.

לא בחנתי כמובן את ר' יושעה, אבל כשזה בסגנון כזה, זה לא שחור לבן או צדיק או רשע.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 9:00 pm
על ידי יושב הארץ
בבקשה תעשה מחקר יסודי על ר' יושעה ומניעיו, ואם תגלה שאכן היה הזוי תאמר את אשר כתבת.

עובדה היא שהגר"א כתב משנת ת"ר יתחיל העידן של משיח בן יוסף, עובדה היא שהוא אשר בנה את ירושלים.

לשיטה שהוא היה הזוי אז כנראה שצריכים לחכות לשנת ת"ר של האלף השביעי אחרי שירושלים שוב תיחרב ועם ישראל יחזור שוב לגלות.

אגב, הפליאה שלכם מפליאה אותי , כנראה אף פעם לא קראתם את הפזמונים, בכל כמה עמודים הוא כותב את זה על עצמו.

הזכרת את ארמילוס, הוא כותב פרקים שלמים שהוא הקים עם הל"ו צדיקים את אוהל הפתחא דקרתא כדי להכניע את ארמילוס בשערי העיר...

כנראה שעוד כמה הזויים במרכאות שיתפו איתו פעולה.

באחד מהספרים (לא זוכר אפוא) יש עדות בשמו שהוא ממש סיכן את חייו בפעולות הללו.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 9:33 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:אגב, הפליאה שלכם מפליאה אותי , כנראה אף פעם לא קראתם את הפזמונים, בכל כמה עמודים הוא כותב את זה על עצמו.

האמת, דווקא קראתי את הפזמונים מרישא ועד גמירא, אבל לפני הרבה שנים.. לאחרונה קראתי כמה פעמים בעיקר את החלקים על ראשית היישוב, התקופה שמעניינת אותי.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 9:42 pm
על ידי יושב הארץ
אחד החוקרים הגדולים בנידון אמר לי שלא לציטוט בשמו, שמי שטוען שרש"ז חיבר את הפזמונים הוא כלשונו "אידיוט", השפה הנלעגת של חזון ציון והעוצמה של מדרש שלמה לא מתקרב בכהוא זה לפזמונים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 10:02 pm
על ידי קו ירוק
איש-אחד כתב:אגרת חשובה ומעניינת ביותר מאת הג"ר נתן נטע ב"ר מנחם מנדל משקלוב לר' צבי הירש לעהרן, מחורף תקצ"ז.

אגרת רנ׳׳נ ברמ׳׳מ ללעהרן תקצ׳׳ז.pdf

מה מקורה, מי מחזיק בה (עד כמה שניתן להיכתב),
ומדוע לא הוקלדה עד כה, ומי יכול לפענחה להקל הקריאה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 10:10 pm
על ידי איש-אחד
קו ירוק כתב:
איש-אחד כתב:אגרת חשובה ומעניינת ביותר מאת הג"ר נתן נטע ב"ר מנחם מנדל משקלוב לר' צבי הירש לעהרן, מחורף תקצ"ז.

אגרת רנ׳׳נ ברמ׳׳מ ללעהרן תקצ׳׳ז.pdf

מה מקורה, מי מחזיק בה (עד כמה שניתן להיכתב),
ומדוע לא הוקלדה עד כה, ומי יכול לפענחה להקל הקריאה.

יש אותה בספריה הלאומית.
https://rosetta.nli.org.il/delivery/Del ... IE52915983

ראיתי ציטוטים ממנה, אצל מורגנשטרן לדוג', אבל אם אינני טועה היא לא הודפסה כולה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 11:53 pm
על ידי יושב הארץ
זה נשמע שאתה עובד על הוצאת ספר על עליית תלמידי הגר"א עד שנת ת"ר? לא לחינם זה השם שבחרת לפורום דידן.

תעדכן אותנו.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 12:20 am
על ידי הרואה
איש-אחד כתב:מה היתה ההשקפה הרווחת בענין הגאולה ואר"י לפני השקפת קוה"ת?

אתה מתכוון לפני תשכ"ט, או לפני לידת הגר"א, או לפני האר"י, או לפני רשב"י, או לפני מעמד הר סיני, או לפני בריאת העולם?

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 12:27 am
על ידי הרואה
איש-אחד כתב:כל המסורות הברורות בעניין, כולן עוברות במישרין או בעקיפין דרך המסורת הריבלינית ור' הלל בראשה.

חברה של אשתי התארסה עם הבחור הכי טוב בעולם.
כלומר, הוא למד בתפרח ותפרח היא הישיבה הכי טובה בעולם (נניח), והשיעור שלו הוא השיעור הכי טוב בישיבה באותם שנים, והוא הבחור הכי טוב בשיעור שלו. חד וחלק.
לא כל המסורות קשורות למשפחת ריבלין, ולא כל המסורות של ריבלין קשורות ישירות לר' הלל, ולא כל המסורות שקשורות לר' הלל מעמידות אותו כראש הקהל, ואף אחת מהמסורות שמעמידות אותו כאחד מראשי הפרושים לא הוכחה כלא נכונה.
כלומר, אם הנושא הוא ה'אקטיביזם המשיחי'. אם הנושא הוא 'סמכותו של ר' הלל על עשרת האשכנזים הראשונים בירושלים במאה התשע עשרה' אז אולי אתה צודק.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 7:09 am
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:זה נשמע שאתה עובד על הוצאת ספר על עליית תלמידי הגר"א עד שנת ת"ר? לא לחינם זה השם שבחרת לפורום דידן.

תעדכן אותנו.

במשך הרבה שנים אני אוגר הרבה חומר בענין, אבל אין לי פנאי לשבת לכתוב אפילו מאמר, שלא לדבר על ספר. אבל משתדל לעזור לכמה אנשים החוקרים/כותבים בנושא שפנו אלי, עד כמה שזמני המוגבל מאפשר. אם יפורסם מזה משהו בעז"ה, אעדכן.
אכן מעניין אותי בעיקר עד שנת ת"ר (כתאריך עגול שרירותי), כי אז מתחילה תקופה אחרת לגמרי עם עלייה רבה ששינתה את פניה של קהילת הפרושים בצורות שונות, והמציאות שנשתנה לבלי הכר וכו׳, מעט לפני כן נפטר ר"י אחרון תלמידי הגר"א באר"י ועוד. לכן בעיני רק עד ת"ר פחות או יותר היא תקופת "עליית תלמידי הגר"א".

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 7:11 am
על ידי איש-אחד
הרואה כתב:
איש-אחד כתב:מה היתה ההשקפה הרווחת בענין הגאולה ואר"י לפני השקפת קוה"ת?

אתה מתכוון לפני תשכ"ט, או לפני לידת הגר"א, או לפני האר"י, או לפני רשב"י, או לפני מעמד הר סיני, או לפני בריאת העולם?

מה כ"כ מסובך?
שאלתי מה היתה ההשקפה הרווחת בזמנם של הגר"א ותלמידיו בעניין אר"י והגאולה?

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 7:12 am
על ידי איש-אחד
הרואה כתב:
איש-אחד כתב:כל המסורות הברורות בעניין, כולן עוברות במישרין או בעקיפין דרך המסורת הריבלינית ור' הלל בראשה.

חברה של אשתי התארסה עם הבחור הכי טוב בעולם.
כלומר, הוא למד בתפרח ותפרח היא הישיבה הכי טובה בעולם (נניח), והשיעור שלו הוא השיעור הכי טוב בישיבה באותם שנים, והוא הבחור הכי טוב בשיעור שלו. חד וחלק.
לא כל המסורות קשורות למשפחת ריבלין, ולא כל המסורות של ריבלין קשורות ישירות לר' הלל, ולא כל המסורות שקשורות לר' הלל מעמידות אותו כראש הקהל, ואף אחת מהמסורות שמעמידות אותו כאחד מראשי הפרושים לא הוכחה כלא נכונה.
כלומר, אם הנושא הוא ה'אקטיביזם המשיחי'. אם הנושא הוא 'סמכותו של ר' הלל על עשרת האשכנזים הראשונים בירושלים במאה התשע עשרה' אז אולי אתה צודק.

תביא ספר אחד המציג משנה ברורה בענין עם מסורת ברורה עד הגר"א שאינה עוברת דרך ריבלין.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 9:50 am
על ידי יושב הארץ
https://benyehuda.org/read/2810

בעיתון סיון תרל"ו ר' ישועה כותב כתבה, ופותח עם המילים ירשלים ת"ו לסדר וחי בהם לפ"ק.

משפט תמוה ביותר זה נכתב בחודש סיון תרל"ו ולא בפרשת אחרי מות ומה הקשר לפ"ק. (בדקתי גם העיתון במקור וכך באמת מופיע שם)

בפזמונים הוא כותב שוחי בהם רומז על ע"ע שהוא מב"י חי - זה יוסף, ובה"ם ר"ת בנימין הלל משה...