עמוד 5 מתוך 8

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 8:45 pm
על ידי ר' יונה
ידידיה כתב:
כנער אני זוכר אותו כאחד העם לצידי באותו מקווה מדובר ברחוב בארי

ולא עלה בדעתי עד כה שאפשר אחרת

אולי הוא סתם נהנה מהתרפיה ומהנייעס של כולם ביחד, ומהנידונים הפוליטיים בזמן הזה, אולי זה גם איפשר לו לקבל החלטות בנוגע לעירייה עם התחשבות בדעת הציבור....

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 8:47 pm
על ידי דרומי
מה טוב ומה נעים לשנות את שם האשכול ל'מקווה נייעס'

ושלום על ישראל

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 9:50 pm
על ידי חיימשה
סגי נהור כתב:
איש_ספר כתב:התירוץ היחיד שלי לשיח ההזוי הזה, שישנם כותבים שגדלו במקומות שהשחיתות הזו מובנית, וכיון שהנפש שהאלוקים עשאה ישרה מתקוממת מול שפלת הצלם הזו, מגבבים לה צידוקים דתיים (מלכות בית דוד, גדלהו משל אחיו, כל העולם ניזון בשביל חנינא וכו' וכו').

אני הייתי מתרץ באמצעות השערה אחרת, שתתאמת לאחר שהרב חיימשה יודיענו, באשר לדיון אודות עסקנים ומנהלי מוסדות, באיזה צד של המתרס נמצא הוא בעצמו.

אין בדעתי להרים את הכפפה [למרות שהפיתוי גדול מאד...] כי אז תינטל ממני החרות להביע דעות כמעט בכל אשכול שני, ולהחליף ניק לא כדאי.
אבל לו יצוייר שאני ר''ע ראש העין, יש לי פחות לגיטימציה להביע דעה מאשר פותח האשכול שנמצא בדיוק בצד ההפוך?
הלא הוא נוגע בדבר עשרת מונים, שהרי אינו יכול למצוא מנוח מחמת כן זה שלוש ירחים...
בכל אופן גם אני התולעת כשמואל וינברג בשעתו, מעדיף להסתפג באלונטית בתוך עמי, תוך כדי שהעומדים לצידי מייצרים כותרת ומקטירים קטורת.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 9:54 pm
על ידי חיימשה
הרב אי''ס היקר והנכבד, אני מקווה שמובן שכל ההתכתשות הזו אינה אישית כלל.
היא חשובה עבורי אישית מאד, כי עקב ההסטוריה האישית שלי שהיתה בין 2 המחנות, אני עסוק מאד בהבדלי המנטליות הללו שנים רבות.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 9:58 pm
על ידי מקדש מלך
מה שמעניין בכל זה, שהחסידות מתוארת על ידי חוקריה כתנועה סוציאליסטית, שחלק חשוב ממצעה היה המרד בסדרי היררכיית הקהילות הישנות ורודנות ראשי הקהל והפרנסים המושחתים, והנה כעבור מאתיים שנה דווקא הם מואשמים בכך. נפלאות שר ההיסטוריה...

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 10:06 pm
על ידי ידידיה
מקדש מלך כתב:מה שמעניין בכל זה, שהחסידות מתוארת על ידי חוקריה כתנועה סוציאליסטית, שחלק חשוב ממצעה היה המרד בסדרי היררכיית הקהילות הישנות ורודנות ראשי הקהל והפרנסים המושחתים, והנה כעבור מאתיים שנה דווקא הם מואשמים בכך. נפלאות שר ההיסטוריה...

וכי יש "תנועה סוציאליסטית" כלשהי שלא ארע לה כן, והרבה הרבה יותר מהר.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 10:30 pm
על ידי שייף נפיק
חיימשה כתב:
אוהב עמו כתב:ביודעי ומכירי קא אמינא שיש מקומות שמקוה הנשים פצוח בערב יוהכ"פ לגברים.
אאל"ט כבר נכב"ב האם נשים טובלות לתשובה בערב יוהכ"פ.

אם זכרוני אינני מטעני, במושב תפרח המקווה משמש כל השנה כמעט לסרוגין, ביום לג' ובערב לנ'.


ממש לא. אולי לפני שנים רבות.
בשש עשרה שנים האחרונות יש מקווה גברים מיוחד.
פלוס מקווה בגבעה ששיך לגריינמנים.
הפלא שהמקווה נ' צמוד לישיבה, והמקווה גברים קצת רחוק יותר.
רק שהמקווה נ' נבנה כנראה לפני הישיבה, ולבנות חדש אין תקציב, ונשאר כך.
אם כבר מדברים על מקוואות הרי העוול שיש בזה מהממשלה צועק לשמים, בירושלים מחיר המקוואות העירוניים 20₪ ישנם מקוואות ישנים ודלוחים וזה עוול פשוט נורא! ואין עם מי לדבר!!
בילדותי איפה שגרתי עלה 2₪ בחול ו 3 או חמש בערש"ק, כיום אחרי שפוצים עולה שם שמונה!!

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 10:48 pm
על ידי חיימשה
שייף נפיק כתב:
חיימשה כתב:
אוהב עמו כתב:ביודעי ומכירי קא אמינא שיש מקומות שמקוה הנשים פצוח בערב יוהכ"פ לגברים.
אאל"ט כבר נכב"ב האם נשים טובלות לתשובה בערב יוהכ"פ.

אם זכרוני אינני מטעני, במושב תפרח המקווה משמש כל השנה כמעט לסרוגין, ביום לג' ובערב לנ'.


ממש לא. אולי לפני שנים רבות.
בשש עשרה שנים האחרונות יש מקווה גברים מיוחד.
פלוס מקווה בגבעה ששיך לגריינמנים.
הפלא שהמקווה נ' צמוד לישיבה, והמקווה גברים קצת רחוק יותר.
רק שהמקווה נ' נבנה כנראה לפני הישיבה, ולבנות חדש אין תקציב, ונשאר כך.
אם כבר מדברים על מקוואות הרי העוול שיש בזה מהממשלה צועק לשמים, בירושלים מחיר המקוואות העירוניים 20₪ ישנם מקוואות ישנים ודלוחים וזה עוול פשוט נורא! ואין עם מי לדבר!!
בילדותי איפה שגרתי עלה 2₪ בחול ו 3 או חמש בערש"ק, כיום אחרי שפוצים עולה שם שמונה!!

אכן מה שזכרתי מתפרח הוא לפני שנים הרבה.

מה שקורה במחיר המקוואות בירושלים, זוהי הדוגמא לשחיתות ציבורית בפרהסיא.
יש אפילו מקומות שאפשר לשלם לבלן חצי מחיר בשקט...
ביודעי ומכירי קאמינא, וזה באמת מתאפשר בגלל שאין מי שיפנה לרשויות בעניין.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 10:52 pm
על ידי אוהב עמו
אאל"ט עליית מחירי המקוואות היתה בזמנו ע"י שר האוצר לפיד שביטל סבסוד של מים למקואות או כעין זה, וכיוון שעלה לא ירד

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 10:52 pm
על ידי פרנקל תאומים
אוהב עמו כתב:בלי להכנס לכל הדברים החשובים שנכתבו כאן.
בואו ונעשה חשבון נפש כנה עם עצמנו, אם לו יצוייר לאי מי מאתנו היה את המפתח למקוה נשים האם בערב יוהכ"פ היה נכנס כאחד העם להצטופף עם כל עמך ב"י או שהיה טובל להנאתו וכמובן לקדושת היום במקוה פרטי נקי ומרווח?
ואם היינו רואים כך את בנו של הבלן מתנהג בצורה המתואת בפתיחת האשכול האם היינו פותחים אשכול שהיה גורר בעקבותיו כ100 הודעות?
יש לי חבר שאמו בלנית באחת המערים והוא אברך עדין ויקר והוא מנצל את הפרבליגיה הזו בערב יוהכ"פ ואיני חושב שיש בזה פחיתות כבוד לערכו. אותי הוא לא מזמין כך שאין לי נגיעה ממנו
אם כן, מה לנו כי נלין על איזה עסקן שמפאת תפקידו/ייחוסו כן הצליח להשיג את המפתח האם זה מוריד מערכו?
אלא מה המפריע לנו, שהוא עושה את זה בגסות ולא בעדינות? וכי באמת אנחנו מצפים מהתנהגות עדינה מאדם שלא שייף את מידותיו בחודה של תורה ועמל התורה כמו שעושה הרב אי"ס?
או שמה שמפריע לנו שהוא הצליח להשיג מפתח ואונחנו לא? אז אחת מהשתיים או שבקצת מאמץ אפשרי להשיג מפתח או שנשמח שחלקנו מיושבי ביהמ"ד ולא ממחזיקיהמפתחות למקואות נשים בערב יוהכ"פ?

ועוד הערה קטנה כואבת אבל אמיתית, האם יש לנו דעה מוקדמת על אותו עסקן או מפלגתו או שולחיו קודם למעשה דמקוה?

בלי קשר לעיקר הנידון כאן. לענ''ד אי''ז דרך קדושה וצניעות לטבול במקווה נשים. אלא א''כ א''א אחרת.
אני רואה שיש כאן הנמנעים אפי' מלכתוב את הצירוף ''מקווה נשים'' ותחת זאת כותבים בקיצור וברמיזה ''מקווה נ' '', א''כ ק''ו ועאכו''כ שלא לטבול שמה.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 10:55 pm
על ידי ידידיה
פרנקל תאומים כתב:
אוהב עמו כתב:בלי להכנס לכל הדברים החשובים שנכתבו כאן.
בואו ונעשה חשבון נפש כנה עם עצמנו, אם לו יצוייר לאי מי מאתנו היה את המפתח למקוה נשים האם בערב יוהכ"פ היה נכנס כאחד העם להצטופף עם כל עמך ב"י או שהיה טובל להנאתו וכמובן לקדושת היום במקוה פרטי נקי ומרווח?
ואם היינו רואים כך את בנו של הבלן מתנהג בצורה המתואת בפתיחת האשכול האם היינו פותחים אשכול שהיה גורר בעקבותיו כ100 הודעות?
יש לי חבר שאמו בלנית באחת המערים והוא אברך עדין ויקר והוא מנצל את הפרבליגיה הזו בערב יוהכ"פ ואיני חושב שיש בזה פחיתות כבוד לערכו. אותי הוא לא מזמין כך שאין לי נגיעה ממנו
אם כן, מה לנו כי נלין על איזה עסקן שמפאת תפקידו/ייחוסו כן הצליח להשיג את המפתח האם זה מוריד מערכו?
אלא מה המפריע לנו, שהוא עושה את זה בגסות ולא בעדינות? וכי באמת אנחנו מצפים מהתנהגות עדינה מאדם שלא שייף את מידותיו בחודה של תורה ועמל התורה כמו שעושה הרב אי"ס?
או שמה שמפריע לנו שהוא הצליח להשיג מפתח ואונחנו לא? אז אחת מהשתיים או שבקצת מאמץ אפשרי להשיג מפתח או שנשמח שחלקנו מיושבי ביהמ"ד ולא ממחזיקיהמפתחות למקואות נשים בערב יוהכ"פ?

ועוד הערה קטנה כואבת אבל אמיתית, האם יש לנו דעה מוקדמת על אותו עסקן או מפלגתו או שולחיו קודם למעשה דמקוה?

בלי קשר לעיקר הנידון כאן. לענ''ד אי''ז דרך קדושה וצניעות לטבול במקווה נשים. אלא א''כ א''א אחרת.
אני רואה שיש כאן הנמנעים אפי' מלכתוב את הצירוף ''מקווה נשים'' ותחת זאת כותבים בקיצור וברמיזה ''מקווה נ' '', א''כ ק''ו ועאכו''כ שלא לטבול שמה.

צודק.
ויישר כח שבעדינות ובקיצור הבעת מה שאני (ואולי עוד) חש .

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 10:58 pm
על ידי פרנקל תאומים
הרואה כתב:מדוע האדמורים שרבים מהם פקחים ואחראיים, ממשיכים לחנך את ילדיהם להתנשאות ופינוק ולחיות ממתנות אחרים. מן הסתם אדמו"ר שגדל כמו כולם ואז הוכתר לרבי, יהיה ישר ורגיש הרבה יותר מרעהו שהיה פריץ מגיל 0.

קראתי שהרבי מסערט ויז'ניץ זצ''ל אכן נזהר בכך טובא, ולא רצה שנכדיו יהיו מובדלים ומופרשים משאר החסידים, וכמדומה שהורה להם להימנע מחבישת קאלפיק וכדו'.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:09 pm
על ידי פרנקל תאומים
ישא ברכה כתב:בעז"ה

אני חושב שהנושא שעלה כאן הוא נושא חשוב...

1. בציבור החרדי יש גופים חזקים עם הרבה משאבים וכח בתחומים שונים. רוב המוסדות הללו מתנהלים לא עם מערכת מסודרת, אלא יש בעל הבית שהוא מחליט כרצונו. אין מנגנון שמחליט, אין למי להתלונן, וכו'. יש גוף אחד שיש לו מילה אצל השולטים למיניהם (באופן חלקי למידי) והוא הרבנים. אבל גם הם אומרים שלרוב אין להם שליטה על המוסד או על פלוני אלמוני.
2. אדם יחיד שמחזיק בכח לא מבוקר, זה מוביל לשחיתות בצורה ברורה. לדעתי המקום הבולט מכל הוא בתחום המוסדות והעמותות למיניהם (שפורח במיוחד אצלינו במגזר). אבל לא חסרות דוגמאות כאלו.
3. הסיבה לכך היא שרוב הגופים והאירגונים מתנהלים בצורה של שטיבל. כשהציבור החרדי היה קטן עוד היה יותר מקום לתרבות חיים שכזו, כולם מכירים את כולם ואיש את רעהו יעזורו. אבל כשהציבור גדל ומדובר על מאות אלפי נפשות, ברור שצריכים מנגנון מסודר ולא עסקנים שיש להם קשרים.
4. כשאומרים שבציבור הכללי המצב טוב יותר, צריך לקחת את הביקורת בפרופורציה נכונה. לא הכונה לשבח את החילוניות, אלא שם בדר"כ הכל כפוף יותר למערכת החוקים הממשלתית, שבגדול יוצרת התנהלות תקינה.
5. בהחלט ניתן לתת ציון לשבח לציבור החרדי, שאם כל זאת, יחסית לעולם בלא סדר ומשטר, ההתנהלות יחסית טובה ותקינה, וזה ככל הנראה מחמת העובדה שמדובר באנשים מאמינים בבורא עולם שמנהל את העולם וכפופים לתורתו, שמחייבת התנהגות הגונה. בוודאי שאחוז האלימות מכל גווניה קיים אצלינו הרבה פחות, לא רק בזכות המשטרה, אלא גם בזכות הערכים שיש בנו.
6. אבל צריכים להיות כנים עם עצמינו ולהכיר בבעיה.

דברי טעם מריש עד גמירא (כרגיל אצל מע''כ).

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:16 pm
על ידי חיימשה
פרנקל תאומים כתב:
הרואה כתב:מדוע האדמורים שרבים מהם פקחים ואחראיים, ממשיכים לחנך את ילדיהם להתנשאות ופינוק ולחיות ממתנות אחרים. מן הסתם אדמו"ר שגדל כמו כולם ואז הוכתר לרבי, יהיה ישר ורגיש הרבה יותר מרעהו שהיה פריץ מגיל 0.

קראתי שהרבי מסערט ויז'ניץ זצ''ל אכן נזהר בכך טובא, ולא רצה שנכדיו יהיו מובדלים ומופרשים משאר החסידים, וכמדומה שהורה להם להימנע מחבישת קאלפיק וכדו'.

כנ''ל בבויאן, תולדות אהרן, ומסתמא רבים אחרים שאינם ידועים לי. אבל עדיין הם זרע המלוכה לא משנה מה יעשו, ובעיה זו של ילדי אליטות קיימת בכל חברה וא''צ להאריך.

כמו''כ יש מקומות שהאדמורי''ם עצמם כ''כ ... לא יודע מה ההגדרה בדיוק, אבל אצלם זה תועלת ולא נזק, ויש להם בלעה''ר גדודי צאצאים שהם תפארת לעושיהם ותפארת לרואיהם.
דוגמאות: סקולען, ויזניץ מאנסי, ראחמסטריווקא ארה''ב, ויש עוד.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:22 pm
על ידי גיזונטע קאפ
פרנקל תאומים כתב:בלי קשר לעיקר הנידון כאן. לענ''ד אי''ז דרך קדושה וצניעות לטבול במקווה נשים. אלא א''כ א''א אחרת.
אני רואה שיש כאן הנמנעים אפי' מלכתוב את הצירוף ''מקווה נשים'' ותחת זאת כותבים בקיצור וברמיזה ''מקווה נ' '', א''כ ק''ו ועאכו''כ שלא לטבול שמה.

צודק מאוד, פעם הזדמנתי לכפר חסידים -לא רכסים-, ושם טבלתי במקוה של נשים, וזה היה לא לעניין, ואין להאריך

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:25 pm
על ידי דרומי
אני טבלתי עשרות פעמים במקוה נשים, ולא הרגשתי שום דבר... לענ"ד אין ענין ליצור בעיות במקום שאין.

[כמובן שבחור צעיר שעדיין לא יודע כלום בענינים אלו יכול להיות מופתע ויותר מכך. אולם אדם נשוי שיודע למה כלה נכנסת לחופה - מה הבעיה?

אלא אם כן הוא טובל סמוך לשקיעה...]

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:30 pm
על ידי נוטר הכרמים
חיימשה כתב:
פרנקל תאומים כתב:
הרואה כתב:מדוע האדמורים שרבים מהם פקחים ואחראיים, ממשיכים לחנך את ילדיהם להתנשאות ופינוק ולחיות ממתנות אחרים. מן הסתם אדמו"ר שגדל כמו כולם ואז הוכתר לרבי, יהיה ישר ורגיש הרבה יותר מרעהו שהיה פריץ מגיל 0.

קראתי שהרבי מסערט ויז'ניץ זצ''ל אכן נזהר בכך טובא, ולא רצה שנכדיו יהיו מובדלים ומופרשים משאר החסידים, וכמדומה שהורה להם להימנע מחבישת קאלפיק וכדו'.

כנ''ל בבויאן, תולדות אהרן, ומסתמא רבים אחרים שאינם ידועים לי.
אבל עדיין הם זרע המלוכה לא משנה מה יעשו, ובעיה זו של ילדי אליטות קיימת בכל חברה וא''צ להאריך.

זה נכון ולא נכון. אנחנו לא חברה קומוניסטית או קיבוצית, ותמיד תהיה איזו משמעות ל'אליטה' וליחוס, השאלה עד כמה. בדרך כלל, החברה בעצמה היא זו שקובעת את הכללים, וזה לא נבנה מעצמו. ניתן לראות זאת גם בתוך הציבור הליטאי, ישנם מקומות שהיחסנים מרגישים את עצמם בשמים, ויש מקומות שזה סביר מאוד, בא נגדיר שזה כמו עוד נתון פתיחה טוב ולא יותר. משום כך זו היתממות להשוות בין נערי קולפיק ובקיטשע נוצצים לילדי אליטה מן השורה. אז נכון שגם בחצרות החסידים יש מקומות שמתנהגים יותר בחכמה ולא מגדלים את האדמו"ר [/י"ם] הבא כנסיך מדושן יהיר ושחצן.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:39 pm
על ידי פרנקל תאומים
מקדש מלך כתב:סתם ככה, יוצא לי הרבה פעמים לטבול בשעות לא שגרתיות, והיתה לי תוכנית לבקש מאחראי המקוה את המפתח לשם כך.

לאור האשכול כמובן שאשקול שנית את העניין, אלא אם כן אוודא שאני אכן נצר לבית דוד, ומזרע שלמה (כמו שפסק הרמב"ם).

מהבחינה הזאת מסתבר שאתה יכול להיות רגוע.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:52 pm
על ידי חיימשה
נוטר הכרמים כתב:
חיימשה כתב:
פרנקל תאומים כתב:
הרואה כתב:מדוע האדמורים שרבים מהם פקחים ואחראיים, ממשיכים לחנך את ילדיהם להתנשאות ופינוק ולחיות ממתנות אחרים. מן הסתם אדמו"ר שגדל כמו כולם ואז הוכתר לרבי, יהיה ישר ורגיש הרבה יותר מרעהו שהיה פריץ מגיל 0.

קראתי שהרבי מסערט ויז'ניץ זצ''ל אכן נזהר בכך טובא, ולא רצה שנכדיו יהיו מובדלים ומופרשים משאר החסידים, וכמדומה שהורה להם להימנע מחבישת קאלפיק וכדו'.

כנ''ל בבויאן, תולדות אהרן, ומסתמא רבים אחרים שאינם ידועים לי.
אבל עדיין הם זרע המלוכה לא משנה מה יעשו, ובעיה זו של ילדי אליטות קיימת בכל חברה וא''צ להאריך.

זה נכון ולא נכון. אנחנו לא חברה קומוניסטית או קיבוצית, ותמיד תהיה איזו משמעות ל'אליטה' וליחוס, השאלה עד כמה. בדרך כלל, החברה בעצמה היא זו שקובעת את הכללים, וזה לא נבנה מעצמו. ניתן לראות זאת גם בתוך הציבור הליטאי, ישנם מקומות שהיחסנים מרגישים את עצמם בשמים, ויש מקומות שזה סביר מאוד, בא נגדיר שזה כמו עוד נתון פתיחה טוב ולא יותר. משום כך זו היתממות להשוות בין נערי קולפיק ובקיטשע נוצצים לילדי אליטה מן השורה. אז נכון שגם בחצרות החסידים יש מקומות שמתנהגים יותר בחכמה ולא מגדלים את האדמו"ר [/י"ם] הבא כנסיך מדושן יהיר ושחצן.
לא זה מה שכתבתי? גם במקומות הנ''ל שמתאמצים מאד שזה לא יקרה, [חלק מהמאמץ אני מכיר אישית] עדיין הם יהיו אליטה. ברור שנכד של ראש ישיבה שהוא עצמו לא אליטיסטי יסבול הרבה פחות מהבעיה, אבל ברגע שמתנהלת חצר ואדמורות, יש לזה תוצאות בלתי נמנעות.
יש אדמורים כגון אלו שפירטתי שפשוט דומים לדוגמא של הראש ישיבה.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 12:19 am
על ידי דלי דלות
בס"ד

מפתיחת האשכול הנני עוקב אחרי הדיון בענין רב. הרבה יש מה לכתוב, וגם להגיב על הנכתב ועוד חזון למועד.
אבל מאחר ובהשגחה פרטית נתקלתי היום בסיפור מופלא בענין זה ממש, מהנהגת אחד מגדולי הצדיקים שלפני שנות דור, זי"ע, אמרתי להעלות את הסיפור בבחי' דברי הכתוב "אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר וגו'".

אהבת ישראל.pdf
(1.5 MiB) הורד 186 פעמים

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 4:38 am
על ידי אישצפת
בס"ד
לענין טבילת גברים במקוה נשים.
הנני מעתיק כאן מה שכתבו בזה הרב גבריאל גולדמן והרב מנחם בורשטיין ממכון התורה והארץ עם מקורותיהם.
ג. טבילת נשים במקווה שטבלו בו גברים
גילוי דעת

הריני מביע בזה את דעתי, כי אסור לגברים לטבול במקוה המיועד לנשים, מפני שעל ידי כך הרבה נשים נמנעות לטבול באותו מקוה, וזהו עוון כרת. אבל טבילה לגברים, כתב הרמב"ם שאינה צריכה כלל, שכבר בטל דין טבילת בעלי קרי. ובמקום שאין מקווה מיוחד לגברים יש להם להימנע מטבילה.

הרב עובדיה יוסף, הראשון לציון ונשיא מועצת חכמי התורה, יא טבת תשנ"ח

ו. 'עיבור באמבטי'[10] הוא מציאות אפשרית, אם כי מציאות רחוקה מאוד ולא שכיחה.

ז. על כן לפחות לכתחילה, יש לנשים להיזהר מלטבול במקווה של מים מכונסים אחר שטבלו בו גברים, אלא אם כן החליפו בו את המים.

ח. בדיעבד, כשאין אפשרות להחליף את המים, יש מקום להקל ולהתיר להן לטבול.

ט. חשש של 'עיבור באמבטי' ישנו רק במקווה של מים מכונסים ולא במקווה של מים זורמים, כגון נהר או מעיין, שבהם המים הזורמים מסירים כל חשש של 'עיבור באמבטי', (כגון במקווה האר"י בצפת שנחשב כמעיין[11]).

י. לגברים מותר לטבול במקווה לאחר שטבלו בו נשים, גם בלא החלפה של המים.

יא. כיוון שטבילת נשים חשובה לאין ערוך מטבילת גברים וחמורה ממנה, וכיוון שבעיני חלק מהנשים קשה לטבול במקווה שטבלו בו גברים, (לא רק מחשש הלכתי של 'עיבור באמבטי', אלא בעיקר מתוך איסטניסות) יש למנוע מצב שגברים ונשים טובלים ומשתמשים באותו מקווה. יש מי שאסר זאת לחלוטין, וכתב שבמקום שאין בו מקווה מיוחד לגברים, יש להם להימנע מטבילה[12]. ויש מי שהורה להתיר טבילת גברים אך ורק כשברור בלא ספק שניתן יהיה לנקות את המקווה היטב, להחליף את המים לאחר טבילת הגברים, ולחממו עד לזמן שהנשים טובלות בו. לכל הדעות, אם טבילת הגברים עלולה לעכב את טבילת הנשים, אין לאפשר טבילת גברים, כיוון שאסור שייווצר מצב שבו אפילו אישה אחת תימנע מטבילה או אפילו תידחה את טבילתה עקב טבילת הגברים[13]. (בערב ראש השנה ובערב יום הכיפורים, ביישובים שאין בהם מקווה גברים ולכן הגברים רוצים לטבול במקווה הנשים, יש לאפשר את טבילת הגברים בשעות הבוקר בלבד, כדי שיישאר זמן לרוקן את המקווה, לנקותו היטב, ולחזור ולמלא בו מים עד למועד טבילת הנשים. יש לחשב היטב את לוח הזמנים מראש, והחכם עיניו בראשו)[14].

יב. אם יש צורך להחליף את המים בשבת, עדיף לומר לגוי שיחליף את המים בשבת, אפילו במלאכות דאורייתא, מאשר להעלים מהנשים את העובדה שגברים טבלו באותו מקווה[15].

יג. אם בכל זאת, בדיעבד, נוצר מצב שגברים ונשים טובלים באותו מקווה, יש לקבוע במקווה כזה כללי צניעות ברורים ומחמירים במיוחד[16].

להלן המקורות
[10]. 'עיבור באמבטי' - מציאות שבה אישה מתעברת מזרע של איש שנפלט לתוך מקווה מים, כגון אמבטיה.

[11]. יש כמה ספקות להתיר: ייתכן שאין שכבת זרע במים; גם אם יש זרע במים, יש הסוברים שאין אפשרות שאישה תתעבר מזה; גם לדעות שייתכן שאישה תתעבר מזה, הוא מילתא דלא שכיחא; כיוון שמדובר במים זורמים, גם אם יצאה שכבת זרע במים, המים זרמו והתחלפו ונשאו עמם הזרע; כיוון שהמים קרים מאוד, הזרע לא יכול לשרוד בקור כזה. ריכוז הסיבות מובא בספר בית יעקב, עמ' תנד.

[12]. הרב עובדיה יוסף, גילוי דעת מיום יא טבת תשנ"ח; הובא בנספחים לספר ימי טוהר. מצוטט כאן בפתיח לפסקה.

[13]. הרב מרדכי אליהו, שו"ת הרב הראשי (תש"נ-תשנ"ג) סי' כד. אמנם ראה בשו"ת דבר חברון, ח"ג סי' רפא-רפב, שכתב להתיר לגברים לטבול במקווה נשים בחורף, כשקשה לגברים לטבול במקומות אחרים, ויש להחליף את המים לאחר טבילת הגברים קודם טבילת הנשים.

[14]. הרב מרדכי אליהו, גילוי דעת מיום כב תמוז תש"ן; מובא בספר בית יעקב, עמ' תנז.

[15]. אף שאין איסור מצד עיקר הדין על טבילת נשים במקווה כזה (כפי שכבר נכתב לעיל), אלא עיקר הטעם הוא כדי לא לפגוע באמון של הנשים בבלנית או ברב. הרב מרדכי אליהו, שו"ת הרב הראשי (תשמ"ח-תשמ"ט), שם.

[16]. ראה דיון על טבילה במקווה האר"י, בספר בית יעקב, עמ' תנד-תנו. והזכיר שהעדה החרדית בירושלים פרסמה שאין לנשים לטבול כלל במקווה האר"י. ומסקנתו היא שאין איסור מדינא, אך יש להקפיד מאוד על כללי הצניעות במצב כזה.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 9:24 am
על ידי מנקיי הדעת שבירושלים
ר' יונה כתב:
מקדש מלך כתב:סתם ככה, יוצא לי הרבה פעמים לטבול בשעות לא שגרתיות, והיתה לי תוכנית לבקש מאחראי המקוה את המפתח לשם כך.

אם אתה גר במודיעין עילית אז יש לנו על מה לדבר :)
לחוששים מצד נתעברה באמבטיה - לפני כמה שנים האדמו''ר מקרלין שהה בשב''ק במודיעין עילית, והבלן (חסיד קרלין) פתח לו לשם כך את המקוה נשים בערש''ק, האחראי כששמע ע''ז מיהר להחליף את המים עוד לפני שבת. (הנשים הקרלינאיות רצו לטבול במקוה של הרבע, אבל כבר החליפו את המים...) ואולי במקוה בתפרח גם מחליפים את המים בין גברא לנשיא.

מסתבר שהוא טבל רק בשבת בבוקר באותו מקוה, ולא בער"ש. (בביתר נהוג לשמור בור טבילה עד שבת בבוקר לצורך אדמור"ים מזדמנים.)

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 9:47 am
על ידי חיימשה
בעקבות המעשה שהובא על האהבת ישראל,
ידוע לי שגאב''ד ערלוי זצ"ל היה לו חדר עם מקווה פרטי, אך הוא כמעט ולא השתמש בו, מכיוון שראה בזה בל תשחית שיחממו בור שלם עבורו.
כמו כן אדמו"ר מראחמסטריווקא זצ"ל היה לו מקווה פרטי, ומחמת חשש של צוואת ריה''ח דרש שיאפשרו לכל הקהל להשתמש בו.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 11:28 am
על ידי עובדיה חן
נתפסים כאן לעניני מקוה ובנשקים לענ"ד זה לא עיקר העניין, עיקר העניין זה חינוך אמיתי וזהירות בבן אדם לחבירו, לזהירות בכבוד השונה והאחר שלו מחוג שלך ולא להרגיש עליונות על מן דהוא,וגם בעיקר בדיני ממנות , משום מה אתה יכול לראות אנשים צדיקים אבל בכל הנוגע לממון כמו לעקם מידע מחובות הארנונה בעריה,כמו הסתכלות על ממון של ציבור ושל המדינה ומורים היתר לקחת מהשלטנות ולהתיר לעצמם לקחת מחברות ביטוח, כולל קופ"ח, יש לפעמים לדון לקב זכות כי הלחץ שצריך לחתן ילדים ולתת חצי מליון שקל לבת וחוסר השקעה בלמידה של מקצועות מכניסות ומסתפקים במקצועות שונות לא תמיד מסודר .

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 1:26 pm
על ידי ידידיה
כבר אמרו
בכוסו בכיסו ובכעסו

וכפי שבכוסו וכעסו ברור שאדם לא שולט על עצמו ולכן אז מכירים בו מה שמוסתר בדרך כלל

כן גם בכיסו, זה פשוט לא בשליטה. אתה רואה אדם מיושב ונחמד , עד הכסף...

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 1:30 pm
על ידי חיימשה
עובדיה חן כתב:נתפסים כאן לעניני מקוה ובנשקים לענ"ד זה לא עיקר העניין, עיקר העניין זה חינוך אמיתי וזהירות בבן אדם לחבירו, לזהירות בכבוד השונה והאחר שלו מחוג שלך ולא להרגיש עליונות על מן דהוא,וגם בעיקר בדיני ממנות , משום מה אתה יכול לראות אנשים צדיקים אבל בכל הנוגע לממון כמו לעקם מידע מחובות הארנונה בעריה,כמו הסתכלות על ממון של ציבור ושל המדינה ומורים היתר לקחת מהשלטנות ולהתיר לעצמם לקחת מחברות ביטוח, כולל קופ"ח, יש לפעמים לדון לקב זכות כי הלחץ שצריך לחתן ילדים ולתת חצי מליון שקל לבת וחוסר השקעה בלמידה של מקצועות מכניסות ומסתפקים במקצועות שונות לא תמיד מסודר .
נסיונות בענייני ממון יש והיו תמיד. אדרבה כיום אין ניסיון אמיתי של חרפת רעב רק יותר לאפשר מותרות או דומה לזה.
הניסיון נ"ל הוא יותר בגלל הקלות והנגישות לבצע בלי חשש מבו''ד.
א''א שלא להרגיש עליונות על אחר אם העליונות הזו היא הטריגר שגרם לך לעשות כל השנים את מה שעשית בחיים.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 1:38 pm
על ידי מקדש מלך
חיימשה כתב:
עובדיה חן כתב:נתפסים כאן לעניני מקוה ובנשקים לענ"ד זה לא עיקר העניין, עיקר העניין זה חינוך אמיתי וזהירות בבן אדם לחבירו, לזהירות בכבוד השונה והאחר שלו מחוג שלך ולא להרגיש עליונות על מן דהוא,וגם בעיקר בדיני ממנות , משום מה אתה יכול לראות אנשים צדיקים אבל בכל הנוגע לממון כמו לעקם מידע מחובות הארנונה בעריה,כמו הסתכלות על ממון של ציבור ושל המדינה ומורים היתר לקחת מהשלטנות ולהתיר לעצמם לקחת מחברות ביטוח, כולל קופ"ח, יש לפעמים לדון לקב זכות כי הלחץ שצריך לחתן ילדים ולתת חצי מליון שקל לבת וחוסר השקעה בלמידה של מקצועות מכניסות ומסתפקים במקצועות שונות לא תמיד מסודר .
נסיונות בענייני ממון יש והיו תמיד. אדרבה כיום אין ניסיון אמיתי של חרפת רעב רק יותר לאפשר מותרות או דומה לזה.
הניסיון נ"ל הוא יותר בגלל הקלות והנגישות לבצע בלי חשש מבו''ד.
א''א שלא להרגיש עליונות על אחר אם העליונות הזו היא הטריגר שגרם לך לעשות כל השנים את מה שעשית בחיים.

אני לא קולט למה צריך לקחת את הקולות שהציבור מורה בגניבה מהמדינה ולהקיש ממנה לחוסר זהירות בממון באופן כללי.
אני מכיר הרבה יהודים שנזהרים בממון השני כמו מאש, ומורים היתר לגנוב מהמדינה. מה לעשות, תצעקו על הדיינים שמתירים (בצנעה) לעשות את זה במקרים מסוימים.
ובכלל, המערכת כאן בנויה במידה מסוימת שאין ברירה וחייבים במקרים רבים לעשות זאת.
ברור שיש כאלו שמתקדמים הלאה לכיון גניבה מהזולת, אבל תמיד היה 'רובם בגזל', זה כבר גמרא.
אין ספק שמי שלא גונב אפילו מהשלטונות קדוש יאמר לו, זו גם חומרא הלכתית (וכמובן יש שאוסרים זאת מעיקר הדין), וגם הנהגה אנושית יפה, ויושרה מיוחדת. אבל נא לא לערבב בין חומרות להלכה.
המצב הכלכלי מספיק דחוק, ואם מישהו גונב מה'דוד העשיר' (לא ממישהו שנפגע מכך באופן פרטי) ועל פי היתר, זה יכול להתקבל בסלחנות. ובכל מקרה, נא לא לערבב את זה עם גניבה מחברת ביטוח למשל.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 2:09 pm
על ידי חיימשה
הרב מקדש מלך דבריך נכונים, אם כי התיאור של '' יש אוסרים'' ו'חומרא' נראה לי קצת מוגזם.
מאידך, יש גם מקום ללמד זכות על הגונב( מנפח תביעה) מחברת הביטוח

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 2:49 pm
על ידי מקדש מלך
המושג 'לימוד זכות' הוא לא ברור.
בבית דין של מעלה בודאי יושבים רבי לוי יצחק בצוותא חדא עם הבעלזער רב זי"ע ומלמדים זכות על כל פושעי ישראל.
לי יש מדד אחר, האם האדם מרים טלפון או הולך לרב הראוי לשמו ושואל האם מותר.
אם הרב התיר לנפח תביעה בביטוח (באופן ששואל קו הלכה, או שיש לו רב קבוע ומקבל ממנו גם אם אוסר, ולא שהולך לחפש עד שמוצא רב אחד בעולם שיתיר), אני מוכן לקבל זאת בהבנה, ואם לא כן, הרי זה מעשה איסור בעיני. אם כי ללמד זכות תמיד אפשר וכנ"ל.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 3:55 pm
על ידי הכתב והמכתב
רוב עבירות שבין אדם למקום, אדם המכבד את עצמו במידה מסויימת לא יעשה אותם בחברה שלנו בפרהיסא כי הוא מבין שזה בושה גדולה, כשזה מגיע לבין אדם לחבירו, אין את הבושה הזאת, וזה אומר שהוא לא מבין שזה בושה, כי זה באמת לא מבייש, כי אף אחד לא יסתכל עליו עקום בעברו אחת מאלה.

וזה אומר שכל ענין בין אדם לחבירו מוחלש יותר, יש איזה הרגשה שיהודי יר"ש הוא מי שנזהר בבין אדם למקום, ומצוות שבין אדם לחבירו זה ענין של מחמירים או יפי נפש או אנשים שאין להם יר"ש ומנפנפים בהם. מה שלא נכון כמובן

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ש' דצמבר 15, 2018 7:50 pm
על ידי לענין
זה מראה בדחוק מי אנחנו.
אדם שנחשד בדברים וכו' לא יראה את פניו ברבים, וגם אם הוא לא קיבל כלא הוא מוכרח לעבור לצפון, אבל אם הוא נישל 5 משפחות מהדירות שלהם הוא נשאר א שיינער איד. מעשים שהיו.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: ש' דצמבר 15, 2018 8:54 pm
על ידי לייטנר
דמשק כתב:מתאמרא בשם גדולים שחמשה גדולי ישראל לא היו להם ילדים אחרי מלחמת העולם - החזו"א, הרה"ק מבעלזא, הבית ישראל, הרה"ק מסאטמאר, האדמו"ר מלובאוויטש - כי מן השמים הועידו אותם להקמת וביסוס העולם היהודי מחדש, שיוכלו למסור את כל אונם וזמנם עבור מטרה זו.


לכאורה, ניתן להוסיף לרשימה זו את הרצי"ה קוק.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 1:14 am
על ידי עזריאל ברגר
קראקובער כתב:
עזריאל ברגר כתב:יש בזה סיפור עם הרבי מליובאוויטש ואינני יודע את פרטיו.

אולי כוונתך למשפט הספרים בין הרבי/הממסד לבתו הבכורה של הריי"ץ ובנה?

לא. זה היה שנתיים קודם לכן:
בשנת תשמ"ג הרבי מכר את בית המדרש של 770 לאיש שאינו מאנ"ש, כדי לתת את הכסף לשיפוץ דחוף של מקווה לנשים בשכונה.
אינני זוכר כמה זמן היה בית המדרש מכור עד שנקנה בחזרה.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 1:38 am
על ידי דמשק
לייטנר כתב:
דמשק כתב:מתאמרא בשם גדולים שחמשה גדולי ישראל לא היו להם ילדים אחרי מלחמת העולם - החזו"א, הרה"ק מבעלזא, הבית ישראל, הרה"ק מסאטמאר, האדמו"ר מלובאוויטש - כי מן השמים הועידו אותם להקמת וביסוס העולם היהודי מחדש, שיוכלו למסור את כל אונם וזמנם עבור מטרה זו.


לכאורה, ניתן להוסיף לרשימה זו את הרצי"ה קוק.

שכחתי גם את הרמ"א פריינד זצוק"ל.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 2:09 am
על ידי חיימשה
מקדש מלך כתב:המושג 'לימוד זכות' הוא לא ברור.
בבית דין של מעלה בודאי יושבים רבי לוי יצחק בצוותא חדא עם הבעלזער רב זי"ע ומלמדים זכות על כל פושעי ישראל.
לי יש מדד אחר, האם האדם מרים טלפון או הולך לרב הראוי לשמו ושואל האם מותר.
אם הרב התיר לנפח תביעה בביטוח (באופן ששואל קו הלכה, או שיש לו רב קבוע ומקבל ממנו גם אם אוסר, ולא שהולך לחפש עד שמוצא רב אחד בעולם שיתיר), אני מוכן לקבל זאת בהבנה, ואם לא כן, הרי זה מעשה איסור בעיני. אם כי ללמד זכות תמיד אפשר וכנ"ל.

אני אסביר את כוונתי.
אדם משלם על ביטוח במיטב כספו שנים רבות. כשמגיע מקרה ביטוח הוא נתקל לפתע בחברה שמוכנה לעשות כל דבר, כולל שקרים והאשמות שווא, כדי לא לשלם את המגיע לו.
במצב כזה הדרך היחידה לקבל את מה שמגיע בדין, היא לנפח מראש את התביעה ולהגיע אח"כ לאמצע, כדי לא להפסיד.
אינני משוכנע שבמצב כזה מי שמחפש רב שמתיר לו זהו מעשה איסור.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 2:16 am
על ידי עובדיה חן
חיימשה כתב:
עובדיה חן כתב:נתפסים כאן לעניני מקוה ובנשקים לענ"ד זה לא עיקר העניין, עיקר העניין זה חינוך אמיתי וזהירות בבן אדם לחבירו, לזהירות בכבוד השונה והאחר שלו מחוג שלך ולא להרגיש עליונות על מן דהוא,וגם בעיקר בדיני ממנות , משום מה אתה יכול לראות אנשים צדיקים אבל בכל הנוגע לממון כמו לעקם מידע מחובות הארנונה בעריה,כמו הסתכלות על ממון של ציבור ושל המדינה ומורים היתר לקחת מהשלטנות ולהתיר לעצמם לקחת מחברות ביטוח, כולל קופ"ח, יש לפעמים לדון לקב זכות כי הלחץ שצריך לחתן ילדים ולתת חצי מליון שקל לבת וחוסר השקעה בלמידה של מקצועות מכניסות ומסתפקים במקצועות שונות לא תמיד מסודר .
נסיונות בענייני ממון יש והיו תמיד. אדרבה כיום אין ניסיון אמיתי של חרפת רעב רק יותר לאפשר מותרות או דומה לזה.
הניסיון נ"ל הוא יותר בגלל הקלות והנגישות לבצע בלי חשש מבו''ד.
א''א שלא להרגיש עליונות על אחר אם העליונות הזו היא הטריגר שגרם לך לעשות כל השנים את מה שעשית בחיים.

הוא אשר דיברנו הטריגר זה להיות שונה ולא לעבוד את ה'

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 6:57 am
על ידי קראקובער
חיימשה כתב:אני אסביר את כוונתי.
אדם משלם על ביטוח במיטב כספו שנים רבות. כשמגיע מקרה ביטוח הוא נתקל לפתע בחברה שמוכנה לעשות כל דבר, כולל שקרים והאשמות שווא, כדי לא לשלם את המגיע לו.
במצב כזה הדרך היחידה לקבל את מה שמגיע בדין, היא לנפח מראש את התביעה ולהגיע אח"כ לאמצע, כדי לא להפסיד.
אינני משוכנע שבמצב כזה מי שמחפש רב שמתיר לו זהו מעשה איסור.

גם לשיטתך חשש גניבה וודאי יש אז למה לא להחמיר לפחות כדי לצאת מדי ספק? הרי מדובר בחשש לא פחות מחשש חמץ בכלים של שרויה בפסח לדוגמא.

נ.ב. הגישה שחברות ביטוח תמיד עושקים את הלקוח ואוטומטי כבר מותר להערים מראש היא גישה קומוניסטית טהורה.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 8:12 am
על ידי חיימשה
קראקובער כתב:
חיימשה כתב:אני אסביר את כוונתי.
אדם משלם על ביטוח במיטב כספו שנים רבות. כשמגיע מקרה ביטוח הוא נתקל לפתע בחברה שמוכנה לעשות כל דבר, כולל שקרים והאשמות שווא, כדי לא לשלם את המגיע לו.
במצב כזה הדרך היחידה לקבל את מה שמגיע בדין, היא לנפח מראש את התביעה ולהגיע אח"כ לאמצע, כדי לא להפסיד.
אינני משוכנע שבמצב כזה מי שמחפש רב שמתיר לו זהו מעשה איסור.

גם לשיטתך חשש גניבה וודאי יש אז למה לא להחמיר לפחות כדי לצאת מדי ספק? הרי מדובר בחשש לא פחות מחשש חמץ בכלים של שרויה בפסח לדוגמא.

נ.ב. הגישה שחברות ביטוח תמיד עושקים את הלקוח ואוטומטי כבר מותר להערים מראש היא גישה קומוניסטית טהורה.
אני לא יודע אם זה קומוניזם או לא, ומה נפקא־מינה. הטענה היא שאם כך על מנת כן נכרת ההסכם, שכל צד נוקט באמצעים כאלה כדי לזכות במגיע לו. ראיתי סברה זו בעבר.
בכל אופן יש הבדל עצום בין גזל לבין מי שסומך על רב שסובר כמוהו בחושן משפט. לא טענתי שזה מצה שמורה.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 8:49 am
על ידי מקדש מלך
קראקובער כתב:
חיימשה כתב:אני אסביר את כוונתי.
אדם משלם על ביטוח במיטב כספו שנים רבות. כשמגיע מקרה ביטוח הוא נתקל לפתע בחברה שמוכנה לעשות כל דבר, כולל שקרים והאשמות שווא, כדי לא לשלם את המגיע לו.
במצב כזה הדרך היחידה לקבל את מה שמגיע בדין, היא לנפח מראש את התביעה ולהגיע אח"כ לאמצע, כדי לא להפסיד.
אינני משוכנע שבמצב כזה מי שמחפש רב שמתיר לו זהו מעשה איסור.

גם לשיטתך חשש גניבה וודאי יש אז למה לא להחמיר לפחות כדי לצאת מדי ספק? הרי מדובר בחשש לא פחות מחשש חמץ בכלים של שרויה בפסח לדוגמא.

נ.ב. הגישה שחברות ביטוח תמיד עושקים את הלקוח ואוטומטי כבר מותר להערים מראש היא גישה קומוניסטית טהורה.


לא מדויק. ספק לא תגזול שונה לחלוטין מספק חמץ. אלא שבין אדם לחבירו יש גם את המושג של 'מידות' שמכניס את הדברים לפרופרצייה. וגם יש עניין של אמת וישרות.

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 9:56 am
על ידי חיימשה
מצד שני אפשר לומר שציווי התורה לא תגזול לא נועד כדי לאפשר לגופים ממוסדים לסחוט יהודים יראים שיצטרכו לקבל פחות בגלל הקפדתם,ויש דיינים שגורסים כן.
בפרט שבביטוח ניתן לטעון שגובה הפרמיה נקבע לפי ההשערה כמה יתבעו, וההשערה נקבעת לפי מה שמקובל בציבור הכללי.
ברור שזו סברה מחודשת ולא הפשטות, וברור שאין זו הנהגה המעדנת את המדות של הנוהג בה.
באופן כללי, קשה הרבה יותר לאדם לעמוד בניסיון שמייצר בעל בחירה חופשית שעומד מולו מניסיון פשוט של בין אדם למקום שיש לו עסק עם היצר הרע בלבדו.
זה עניין פסיכולוגי מובהק.
גם במידת הביטחון הרבה יותר קל לקבל הפסד ממון שממילא, לעומת הפסד שאדם אחר גרם במעשיו.