עמוד 5 מתוך 5

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 2:48 am
על ידי פרנקל תאומים
גנזאי כתב:
חבר עיר כתב:והיו שכנראה אהדו אותה במידה מסוימת, כמו החשק שלמה מוולינא ורבי יוסף זכריה שטערן, ואולי האור שמח, והיו אף רבנים מעטים שאחזו בדגל הציוני בפרסום כמו רבי שמואל מוהליבר והרב ריינעס.


ברשותך אזכיר כמה מ"רבנים מעטים" אלו שתמכו בציונות ובמזרחי.
בשנים 1914-1897 אני יכול למנות כעת מאיזור ליטא גידוליה וסביבותיה, וכן מפולין שהיו בעלי השפעה, מלבד ר"ש מוהליבר, רי"י ריינס ור' יהונתן אליאשברג, את החשק שלמה (וכן חתניו, ובנו וממלא מקומו ר' אברהם יעקב הכהן מווילנא). האור שמח. ר' אורי שרגא פייבל שרייער אב"ד בראטשין. ר' יחיאל משה סגלוביץ בעל "קטרת סמים". ר' פנחס רוזובסקי משווינציאן. ר' חיים פסחוביץ תלמיד הגר"ח מבריסק. ר' יהודה לייב דון-יחיא אב"ד שקלוב (חתן החשק שלמה). ר' פינחס הכהן לינטופ. ר' אבא יעקב הכהן בורוכוב אב"ד וולקוביסק. ר' יצחק אייזיק איש שלום-פרידמן אב"ד טעבריג. ר' ברוך הלוי אפשטיין בעל תורה תמימה. ר' יצחק ניסנבוים. ר' גדליה שמעלקיש אב"ד פשעמישל. ר' יצחק פייגנבוים אב"ד ורשא. כולם רבנים וגאונים מפורסמים בדורם.

לאחר מלחה"ע הראשונה התרבו עוד יותר התומכים בציונות. רח"ה אייגעש בעל ה"מרחשת" עם עוד 14 מגדולי ליטא הקימו הסתדרות ציונית בווילנא. והיו עוד ר' מנחם זעמבא, ר' צבי יחזקאל מיכלזון אב"ד פלונסק, ר' ראובן הורוביץ אב"ד אוליקה, ר' ישראל ניסן קרק מגדולי קובנא, ר' ישראל אבא ציטרון חתן הרוגאטשובער, ר' דב בער הכהן קוק מדווינסק, ר' נחום אש אב"ד טשענסטוחוב, ר' תנחום גרשון ביליצקי אב"ד יאשינאווקא, ר' ראובן כץ, ר' אריה לייב הכהן פופקא מראדין (בנו בכורו ויד-ימינו של מרנא החפץ חיים), ר' יהודה ליב צירלסון אב"ד קישינב, ר' אליעזר דון-יחיא אב"ד לוצין, ר' אהרן משה קיסילוב אב"ד חארבין, ר' יצחק רובינשטיין מווילנא, ר' אליעזר סג"ל מישל אב"ד טורקא, ר' יהודה לייב קובאלסקי מוולאצלוואק, ר' משולם ראטה אב"ד טשערנוביץ, ר' יוחנן זופוביץ (זרחי) אב"ד ראדווילישוק, ר' יצחק יהודה טרונק אב"ד קוטנא, ועוד.
ולא מניתי כל האדמו"רים שתמכו בכך.

היה משקל כבד של רבנים שתמכו בריש גלי במוסדות הציוניים. נוסף על כך הייתה שכבה רחבה מאוד שהראו אהדה בסתר או בפומבי. והיו גם רבים שהתנגדו. אבל מעטים לא היו בשום צד, ודאי לא בליטא (אולי בהונגריה).


חביבי, אתה עשית כאן סלט לתפארת....

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 7:09 pm
על ידי בן אליהו
פרנקל תאומים כתב:חביבי, אתה עשית כאן סלט לתפארת....

תגובה עדינה למדי של פרנקל תאומים.

בנוסף לא הבנתי, אתה מונה את ר'יצחק ניסנבוים זצ"ל הי"ד בין גדולי הדור?

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: ד' אוקטובר 11, 2023 7:47 pm
על ידי מגופת חבית
אולי כדאי לציין לקוראי אידיש
גדליה בובליק.pdf
(822.36 KiB) הורד 120 פעמים

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: א' אוקטובר 15, 2023 8:19 am
על ידי א אידיש קינד
א איד כתב:
סופר-סתם כתב:בקונטרס קול השופר שהוציא המקובל רבי עקיבא פרוש, יש טענות על ספר האורות ועל מאמרים נוספים שכתב הראי"ה. בתגובה לקונטרס התכנסו כשמונים מרבני ירושלים לאספת מחאה.
למרות שמכתב הגרי"ח זוננפלד שצורף לקונטרס היה מזוייף לטענתו, אך למעשה הוא הסכים לטענות שעלו כנגד הרב קוק, וסרב למחות כנגדו.

מכתב הגרי"ח זוננפלד מזויף?

ראה כאן:
viewtopic.php?p=9229&sid=f394c4fd9c15771c319c218ab9f46d83#p9388

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2023 8:39 pm
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:אין בכוחי לכתוב בעת ובעונה הזאת. רק אציין שבזכרוני שהעליתי כאן מכתבו של סבי זצ"ל לר"ש אדלשטיין אחרי הראיון איתו בהעדה סביב דמותו של אביו חורגו ר"י דינקלס. אולי חברינו הרב מעט דבש יוכל למצוא.

מצאתי. התפרסם ע"י בישורון מא עמ' קו (ולפיכך טעיתי שעלה כאן)
ישורון.jpg
ישורון.jpg (334.7 KiB) נצפה 1737 פעמים

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2023 11:04 pm
על ידי מעט דבש

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2023 11:26 pm
על ידי מעט דבש
בצילום מ'ישורון' שהובא כאן, צויין שתאריך המכתב של הגרש"ד הוא אלול תש"ע.
ולכאורה צ"ל אלול תשע"א.

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: ו' יוני 14, 2024 11:32 am
על ידי גביר
גביר כתב:הרמ"צ נריה מוסר באחד מספריו בשם ר"י הוטנר שסיפר לו שפעם אחת שח לו הראי"ה על אודות מעלת נשמות החלוצים החצובות ממקום גבוה, ר"י הוטנר ש'ילדות היתה בו' לדבריו, השיב לו 'הרב יודע היכן נמצאות נשמותיהם, אך אינו יודע היכן גופם'.

דומה שזה שורש הוויכוח - הראי"ה התבונן בדברים כפי שהיו ראויים להיות ופרש את המציאות לפי מה שראה כמשמעותה הפנימית במהלך כולל, בעוד גדולי ישראל האחרים ראו ופרשו את המציאות כפי שהיא נגלית בפרק הזמן הנוכחי.



מתפישה זו נובעת הסתכלותו על עם ישראל ותולדותיו [ההדגשות הן שלי] -

'למרות מה שלפי המראה החיצונה הדורות הולכים ודלים ואין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, הרי מידת הסגולה הפנימית שבכלל ישראל אינה נמדדת לפי ערך של כל דור ודור בפרטיות, כי אם היא סוקרת בסקירה אחת את כל הדורות מראש ועד סוף , וכל דור ודור, המחזיק בברית ה', וביותר תחת סבל עול גלות וצרה רבה, הוא מוסיף יתרון אל הסגולה הכללית של עצם מציאות האומה הנפלאה הזאת, שאין דוגמתה תחת כל השמים'
[עולת ראיה, ברכות חנוכה, ד"ה מוסיף והולך, ח"א עמ' תלב].


הדברים מתקשרים לפרשת השבוע, פרשת נשא -

בדרך זו רואה הרב את עניינם של הכהונה ושל ברכת כהנים -

'כבוד הכהונה אמנם הוא מחובר עם הערך האישי של הכהן בהיותו מחזיק בתורת ד' [חולין קל:] אבל עיקר קדושתו הוא לא כפי מציאותה בכהן הזה הפרטי , אלא לפי עניין הכהונה בכללה , בתכנה המכוון כפי מה שהכהן ראוי להיות , שהוא כי כמלאך ד' צבאות הוא, מפני הערך הכללי שקידש הקב"ה לכל השבט לטובת השפעת הציבור.
[שם, תפילת שחרית, עמ' רפג-רפד].


ואגב אורחא זכינו לדוגמא נאה להשתקפותה של משנה מקיפה בפירוש נקודתי לעניין מסוים ומוגדר [ומכאן גם להבנת חשיבות הכרתם של בתי המדרש השונים. תוך אפיון והגדרת יסודות חשיבתם, לשם הבנתם של החיבורים שיצאו מהם].

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

פורסם: ו' יוני 14, 2024 1:25 pm
על ידי יהושפט
מעט דבש כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=52390&sid=bdc34358fe0507ec122f960f60d41c38#p52390

וראה עוד כאן.

כיון שלונקק האשכול בפורום השכן על זכרונות הר"ש אדלשטיין מפי הגר"י דינקליס, אציין כי הרוצה לעמוד על טיבם ואמינותם של זכרונות אלו יקרא שם במעלה האשכול את ההודעות שכתבתי ומה שכתבו אחרים שם.