עמוד 7 מתוך 8

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 6:52 pm
על ידי סעדיה
חיימשה כתב: את רבבות זקני ישראל ובראשם הסנהדרין מלווים את הכהן גדול הצעיר בדרכו לביתו אחר עבודת יוה''כ..

יומא דף ע"א ריש ע"ב

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 6:54 pm
על ידי חיימשה
סעדיה כתב:
חיימשה כתב: את רבבות זקני ישראל ובראשם הסנהדרין מלווים את הכהן גדול הצעיר בדרכו לביתו אחר עבודת יוה''כ..

יומא דף ע"א ריש ע"ב

יפה מאד. היוצא מהכלל, שאינו מלמד על הכלל. והמעשה בגמרא שם ממחיש היטב שהמציאות בישראל היתה כמו שכתבתי.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 7:07 pm
על ידי אבני גזית
חיימשה כתב:

מעניין שכתבת דווקא רב''מ. הוא הוא גדול הדור הליטאי?


שאלת על נביא, לא על גדול הדור.

רב"מ יותר מהדהד כנביא מאשר רח"ק או רד"ל או רג"ג (או מי שיתד יחליט).

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 7:07 pm
על ידי איש גלילי
למותר לציין, שאין קשר בין מעמדו של הכהן הגדול שניתן לו על ידי הבורא יתברך שמו בתורתו הקדושה, ובין מעמד של אדם שכל מעלתו היא משום שסבו היה צדיק.
זה לא אומר שאין מקום לכבד נכדים של צדיקים, וכן שמעתי שהגריש"א זצללה"ה קם פעם לכבוד יו"ר מפלגת העבודה, ואמר לו שאינו קם לכבודו אלא לכבוד זקנו. אבל מכאן עד מה שדובר כאן הדרך ארוכה. מאד.
ולקינוח, מפורסם הסיפור שכאשר הרה"ק מראפשיץ זצללה"ה נסע בפעם הראשונה ללובלין - הזהירו אותו החסידים שלא כדאי לא להגיע, כי הרבי מלובלין שונא מאד בנש"קים. אך הוא לא חש לדבריהם, ואמר שאין סיבה שלא יוכל לקבל ממנו תורה. כשהגיע ללובלין, אכן התעלם ממנו הרבי, אך הוא נפל לרגליו ובכה "וואס בין איך שולדיג אז מיין מאמע איז געווען לינסקע רעבעצין?" [-במה אני אשם שאמי היתה רבנית בלינסק?] וכשראה הרבי מלובלין את טוהר כונתו, קיבלו למרות שהיה בנש"ק.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:28 pm
על ידי חיימשה
אבני גזית כתב:
חיימשה כתב:

מעניין שכתבת דווקא רב''מ. הוא הוא גדול הדור הליטאי?


שאלת על נביא, לא על גדול הדור.

רב"מ יותר מהדהד כנביא מאשר רח"ק או רד"ל או רג"ג (או מי שיתד יחליט).

אכן, זו הכוונה. יש סוגים שונים של גדלות.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:36 pm
על ידי חיימשה
איש גלילי כתב:למותר לציין, שאין קשר בין מעמדו של הכהן הגדול שניתן לו על ידי הבורא יתברך שמו בתורתו הקדושה, ובין מעמד של אדם שכל מעלתו היא משום שסבו היה צדיק.

הכהונה ניתנה ע''י הבוי''תש בתורתו, למרות שאינו גדול הדור.
ואת הכהן גדול בחרו אנשים, לא רק לפי גדלותו התורנית, אלא לפי מכלול של מעלות נדרשות, כח, נוי, חכמה, עושר, כך שאם מרן גדול הדור שליט''א היה כהן היה נמנע ממנו הכהונה הגדולה...
ואם חטא הכהן גדול לוקה ואין מעבירין אותו מכהונתו...
מעולם לא הבנתי איך ליטאי שלומד את ההלכות הללו יכול להמשיך למשנה הבאה...

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:38 pm
על ידי חיימשה
איש גלילי כתב:למותר לציין, שאין קשר בין מעמדו של הכהן הגדול שניתן לו על ידי הבורא יתברך שמו בתורתו הקדושה, ובין מעמד של אדם שכל מעלתו היא משום שסבו היה צדיק.
.
מדובר על צדיק שסבו היה צדיק, אלא שיש גדולים ממנו הרבה.
מי שהוא רק נכד של צדיק זוכה לשבת במזרח... ואם בכל זאת הוא מתמנה לאדמו''ר של עדה בעל חשיבות, היחס אליו בהתאם.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:54 pm
על ידי זכריה הקרחי
עם ההשוואה לכה"ג סתמת את הגולל על האפשרות שנפתחה כאן להבין את מהלך החסידים.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:59 pm
על ידי פרנקל תאומים
חיימשה כתב:אני מעז לכתוב כאן משפט שיקפיץ הרבה אנשים. אם נשאל מישהו מי היה מתאים להיות נביא בדורנו, על מי הייתם מצביעים?].

ברמב''ם מבוארים הקריטריונים, הלא כן?

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 9:05 pm
על ידי קו ירוק
ומי אמר שבדור הזה יש? אולי באמת אין.
הרי כבר היה לעולמים 'ודבר ה' היה יקר בימים ההם אין חזון נפרץ'.
וגם על דרך כלל לאו כל אחד מסוגל, כי יש 'בני הנביאים' = 'בית מדרש של נבואה'. הרי תראה שאמר הכתוב 'הגם שאול בנביאים'? - אף שהיה משכמו ומעלה מכל העם!
שמא תאמר המלך המשיח יהיה קרוב מנבואה למשה רבינו, אה"נ שהקב"ה ישפיע עליו כמו שהשפיע על משה. וא"ת מי בדור הזה ראוי להיות המשיח, מקווה שלא יעלה לדיון ..

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 9:09 pm
על ידי סגי נהור
איש גלילי כתב:ולקינוח, מפורסם הסיפור שכאשר הרה"ק מראפשיץ זצללה"ה נסע בפעם הראשונה ללובלין - הזהירו אותו החסידים שלא כדאי לא להגיע, כי הרבי מלובלין שונא מאד בנש"קים. אך הוא לא חש לדבריהם, ואמר שאין סיבה שלא יוכל לקבל ממנו תורה. כשהגיע ללובלין, אכן התעלם ממנו הרבי, אך הוא נפל לרגליו ובכה "וואס בין איך שולדיג אז מיין מאמע איז געווען לינסקע רעבעצין?" [-במה אני אשם שאמי היתה רבנית בלינסק?] וכשראה הרבי מלובלין את טוהר כונתו, קיבלו למרות שהיה בנש"ק.

viewtopic.php?f=51&t=45816&p=547944#p547944

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 9:55 pm
על ידי חיימשה
זכריה הקרחי כתב:עם ההשוואה לכה"ג סתמת את הגולל על האפשרות שנפתחה כאן להבין את מהלך החסידים.

שום השוואה לכה''ג. הבאתי רשימה ארוכה של מינויים משמעותיים מאד בישראל שאינם מושפעים רק מגדלות בתורה גרידא.
ולפי''ז אפשר להבין קמעה שאם אדם גדול בתורה עד מאד, מוצא לנכון לקבל מאדם שאינו בדרגתו בזה, ייתכן שיש סוג השפעה שאין אנו מבינים כ''כ בשכלנו.
זה בהחלט יותר מתאים לחסידים שרגילים לא להבין כל דבר, ובעיקר לא לפסול כל דבר שאינם מבינים, ובודאי לא מחבבים את המילים המפוצצות 'עבודה זרה 'אפיקורסות' שכ''כ חביבות על כמה מהכותבים כאן.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 10:32 pm
על ידי קרית מלך
במוסף יתד נאמן פורסם לפני שנים מכתב מרתק בכתי"ק של מרן הקהילות יעקב זצוק"ל בו הוא מבקש בכל לשון מהגרב"ש שינאורסון זצוק"ל ראש ישיבת טשעבין שיוכתר כאדמו"ר מהורונסטייפל ומבטיח במכתב שאם אכן יקבל את האדמורו"ת הוא יגיע אליו ל"שבת נסיעה" אחת לשנה. כידוע הקהילות יעקב התאמץ מאד להשאיר שם ושארית לחסידות הורונסטייפל.
"פירושים מיותרים".

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 10:41 pm
על ידי עמקן
חיימשה כתב:
זכריה הקרחי כתב:עם ההשוואה לכה"ג סתמת את הגולל על האפשרות שנפתחה כאן להבין את מהלך החסידים.

שום השוואה לכה''ג. הבאתי רשימה ארוכה של מינויים משמעותיים מאד בישראל שאינם מושפעים רק מגדלות בתורה גרידא.
ולפי''ז אפשר להבין קמעה שאם אדם גדול בתורה עד מאד, מוצא לנכון לקבל מאדם שאינו בדרגתו בזה, ייתכן שיש סוג השפעה שאין אנו מבינים כ''כ בשכלנו.
זה בהחלט יותר מתאים לחסידים שרגילים לא להבין כל דבר, ובעיקר לא לפסול כל דבר שאינם מבינים, ובודאי לא מחבבים את המילים המפוצצות 'עבודה זרה 'אפיקורסות' שכ''כ חביבות על כמה מהכותבים כאן.

יש מינויים על שררות. אבל אין מינוי של צדיק. או שאדם הוא צדיק או שלא. אבל דבר כזה אינו מינוי ולא שייך בו ירושה.
יש לדון אם יש ענינים באדמו"ר דשייך בהם מינוי. אבל חלק גדול בודאי לא שייך למינוי ובודאי לא שייך בהם ירושה.
ואם מדברים על כהן גדול, זה אכן עובר בירושה אם הוא ממלא מקום אביו. אבל בכל זאת אין הכרח שכ"ג יהיה צדיק. ואם לא, התנהגותינו אליו בהתאים. הוא יכול וצריך לעבוד כל העבודות הכשרים רק בכ"ג. ויש לו הזכות לעבוד בראש וליטול חלק בראש. אבל חוץ מזה אין בו כלום. רק פתי יחשוב שברכה של כ"ג עם הארץ ורשע חשוב יותר מברכה של ממזר ת"ח וצדיק.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:10 pm
על ידי חיימשה
כה''ג זו שררה?
אורים ותומים, כפרת ישראל, שם המפורש, כל השפעת השפע לישראל עוברת דרך הכה''ג,
אם כל זה לא צריך להיות ע''י צדיק, זו ראיה להיפך, שיש השפעות שלא באות דרך צדיק דוקא. לא שאני מסכים עם מילה אחת מזה.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:12 pm
על ידי חיימשה
קרית מלך כתב:במוסף יתד נאמן פורסם לפני שנים מכתב מרתק בכתי"ק של מרן הקהילות יעקב זצוק"ל בו הוא מבקש בכל לשון מהגרב"ש שינאורסון זצוק"ל ראש ישיבת טשעבין שיוכתר כאדמו"ר מהורונסטייפל ומבטיח במכתב שאם אכן יקבל את האדמורו"ת הוא יגיע אליו ל"שבת נסיעה" אחת לשנה. כידוע הקהילות יעקב התאמץ מאד להשאיר שם ושארית לחסידות הורונסטייפל.
"פירושים מיותרים".

מדהים!

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:14 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
קרית מלך כתב:במוסף יתד נאמן פורסם לפני שנים מכתב מרתק בכתי"ק של מרן הקהילות יעקב זצוק"ל בו הוא מבקש בכל לשון מהגרב"ש שינאורסון זצוק"ל ראש ישיבת טשעבין שיוכתר כאדמו"ר מהורונסטייפל ומבטיח במכתב שאם אכן יקבל את האדמורו"ת הוא יגיע אליו ל"שבת נסיעה" אחת לשנה. כידוע הקהילות יעקב התאמץ מאד להשאיר שם ושארית לחסידות הורונסטייפל.
"פירושים מיותרים".

viewtopic.php?f=51&t=45837&start=200#p548338

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:28 pm
על ידי חיימשה
ידועה חיבתו וגם מידת הכרת הטוב שנהג רבינו עם הורנסטייפל, שכמפורסם הוא עצמו בא לעולם מברכתו של האדמו''ר.
אבל מה שפורסם כאן הוא ברמה אחרת לגמרי.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:29 pm
על ידי עמקן
חיימשה כתב:כה''ג זו שררה?
אורים ותומים, כפרת ישראל, שם המפורש, כל השפעת השפע לישראל עוברת דרך הכה''ג,
אם כל זה לא צריך להיות ע''י צדיק, זו ראיה להיפך, שיש השפעות שלא באות דרך צדיק דוקא. לא שאני מסכים עם מילה אחת מזה.

כן כ"ג זה שררה. אתה עושה עסק חסידי מכל דבר, ושוב בא לשטיתך להוכיח דברים. תתרגל להסתכל ע"פ המבואר בתורה ויהיה לך הסתכלות אחרת.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:46 pm
על ידי לב האבן
איש גלילי כתב: ולקינוח, מפורסם הסיפור שכאשר הרה"ק מראפשיץ זצללה"ה נסע בפעם הראשונה ללובלין - הזהירו אותו החסידים שלא כדאי לא להגיע, כי הרבי מלובלין שונא מאד בנש"קים. אך הוא לא חש לדבריהם, ואמר שאין סיבה שלא יוכל לקבל ממנו תורה. כשהגיע ללובלין, אכן התעלם ממנו הרבי, אך הוא נפל לרגליו ובכה "וואס בין איך שולדיג אז מיין מאמע איז געווען לינסקע רעבעצין?" [-במה אני אשם שאמי היתה רבנית בלינסק?] וכשראה הרבי מלובלין את טוהר כונתו, קיבלו למרות שהיה בנש"ק.

לליזענסק

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:50 pm
על ידי סגי נהור
הרב חיימשה פתח בדבר ולא סיימו. והאמת שמלבד הדוגמאות יש לבאר גם גופם של דברים.

ישנו קשר ידוע שבין רב ותלמיד העומד על כך שהרב מלמד את התלמיד תורה. זהו קשר גלוי וחיצוני. אבל מבואר היטב בספרים מהאר"י ואילך שישנם קשרים נוספים, שכן כל ישראל הם כאיברים בגוף אחד המחוברים זה בזה שיש ביניהם יחסי גומלין. יש נשמות שהן בבחינת ראש, שמשפיעות לשאר האיברים, ישנם "עיני העדה", ישנו המלך שהוא לב כל קהל ישראל וכו', ולכל אחד מאלה יחס מיוחד עם שאר בני ישראל בהתאם לתפקידו (ידעתי שכל זה אינו "תורה" אצל אדון עמקן).

על כן החסידות שנוסדה על אדני הסוד והפנימיות ראתה מראשיתה את הקשר רב ותלמיד לא כקשר חיצוני בלבד אלא כקשר של השפעה רוחנית מנשמה לנשמה. מובן שהשפעה זו היא בכך שהרב מלמד דעת את התלמיד, אבל אין הכוונה בהכרח שמלמדו איך לקרוא תוס'... אלא משפיע בו דעת לאהבה וליראה את ה', וזהו היחס בין חסיד לרבו מאז נוסדה החסידות ועד הלום.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:55 pm
על ידי קו ירוק
דבריך לא ממוקדים. להשפיע יראה ודעת ותורה היינו הך. באמצע דבריך כתבת דברים אחרים.
ולפרשנות המחודשת הזו, כולל זה שזה רמוז בדברי האר"י -היתה התנגדות עזה שבעזות.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:56 pm
על ידי איש גלילי
לב האבן כתב:
איש גלילי כתב: ולקינוח, מפורסם הסיפור שכאשר הרה"ק מראפשיץ זצללה"ה נסע בפעם הראשונה ללובלין - הזהירו אותו החסידים שלא כדאי לא להגיע, כי הרבי מלובלין שונא מאד בנש"קים. אך הוא לא חש לדבריהם, ואמר שאין סיבה שלא יוכל לקבל ממנו תורה. כשהגיע ללובלין, אכן התעלם ממנו הרבי, אך הוא נפל לרגליו ובכה "וואס בין איך שולדיג אז מיין מאמע איז געווען לינסקע רעבעצין?" [-במה אני אשם שאמי היתה רבנית בלינסק?] וכשראה הרבי מלובלין את טוהר כונתו, קיבלו למרות שהיה בנש"ק.

לליזענסק

כמדומה שהחלפת בסיפור אחר.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 12:21 am
על ידי לב האבן
איש גלילי כתב:
לב האבן כתב:
איש גלילי כתב: ולקינוח, מפורסם הסיפור שכאשר הרה"ק מראפשיץ זצללה"ה נסע בפעם הראשונה ללובלין - הזהירו אותו החסידים שלא כדאי לא להגיע, כי הרבי מלובלין שונא מאד בנש"קים. אך הוא לא חש לדבריהם, ואמר שאין סיבה שלא יוכל לקבל ממנו תורה. כשהגיע ללובלין, אכן התעלם ממנו הרבי, אך הוא נפל לרגליו ובכה "וואס בין איך שולדיג אז מיין מאמע איז געווען לינסקע רעבעצין?" [-במה אני אשם שאמי היתה רבנית בלינסק?] וכשראה הרבי מלובלין את טוהר כונתו, קיבלו למרות שהיה בנש"ק.

לליזענסק

כמדומה שהחלפת בסיפור אחר.

לא
אלא שחלק הרעבעצין לא שמעתי.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 12:29 am
על ידי איש גלילי
לב האבן כתב:
איש גלילי כתב:
לב האבן כתב:
איש גלילי כתב: ולקינוח, מפורסם הסיפור שכאשר הרה"ק מראפשיץ זצללה"ה נסע בפעם הראשונה ללובלין - הזהירו אותו החסידים שלא כדאי לא להגיע, כי הרבי מלובלין שונא מאד בנש"קים. אך הוא לא חש לדבריהם, ואמר שאין סיבה שלא יוכל לקבל ממנו תורה. כשהגיע ללובלין, אכן התעלם ממנו הרבי, אך הוא נפל לרגליו ובכה "וואס בין איך שולדיג אז מיין מאמע איז געווען לינסקע רעבעצין?" [-במה אני אשם שאמי היתה רבנית בלינסק?] וכשראה הרבי מלובלין את טוהר כונתו, קיבלו למרות שהיה בנש"ק.

לליזענסק

כמדומה שהחלפת בסיפור אחר.

לא
אלא שחלק הרעבעצין לא שמעתי.

לפי הסיפור שאתה מכיר, מה גרם לרבי ר' אלימלך בסוף לקבל אותו?

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 12:42 am
על ידי לב האבן
איש גלילי כתב:
לב האבן כתב:
איש גלילי כתב:
לב האבן כתב:
איש גלילי כתב: ולקינוח, מפורסם הסיפור שכאשר הרה"ק מראפשיץ זצללה"ה נסע בפעם הראשונה ללובלין - הזהירו אותו החסידים שלא כדאי לא להגיע, כי הרבי מלובלין שונא מאד בנש"קים. אך הוא לא חש לדבריהם, ואמר שאין סיבה שלא יוכל לקבל ממנו תורה. כשהגיע ללובלין, אכן התעלם ממנו הרבי, אך הוא נפל לרגליו ובכה "וואס בין איך שולדיג אז מיין מאמע איז געווען לינסקע רעבעצין?" [-במה אני אשם שאמי היתה רבנית בלינסק?] וכשראה הרבי מלובלין את טוהר כונתו, קיבלו למרות שהיה בנש"ק.

לליזענסק

כמדומה שהחלפת בסיפור אחר.

לא
אלא שחלק הרעבעצין לא שמעתי.

לפי הסיפור שאתה מכיר, מה גרם לרבי ר' אלימלך בסוף לקבל אותו?

אותו דבר רק שאינו אשם במה שאביו יהודי טוב. חיפשתי באוצר: אלימלך (רר"א) + ר(א/ו)פשיץ + מיוחס[ים] וקבלתי הרבה תוצאות.
בכלל הסיפור מתאים דוקא לרר"א ולא לרבי מלובלין שבעצמו הי' מיוחס.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:06 am
על ידי איש גלילי
יישר כח.
אני מכיר סיפור על הרר"א באופן שונה לגמרי. שהראפשיצער רב באמת הלך ממנו בבושת פנים, ומצא זוג של יתום ויתומה שהולכים לחופתם, והלך לשמחם. וכשישב הרר"א לתיקון חצות, ראה שלא באו המלאכים אליו, ושלח לחפש מה יש בעיר שבשביל זה לא באו, ומצא את הר"ן מראפשיץ שהוא משמח חתן וכלה, וכל הפמליא של מעלה באו לשמוח עמו.
מ"מ, אינני בקי בדברים מעין אלו, והעיקר שרציתי הוא היסוד והרעיון שבסיפור הזה (וכלל אינו נפק"מ בעיני אם הסיפור היה או לא היה).

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:22 am
על ידי חיימשה
עמקן כתב:
חיימשה כתב:כה''ג זו שררה?
אורים ותומים, כפרת ישראל, שם המפורש, כל השפעת השפע לישראל עוברת דרך הכה''ג,
אם כל זה לא צריך להיות ע''י צדיק, זו ראיה להיפך, שיש השפעות שלא באות דרך צדיק דוקא. לא שאני מסכים עם מילה אחת מזה.

כן כ"ג זה שררה. אתה עושה עסק חסידי מכל דבר, ושוב בא לשטיתך להוכיח דברים. תתרגל להסתכל ע"פ המבואר בתורה ויהיה לך הסתכלות אחרת.

אצלי היהדות והחסידות היינו הך, ע''פ המבואר בתורה. וכמי ששתה שנים רבות מ2 הבארות - אני משוכנע בזה הרבה יותר ממה שאני מרשה לעצמי לפרוט כאן.
לא קיבלתי את ההנהגות החסידיות כספר החתום מאבותיו אלא חייתי בצל חכמים ובחנתי את הדברים אלפי ימים ולילות כשאני מדלג בין המדרשות.
אני אישית רואה בדרך של 'נאר תיירע'' עיוות של התורה.

רק שאיני קופץ לכנות בכינויים כל מי שקיבל מרבותיו כן, כי לא רק רגלי עמדו על הר סיני, ויש מקום לבחינות שונות וכמה שבטים בישראל, ולא מי שקיבל קבלה אחרת נהפך לעע''ז.
אני רק מגיב כשמנסים לצייר כאילו החסידים הם המעוותים.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 2:38 am
על ידי סגי נהור
קו ירוק כתב:דבריך לא ממוקדים. להשפיע יראה ודעת ותורה היינו הך. באמצע דבריך כתבת דברים אחרים.

לצערי גם אחרי 6 עריכות לא הבנת כלל מה כתבתי. החלק הראשון מציג באופן כללי את המושג שיש קשר והשפעה מנשמה לנשמה, והחלק השני מחיל זאת על קשר רב ותלמיד (דביה איירינן), שגם הוא בפנימיותו קשר של השפעה רוחנית מנשמת הרב לנשמת התלמיד.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 2:40 am
על ידי יתן חן
זכריה הקרחי כתב:עם ההשוואה לכה"ג סתמת את הגולל על האפשרות שנפתחה כאן להבין את מהלך החסידים.

אדרבא, עפ"י דברי תוס' שכה"ג ע"ה צריך לכהן תחת אביו הת"ח וסגי שיהא ירא"ש כאביו, פשוט ומובן הנהגתם.
וז"ל התוספות מסכת מנחות קט, ב ד"ה חוניו בני ישמש תחתי - תימה הא דרשינן בת"כ תחת אביו בזמן שהוא ממלא מקום אביו וזה לא היה יודע סדר עבודה דהא קאמר ליה בא ואלמדך סדר עבודה. ויש לומר דביראת חטא היה ממלא מקום אבותיו.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 8:17 am
על ידי שלמה משלם
חיימשה כתב:אני אישית רואה בדרך של 'נאר תיירע'' עיוות של התורה.



איני יודע למה המכוון כאן, אך אף אחד ממיסדי החסידות לא החציף לומר שעד לאותו יום דרכו של עם ה' היתה עיוות של התורה רח"ל.
ודרך ושיטת הישיבות הקדושות [אולי לא אלו, הנדחות, שבם למדת] היא הדרך שהיתה מאז ומעולם, ייתכן שהחסידות חדשה דרך נפלאה בעבודת השם, ואתה רשאי להסביר אותה אך לא להטיל רפש וחוצפה על עולם התורה, [ועוד בניחוח משכילי של עיוות הגיה ככלי ניגוח....]
אותנו א"א לרמות, יש לנו רעק"א יש חפץ חיים, יש חזון איש, הם לא הלכו והוליכו בדרך של עיוות וכו' עפ"ל, בעיני כל יהודי נורמאלי כל א' מהם גדול יותר מכל גדולי החסידות,
אפשר להתוכח בכבוד אבל די כבר עם דבורי ההבל הילדותיים.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 8:35 am
על ידי חיימשה
שלמה משלם כתב:
חיימשה כתב:אני אישית רואה בדרך של 'נאר תיירע'' עיוות של התורה.



איני יודע למה המכוון כאן, אך אף אחד ממיסדי החסידות לא החציף לומר שעד לאותו יום דרכו של עם ה' היתה עיוות של התורה רח"ל.
ודרך ושיטת הישיבות הקדושות [אולי לא אלו, הנדחות, שבם למדת] היא הדרך שהיתה מאז ומעולם, ייתכן שהחסידות חדשה דרך נפלאה בעבודת השם, ואתה רשאי להסביר אותה אך לא להטיל רפש וחוצפה על עולם התורה, [ועוד בניחוח משכילי של עיוות הגיה ככלי ניגוח....]
אותנו א"א לרמות, יש לנו רעק"א יש חפץ חיים, יש חזון איש, הם לא הלכו והוליכו בדרך של עיוות וכו' עפ"ל, בעיני כל יהודי נורמאלי כל א' מהם גדול יותר מכל גדולי החסידות,
אפשר להתוכח בכבוד אבל די כבר עם דבורי ההבל הילדותיים.
אף אחד מהשמות שהוזכרו לא מסמל את 'דרך הישיבות'.

ראו מה בין בני לבין...
נכנסתי להגיב רק אחרי שגידפו את היקר והקדוש לי ולרוב כלל ישראל בכינויי ע''ז ואפיקורוסות, ולא נזקקתי להשתמש בלשון ביבים.
אבל אך ראו כאן מישהו שמתריס על המונופול שלכם על היהדות, גם אם בלשון זהירה למדי, מיד הותרה הרצועה. ( תודה למנהלים על המחיקות המתבקשות ).
ומשבא לכלל כעס בא לכלל טעות ( הח''ח והחזון איש, מול בעה''ת וחי' הרי''ם למשל... )

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:25 pm
על ידי שלמה משלם
לא ראיתי שהמנהלים ערכו כאן משהו מתגובתי,
אף אחד לא דיבר על מונופול, גם הרפורמים יודעים את מקומם ואינם טוענים שהדרך הישנה היא עיוות, וכך גם להבדיל אא"ה החסידים, מעלים על נס את דרך החסידות, מזהירים על נחיצותה, אך לא טוענים כי הדרך הישנה בה מחזיקים שאר עמ"י [בלי היתממות בבקשה, ספרדים תימנים ליטאים] היא ח"ו בעייתית.
חוץ מחיימשה, בעיניו מותר להשתמש בביטויים משכיליים וארסיים, בכדי להסביר את נחיצות החסידות, נעבעך.
אין כאן טעות לגבי החזו"א והח"ח, ונסיים בזה.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:28 pm
על ידי קראקובער
חיימשה כתב:לדעתי שינוי ההיררכיה הוא תאונה שקרתה במהלך הגלות והחסידות מעט איזנה אותה.
נוכל לתאר לעצמינו את זקן ראשי הישיבות יושב באהל מחוץ למחנה עם כתם נוראי על זקנו העבות, ועומד וממתין בחיל וברעדה לכהן שיבוא ויפסוק את דינו... אם יכול לשוב אל המחנה או שמא עליו לפרום את בגדיו וטמא טמא יקרא... את רבבות זקני ישראל ובראשם הסנהדרין מלווים את הכהן גדול הצעיר בדרכו לביתו אחר עבודת יוה''כ.. סתם אב''ד שנסחב עם שעירה שמנה וממתין שהכהנים יכפרו עבורו... לוי תלמיד חכם שנדרש להקדיש 5 שנים ללימוד נגינה בחליל ובנבל... סוג של היררכיה.

העובדה היא שהיו מעמדות שונים ומגוונים בישראל.
כהנים, לווים,מלכים ומשפחותיהם, נשיאים, שבטים, שרי אלפים, רשאי גלויות. נביאים, בני נביאים.
באלף האחרון טושטשו העניינים לכדי מעמד אחד בלבד. לומדים - לעומת בע''ב. החסידות רק החייתה במעט את המעמדות הללו.
יבואו עכשיו ויזעקו שאין היום מלוכה וכו' כרגיל.
הכל נכון ויפה.
אבל רואים שהמתכונת של עם ישראל ממש לא מתוכננת להיות מחולקת אך ורק לפי כמות דפי הגמרא של כל אחד.
יש עוד פרמטרים. לא של יותר חשיבות אלא של סוג שונה של חשיבות.
[קטונתי מלהסביר ומלהבין מה הקריטריונים על פיהם נבחרו מלכים, ואם יש איזשהו קשר ל''מלכות'' של אדמור''י בית רוז'ין . אני מעז לכתוב כאן משפט שיקפיץ הרבה אנשים. אם נשאל מישהו מי היה מתאים להיות נביא בדורנו, על מי הייתם מצביעים?].

משעשע מה שכתבת, החסידים בזמנם טענו שכל יהודי הוא חביב ולא רק הלומדים ואתה טוען שדווקא לאיזה בנש"ק/ממשפחת המלוכה גם אם הוא לא ת"ח או עובד גדול מגיע כבוד. (למותר לציין תשובתו הידועה של הדברי חיים בנושא)

לגבי נביא בדורינו היות שנבואה ניתנה לשוטים האפשרויות הן בלתי מוגבלות..

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:30 pm
על ידי סגי נהור
שלמה משלם כתב:אין כאן טעות לגבי החזו"א והח"ח, ונסיים בזה.

לא טעות אלא שטות וטיפשות גדולה.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:31 pm
על ידי מקדש מלך
חבר'ה אתם מורידים את רמת השיח.
החזון איש והחפץ חיים היו 'יותר גדולים' מהחידושי הרי"ם ובעל התניא!

אתם מדברים על גובה? על משקל? או אולי על מבחני איי קיו?

או שמא (גרוע יותר...) על יראת שמים?
על השקעה בעבודת ה'?

ובהתבסס על מה, על סיפורי הגננת?

איך בדיוק מודדים גדלות?

לפי נתוני ספר השיאים של גינס?

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:45 pm
על ידי מקדש מלך
.

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:46 pm
על ידי סגי נהור
שלא לדבר על ההתנגדות הנחרצת לאמונת צדיקים אצל יוצאי צפון אפריקה...

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:51 pm
על ידי שלמה משלם
אני מתחיל לחשוש שאני מדבר עם תשב"ר.
מה קשור כאן נושא האשכול?
וכי הבעתי את דעתי על מירון ועל הבעשט על הזריחה ועל השקיעה?
כתב פה איזה דברים חמורים בגנות בני התורה, ואתם במקום להתנער מהדברים, עוד כורכים עם השטות הזו את כל תורת החסידות?
תמות נפשי עם פלשתים?!
מילא סגי נהור, סומא גמור, אבל ממקד"מ ציפיתי ליותר, חבל!

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

פורסם: ה' מאי 30, 2019 1:52 pm
על ידי מקדש מלך
כתבתי חריף, אולי מידי. וכעת אתקן ואסביר.

יש ויכוח בין חסידים למתנגדים. כל אחד טוען (וכפי שכתבו כאן, בלי היתממות...) שהדרך השניה גורמת לחסרונות מסוימים (אצל הבינונים, לא אצל הגדולים), והדרך השניה מתקנת אותם.
בכללות, לכל דרך מעלות וחסרונות. אלו ואלו דא"ח.
אין טעם שכל אחד יחפש את החסרונות של השני וישמיץ אותם.
אבל לעיתים, אחד משמיץ ומעלה חסרונות. ולעיתים מישהו משיב בהשמצה חוזרת (אתם מתפללים מאוחר. ואתם מגלחים זקן. אתם לא לומדים, ואתם יבשים. וכן הלאה והלאה).

זה מיותר. אבל בסך הכל היו ויכוחים כאלו.

אבל לא מקובל שהטיעון יעבור לרמת 'כל יהודי נורמלי מבין שהגדולים שלי יותר גדולים משלך'. זה מכעיס וגובל בביזוי תלמידי חכמים. ועוד יותר מכך זה טיפשי. איך בדיוק ניתן לקבוע מי היה יותר גדול ממי? כולם עבדו את הקב"ה עד מיצוי הנפש לפי הבנתם, וכוחות הנפש שלהם היו גדולים מהערכתינו, וגם אין לנו דרך למדוד אותם!