מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אברהם שרייבר
הודעות: 219
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ג' יולי 30, 2024 12:26 am

נערי האוצר כתב:
צופה_ומביט כתב:כותב ההודעה השמיט את הטענה העיקרית, שהיא כל הסיבה שהתחדש העיסוק בזה: השוואות רבות מאד בין כתבי רמד"ל לבין הזוהר [כולל שיבושי ארמית זהים], ובאופן שלא יתכן שרמד"ל לקחם מהזוהר, עיי"ש.

וזה נוגע לארמית הסינתטית הבלתי טבעית של הזוהר, שאינה הולמת את הדיאלקטים הארמיים המוכרים מהעת העתיקה.

לשון הזוהר.PNG
לשון הזוהר.PNG (147.59 KiB) נצפה 3717 פעמים

חד ברנש
הודעות: 6014
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יולי 30, 2024 12:38 am

אוי באמת,
הרי התלמוד הירושלמי נכתב בארמית גלילית, ונכתב לא רחוק מתחומי הזמן והמקום שהזוהר מיוחס אליו, ולשונותיהן שונות מאוד מאוד זה מזה.

נערי האוצר
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי נערי האוצר » ג' יולי 30, 2024 12:46 am

חד ברנש כתב:אוי באמת,
הרי התלמוד הירושלמי נכתב בארמית גלילית, ונכתב לא רחוק מתחומי הזמן והמקום שהזוהר מיוחס אליו, ולשונותיהן שונות מאוד מאוד זה מזה.

אכן יש להדגיש את הטענה, כי לא מדובר במלים שאינן מצויות לפנינו, אלא ערבוב של שתי לשונות הארמית, הבבלית והגלילית.

חד ברנש
הודעות: 6014
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יולי 30, 2024 12:55 am

שני קטעים מספרו של מ"צ קדרי, דקדוק הלשון הארמית של הזוהר, מהמבוא.

דק123.PNG
דק123.PNG (116.42 KiB) נצפה 3702 פעמים

דק124.PNG
דק124.PNG (85.86 KiB) נצפה 3702 פעמים

יהודהא
הודעות: 1475
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יולי 30, 2024 2:30 pm

נערי האוצר כתב:
חד ברנש כתב:אוי באמת,
הרי התלמוד הירושלמי נכתב בארמית גלילית, ונכתב לא רחוק מתחומי הזמן והמקום שהזוהר מיוחס אליו, ולשונותיהן שונות מאוד מאוד זה מזה.

אכן יש להדגיש את הטענה, כי לא מדובר במלים שאינן מצויות לפנינו, אלא ערבוב של שתי לשונות הארמית, הבבלית והגלילית.

-----------------
להלן התייחסות למחקר המשנה ומשתנה -
ולא כעמדה מנוגדת למסורת המקובלת עלינו שעומדת מעליהם.

כמו שציטט חד ברנש "לאחר בדיקה קפדנית בלשונו, הוכר שהיפוכן הוא האמת" .
וזה לא מסתיים בכך.
שכן גם במחקר עדיין הדעות משתנות ומתחדשות, [ ספרו של קדרי הוא מלפני כ 70 שנה] ובוודאי ימשיכו לכתוב ש "שהיפוכן הוא האמת".ובמחקר החידה רחוקה מלהיפתר.

שפה חדשה.
ולהלן ציטוט "ישנם סוגים שונים של ארמית...ושישה דיאלקטים שונים בתוך הארמית ..והלשון הארמית של הזוהר היא לשון אחרת, שאינה תואמת את הדיאלקטים הארמיים הידועים לנו.

...הארמית הזו קשורה לחידת מחברו של ספר הזוהר. מדובר בלשון מלאכותית, שאינה מדוברת ואין כותבים בה בסביבתה של ספרות הזוהר, ולאחרונה הציעו חוקרים לכנות אותה 'ארמית ספרותית מאוחרת'..
[ליבס ואחרים].

נערי האוצר
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי נערי האוצר » ד' יולי 31, 2024 2:58 pm

יהודהא כתב:להלן התייחסות למחקר המשנה ומשתנה -
ולא כעמדה מנוגדת למסורת המקובלת עלינו שעומדת מעליהם.

גישתך תמוהה. היא מצפה מהמחקר האנושי להיות תורה קפואה ונצחית. ומשום שציפיה זו לא מתקיימת אלא קיימת התפתחות במחקר ושינוי פרספקטיבות, לכן כדאי לנו להאמין רק במסקנות שאנחנו כבר ממילא מאמינים, ולדחות מראש מסקנות שאיננו אוהבים מתוך תקווה נאיבית שהדברים אולי ישתנו בעתיד (גם ברפואה אתה מכריע ככה?). אוי לה לאמת כזאת. ואכן, במחקר יש מסקנות נחרצות יותר ונחרצות פחות, ואין סנהדרין במחקר, אלא כל אחד כטוב בעיניו יבחר, ובלבד שיפעל מתוך גישה עניינית ונסיון להגיע לאמת.

צופה_ומביט
הודעות: 5335
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 31, 2024 3:37 pm

ולהוסיף שכבר הובא לעיל שאין ממש "מסורת" על העניין. הספר קיים מזמן הראשונים, ובאחרונים עדיין ישנו ויכוח, ובעל הסולם בדור שלפנינו אמר מה שאמר כנ"ל. לכן זה יותר "דעה שהתקבלה" (וצ"ב מתי כיצד ומדוע), והיא גופא הכרעה בדיון עם "דעות מתחדשות" בקרב חכמי ישראל גופא, שדנו בזה גופא בצורה "מחקרית", דהיינו על פי ראיות שונות.

אברהם שרייבר
הודעות: 219
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ד' יולי 31, 2024 3:46 pm

צופה_ומביט כתב:לכן זה יותר "דעה שהתקבלה" (וצ"ב מתי כיצד ומדוע)

האר"י הק' לא נאמן?

צופה_ומביט
הודעות: 5335
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 31, 2024 3:58 pm

אמרתי שלא נאמן? בעצמי כתבתי לעיל שדבריו הם כנראה הסיבה העיקרית להתקבלות הדעה הזו.
מכאן זה הפך ל"מסורת"?
ומה נעשה שאחרונים גם אחרי האר"י המשיכו לומר אחרת? החת"ס, הקאמארנער. וכמובן הנוב"י ותלמידו התשובה מאהבה.
[וגם עליהם נשאל: "וכי אינם נאמנים"?]
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' יולי 31, 2024 10:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 31, 2024 4:30 pm

צופה_ומביט כתב:אמרתי שלא נאמן? בעצמי כתבתי לעיל שדבריו הם כנראה הסיבה העיקרית להתקבלות הדעה הזו.
מכאן זה הפך ל"מסורת"?
ומה נעשה שאחרונים גם אחרי האר"י המשיכו לומר אחרת? החת"ס, הקאמארנער.
[וגם עליהם נשאל: "וכי אינם נאמנים"?]


זה לא בדיוק מה שהחת"ס אמר, ונכב"ב.
ובענייני מהותיים של תורת הסוד, אין דבר העומד מול האר"י הקדוש.

נערי האוצר
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי נערי האוצר » ד' יולי 31, 2024 4:43 pm

בברכה המשולשת כתב:ובענייני מהותיים של תורת הסוד, אין דבר העומד מול האר"י הקדוש.

את זה כבודו החליט בתור היועץ המשפטי?
מכל מקום, זהות מחבר הזוהר אינה עניין מהותי. כבר נתברר ששאלת זהות המחבר ושאלת קדושת החיבור אינן קשורות כהוא זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 31, 2024 5:06 pm

א. זאת לא החלטה שלי, כמובן.
ב. ההערה שלי הייתה מכוונת לנקודה עליה הערתי. אם הייתי מעוניין לדון מעבר לכך, הייתי עושה זאת.

נערי האוצר
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי נערי האוצר » ד' יולי 31, 2024 5:11 pm

א. נשמח למקורות.
ב. הדיון היה ונשאר בשאלת זהות המחבר, כפי שדן בה בטוטו"ד הרב צו"מ והגדירה כמסורת מקובלת. במה חשבת אנחנו דנים?

א איד
הודעות: 425
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי א איד » ד' יולי 31, 2024 6:31 pm

בברכה המשולשת כתב:זה לא בדיוק מה שהחת"ס אמר, ונכב"ב.

אשמח לציוני מקורות. ייש"כ.

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 31, 2024 6:32 pm

נערי האוצר כתב:א. נשמח למקורות.
ב. הדיון היה ונשאר בשאלת זהות המחבר, כפי שדן בה בטוטו"ד הרב צו"מ והגדירה כמסורת מקובלת. במה חשבת אנחנו דנים?


א. זיל קרי בי רב. כל ספר קבלה במאות השנים האחרונות, הן אצל המקובלים הספרדים וענפיהם, הן אצל מקובלי אשכנז ואגפיה, הן אצל מקובלי ליטא. (ואפילו אצל המקובלים שבין החסידים כך הוא, לפי מה שראיתי)
ב. אני הערתי על הצגת החת"ס והאדמו"ר בעל זוהר חי כחולקים על האר"י הקדוש. הא ותו לא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 31, 2024 6:33 pm

א איד כתב:
בברכה המשולשת כתב:זה לא בדיוק מה שהחת"ס אמר, ונכב"ב.

אשמח לציוני מקורות. ייש"כ.


viewtopic.php?f=7&t=17957&p=809744&hilit=%D7%9E%D7%98%D7%A4%D7%97%D7%AA+%D7%93%D7%91%D7%A8+%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C+%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%90#p809744

א איד
הודעות: 425
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי א איד » ד' יולי 31, 2024 6:40 pm

רוב תודות.
האם התשובה בח"ו, והשמועות על ההבדל בין המטפחת לבן יוחאי, הם המקומות היחידים בהם החת"ס מתייחס לחיבור ספר הזהר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 31, 2024 6:52 pm

א איד כתב:רוב תודות.
האם התשובה בח"ו, והשמועות על ההבדל בין המטפחת לבן יוחאי, הם המקומות היחידים בהם החת"ס מתייחס לחיבור ספר הזהר?


חלק אינני זוכר (בשו"ת) וחלק אינני יודע (בשאר חיבורי מרן החת"ס)

צופה_ומביט
הודעות: 5335
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 31, 2024 7:27 pm

בקובץ הנ"ל כתבו בשם החת"ס שסבר שרק דפים מעטים בזוהר הם ממדרש רשב"י, והביאו כן מדברי תלמידו רא"ל נייזאץ בשמו, בספר מי מנוחות פרעסבורג תרמ"ד עמ' מג.

יבנה
הודעות: 3869
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי יבנה » ד' יולי 31, 2024 9:10 pm

דברי החת״ס בענין נמצאים בקונטרס המצורף https://forum.otzar.org/download/file.php?id=108859. בעמ׳ ד׳ 3 פעמים, ובעמ׳ ז׳.
השו״ת הוא ח״ו סי׳ נ״ט.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוגוסט 04, 2024 11:27 pm

מאמר נוסף מהנ"ל
קבצים מצורפים
חיבור הזוהר כמענה לחיבור המורה נבוכים.pdf
(423.74 KiB) הורד 135 פעמים

עקביה
הודעות: 5627
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 04, 2024 11:37 pm

זאב ערבות כתב:מאמר נוסף מהנ"ל

מי זה הנ"ל?

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוגוסט 04, 2024 11:39 pm

עקביה כתב:
זאב ערבות כתב:מאמר נוסף מהנ"ל

מי זה הנ"ל?

זה שהקובץ שלו החל את כל השרשור כאן

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוגוסט 04, 2024 11:44 pm

סיכום האור הנחשך - מתי מגד
הערה: אין לי מושג מאיפה זה לקוח. מן הסתם שייך יותר כאן מאשר באשכול הקבצים
קבצים מצורפים
סיכום האור הנחשך.doc
(10.75 MiB) הורד 81 פעמים

אברהם שרייבר
הודעות: 219
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ב' אוגוסט 05, 2024 12:57 am

זאב ערבות כתב:סיכום האור הנחשך - מתי מגד
הערה: אין לי מושג מאיפה זה לקוח. מן הסתם שייך יותר כאן מאשר באשכול הקבצים


מתי מגד (1 במאי 1923 - 16 בנובמבר 2003) היה סופר עברי מאנשי הפלמ"ח. עורך ספר הפלמ"ח (1955), בשיתוף פעולה עם זרובבל גלעד. היה מורה בקיבוץ גבעת חיים, לימד בסמינר אורנים, היה פרופסור לספרות, ודיקן הפקולטה למדע הרוח ובאוניברסיטת חיפה.

ביוגרפיה
מגד (גרינברג) נולד בפולין ב-1923 ועלה לארץ ישראל עם משפחתו בגיל שלוש. המשפחה התגוררה במושבה רעננה, ושם ניהל אביו את בית הספר. הוא למד בבית הספר המחוזי בגבעת השלושה ואחר כך בגימנסיה הרצליה. לאחר לימודיו הצטרף לגרעין הכשרה של השומר הצעיר בקיבוץ משמר העמק, והתגייס לפלמ"ח[1]. ב-1944 נאסר למשך יותר משנה על ידי המשטרה הבריטית בגין ניסיון להבריח נשק מסוריה. לאחר שחרורו למד ספרות, פילוסופיה וקבלה באוניברסיטה העברית וסיים תואר ראשון; הוא סיים תואר שני במדעי הרוח בשנת 1964.[2] מגד היה פעיל בהעלאת יהודי אירופה לישראל. ב-1947 נשלח על ידי ההגנה לאמן פליטי שואה לקראת עלייתם לישראל. לאחר חזרתו התגייס לצה"ל ולחם במלחמת העצמאות. אחרי המלחמה שימש כמורה לספרות, תחילה בקיבוץ גבעת חיים ואחר כך בסמינר אורנים למשך 12 שנה. משם עבר ללמד באוניברסיטת חיפה, ושימש כראש החוג לספרות וכדיקן הפקולטה למדעי הרוח עד תחילת שנות ה-70[3].

בנוסף לכתיבתו שעסקה בנושאים האופייניים לדור הפלמ"ח, עסק גם בחקר הספרות. בשנת 1972 ערך את האנתולוגיה לספרות צעירה "ביכורי עטים", בה נתפרסמו לראשונה כותבים כויקי שירן, חזי לסקלי, דן הורוביץ, אריה קרישק, חנן עזרן ואחרים. כמו כן, תרגם מספר מחזות.

בשנת 1980 חיבר ספר על הזוהר: האור הנחשך, ערכים אסתטיים בספר הזהר (בהוצאת ספרית פועלים), אותו הקדיש למורו ורבו גרשם שלום.

בשנותיו האחרונות שהה בניו יורק, שם נפטר.

הרואה
הודעות: 2207
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי הרואה » ב' אוגוסט 05, 2024 7:26 pm

עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

4 יסודות זו תפיסת המציאות המקובלת בזמנם (שהתפתחה ע"י חכמי יון), ומכיון שמקור הכל אחד, צריכה להיות הקבלה בין עולם שנה ונפש.

יש להעיר שלשיטת הגר"א במשלי ובספד"צ באופן עקבי מפרש פסוקים כמכוונים נגד החלוקות ל4 שנחשבות ממקורות יווניים, למשל חומר צורה פועל ותכלית, כלומר לשיטתו זה כתוב בתורה במפורש.
אפשר אולי לחלוק על הגר"א ולטעון שלאחר שהכיר את המושגים ממקורות יווניים פירש למפרע כך את התורה. אבל זו לא דעת הגר"א.

עקביה
הודעות: 5627
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 05, 2024 7:47 pm

נכון. לשיטתו כנראה 4 יסודות - תורה הם.

צופה_ומביט
הודעות: 5335
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 05, 2024 8:14 pm

חומר וצורה זה יותר אפיסטמולוגיה מאונטולוגיה [כך כתב כבר הרמב"ם. שאין במציאות חלוקה כזו (כי כל חומר הוא כבר בעל צורה ממילא, ואין צורה בלי נושא הצורה), אלא דעת האדם היא המחלקת ביניהן]. זו תפיסה של המציאות, ולא טענה אודות מה יש.
זו חלוקה מושגית, רעיונית, הגיונית, ולכן - אמיתית. היא לא קשורה להנחות מציאותיות, בנוגע לטבע המציאות.
זה כמו נניח החלוקה ההגיונית/למדנית בין גברא לחפצא. לא משנה ממי שמעת אותה, היא אמיתית בפני עצמה. אכן מבחינת הגדרה וניתוח שכלי אנליטי יש/אפשרית חלוקה כזו.
וסימנך: היא [עצמה, לא יישומים שלה על מקרה ספציפי] לא ניתנת להפרכה מן המציאות.
לכן בזה בוודאי ופשיטא שלא משנה מי אמר - זו אמת ויש לקבל אותה.
כל שכן כשכבר ראשונים הביאו אותה, פשיטא שהגר"א ישתמש בה.
וממילא, גם אם בגישה שזו כוונת התורה מעיקרא. אכן כן, מה פסול יש בזה, אחר שהחלוקה המושגית הזו קיימת ואמיתית בפני עצמה, ונתגלתה לי, והיא אמת קיימת, מדוע לא לפרש את התורה לפיה. [אצלי שבאתי מבחוץ פנימה זהו "פירוש התורה", אבל מצד התורה, מבפנים החוצה, אני מבין/טוען/מציע שזו כוונת התורה (או אחת מכוונות התורה) מעיקרא].

פועל ותכלית הם [גם] סיבתיות ותפקיד, וגם אלה צורת תפיסה של המציאות. אנו רואים סיבתיות, ואנו רואים השלכות. כך אנו תופסים את העולם בלי יוצא מן הכלל. אין דבר שאין לו סיבה, ואין דבר שאין לו השלכות. לא צריך את היוונים שיגידו לנו את זה. וגם אם הם ניסחו את המילים האלה וחידדו/בודדו את הרעיון הזה - שוב, זו הבחנה/הגדרה נכונה וקבל האמת ממי שאמרו, כי הוא אינו [מחדש] אלא מגלה מילתא בעלמא.

[כדי לייתר פלפולים פילוסופיים אדגיש שוב: החלוקה לחומר צורה פועל ותכלית, כמו כל המערכות המושגיות, היא התפיסה שלנו את הדברים. כך תופסת הכרת האדם את העולם. וזה מה שאמיתי בה. ולא צריך מין "אמת" יותר מזה. ואכמ"ל].

משא"כ הנחות אונטולוגיות, בנוגע למהות היש [מה יש], שניתנים לחקירה ולהפרכה. כמו ארבעת היסודות. [אא"כ מעתיקים ומפשיטים את העניין ל"יבש/לח קר/חם וברמת המאקרו של העולם דייקא. שאז גם זו חלוקה טיפולוגית, קטגורית, שמתארת צורת תפיסה של האדם, וחלוקה רעיונית, ובלבד שאכן תתאים למציאות באופן משכנע].
(ביאורים שמעתיקים את העניין לגמרי ליסודות/כוחות אחרים שנתגלו כיום, לענ"ד אינם תירוץ מספיק. כלומר הם מצליחים להשאיר את המספר ארבע יסודי ומרכזי בבריאה, אבל קשה מאד לומר שלזה התכוונו הקדמונים במילים ארמ"ע. וכאן צריך כבר הנחות מטא כעין הבית ישי שהקדמונים הוכרחו לדבר בשפה שתובן בזמנם, ולא יכלו להתנסח בצורה שתקדים את זמנם, ולכן אנו טוענים שהם התכוונו למציאות המוכרת כיום, אבל הוכרחו לדבר אחרת, והעיקר הוא המספר ארבע. אי נמי שמעיקרא היסוד המקובל והחשוב הוא המספר ארבע, ולא משנה על מה בדיוק נלביש אותו, כל עוד יש ארבעה יסודות בבריאה).

כדרכי, סיבכתי את הדברים תוך כדי כתיבה, אבל העיקר התכוונתי לומר שיש הבדל פשוט בין "חומר צורה פועל ותכלית", לבין "ארבעת היסודות". זה - חלוקה קטגורית רעיונית, וזה - חלוקה/טענה אונטולוגית מציאותית.
כל זה בנוגע לדוגמה של חצפ"ת, וכך יהיה [הוא הדין והוא הטעם] לגבי כל חלוקה רעיונית קטגורית לארבע.

אבל אולי הרב הרואה התכוון לומר שהגר"א מפרש פסוקים גם עם ארבעה יסודות.
וכבר הרמב"ן עשה כך לתחילת פרשת בראשית [במה עדיף בזה הגר"א מהרמב"ן?].
אבל בחלק הזה אפשר לומר כנ"ל, שהיסוד המקובל הוא המספר ארבע. ואותו לא קיבלו מהיוונים, או שלאחר שראו את האמת שבחלוקה קטגורית לארבע בכו"כ אופנים סברו וקיבלו את המספר ארבע כיסודי בבריאה, כי כך מראה השכל [והיוונים בזה רק מגלי מילתא כנ"ל].
מה עוד שהוא [המספר] מופיע בפרשת בראשית, כיסודי בתולדות הארץ (והארץ היתה וכו', וביחזקאל ארבע חיות הקודש, וארבעה פנים לאחת, וארבע כנפים לאחת). [יש גם חלוקה לשנים, שמים וארץ, משה ואהרן, לוחות הברית וכו' לרוב, ויש גם חלוקה לשלוש, שלושה אבות, ושלושה רגלים וכו' לרוב, וכמובן אחד אלוקינו וגוי אחד בארץ ואחד היה אברהם ואדם הראשון נברא יחידי. איש לא אמר שארבע הוא המספר היסודי היחיד בבריאה].
וממילא כל עוד שסברו שהמציאות היא ארבעה יסודות, פירשו את התורה לפי זה. מדוע לא. [זה לא שהיוונים מפרשים לנו את התורה, אלא שהשכל מפרש לנו את התורה, ומה משנה מי חשב את השכל הזה ראשון]. ואז גם סברו שזה באה התורה לומר. ואם נתברר לאחר זמן שאין ארבעה יסודות בבריאה הגשמית [עכ"פ לא במשמעות הקדומה], יתפרשו הפסוקים האלה אחרת. מן הסתם ג"כ עם המספר ארבע כיסודי, אבל באופן אחר. [או כנ"ל שנבין את ארמ"ע כחלוקה קטגורית רעיונית בתפיסת עולם המאקרו, ואולי יש פסוקים מהנ"ל שגם באופן זה יוכלו להיות מוסברים יפה, בלי צורך לומר שמדובר על ארמ"ע כיסודות ממש].

יהושפט
הודעות: 1042
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי יהושפט » ב' אוגוסט 05, 2024 8:36 pm

צופה_ומביט כתב:חומר וצורה זה יותר אפיסטמולוגיה מאונטולוגיה [כך כתב כבר הרמב"ם. שאין במציאות חלוקה כזו (כי כל חומר הוא כבר בעל צורה ממילא, ואין צורה בלי נושא הצורה), אלא דעת האדם היא המחלקת ביניהן]. זו תפיסה של המציאות, ולא טענה אודות מה יש.
זו חלוקה מושגית, רעיונית, הגיונית, ולכן - אמיתית. היא לא קשורה להנחות מציאותיות, בנוגע לטבע המציאות.
....
אם נתברר לאחר זמן שאין ארבעה יסודות בבריאה הגשמית [עכ"פ לא במשמעות הקדומה], יתפרשו הפסוקים האלה אחרת. מן הסתם ג"כ עם המספר ארבע כיסודי, אבל באופן אחר. [או כנ"ל שנבין את ארמ"ע כחלוקה קטגורית רעיונית בתפיסת עולם המאקרו, ואולי יש פסוקים מהנ"ל שגם באופן זה יוכלו להיות מוסברים יפה, בלי צורך לומר שמדובר על ארמ"ע כיסודות ממש].

דברים נכוחים מאד!!! [כל האמור בהודעה הנ"ל], וכהרגלו הטוב של הרב צו"מ.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' אוגוסט 05, 2024 10:04 pm

עוד פרק מהנ"ל
קבצים מצורפים
אגרת הקודש המיוחס לרמבן.pdf
(373.14 KiB) הורד 97 פעמים

אברהם שרייבר
הודעות: 219
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ב' אוגוסט 05, 2024 10:24 pm

זאב ערבות כתב:עוד פרק מהנ"ל

עוד הקאה מזבל פרדותיו של גרשום שלום

ונתנו ידידים
הודעות: 1277
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 05, 2024 11:09 pm

צופה_ומביט כתב:(ביאורים שמעתיקים את העניין לגמרי ליסודות/כוחות אחרים שנתגלו כיום, לענ"ד אינם תירוץ מספיק. כלומר הם מצליחים להשאיר את המספר ארבע יסודי ומרכזי בבריאה, אבל קשה מאד לומר שלזה התכוונו הקדמונים במילים ארמ"ע. וכאן צריך כבר הנחות מטא כעין הבית ישי שהקדמונים הוכרחו לדבר בשפה שתובן בזמנם, ולא יכלו להתנסח בצורה שתקדים את זמנם, ולכן אנו טוענים שהם התכוונו למציאות המוכרת כיום, אבל הוכרחו לדבר אחרת, והעיקר הוא המספר ארבע. אי נמי שמעיקרא היסוד המקובל והחשוב הוא המספר ארבע, ולא משנה על מה בדיוק נלביש אותו, כל עוד יש ארבעה יסודות בבריאה).

אני לא מבין למה אנחנו צריכים לומר שלזה התכוונו הקדמונים. יתכן שהם התכוונו להבנה הפילוסופית של ימיהם, מ"מ אנחנו הרוצים לקיים דברי חכמינו ולהעמיד דבריהם באופן שיתאים עם האמת נעתיק את העניין ליסודות/כוחות אחרים שנתגלו כיום.

ובאותו מידה איני מבין למה אין דבריהם אמת, כי הרי סוף סוף ארמ"ע הוא סוג תפיסה של העולם שהוא נכון גם היום, וגם אם הפילוסופיה היוונית חשב שבאמת אלו השרשים של עולם התחתון וגם אם חשבו שיש לזה גלגלים וכו וטעו בכל זאת מ"מ צורת התפיסה עדיין אפשרית ואפשר להשתמש בו לפירוש דברי תורה.

ולמשל דברי הרמב"ן שחושך ע"פ תהום ורוח אלוקים מרחפת וכו יכולים להיות נכונים, כי סוף סוף גם אם הכל נובע מאטומים ומולוקולות שיש בהם אלקטרונים וכו זה הכל השרש אבל עדיין צורת הבריאה יתכן שהוא ברא בתחילתו את ארבעה דברים אלו בצורה זה. וגם מה שהרמבן אמר היולי שאולי אין כזה מציאות כפי ההבנה היוונית (מי אמר שאין כזה...) מ"מ אפשר לפרשו באותו צורה לפי הבנת המדענים של ימיני שהוא ברא איזה מולקול ומזה יצר ועשה את כל הבריאה בצורה המבוארת.
אני מקוה שדברי יצאו מובנים היטב כי כבד לשון אנכי.

יהושפט
הודעות: 1042
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי יהושפט » ב' אוגוסט 05, 2024 11:16 pm

ונתנו ידידים כתב:
צופה_ומביט כתב:(ביאורים שמעתיקים את העניין לגמרי ליסודות/כוחות אחרים שנתגלו כיום, לענ"ד אינם תירוץ מספיק. כלומר הם מצליחים להשאיר את המספר ארבע יסודי ומרכזי בבריאה, אבל קשה מאד לומר שלזה התכוונו הקדמונים במילים ארמ"ע. וכאן צריך כבר הנחות מטא כעין הבית ישי שהקדמונים הוכרחו לדבר בשפה שתובן בזמנם, ולא יכלו להתנסח בצורה שתקדים את זמנם, ולכן אנו טוענים שהם התכוונו למציאות המוכרת כיום, אבל הוכרחו לדבר אחרת, והעיקר הוא המספר ארבע. אי נמי שמעיקרא היסוד המקובל והחשוב הוא המספר ארבע, ולא משנה על מה בדיוק נלביש אותו, כל עוד יש ארבעה יסודות בבריאה).

אני לא מבין למה אנחנו צריכים לומר שלזה התכוונו הקדמונים. יתכן שהם התכוונו להבנה הפילוסופית של ימיהם, מ"מ אנחנו הרוצים לקיים דברי חכמינו ולהעמיד דבריהם באופן שיתאים עם האמת נעתיק את העניין ליסודות/כוחות אחרים שנתגלו כיום.

ובאותו מידה איני מבין למה אין דבריהם אמת, כי הרי סוף סוף ארמ"ע הוא סוג תפיסה של העולם שהוא נכון גם היום, וגם אם הפילוסופיה היוונית חשב שבאמת אלו השרשים של עולם התחתון וגם אם חשבו שיש לזה גלגלים וכו וטעו בכל זאת מ"מ צורת התפיסה עדיין אפשרית ואפשר להשתמש בו לפירוש דברי תורה.

ולמשל דברי הרמב"ן שחושך ע"פ תהום ורוח אלוקים מרחפת וכו יכולים להיות נכונים, כי סוף סוף גם אם הכל נובע מאטומים ומולוקולות שיש בהם אלקטרונים וכו זה הכל השרש אבל עדיין צורת הבריאה יתכן שהוא ברא בתחילתו את ארבעה דברים אלו בצורה זה. וגם מה שהרמבן אמר היולי שאולי אין כזה מציאות כפי ההבנה היוונית (מי אמר שאין כזה...) מ"מ אפשר לפרשו באותו צורה לפי הבנת המדענים של ימיני שהוא ברא איזה מולקול ומזה יצר ועשה את כל הבריאה בצורה המבוארת.
אני מקוה שדברי יצאו מובנים היטב כי כבד לשון אנכי.

אין שום טעם לפי המדע של היום לדבר דווקא על בריאת ארבעה יסודות אלו, וגם כל התמונה היוונית איך הם מתהפכים מאחד לשני ומרכיבים את הכל ונמצאים זה ע"ג זה ועוד ועוד אין לה שןם מקום
בקיצור, אם יש כאן ענין פנימי, זה ענין לעצמו, אבל ליישב זאת כאיזושהי תפיסה פיזיקלית של המציאות זה בלתי אפשרי.

צופה_ומביט
הודעות: 5335
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 05, 2024 11:22 pm

ונתנו ידידים כתב:
צופה_ומביט כתב:(ביאורים שמעתיקים את העניין לגמרי ליסודות/כוחות אחרים שנתגלו כיום, לענ"ד אינם תירוץ מספיק. כלומר הם מצליחים להשאיר את המספר ארבע יסודי ומרכזי בבריאה, אבל קשה מאד לומר שלזה התכוונו הקדמונים במילים ארמ"ע. וכאן צריך כבר הנחות מטא כעין הבית ישי שהקדמונים הוכרחו לדבר בשפה שתובן בזמנם, ולא יכלו להתנסח בצורה שתקדים את זמנם, ולכן אנו טוענים שהם התכוונו למציאות המוכרת כיום, אבל הוכרחו לדבר אחרת, והעיקר הוא המספר ארבע. אי נמי שמעיקרא היסוד המקובל והחשוב הוא המספר ארבע, ולא משנה על מה בדיוק נלביש אותו, כל עוד יש ארבעה יסודות בבריאה).

אני לא מבין למה אנחנו צריכים לומר שלזה התכוונו הקדמונים. יתכן שהם התכוונו להבנה הפילוסופית של ימיהם, מ"מ אנחנו הרוצים לקיים דברי חכמינו ולהעמיד דבריהם באופן שיתאים עם האמת נעתיק את העניין ליסודות/כוחות אחרים שנתגלו כיום.

ובאותו מידה איני מבין למה אין דבריהם אמת, כי הרי סוף סוף ארמ"ע הוא סוג תפיסה של העולם שהוא נכון גם היום, וגם אם הפילוסופיה היוונית חשב שבאמת אלו השרשים של עולם התחתון וגם אם חשבו שיש לזה גלגלים וכו וטעו בכל זאת מ"מ צורת התפיסה עדיין אפשרית ואפשר להשתמש בו לפירוש דברי תורה.

ולמשל דברי הרמב"ן שחושך ע"פ תהום ורוח אלוקים מרחפת וכו יכולים להיות נכונים, כי סוף סוף גם אם הכל נובע מאטומים ומולוקולות שיש בהם אלקטרונים וכו זה הכל השרש אבל עדיין צורת הבריאה יתכן שהוא ברא בתחילתו את ארבעה דברים אלו בצורה זה. וגם מה שהרמבן אמר היולי שאולי אין כזה מציאות כפי ההבנה היוונית (מי אמר שאין כזה...) מ"מ אפשר לפרשו באותו צורה לפי הבנת המדענים של ימיני שהוא ברא איזה מולקול ומזה יצר ועשה את כל הבריאה בצורה המבוארת.
אני מקוה שדברי יצאו מובנים היטב כי כבד לשון אנכי.

לשאלה למה לומר שלזה התכוונו: אה"נ. אפשר גם לא. ואפשר עוד יותר לקרב, כפי שהצעתי.
לגבי לקיים דבריהם באופן שיתאים עם המציאות הידועה לנו: כבר הצעתי בעצמי, רק אמרתי שלא בטוח שבכל מקום יתאים ביאור של חלוקה קטגורית רעיונית היכן שהנושא הוא יסודות ממש, באם יש כזה.
לגבי שדבריהם אמת כפשוטו: הרי הם אמרו שזה ממש יסודות החומר, במציאות, ולא חלוקה הכרתית/קוגנטיבית שלנו, של תפיסתנו, את המציאות [שבימינו חלה לכל היותר בעולם המאקרו, הרחוק מאד מאד מהיסודות].
לגבי היולי: זה ג"כ רעיון יווני הגיוני [לייצר עוד שלב ברצף בין "אין" ל"יש". המאמין בבריאה מאין ליש לא זקוק לזה כלל, אבל גם אין סיבה לא לקבל את זה כאופן הבריאה בפועל. ובסדר ההשתלשלות על פי קבלה ג"כ יש המון שלבי רצף, ולא "אין" ואחריו כל ה"יש" כמות שהוא. מי שלא בנוי על הקבלה, כמו הרמב"ם למשל, כמדומה כן אומר שכל היש נברא הישר מאין. אמנם בתחילת בראשית מתואר להדיא רצף, אפילו לפני בריאת האור, והארץ היתה וכו', ונשאר רק להבין עד כמה רחוק/מפורט לוקחים את העיקרון הזה]. ועכ"פ אדרבה, היום עוד יותר מבינים את זה, לא רק כרעיון פילוסופי מופשט (ועכ"פ שאי אפשר לתפוס, כי א"א לצייר צורה בלי חומר, וחומר שכולו "פוטנציאל", כולו "בכוח", "מוכן לקבל הצורות" כלשון הראשונים) אלא כמציאות, שתואמת לניתוח עומק המציאות שלפנינו [הגם שתיאורי המציאות דהאידנא ג"כ נעשו רחוקים מתפיסה חושית / אינטואיטיבית, עכ"פ הם לא רעיונות פילוסופיים, אלא מתארים תוצאות ניסויים במציאות].

לבי במערב
הודעות: 9497
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 06, 2024 4:15 am

עקביה כתב:נכון. לשיטתו כנראה 4 יסודות - תורה הם.

ותמוהה התמיהה דלעיל.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי זאב ערבות » ש' אוגוסט 24, 2024 1:31 am

ידיעה מענינת על נושא האשכול, ברשימת ספרי הילקוטים והראשונים במדור הציונים שבדקדוקי סופרים החדש משייכים בין ספרי הראשונים את ספר הזהר!
קבצים מצורפים
זהר.jpg
זהר.jpg (211.61 KiB) נצפה 1036 פעמים

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי הוה אמינא » ש' אוגוסט 24, 2024 11:16 pm

יש שם גם מדרשים!
וכן גאונים.
כנראה כל מה שלא היה ידוע מכ"י קודם, נרשם בתיארוך מאחר לתקופת הראשונים.

אליסף
הודעות: 1331
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי אליסף » ג' אוגוסט 27, 2024 4:41 pm

מה אמרו גדולי מקובלי זמנינו על סוגית קדמות הזוהר? ר' י.א. וינטרוב. ר' משה שפירא. ר' יצחק הוטנר?

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' אוגוסט 27, 2024 5:48 pm

מסתמא לא בזבזו זמן בשביל שאלות מחקריות ונידונים מיותרים. ועסקו בדברי חז"ל לגוף תכנם.

צופה_ומביט
הודעות: 5335
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוגוסט 27, 2024 5:57 pm

הוה אמינא כתב:מסתמא לא בזבזו זמן בשביל שאלות מחקריות ונידונים מיותרים. ועסקו בדברי חז"ל לגוף תכנם.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים