עמוד 8 מתוך 11

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ד' מרץ 06, 2024 11:28 pm
על ידי נטורי קרתא
דרומי כתב:ומכאן ההבדל בין חיבור זה לחיבורים אחרים שלא לקחו הסכמה.

הם לא לקחו הסכמה בכלל, והקורא מודע לזה שאין הסכמה לספר זה.

כאן יש הסכמות בתחילת הספר, המטעות את הקורא כאילו יש איזושהי הסכמה מהמסכימים על החיבור המחודש הזה. וזה שקר וכזב והטעייה והונאה.


הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו. סוף סוף הצלחת לזקק טענה מדויקת וקולעת. על פשע זה אכן היה ראוי לצאת נגדו בחרב ובחנית, תהא מיתתו כפרתו.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ד' מרץ 06, 2024 11:32 pm
על ידי דרומי
אכן יצאתי "נגדו" - לא נגד המחבר אלא נגד החיבור. ולכן לא מתאימה כאן הסיומת שהוספת, שהרי החיבור עודנו קיים ועלול להטעות אנשים כשרים ותמימים.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ד' מרץ 06, 2024 11:34 pm
על ידי זאב ערבות
נטורי קרתא כתב:
דרומי כתב:וגם מה שנכתב כאן כאילו ניתנה איזו הסכמה על 'פשוטו של מקרא' הוא שקר. אפשר לראות בספר עצמו כיצד כל ההסכמות מדברות על 'רש"י כפשוטו' בלבד.

[לאחר התפשטות הספר והערעורים הוציאו כל מיני הסכמות למחצה שליש ורביע, שעיקר נקודתם היא שהספר אינו ראוי אך בדיעבד אין לפוסלו מתוך רחמנות על המחבר והמו"ל וכו'].


למרבה הצער בשורה רעה בפי, כל השומע תצילנה אוזניו וינדד שינה מעיניו על הנגע שפשתה בעם. ובכן, לאחר חקירה נמרצת ודרישה מעמיקה בשבע בדיקות וי"ג נפה התגלה לי סוד אפל, הסכת ושמע, שהופיעו לאחרונה ספרים נוספים שאין להם שום הסכמה, גם לא חלקית ואפילו לא ברמז, וביניהם ניתן למנות לא פחות ולא יותר את אוצר מפרשי התורה ואת מקרא מפורש. למי אוי למי אבוי, הלוא על זה היה דווה לבנו.

אכן תגלית מרעישה. כידוע כאשר יש מכון חרדי כגון מכון ירושלים, סומכים על ראש המכון ומנהליו שמבררים מי ומי המשתתפים בעריכת הספרים ושיוציאו דבר מתוקן מתחת ידם וההסכמה היא על המכון ולא על כל ספר וספר היוצא ממנו. כמובן אם המכון הוא המחבר עצמו ואין שם אף אחד אחר אז צריך הסכמה אלא אם כן מדובר בת"ח מפורסם

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ד' מרץ 06, 2024 11:35 pm
על ידי האמת אדרוש
דרומי כתב:בספר עצמו הנמצא כרגע לפניי, לפחות בשני החלקים של בראשית ושמות, יש הסכמות מלאות שבח ותהלה על כך שמגבירים את העיון ברש"י ומדקדקים בלשונו הק' וכו' וכו'.

אין שום מלה אחת של הצדקה והסכמה על פירוש 'פשוטו' באופן אחר מרש"י!

ומכאן ההבדל בין חיבור זה לחיבורים אחרים שלא לקחו הסכמה.

הם לא לקחו הסכמה בכלל, והקורא מודע לזה שאין הסכמה לספר זה.

כאן יש הסכמות בתחילת הספר, המטעות את הקורא כאילו יש איזושהי הסכמה מהמסכימים על החיבור המחודש הזה. וזה שקר וכזב והטעייה והונאה.

אלא שיש ללמד זכות שלא חשבו שצריך הסכמה על כאלה דברים 'פשוטים' (תרתי משמע). ועל זה יצא הקצף, שיש כאן חידושים גדולים ועצומים שדורשים לשבת עליהם שבעה נקיים, ואי אפשר לעשות את זה כלאחר יד ובלי לבקש הסכמה מאף אחד.

מי הוא זה ואיזה הוא שמונע עצמו מספר שיצא מתחת ידו של ת״ח ירא שמים כשרואה שלא טרח לקבל הסכמה? יש מונעים עצמם מללמוד מאוצר מפרשי התורה בגלל כן?
אז אין שום נפקמ״נ מכל זה.

ובכלל, אולי תפרט על איזה מן הראשונים צריכים לישב עליו שבעה נקיים? הרוקח?

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ד' מרץ 06, 2024 11:39 pm
על ידי דרומי
מה הדמגוגיה הזאת?

וכי למי נאמר "חכמים הזהרו בדבריכם" - למי שאינם יראי שמים?

וכי לא מצינו יראי שמים שיצאה תקלה מתחת ידיהם?

והוא רחום יכפר.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ד' מרץ 06, 2024 11:48 pm
על ידי זאב ערבות
דרומי כתב:אכן יצאתי "נגדו" - לא נגד המחבר אלא נגד החיבור. ולכן לא מתאימה כאן הסיומת שהוספת, שהרי החיבור עודנו קיים ועלול להטעות אנשים כשרים ותמימים.

תנוח דעתך, כפי שכתבתי כבר לעיל, אנשים תמימים לא ישימו לב שיש איזושהי בעיה ויעברו לסדר היום. יש הרבה ספרים בעייתים שמסתובבים אצל אנ"ש ואיש אינו נותן דעתו עליהם, אך עם הגענו עד הלום מדוע שלא נאסור את כל הספרים המכריזים בעמוד השער יחי בין אם יש להם או אין להם הסכמה.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 12:09 am
על ידי הרואה
איש_ספר כתב:ברשותכם, אני מרגיש חובה לכתוב משהו בסגנון אחר.

כבר כתבתי את תחושתי ('עמדה' זו מילה מגוכחת בהקשר של הדובר הקטן והנושא הענק), שגניזת החומש היתה צודקת לגמרי. הפירוש הוא לא מינות חלילה, הפירושים מיוסדים ע"ד ראשונים ואחרונים, וגם הנסיון לכתוב פירוש מלוקט ע"ד הפשט כבר זכה להסכמת גדולים (כפי שהראה הרב חברא). אבל הצלחתו זו קלקלתו, הוא התפשט מאד והיתה סכנה מוחשית שבשל בהירותו ונגישותו, הוא עומד להתקבל כספר ממנו יורו מקרא, מלמדים ומורות, ועם זה אסור היה בשו"א להשלים, ואם הפתרון הוא גניזת החיבור, אין מנוס. זו הגישה הקרובה לליבי.

[לחדד קצת את האבחנה, דובר על הכנסת החומש לאוצר, לבסוף משום מה הסתייע. לענ"ד למרות ההזדהות עם הביקורת, אין בכך שום בעיה. יש באוצר ספרים 'חריגים' הרבה יותר, ואין סיבה שלא יהיה גם ספר זה, שודאי אפשר להפיק ממנו גם תועלת גדולה. וכאמור הביקורת והצעדים שהיו צריכים להינקט, הרי זה רק כדי לבלום את התפשטתו והתקבלותו כספר יסודי].

(וזה לכבוד הרב להתהלך, שנראה שאינו 'סובל' במיוחד מעיסוק בו. יצא לי לקרוא ולשמוע (בקול הלשון) כמה משיעוריו, לצד דברים מקוריים ונפלאים שיש שם, עוד יש שם דברים שקשה לי לשומען ממש, ובמקו"א (סביב העקידה) סגרתי את השיעור וחסל. (וכיון שאני לא הולך לתת דוגמאות, לכן אני מסייג ומדבר על עצמי וטעמי בלבד). לטעמי לפי שום נוסח א"א לקרוא להם מינות, חלילה חלילה, אבל אוי ואבוי אם היה יוצא חומש כששוליו מלאים דברים בסגנון זה, ומלמדים היו מציעים ממנו לילדים ומורות לתלמידותן, לטעמי היה ראוי לגזור תענית על דבר כזה).

היתה מערכה שלימה סביב החומש, אומרים שלצד ביקורת כדרכה של תורה נעשו גם דברים נוראים. טרור אכזרי, הכפשות והוצאת ש"ר באותיות של קידוש לבנה. אני כותב 'אומרים', לא כדי לרחוץ בנקיון כפים, אלא משום שאני באמת לא יודע. לא הייתי שם, ולא הייתי ליד. אומרים שהמנוח יכל להשלים עם גניזת מפעל חייו, אבל לא יכל להשלים עם הצגתו כפושע ישראל מסית ומדיח. כבר בשעת הפולמוס הוא נפל למשכב כנראה מעוגמ"נ, והשנה גם קיבל סרטן וחלי"ש.

אדם שרגליו או רגלי אבותיו עמדו בהר סיני, אין לו את הזכות לשתוק מול דבר מחריד שכזה. ת"ח נופל למשכב כשהקרובים מתארים שהוא מנוקב ככברה מחיצים מורעלים שננעצו בו, ולבסוף מסיים את חייו באופן כזה. אין מילים לתאר תועבה שכזו. וכיון שאומרים שנעשתה בציבור הרי אם ידינו לא שפכו את הדם הזה, האם נוכל לומר עיננו לא ראו?


היתה לי תחושה שבשל סופו הטראגי ובשל עוולות נוראות שנעשו כלפיו, מנסים להשתיק כל סוג של ביקורת. ולכן כתבתי מה שכתבתי למעלה, אבל חלילה לי לחפות על עושי רשעה, ואם כי מה אני ומה חיי, אבל איסור חנופה נוהג בכל, ולא תחניפו את הארץ. וגם אני מבני אברהם יצחק ויעקב.

דברי טעם, אני לפחות פעם ראשונה קורא ביקורת עניינית כלשהי על החומש.
רק לא הבנתי איפה החומש הזה היה כל כך נפוץ, עד השנה האחרונה לא ראיתי אותו בשום מקום לא בבתי כנסת ולא בחנויות ספרים...
להערכתי לולא השקר שהומצא שזה נכתב ע"י ר' אורי הולצמן שגם הוא (שקר כבר יותר ותיק) בסך הכל שליח של מכון מנדל ושאר קונספירציות דמעות של מלאכים וקווי נאקה וצווחה שכל המגדיל שם לשונו הרי זה משובח לא היה יוצא שום מכתב נגד הספר הזה, כי גם הרבנים המתנגדים מסתמא לא היו נתקלים בו וגם אם כן לא היו מוצאים בו פסול בוודאי לא בעיון קל, וגם אם במקרה כן עדיין יש בכל בית כנסת שני עשרות ספרים גרועים מזה גם לשיטתם.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 12:24 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
דרומי - אתה חסיד חב"ד, נכון?
איפוא ההסכמה לספרי - לקוטי שיחות, ספרי המאמרים, פוקח עוורים, אגרות קודש (כל הכרכים, מאת כל הקדושים), צמח צדק, ושאר כל הקונטרסים היוצאים יום יום מבית קה"ת?

בקיצור, טענה נוחה עד למאד, שאינה עומדת בכור המבחן.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:02 am
על ידי זאב ערבות
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דרומי - אתה חסיד חב"ד, נכון?
איפוא ההסכמה לספרי - לקוטי שיחות, ספרי המאמרים, פוקח עוורים, אגרות קודש (כל הכרכים, מאת כל הקדושים), צמח צדק, ושאר כל הקונטרסים היוצאים יום יום מבית קה"ת?

בקיצור, טענה נוחה עד למאד, שאינה עומדת בכור המבחן.

שלא נדבר על מאות הספרים שנכתב בעמוד השער אדמו"ר שליט"א ללא שום דבר מזהה באיזה אדמו"ר מדובר (כמובן פרט לאנ"ש) ובעצם כל אחד יכול להדפיס ספר כזה ולכתוב אדמו"ר שליט"א בשער

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:24 am
על ידי תוכן
מעט דבש כתב:
תוכן כתב:
מעט דבש כתב:כוונתך שגם בפירוש המשנה לא כתב הרמב"ם את דעתו האמיתית?

כוונתי שגם במשנה פעמים כתב כך ופעמים כך

תוכל להראות לנו את ה'סתירות' בפירוש המשנה?


במורה נבוכים ח"א פע"א כתב הרמב"ם וז"ל:
אבל הפנים האמתיים אצלי והוא הדרך המופתי אשר אין בו ספק, שיקויים מציאות השם ואחדותו והרחקת הגשמות בדרכי הפילוסופים, אשר הדרכים ההם נבנים על קדמות העולם, לא שאני מאמין בקדמות העולם ולא אקבל מהם זה, אבל בעבור שבדרך ההוא יתאמת המופת כו'. ולזה תמצאני לעולם במה שחברתיו בספרי התלמוד כשיזדמן לי זכרון יסודות הדת, ‏ואבוא לדבר בקיום מציאות השם שאני אקיימנה במאמרים נוטים לצד הקדמות, אין זה שאני מאמין בקדמות, ‏אמנם אני רוצה שאקיים מציאותו ית' באמונתנו בדרך מופתי שאין מחלוקת בו בשום פנים.


כאן כותב בפירוש שמה שיכתוב בספרי התלמוד, וכנראה כוונתו לפירוש המשניות, על קדמות העולם, אין זה דעתו האמיתית. ואכן בתחילה לא כתב בהקדמתו לפרק חלק דבר על שהעולם נברא, ורק הוסיף דבר זה אחר כך, ראה מהדורת ר' יצחק שילת.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:34 am
על ידי תוכן
איש_ספר כתב:היתה מערכה שלימה סביב החומש, אומרים שלצד ביקורת כדרכה של תורה נעשו גם דברים נוראים. טרור אכזרי, הכפשות והוצאת ש"ר באותיות של קידוש לבנה. אני כותב 'אומרים', לא כדי לרחוץ בנקיון כפים, אלא משום שאני באמת לא יודע. לא הייתי שם, ולא הייתי ליד. אומרים שהמנוח יכל להשלים עם גניזת מפעל חייו, אבל לא יכל להשלים עם הצגתו כפושע ישראל מסית ומדיח. כבר בשעת הפולמוס הוא נפל למשכב כנראה מעוגמ"נ, והשנה גם קיבל סרטן וחלי"ש.

אדם שרגליו או רגלי אבותיו עמדו בהר סיני, אין לו את הזכות לשתוק מול דבר מחריד שכזה. ת"ח נופל למשכב כשהקרובים מתארים שהוא מנוקב ככברה מחיצים מורעלים שננעצו בו, ולבסוף מסיים את חייו באופן כזה. אין מילים לתאר תועבה שכזו. וכיון שאומרים שנעשתה בציבור הרי אם ידינו לא שפכו את הדם הזה, האם נוכל לומר עיננו לא ראו?


היתה לי תחושה שבשל סופו הטראגי ובשל עוולות נוראות שנעשו כלפיו, מנסים להשתיק כל סוג של ביקורת. ולכן כתבתי מה שכתבתי למעלה, אבל חלילה לי לחפות על עושי רשעה, ואם כי מה אני ומה חיי, אבל איסור חנופה נוהג בכל, ולא תחניפו את הארץ. וגם אני מבני אברהם יצחק ויעקב.


אני מוחה על כל דבריך מהחל ועד כלה. לא נעשו פה דברים נוראיים. ת"ח אמר שהחיבור יצא מתח"י בית מדרש הגר"א בוגר מנדל, אחר אמר שהחיבור נכתב על ידי ר' אורי הולצמן. אלו לא האשמות 'נוראיות'. לא נעשה פה טרור פיזי נגדו בשום צורה ובשום דרך. אחרי שהדברים התבהרו, הבינו כולם שהבעיה עם החיבור לא עם המחבר. לטעון שהמחבר שהיה מוקף אוהבים ומעריצים ובני משפחה אוהבים, נשבר לרסיסים מהביקורת, זה פשוט שקר!

כמובן, שאין זה מצדיק לשניה לבייש אותו ולבזות אותו, והעושה כן במזיד אין לו חלק לעולם הבא, אבל לטעון שההכפשות האלו גרמו לחוליו, זה הבל הבלים. אדם בריא מסוגל להתמודד עם ביקורת, אפילו אם היא קשה ולא נחמדה, ובטח בטח, כשהוא מוקף סביבה תומכת.

כל הדיבורים האלו, הם סך הכל ניצול של המצב כדי לנטרל את הביקורת על פשוטו של מקרא.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:37 am
על ידי התמים
זאב ערבות כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דרומי - אתה חסיד חב"ד, נכון?
איפוא ההסכמה לספרי - לקוטי שיחות, ספרי המאמרים, פוקח עוורים, אגרות קודש (כל הכרכים, מאת כל הקדושים), צמח צדק, ושאר כל הקונטרסים היוצאים יום יום מבית קה"ת?

בקיצור, טענה נוחה עד למאד, שאינה עומדת בכור המבחן.

שלא נדבר על מאות הספרים שנכתב בעמוד השער אדמו"ר שליט"א ללא שום דבר מזהה באיזה אדמו"ר מדובר (כמובן פרט לאנ"ש) ובעצם כל אחד יכול להדפיס ספר כזה ולכתוב אדמו"ר שליט"א בשער

תמהני עליך ר' זאב על טענה כזאת שלא מן העניין
היכן ראית כזה ספר היוצא מיד קה"ת?
(אלא א"כ נתכוונת לספרי חסידות בני זמנינו סתם, הודעת לפ"ב נתייחסה לקה"ת)

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:44 am
על ידי התמים
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דרומי - אתה חסיד חב"ד, נכון?
איפוא ההסכמה לספרי - לקוטי שיחות, ספרי המאמרים, פוקח עוורים, אגרות קודש (כל הכרכים, מאת כל הקדושים), צמח צדק, ושאר כל הקונטרסים היוצאים יום יום מבית קה"ת?

בקיצור, טענה נוחה עד למאד, שאינה עומדת בכור המבחן.

האם אחד מן הספרים שציינת הינו ספר פרשנות לספר יסוד ביהדות? הוא נקרא בשם המייצג פרשנות יסודית ובסיסית ביהדות? האם צריך הרבי מליובאוויטש הסכמה מרב כל שהוא כדי לפרסם את מכתביו האישיים? האם מישהו היה מונע מהמנוח ז"ל לפרסם את חידושיו בשם ניכר יותר?

קושייתך דמגוגית להפליא כביכול דרש ר' דרומי מכל מח"ס באשר הוא המוציא ספר ליתן הסכמה, בעודך מתעלם לחלוטין מהעובדה שמדובר כאן בפרשנות למקרא
(יכלת כמובן להקשות סתם מספרי שיעורי ר' נחום או שיעורי ר' שמואל או חלק ניכר מהספרים ב200 שנה האחרונות, לא ראיתי הסכמות בשערם, למה מועיל האד הומינם?)

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:47 am
על ידי זאב ערבות
התמים כתב:תמהני עליך ר' זאב על טענה כזאת שלא מן העניין
היכן ראית כזה ספר היוצא מיד קה"ת?
(אלא א"כ נתכוונת לספרי חסידות בני זמנינו סתם, הודעת לפ"ב נתייחסה לקה"ת)

אכן לכך התכוונתי ובאתי להוסיף על דבריו ולא התכוונתי לספרי קה"ת. היום כמעט כל חסידות מוציאה לאור את ספרי האדמו"ר ואלא אם כן אתה מהחסידות אי אפשר לדעת במי מדובר, לפעמים יש איזה מספר טלפון מאחרי עמוד השער.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:50 am
על ידי התמים
חושבני שספר בשם שיחות אדמו"ר שליטא לא יתפוס אף יהודי תמים לחשוב שכאן נכתבים כללי היהדות

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:52 am
על ידי זאב ערבות
התמים כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דרומי - אתה חסיד חב"ד, נכון?
איפוא ההסכמה לספרי - לקוטי שיחות, ספרי המאמרים, פוקח עוורים, אגרות קודש (כל הכרכים, מאת כל הקדושים), צמח צדק, ושאר כל הקונטרסים היוצאים יום יום מבית קה"ת?

בקיצור, טענה נוחה עד למאד, שאינה עומדת בכור המבחן.

האם אחד מן הספרים שציינת הינו ספר פרשנות לספר יסוד ביהדות? הוא נקרא בשם המייצג פרשנות יסודית ובסיסית ביהדות? האם צריך הרבי מליובאוויטש הסכמה מרב כל שהוא כדי לפרסם את מכתביו האישיים? האם מישהו היה מונע מהמנוח ז"ל לפרסם את חידושיו בשם ניכר יותר?

קושייתך דמגוגית להפליא כביכול דרש ר' דרומי מכל מח"ס באשר הוא המוציא ספר ליתן הסכמה, בעודך מתעלם לחלוטין מהעובדה שמדובר כאן בפרשנות למקרא
(יכלת כמובן להקשות סתם מספרי שיעורי ר' נחום או שיעורי ר' שמואל או חלק ניכר מהספרים ב200 שנה האחרונות, לא ראיתי הסכמות בשערם, למה מועיל האד הומינם?)

כמדומני שזה פירוש לספר פירוש יסוד למקרא

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:01 am
על ידי בינה להבין
בנוגע התפשטות החומש עם איזה אג'נדה, לפי המונח בזיכרוני 'רש"י כפשוטו" בשעתו זכה להתפשטות הרבה יותר מ'פשוטו של מקרא'
ועד היום אני מכיר כמה בתי מדרשים שיש בהם הרבה סטים מרש'י כפשוטו ומהחומש יש רק אחד או שניים

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:17 am
על ידי הפצת המעיינות
תוכן כתב: לטעון שהמחבר שהיה מוקף אוהבים ומעריצים ובני משפחה אוהבים, נשבר לרסיסים מהביקורת, זה פשוט שקר!

אדם בריא מסוגל להתמודד עם ביקורת, אפילו אם היא קשה ולא נחמדה, ובטח בטח, כשהוא מוקף סביבה תומכת.

נהניתי מהטענה המלומדת חד משמעית ומאד מציאותית... ובפרט כשהאוהבים ומעריצים עצמם פגועים וכאובים כמו המחבר

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:34 am
על ידי התמים
זאב ערבות כתב:
התמים כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דרומי - אתה חסיד חב"ד, נכון?
איפוא ההסכמה לספרי - לקוטי שיחות, ספרי המאמרים, פוקח עוורים, אגרות קודש (כל הכרכים, מאת כל הקדושים), צמח צדק, ושאר כל הקונטרסים היוצאים יום יום מבית קה"ת?

בקיצור, טענה נוחה עד למאד, שאינה עומדת בכור המבחן.

האם אחד מן הספרים שציינת הינו ספר פרשנות לספר יסוד ביהדות? הוא נקרא בשם המייצג פרשנות יסודית ובסיסית ביהדות? האם צריך הרבי מליובאוויטש הסכמה מרב כל שהוא כדי לפרסם את מכתביו האישיים? האם מישהו היה מונע מהמנוח ז"ל לפרסם את חידושיו בשם ניכר יותר?

קושייתך דמגוגית להפליא כביכול דרש ר' דרומי מכל מח"ס באשר הוא המוציא ספר ליתן הסכמה, בעודך מתעלם לחלוטין מהעובדה שמדובר כאן בפרשנות למקרא
(יכלת כמובן להקשות סתם מספרי שיעורי ר' נחום או שיעורי ר' שמואל או חלק ניכר מהספרים ב200 שנה האחרונות, לא ראיתי הסכמות בשערם, למה מועיל האד הומינם?)

כמדומני שזה פירוש לספר פירוש יסוד למקרא

והיכן ראית מישהו המוחה על ספרים המפרשים פרשן? רשי כפשוטו עצמו התקבל בלא שום מחאה

(איני תופס אף צד בנושא הדיון עצמו, לא עיינתי ולא קראתי)

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 3:19 am
על ידי זאב ערבות
התמים כתב:והיכן ראית מישהו המוחה על ספרים המפרשים פרשן? רשי כפשוטו עצמו התקבל בלא שום מחאה
(איני תופס אף צד בנושא הדיון עצמו, לא עיינתי ולא קראתי)

טוב שכתבת את השורה התחתונה. כל מה שעשיתי זה להגיב לדבריך שאין בדוגמאות שהביא לפ"ב ראיה לספר יסוד, אז הבאתי דוגמא לספר יסוד. כמובן שאין למחות על הספר הנ"ל ולא זו היתה כוונתי.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 5:17 am
על ידי לוצאטי
תוכן כתב:
איש_ספר כתב:היתה מערכה שלימה סביב החומש, אומרים שלצד ביקורת כדרכה של תורה נעשו גם דברים נוראים. טרור אכזרי, הכפשות והוצאת ש"ר באותיות של קידוש לבנה. אני כותב 'אומרים', לא כדי לרחוץ בנקיון כפים, אלא משום שאני באמת לא יודע. לא הייתי שם, ולא הייתי ליד. אומרים שהמנוח יכל להשלים עם גניזת מפעל חייו, אבל לא יכל להשלים עם הצגתו כפושע ישראל מסית ומדיח. כבר בשעת הפולמוס הוא נפל למשכב כנראה מעוגמ"נ, והשנה גם קיבל סרטן וחלי"ש.

אדם שרגליו או רגלי אבותיו עמדו בהר סיני, אין לו את הזכות לשתוק מול דבר מחריד שכזה. ת"ח נופל למשכב כשהקרובים מתארים שהוא מנוקב ככברה מחיצים מורעלים שננעצו בו, ולבסוף מסיים את חייו באופן כזה. אין מילים לתאר תועבה שכזו. וכיון שאומרים שנעשתה בציבור הרי אם ידינו לא שפכו את הדם הזה, האם נוכל לומר עיננו לא ראו?


היתה לי תחושה שבשל סופו הטראגי ובשל עוולות נוראות שנעשו כלפיו, מנסים להשתיק כל סוג של ביקורת. ולכן כתבתי מה שכתבתי למעלה, אבל חלילה לי לחפות על עושי רשעה, ואם כי מה אני ומה חיי, אבל איסור חנופה נוהג בכל, ולא תחניפו את הארץ. וגם אני מבני אברהם יצחק ויעקב.


אני מוחה על כל דבריך מהחל ועד כלה. לא נעשו פה דברים נוראיים. ת"ח אמר שהחיבור יצא מתח"י בית מדרש הגר"א בוגר מנדל, אחר אמר שהחיבור נכתב על ידי ר' אורי הולצמן. אלו לא האשמות 'נוראיות'. לא נעשה פה טרור פיזי נגדו בשום צורה ובשום דרך. אחרי שהדברים התבהרו, הבינו כולם שהבעיה עם החיבור לא עם המחבר. לטעון שהמחבר שהיה מוקף אוהבים ומעריצים ובני משפחה אוהבים, נשבר לרסיסים מהביקורת, זה פשוט שקר!

כמובן, שאין זה מצדיק לשניה לבייש אותו ולבזות אותו, והעושה כן במזיד אין לו חלק לעולם הבא, אבל לטעון שההכפשות האלו גרמו לחוליו, זה הבל הבלים. אדם בריא מסוגל להתמודד עם ביקורת, אפילו אם היא קשה ולא נחמדה, ובטח בטח, כשהוא מוקף סביבה תומכת.

כל הדיבורים האלו, הם סך הכל ניצול של המצב כדי לנטרל את הביקורת על פשוטו של מקרא.

כֵּן דֶּרֶךְ אִשָּׁה מְנָאָפֶת
אָכְלָה וּמָחֲתָה פִיהָ וְאָמְרָה לֹא פָעַלְתִּי אָוֶן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 6:53 am
על ידי חברא
לגבי ההסכמות:
כבר הבאתי לעיל שההסכמה של העדה החרדית ניתנה בפירוש גם ל'פשוטו של מקרא', וכן של האדמו"ר מרחמסטריוקא.
רק שהרב 'דרומי' טוען שלא מספיק 'הסכמה' סתם, אלא צריכים הסכמה לרעיון הנועז לפרש לא כמו רש"י, וכלשונו:
אין שום מלה אחת של הצדקה והסכמה על פירוש 'פשוטו' באופן אחר מרש"י!

ובכן, הרעיון הנועז הזה (שעוקר את כל יסודות הדת), כבר זכה להסכמות לפני 200 שנה מגדולי הדור (גם אם הם לא בדיוק רבותיו של הרב 'דרומי').
וההסכמות שם הם בהחלט על הרעיון לכשעצמו, לבאר את המקרא על פי מפרשי הפשט, ולאו דוקא על החיבור המדובר שם גופו.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 7:31 am
על ידי נטורי קרתא
התמים כתב:קושייתך דמגוגית להפליא כביכול דרש ר' דרומי מכל מח"ס באשר הוא המוציא ספר ליתן הסכמה, בעודך מתעלם לחלוטין מהעובדה שמדובר כאן בפרשנות למקרא

הוא אכן דרש זאת מכל מחבר ספר, בשם איזו "תקנה" מומצאת. והוא הוסיף וטען, בשם ההגיון הטהור, שבעוד על ספרי הלכה מספיקה הסכמה של רבנים ומו"צים, הרי שבספרים כאלה צריך הסכמה של "אישים יותר כלליים".

דרומי כתב:יש תקנה קדומה שלא להוציא ספר בלי הסכמות. בנידון דידן החיבור יצא ללא כל הסכמות, כידוע (ההסכמות ניתנו לפירוש "רש"י כפשוטו", ולא לפירוש הנידון כאן! והיתה הונאת הציבור בזה שצירפו ההסכמות כאילו הן מתייחסות גם לפירוש "פשש"מ"). ועד לרגע זה ככל הידוע לי לא ניתנה הסכמה של ממש (איני מדבר על דברי התעוררות ורחמנות על המחבר והמו"ל וכו', אלא הסכמה כפשוטה על תוכן החיבור).

אך השאלה הגדולה היא - מכאן ולהבא! - באמת מי הוא הראוי להסכים על ספרים כגון אלו.

[על ספרי הלכה כבר הורגלנו שיש רבנים ומו"צים וכו'. אך על ספרים בסגנון הזה צריך הסכמה מאישים יותר כלליים שראויים לתואר "איש האשכולות". ולדאבוננו אישים אלו הולכים ומתמעטים, ולאידך הפלגנות בתוך הציבור אינה מאפשרת שיהיה אחד הראוי על הכל. לדוגמא, הגר"ש אלתר שליט"א ראוי לענ"ד להיחשב כ'איש האשכולות' והיה ראוי לבקש ממנו הסכמה רצינית על כזה סוג של ספר. אך כמובן שמו"ל שיעשה כך יצא שכרו בהפסדו. באופן דומה, גם הגר"מ מאזוז שליט"א ראוי לכאורה לתת הסכמה רצינית, אלא שגם פה לא בטוח שזה יהיה ריווחי. ודו"ק].

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 7:39 am
על ידי נטורי קרתא
לוצאטי כתב:כֵּן דֶּרֶךְ אִשָּׁה מְנָאָפֶת
אָכְלָה וּמָחֲתָה פִיהָ וְאָמְרָה לֹא פָעַלְתִּי אָוֶן

הטענה שלו שונה. הוא כלל לא מכחיש את חלקו ותרומתו לעניין, ולדבריו היה עושה זאת גם עכשיו, למען הצלת הדור.
טענתו היא הכחשת המציאות קלאסית. הוא טוען בבירור, על סמך חזקת "לא ראיתי", שכל מסע הטרור לא התקיים מעולם. כל הכתבות בעיתונות, כל הפשקווילים, הכרוזים וכיו"ב, כל אלה הם לא "טרור פיזי", והמחבר מבחינתו רשאי להתעלם מהם.
לפי המידע העלום שברשותו ולפי מיטב הכרתו, למחבר (אותו הוא לא פגש מימיו) לא נשבר הלב, והוא בכלל לא היה צריך להתייחס לכל רעשי הרקע.
אבל מאידך, במשך כל השנים (גם באשכול הנוכחי) הכותב עצמו מתייחס להודעות של כותבים אנונימיים בפורום נגדו בתור השמצות והכפשות ובמונחים של סבל וקרבן.

בתחילת הוויכוח סברתי שהוא מיתמם. כעת ברור לי שזה לא המקרה. לדאבון הלב, הוא אכן מאמין לגרסתו.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 9:49 am
על ידי איש_ספר
אחד מהכותבים הותיקים והמוערכים כאן, שלח לי את הדברים הבאים, מסיבותיו שלו הוא לא רוצה להעלותם בשמו:

אין לי מושג מי עשה ולמה עשה ומה המניעים של כל או"א, אני ניזון בעיקר מפורום דנן.

אבל גם באשכול זה רואים בעיני בשר דרכי כחש ורמיה.

טוענים שהכל התחיל בדרשת הגרב"ש לרפו"ש, והוא טען שהספר נכתב ע"י ביהמ"ד הגר"א, וזה אינו, וכיון שנפל היסוד נפל הבנין, וכל המערכה בטעות יסודה.

והרי זה שקר גלוי. מבואר להדיא בדברי הגרב"ש שאין עיקר טענתו על החומש זה שנכתב ע"י ביהמ"ד ההוא, אלא מפני שראה במו עיניו יותר ממאה שינויים בדברים יסודיים, וממילא רואה בזה פירצה [אשר לדעתו הרב שך היה מוחה ע"ז].

מלבד זה יש לו טענות על אלו שנחלקו על הרמב"ם, וטענו שאינו מוכרח שעין תחת עין ממון הוא הלל"מ, ולדעתו זוהי פירצה חמורה [ולדעתו הרב שך היה מוחה ע"ז], ומגיב ע"ז בחריפות ומביא עובדא מהחזו"א.

כיון שהעידו לו שהחיבור פשוטו של מקרא קשורה לאלו שאמרו את הנ"ל, ממילא מצרף את ב' הפירצות ביחד, כרוך ותני. אילו היה יודע שאין קשר בין הדברים היה מחלקם לב' פירצות שונות, ותו לא מידי.

משל למה"ד, מומחה לליקויי בנייה יודע על חברת בנייה שמתנהגת ברשלנות ומסכנת חיים, ומתריע לשומעיו להתרחק מהם ומבניינם. יום אחד נזדמן לאולם שמחות בעיר אחרת, תוך כדי שמאחל מז"ט לאבי החתן שם לב לסדק בריצפה. התעוררו חשדיו, והתחיל לערוך בדיקה מקיפה, ולחרדתו מצא עשרות לקויים בבנין, אשר הביאו אותו למסקנא ברורה שסכנה להישאר בבנין ולו לזמן קצר. תוך כדי בדיקתו נאמר לו ע"י מישהו שהבנין הזה נבנה ע"י חברת בנייה פלונית, הלא היא החברה שמפניה הוא מתריע תמיד.

בראותו את הסכנה החליט לעשות מעשה, ביקש את הרמקול מה'בעל מנגן', וקם על כסא באמצע באולם, וזעק בקול גדול 'רבותי סכנה!', ותיאר להם שמצא ליקויי בנייה רבים באולם, ויש להזדרז לצאת. כמובן תוך כדי דבריו הוסיף שהאולם הזה נבנה ע"י חברת בנייה פלונית, ושידע הציבור ויזהר מכל מה שיצא מתחת ידם וכו'.

מתוך ציבור החוגגים היו כאלו עם קצת מבינות בתחום, בדקו אחריו ומצאו עוד ועוד ליקויים בבנין, והחרו החזיקו אחריו לזרז את הציבור לצאת ויפה שעה אחת קודם.

בעל האולם בראותו את הנהירה החוצה, הבין שהדבר יעלה לו ביוקר, התחיל לצעוק בגרון ניחר שהדבר אינו נכון והבנין נבנה ע"י חברה אחרת בכלל. והרי כל מה שהתחילו למשמש ולפשפש הוא מחמת דברי המומחה ההוא, והרי דבריו בטעות יסודם.

כל השומע ילעג, וכי מה איכפת לנו מי בנה את הבנין, אחרי שהמומחה והבאים אחריו מצאו ליקויים, אנחנו בורחים. וגם מהחברה ההיא אנו נזהרים כמו אש, אחרי דברי המומחה, גם אם את הבנין הזה הם לא בנו.


Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 10:01 am
על ידי איש_ספר
ועוד חבר חשוב מכאן כתב לי באישי (רציתי לשאול בפומבי למה אנשים מפחדים לכתוב בשמם, אבל כמובן שמי שקורא את האשכול הזה, קושיא מעיקרא ליתא..)
אני לכשעצמי מתענג על הספר פשוטו של מקרא, אבל בד בבד משתדל שהוא לא יהיה בהישג יד של ילדיי.
מי שגדל על ברכי פירוש רש"י, ואח"כ המשיך להגות במדרשי חז"ל, שוב יכול לקבל תועלת גדולה מהחיבור פשוטו של מקרא.

הרי ברור שאם היה יוצא לאור בספר נפרד, עם כריכה שחורה, בכתב רש"י, ונקרא שמו בישראל 'לקט ביאורים בדרך הפשט', לא היו יוצאים נגדו.
אבל כשנדפס ביחד עם החומש, באותיות מרובעות מנוקדות [אפילו הפירוש הנפלא רש"י כפשוטו לא זכה לינקד], באופן שלצעירי הצאן יותר קל לקרוא את הפשוטו של מקרא מאת פירוש רש"י, הרי זה גורם ממילא שההסתכלות הפשוטה הוא שהבסיס הוא 'פשוטו של מקרא', ופירש"י מהווה קומה נוספת מעליה, ואח"כ מגיע תורם של מדרשי חז"ל.

יש לדעת, ילדים רגישים לניואנסים יותר ממבוגרים. וודאי שמבוגרים שאצלם הספר לא מהווה בעיה, בהשתלבו במכלול הנתונים שיש להם כבר בראש, לא יכולים לשער את עוצמת הרושם הסמוי על ילדים וכדו'.
[כמובן וכפשוט, שהמוציאים לאור יכולים להיות ת"ח עצומים בקיאים בכ"ד ספרים בכל אופני הפרד"ס, ואצלם החיבור פשוטו של מקרא הוא בבחינת דובדבן שבקצפת, אבל אופן וצורת הדפסת החבור מראה שחסר להם הבנה בדרכי החינוך, עכ"פ לטעמם של גדולי בתי הדין של הציבור החרדי.]

לגבי הטענה שנטענת שיש מהרבנים שיצאו נגד החיבור שהם בבחינת בורים ועמי הארץ בסוגיית לימוד המקרא. אדרבה, דוקא הסתכלותם על החיבור הוא כמבט של ילד, תינוק דלא חכים ולא טיפש, ואם אצלם זה עורר זעזוע זה סימן שהרושם שהחיבור יכול לעשות על ילדים, יכול להיות הרסני, גם אם אנחנו המבוגרים לא מבינים את זה.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 10:23 am
על ידי איש_ספר
יש כאן קצת ויכוח מוזר:

האם היה טירור, האם מה שנעשה חשוב טירור, האם מה שנעשה מפיל למשכב וכו' וכו'.

גם מי שמתנער מטירור מתקשה לגנות, שמא בכך הוא יתן תוקף לאירועים שהוא מטיל ספק באמיתותם.

יש לי הצעה נאיבית. אולי יש כאן מישהו שמתנדב ויכול לכתוב מה הן העובדות. את הפרשנות תשאירו לדיון נפרד.

למשל:

א. ביום זה וזה עמד חכם פלוני ואמר על הספר כך וכך ועל מחברו כך וכך
ב. ביום אחר עמד אנונימי וזעק בקו זעקת התורה בנוסח כזה וכזה
ג. ביום נוסף, הוציאו ב"ד של מקום פלוני מכתב ושם כתבו על הפירוש ועל מחברו גם יחד כך וכך.
ד. ביום אחר באו לבית של פלוני וצעקו שם ואמרו כך וכך.

כמובן זו לא ועדת חקירה ממלכתית, ולא צריך תאריכים מסודרים לכל מאורע ובכ"ז תיאור שיתן תמונה רחבה ככל הניתן.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 10:26 am
על ידי עקביה
אפשר אולי להסכים עם הביקורת שבתגובה האחת לפני האחרונה, אבל כמו בחרם על ספרו של ר' נתן קמינצקי, המבקרים עובדים בשיטת "מה שלא שואה לא קיים", ובשיטה זו אין חכמה ואין תבונה ואין עצה, אבל יש פסילה גורפת של הספר, הצגתו כדברי מינות, וממילא גם פסילתו של המחבר.
(אין לי ידיעות מיוחדות על ההתנהלות של המחרימים. זה הרושם שקיבלתי ממה שקראתי בפורום).

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 10:53 am
על ידי נטורי קרתא
במחאה הראשונה בחוה"מ סוכות תשפ"ב אמר הגרב"ש דויטש שהוא ראה במו עיניו יותר ממאה שינויים בדברים יסודיים, אבל לא פירט.
חודש לאחר מכן פרסם בעיתון את עיקרי טענותיו. רצ"ב.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 11:17 am
על ידי הערש כ''ץ
איש_ספר כתב:ועוד חבר חשוב מכאן כתב לי באישי (רציתי לשאול בפומבי למה אנשים מפחדים לכתוב בשמם, אבל כמובן שמי שקורא את האשכול הזה, קושיא מעיקרא ליתא..)
אני לכשעצמי מתענג על הספר פשוטו של מקרא, אבל בד בבד משתדל שהוא לא יהיה בהישג יד של ילדיי.
מי שגדל על ברכי פירוש רש"י, ואח"כ המשיך להגות במדרשי חז"ל, שוב יכול לקבל תועלת גדולה מהחיבור פשוטו של מקרא.

הרי ברור שאם היה יוצא לאור בספר נפרד, עם כריכה שחורה, בכתב רש"י, ונקרא שמו בישראל 'לקט ביאורים בדרך הפשט', לא היו יוצאים נגדו.
אבל כשנדפס ביחד עם החומש, באותיות מרובעות מנוקדות [אפילו הפירוש הנפלא רש"י כפשוטו לא זכה לינקד], באופן שלצעירי הצאן יותר קל לקרוא את הפשוטו של מקרא מאת פירוש רש"י, הרי זה גורם ממילא שההסתכלות הפשוטה הוא שהבסיס הוא 'פשוטו של מקרא', ופירש"י מהווה קומה נוספת מעליה, ואח"כ מגיע תורם של מדרשי חז"ל.

יש לדעת, ילדים רגישים לניואנסים יותר ממבוגרים. וודאי שמבוגרים שאצלם הספר לא מהווה בעיה, בהשתלבו במכלול הנתונים שיש להם כבר בראש, לא יכולים לשער את עוצמת הרושם הסמוי על ילדים וכדו'.
[כמובן וכפשוט, שהמוציאים לאור יכולים להיות ת"ח עצומים בקיאים בכ"ד ספרים בכל אופני הפרד"ס, ואצלם החיבור פשוטו של מקרא הוא בבחינת דובדבן שבקצפת, אבל אופן וצורת הדפסת החבור מראה שחסר להם הבנה בדרכי החינוך, עכ"פ לטעמם של גדולי בתי הדין של הציבור החרדי.]

לגבי הטענה שנטענת שיש מהרבנים שיצאו נגד החיבור שהם בבחינת בורים ועמי הארץ בסוגיית לימוד המקרא. אדרבה, דוקא הסתכלותם על החיבור הוא כמבט של ילד, תינוק דלא חכים ולא טיפש, ואם אצלם זה עורר זעזוע זה סימן שהרושם שהחיבור יכול לעשות על ילדים, יכול להיות הרסני, גם אם אנחנו המבוגרים לא מבינים את זה.

אני עומד משתאה למקרא התגובה.
מחד, טענה מעניינת והגיונית שיש הבדל בין ילדים למבוגרים ועיקר הבעיה של הספר הוא בעובדא שהוא מוגש כספר נגיש לילדים ונשים ואילו היה מוגש באופן שמתאים לחכמים בלבד לא היתה כל טענה.
ומאידך, התייחסות אוהדת ומבינה למתנגדים בשל היותם 'תינוק דלא חכים ולא טיפש'. הלוא בושה תכסה פנינו. וכי אלו גדולינו, 'בורים ועמי הארץ בלימוד המקרא' כלשונו של הכותב, חבר חשוב של מנהלנו המסור הרב איש ספר?
ובכלל, זעקות השבר על כל מה שלא תואם דעתו של איזה רב או ראש ישיבה נעשות לעיתים מזומנות מדי, לטעמי, ובאוקטבות גבוהות מדי, עד שבאופן טבעי יוצרות אצלי ורבים מחברי אנטיגוניזם למחאות. אני חייב להודות שאוטומטית ההזדהות שלי היתה נתונה להרב אנשין ואף התקוממתי על העובדה שאנשים מרשים לעצמם לבקר חיבור שמביא מרבותינו בעלי הפשט ראשונים ואחרונים. שהרי הרשב''ם והאבן עזרא, ר''י בכור שור והרמב''ן לא צריכים להסכמת מאן דהו, וזה גם לגיטימי לדעתי לערוך פירוש שמפרש פעם כהרשב''ם ופעם כהרמב''ן. מה פסול יש בזה?
אבל טיעונים ענייניים כמו זה שהועלה פה בהבדל שבין ילדים למבוגרים ובין בעלי דעה לשאינם בעלי דעה, נשמעים ובפרט שנאמרים בנחת ו'דברי חכמים בנחת נשמעים'. אולי נרגיל את עצמנו לדבר בנחת ולדבר עניינית? זה יעזור לנו גם להשיג את מטרותינו.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 11:26 am
על ידי תוכן
איש_ספר כתב:יש כאן קצת ויכוח מוזר:

האם היה טירור, האם מה שנעשה חשוב טירור, האם מה שנעשה מפיל למשכב וכו' וכו'.

גם מי שמתנער מטירור מתקשה לגנות, שמא בכך הוא יתן תוקף לאירועים שהוא מטיל ספק באמיתותם.

יש לי הצעה נאיבית. אולי יש כאן מישהו שמתנדב ויכול לכתוב מה הן העובדות. את הפרשנות תשאירו לדיון נפרד.

למשל:

א. ביום זה וזה עמד חכם פלוני ואמר על הספר כך וכך ועל מחברו כך וכך
ב. ביום אחר עמד אנונימי וזעק בקו זעקת התורה בנוסח כזה וכזה
ג. ביום נוסף, הוציאו ב"ד של מקום פלוני מכתב ושם כתבו על הפירוש ועל מחברו גם יחד כך וכך.
ד. ביום אחר באו לבית של פלוני וצעקו שם ואמרו כך וכך.

כמובן זו לא ועדת חקירה ממלכתית, ולא צריך תאריכים מסודרים לכל מאורע ובכ"ז תיאור שיתן תמונה רחבה ככל הניתן.


אתה לא מציג את עמדתי נכון. אני מגנה בכל תוקף השמצות נוסח שהמחבר 'בוגר מנדל', או שהוא קל דעת וכיוצא. על זה אמרו חז"ל המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא. ואני מאמין שזה קרה, וזה לא היה בסדר.

אני גם חושב שהביקורת שהספר הוא ספר משכילי וכיוצא, היה צריך להאמר ברבים, ובתנאי שיביאו דוגמאות וכיוצא. אני גם מסכים שללא ספק, מאד לא נחמד למחבר לשמוע דברים כאלו. אבל פה אני טוען, שהר' אנשין היה מספיק ת"ח להבין מה הוא עושה, ומה הן התוצאות הצפויות, אז על הביקורת הזו אין לו להאשים אלא את עצמו.

מה שאני מכחיש לחלוטין הוא הקשר שבין הביקורת הבלתי צודקת והצודקת, שהם יחדיו גמרו למחלתו. לא דובים ולא יער, לא מיניה ולא מקצתיה. בפרט כשהוא היה מוקף עם סביבה תומכת כל כך. יתירה מזו אני טוען שחלק מהאנשים שמקשרים בין הביקורת למותו, אולי איכפת להם קצת שהוא מת אבל זה לא העיקר, אלא הם מנצלים את המקרה הזה כדי למנוע בעד הביוקורת שחייב להאמר בענין פשוטו של מקרא. ומכיון שאני אחד מאלו שמבקרים בפומבי את תופעת פשוטו של מקרא, אז אני מודיע בריש גלי, שצר לי מאד מאד שת"ח זה נפטר בלא עת, אבל אין שום קשר לדעתי בין הביקורת ובין פטירתו, והמקרה העצוב הזה לא גרם לי לרגע לחשוב שיש להפסיק עם הביקורת שחייבת להאמר.

ועוד דבר, אני מאמין שהרבה מהרדיפות שתומכי פשש"מ אומרים שהוא עבר, זה או המצאות או גוזמאות. מניסיון העבר, זה דרכם, הכל כשר כדי לקדם את פשש"מ הפסול.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 12:16 pm
על ידי צופה_ומביט
שירת קודש עצומה מהגה"צ רבי נפתלי אנשין זצ"ל:
viewtopic.php?p=827578#p827578

נ.ב.
טעיתי מקודם בהעתקת השם, וכעת תיקנתי.
המחבר הוא הגה"צ נשוא האשכול דנן.
ייש"כ למסב תשומת לבי באישי.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:04 pm
על ידי הרואה
קצת מעניין שכל ספר של חידושי תורה שחלקם רחוקים מאד מהאמת ומההלכה מקבל הסכמות נלהבות מראש הכולל של המחבר ומראש הישיבה שבה הוא למד וכו' וכו',
ולקט ביאורים על פי גדולי הראשונים מקבל חרמות ופשקווילים.
לדעתי 3 סיבות לדבר:
א. אנשים הרבה יותר מפחדים לגעת בתורה שבכתב דווקא בגלל קדושתה
ב. ספרי חידו"ת דרכם להעלם בתהום הנשיה אף אחד לא באמת פותח אותם וכל שכן שלא פוסק על פיהם
ג. אנשים מפחדים מהרלוונטיות של התורה שבכתב, מעדיפים שהכל יהיה על פי דרש, דרושים, משלים וורטים העיקר להרחיק מהלב שהקב"ה באמת הוריד תורה בסיני ואנחנו באמת יכולים ללמוד אותה והיא באמת מחייבת אותנו. מסתמא הערה זאת אינה הסיבה שת"ח גדולים כמו רב"ש דויטש ור"נ קופשיץ התנגדו לפירוש, אבל כן הסיבה מדוע כל מיני ארחי פרחי קידשו בו מלחמה.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 1:18 pm
על ידי מענה איש
איש_ספר כתב:יש כאן קצת ויכוח מוזר:

האם היה טירור, האם מה שנעשה חשוב טירור, האם מה שנעשה מפיל למשכב וכו' וכו'.

גם מי שמתנער מטירור מתקשה לגנות, שמא בכך הוא יתן תוקף לאירועים שהוא מטיל ספק באמיתותם.

יש לי הצעה נאיבית. אולי יש כאן מישהו שמתנדב ויכול לכתוב מה הן העובדות. את הפרשנות תשאירו לדיון נפרד.

למשל:

א. ביום זה וזה עמד חכם פלוני ואמר על הספר כך וכך ועל מחברו כך וכך
ב. ביום אחר עמד אנונימי וזעק בקו זעקת התורה בנוסח כזה וכזה
ג. ביום נוסף, הוציאו ב"ד של מקום פלוני מכתב ושם כתבו על הפירוש ועל מחברו גם יחד כך וכך.
ד. ביום אחר באו לבית של פלוני וצעקו שם ואמרו כך וכך.

כמובן זו לא ועדת חקירה ממלכתית, ולא צריך תאריכים מסודרים לכל מאורע ובכ"ז תיאור שיתן תמונה רחבה ככל הניתן.

היות ומשלים חביבים עליך אפתח במשל על אברך צעיר שרעייתו שלחה ידה לראשונה בהכנת עוגה וטרחה ויגעה כמה יגיעות שהעוגה תצא טעימה, כמובן שטעמה יצא טפל וכשטעם ממנה הבעל עמד ופתח ב'שבח' העוגה, וכשראה את דמעותיה של נוות ביתו מבצבצות מזוויות עיניה אמר לה 'מה את נפגעת דברתי על העוגה לא עלייך'...

ברור שהיקף גדול של מכתבי רבנים כנגד החיבור שחלקם בצורה חריפה (הספר הוא אפיקורסות, כמנדלסון, מסית ומדיח וכו') אמורים לשבור את רוחו של מחבר גם אם אינם כוללים דברים בגנותו, כך שאל תחפש טרור (למרות שגם את זה תמצא) ואדרבא כל מחבר אם יצא מכתב רגיל מרב גדול וידוע כנגדו יפריע לו עשרת מונים יותר מכתבי פשקוילים המופצים בהמוניהם.

נושא הפשש''מ הינו רגיש וקוטבי מאוד מה שלאחד נראה כפגיעה בעיקרי היהדות לשני זה נשמע כטיעון של 'אל תזיזו לי את הגבינה' אך ידוע מאמר העולם מי שלא סובל את החום של המטבח שלא יכנס אליו ובעיני פלא שלא היה מי מסביבתו שיראה את הנולד ויזהיר אותו מפניו...

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:21 pm
על ידי בריה נמוכה
תוכן כתב:ועוד דבר, אני מאמין שהרבה מהרדיפות שתומכי פשש"מ אומרים שהוא עבר, זה או המצאות או גוזמאות. מניסיון העבר, זה דרכם, הכל כשר כדי לקדם את פשש"מ הפסול.


נשמח לדעת מהו פשוטו של מקרא הפסול ומהו הכשר
לפי שיטת רבינו תוכן,
מפרשי הפשט המובאים בחומש מקראות גדולות ?
מקראות גדולות המבוארות של עוז והדר ?
מקרא מפורש ?
אוצר מפרשי התורה ?
האבן עזרא ?
האם לימוד ראשונים מפרשי הפשט מומלץ או שנאסר או שראוי רק אחרי גיל ארבעים למי שמלא כריסו בש"ס ופוסקים ?
ומה לגבי לימוד אחרונים מפרשי הפשט כמו הרש"ר הירש ובן מלך ?

נשמח שיורנו את הדרך הראוי למי שלא רוצה ח"ו להגיע פשש"מ הפסול

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:23 pm
על ידי בריה נמוכה
פשוטו של רבי נפתלי - אריה ארליך

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:24 pm
על ידי נטורי קרתא
תוכן כתב:ועוד דבר, אני מאמין שהרבה מהרדיפות שתומכי פשש"מ אומרים שהוא עבר, זה או המצאות או גוזמאות. מניסיון העבר, זה דרכם, הכל כשר כדי לקדם את פשש"מ הפסול.

נשמח אם תשתף אותנו בקווים כלליים בניסיון העבר, באותם אירועים שגרמו לך לקבוע עכשיו ללא היסוס שכל תומכי פשש"מ שקרנים ואנשים שכל האמצעים כשרים בעיניהם.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:49 pm
על ידי איש_ספר
נטורי קרתא כתב:במחאה הראשונה בחוה"מ סוכות תשפ"ב אמר הגרב"ש דויטש שהוא ראה במו עיניו יותר ממאה שינויים בדברים יסודיים, אבל לא פירט.
חודש לאחר מכן פרסם בעיתון את עיקרי טענותיו. רצ"ב.

אם תיאור דמותו של הרב אנשין, לדעת הרבה מהכותבים כאן, עומד במקום עיון בחיבור עצמו, מגמתו ותוצאותיו, הרי שגם הגרב"ש דויטש זכאי לתיאור כזה, ואחשבה שעשוי להיות בו תועלת כשמדברים על התנגדותו. ובכן, זכיתי ללא מעט זמן של קרבה איתו, ואני יכול להעיד על זהירותו בב"א לחבירו באופן יוצא מגדר הרגיל, והיותו מן הנעלבים ואינם עולבים שומעים חרפתם וכו', בעיני ראיתי איך שדיברו בפניו אודות אנשים נכבדים שנהגו בו מאד שלא כראוי, והוא הסה ולא הסכים לשמוע, אף ע"פ שהוא עמד באותו זמן בעלבונו. אולי כבר כתבתי, איך שפגשתי אותו בחתונה, והיה זה בימים הכי סוערים של המחלוקת הפנים ליטאית, ונבהלתי ממראהו, קומתו שחה והוא גונח ונאנח, כששאלתי איך הוא מרגיש, הוא אמר כמעט במילים אלו, אני נעשיתי חולה מהביטוים שאני שומע מכל הכיוונים. כשדיברנו על חלק מהדברים עליהם ניטשה המחלוקת, הוא הטיל ספק בכל דבר שלא נתאמת אצלו, ולא הסכים לקבל שום הנחה אף אם היא נאמרת מגדול זה או אחר, מבלי שהתאמתה אצלו.
כמובן שאין כוונתי שמשום כך יש לקבל את כל דבריו מבלי לבדוק אחריו, רצוני רק לתת קצת רושם, למי שאינו מכירו כראוי, הכא במאי עסקינן. באחד מחכמי ישראל שגדלותו בתורה אינה בכלל לפי ערך דורינו, שיראת ה' חופפת עליו כל היום, שומר פיו ולשונו, ועוד שאר מעלות עצומות ויחידות.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:51 pm
על ידי איש_ספר
הערש כ''ץ כתב:
איש_ספר כתב:ועוד חבר חשוב מכאן כתב לי באישי (רציתי לשאול בפומבי למה אנשים מפחדים לכתוב בשמם, אבל כמובן שמי שקורא את האשכול הזה, קושיא מעיקרא ליתא..)
אני לכשעצמי מתענג על הספר פשוטו של מקרא, אבל בד בבד משתדל שהוא לא יהיה בהישג יד של ילדיי.
מי שגדל על ברכי פירוש רש"י, ואח"כ המשיך להגות במדרשי חז"ל, שוב יכול לקבל תועלת גדולה מהחיבור פשוטו של מקרא.

הרי ברור שאם היה יוצא לאור בספר נפרד, עם כריכה שחורה, בכתב רש"י, ונקרא שמו בישראל 'לקט ביאורים בדרך הפשט', לא היו יוצאים נגדו.
אבל כשנדפס ביחד עם החומש, באותיות מרובעות מנוקדות [אפילו הפירוש הנפלא רש"י כפשוטו לא זכה לינקד], באופן שלצעירי הצאן יותר קל לקרוא את הפשוטו של מקרא מאת פירוש רש"י, הרי זה גורם ממילא שההסתכלות הפשוטה הוא שהבסיס הוא 'פשוטו של מקרא', ופירש"י מהווה קומה נוספת מעליה, ואח"כ מגיע תורם של מדרשי חז"ל.

יש לדעת, ילדים רגישים לניואנסים יותר ממבוגרים. וודאי שמבוגרים שאצלם הספר לא מהווה בעיה, בהשתלבו במכלול הנתונים שיש להם כבר בראש, לא יכולים לשער את עוצמת הרושם הסמוי על ילדים וכדו'.
[כמובן וכפשוט, שהמוציאים לאור יכולים להיות ת"ח עצומים בקיאים בכ"ד ספרים בכל אופני הפרד"ס, ואצלם החיבור פשוטו של מקרא הוא בבחינת דובדבן שבקצפת, אבל אופן וצורת הדפסת החבור מראה שחסר להם הבנה בדרכי החינוך, עכ"פ לטעמם של גדולי בתי הדין של הציבור החרדי.]

לגבי הטענה שנטענת שיש מהרבנים שיצאו נגד החיבור שהם בבחינת בורים ועמי הארץ בסוגיית לימוד המקרא. אדרבה, דוקא הסתכלותם על החיבור הוא כמבט של ילד, תינוק דלא חכים ולא טיפש, ואם אצלם זה עורר זעזוע זה סימן שהרושם שהחיבור יכול לעשות על ילדים, יכול להיות הרסני, גם אם אנחנו המבוגרים לא מבינים את זה.

אני עומד משתאה למקרא התגובה.
מחד, טענה מעניינת והגיונית שיש הבדל בין ילדים למבוגרים ועיקר הבעיה של הספר הוא בעובדא שהוא מוגש כספר נגיש לילדים ונשים ואילו היה מוגש באופן שמתאים לחכמים בלבד לא היתה כל טענה.
ומאידך, התייחסות אוהדת ומבינה למתנגדים בשל היותם 'תינוק דלא חכים ולא טיפש'. הלוא בושה תכסה פנינו. וכי אלו גדולינו, 'בורים ועמי הארץ בלימוד המקרא' כלשונו של הכותב, חבר חשוב של מנהלנו המסור הרב איש ספר?
אפשר לשבת. כמובן הכותב לא חושב כך על אותם חכמים, אלא כתב בסגנון של מטונך, לאמור אפילו אם לדעתכם זה ערכם של אותם גדולים, לא יהיה זה אלא כתינוק לא חכים ולא טיפש שמראים לפניו אות בספר וכו'.

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

פורסם: ה' מרץ 07, 2024 2:51 pm
על ידי חברא
לבקשת הרב איש ספר:
הגרב''ש דויטש - פשוטו של מקרא.png
הגרב''ש דויטש - פשוטו של מקרא.png (192.89 KiB) נצפה 2380 פעמים


הרב דויטש פשוטו של מקרא.jpg
הרב דויטש פשוטו של מקרא.jpg (165.03 KiB) נצפה 2380 פעמים


פשוטו של מקרא - הרב חיים יצחק קפלן.png
פשוטו של מקרא - הרב חיים יצחק קפלן.png (92.06 KiB) נצפה 2396 פעמים


הרב זארגער - ההשכלה החדשה - פשוטו של מקרא.png
הרב זארגער - ההשכלה החדשה - פשוטו של מקרא.png (160.12 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - רבני ארה''ב.png
פשוטו של מקרא - רבני ארה''ב.png (196.35 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - הרב שמעיה גרינבוים.png
פשוטו של מקרא - הרב שמעיה גרינבוים.png (156.2 KiB) נצפה 2411 פעמים


פשוטו של מקרא -בד''ץ מסורת.png
פשוטו של מקרא -בד''ץ מסורת.png (94.2 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - הרב מנשה פילאף.png
פשוטו של מקרא - הרב מנשה פילאף.png (94.7 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - הרב נוביק.png
פשוטו של מקרא - הרב נוביק.png (170.88 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - הרב מנשה פילאף3.png
פשוטו של מקרא - הרב מנשה פילאף3.png (315.51 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - הרב מנשה פילאף2.png
פשוטו של מקרא - הרב מנשה פילאף2.png (194.28 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - הרב אליקים שלזינגר.png
פשוטו של מקרא - הרב אליקים שלזינגר.png (56.34 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - קונטרס פשט המקרא.png
פשוטו של מקרא - קונטרס פשט המקרא.png (38.11 KiB) נצפה 2416 פעמים


הגר''נ קופשיץ - פשוטו של מקרא.png
הגר''נ קופשיץ - פשוטו של מקרא.png (73.7 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - מכתב מאחד הרבנים.png
פשוטו של מקרא - מכתב מאחד הרבנים.png (78.07 KiB) נצפה 2416 פעמים


פשוטו של מקרא - קונטרס פשט המקרא.png
פשוטו של מקרא - קונטרס פשט המקרא.png (38.11 KiB) נצפה 2416 פעמים