עמוד 2 מתוך 5

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 11:31 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
עקביה כתב:
עקביה כתב:בזמנו קראתי את המאמרים, והיה נראה שהם אינם מותירים שריד ופליט לטענותיו של הרב גורן.

הדרנא בי.
אני לא יודע למה קיבלתי את הרושם הזה בתשס"ג. לאחר שקראתי כעת שנית את המאמרים נראה שהם רחוקים מלפרוך את ההיתר. הייתה מתבקשת התייחסות עניינית לטענות של המתיר בספרו "פסק הדין בעניין האח והאחות", וזה אין שם למרבה הצער.

ישנה רשימה בקריינא דאיגרתא ח"א שכתב הסטייפלר ללעוג על ההיתר, ונראה שהוא סבר שאין לו רגליים. אולי מישהו יעלה לכאן (נדמה לי בעמ' רמח או סימן רמ"ח).


הוא כתב איזה משל, לצחוק על הדימוי מחזקת ג' שנים חזקת גירות לעניין חזקה שאין עמה טענה, שזה נכתב כאגב דאגב אורחיה בפסק של הרב גורן.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 12:29 am
על ידי קרית מלך
אם בית הדין בפ"ת בירר בבירור אחר בירור שהגיור אכן נחשב לגיור מוחלט ויהדותו איננה מוטלת בספק, מה הקושי הגדול להבין שאין כל בסיס להיתר המפוקפק?

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 12:31 am
על ידי בקרו טלה
עקביה כתב:ישנה רשימה בקריינא דאיגרתא ח"א שכתב הסטייפלר ללעוג על ההיתר, ונראה שהוא סבר שאין לו רגליים. אולי מישהו יעלה לכאן (נדמה לי בעמ' רמח או סימן רמ"ח).

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 12#p145508

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 2:33 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
קרית מלך כתב:אם בית הדין בפ"ת בירר בבירור אחר בירור שהגיור אכן נחשב לגיור מוחלט ויהדותו איננה מוטלת בספק, מה הקושי הגדול להבין שאין כל בסיס להיתר המפוקפק?


ואפשר לשאול את שאלתך בנוסח אחר: אם הבי"ד של הרב גורן שכלל עשרה דיינים פסק בפשיטות להתיר שני ממזרים בקהל הרי זה מפני שאותו אדם בודאות לא התגייר מעולם, ומה הקושי הגדול להבין שבית הדין בפ"ת טעו.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:09 pm
על ידי ידידיה
הדיון בתקופה שלנו, חסר את העיקר.
הקונטקסט של הפרשה.
האחים לנגר שירתו בלשכת שר הבטחון משה דיין.
השר היה מיודד עם הרב גורן.
נוצרה אוירה שהרב גורן משלנו, וכדאי לבחור בו.
העניין הפך נחלת הכלל, ומפלגות השנאה איימו להעביר חוק נישואין אזרחי או דומה.
הרב גורן ביקש לתת לו זמן לתקן.
עיינו בעיתונים המצורפים.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:20 pm
על ידי קרית מלך
עינא דשפיר חזי כתב:
קרית מלך כתב:אם בית הדין בפ"ת בירר בבירור אחר בירור שהגיור אכן נחשב לגיור מוחלט ויהדותו איננה מוטלת בספק, מה הקושי הגדול להבין שאין כל בסיס להיתר המפוקפק?


ואפשר לשאול את שאלתך בנוסח אחר: אם הבי"ד של הרב גורן שכלל עשרה דיינים פסק בפשיטות להתיר שני ממזרים בקהל הרי זה מפני שאותו אדם בודאות לא התגייר מעולם, ומה הקושי הגדול להבין שבית הדין בפ"ת טעו.


למה להשחיל "מנה עשרה דיינים" כעובדה שאין עליה עוררין? בו בזמן שעד היום הזה כלל לא ברור אם היה מושב בית דין או פסק דין שחתמו עליו דיינים נוספים [אולי בכדי לנסות להטיל ספק נוסף בדעת החולקים?], ולגופם של דברים, הבירור שנערך בבית הדין בפתח תקוה גלוי וידוע על כל פרטיו, אם אכן את האמת הנך מבקש וברצונך לדעת מדוע כל גדולי הדור ובראשם מרנן גדולי הפוסקים שכל בית ישראל נשענים עליהם ה"ה האגרו"מ הגרש"ז והגרי"ש סברו שהפסק הזה בטל ומבוטל, לך נא ראה את בירורי בית הדין בפ"ת לעומת הבירורים העלומים שבפסקו של גורן.
אם הנך זקוק למ"מ באפשרותך לחפש באוצר - גורן האח והאחות ותגיע לחקר ובירור האמת

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:34 pm
על ידי מבקש חכמה
היכן פורסם פסק הדין של בית הדין בפתח תקוה?

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:38 pm
על ידי קרית מלך
תוכנו ובירוריו מצאתי באוצר, מסתבר שבחיפוש לא מסובך ניתן לקבלו, בודאי למי שדחוף לו מאד לדעת באופן מדוייק מדוע גדולי הדור שללו מכל וכל את פסקו של גורן

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:38 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
קרית מלך כתב:
עינא דשפיר חזי כתב:
קרית מלך כתב:אם בית הדין בפ"ת בירר בבירור אחר בירור שהגיור אכן נחשב לגיור מוחלט ויהדותו איננה מוטלת בספק, מה הקושי הגדול להבין שאין כל בסיס להיתר המפוקפק?


ואפשר לשאול את שאלתך בנוסח אחר: אם הבי"ד של הרב גורן שכלל עשרה דיינים פסק בפשיטות להתיר שני ממזרים בקהל הרי זה מפני שאותו אדם בודאות לא התגייר מעולם, ומה הקושי הגדול להבין שבית הדין בפ"ת טעו.


למה להשחיל "מנה עשרה דיינים" כעובדה שאין עליה עוררין? בו בזמן שעד היום הזה כלל לא ברור אם היה מושב בית דין או פסק דין שחתמו עליו דיינים נוספים [אולי בכדי לנסות להטיל ספק נוסף בדעת החולקים?], ולגופם של דברים, הבירור שנערך בבית הדין בפתח תקוה גלוי וידוע על כל פרטיו, אם אכן את האמת הנך מבקש וברצונך לדעת מדוע כל גדולי הדור ובראשם מרנן גדולי הפוסקים שכל בית ישראל נשענים עליהם ה"ה האגרו"מ הגרש"ז והגרי"ש סברו שהפסק הזה בטל ומבוטל, לך נא ראה את בירורי בית הדין בפ"ת לעומת הבירורים העלומים שבפסקו של גורן.
אם הנך זקוק למ"מ באפשרותך לחפש באוצר - גורן האח והאחות ותגיע לחקר ובירור האמת


לא אכפת לי אם ישבו או שהרב גורן כתב והם חתמו, ולא אכפת לי כמה היו, העיקר זה הטענות שנראות נכונות.

שים לב שעברת מבי"ד מפ"ת לגדולי הדור, וכאן אני אכן מסכים שלא יתכן שאנשים גדולים כמו הגר"ע יוסף (שכחת אותו) הגרי"ש והגרש"ז פסקו פסק דין בצורה חפפנית כפי שהיא מתוארת בדברי הרב גורן, שכן הוא לא מצא שום חידוש בפסק הדין (העדויות החדשות אינן נצרכות), ומסתמא הצדק עם גדולי הדור, וכבר כתבתי קודם שכשם שהרב גורן מזכיר היתרים שאין שום צד לסמוך עליהם (כמו עדות אשה) כטענה חזקה, מן הסתם גם בשאר טענותיו יש פרכות כאלה, ואני מעוניין למצוא אותם.
באוצר יש בעיקר פאשקווילים וכד', כבר הפנו אותי לקריאת הכתבות ביתד וכאמור אין שם כמעט משא ומתן הלכתי, מלבד צעקותיו של מרן הגרא"מ שך.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:39 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
קרית מלך כתב:תוכנו ובירוריו מצאתי באוצר, מסתבר שבחיפוש לא מסובך ניתן לקבלו, בודאי למי שדחוף לו מאד לדעת באופן מדוייק מדוע גדולי הדור שללו מכל וכל את פסקו של גורן


הרב גורן מזכיר את הפסק בספרו, זה פסק קצר באורך של עמוד שמתבססת על עדות הגבאי משה אלפרט. האם בפסק דין שמצאת יש יותר מזה?

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:45 pm
על ידי ידידיה
אין טעם להכנס לויכוח הלכתי.
הרי העובדות, הן הן הויכוח, ומה לנו יש דעה בזה?


וכאמור לעיל התחושה שהבאנו רב שסוף סוף יפתור לנו את "הבעייה" ואז זמן קצר אחר הבחירות בי"ד סודי ( שאיש אינו יודע האם ישב במותב בי"ד או שנאספו חתימות ותשובות)
ומיד באותו יום חתונה בהשתתפות השרים, יש בה ביזוי התורה!

ובאמת תמהני מדוע אם כבר סבר שמותר, לא התנהל בדרך פחות מוזרה ומעוררת אי אימון.
למשל, 3 דיינים גלויים, היו שוים יותר מ10 סודיים.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:50 pm
על ידי מבקש חכמה
קרית מלך כתב:תוכנו ובירוריו מצאתי באוצר, מסתבר שבחיפוש לא מסובך ניתן לקבלו, בודאי למי שדחוף לו מאד לדעת באופן מדוייק מדוע גדולי הדור שללו מכל וכל את פסקו של גורן

אני חיפשתי כמה פעמים ולא מצאתי. ייתכן שהוא אכן קצר מאד וצוטט כולו בחוברת של הרב גורן ולא כפי שנכתב כאן אצל אחד הכותבים שיש שם נימוקים ארוכים.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 10:11 pm
על ידי קרית מלך
.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 10:11 pm
על ידי קרית מלך
הזמן אינו מרשה לעסוק בהבאת הציטוטים מתוך האוצר והעלאתם לכאן, כאמור החיפוש של גורן אח אחות יביא לתוצאות המתבקשות, ראה בספר רישא דגלותא מאמר ארוך מהרב וינמן עם פרטים אודות הפעולות שעשה בהדרכת מרן הגרי"ש זצ"ל, שם מוזכר גם פרטי הבירור של בית הדין בפ"ת.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 10:49 pm
על ידי אוצר החכמה
סתם שאלה לעינא דשפיר חזי.

עד שאתה דן איזה בית דין צדק תדון האם בכלל מותר לבי"ד אחד להחליט שהוא דן מחדש במה שדן בית דין אחר?

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ו' אוגוסט 03, 2018 11:11 am
על ידי מבקש חכמה
בעניין הזה פתח הרב גורן את החוברת שלו. ראה דבריו בעניין אם תרצה תקבלם ואם לא תרצה לאו, אך לפחות הם נכתבו בנושא הנכון.
גם מפקיעי הקידושין החדשים הרב מ.א. וחבריו עסקו בזה, אבל כמדומה ש"קצת" לא דקו... ואכמ"ל.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ו' אוגוסט 03, 2018 11:13 am
על ידי מבקש חכמה
קרית מלך כתב:הזמן אינו מרשה לעסוק בהבאת הציטוטים מתוך האוצר והעלאתם לכאן, כאמור החיפוש של גורן אח אחות יביא לתוצאות המתבקשות, ראה בספר רישא דגלותא מאמר ארוך מהרב וינמן עם פרטים אודות הפעולות שעשה בהדרכת מרן הגרי"ש זצ"ל, שם מוזכר גם פרטי הבירור של בית הדין בפ"ת.

אתה חוזר כל הזמן שאפשר ואפשר. פשוט תראה את המקור. לטעמי לעת עתה אינו, כל עוד לא ראיתיו.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ו' אוגוסט 03, 2018 11:28 am
על ידי אוצר החכמה
מבקש חכמה כתב:בעניין הזה פתח הרב גורן את החוברת שלו. ראה דבריו בעניין אם תרצה תקבלם ואם לא תרצה לאו, אך לפחות הם נכתבו בנושא הנכון.
גם מפקיעי הקידושין החדשים הרב מ.א. וחבריו עסקו בזה, אבל כמדומה ש"קצת" לא דקו... ואכמ"ל.

אני מבין שהדברים מופנים אל עינא דשפיר חזי?

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ו' אוגוסט 03, 2018 3:46 pm
על ידי מבקש חכמה
אוצר החכמה כתב:
מבקש חכמה כתב:בעניין הזה פתח הרב גורן את החוברת שלו. ראה דבריו בעניין אם תרצה תקבלם ואם לא תרצה לאו, אך לפחות הם נכתבו בנושא הנכון.
גם מפקיעי הקידושין החדשים הרב מ.א. וחבריו עסקו בזה, אבל כמדומה ש"קצת" לא דקו... ואכמ"ל.

אני מבין שהדברים מופנים אל עינא דשפיר חזי?

לעניין מה שהעיר כבודו.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 1:04 pm
על ידי קרית מלך
מצורף הקובץ מריש"א דגלותא המתאר את הפעילות מרן הגרי"ש זצ"ל בפרשה נוראה זו. הכותב הוא הרב צבי וינמן שפעל בשליחותו הישירה של רבנו זצ"ל.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 2:13 pm
על ידי עקביה
מי יעלה לנו את המסמכים המפריכים את ההיתר, שמזכיר הרב וינמן?

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 6:07 pm
על ידי מבקש חכמה
קרית מלך כתב:מצורף הקובץ מריש"א דגלותא המתאר את הפעילות מרן הגרי"ש זצ"ל בפרשה נוראה זו. הכותב הוא הרב צבי וינמן שפעל בשליחותו הישירה של רבנו זצ"ל.

יישר כח.
ועדיין המסמך המבוקש טרם נראה...

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 9:58 pm
על ידי קרית מלך
הנחת הבסיס שלנו היא שדברי רבותינו אינם צריכים ראיה, ואם אמרו שכל דבריו של גורן הם דברי הבל וראו לנכון לנהל מלחמה עקבית נגד האיש ומעלליו, די בזה כדי להבין שכל "היתרו" אין לו בסיס תורני כלל, כאשר בא אי מי ושואל [לטעמי "בתמימות" מעושה] שחקר את הנושא והנה "נדהם" לראות שהיתר הממזרים של גורן הוא מבוסס הלכתית וממש כל דבריו מסתברים [מלבד אי אילו פרטים זניחים שלמרבית הפלא דוקא לפרטים אלו "נטפל" מרן הקהילות יעקב זיע"א] ודברי גדולי הדור אינם מובנים, התשובה הנכונה לזה היא "הקהה...", אם את בירור האמת מבקשים מה יותר פשוט מלחפש את פסק הדין של בית הדין בפתח תקוה, הסיבה שנאחזים בקרנות המזבח שלא מוצאים את פסק הדין [כי פשוט לא מחפשים אותו] רק מוכיחה את המטרה המבוקשת - להכשיר את ה"היתר" בק"ן טעמים.
בהנחה זו מובן מאד מדוע גם לאחר מאמרו הברור של הרב וינמן שמספר מכלי ראשון מה כתוב בפסק הדין זה לא מספק! אם אכן בירור האמת עומד בראש מעיינך תתכבד בפניה פשוטה למשרד בית הדין בפ"ת ותבקש את פסק הדין אין שום סיבה שלא תקבל זאת.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 9:12 am
על ידי מבקש חכמה
הבט אני לא צד בוויכוח, קטונתי מלהביע דעתי, פשוט רציתי לראות את פסק הדין וכבר חיפשתיו בעבר.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 9:32 am
על ידי מבקש חכמה
אגב בפסק הדין המפורט של הרב שלמה ילוז זצ"ל אב"ד אשדוד אשקלון בספרו "אשר לשלמה", שהוא היה מהדיינים התומכים בהיתר, נמצא הרבה חומר. טרם הספיקותי לבדוק אם הפסק הדין של פתח תקוה נמצא שם.
בספריו של הגרש"ש קרליץ זצ'"ל המצויים באוצר לא הודפס הפסק. לכן להערכתי מדובר בפסק קצר המבוסס בעיקר על פרוטוקולים של עדויות כפי שגם כתב וינמן שהיו לפני הרב אלישיב פרוטוקולים של בית הדין ודייק בדבריו.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 3:51 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
אני עדיין ממתין לטענות הלכתיות או סילופי עובדות

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 5:26 pm
על ידי אוצר החכמה
מה אתה אומר על השאלה שהעליתי ביחס לרשות לדון בכלל. האם גם שם אתה טוען שההסבר שנתן הרב גורן כמו שהביא מבקש חכמה משכנע אותך ואתה רוצה להבין איך יתכן שכולם לא הסכימו את זה.
אם כן הוא אבקש ממך לכתוב בתמצית את הטענה שנראית לך כל כך צודקת.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 5:59 pm
על ידי ישא ברכה
אוצר החכמה כתב:מה אתה אומר על השאלה שהעליתי ביחס לרשות לדון בכלל. האם גם שם אתה טוען שההסבר שנתן הרב גורן כמו שהביא מבקש חכמה משכנע אותך ואתה רוצה להבין איך יתכן שכולם לא הסכימו את זה.
אם כן הוא אבקש ממך לכתוב בתמצית את הטענה שנראית לך כל כך צודקת.


זה בעיה מפורסמת על כל בי"ד הגבוה לעירעורים (שהרבה חכמים ישבו בו), איך הוא יכול לבטל/לשנות פסק של בי"ד אחר, ולאו דוקא על פסיקה מסוימת. דיברו על זה.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 6:08 pm
על ידי חלמישצור
הרב קוק, כשנדרש להקמת בית דין גדול לערעורים בריש שנת התר"פ, הדגיש שהקמתו מחוייבת השעה והיא תהיה בתור תקנה לצורך הזמן

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 6:11 pm
על ידי אוצר החכמה
נכון וצירפו לזה שיש הסכמה של הבי"ד הראשון משום שכך הסדר ואע"פ שהיה ויכוח אם הסכמה זו מועילה. בכל מקרה כאן אין שני הטיעונים הללו תופסים.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 11:13 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
אוצר החכמה כתב:מה אתה אומר על השאלה שהעליתי ביחס לרשות לדון בכלל. האם גם שם אתה טוען שההסבר שנתן הרב גורן כמו שהביא מבקש חכמה משכנע אותך ואתה רוצה להבין איך יתכן שכולם לא הסכימו את זה.
אם כן הוא אבקש ממך לכתוב בתמצית את הטענה שנראית לך כל כך צודקת.


בטענה הזו פחות התעמקתי, ראשית מפני שאיני מכיר את הסוגיא היטב, קראתי רק את דבריו של הרב גורן, שנית מפני שאם רק זו היתה הבעיה אם כך שיקומו דייני בית הדין בפ"ת וידונו מחדש לאור טענותיו של הרב גורן.

עכ"פ אכתוב כן בקצרה את טענותיו של הרב גורן:
א) כתב הרמב"ם (פ"ב ממרים ה"א) בי"ד גדול שדרשו באחת מן המדות כפי מה שנראה בעינהם שהדין כך ודנו דין, ועמד אחריהם בי"ד אחר, ונראה לו טעם אחר לסתור אותו הרי זה סותר ודן כפי מה שנראה בעיניו.
ב) הרמ"א כתב (יו"ד רמב סע' לא) בשם רבינו ירוחם שאם הראשון טעה יכול השני להתיר.
ג)שיירי כנה"ג (יו"ד רמב ס"ק נה ואילך) מביא כמה היתרים, א' אם טענת הראשון נסתרת מן התלמוד. ב' האיסור נאמר רק במקום עמי הארץ, אבל כשמדובר בת"ח רשאי להתיר, ג' דין זה אינו נוהג בזמן הזה.
ד) סמיכה לחיים (אה"ע סי' ט) אם נתגלו לדיין השני עובדות חדשות ג"כ יש להתיר.
ה) השואל ומשיב (ח"א שאלה ה) האיסור בחכם שהתיר הוא מפני כבוד החכם או מפני שויא אנפשיה, ובנידון דידן (שם השאלה היתה על פסול כהונה וכ"ש לממזרות) אין שאלה של כבוד בי"ד במקום כבוד הכהנים, ואין כאן שויא אנפשיה מפני שהוא לא קיבל על עצמו את פסק הבי"ד.
ואח"כ מאריך הרב גורן לטעון שאדרבה, בית הדין בפ"ת היה אסור עליו לדון, מפני שאחר שפסק דין הוא נוגע בדבר לקיים את הפסק.

ושוב, אני מניח כי כמה מהטעמים הנ"ל אינם נכונים (למשל ב' בלי לעיין בפנים, ובלי להכיר כלל, נראה לא קשור, הרי כל חכם שני שמתיר סובר שהראשון טעה, וכנראה כוונת הרמ"א היא לא בדיוק כמשתמע מדבריו), אך עכ"פ ודאי שיש פה לפחות טענה אחת צודקת, ושנית לא רק מפני זה יצאו נגד הרב גורן.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 12:14 am
על ידי א איד
עיקר ההתנגדות היתה על כך שהרב גורן השתמש בהתרת ממזרים על מנת להתמנות לרב ראשי, בפרט שעי"ז הדיח רב ממשרתו (דבר שלא היה לפנ"ז בתולדות הרבנות באה"ק).

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 1:47 pm
על ידי מבקש חכמה
הראד לוין מציין בפדר ירושלים כמה פעמים לספר בשם פסק דין האח והאחות. בו מובאים דברי הרב אלישיב.
האם הספר זמין במרשתת? אשמח לפרטים עליו.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 2:16 pm
על ידי אוצר החכמה
עינא דשפיר חזי כתב:
אוצר החכמה כתב:מה אתה אומר על השאלה שהעליתי ביחס לרשות לדון בכלל. האם גם שם אתה טוען שההסבר שנתן הרב גורן כמו שהביא מבקש חכמה משכנע אותך ואתה רוצה להבין איך יתכן שכולם לא הסכימו את זה.
אם כן הוא אבקש ממך לכתוב בתמצית את הטענה שנראית לך כל כך צודקת.


בטענה הזו פחות התעמקתי, ראשית מפני שאיני מכיר את הסוגיא היטב, קראתי רק את דבריו של הרב גורן, שנית מפני שאם רק זו היתה הבעיה אם כך שיקומו דייני בית הדין בפ"ת וידונו מחדש לאור טענותיו של הרב גורן.

עכ"פ אכתוב כן בקצרה את טענותיו של הרב גורן:
א) כתב הרמב"ם (פ"ב ממרים ה"א) בי"ד גדול שדרשו באחת מן המדות כפי מה שנראה בעינהם שהדין כך ודנו דין, ועמד אחריהם בי"ד אחר, ונראה לו טעם אחר לסתור אותו הרי זה סותר ודן כפי מה שנראה בעיניו.
ב) הרמ"א כתב (יו"ד רמב סע' לא) בשם רבינו ירוחם שאם הראשון טעה יכול השני להתיר.
ג)שיירי כנה"ג (יו"ד רמב ס"ק נה ואילך) מביא כמה היתרים, א' אם טענת הראשון נסתרת מן התלמוד. ב' האיסור נאמר רק במקום עמי הארץ, אבל כשמדובר בת"ח רשאי להתיר, ג' דין זה אינו נוהג בזמן הזה.
ד) סמיכה לחיים (אה"ע סי' ט) אם נתגלו לדיין השני עובדות חדשות ג"כ יש להתיר.
ה) השואל ומשיב (ח"א שאלה ה) האיסור בחכם שהתיר הוא מפני כבוד החכם או מפני שויא אנפשיה, ובנידון דידן (שם השאלה היתה על פסול כהונה וכ"ש לממזרות) אין שאלה של כבוד בי"ד במקום כבוד הכהנים, ואין כאן שויא אנפשיה מפני שהוא לא קיבל על עצמו את פסק הבי"ד.
ואח"כ מאריך הרב גורן לטעון שאדרבה, בית הדין בפ"ת היה אסור עליו לדון, מפני שאחר שפסק דין הוא נוגע בדבר לקיים את הפסק.

ושוב, אני מניח כי כמה מהטעמים הנ"ל אינם נכונים (למשל ב' בלי לעיין בפנים, ובלי להכיר כלל, נראה לא קשור, הרי כל חכם שני שמתיר סובר שהראשון טעה, וכנראה כוונת הרמ"א היא לא בדיוק כמשתמע מדבריו), אך עכ"פ ודאי שיש פה לפחות טענה אחת צודקת, ושנית לא רק מפני זה יצאו נגד הרב גורן.


א. למה אתה חושב כך? כי אם מישהו אומר הרבה טענות לא צודקות וודאי אחת מהן צודקת?
ב. מי אמר לך שדייני בית הדין בפתח תקווה לא ראו את הטענות אולי ראו ולא קיבלו אותם.

עובדא ידענא באבי מורי קודם שהיה אב"ד כשהיה עדיין דיין בבית הדין של הרב עבו והיה איזה עניין שרצה הרב גורן להתירו אחר שבית הדין שלהם אסרו (איני יודע מה היה העניין). אבל היה צריך למעשה ב"ד שלהם על אחת העדויות שקיבלו ולא היה מצוי העד יותר ובלי זה לא היה יכול להתיר. ורצה שיתנו לו מעשה ב"ד על זה. ושלחו את אאמו"ר לדבר איתו (כי ידעו שהוא אינו חושש מפני אדם). ואמר לו אאמו"ר מה העניין הלא בא לידינו העניין ואסרנוהו. ואמר לו הרב גורן יש לי עדויות חדשות ועל פיהן אפשר להתיר. אמר לו אאמו"ר אין שום בעיה תביא את העדויות בפנינו ונדון שוב ואם יש בהן כדי להתיר נתיר. ובזה הסתיים העניין (לא הובאו שום עדויות).

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 2:54 pm
על ידי מאיר סובל
עינא דשפיר חזי כתב:
אוצר החכמה כתב:מה אתה אומר על השאלה שהעליתי ביחס לרשות לדון בכלל. האם גם שם אתה טוען שההסבר שנתן הרב גורן כמו שהביא מבקש חכמה משכנע אותך ואתה רוצה להבין איך יתכן שכולם לא הסכימו את זה.
אם כן הוא אבקש ממך לכתוב בתמצית את הטענה שנראית לך כל כך צודקת.


בטענה הזו פחות התעמקתי, ראשית מפני שאיני מכיר את הסוגיא היטב, קראתי רק את דבריו של הרב גורן, שנית מפני שאם רק זו היתה הבעיה אם כך שיקומו דייני בית הדין בפ"ת וידונו מחדש לאור טענותיו של הרב גורן.

עכ"פ אכתוב כן בקצרה את טענותיו של הרב גורן:
א) כתב הרמב"ם (פ"ב ממרים ה"א) בי"ד גדול שדרשו באחת מן המדות כפי מה שנראה בעינהם שהדין כך ודנו דין, ועמד אחריהם בי"ד אחר, ונראה לו טעם אחר לסתור אותו הרי זה סותר ודן כפי מה שנראה בעיניו.
ב) הרמ"א כתב (יו"ד רמב סע' לא) בשם רבינו ירוחם שאם הראשון טעה יכול השני להתיר.
ג)שיירי כנה"ג (יו"ד רמב ס"ק נה ואילך) מביא כמה היתרים, א' אם טענת הראשון נסתרת מן התלמוד. ב' האיסור נאמר רק במקום עמי הארץ, אבל כשמדובר בת"ח רשאי להתיר, ג' דין זה אינו נוהג בזמן הזה.
ד) סמיכה לחיים (אה"ע סי' ט) אם נתגלו לדיין השני עובדות חדשות ג"כ יש להתיר.
ה) השואל ומשיב (ח"א שאלה ה) האיסור בחכם שהתיר הוא מפני כבוד החכם או מפני שויא אנפשיה, ובנידון דידן (שם השאלה היתה על פסול כהונה וכ"ש לממזרות) אין שאלה של כבוד בי"ד במקום כבוד הכהנים, ואין כאן שויא אנפשיה מפני שהוא לא קיבל על עצמו את פסק הבי"ד.
ואח"כ מאריך הרב גורן לטעון שאדרבה, בית הדין בפ"ת היה אסור עליו לדון, מפני שאחר שפסק דין הוא נוגע בדבר לקיים את הפסק.

ושוב, אני מניח כי כמה מהטעמים הנ"ל אינם נכונים (למשל ב' בלי לעיין בפנים, ובלי להכיר כלל, נראה לא קשור, הרי כל חכם שני שמתיר סובר שהראשון טעה, וכנראה כוונת הרמ"א היא לא בדיוק כמשתמע מדבריו), אך עכ"פ ודאי שיש פה לפחות טענה אחת צודקת, ושנית לא רק מפני זה יצאו נגד הרב גורן.


יש"כ שציטטת את הפרט הזה מדבריו. זה עוזר לי להבין קצת.

דהנה אחרי הסתכלות מקופיא על חמשת הטעמים שלאורם החליט המתיר לחלוק על בתי הדין שקדמוהו, אני ממש משתומם וכי על אותו אדם אמרו שהוא גאון או עילוי??? יש פה לפחות שורה אחת שאפילו ילד מבין שאין קשר בין הנידון למה שמביא.
אם הוא התבלבל ודימה אז אחת מהשתיים, או שטעה בדבר פשוט מאוד וזה חוסר שיקול דעת והבנה פשוטה ואז כמובן שכל השאר מקבל צבע חיוור מאוד וכמעט אין מה לדון בשאר טענותיו אם הוא צודק או החולקים עליו שהיו ידועים לדייני דנחתי לעומקא דדינא צודקים. או שהוא ידע שמבלבל את המוח ואסף כעמיר גורנה כל מה שאין קשר תחת האווירה החגיגית של סוכה וטיט הנרוק, בתקווה שלא יפול לעין מי שמבין יותר מדי, ועכ"פ כשיראה ספר שלם מלא מראי מקומות ופלפולים יתייאש מלעיין ולחלוק.
למה הדבר דומה? לפלוני שנתפס ע"י שמאי מס הכנסה והיה צריך להוכיח בקבלות שהיו לו הוצאות של כחצי מליון שדיווח עליהן. אז הוא אסף מכל הבא ליד קבלות של בית מרקחת ושל דלק ושל נסיעות בתחבורה הציבורית ושאר ירקות, ועירב כמה אלפי כאלו בכמה אלפי קבלות אמיתיות שהיו לו על חלק כמעט עשירי מהסכום מהוצאות העסק, הובלות ופרסום ונזקים ושכירות וכו', וזרק הכל ליד השמאי שהתחיל לעבור מלמעלה עד שהתייאש... ופטר אותו מהשומה.

מה הקשר בין הלכות דרשות שהתורה נדרשת בהן שפסק הרמב"ם בהכללים איך לדרוש פסוק שאפשר לשנות את הדרשה ע"י בי"ד שני, לבין פסק בי"ד???

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 1:39 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
מבקש חכמה כתב:הראד לוין מציין בפדר ירושלים כמה פעמים לספר בשם פסק דין האח והאחות. בו מובאים דברי הרב אלישיב.
האם הספר זמין במרשתת? אשמח לפרטים עליו.


זה הספר של הרב גורן, בסופן הוא מביא את הפסק של הרב אלישיב, שמסקנתו להחזיר את הנידון לביה"ד בפ"ת.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 1:45 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
מאיר סובל כתב:מה הקשר בין הלכות דרשות שהתורה נדרשת בהן שפסק הרמב"ם בהכללים איך לדרוש פסוק שאפשר לשנות את הדרשה ע"י בי"ד שני, לבין פסק בי"ד???


תעיין ברמב"ם בפנים ובכס"מ, זה לא רק בדרשות של פסוקים, זה בכל פסק בי"ד.

לגבי עיקר טענתך וטענת הרב אוצה"ח אני כבר הזכרתי קודם שלכאו' כשם שהרב גורן מתייחס ברצינות לעדות של עובדת סוציאלית בטענות מגוחכות ביותר, למרות שזה עדות של אשה מפי הבעלת דין (חוה לנגר), ובודאי שהמשרד בסוציאלי עשה בדיקה מעמיקה לפני כתיבת המסמך, ועוד הוא מוכיח מעדות העובדת סוצ' ששני עדים שלטענתו הם כשרים ולדעת בי"ד פסולים, שהרי מוכח משם שהעדים הכשרים העידו בצדק.

אבל, אני לא מסכים לגמרי את הטענה, אין כאן דין של פסק"ד שבטל מקצתו בטל כולו, תוכו אכל קליפתו זרק, ובעיקר הטענות לכאו' דבריו צודקים, שאין שום עדות על גיורו של בורקובסקי, וגירות היא דבר שמצריך עדות, ומה שסמכו בי"ד על עדות הגבאי הוא עד אחד ועדותו מוכחשת, על הטענה הזו לא מצאתי שום תשובה ושום פקפוק.
אגב, המשל שלך לא מדוייק, כי כאן עיקר הטענה היא נכונה, ויש כמה תוספות צדדיות כמו עדות העובדת סוצ' שאינה נצרכת ואינה נכונה, משא"כ שם שעיקר הפטור הוא על קבלות שאינן נכונות, וגם אם המשל דומה - אני אומר שקראתי ומיינתי (לענ"ד) מה שקשור.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 1:58 pm
על ידי ארפכשד
עינא דשפיר חזי כתב:ובעיקר הטענות לכאו' דבריו צודקים, שאין שום עדות על גיורו של בורקובסקי, וגירות היא דבר שמצריך עדות, ומה שסמכו בי"ד על עדות הגבאי הוא עד אחד ועדותו מוכחשת, על הטענה הזו לא מצאתי שום תשובה ושום פקפוק.
הנני כמהלך באפילה מאחר שלא העלו כאן את פרטי פסה"ד אבל מדוע כבודו הדרת גאונך מעלים עיניו מדין חזקה?

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 2:02 pm
על ידי עינא דשפיר חזי
ארפכשד כתב:
עינא דשפיר חזי כתב:ובעיקר הטענות לכאו' דבריו צודקים, שאין שום עדות על גיורו של בורקובסקי, וגירות היא דבר שמצריך עדות, ומה שסמכו בי"ד על עדות הגבאי הוא עד אחד ועדותו מוכחשת, על הטענה הזו לא מצאתי שום תשובה ושום פקפוק.
הנני כמהלך באפילה מאחר שלא העלו כאן את פרטי פסה"ד אבל מדוע כבודו הדרת גאונך מעלים עיניו מדין חזקה?


אם אתה מתכון לחזקת יהדות, דהיינו שנהג כיהודי, היה על כך רק את עדות הגבאי שהיה תפלל קבוע בבית הכנסת ועדותו נסתרת משני עדים הטוענים שלא ידע לברך את הברכות לעליה לתורה או להחזיק סידור, וכן מעדות בורק' עצמו שלא ידע להשלים שמע ישראל ולכה דודי, חוץ מזה שהגבאי עד אחד, כך שאין שום עדות שנהג כיהודי.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 2:56 pm
על ידי ארפכשד
אבוי לנו שבעוה"ר מה שאינו יודע לברך ברכות התורה אין זה מנגד לחזקת יהדות. השאלה איך היה מציג את עצמו בכל מקום כגר או כגוי?