עמוד 2 מתוך 2

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: א' מרץ 24, 2019 10:41 pm
על ידי פרנצויז
ארזי הלבנון כתב:
פרנצויז כתב:
ארזי הלבנון כתב:ובכלל, אם יורשה לי, אני חושב שלא הוגן לדון בגדולתו של ת"ח מן המיוחדים והמופלאים שבדור, מתוך הערות מספרים אחרים, אשר רואים בהם כמה וכמה פעמים את הזלזול (כך!) במנהגי מרוקו, הגם שמקורם טהור בגמרא ובפוסקים. אם כך, כיצד ניתן לקבל מהם עדות (אפרופו האמירה המזלזלת על רבי יוסף משאש ש"כשר לעדות היה", נו, לפחות זה) על חכם מחכמי מרוקו?

יש כאן ערבוב תחומין.
אין שום קשר בין הפסיקות המקילות של הרב יוסף משאש לבין פסקי חכמי מרוקו.
והמתנגדים הכי גדולים לפסקיו, היו חכמי מרוקו בעצמם.
והנסיון לומר שמי שאינו מסכים עם פסקיו, הוא בגלל הזלזול בחכמי מרוקו, אינו נכון כלל.

ובכן, יש כאן ערבוב תבשילין.
יש ויש קשר בין פסקיו לשאר פסקי חכמי מרוקו. הראיה, שלא תמצא זכר להם בתחומים הלכתיים ששייכים להם, מה שנקרא בימינו "בזירה שלהם".
כאשר פוסק נכנס ל"זירה המרוקאית" ובא לדון בדין נישוק בבית הכנסת, ומלבד: שו"ת בנימין זאב, רמ"א והרב קוק, לא מביא אף לא פוסק אחד מהצד השני, ולאחר מכן לדרוש לבטל "בניחותא" את המנהג - לענ"ד יש כאן עוול. והוא בהחלט נובע מזלזול, ואני אומר את זה עם המון כאב.
צא נא וראה את שכתב הראשל"צ הרב יצחק יוסף בספרו 'עין יצחק' בדיני המנהגים. הוא לא ראה להתמקד באף עדה או מנהג, מלבד מנהגי מרוקו, "ולהוכיח" שלרובם אין תוקף של מנהג.
עיין נא בספרים שנכתבו אודותיו, ובהקדמת צאצאיו, שהאריכו בשבחים ששבחוהו גדולי דורו, ועד דורנו אנו - כגון הרב עמאר, שמחשיב עצמו כתלמידו.
ואני שוב מציע לחכמים שלוקחים חלק בדיון כאן, לזון עיניהם מספריו עצמם, ולא מציטוטים וידיים שניות ושלישיות שנגעו והעירו והרסו, ורק אז להביע דעתם.

אני מבין שאתה כאוב על כל אלו שמבטלים את מנהגי מרוקו כלאחר יד ותולים בהם בוקי סריקי. ואתה צודק בזה.
אך אין לזה שום קשר, ואפילו קשר קלוש ביותר, לביקורת על הפסיקה המקילה של רבי יוסף משאש.

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: א' מרץ 24, 2019 10:51 pm
על ידי ארזי הלבנון
פרנצויז כתב:אני מבין שאתה כאוב על כל אלו שמבטלים את מנהגי מרוקו כלאחר יד ותולים בהם בוקי סריקי. ואתה צודק בזה.
אך אין לזה שום קשר, ואפילו קשר קלוש ביותר, לביקורת על הפסיקה המקילה של רבי יוסף משאש.

את האמת אומר לך החכם פרנצויז, כאבי הוא על החכם היו"ם - "חכמת המסכן בזויה" (קהלת ט, טז).
קשה שלא להתרשם מבקיאותו, חכמתו, ענוותנותו ומקוריותו.

היום אנו נמצאים בדור שלצערי ניתן לומר על חלק לא מבוטל ממחברי הספרים שספריהם יודעים יותר מהם. כי כותבים לאחר חיפוש מילים כאלה ואחרות באוצר החכמה ופרוייקט השו"ת, הינה צץ לו שו"ת פלוני, והינה צץ לו ספר מערכות אלמוני, והא לך תשובה ארוכה ומנומקת, משולבים בה כל ארבעת חלקי השו"ע, ויותר מכך. לכן, ראשית כשאני ניגש לספרים של כמה דורות לאחור, אני מסכים לעצמי לעמוד ולהתפעל, להעריץ ולהלל את המחבר.

בנידוננו, רבי יוסף משאש נתפס על ידי כמה חכמים כאלה ואחרים על לימוד זכות שכתב. ייתכן שהיום היה כותב אחרת, וייתכן שדעתו בזה מוצקה. איני יודע. אבל לא הם אלו שישקפו את כלל פסיקותיו. וכבר הזכירו כאן באשכול היתרים מבהילים של הגרע"י, אך מי יהין לפתוח פיו? ובצדק! ומדוע כאן הותר הרסן? במחילה, אין לזה מקום.

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: א' מרץ 24, 2019 10:54 pm
על ידי ארזי הלבנון
עוד אוסיף ואומר, שאני מכיר אישית את משפחת המחבר. הספרים שראו אור עד עתה הם מעט מן המעט, וכי דפים גדושים ועמוסים בתורה ויראה עומדים ומסודרים בקלסרים, ומחכים לצאת לאור עולם.

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: א' מרץ 24, 2019 11:02 pm
על ידי פרנצויז
במחילה, הנושא אינו הערכת אישיותו של הרב, כשרונותיו, צדקותו, או חלקו לעולם הבא, או השערות מה הוא היה כותב אילו לא היה נקלע למדינת אלג'יריה, (בזמן שהיתה תחת התקפת ההשכלה הצרפתית במלוא עוזה).
לא באים לדון אותו, אלא להשיב על שאלת הקורא הנבוך, האם אפשר לסמוך על הפסקים, כן או לא.
והתשובה היא שאין לסמוך.

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: א' מרץ 24, 2019 11:05 pm
על ידי ארזי הלבנון
פרנצויז כתב:במחילה, הנושא אינו הערכת אישיותו של הרב, כשרונותיו, צדקותו, או חלקו לעולם הבא, או השערות מה הוא היה כותב אילו לא היה נקלע למדינת אלג'יריה, (בזמן שהיתה תחת התקפת ההשכלה הצרפתית במלוא עוזה).
לא באים לדון אותו, אלא להשיב על שאלת הקורא הנבוך, האם אפשר לסמוך על הפסקים, כן או לא.
והתשובה היא שאין לסמוך.

בוודאי שזה הדיון. וכי פסק ההלכה נקבע לפי שכלו (או: רפורמיותו) של הפוסק? או שגם התקופה והזמן משפיעים על שיקול דעתו?

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 12:03 am
על ידי נהר שלום
עוד אשכול שצריך להמחק

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 1:06 pm
על ידי ישראליק
המגיד ממקנס - ניסן והגדה של פסח / רבי יוסף משאש זצוק"ל.
מיטב דרשותיו, משלין, סיפוריו ומליצותיו של גאון ישראל רבי יוסף משאש זצוק"ל על חודש ניסן והגדה של פסח.
מאמרים, חידושים, פרפראות, סיפורים, משלים מספריו של רבי יוסף משאש. ליקט ר' יקותיאל דהן.
382 עמ'.

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 2:12 pm
על ידי קראקובער
נכנס לכנסייה כדי ללמוד על טיב של הנצרות, בא ללמוד ונמצא מלמד..
Berkovits on Entering a Church (1).pdf
הכותב הוא מלך שפירא
(736.86 KiB) הורד 270 פעמים

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 2:48 pm
על ידי תם מה הוא אומר
מה שנכון נכון כתב:
יעקובי כתב:אאל"ט הוא מתיר בשופי להדליק אור החשמל ביו"ט.

זו גם דעת הר"ש משאש ועוד מרבני מרוקו.


וכמדומה שהגרע"י כותב בספרו חזו"ע על הלכות יו"ט שאין למחות במקילים.
האם יש על נידון זה אשכול?

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 2:58 pm
על ידי מענה איש
תם מה הוא אומר כתב:
מה שנכון נכון כתב:
יעקובי כתב:אאל"ט הוא מתיר בשופי להדליק אור החשמל ביו"ט.

זו גם דעת הר"ש משאש ועוד מרבני מרוקו.


וכן הוא בשו''ת לך שלמה מחכמי מרוקו

Re: פסקי הלכה של הרב יוסף משאש מחיפה

פורסם: ב' אפריל 08, 2019 1:07 am
על ידי ארזי הלבנון
ישראליק כתב:המגיד ממקנס - ניסן והגדה של פסח / רבי יוסף משאש זצוק"ל.
מיטב דרשותיו, משלין, סיפוריו ומליצותיו של גאון ישראל רבי יוסף משאש זצוק"ל על חודש ניסן והגדה של פסח.
מאמרים, חידושים, פרפראות, סיפורים, משלים מספריו של רבי יוסף משאש. ליקט ר' יקותיאל דהן.
382 עמ'.

רכשתי את ההגדה. אעיר כמה נקודות:
רבי יוסף חיבר ביאור להגדה בשם 'ויזכור יוסף'. עד היום הביאור לא זכה לההדרה הראויה לו. ועשו דבר תמוה: את כתב ידו, בדיוק כפי שהוא, הדפיסו בכריכה נאה וצבעונית. תמיהני כמה למדו בספר לא ידידותי כזה, ומה ראו להדפיסו כך.
כעת הודפס ספר 'המגיד ממקנס'. מדובר על ליקוט מספרי רבי יוסף משאש על ההגדה. כלומר, חלק ניכר אמנם לקוח מביאורו המקורי, אך כמובן הושמטו ממנו קטעים (איני יודע לפי מה נבחרו), ונוסף עליהם צירפו קטעים שקשורים אל ההגדה, משלל ספריו ובעיקר מספריו 'נחלת אבות' עמ"ס אבות.
העבודה היא נחמדה. אך מצער שאם כבר מושקעים משאבים, שלא להוציא את ההגדה כפי שהוא ראה לנכון וקיווה להדפיסה.