עמוד 2 מתוך 2

Re: ולשדך הבנות

פורסם: א' יוני 11, 2017 3:21 pm
על ידי פרנקל תאומים
יוס'ל כתב:לגבי שידוכים עם בע''ת יש התייחסות מסטייפלער זי''ע שעדיף שינשאו בתוך עצמם.

לגבי בן עדה אחרת מעשה רב ש'לא ראינו ולא שמענו' אחד מגדולי הדור / ראשי הישיבות / רבנים / אדמורי''ם בני אשכנז, שלקח אשה לבנו או איש לבתו מבני ובנות עדות המזרח ואף לא לחצאין. כמ''כ לא ראינו ולא שמענו אחד מהראשלצי''ם / ראשי הישיבות / חכמים / בני ספרד שלקח אשה לבנו או איש לבתו מבני ובנות אשכנז. (ואם מצאנו כמה יחידים כמו בצרפת אינו יכול ללמד על הכלל.)

גם אין רווח בנישואין בין עדתיות, זה לא יוסיף מלאי לאף צד, ואם חסרים בחורים / בחורות לא יעזור לנייד אותם מעדה לעדה.

חתנו הג"ר שאול ברזם זצ"ל לא היה בעל תשובה?
אדרבה, בשם גיסו רבינו החזו"א מקובל לומר שאם רואים שהמוצע הוא בעל מידות טובות (ודלא כבני ט' מידות) אזי א"צ לחוש.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: א' יוני 11, 2017 3:27 pm
על ידי פרנקל תאומים
עובדיה חן כתב:
יוס'ל כתב:לגבי שידוכים עם בע''ת יש התייחסות מסטייפלער זי''ע שעדיף שינשאו בתוך עצמם.

לגבי בן עדה אחרת מעשה רב ש'לא ראינו ולא שמענו' אחד מגדולי הדור / ראשי הישיבות / רבנים / אדמורי''ם בני אשכנז, שלקח אשה לבנו או איש לבתו מבני ובנות עדות המזרח ואף לא לחצאין. כמ''כ לא ראינו ולא שמענו אחד מהראשלצי''ם / ראשי הישיבות / חכמים / בני ספרד שלקח אשה לבנו או איש לבתו מבני ובנות אשכנז. (ואם מצאנו כמה יחידים כמו בצרפת אינו יכול ללמד על הכלל.)

גם אין רווח בנישואין בין עדתיות, זה לא יוסיף מלאי לאף צד, ואם חסרים בחורים / בחורות לא יעזור לנייד אותם מעדה לעדה.

כאמור לעיל באמריקה ובאירופא זה מקובל גם אצל רבנים וראשי ישיבות,
בארץ לי ידוע על רבי ברוך טולדנו זצ"ל שלקח חתן וכלה אשכנז.

הג"ר רפאל ברוך טולדנו זצ"ל היה כמדומני מחותנו של הג"ר יונה מרצבך זצ"ל ראש ישיבת קול תורה! בנו של הרב מרצבך נשא את בתו של הרב טולדנו.
יבדל"ח הגר"י עדס נשוי לאשכנזיה, בתו של הרב דב כהן זצ"ל('וילכו שניהם יחדיו'). כידוע גם ילדיו של הרב עדס התחתנו עם משפחות אשכנזיות.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:42 pm
על ידי שערי חכמה
שש ושמח כתב:
שערי חכמה כתב:יש לי ידיד חסיד גור רווק בן 24 לערך, שמיואש מלמצוא שידוך. זה נראה לך מצב אידיאלי?

אידיאלי ביותר. ולא ריאלי שאדם מחוג אחר יכפות את בתו ויניחנה לפניו.

זה כבר ענין אחר, ולא לזה היתה הכוונה...

Re: ולשדך הבנות

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:44 pm
על ידי שערי חכמה
עובדיה חן כתב:
שש ושמח כתב:
איש_ספר כתב:משא"כ אם יחנכו את הבנים, להסיר מהם את חרפת הגזענות החשוכה של נישואים בין עדתיים, חינוך הוא הוא פתח לשינוי.
לפני שנרוץ להתכסות בשמיכת שמירת המסורת, בא נתחיל עם העובדה הפשוטה: כולנו מכירים משפחות בני תורה "ספרדיים", שהתרבות המקורית שלהם כמעט נמחתה, והם מה שמכונה "ליטאים" לכל דבריהם. ואעפ"כ לא יעלה על הדעת.

אין כאן שום גזענות חשוכה אלא קיום מה שאמרו חז"ל שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה בעיניו. המציאות בשטח היא שיש שוני בטבע ובאופי בין יוצאי אירופה לבני עדות המזרח, ובד"כ שוני במנטליות הוא חסרון לשידוך. וגם אם יש אדם פרטי שאינו דומה במנטליות שלו לשאר בני עדתו, הוא עלול להתפס ככזה, ולא משנה מה המציאות אלא כיצד היא נתפסת. לכן המציאות היא שבנישואין בין עדתיים מצוי שבשלב מסויים תתגנה בעיניו [או יתגנה בעיניה], וגם אם הוא חשש רחוק ראוי לחשוש לזה. [ואפי' צבע העור הוא חסרון כלפי מי שלא הורגל בו. אדם תופס יופי לפי הממוצע בסביבתו].
[וחוץ מזה, לפני שנחנך את הבנים נחנך את עצמנו. כשלילדים שיוולדו משידוך כזה יהיו סיכויים שווים בקבלה למוסדות וכדו' יהיה אפשר להתחיל לדון אם יש טענה על מי שאינו עושה זאת, בינתיים זה לא המצב. וג"ז לא לגמרי בלתי מוצדק].
ואם היה בזה הפסד לספרדים עוד היה מקום לדון בזה, אבל אינני רואה ההפסד הגדול מזה.

איך אמר לי רווק בן 35,אני ימות רווק ולא יקח ספרדיה.

אף אתה הקהה את שיניו ואמור לו : לו יהי כדבריך...

Re: ולשדך הבנות

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:50 pm
על ידי דרומי
הנערה המסכנה שמחכה לו - שכבר אינה כ"כ נערה... - לא תרויח כלום מזה שתקהה את שיניו

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 12:25 am
על ידי הרואה
שש ושמח כתב:
הרואה כתב:
שש ושמח כתב:אין כאן שום גזענות חשוכה אלא קיום מה שאמרו חז"ל שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה בעיניו. המציאות בשטח היא שיש שוני בטבע ובאופי בין יוצאי אירופה לבני עדות המזרח, ובד"כ שוני במנטליות הוא חסרון לשידוך. וגם אם יש אדם פרטי שאינו דומה במנטליות שלו לשאר בני עדתו, הוא עלול להתפס ככזה, ולא משנה מה המציאות אלא כיצד היא נתפסת. לכן המציאות היא שבנישואין בין עדתיים מצוי שבשלב מסויים תתגנה בעיניו [או יתגנה בעיניה], וגם אם הוא חשש רחוק ראוי לחשוש לזה. [ואפי' צבע העור הוא חסרון כלפי מי שלא הורגל בו. אדם תופס יופי לפי הממוצע בסביבתו].
[וחוץ מזה, לפני שנחנך את הבנים נחנך את עצמנו. כשלילדים שיוולדו משידוך כזה יהיו סיכויים שווים בקבלה למוסדות וכדו' יהיה אפשר להתחיל לדון אם יש טענה על מי שאינו עושה זאת, בינתיים זה לא המצב. וג"ז לא לגמרי בלתי מוצדק].
ואם היה בזה הפסד לספרדים עוד היה מקום לדון בזה, אבל אינני רואה ההפסד הגדול מזה.

כאצבע בקירא ליישב המנהג האנטישמי.

רמת הטיעונים בפורום עולה מיום ליום.

ברור, מי שלא מבין את הסיבות הצודקות לאנטישמיות הוא לא "על רמה". עד כדי כך שאפילו אם מסבירים לו את זה הוא לא יבין.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 3:34 am
על ידי מנחם
פרנקל תאומים כתב:יבדל"ח הגר"י עדס נשוי לאשכנזיה, בתו של הרב דב כהן זצ"ל('וילכו שניהם יחדיו'). כידוע גם חלק מילדיו של הרב עדס התחתנו עם משפחות אשכנזיות.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 9:09 am
על ידי נוטר הכרמים
פרנקל תאומים כתב:
יוס'ל כתב:לגבי שידוכים עם בע''ת יש התייחסות מסטייפלער זי''ע שעדיף שינשאו בתוך עצמם.

לגבי בן עדה אחרת מעשה רב ש'לא ראינו ולא שמענו' אחד מגדולי הדור / ראשי הישיבות / רבנים / אדמורי''ם בני אשכנז, שלקח אשה לבנו או איש לבתו מבני ובנות עדות המזרח ואף לא לחצאין. כמ''כ לא ראינו ולא שמענו אחד מהראשלצי''ם / ראשי הישיבות / חכמים / בני ספרד שלקח אשה לבנו או איש לבתו מבני ובנות אשכנז. (ואם מצאנו כמה יחידים כמו בצרפת אינו יכול ללמד על הכלל.)

גם אין רווח בנישואין בין עדתיות, זה לא יוסיף מלאי לאף צד, ואם חסרים בחורים / בחורות לא יעזור לנייד אותם מעדה לעדה.

חתנו הג"ר שאול ברזם זצ"ל לא היה בעל תשובה?
אדרבה, בשם גיסו רבינו החזו"א מקובל לומר שאם רואים שהמוצע הוא בעל מידות טובות (ודלא כבני ט' מידות) אזי א"צ לחוש.

הגר"ש ברזם לא היה בעל תשובה אלא תיכוניסט מצוי שהמשיך בישיבת חברון. מוצאו ויחוסו רמים ביותר מגזע המכונה ר' זכריה הנביא.

כל הנושא של בני ט' מידות זה סימן בקה"י יבמות, ולובן בהרחבה ובארוכה בהתכתבות בין הקה"י לבעל משנה הלכות מאונגוואר.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 9:14 am
על ידי המעיין
כמדומני שכבר עלו כאן לדיון דברי הקה"י. והממ"נ שעושה תמוה קצת.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 2:12 pm
על ידי לעומקו של דבר
ודאי שיהיה רווח בפתיחת העדות. יהיה היצע הרבה יותר גדול, ואם בעדה איקס יש כו"כ "תקועים" בנים ובנות שלא מצאו את זיווגם, ובעדה הזו נלאו למצוא, יוכלו למצוא זיווגם כאשר יכנסו לשוק שלהם כו"כ "תקועים" מעדה אחרת.

ויפה ציינו מגלות ארה"ב שם המחיצה אינה קיימת כ"כ וגם ברבנים ומשפחות "חשובות", ויש לציין שכן היה גם מנהג א"י (ירושלים) מקדמת דנא כידוע. (ועי' באשכול על הבכור אזולאי).

ולמרות הכל, רצון טבעי של אדם לדבק זרעו בדומים אליו, לא ייחשב לא לאנטישמיות ולא לגזענות.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 2:23 pm
על ידי אש משמים
אין עניין נישואים מחוץ לעדה לא גזענות ולא שאר הגדרות דומות, אלא שיותר קשה לחיות בכפיפה אחת כששני האנשים רחוקים זה מתרבות זה כרחוק מזרח ממערב ואכן אפי' בתוך אותו מגזר אנו יודעים שיש קשיי שוני ומנטליות וק"ו בן בנו של ק"ו בין שני עדות.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 2:29 pm
על ידי שש ושמח
אינני מכיר כלל את המצב בארה"ב. רק אשאל - האם יש שם מצב של שני ציבורים נפרדים, מבחינת גדולי הדור, דרך לימוד ופסיקה, מוסדות לימוד, פוליטיקה, וכו' כמו שיש אצלינו? כי אם אם המצב אינו כך, אין שום ראיה לאר"י. [גם ה"משתכנזים" נתפסים בצורה טבעית כחלק מהציבור הספרדי].

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 2:47 pm
על ידי דרומי
אם לא היית מוסיף את המלים "פוליטיקה וכו'" הייתי עוד חושב שיש ממש בדבריך. ודי למבין.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 3:21 pm
על ידי הרואה
יש הבדל גדול במנטליות בין ירושלים לבני ברק, אם כן כדאי לגזור שלא ישתדכו זה עם זה, ושהעוברים על התקנה יחשבו לפחותים למען ישמעו ויראו, וכך יפחתו הבעיות בשלום בית.
והכי טוב שלא ישתדכו עם משפחה אחרת, כי כידוע ומפורסם לכל משפחה יש את המנטליות שלה, וברגע שמשתדכים בין משפחות עלול להיות קשיים רבים בחיי הנישואין.
וכידוע יש הבדלי מנטליות בין אדם לאדם ואפי' בתוך האדם עצמו מתקופה לתקופה, והמחמיר שלא להשתדך כלל תבוא עליו ברכה ושפע כט"ס.

מטורפים,
הספרדים לא מבינים שיש כאן הבדלי מנטליות, ולרוב לא איכפת להם להשתדך עם אשכנזים.
אם הם לא מבינים את הבדלי המנטליות... זה כשלעצמו ראיה שאסור להשתדך עמם!
ורח"ל, אם העור שלהם כהה... עלולה יום אחד להתגנות עליו (איי יש ספרדים בהירים ואשכנזים כהים? ל"ק מידי, דאזלינן בתר רובא ולא פלוג).
וכמו שבבחרותי אמר לי לץ אחד, שאין לו בעיה להתחתן עם ספרדיה, רק אם אח"כ ירוצו אחריו ברחוב כמה פרענקאלאך קטנים ויקראו לו אבא, לזה הוא לא מוכן...

הכותב בדמע,
אשכנזי שגדל בחברה אנטישמית.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 3:27 pm
על ידי משוש דורים
אינני רואה שום קשר בין המצב של השבטיות לבעיות הרווקים/ות.
שהרי בארה"ב ששם (כפי שציינו למעלה) הותרו שבטים לבוא זה בזה, ואעפ"כ בעיית הרווקים/ות קיימת שם לא פחות מאשר אצלינו, ואף יותר.
הבעיה היא, שכל אחד (כתבתי בלשון זכר, אך כל הנ"ל מיועד לשני המינים) יש לו פנטזיה בראש מה היא תבניתו של מי שאמור להיות בן זוגו, ואינו מוכן לזוז ממנה, הוא אינו מוכן להתפשר כמלוא נימא על חלומותיו, אנשים אינם מבינים כי בחיי נישואיהם יצטרכו להשקיע לוותר ואף להשתנות, כדי להתאים עצמם לבני זוגם, החשיבות של הקמת בית ומשפחה, גדולה מן החלומות הרומנטיים שחלמו עליהם בשנות הרווקות.
בעבר היתה המוסכמה הזאת פשוטה בכל בתי ישראל הכשרים, אך תרבות המערב חדרה אף אלינו, והיא משפיעה על חלק מהבנים והבנות, שננעלים על משבצת מסויימת, איך יראה בן הזוג, מהו סגנונו בלבושו, בבדיחותיו, ובאנינות טעמו, איך יהיו השקפותיו המדוייקות, באיזה ישיבה/סמינר ילמד, מה יהיה סגנון העבודה, וכמובן החוג שאליו ישתייך. ואי לא, לא בעינא.
קטונתי מלהשיא עצה לכלל ישראל, אך ברמת היחידים יש פתרונות רבים, וראשון להם לוותר ולהתפשר, ואין הכוונה בדר"כ להתפשר על דברים מהותיים המפריעים לסדרי החיים, אלא על מה יאמרו הבריות, יש הרבה שידוכים הנחשבים לסוג ב', משפחות פשוטות (שלהם בחורים טובים), מי שעזב שידוך, ולפעמים אף גרוש ללא ילדים, בעיה רפואית או אסטטית קלה, תיכוניסטים ואף בע"ת, חוגים שאינם פופולאריים מחוץ לקהלם, (בריסקאים, חזו"א, עציצים, זילברמנים, חסידויות שונות), ועוד רבות, מי שרוצה להנשא יתפשר על מה שמתאים לו, וינשא ויחיה חיים טובים.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 3:31 pm
על ידי אש משמים
הרואה כתב:יש הבדל גדול במנטליות בין ירושלים לבני ברק, אם כן כדאי לגזור שלא ישתדכו זה עם זה, ושהעוברים על התקנה יחשבו לפחותים למען ישמעו ויראו, וכך יפחתו הבעיות בשלום בית.
והכי טוב שלא ישתדכו עם משפחה אחרת, כי כידוע ומפורסם לכל משפחה יש את המנטליות שלה, וברגע שמשתדכים בין משפחות עלול להיות קשיים רבים בחיי הנישואין.
וכידוע יש הבדלי מנטליות בין אדם לאדם ואפי' בתוך האדם עצמו מתקופה לתקופה, והמחמיר שלא להשתדך כלל תבוא עליו ברכה ושפע כט"ס.

מטורפים,
הספרדים לא מבינים שיש כאן הבדלי מנטליות, ולרוב לא איכפת להם להשתדך עם אשכנזים.
אם הם לא מבינים את הבדלי המנטליות... זה כשלעצמו ראיה שאסור להשתדך עמם!
ורח"ל, אם העור שלהם כהה... עלולה יום אחד להתגנות עליו (איי יש ספרדים בהירים ואשכנזים כהים? ל"ק מידי, דאזלינן בתר רובא ולא פלוג).
וכמו שבבחרותי אמר לי לץ אחד, שאין לו בעיה להתחתן עם ספרדיה, רק אם אח"כ ירוצו אחריו ברחוב כמה פרענקאלאך קטנים ויקראו לו אבא, לזה הוא לא מוכן...

הכותב בדמע,
אשכנזי שגדל בחברה אנטישמית.


הרבה בריאות נפש וגוף...
וודאי שעדיף לצמצם נזקים ולמנוע חוסר התאמה מראש כדי לא לבוא לידי תקלות בחיי הנישואים!!
אם אתה לא מבין את זה כדאי לך מהר לבדוק טוב את הנושא!
אכן היה יותר טוב אם בבני ברק היו מתחתנים רק עם המתאימים להם לחייהם ודעתם וכן הלאה אלא שאין זה תמיד אפשרי.
אל תזלזל הנושא כה רגיש ומשמעותי בבדיחות מטופשות ששמעת מחבריך!

הכותב בדמע,
אחד שמכיר את המציאות...

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 3:56 pm
על ידי אש משמים
אין שום כלל אך יש גנים שהם חזקים מאיתנו..!

בקשתי להפסיק עם הבדיחות הילדותיות.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 6:34 pm
על ידי סגי נהור
אש משמים כתב:אין שום כלל אך יש גנים שהם חזקים מאיתנו..!

והנה המחשה מופלאה למי ששאל מהי גזענות.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 6:44 pm
על ידי שמש
יש בעל הבית כאן?
שמישהו ימחק\ינעל או משהו...
גזענות ושנאת האחר ברמה כזו וברדידות כזו לא יכולה להתנוסס כך ברמה במקום המחשיב את עצמו למשהו...
לא הייתי נזקק לשטות זו אך מאחר שכבר נכתבה: מישהו בדק האם אחוזי הגירושין בקרב הזוגות ההטרוגניים גבוהים מאצל הזוגות ההומוגניים?

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 6:50 pm
על ידי בינוני
שמש כתב:יש בעל הבית כאן?
שמישהו ימחק\ינעל או משהו...
גזענות ושנאת האחר ברמה כזו וברדידות כזו לא יכולה להתנוסס כך ברמה במקום המחשיב את עצמו למשהו...

איפה ראית פה שנאת האחר ח"ו???
אם יש פה גזענות, אז יש גזענות בציבור החרדי. האשכול משקף נאמנה את הדעות השונות הרווחות בציבור החרדי.
אולי צריך למחוק/לנעול את הציבור החרדי?

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:00 pm
על ידי שמש
להרחיק מישהו ברמה של מניעת נישואין (ב"ש וב"ה...) זו שנאה.
אם יש גזענות שפלה כזו בציבור כלשהו יש לתקנה מיד. אם זה בלתי אפשרי, יבוטלו אלפי 'ציבורים' כאלו ואחרים ולא תיפול אבן יסוד פשוטה בתורה ובדרך ארץ שגזענות היא דבר בלתי נסבל כלל. וכן, יש חשיבות לשיח בפורום מכובד שלא ישקף הרגלים מכוערים כאלו גם אם הם קיימים ב'ציבור' (גם על טינופת השונאים-מחבלים לא כותבים כאן, ובצדק), האפשרות לטעון טענות כאלו היא מתן לגיטימציה להתנהגות מכוערת זו.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:13 pm
על ידי שערי חכמה
בינוני כתב:
שמש כתב:יש בעל הבית כאן?
שמישהו ימחק\ינעל או משהו...
גזענות ושנאת האחר ברמה כזו וברדידות כזו לא יכולה להתנוסס כך ברמה במקום המחשיב את עצמו למשהו...

איפה ראית פה שנאת האחר ח"ו???
אם יש פה גזענות, אז יש גזענות בציבור החרדי. האשכול משקף נאמנה את הדעות השונות הרווחות בציבור החרדי.
אולי צריך למחוק/לנעול את הציבור החרדי?

יש עוד כמה רעות חולות בשולי הציבור החרדי, העובדה שהן קיימות אינה סיבה לתת להן לגיטימציה.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:25 pm
על ידי בינוני
גזענות - הוא מושג. אולי לגיטימי אולי לא. על זה בדיוק קיים האשכול הזה, לראות מגוון דעות אם הגזענות החרדית היא לגיטימית או לא. [הגזענות הפכה להיות מילה-נרדפת לטריפה, כנראה פה באשכול יש אנשים שחושבים אחרת.]
אם יוצאים מנקודת ההנחה שאתם יוצאים ממנה שהגזענות פסולה מכל וכל אתם צודקים, אבל יש אנשים שרואים אותה באור אחר.

אני לא מביע דעה לצד זה או אחר, אני בעד דיון פורה וענייני.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:28 pm
על ידי שערי חכמה
בינוני כתב:גזענות - הוא מושג. אולי לגיטימי אולי לא. על זה בדיוק קיים האשכול הזה, לראות מגוון דעות אם הגזענות החרדית היא לגיטימית או לא. [הגזענות הפכה להיות מילה-נרדפת לטריפה, כנראה פה באשכול יש אנשים שחושבים אחרת.]
אם יוצאים מנקודת ההנחה שאתם יוצאים ממנה שהגזענות פסולה מכל וכל אתם צודקים, אבל יש אנשים שרואים אותה באור אחר.

אני לא מביע דעה לצד זה או אחר, אני בעד דיון פורה וענייני.

יש אנשים שחושבים שאלימות זה לגיטימי, אז תתן במה לעמדתם?

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:35 pm
על ידי בינוני
שערי חכמה כתב:יש אנשים שחושבים שאלימות זה לגיטימי, אז תתן במה לעמדתם?

שוב פעם. אתה צודק עפ"י הנחת המוצא שלך שגזענות = אלימות. פה באשכול מוכח שיש אנשים שחושבים אחרת.
אדרבה. תוכיח עד כמה הם טועים.
למשל: האם יש עניין לקדם שידוכים בין קהילת גור לקהילת זילברמן? ולמה מי שחושב שזה דבר לא נכון נותן לגיטימציה למשהו ששווה לאלימות?

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:41 pm
על ידי שמש
בינוני כתב:טפשות - הוא מושג. אולי לגיטימי אולי לא. על זה בדיוק קיים האשכול הזה, לראות מגוון דעות אם הגזענות החרדית היא לגיטימית או לא. [הטפשות הפכה להיות מילה-נרדפת לטריפה, כנראה פה באשכול יש אנשים שחושבים אחרת.]
אם יוצאים מנקודת ההנחה שאתם יוצאים ממנה שהטפשות פסולה מכל וכל אתם צודקים, אבל יש אנשים שרואים אותה באור אחר.

אני לא מביע דעה לצד זה או אחר, אני בעד דיון פורה וענייני.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:44 pm
על ידי בינוני
שמש כתב:
בינוני כתב:טפשות - הוא מושג. אולי לגיטימי אולי לא. על זה בדיוק קיים האשכול הזה, לראות מגוון דעות אם הגזענות החרדית היא לגיטימית או לא. [הטפשות הפכה להיות מילה-נרדפת לטריפה, כנראה פה באשכול יש אנשים שחושבים אחרת.]
אם יוצאים מנקודת ההנחה שאתם יוצאים ממנה שהטפשות פסולה מכל וכל אתם צודקים, אבל יש אנשים שרואים אותה באור אחר.

בינוני כתב:אדרבה. תוכיח עד כמה הם טועים.
למשל: האם יש עניין לקדם שידוכים בין קהילת גור לקהילת זילברמן? ולמה מי שחושב שזה דבר לא נכון נותן לגיטימציה למשהו ששווה לטפשות?

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:45 pm
על ידי שערי חכמה
בינוני כתב:
שערי חכמה כתב:יש אנשים שחושבים שאלימות זה לגיטימי, אז תתן במה לעמדתם?

שוב פעם. אתה צודק עפ"י הנחת המוצא שלך שגזענות = אלימות. פה באשכול מוכח שיש אנשים שחושבים אחרת.
אדרבה. תוכיח עד כמה הם טועים.
למשל: האם יש עניין לקדם שידוכים בין קהילת גור לקהילת זילברמן? ולמה מי שחושב שזה דבר לא נכון נותן לגיטימציה למשהו ששווה לאלימות?

התנגדות לנישואין בין עדתיים אינה בהכרח גזענות פסולה, אבל דברים אחרים שנכתבו כאן הם פסולים בעצם, כשם שאלימות היא פסולה גם אם יש מי שחושב אחרת.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 7:52 pm
על ידי בינוני
שערי חכמה כתב:דברים אחרים נכתבו כאן שהם פסולים בעצם, כשם שאלימות היא פסולה גם אם יש מי שחושב אחרת.

אם נכתבו דברים "פסולים בעצם" אז הדרישה למחוק אותם היא נכונה. נראה לי שרוב הכותבים ניהלו דיון סביר על אפשרות ערבוב העדות.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 8:39 pm
על ידי הכתב והמכתב
נלענ"ד שנתערבבו פה שני מושגים.
גזענות - אמונה שהדם שלי / הגזע שלי יותר עליון. וכתוצאה מכך התרחקות, זוהי גזענות
הכרה בשוני - יש אנשים ששונים ממני, לא לטוב ולא לרע, ועל כן אני מבין שעדיף לי לא לקשור את חיי בהם כי שנינו נסבול, אינני חשוב שהם פחותים ממני, וגם לא שעדיפים ממני, שוים אלי אך שונים. בחסידיות הגדולות מתתחתנים בינם לבין עצמם, ואף אחד לא פוסל את האחר, אלא מעדיפים להתחתן עם השוה מתוך הנחה שכך יותר נח. גם אם יש מקום לפרוץ מחסומים עדיין זה לא קשור לגזענות כלל וכלל וכאמור.

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 8:48 pm
על ידי אש משמים
סגי נהור כתב:
אש משמים כתב:אין שום כלל אך יש גנים שהם חזקים מאיתנו..!

והנה המחשה מופלאה למי ששאל מהי גזענות.

גנים שונים שמובילים לשינוי באשיות אינם גזענות!!
מה קרה לכם??
סתם לצעוק מילים בלי להבין אפילו קצת את המשמעות שלהם??

Re: ולשדך הבנות

פורסם: ב' יוני 12, 2017 9:03 pm
על ידי אש משמים
שמש כתב:https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%A4%D7%A8%D7%93_%D7%90%D7%91%D7%9C_%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%94
ולא תהא כוהנת כפונדקית?
אגב, גם הגרמנים סברו שהאופי היהודי משחית את החברה עפ"ל... לשיטת כמה מהבורים כאן הם לא היו גזענים אלא פשוט הכירו בהבדלי המנטליות של היהודים מה'ארים'...
עוד אגב, להניח את קיומם של 'ההבדלים המנטליים' המדומיינים האלה באופן גורף ותלוי מוצא, היא היא הגזענות.
ובזה בל"נ אשים קנצי למילין בעניין אשכול זה ולא אשוב לבוסס עוד בביצה העכורה הזו.

א. הגרמנים לא דיברו על אופי ואשיות והם לא בדקו את האשיות של כל קרבן אלא רצחו רק ע"פ רישומים של יהדות או מי שנימול וכדומה, אז לך ותלמד הסטוריה לפני שאתה פותח את הפה.
ב. אתה ניזון מהרפש ומוכר לנו אותו כאילו זו תורה מסיני.
ג. תקרא כמה פעמים מה כתבתי לעיל מה היא גזענות ותפסיק לבלבל את הראש.