עמוד 2 מתוך 2

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 8:36 am
על ידי איש_ספר
אבק פורח כתב:
איש_ספר כתב:כמובן שהצלת אנשים שעוברים על הכל מאיסור פנויה הוא רווח קטן ואינו בא בחשבון...
מה זו השטות הזו? אם הם עוברים על כל עבירות שבתורה אז שיעברו גם על פנויה??
כ

הסגנון הידוע.
חשבתי שא"צ להרחיב בנקודה זו. אותם אנשים עוברים בלא"ה על איסור פנויה, וכשהם מייחדים אותה לאשה לפי הרבה ראשונים אינם עוברים. ומ"מ ברור שלא בשביל זה דרשו הרבנים את הנהלת מוסד הנישואין. בטח לא כשמאידך יש כאן שאלה גדולה של ריבוי ממזרים.

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 8:39 am
על ידי עקביה
דברים שכתב פרופ' נדב שנרב הקשורים לנושא.

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 1:32 pm
על ידי אבק פורח
איש_ספר כתב:
אבק פורח כתב:
איש_ספר כתב:כמובן שהצלת אנשים שעוברים על הכל מאיסור פנויה הוא רווח קטן ואינו בא בחשבון...
מה זו השטות הזו? אם הם עוברים על כל עבירות שבתורה אז שיעברו גם על פנויה??
כ

הסגנון הידוע.
חשבתי שא"צ להרחיב בנקודה זו. אותם אנשים עוברים בלא"ה על איסור פנויה, וכשהם מייחדים אותה לאשה לפי הרבה ראשונים אינם עוברים. ומ"מ ברור שלא בשביל זה דרשו הרבנים את הנהלת מוסד הנישואין. בטח לא כשמאידך יש כאן שאלה גדולה של ריבוי ממזרים.
אינני מבין מה פשר התשובה שבלא"ה עוברים. עם אותה אישה שמתחתנים איתה אינם עוברים.
בעיית ריבוי הממזרים היא אכן חמורה, אבל דברי התייחסו לאותו המשפט שציטטתי.
אשר לסגנוני, כפי הנראה כת"ר נפגע ממני בעבר, אז אני מבקש מחילה על העבר וההווה ובל"נ אשתדל להבא להיות יותר מנומס.

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 2:47 pm
על ידי אבק פורח
עקביה כתב:דברים שכתב פרופ' נדב שנרב הקשורים לנושא.
מלא ארס כדרכו המקסימה.
לגופו של עניין, לדעתי יש הרבה מאד אנשים שעלולים להינשא אצל רב ולהיפרד בלעדיו. חתונה היא טקס וכל מי שמרגיש קשר ליהדות (או שההורים לוחצים עליו) יזמין אליה רב כלשהוא, גירושין זה משהו אחר...

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 2:56 pm
על ידי בן פרצי
אוצר החכמה כתב:
אבל כל העניין לא מעניין אותי אני שאלתי על מה שהבאת את דברי הגמרא. מה שאני לא מבין זה שחשבת שתביא את הגמרא של ניחא ליה ואת כל הסברות שאתה מביא עכשיו אנחנו נבין לבד שלכן זה מתאים לדברי התוספות?

זה באמת לא מעניין. את הגמרא הבאתי כאמור בלי שום מחשבות נלוות, רק כדי לציין שיש כזה כלל הלכתי, ותל"מ.

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: ד' יולי 29, 2020 3:00 pm
על ידי איתן
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי הגרח"ד הלוי ובדברי הגאון רבי אליהו בקשי דורון על כל זה (וסברו שאכן אין הצר וכו'), וראיתי פעם ספר שלם שבא לחלוק על דבריהם ולהסביר איך זה כן טוב בסה"כ (אך כל זה ראיתי בעבר וכבר לא זכורים לי הפרטים, אחפש בע"ה)

בקשי דורון, הרב אליהו חוק נישואין וגירושין - היצא שכרו בהפסדו? תחומין כ"ה (תשס"ה) 99-107 תשס"ה
שרמן, הרב אברהם חיים חובת החקיקה הדתית וישומה על פי ההלכה תחומין ה' (תשמ"ד) 366-378 תשמ"ד
ויינמן, הרב צבי חקיקה דתית - בעד ונגד תחומין ז' (תשמ"ו) 521-524 תשמ"ו
ערוסי, הרב רצון נישואין כדת משה וישראל בדורנו המאיר לארץ 66 (תשס"ז) 287-293 תשס"ז

זהו לעת עתה

הנה המאמרים עם תוספת.
את המאמרו של הרב אליהו בקשי דורון לקחתי מבניין אב ח"ה. בהיברובוקס סדר העמודים משובש, תיקנתי את זה.
מאמר של הרב ערוסי לקוח מהאתר נצח ישראל.
מצורפים גם מאמרים של הרב אברהם שרמן ושל הרב ויינמן ופרופ' שאקי מתחומין.
וכן הוספתי את מאמר של פרופ' אליאב שוחטמן \ על חקיקה דתית (במקור מ"מחניים") מהאתר דעת.

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: ה' יולי 30, 2020 9:59 pm
על ידי עני בן פחמא
יש להוסיף עוד עניין, כאשר כבר נולד ילד ממזר אם לא תהיה חקיקה דתית הוא יוכל לינשא, וגם לחרדים, איך ידעו? כעת כשיש רבנות יש לו פסול יחוס, והוא לא יכול לינשא, גם חילונים לפעמים לא מתחתנים איתו בגלל זה, כל הסיפור עם פרשת הממזרים התחילה מזה שאותם אח ואחות לא נישאו בגלל הפסול.

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 11:50 pm
על ידי אליעזר ג
איש_ספר כתב:סליחה על הנושא הבנאלי...

קרוב משפחה, מצוי בקשר עם אדם חילוני ומשכך נדרש להשיב תשובות לשאלות גם בנושאי דת ומדינה.

השיחה הגיע גם לכפית נישואין כדמו"י. והלה שיתף אותי במבוכתו , באיזה שפה להשיב.

אפשר לנסות למרוח בכל מיני טיעונים לא נכונים, אפשר גם בכלל להתנער מהנושא ולא לעמוד מאחוריו... שהרי אינו מעיקר היהדות כמובן.

ובכ"ז אני מנסה לברר לעצמי.

אני שואל שאלות של טירון, ואבקש את עזרתכם:

ברור שההתעקשות לא נועדה לזכות את החילונים במצוות קידושין או מצוות שבע ברכות. אלא לגרום לטהרת היחס וכו'.


ובכן, לסוברים שנישואין אזרחיים אינם מצריכים גט, הרי שאם האשה תבגוד בבעלה, אינה נלכדת באיסור א"א, ואם תעזוב את בעלה ותחייה עם איש אחר, ויוולדו ילדים, הרי שהם אינם ממזרים. גם לסוברים שצריך גט לחומרא, הילדים לכאורה חשובים ספק ממזרים ואינם ממזרים.

מאידך אם אנו כופים על אלו שאינם מעוניינים בכך להנשא כדמו"י, אנו מכניסים את האשה בקולר של איסור א"א, ואף מרבים ממזרים במקרה של נישואין העולים על שרטון ובעל המסרב לתת גט וכו'.

אז איפה הרווח?

לכאורה הרווח הוא באותם שאף בלי הרבנות היו בוחרים להנשא ע"י רב, רק שלא היו מתגרשים ע"י רב, והיו נולדים ממזרים. האמנם?! מה שיעורו של ציבור כזה?

אולי בעבר היה ציבור כזה, לצערינו כיום אם הדבר היה נתון בידי הציבור, רבים רבים היו בוחרים שלא להנשא בקשר הכובל אותם בצורך לגט.
ואף היום אותם שנישאים ברבנות, אם נפרדים, ברור שהאשה אינה מחכה לגט כדי להתייחד עם גבר אחר, ואולי לא מולידים ילדים. אולי.

בקיצור מה הרוויחו בכל הסיפור הזה?

כמובן שהצלת אנשים שעוברים על הכל מאיסור פנויה הוא רווח קטן ואינו בא בחשבון...

אני יודע שהכל נשאל, ומכיר את מאמרו של הרב ווינפלד. ובכל זאת אני מבקש את עזרתם בגיבוש תשובה. במידה וישנה...

.


הסיבות:
א. מניעת נשואי תערובת.
ב. יחוס ואפשרות של כל חילוני אחרי כמה דורות לחזור לכור מחצבתו ללא חששות.
ג. כמובן במצב הנוכחי גיטין חייבים שיהיו כהלכה ,ומבחינה פרקטית כל פתיחת הנושא לדיון מחודש ושינוי הסטטוס קבו תביא באופן מאוד מסתבר
לפריצה גם בנושא זה.

Re: חוק נישואין כדמו"י - תועלת מול הפסד

פורסם: ב' אוגוסט 03, 2020 8:50 pm
על ידי איתן
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי הגרח"ד הלוי

מצאתי מאמר של עמיחי רדזינר שעוסק בדעתו.
הורד מעמוד academia.edu של המחבר.