דרומי כתב:אף אחד לא יודע חשבונות שמים באופן ברור, אבל יודעני בבירור על מקרים בעבר שבהם הצביעו צדיקים על אסונות ואמרו שהם באשמה של אש המחלוקת, גם כשהיה ברור ושקוף שהאדם הספציפי שבו נגע האסון - ל"ע ול"ע - לא היה לו שום קשר ישיר או עקיף למחלוקת, אלא שכל ישראל ערבים זה בזה וכו' וכו' וכו' וכו' וכשניתנה רשות למזיק אינו מבחין וכו' וכו' וכו'.
[קצת פלא שדוקא החכמים בעלי 'ראש פתוח' נכנסים ל'מגזריות' שמאפיינת בדרך כלל קהילות מאוד 'סגורות' ו'שמרניות'. וד"ל].
אגב בנוגע לנידון הספציפי - שמועה שמעתי שהיום אירעה עוד תאונה באותו הכביש, רחמנא ליצלן, וכנראה שאכן כביש זה לא נסלל כהלכה במובן הכי גשמי.
ומסיימים בברכת ברכה וחיים.
תוכן כתב:אם נסכם את מה שכתבו החברים אז ככה. בגלל אש המחלוקת אשר פשתה בציבור החרדי לדבר ה', אז הקב"ה שלח אזהרה, ונהרגו באש י"א מאחינו הטועים תינוקות שנשבו. בחרנו לא להתייחס למה שקרה בריחוק מקום, אז הקב"ה שלח אזהרה קרובה מאד, ושמונה בני משפחה אחת נהרגו באש. וכבר מצאנו בקרח ועדתו שעונש המחלוקת הוא באש, ואפילו תינוקות של בית רבן שלא טעמו טעם חטא, נהרגים מחמת המחלוקת. והלימוד של עונש נוראה זו צריך להיות כמה חמור הוא מחלוקת נורא נוראות, וכמה צריך להתרחק ולברוח ממנו כבורח מן האש, פשוטו כמשמעו.
יקים כתב:ראיתי מה שכתבו כאן החכמים, בפרט בענין הזהירות בנהיגה וכד'.
אולם שבתי והתבוננתי בטרגדיה הנוראה, שמתו 8 נפשות מישראל במיתה משונה של שרפה. וזהו מיתה שלא כדרך העולם, גם לא מדרך התאונות, מתי שמענו פעם אחרונה על תאונה שהמיטה אסון כזה עם מיתה משונה כ"כ, שהיו הורים עם ילדיהם הרכים כבולים ואזוקים למקומם ונשרפו שם בשרפה נוראה כ"כ.
לנוכח התבוננות זו, לא ניתן בשום פנים ואופן לתלות את כל ההתעוררות על ענין הזהירות בנהיגה, כמובן.
מה גם, שאע"פ שהקב"ה מביא רח"ל פורעונת על בני אדם מחמת סיבות נסתרות, אולם כשזה נעשה בפומבי ובאופן משונה, שמזעזע כל לב, בודאי הקב"ה גם רוצה לרמז לנו משהו.
ולענ"ד הדלה והשפלה, כשאני מצרף את הענין הזה של תאונה הגורמת לאש, ובני אדם כבולים אל האש ונשרפים בה, גורמת לי להרהר על תאונה גדולה מאוד (במובן הרוחני והערכי) שנתרגשה עלינו בתקופה האחרונה, ואשר הגיעה לשיאה באותו היום ממש, ואשר ללהב יצאת, כי נאחזה האש ביער מארז ועד אזוב, כולם כבולים היו בעל כרחם אל האש הגדולה הזאת, (כי כן מכונה הנגע ההוא בשם אש), ורח"ל כמה נפשות נכוו מן האש ההיא, והמבין יבין, והמשכיל בעת ההוא יידום...
משולש כתב:אם סתם תולים את התאונה בתנאי הכביש מבלי להכיר בעובדה שהכביש הרעוע וטעות האנוש היו רק שליחים לבצע גזר דין שבא בגלל מעשינו הרעים, על זה יש את הרמב"ם המפורסם שחוזרים עליו הרבה פעמים וז"ל:
אֲבָל אִם לֹא יִזְעֲקוּ וְלֹא יָרִיעוּ אֶלָּא יֹאמְרוּ דָּבָר זֶה מִמִּנְהַג הָעוֹלָם אֵרַע לָנוּ וְצָרָה זוֹ נִקְרָה נִקְרֵית. הֲרֵי זוֹ דֶּרֶךְ אַכְזָרִיּוּת וְגוֹרֶמֶת לָהֶם לְהִדַּבֵּק בְּמַעֲשֵׂיהֶם הָרָעִים. וְתוֹסִיף הַצָּרָה צָרוֹת אֲחֵרוֹת. הוּא שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה (ויקרא כו-כז) 'וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי' (ויקרא כו-כח) 'וְהָלַכְתִּי גַּם אֲנִי עִמָּכֶם בַּחֲמַת קֶרִי'. כְּלוֹמַר כְּשֶׁאָבִיא עֲלֵיכֶם צָרָה כְּדֵי שֶׁתָּשׁוּבוּ אִם תֹּאמְרוּ שֶׁהִיא קֶרִי אוֹסִיף לָכֶם חֲמַת אוֹתוֹ קֶרִי:
סגי נהור כתב:לענ"ד פתרון הויכוח כאן הוא כך:
ודאי שאין 'לחפש אשמים' ולתלות בפלוני את האשם במותו של אלמוני. כל הנהרג נהרג ע"פ גזירת שמים, כי כל דרכיו משפט, ואין אנו יודעים חשבונות שמים.
אבל, מטבע הדברים שכשאדם שומע על טרגדיה כזו הוא חש חרדה וזעזוע, וטבעו של רגש זה שהוא מנער ומעורר את האדם. ועל זה אנו אומרים שבוודאי בא הדבר לאדם כדי לעוררו להיטיב את דרכיו, ואם הוא פוטר את רגש הזעזוע בלא-כלום ומפטיר כדאשתקד, זוהי "דרך אכזריות" והתעלמות מהאות המכוון אליו משמים.
וידועה הדגשת הבעש"ט שהסימן משמים הוא ידיעת האדם אודות מאורע, שאם משמים כיוונו שהמאורע יגיע לידיעתי וישפיע עלי, ודאי עלי לשאול מה נתכוונו ללמדני בכך.
תלמוד בבלי מסכת תענית דף כא עמוד א
אי זו היא דבר? עיר המוציאה חמש מאות רגלי כו'. תנו רבנן: עיר המוציאה חמש מאות ואלף רגלי, כגון כפר עכו, ויצאו הימנה תשעה מתים בשלשה ימים זה אחר זה - הרי זה דבר. ביום אחד או בארבעה ימים - אין זה דבר. ועיר המוציאה חמש מאות רגלי, כגון כפר עמיקו, ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה - הרי זה דבר, ביום אחד או בארבעה ימים - אין זה דבר.
רש"י מסכת תענית דף כא עמוד ב
ביום אחד אין זה דבר - דאקראי בעלמא הוא.
עקביה כתב:משולש כתב:אם סתם תולים את התאונה בתנאי הכביש מבלי להכיר בעובדה שהכביש הרעוע וטעות האנוש היו רק שליחים לבצע גזר דין שבא בגלל מעשינו הרעים, על זה יש את הרמב"ם המפורסם שחוזרים עליו הרבה פעמים וז"ל:
אֲבָל אִם לֹא יִזְעֲקוּ וְלֹא יָרִיעוּ אֶלָּא יֹאמְרוּ דָּבָר זֶה מִמִּנְהַג הָעוֹלָם אֵרַע לָנוּ וְצָרָה זוֹ נִקְרָה נִקְרֵית. הֲרֵי זוֹ דֶּרֶךְ אַכְזָרִיּוּת וְגוֹרֶמֶת לָהֶם לְהִדַּבֵּק בְּמַעֲשֵׂיהֶם הָרָעִים. וְתוֹסִיף הַצָּרָה צָרוֹת אֲחֵרוֹת. הוּא שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה (ויקרא כו-כז) 'וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי' (ויקרא כו-כח) 'וְהָלַכְתִּי גַּם אֲנִי עִמָּכֶם בַּחֲמַת קֶרִי'. כְּלוֹמַר כְּשֶׁאָבִיא עֲלֵיכֶם צָרָה כְּדֵי שֶׁתָּשׁוּבוּ אִם תֹּאמְרוּ שֶׁהִיא קֶרִי אוֹסִיף לָכֶם חֲמַת אוֹתוֹ קֶרִי:
ראה שם בהלכה א שמדובר בצרה כללית הבאה על הציבור. לא במקרה פרטי.
משולש כתב:המשנה בתענית מדברת אפי' על כמלא פי תנור שידפון שנמצא בתבואה (מסתמא זה תבואה של אדם פרטי לא של ציבור).
וכן על איזה שועל או זאב שנצפה משוטט להנאתו אי שם.
עקביה כתב:משולש כתב:אם סתם תולים את התאונה בתנאי הכביש מבלי להכיר בעובדה שהכביש הרעוע וטעות האנוש היו רק שליחים לבצע גזר דין שבא בגלל מעשינו הרעים, על זה יש את הרמב"ם המפורסם שחוזרים עליו הרבה פעמים וז"ל:
אֲבָל אִם לֹא יִזְעֲקוּ וְלֹא יָרִיעוּ אֶלָּא יֹאמְרוּ דָּבָר זֶה מִמִּנְהַג הָעוֹלָם אֵרַע לָנוּ וְצָרָה זוֹ נִקְרָה נִקְרֵית. הֲרֵי זוֹ דֶּרֶךְ אַכְזָרִיּוּת וְגוֹרֶמֶת לָהֶם לְהִדַּבֵּק בְּמַעֲשֵׂיהֶם הָרָעִים. וְתוֹסִיף הַצָּרָה צָרוֹת אֲחֵרוֹת. הוּא שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה (ויקרא כו-כז) 'וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי' (ויקרא כו-כח) 'וְהָלַכְתִּי גַּם אֲנִי עִמָּכֶם בַּחֲמַת קֶרִי'. כְּלוֹמַר כְּשֶׁאָבִיא עֲלֵיכֶם צָרָה כְּדֵי שֶׁתָּשׁוּבוּ אִם תֹּאמְרוּ שֶׁהִיא קֶרִי אוֹסִיף לָכֶם חֲמַת אוֹתוֹ קֶרִי:
ראה שם בהלכה א שמדובר בצרה כללית הבאה על הציבור. לא במקרה פרטי.
יקים כתב:אינני נבין את דברי כב'.
האם כאב לב וזעזוע נפש איננו בגדר צרה? רבים מאיתנו כן מרגישים כאב ושברון לב מטרגדיה כזו, הלא אחים אנחנו, וכשח"ו קורה לאח טרגדיה מזעזעת ונוראית כזו זוהי צרת כל בני המשפחה, ולכן אנו מחשיבים זאת כצרה כללית על הציבור.
האם כשנתפס בנימין על הגביע, פטרו השבטים את עצמם בכך שהוא גרם לעצמו בגנבת הגביע, או שארע לו מחמת איזה חטא, ואין זה עסק שלהם??? (אף כי יש לחלק ששם נבע מזה צרה לאביהם שירד שאולה בתפיסת בנו בנימין, אבל הרעיון נכון)
ונפטיר כמליצה בדברי השבטים הק' "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו..."
ועכשיו יבוא מישהו להתפלפל האמנם כל צרה פרטית לאדם יחשב לפי דבריי כצרת הציבור, ומלתא דלא מסתברא הוא וכו'.
עקביה כתב:יקים כתב:אינני נבין את דברי כב'.
האם כאב לב וזעזוע נפש איננו בגדר צרה? רבים מאיתנו כן מרגישים כאב ושברון לב מטרגדיה כזו, הלא אחים אנחנו, וכשח"ו קורה לאח טרגדיה מזעזעת ונוראית כזו זוהי צרת כל בני המשפחה, ולכן אנו מחשיבים זאת כצרה כללית על הציבור.
האם כשנתפס בנימין על הגביע, פטרו השבטים את עצמם בכך שהוא גרם לעצמו בגנבת הגביע, או שארע לו מחמת איזה חטא, ואין זה עסק שלהם??? (אף כי יש לחלק ששם נבע מזה צרה לאביהם שירד שאולה בתפיסת בנו בנימין, אבל הרעיון נכון)
ונפטיר כמליצה בדברי השבטים הק' "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו..."
ועכשיו יבוא מישהו להתפלפל האמנם כל צרה פרטית לאדם יחשב לפי דבריי כצרת הציבור, ומלתא דלא מסתברא הוא וכו'.
גם אני איני מבין את דברי כת"ר.
וכי בכאב לב וזעזוע נפש עסקינן הכא? הלא אצל רבים הוא כמו הקיקיון של יונה, שבין לילה היה ובין לילה אבד.
החושב כתב:סגי נהור כתב:לענ"ד פתרון הויכוח כאן הוא כך:
ודאי שאין 'לחפש אשמים' ולתלות בפלוני את האשם במותו של אלמוני. כל הנהרג נהרג ע"פ גזירת שמים, כי כל דרכיו משפט, ואין אנו יודעים חשבונות שמים.
אבל, מטבע הדברים שכשאדם שומע על טרגדיה כזו הוא חש חרדה וזעזוע, וטבעו של רגש זה שהוא מנער ומעורר את האדם. ועל זה אנו אומרים שבוודאי בא הדבר לאדם כדי לעוררו להיטיב את דרכיו, ואם הוא פוטר את רגש הזעזוע בלא-כלום ומפטיר כדאשתקד, זוהי "דרך אכזריות" והתעלמות מהאות המכוון אליו משמים.
וידועה הדגשת הבעש"ט שהסימן משמים הוא ידיעת האדם אודות מאורע, שאם משמים כיוונו שהמאורע יגיע לידיעתי וישפיע עלי, ודאי עלי לשאול מה נתכוונו ללמדני בכך.
פלפול נאה.
אולי תסכים לפרש קטע הבא מדברי חכמינו:תלמוד בבלי מסכת תענית דף כא עמוד א
אי זו היא דבר? עיר המוציאה חמש מאות רגלי כו'. תנו רבנן: עיר המוציאה חמש מאות ואלף רגלי, כגון כפר עכו, ויצאו הימנה תשעה מתים בשלשה ימים זה אחר זה - הרי זה דבר. ביום אחד או בארבעה ימים - אין זה דבר. ועיר המוציאה חמש מאות רגלי, כגון כפר עמיקו, ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה - הרי זה דבר, ביום אחד או בארבעה ימים - אין זה דבר.
רש"י מסכת תענית דף כא עמוד ב
ביום אחד אין זה דבר - דאקראי בעלמא הוא.
לא באתי בזה להביע שום עמדה ודעה חוץ מכך שגם כאשר באים לחזק ולהתחזק - זה לא אמור להיות בדרך של שליפות מהמותן והפרחת סיסמאות וקלישאות בנוסח של "אז בודאי וודאי כל אחד צריך כעת ...".
באמת, כל אותם אלה שדרכם לדרוש מאחרים שיתחזקו בעקבות הטרגדיה הנוראה, מעניין אותי מאוד לדעת - במה הם עצמם התחזקו בדיוק.
סגי נהור כתב:זה בדיוק הענין, שכשבא לאדם כאב לב זה צריך הוא לנצלו להתחזקות בעבודת ה', ולא להניח לו להיעלם כלעומת שבא מבלי להותיר בו כל רושם ומבלי ללמדו דבר, שעל זה נאמר: אל תהיו כסוס כפרד אין הבין במתג ורסן וגו'.
אוצר החכמה כתב:לא הצלחתי להבין מה הקשר בין הדיון כאן לבין הגמרא בתענית אולי תוכל להסביר לי?
עזריאל ברגר כתב:א. מצאנו בהלכות תענית לגבי שילוח חיה רעה, שאנשים שסיכנו את עצמם ופגעו בהם החיות - אין מתענים עליהם.
ב. לפענ"ד מצוות "ונשמרתם" היא מצווה "מספיק גדולה" ולאידך מספיק נידושה בעקבי רגלינו, כדי לדבר על החיזוק בה, ולא לערב "חשבונות שמים" שהם למעלה מהבנתנו.
נ.ב. אנחנו - תל ציון (כוכב יעקב) - שכנים של פסגות, שזה היישוב שממנו באו ההרוגים, ואף הרכב הפוגע הגיע מגבעון, השייכת אף היא למטה בנימין, כמו פסגות וכוכב יעקב.
משולש כתב:לדבריך בספינה המיטרפת בים שהבאתי לעיל, יחזקו את הציבור שלא ליסוע בספינות רעועות??
עזריאל ברגר כתב:משולש כתב:לדבריך בספינה המיטרפת בים שהבאתי לעיל, יחזקו את הציבור שלא ליסוע בספינות רעועות??
(א) אחרי שהספינה טבעה, (ב) אם פשה הנגע בציבור לנסוע בספינות רעועות - ודאי שצריך לחזק את הציבור לנהוג כהנהגת ר' ינאי דבדיק ועבר (שבת לב א) וכו'.
עזריאל ברגר כתב:משולש כתב:לדבריך בספינה המיטרפת בים שהבאתי לעיל, יחזקו את הציבור שלא ליסוע בספינות רעועות??
(א) אחרי שהספינה טבעה, (ב) אם פשה הנגע בציבור לנסוע בספינות רעועות - ודאי שצריך לחזק את הציבור לנהוג כהנהגת ר' ינאי דבדיק ועבר (שבת לב א) וכו'.
משולש כתב:עזריאל ברגר כתב:משולש כתב:לדבריך בספינה המיטרפת בים שהבאתי לעיל, יחזקו את הציבור שלא ליסוע בספינות רעועות??
(א) אחרי שהספינה טבעה, (ב) אם פשה הנגע בציבור לנסוע בספינות רעועות - ודאי שצריך לחזק את הציבור לנהוג כהנהגת ר' ינאי דבדיק ועבר (שבת לב א) וכו'.
גם אני מסכים שצריך, אבל לא על זה דיברה המשנה שם:
עַל אֵלּוּ מַתְרִיעִין בְּשַׁבָּת, עַל עִיר שֶׁהִקִּיפוּהָ גוֹיִם אוֹ נָהָר, וְעַל הַסְּפִינָה הַמִּטָּרֶפֶת בַּיָּם. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, לְעֶזְרָה וְלֹא לִצְעָקָה שִׁמְעוֹן הַתִּמְנִי אוֹמֵר, אַף עַל הַדֶּבֶר, וְלֹא הוֹדוּ לוֹ חֲכָמִים:
משולש כתב:ומה שאנו אומרים ב"ונתנה תוקף" "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה" הכוונה היא כך:
מי במים - ישוב וילמד שחיה.
מי באש - ישוב ויתקין גלאי עשן.
מי בחיה - ישוב ולא יצא למדבר ללא נשק
מי ברעש - ישוב ויחזק את ביתו מרעידות אדמה.
ומי במגיפה - יתחסן ויתרחק מהדבקות.
וכן הלאה.
דהיינו: על אנשים שמסכנים את עצמם ברשלנות ופגעה מהם מדת הדין - לא גוזרים תענית ולא עושים דרשות התחזקות, אלא אומרים להם שיעזבו את המדבר ויבואו למקום יישוב!בָּתִּים הַבְּנוּיִים בַּמִּדְבָּרוֹת וּבָאֲרָצוֹת הַנְּשַׁמּוֹת, הוֹאִיל וְהֵם מְקוֹם גְּדוּדֵי חַיָּה, אִם עָלְתָה לַגַּג וְנָטְלָה תִּינוֹק מֵעֲרִיסָה ... הֲרֵי זוֹ מְשֻׁלַּחַת, וְאִם לֹא הִגִּיעַ לְמִדָּה זוֹ אֵינָהּ מְשֻׁלַּחַת שֶׁאֵלּוּ בְּנֵי אָדָם שֶׁסִכְּנוּ בְּעַצְמָם וּבָאוּ לִמְקוֹם הַחַיּוֹת
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים