עמוד 2 מתוך 3

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מאי 22, 2019 3:30 pm
על ידי זכריה הקרחי
קודם כל, השאלה, כנאמר בה, נשאלה מחרדי בן ישיבה.
לגבי הפגם פשיטא שיש בזה פגם,
וכי לרחוקים מותר לשקר ולחתוך חלקים מהתורה בכדי שתתיישב על לבם?
משקר אין מרוויחים!
וגם שהרי לא ענית על השאלה, אותו לא מעניין רמב"ם או רשב"א, הוא אינו מבין איך התורה מצוה כזה דבר, והרי הרמב"ם עצמו לא בחר בדרכו בגלל הבעיה המוסרית, אז מה הרווחנו,
מחר תהיה קושיה ממצוה אחרת בה נראה לעיניים כי שיטת הרמב"ם היא זו שאינה מוסרית, ומה תענו אז?
זאת ועוד, עצם נתינת הלגטימציה לשאלה ולהנחות הראשונות שלה על חשבון אמיתות התורה היא הבעיה, בעצם מכל התשובה ניכר שהעונה סבור כי דעתם של שאר רבותינו הראשונים דלא ס"ל כרמב"ם אינה מוסרית וראויה, עפ"ל.
לא זו הדרך ישכון אור!!

Re: דיונים במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מאי 22, 2019 4:21 pm
על ידי עובר ושב
אש משמים כתב:היות וקשה לאנשים שאינם קרובים מאוד לתורה להבין ולהתחבר לשיטות מסוימות אין כל פגם לבאר את העניין כשיטה אחרת המתיישבת יותר על לבם ובמיוחד שאין זה נפק"מ כלל.


מילה בסלע.

וכבר הוכח שאין כל פגם בתשובת המשיב, ויסודה בראשונים.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מאי 23, 2019 3:51 pm
על ידי נקדש את שמך בעולם
איני רואה תועלת להתייחס לכל הטענות שכתר הרב עובר ושב, רק דבר אחד קומם אותי
עובר ושב כתב:למיטב הבנתי, האתר עוסק באנשים קלים עם בעיות באמונה, ולפיכך התשובות האגרסיביות והבוטות שכמה מהחברים הציעו כאן, אינן מתאימות. גם הניסוח ה"ישיבתי" לא מתאים במקרה זה. הרב המשיב התנסח בעדינות המתאימה (מה שנראה בעיניים עמרציות כ"קרירות" או "השפעה של תרבות המערב") אך למעשה הוא מבסס את כל דבריו ע"פ טענות הלכתיות מבוררות.

ההערות בפתיחת האשכול, גם הן קטנוניות וטרחניות.


גם ההערה שיש להרוג אנשים בגלל דתם, לא מובן מה רוצה המעיר.


דבר פשוט שבן נח (וגם ישראל) נהרג על עבודה זרה ולא פקפק בזה אדם מעולם, חופש הדת המקובל היום בעולם כולל כמובן גם עובדי ע"ז,
ואולי כוונתו של עובר ושב שיש לתת חופש דת לדתות שאינם מוגדרות כעובדי ע"ז,

אך גם בזה כתב הרמב"ם הלכות מלכים פרק י הלכה ט
עכו"ם שעסק בתורה חייב מיתה לא יעסוק אלא בשבע מצות שלהן בלבד וכן עכו"ם ששבת אפילו ביום מימות החול אם עשאהו לעצמו כמו שבת חייב מיתה ואין צריך לומר אם עשה מועד לעצמו כללו של דבר אין מניחין אותן לחדש דת ולעשות מצות לעצמן מדעתן אלא או יהיה גר צדק ויקבל כל המצות או יעמוד בתורתו ולא יוסיף ולא יגרע ואם עסק בתורה או שבת או חדש דבר מכין אותו ועונשין אותו ומודיעין אותו שהוא חייב מיתה על זה אבל אינו נהרג.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מאי 23, 2019 5:54 pm
על ידי עובר ושב
היית צריך להקטין את כל התגובה שלך, ולהגדיל רק את שלוש המילים האחרונות.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: א' ספטמבר 15, 2019 3:14 pm
על ידי נקדש את שמך בעולם
עכשיו קראתי באיזה עלון שארגון אקשיבה הוקם ע"י בוגרי תכנית שלוחי ציבור של מכון מנדל הידוע לשמצה הממומן ע"י קרנות רפורמים והקרן החדשה לישראל שחרת על דגלו את שינוי פני החברה בישראל ובכללם החברה החרדית, (למי שלא מכיר את הנושא צירפתי קובץ שיצא ע"י ארגון 'לביא')
קרן-מנדל-בישראל-סקירה-וביקורת.pdf
(501.87 KiB) הורד 417 פעמים

חיפוש קל על ארגון אקשיבה העלה אתר בשם מדת (מכון למדיניות תורנית) http://midat.org.il/partners/%D7%A9%D7% ... %95%D7%A8/
שם הם אכן מתגאים בכך שארגון אקשיבה הוקם ע"י מיכאל נכטילר בוגר תכנית שלוחי ציבור של מכון מנדל,
כך שכל הדיון מיותר כיון שהתגלה שמטרתם היא משכילית מובהקת ואין צורך לדון בצורה ענינית.

בענין מר עובר ושב שהאריך פה לדון כביכול לגופם של דברים, ראיתי שבאשכול מקביל http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=25603
מר עובר ושב ממש נלחם למענם ואף לא התבייש להעתיק צילום מסך מהאתר הנ"ל שבו כתוב במפורש ששניים מ'רבני' המכון הם בוגרי 'שלוחי ציבור' , על כן אני מתרשם שהשקפותיו של מר עובר ושב זהים להשקפותיהם הרפורמיות של נשיאי מכון מנדל.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: א' ספטמבר 15, 2019 3:17 pm
על ידי פרנקל תאומים
נקדש את שמך בעולם כתב:בענין מר עובר ושב שהאריך פה לדון כביכול לגופם של דברים, ראיתי שבאשכול מקביל http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=25603
מר עובר ושב ממש נלחם למענם ואף לא התבייש להעתיק צילום מסך מהאתר הנ"ל שבו כתוב במפורש ששניים מ'רבני' המכון הם בוגרי 'שלוחי ציבור' , על כן אני מתרשם שהשקפותיו של מר עובר ושב זהים להשקפותיהם הרפורמיות של נשיאי מכון מנדל.

זהו, עכשיו אחרי שכינית אותו "מר" גמרת אותו לגמרי, נתת לו מכה ניצחת. ממש כמו בעיתון.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 8:25 am
על ידי עקביה
אמש הייתה כאן התכתבות בין הרב זאב ערבות שליט"א לביני. לאן היא נעלמה?

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 8:55 am
על ידי עושה חדשות
הנכתב בתוך התשובה לעיל
מכיון שכבר אבד זכרו של עמלק, ואין אומה זו קיימת כלל, ממילא משמעותה המעשית של מצוות המחייה כבר לא תתקיים לעולם.
האם יש מישהו מהקדמונים שכותב כך להדיא?


הוספה: כעת ראיתי בהעמק דבר שמות יז,יד.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 8:30 pm
על ידי תורת המן
עושה חדשות כתב:הנכתב בתוך התשובה לעיל
מכיון שכבר אבד זכרו של עמלק, ואין אומה זו קיימת כלל, ממילא משמעותה המעשית של מצוות המחייה כבר לא תתקיים לעולם.
האם יש מישהו מהקדמונים שכותב כך להדיא?


הוספה: כעת ראיתי בהעמק דבר שמות יז,יד.


זה לשונו,
כתב זאת זכרון בספר. מה שאומר לך כי מחה אמחה וגו׳ תכתוב בספר וגם ושים באזני יהושע. זה הענין. ולפי הנראה הוא מיותר. שהרי כל דבר ה׳ למשה נכתב בספר התורה גם בלי דבר ה׳ שיכתוב לזכרון וגם ענין שים באזני יהושע אינו מבואר. אבל מתחלה יש לבאר גוף המאמר כי מחה אמחה את זכר עמלק. אם הכונה למלכות עמלק. על מה קבעו חז״ל מצות זכירה זו לדורות אחר שכבר נמחית מלכות הרשעה זו מה״ע. ואם אפי׳ יש איזה אנשים מזרע אומה זו בעולם מה זה ענין. ואם הכונה שיהא נשכח שמו וזכרו. זה א״א כלל. שהרי התורה נצחית והיא מזכרתו. אלא ע״כ הכונה תעודת עמלק בעולם. דזה ברור שלא לחנם התגרה עמלק עם ישראל. אשר בלי ספק לא נעלם ממנו כי לא בנקל יהי׳ יוכל לו. והלא מתעבר על ריב לא לו. אלא משום שראשית גוים עמלק. כדבר בלעם בעת הופע עליו אור רוה״ק. וע״כ אין הכונה שהיא האומה היותר מצלחת ומאושרת בעולם שהרי מעולם לא היה עמלק כ״א ממלכה שפלה. אלא הענין דכמו שהיה מלחמת אמרפל וחבריו על א״א ביחוד כמו שנתבאר מדיוק המקראות בס׳ בראשית. והוא משום שידעו שעל ידו נעשה עין משפט היינו להוריד השגחה עליונה ע״פ המעשים. כך מאז יצאו ישראל ממצרים ומוכן היה לקבל את התורה. הרע לאוה״ע ביותר. ועמלק הוא ראשית גוים השונא את ההשגחה תכלית שנאה . והבטיח הקב״ה כי תגיע שעה שימחה זכר עמלק היינו תכלית תעודתו שתהי׳ הליכות הטבע חפשי בלי השגחה לפי מעשים. זה הרצון יהי נשכח מאוה״ע והיה ה׳ למלך על כל הארץ. וזהו ימות המשיח שיגיע ב״ב. ואמר ה׳ למשה כתוב זאת זכרון בספר. כאדם שמספר לבנו איזה מעשה להביא לבו למוסר וכשמגיע לענין נחוץ ביותר שיהא מושרש בלבו. מדייק לו אביו ביותר ואומר זכור זה בני. אע״ג שרצונו שיזכור כל הענין מכ״מ מעמידו ביותר על ענין נחוץ בספורו. כך כל התורה עלינו לזכור ע״י כתיבת ס״ת אבל באשר אנחנו רואים שאמר הקב״ה למשה. כתוב זאת זכרון בספר עלינו להשכיל כי יש לנו לזכור זה הענין ביותר. כי הוא תכלית המבוקש שימלא כבוד ה׳ את כל הארץ ועלינו להאמין כי עוד תבא זה השעה והיא ביאת המשיח וע״ז אמר עוד ה׳ ושים באזני יהושע הוא הגדת דבר סוד שבזה. והוא זמן הקץ שגלה לאזנו. והמובן שגם היא יגלה למי שראוי לכך

לא ידעתי מה ראה כ"ת שם, רבנו הנצי"ב רק מבאר עומק הביאור במחיית זכר עמלק, אך מעולם לא חלק על הדין המוסכם בכל הראשונים, לקיים את מחיית עמלק כפשוטו ממש, כדאול בחיר ה' ודוד המלך ע"ה ומרדכי הצדיק, ח"ו ישתקע הדבר ולא יאמר.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 8:37 pm
על ידי עקביה
תורת המן כתב:לא ידעתי מה ראה כ"ת שם, רבנו הנצי"ב רק מבאר עומק הביאור במחיית זכר עמלק, אך מעולם לא חלק על הדין המוסכם בכל הראשונים, לקיים את מחיית עמלק כפשוטו ממש, כשאול בחיר ה' ודוד המלך ע"ה ומרדכי הצדיק, ח"ו ישתקע הדבר ולא יאמר.

כמדומני שגם הכותבים הנזכרים לא חלקו על כך.
הם רק אמרו שמכיון שבפועל כבר אבד זכרו ובטל סיכויו של עמלק מן העולם אין למצווה זו משמעות מעשית.
כדרך שכתב הרמב"ם (מלכים ה ד) על שבעה עממין.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 10:32 pm
על ידי תורת המן
והיכן נזכר זה בדברי הנצי"ב?

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 10:42 pm
על ידי תורת המן
לדעתי הרבה מהבעי' הזה באה מההתקרבות של החרדים עם ציונות.
התחושה ש'מדינתנו' היא דמוקראצי', ולא כהערבים ה'פרימיטבים' ההורגים בשביל דתם, אנו בני תרבות, וע"כ יש לנו זכות למדינה זה יותר מהם.
ומזה בא כל הטענות השונות ומשונות לדבר עתק על התה"ק, לתרץ שרץ מן התורה איך אנו חלוקים לגמרי מחמאס, ולמחוק פרשיות שלימות מן התורה

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 10:01 am
על ידי עקביה
תורת המן כתב:לדעתי הרבה מהבעי' הזה באה מההתקרבות של החרדים עם ציונות.
התחושה ש'מדינתנו' היא דמוקראצי', ולא כהערבים ה'פרימיטבים' ההורגים בשביל דתם, אנו בני תרבות, וע"כ יש לנו זכות למדינה זה יותר מהם.
ומזה בא כל הטענות השונות ומשונות לדבר עתק על התה"ק, לתרץ שרץ מן התורה איך אנו חלוקים לגמרי מחמאס, ולמחוק פרשיות שלימות מן התורה

אין לזה קשר לציונות, מדינתנו או דמוקראצי' (מה זה?), אלא להשפעה של תרבות המערב באופן כללי הגורמת לשינוי הרגלי חשיבה.
קשה מאד להימנע מהשפעה כזו, אם כי ככל שאדם חרדי יותר כך הוא פחות נתון לאותה השפעה.

אגב, לאידך גיסא, אצל הערבים ושות' יש מושג של רצח עבור כבוד המשפחה, כלומר נערה שזינתה אחיה ירצחו אותה כדי לשמור על כבוד המשפחה.
ביהדות אין מקום לכזה דבר, לא בתורה ולא בהלכה ולא כהלכה ואין מורין כן, ואדם שינהג כך ייחשב כרוצח לכל דבר ועניין.

והנה מצאנו שאצל קדמונינו היה דבר כזה. למשל:
פרקי דרבי אליעזר פרק לח
מֶה עָשָׂה שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר וכו', יָצְאָה דִינָה וכו' וְשָׁלְלָהּ וְשָׁכַב אוֹתָהּ, וְהָרְתָה וְיָלְדָה אֶת אָסְנַת. וְאָמְרוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְהָרְגָהּ (את אסנת), שֶׁעַכְשָׁו יֹאמְרוּ כָּל הָאָרֶץ שֶׁיֵּשׁ בֵּית זְנוּת בְּאָהֳלֵי יַעֲקֹב. מֶה עָשָׂה יַעֲקֹב וכו',

וכן במדרש ילקוט המכירי על תהלים, המספר על לידת דוד המלך ע"ה, חשבו ישי ובניו בטעות שאמם, אשת ישי, זינתה, ורצו הבנים להרוג את אמם אך ישי הניא אותם מכך.
ויש דוגמאות נוספות.

אינני יודע כיצד לכלכל סיפורים אלה. הלא זה נגד התורה לחלוטין. ובכל זאת, אם ארצה ואם לא - הם קיימים.

נ.ב. אם אנחנו כבר מדברים, מה משמעות הכינוי שלך? האם אתה דולה ומשקה מתורתו של המן?

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 10:44 am
על ידי לעולם יהיה אדם
עקביה כתב:אין לזה קשר לציונות, מדינתנו או דמוקראצי' (מה זה?), אלא להשפעה של תרבות המערב באופן כללי הגורמת לשינוי הרגלי חשיבה.

הדעה שאדם צריך להיענש רק בשל מעשיו ולא מסיבה ביולוגית היא מכללי המוסר הבסיסיים ביותר,
זה לא חידוש של תרבות המערב.
כל אדם מוסרי יאמר כך, בלי קשר לתרבות בה הוא חי.
עקביה כתב:אינני יודע כיצד לכלכל סיפורים אלה. הלא זה נגד התורה לחלוטין. ובכל זאת, אם ארצה ואם לא - הם קיימים.

ראשית זה רחוק ממה שהערבים קוראים כבוד המשפחה, הם לא רצו להרוג על כבודם, אלא הבינו שהמעשה הזה יכול להזיק לכל המפעל הגדול של הנחלת האמונה שהחל בו אברהם אבינו.
אבל באמת יש רעיונות שבעבר היו חידוש והיום הם פשוטים כיון שהתרגלנו אליהם. התרגלנו לדעה של יעקב אבינו, עד שקשה להבין את המחשבה של השבטים.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 10:52 am
על ידי עקביה
לעולם יהיה אדם כתב:א. הדעה שאדם צריך להיענש רק בשל מעשיו ולא מסיבה ביולוגית היא מכללי המוסר הבסיסיים ביותר,
זה לא חידוש של תרבות המערב.
כל אדם מוסרי יאמר כך, בלי קשר לתרבות בה הוא חי.

ב. ראשית זה רחוק ממה שהערבים קוראים כבוד המשפחה, הם לא רצו להרוג על כבודם, אלא הבינו שהמעשה הזה יכול להזיק לכל המפעל הגדול של הנחלת האמונה שהחל בו אברהם אבינו.

א. הנושא שלנו הוא הקושי לקיים מצווה המפורשת בתורה.
ב. כיצד יזיק? דינה נאנסה בניגוד גמור לרצונה.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 11:21 am
על ידי לעולם יהיה אדם
עקביה כתב:א. הנושא שלנו הוא הקושי לקיים מצווה המפורשת בתורה.

הקושי הוא מכיוון שיש מבינים שהמצווה היא להרוג אדם רק בגלל מוצאו הביולוגי ולא בגלל מעשיו, וזה נוגד את המוסר האנושי.
אם הבנתי אותך נכון, כתבת שתחושת המוסר הזו היא תוצאה של ספיגת תרבות המערב.
ואני אומר, שכל אדם סובר כך וזה לא תלוי תרבות.
עקביה כתב:ב. כיצד יזיק? דינה נאנסה בניגוד גמור לרצונה.

עקביה כתב:
פרקי דרבי אליעזר פרק לח
מֶה עָשָׂה שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר וכו', יָצְאָה דִינָה וכו' וְשָׁלְלָהּ וְשָׁכַב אוֹתָהּ, וְהָרְתָה וְיָלְדָה אֶת אָסְנַת. וְאָמְרוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְהָרְגָהּ (את אסנת), שֶׁעַכְשָׁו יֹאמְרוּ כָּל הָאָרֶץ שֶׁיֵּשׁ בֵּית זְנוּת בְּאָהֳלֵי יַעֲקֹב. מֶה עָשָׂה יַעֲקֹב וכו',

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 12:37 pm
על ידי עקביה
א. ודאי שאדם אמור לחשוב כך, אבל כאשר ישנו ציווי מן התורה לעשות משהו מצופה מהאדם לחשוב שכך כשר וישר, ולא להתקשות בזה.
ב. לא מוכח מלשון פדר"א שחששם היה שיאמרו שזה היה ברצון ולא באונס.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 1:42 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
עקביה כתב:א. ודאי שאדם אמור לחשוב כך, אבל כאשר ישנו ציווי מן התורה לעשות משהו מצופה מהאדם לחשוב שכך כשר וישר, ולא להתקשות בזה.
ב. לא מוכח מלשון פדר"א שחששם היה שיאמרו שזה היה ברצון ולא באונס.

א. לא יודע מה זה מצופה, ומי מצפה, לדעתי מי שחושב שמצוות מחיית עמלק הינה מצווה להרוג על רקע גזע, מטבע הדברים יכנס למצוקה מאוד קשה.

ב. זנות זה ברצון.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 2:15 pm
על ידי עקביה
א. כיצד גזע קשור לכאן? מדובר כאן על זרע.
ב. זונה אסורה לכהן (ויקרא כא ז), והכוונה גם לאנוסה שנבעלה למי שאסור לה.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 3:13 pm
על ידי שש ושמח
לעולם יהיה אדם כתב:
עקביה כתב:אין לזה קשר לציונות, מדינתנו או דמוקראצי' (מה זה?), אלא להשפעה של תרבות המערב באופן כללי הגורמת לשינוי הרגלי חשיבה.

הדעה שאדם צריך להיענש רק בשל מעשיו ולא מסיבה ביולוגית היא מכללי המוסר הבסיסיים ביותר,
זה לא חידוש של תרבות המערב.
כל אדם מוסרי יאמר כך, בלי קשר לתרבות בה הוא חי.

והכתוב צווח ואומר
פקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים
ואף דאיירי רק באוחזין מעשה אבותיהן בידיהן, מ"מ במצב זה נענשים גם על חטאי אבותיהם.
וכל אדם מוסרי יבין את הענין, אם יפנים שמהות האדם היא נשמתו, והיא המשך נשמת הדורות הקודמים.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 7:48 pm
על ידי מצפצף
עקביה כתב:
תורת המן כתב:לדעתי הרבה מהבעי' הזה באה מההתקרבות של החרדים עם ציונות.
התחושה ש'מדינתנו' היא דמוקראצי', ולא כהערבים ה'פרימיטבים' ההורגים בשביל דתם, אנו בני תרבות, וע"כ יש לנו זכות למדינה זה יותר מהם.
ומזה בא כל הטענות השונות ומשונות לדבר עתק על התה"ק, לתרץ שרץ מן התורה איך אנו חלוקים לגמרי מחמאס, ולמחוק פרשיות שלימות מן התורה

אגב, לאידך גיסא, אצל הערבים ושות' יש מושג של רצח עבור כבוד המשפחה, כלומר נערה שזינתה אחיה ירצחו אותה כדי לשמור על כבוד המשפחה.
ביהדות אין מקום לכזה דבר, לא בתורה ולא בהלכה ולא כהלכה ואין מורין כן, ואדם שינהג כך ייחשב כרוצח לכל דבר ועניין.

וּבַת֙ אִ֣ישׁ כֹּהֵ֔ן כִּ֥י תֵחֵ֖ל לִזְנ֑וֹת אֶת־אָבִ֙יהָ֙ הִ֣יא מְחַלֶּ֔לֶת בָּאֵ֖שׁ תִּשָּׂרֵֽף׃

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 7:59 pm
על ידי הפצת המעיינות
תשרף על ידי משפחתה?

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 8:03 pm
על ידי עקביה
מצפצף כתב:
עקביה כתב:
תורת המן כתב:לדעתי הרבה מהבעי' הזה באה מההתקרבות של החרדים עם ציונות.
התחושה ש'מדינתנו' היא דמוקראצי', ולא כהערבים ה'פרימיטבים' ההורגים בשביל דתם, אנו בני תרבות, וע"כ יש לנו זכות למדינה זה יותר מהם.
ומזה בא כל הטענות השונות ומשונות לדבר עתק על התה"ק, לתרץ שרץ מן התורה איך אנו חלוקים לגמרי מחמאס, ולמחוק פרשיות שלימות מן התורה

אגב, לאידך גיסא, אצל הערבים ושות' יש מושג של רצח עבור כבוד המשפחה, כלומר נערה שזינתה אחיה ירצחו אותה כדי לשמור על כבוד המשפחה.
ביהדות אין מקום לכזה דבר, לא בתורה ולא בהלכה ולא כהלכה ואין מורין כן, ואדם שינהג כך ייחשב כרוצח לכל דבר ועניין.

וּבַת֙ אִ֣ישׁ כֹּהֵ֔ן כִּ֥י תֵחֵ֖ל לִזְנ֑וֹת אֶת־אָבִ֙יהָ֙ הִ֣יא מְחַלֶּ֔לֶת בָּאֵ֖שׁ תִּשָּׂרֵֽף׃

לא הבנתי. אתה מפרש את הפסוק הזה כהוראה לאביה או לאחיה?
הלא כדי שתומת בפועל (ע"י סנהדרין כמובן) יש צורך בעדים והתראה וקבלת מיתה.
בלא זה אינה נהרגת.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 8:12 pm
על ידי מצפצף
כוונתי שיש המתה בשביל כבוד המשפחה.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 8:18 pm
על ידי תורת המן
עקביה כתב:
תורת המן כתב:לדעתי הרבה מהבעי' הזה באה מההתקרבות של החרדים עם ציונות.
התחושה ש'מדינתנו' היא דמוקראצי', ולא כהערבים ה'פרימיטבים' ההורגים בשביל דתם, אנו בני תרבות, וע"כ יש לנו זכות למדינה זה יותר מהם.
ומזה בא כל הטענות השונות ומשונות לדבר עתק על התה"ק, לתרץ שרץ מן התורה איך אנו חלוקים לגמרי מחמאס, ולמחוק פרשיות שלימות מן התורה

אין לזה קשר לציונות, מדינתנו או דמוקראצי' (מה זה?), אלא להשפעה של תרבות המערב באופן כללי הגורמת לשינוי הרגלי חשיבה.
קשה מאד להימנע מהשפעה כזו, אם כי ככל שאדם חרדי יותר כך הוא פחות נתון לאותה השפעה.

נ.ב. אם אנחנו כבר מדברים, מה משמעות הכינוי שלך? האם אתה דולה ומשקה מתורתו של המן?


(סליחה אינני מדבר עברית כשפה ראשונה, וע"כ כתבתי דמוקרצי' בהשפעה מאידיש, וכעת ראיתי שבעברית אומרים דמוקרטי', democracy.)
בוודאי שהשפעת תרבות המערב בעכרינו, אך כוונתי כי מה שאנו נגררים בתרה בענין זה, אע"פ שבהרבה דברים אין לנו עם תרבות המערב מאומה, הוא משום הצורך לתחושה של 'עליונות מוסרות', moral superiority, על הערבים למיניהם.

נ.ב. בימי חורפי כתבתי קונטרוס הנקוב בשם 'תורת המן האגגי', לתרץ הקושיא המפורסום על הא דאיתא 'מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק', מהא דאיתא במכילתא דאין מקבלין גרים מעמלק.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 8:55 pm
על ידי תורת המן
סוף דבר, בעיקרון אין חילוק בין דעאש להריגת העמלקים, רק כי אנו נצטווה כן מהשי"ת, והם מצווין כן מהמשוגע.
ואנו מאמינים בני מאמינים מאמין כי אם הקב"ה צוה אותנו כן, א"כ הוא מוסרי וישר. ואין לנו ליתן אמתלאות ותירוצים ואוקימתות.
וא"כ הם שאינם מצווין כן מהשם, אין זה מוסרית, ותו לא מידי.

וכבר שמעתי מהרבה בנ"א דברים כאלו, ונוסח האורתודקסים המדורניים בארה"ב הוא, כי רבם הגרי"ד מבוסטון אמר, בקול דודי דופק פרק י' בשם אביו, כי עמלק הוא כל מי שמיצר לישראל, וע"כ יש עמלק רוחנית, והוא האנטישמים, ועליהם רובוצת המצוה, אך ח"ו האומה העמלקי אשר לא עשה לנו שום דבר, וכו' וכו'. ות"ח א' המסיים ש"ס כל שנה, אמר לי ככל החזיון הזה, ואני הראיתי לו לשון החינוך הנ"ל דמצוה על כל המוצאו להורגו, והי' זה חידוש גדול בעיניו.
וכעת חיפשתי ומצאתי מחב"ד דברים דומים, כי עמלק הוא העמלק בתוך כל אחד ואחד.
https://www.chabad.org/library/article_ ... -Today.htm

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 9:04 pm
על ידי הפצת המעיינות
תורת המן כתב:וכעת חיפשתי ומצאתי מחב"ד דברים דומים

דברים דומים???

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 9:09 pm
על ידי עקביה
תורת המן כתב:(סליחה אינני מדבר עברית כשפה ראשונה, וע"כ כתבתי דמוקרצי' בהשפעה מאידיש, וכעת ראיתי שבעברית אומרים דמוקרטי', democracy.)
בוודאי שהשפעת תרבות המערב בעכרינו, אך כוונתי כי מה שאנו נגררים בתרה בענין זה, אע"פ שבהרבה דברים אין לנו עם תרבות המערב מאומה, הוא משום הצורך לתחושה של 'עליונות מוסרות', moral superiority, על הערבים למיניהם.

יישר כח על ההבהרה.
לענ"ד אין לזה קשר לתחושת עליונות על הערבים.
תורת המן כתב:נ.ב. בימי חורפי כתבתי קונטרוס הנקוב בשם 'תורת המן האגגי', לתרץ הקושיא המפורסום על הא דאיתא 'מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק', מהא דאיתא במכילתא דאין מקבלין גרים מעמלק.

יפה.
שמא תעלנו, ונזכה כולנו ליאות לאורו.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 10:01 pm
על ידי דורשי יחודך
שש ושמח כתב:
לעולם יהיה אדם כתב:
עקביה כתב:אין לזה קשר לציונות, מדינתנו או דמוקראצי' (מה זה?), אלא להשפעה של תרבות המערב באופן כללי הגורמת לשינוי הרגלי חשיבה.

הדעה שאדם צריך להיענש רק בשל מעשיו ולא מסיבה ביולוגית היא מכללי המוסר הבסיסיים ביותר,
זה לא חידוש של תרבות המערב.
כל אדם מוסרי יאמר כך, בלי קשר לתרבות בה הוא חי.

והכתוב צווח ואומר
פקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים
ואף דאיירי רק באוחזין מעשה אבותיהן בידיהן, מ"מ במצב זה נענשים גם על חטאי אבותיהם.
וכל אדם מוסרי יבין את הענין, אם יפנים שמהות האדם היא נשמתו, והיא המשך נשמת הדורות הקודמים.

לא הבנתי, הלא הקושיא המדוברת כאן היא אם נמצא זרע עמלק שלא עשו שום רעה, מדוע ייהרגו, והרי אינם אוחזים מעשה אבותיהם.

אגב, לא הבנתי את מה שכתבת שכל אדם מוסרי יבין את הענין אם יפנים שמהות האדם היא נשמתו כו', הלא הפסוק צווח ואומר פוקד עון כו', דהיינו עונש, והרי אדם נענש על מה שעשה בבחירתו, לא על מהות נשמתו.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 10:25 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
עקביה כתב:א. כיצד גזע קשור לכאן? מדובר כאן על זרע.
ב. זונה אסורה לכהן (ויקרא כא ז), והכוונה גם לאנוסה שנבעלה למי שאסור לה.

א. אינני מבין למה אתה רואה חשיבות בדקדקנות הזו.
אנחנו מדברים על ההבנה שמצוות מחיית עמלק אומרת להרוג אדם שלא חטא, רק בגלל שנולד לעם מסוים.

ב. אני חושב שברור מהקשר הדברים, בפרקי דר"א שהבאת, שמדובר על זנות ברצון.
אבל גם אם מדובר ברצון, לא הבנתי מה אתה שואל?

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 10:33 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
שש ושמח כתב:והכתוב צווח ואומר
פקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים
ואף דאיירי רק באוחזין מעשה אבותיהן בידיהן, מ"מ במצב זה נענשים גם על חטאי אבותיהם.
וכל אדם מוסרי יבין את הענין, אם יפנים שמהות האדם היא נשמתו, והיא המשך נשמת הדורות הקודמים.

א. לא הבנתי האם אתה עונה לי מכח הפסוק, או מסברא.

אם מפסוק, הרי אין כוחו של הפסוק "פוקד עוון אבות" וגו' גדול מכוחו של הפסוק "מחה תמחה את זכר עמלק".
זה שאתה מביא עוד פסוק מוקשה, זה עדיין לא תירוץ, רק העצמת השאלה.

לגבי הסברא שהבאת, אני חושב שהמוסר הבסיסי מתקומם כנגד האפשרות להעניש אדם בגלל שאבותיו חטאו.
המשך נשמת הדורות הבאים הו מושג שהוא עצמו צריך ביאור והרחבה.

ב. למעשה הפסוק שהבאת אינו עניין לפה כיוון ששם מדובר על העונש בידי הקב"ה.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 10:35 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
מצפצף כתב:כוונתי שיש המתה בשביל כבוד המשפחה.

שם לא מדובר על כבוד המשפחה, אלא שבגלל שהיא בת לשבט הכהונה נדרשת ממנה התנהגות של קדושה,
ולמעשה שלה יש חומרה מיוחדת.
אבל היא נענשת על החטא, ולא חלילה כנקמה על הכבוד.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 10:43 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
תורת המן כתב:סוף דבר, בעיקרון אין חילוק בין דעאש להריגת העמלקים, רק כי אנו נצטווה כן מהשי"ת, והם מצווין כן מהמשוגע.
ואנו מאמינים בני מאמינים מאמין כי אם הקב"ה צוה אותנו כן, א"כ הוא מוסרי וישר. ואין לנו ליתן אמתלאות ותירוצים ואוקימתות.
וא"כ הם שאינם מצווין כן מהשם, אין זה מוסרית, ותו לא מידי.

אתה סותר את עצמך בשני חלקי המשפט שהדגשתי.
אם אנו מאמינים שכל מה שציווה אותנו הקב"ה הוא דרך הישר,
אז יש חילוק גדול בין מחיית עמלק לבין דאעש.

אם אנחנו מאמינים שכל מצוות התורה הם דרך הישר, לא יתכן שציוותה תורה להרוג אדם שלא חטא.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 1:26 am
על ידי תורת המן
לעולם יהיה אדם כתב:אתה סותר את עצמך בשני חלקי המשפט שהדגשתי.
אם אנו מאמינים שכל מה שציווה אותנו הקב"ה הוא דרך הישר,
אז יש חילוק גדול בין מחיית עמלק לבין דאעש.

אם אנחנו מאמינים שכל מצוות התורה הם דרך הישר, לא יתכן שציוותה תורה להרוג אדם שלא חטא.


ע"ז בא המלה בעקרון.
רצוני כי כל המשפט של 'דרך הישר', אינו מתחיל כלל כנגד מה שצוותה הקב"ה בפירוש.
כיון שה' צוה אותנו כן, א"כ הוא ישרות שאין כדוגמתו.
וחוץ מכל זה, אולי י"ל אם ה' צוה כן, הוא צופה ומביט עד סוף כל הדורות, שלא יהי' עמלקי שלא חטא, אך לענ"ד אין צורך בכ"ז.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 2:01 am
על ידי שש ושמח
דורשי יחודך כתב:
שש ושמח כתב:
לעולם יהיה אדם כתב:
עקביה כתב:אין לזה קשר לציונות, מדינתנו או דמוקראצי' (מה זה?), אלא להשפעה של תרבות המערב באופן כללי הגורמת לשינוי הרגלי חשיבה.

הדעה שאדם צריך להיענש רק בשל מעשיו ולא מסיבה ביולוגית היא מכללי המוסר הבסיסיים ביותר,
זה לא חידוש של תרבות המערב.
כל אדם מוסרי יאמר כך, בלי קשר לתרבות בה הוא חי.

והכתוב צווח ואומר
פקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים
ואף דאיירי רק באוחזין מעשה אבותיהן בידיהן, מ"מ במצב זה נענשים גם על חטאי אבותיהם.
וכל אדם מוסרי יבין את הענין, אם יפנים שמהות האדם היא נשמתו, והיא המשך נשמת הדורות הקודמים.

לא הבנתי, הלא הקושיא המדוברת כאן היא אם נמצא זרע עמלק שלא עשו שום רעה, מדוע ייהרגו, והרי אינם אוחזים מעשה אבותיהם.

מכך שבאוחזים מעשה אבותיהם נענשים יש לנו ללמוד את העקרון, ששייך להעניש את הדורות האחרונים על מעשי הדורות הראשונים, ואמנם הקילה תורה בישראל שבאין אוחזין מעשי אבותיהן בידיהם לא יענשו אבל בעמלק לא הקילה.
אגב, לא הבנתי את מה שכתבת שכל אדם מוסרי יבין את הענין אם יפנים שמהות האדם היא נשמתו כו', הלא הפסוק צווח ואומר פוקד עון כו', דהיינו עונש, והרי אדם נענש על מה שעשה בבחירתו, לא על מהות נשמתו.

בודאי העונש הוא על הבחירה ברע ולא על שמהות הנשמה היא גרועה, אבל כשם שפשוט לנו שאדם נענש בזקנותו על מעשיו בקטנותו, למרות שכל תאי גופו כבר התחלפו, משום שהוא הוא האדם שבחר ברע, שנשמה אחת היא, כך אפשר להבין שהדור האחרון הוא במהותו המשכו של הדור הראשון ולכן נענש על חטאי הדור הראשון.
וזה כל ענין זכות אבות של ישראל.
וגם הרגש הטבעי של כל אדם הוא כך, אני אשמח מאד לשמוע שצאצאיהם של רוצחי אבותי בשואה סבלו ומתו במיתות משונות, ואני חושב שכל אדם שלא הושפע מהשקפות זרות ירגיש כך.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 2:14 am
על ידי שש ושמח
לעולם יהיה אדם כתב:
שש ושמח כתב:והכתוב צווח ואומר
פקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים
ואף דאיירי רק באוחזין מעשה אבותיהן בידיהן, מ"מ במצב זה נענשים גם על חטאי אבותיהם.
וכל אדם מוסרי יבין את הענין, אם יפנים שמהות האדם היא נשמתו, והיא המשך נשמת הדורות הקודמים.

א. לא הבנתי האם אתה עונה לי מכח הפסוק, או מסברא.

אם מפסוק, הרי אין כוחו של הפסוק "פוקד עוון אבות" וגו' גדול מכוחו של הפסוק "מחה תמחה את זכר עמלק".
זה שאתה מביא עוד פסוק מוקשה, זה עדיין לא תירוץ, רק העצמת השאלה.

לגבי הסברא שהבאת, אני חושב שהמוסר הבסיסי מתקומם כנגד האפשרות להעניש אדם בגלל שאבותיו חטאו.
המשך נשמת הדורות הבאים הו מושג שהוא עצמו צריך ביאור והרחבה.

ב. למעשה הפסוק שהבאת אינו עניין לפה כיוון ששם מדובר על העונש בידי הקב"ה.

א. התועלת בהבאת הפסוק השני היא בדחיית כל מיני הסברים שנאמרו לגבי עמלק.
לגבי הסברא אין לי מה להוסיף ואין לי צורך בזה.
ב. כשם שאין קושי בעונש ע"י הקב"ה, כך אין קושי בעונש ע"י עבדיו של הקב"ה.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 2:47 am
על ידי תורת המן
עקביה כתב:
תורת המן כתב:
תורת המן כתב:נ.ב. בימי חורפי כתבתי קונטרוס הנקוב בשם 'תורת המן האגגי', לתרץ הקושיא המפורסום על הא דאיתא 'מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק', מהא דאיתא במכילתא דאין מקבלין גרים מעמלק.

יפה.
שמא תעלנו, ונזכה כולנו ליאות לאורו.

מצורף.
ויה"ר שיהי' לרצון.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 7:40 am
על ידי דורשי יחודך
האם לא הובאו באשכול זה דברי הגמרא ביומא על "וירב בנחל"?

וירב בנחל אמר ר' מני על עסקי נחל בשעה שאמר לו הקב"ה לשאול (שמואל א טו, ג) לך והכית את עמלק אמר ומה נפש אחת אמרה תורה הבא עגלה ערופה כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה ואם אדם חטא בהמה מה חטאה ואם גדולים חטאו קטנים מה חטאו

אם חלק מהכותבים הנכבדים היו שם, היו מסבירים לשאול בחיר ה' שהוא הושפע מהשפעות זרות, מדמוקרטיה, שחסר לו רגש טבעי של מוסריות, וכהנה.
מדוע הוצרך כאן בת קול מן השמים?!
מדוע הבת קול לא אמרה לו שהוא מושפע מהשפעות זרות, שהוא מודרן אורתודוקסי, שהוא לא מבין מה זה המוסריות?

מה כן הבת קול אומרת? אל תצדק יותר מבוראך. כלומר, אמנם מזוית הראיה שלך כבן אדם, השאילה מובנת, אלא מאי, יש לך לדעת שהקב"ה יודע מה הוא מצוה.

ועוד זאת, התביעה היא לא על עצם השאילה. עצם השאילה מצד עצמה משמע שמותר. התביעה היתה על כך שכאשר עומדת המצוה לפניו הוא עושה מריבה. לא כתוב בגמרא שאסור להרהר בשאלות כאלו ולנסות להבין את המצוה. אבל לא בתור הססנות או פקפוק ולא בצורה שתמנע את קיום המצוה בשלימות.

גם אם לא מקבלים את הקטע האחרון שכתבתי, המסקנא היוצאת היא: בטל דעתך בפני דעת קונך. אבל לא שכל השאילה לא מתחילה.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 8:29 am
על ידי עקביה
דורשי יחודך כתב:האם לא הובאו באשכול זה דברי הגמרא ביומא על "וירב בנחל"?

וירב בנחל אמר ר' מני על עסקי נחל בשעה שאמר לו הקב"ה לשאול (שמואל א טו, ג) לך והכית את עמלק אמר ומה נפש אחת אמרה תורה הבא עגלה ערופה כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה ואם אדם חטא בהמה מה חטאה ואם גדולים חטאו קטנים מה חטאו

זכרתי גמ' זו, אבל לא הבאתיה כיון שלא ברור לי מה חשב שאול. הלא מה הייתה התוצאה של סברתו של שאול?
- את הנשים ואת הילדים הוא הרג, ועל מי הוא ריחם ואת מי השאיר בחיים? את אגג מלך עמלק! הרשע והאכזר הכי גדול שם, כפי שאמר לו שמואל "כאשר שיכלה נשים חרבך".
כך שאני לא יודע מה לחשוב על מה שחשב שאול המלך.

Re: קרירות במצות מחית עמלק

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 8:43 am
על ידי עקביה
לעולם יהיה אדם כתב:
עקביה כתב:א. כיצד גזע קשור לכאן? מדובר כאן על זרע.
ב. זונה אסורה לכהן (ויקרא כא ז), והכוונה גם לאנוסה שנבעלה למי שאסור לה.

א. אינני מבין למה אתה רואה חשיבות בדקדקנות הזו.
אנחנו מדברים על ההבנה שמצוות מחיית עמלק אומרת להרוג אדם שלא חטא, רק בגלל שנולד לעם מסוים.

ב. אני חושב שברור מהקשר הדברים, בפרקי דר"א שהבאת, שמדובר על זנות ברצון.
אבל גם אם מדובר ברצון, לא הבנתי מה אתה שואל?

א. החשיבות היא לומר שאיננו דומים לנאצים, שרוצים להשמיד עם שלם רק בגלל שהאף של בני אותו עם לא מוצא חן בעיניהם, אלא בגלל שמדובר בזרע של עם רשע, וכנראה טבע האבות בבנים ולכן צריך להכריתם.
וראה גם באשכול זה viewtopic.php?t=44739

ב. אני לא חושב.
אני שואל איזו הצדקה לרצוח ילדה חפה מפשע (הלא מי ששמע על אותו סיפור ידע גם שזה היה באונס), ואיזה היתר יש לזה ע"פ תורה.