עמוד 2 מתוך 5

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 12:17 pm
על ידי מיני ומינך
[כמדומני שהחסידים מספרים הובא בעבר באשכול אחר (וכעי"ז בהגה"ק מוישווא ב עמ' 336)]

Re: עניבה בשבת אחה''צ..

פורסם: ב' יוני 03, 2019 12:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
שייף נפיק כתב:למדתי תקופה אצל ת''ח ראש ישיבה אמריקאי מענין
הוא היה מקפיד על זה שבחורים מתעצלים ללבוש עניבה בשבת אחה''צ, והיה אומר ''וכי לפגישה שלישית עם הכלה גם מגיעים בלי עניבה''?!..

הכרתי חבר שלא הצליח לדחות את גיוסו לצה"ל, וחיפש שידוך והתחתן תוך כדי שירותו בצבא, והוא סיפר לי, שבכל סדרת פגישות - לפגישה השלישית הוא הגיע לבוש במדי צה"ל ולא בכובע וחליפה וכו'...

נ.ב. ראוי לציין לגבי בחור/אברך זה, שג' פעמים ביום לכ"א מהתפילות הוא היה מחליף את כל בגדיו ממדי צה"ל ל"מדי בחור ישיבה", ומתפלל ככל אחיו בחורי הישיבה עם כובע וחליפה וכו'.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 1:13 pm
על ידי זאב ערבות
.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 1:14 pm
על ידי בקרו טלה
לייטנר כתב:ר' שלמה זלמן אויערבך העיר פעם על עניבה שאינו מוצא בה טעם. בשלמא חולצה, גם ככה אדם לובש חולצה, אז מקפיד שתהיה יפה וכו', אבל ללבוש בגד שכל עניינו להתייפות?!

הנידון שם הוא בתשעת הימים בחודש אב

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 6:28 pm
על ידי לייטנר
.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 7:11 pm
על ידי זאב ערבות
הערת אגב:מכמה תגובות כאן נראה שהעניבה היא מלבוש שפרט ליופי ונתינת מראה מכובד (שלא אומר דבר על מהות האדם) לא מוסיפה דבר. כידוע עניבה זה לא פריט זול וגם לנקות אותה צריך ניקוי יבש וצריכה ניקוי תמידי (בכדי להראות מכובדים), אז האם מוצדק הדבר לאברכים שתורתם אומנותם שגם כך בלאו הכי תקציבם מצומצם לקנות פריט זה בכדי להראות מכובדים. הלא אין לו שום הכרח לא מצד צניעות ולא מצד הכון לתפילה.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 7:19 pm
על ידי אוצר החכמה
לייטנר כתב:את דבריו אמר בהקשר לתשעת הימים, אך תמיהתו היתה בכלל ולאו דוקא לתקופה מסויימת, וק"ל.


לא הבנתי את ההבדל בין לבישת עניבה להחלפת הכובע הנלבש ביום חול בשטריימל שבתי. מה יתרון השטריימל על הכובע אם לא יופי?
מה שאסור לדעת הגר"א משום לא ילבש הוא פעולה שכל עניינה יופי. אבל כאן הוא חלק ממלבושי האדם.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 7:25 pm
על ידי זאב ערבות
אוצר החכמה כתב:
לייטנר כתב:את דבריו אמר בהקשר לתשעת הימים, אך תמיהתו היתה בכלל ולאו דוקא לתקופה מסויימת, וק"ל.


לא הבנתי את ההבדל בין לבישת עניבה להחלפת הכובע הנלבש ביום חול בשטריימל שבתי. מה יתרון השטריימל על הכובע אם לא יופי?

אמנם מצד המלבוש עצמו אין הבדל בין כובע לשטריימל לקסקט, אך כאן מדובר במנהגי לבוש וזכור לי כשהייתי מתפלל אצל חסידי סטולין, האדמו"ר נתן הוראה שרק מי שיש מסורת במשפחה שהסבא לבש שטריימל - גם לו מותר. וכל האחרים יחבשו כובע כהרגלם וכך הווה (זה היה לפני כ27 שנה ואיני יודע עם כך נהוג גם היום או שמא הקל בדבר).

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 7:46 pm
על ידי אוצר החכמה
אני דיברתי על ההערה שהביא לייטנר מדברי הגרשז"א לגבי איסור לא ילבש.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 8:27 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:
לייטנר כתב:את דבריו אמר בהקשר לתשעת הימים, אך תמיהתו היתה בכלל ולאו דוקא לתקופה מסויימת, וק"ל.


לא הבנתי את ההבדל בין לבישת עניבה להחלפת הכובע הנלבש ביום חול בשטריימל שבתי. מה יתרון השטריימל על הכובע אם לא יופי?
מה שאסור לדעת הגר"א משום לא ילבש הוא פעולה שכל עניינה יופי. אבל כאן הוא חלק ממלבושי האדם.


לא הבנתי את התמיהה. זוהי גופא טענת הגרש"ז, ששטריימל זה בגד (כובע) יפה, ואילו עניבה זה בגד שכל מהותו היא שהוא נלבש ליופי.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 8:41 pm
על ידי אוצר החכמה
זה לא מובן. אם העניבה היתה מחוברת לחולצה זה היה מתיר אותה. אם כן אז בגלל שלובשים בשני שלבים זה נאסר? ואם השטריימל היה מורכב משני חלקים?


ההבנה שלי היא כך עיקר האיסור הוא לבישת בגדי אשה מלאים (הב"ח). יש בכלל האיסור גם לבישת בגד המיוחד לנשים (לב"ח הוא רק דרבנן אבל זה לא מוכרח בדווקא).
יש פעולות שאינן לבישה שגם נאסרו כמו גילוח שער בית השחי וברדא דהגמרא בשבת. לשיטת הר"ן גם בהם הגדר הוא כי זו פעולה המיוחדת לנשים ואם גם אנשים עושים אותה הרי זה מותר. לשיטת הגר"א פעולה שעניינה התיפות גם היא נאסרה כי פעולות התיפות הם עניין של נשים. (לא ברור לי באמת לפי הגר"א מאיפה למדו חז"ל דבר זה) אבל אם הפעולה יש בה שני דברים לא נאסרה. ולבישה לא נאסרה אא"כ זה שמלת אשה.

תמונה מהרב פרנקל תאומים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 9:13 pm
על ידי אוצר החכמה
הרב פרנקל תאומים ביקש ממני להעלות תמונה זו. שלא יכול להעלותה מסיבות טכניות. הוא בוודאי יתן הסבר למשמעותה

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 9:16 pm
על ידי לייטנר
.

Re: תמונה מהרב פרנקל תאומים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 9:18 pm
על ידי שמחו
הגרשז"א בצעירותו?

Re: תמונה מהרב פרנקל תאומים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 9:19 pm
על ידי לייטנר
.

Re: תמונה מהרב פרנקל תאומים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 9:23 pm
על ידי נוטר הכרמים
תמונה מוכרת.

שמעתי מהגר"צ רוטברג שליט"א שדודו הגרש"ז דיבר עמו פעם שאינו מבין מהו המלבוש הזה 'עניבה' ומה תוכנו. ואכן הרב רוטברג נמנע מללובשו. כמדומני שהתבטאות דומה נמצאת בראיון שערך הרי"ב פרידמן עמו על הסטייפלער והובא כאן בעבר ועורר פולמוס.

Re: עניבה בשבת אחה''צ..

פורסם: ב' יוני 03, 2019 9:25 pm
על ידי שמש
שייף נפיק כתב:למדתי תקופה אצל ת''ח ראש ישיבה אמריקאי מענין
הוא היה מקפיד על זה שבחורים מתעצלים ללבוש עניבה בשבת אחה''צ, והיה אומר ''וכי לפגישה שלישית עם הכלה גם מגיעים בלי עניבה''?!..

דווקא בזמנו (כשהייתי בשידוכים) כך היה מקובל בישיבה, שבפגישה ראשונה ושנייה חייבים עניבה ואח"כ לא.
לעצם הנידון, ברור שאין בזה לא ילבש שכן הוא לבוש המקובל (גם ובעיקר) אצל גברים, וכמובן שאין גם שום בעיה בלבוש שנועד ליופי שכן מצינו תכשיטים לגברים (ואין להקשות מהאוסר שעון יד לגבר מטעמים דומים שכן עליו הקושיה ולא על המנהג הפשוט להפך).
מה קורה לאחרונה עם השאלות המוזרות בפורום?

Re: תמונה מהרב פרנקל תאומים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 9:25 pm
על ידי ישראל אליהו

Re: תמונה מהרב פרנקל תאומים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 9:29 pm
על ידי קו ירוק
נוטר הכרמים כתב: כמדומני שהתבטאות דומה נמצאת בראיון שערך הרי"ב פרידמן עמו על הסטייפלער והובא כאן בעבר ועורר פולמוס.

הסטייפלער לבש עניבה לעיתים. וכמדומה ידועות התמונות גם בשנתו האחרונה לחייו כשאמר השיעור בכולל חזו"א בי"ד חשון תשמ"ה (התמונות עם הקרמיקה החומה סביב).

Re: עניבה בשבת אחה''צ..

פורסם: ב' יוני 03, 2019 10:42 pm
על ידי קראקובער
שמש כתב:לעצם הנידון, ברור שאין בזה לא ילבש שכן הוא לבוש המקובל (גם ובעיקר) אצל גברים, וכמובן שאין גם שום בעיה בלבוש שנועד ליופי שכן מצינו תכשיטים לגברים (ואין להקשות מהאוסר שעון יד לגבר מטעמים דומים שכן עליו הקושיה ולא על המנהג הפשוט להפך).
מה קורה לאחרונה עם השאלות המוזרות בפורום?

בהכרח צריך לחלק בין עניבה לשעון
viewtopic.php?f=19&t=9514&start=40#p137807

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 10:47 pm
על ידי שמש
או שמא בין עניבה לעניבת פרפר (פפיון בלע"ז)...

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 10:47 pm
על ידי אוצר החכמה
לייטנר כתב:קשה לי להאמין שר' שלמה זלמן חשש להחיל דין 'לא ילבש' על עניבה (ומכאן קטרוג על ת"ח גדולים ורבים מעם ישראל).
האמירה היא פשוטה. בגד שנועד לחמם או לכסות וייפית אותו או הקפדת דווקא לקנות מבד מסוים, בצבע מסוים וכד', ניחא. אך מה פתאום ללבוש בגד שאין בו שום תועלת?!

כיון שקראתי את האמירה הזו בראיון שהובא כאן, אציין כי אחר שאמרו לר' שלמה זלמן שהרב _____ (אינני זוכר מי) עונב עניבה, חדל מאמירתו זו. עכ"פ כך הובא שם...


בקטע שהבאת היה מדובר על לא ילבש. תמהתי על זה אבל אני מבין את הדיון ההלכתי. אגב מדובר רק על שיטת הגר"א להבנתי (כי להר"ן זה פשיטא שמותר) כך שטענת שמש שזה בגד המיוחד לגברים לא די בה וצריך עוד הסבר כמו שביארתי לעיל.
טענת האין תועלת מובנת לי עוד הרבה פחות. אני לא מבין מה התועלת בשטריימל שלבש הגרש"ז בקיץ הירושלמי יחסית לכובע שלבש בימות החול. זה חסר טעם יותר מאשר העניבה. והחילוק שכאן זה כל הבגד וכאן זה בגד נחוץ רק באופן אחר אין בו שום הגיון.

Re: פוסק הדור מורינו רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל

פורסם: ב' יוני 03, 2019 10:50 pm
על ידי חלמישצור
התמונה שקושרה לעיל בידי הרב ישראל אליהו, לפי האמור בהתורה המשמחת (שם הובאה בשלמותה, עם הרבנית והרבנית רחל (גולדברג) והרב אברהם דוב שליט"א), וכפי שרמז הרב לייטנר, היא משנת תרצ"ז ונשלחה לחו"ל לרגל חגיגת יובל לנישואי הורי אבי הרבנית. אבל כאן רבינו צעיר בהרבה וק"ל. בע"ה אעלה כאן בקרוב תמונת מעונבת נוספת.

Re: פוסק הדור מורינו רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל

פורסם: ב' יוני 03, 2019 11:24 pm
על ידי חלמישצור
דומני צולמה באותו הפרק עם אביו רבי חיים יהודה ליב.
3.png
3.png (1.93 MiB) נצפה 8760 פעמים

Re: תמונה מהרב פרנקל תאומים

פורסם: ב' יוני 03, 2019 11:34 pm
על ידי פרנקל תאומים
אוצר החכמה כתב:הרב פרנקל תאומים ביקש ממני להעלות תמונה זו. שלא יכול להעלותה מסיבות טכניות. הוא בוודאי יתן הסבר למשמעותה

תודה רבה ויש''כ.
אבל... בקשתיך שתעלה אותה באשכול על העניבות ב''אספקלריא'' ולא כאן...


אחרי כל הדיון שהתפתח שם בעניין מה אמר או לא אמר רבינו הגרש''ז זי''ע על העניבות, רציתי להעלות את התמונה הזאת בהיותו חתן, עם העניבה המקושטת (לא עניבה שחורה חלקה..), ולשאול שאלת תם- מי מזהה את עלם החמודות....


אגב, שימו לב שהעלם המופלא גם אינו בעל תספורת אפס, כ'''א עם שערות מלאות על מצחו באופן שהיום ישנם כאלה שמכנים זאת "בלורית".



לגבי רבינו הקה''י זי''ע, כפי שציין ידידינו הרב הירוק, כאשר היה מוסר שיעורים היה עונב עניבה. וגם בתמונות מימי חורפו כר''מ בישיבת פינסק, הוא ענוב בעניבה.

Re: פוסק הדור מורינו רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל

פורסם: ב' יוני 03, 2019 11:43 pm
על ידי חלמישצור
ולעיקר מה שנידון, יעויין הליכות שלמה בין המצרים, עמ' תיח-תיט, בהערה
הליכות שלמה - בין המצרים עמ תיח-תיט.png
הליכות שלמה - בין המצרים עמ תיח-תיט.png (68.34 KiB) נצפה 8726 פעמים

Re: פוסק הדור מורינו רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל

פורסם: ג' יוני 04, 2019 3:13 pm
על ידי פרנקל תאומים
ישראל אליהו כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=39001&hilit=%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%90%D7%9C+%D7%90%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%91%D7%9A&start=40#p438567

יש''כ. ובכן, יש כאן תמונה נוספת של מרן הגרש''ז זי''ע עם עניבה. תמונה מאוחרת יותר בזמן. (התמונה שהרב אוצה''ח העלה עבורי היא בהיות מרן רבינו נ''ע חתן).
אגב, שימו לב שבתמונה המאוחרת, אף הגר''ש- הילד, ענוב בעניבה.

והנה, אחד מיקירי קרתא קדישא הדין שלח לי תמונה נוספת של רבינו הגרש''ז זצ''ל עם שבעת אחיו ואחיותיו, אמו, רעייתו ובנו בכורו הגר''ש זצ''ל.
גם בתמונה הזאת הגרש''ז עם עניבה, וכן גם אחיו הג''ר אליעזר זצ''ל. הנה קישורית:
download/file.php?id=73994

חלמישצור כתב:ולעיקר מה שנידון, יעויין הליכות שלמה בין המצרים, עמ' תיח-תיט, בהערה
הליכות שלמה - בין המצרים עמ תיח-תיט.png


מעניין. כי לפנינו ארבע תמונות שונות של מרן הגרש''ז זי''ע בצעירותו, תמונות שצולמו בהזדמנויות שונות ובהפרשי שנים, ובכולן הוא מעונב (ובכל פעם בעניבה אחרת...).

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ג' יוני 04, 2019 3:48 pm
על ידי פרנקל תאומים
זאב ערבות כתב:הערת אגב:מכמה תגובות כאן נראה שהעניבה היא מלבוש שפרט ליופי ונתינת מראה מכובד (שלא אומר דבר על מהות האדם) לא מוסיפה דבר. כידוע עניבה זה לא פריט זול וגם לנקות אותה צריך ניקוי יבש וצריכה ניקוי תמידי (בכדי להראות מכובדים), אז האם מוצדק הדבר לאברכים שתורתם אומנותם שגם כך בלאו הכי תקציבם מצומצם לקנות פריט זה בכדי להראות מכובדים. הלא אין לו שום הכרח לא מצד צניעות ולא מצד הכון לתפילה.

ר' זאב, אני לא יודע איך אצלכם שם בגאלדענע מדינה, אבל אצלנו בארה''ק אפשר לקנות עניבות פשוטות וטובות גם ב10-15 ש''ח. ומי שרוצה להדר יותר יכול לקנות ב40 ש''ח. ועניבות פשוטות אפשר לכבס במכונת כביסה בבית, והמהדר בניקוי יבש, ג''כ נישט גיפערלאך, 10 ש''ח לניקוי עניבה (אני פשוט מעדיף לזרוק את המלוכלכת ולקנות חדשה, ב10 ש''ח...).
ובכלל, תכניס את העניבה לתוך החולצה בזמן הסעודה וכך היא לא תתלכלך..


א קיצער, מהעלות של העניבה אתה מוטרד?.... חושבני שהכובע והחליפה (ק''ו בבשק''ו בעקיטשע ושטריימל..) עולים טיפ טיפה יותר...

Re: פוסק הדור מורינו רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל

פורסם: ג' יוני 04, 2019 4:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
פרנקל תאומים כתב: מעניין. כי לפנינו ארבע תמונות שונות של מרן הגרש''ז זי''ע בצעירותו, תמונות שצולמו בהזדמנויות שונות ובהפרשי שנים, ובכולן הוא מעונב (ובכל פעם בעניבה אחרת...).


אולי פשוט שינה את דעתו בזה, ומתחילה סבר שזה מותר (ע"פ עיונו בסוגיות) ואח"כ סבר שזה אסור (ע"פ עיון מחודש בסוגיות) (סוכ"ס, מצאנו לגדולי רבותינו שחזרו בהם בסוגיות חמורות יותר)

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ד' יוני 05, 2019 7:55 am
על ידי גביר
קראתי פעם, איני זוכר היכן, הבחנה בין שלושת זרמי המוסר - 'בנוברדהוק שללו את העניבה, בקלם סבלו אותה, בסלבודקה אמרו - שלנו היא'.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ד' יוני 05, 2019 11:50 am
על ידי מיני ומינך
גביר כתב: בסלבודקה אמרו - שלנו היא'.

המשגיח.PDF
(354.3 KiB) הורד 316 פעמים

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ד' יוני 05, 2019 12:25 pm
על ידי בקרו טלה
שייף נפיק כתב: עוד אמרו שזה התחיל ממלך שנגזר על אוהבו תלייה וויתר על עונשו ובלבד שישין עליו דרך קבע חבל על צוארו למען יזכור ויקח לקח, והוא הלך ועשה מזה קישוט. וכמדומה שיש להפיק לקח מוסר ממעשייה נאה זו.

רק תעיף בבגדים מבט

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ד' יוני 05, 2019 12:38 pm
על ידי גביר
אמירה מעניינת של חוזר בתשובה הרואה בעניבה חלק מהתהליך -
שלום לכולם ולרב דן

לי אישית היה מאד קשה עם הלבוש בהתחלה היה אורות ונחמד
אבל בגדול קשה לי. אני לובש חליפה רגילה, עניבה וכובע. את הכובע בעיקר בשבתות ובחגים
ולפעמים בארועים מיוחדים. אבל ת'אמת – קשה לי עם החליפה והעניבה.
מי שרק היה מכיר אותי קודם יודע שזה בדיוק הפוך ממה שהייתי שם.
הייתי קצת מגחך על כל אותם האנשים, חילונים כמובן, שלובשים חליפה. זה היה נראה לי מקובע כזה
הייתי מתלבש בעברי בבגדים צבעוניים מאד, והייתי מקושט בהמון תכשיטים …. המון
ככה שכיום אני מרגיש "מקובע" עם החליפה שלי. חחחחח, מוזר, אני שצחקתי על חליפות …
אמנם אני גם רואה את בעלי התשובה שמתלבשים מצחיק, ולפעמים זה מזעזע.. חליפה, כובע ותיק של גולני -או תיק של איזה חדר כושר כזה .. אז כמו כל דבר צריך איזון
אני למשל השנה קניתי חליפה, והחלטתי שאני לא קונה חליפה שחורה אלה כחול כהה, ככה יותר נוח לי מאשר שחור "מקובע", לפי הרגשתי כמובן. והעניבה….. כרגע בארון.
זה היה נראה לי מבוגר של סבא … אבל זאת רק דעתי האישית. תודה

לקוח מכאן - http://www.maane.info/pages/1573
התגובה הראשונה

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ד' יוני 05, 2019 5:31 pm
על ידי זאב ערבות
אמש שוחחתי עם אדם מבוגר שגדל בקהלתו של הרב שמעון שוואב בוושינגטו הייטס (הנקרא ייקא) וכעת במונסי. הוא אדם מאוד מאוד בכיר באחד הבנקים הכי מפורסמים בעולם. סיפרתי לו על נושא האשכול ושאלתי האם הוא מקפיד ללכת לעבודה כל יום עם עניבה וענה כן, אך הוסיף שקרה כמה וכמה פעמים שהופיע ללא עניבה. אך הוא הוסיף דבר מעניין, שלא רק עניבה זה מלבוש חדש , אלא לבישת חולצה לבנה בימי השבוע, שכן הוא זוכר בשנות הששים והשבעים את אנשי הקהילה שם שכולם הת"ח והבעלי בתים לבשו חולצה לבנה רק בימי השבת, ושאם זכרונו אינו מטעה אותו כך היה נהוג עד תחילת שנות השמונים ואז מסיבה זו או אחרת החלו כולם ללבוש חולצה לבנה. הוא נתן אף סיבה פרקטית שבאותם ימים לא לכולם היה מכונת כביסה והיה קשה לכבס ביד וחולצה צבעונית מסתירה את הכתמים יותר טוב (לא בדקתי את נכונות דבריו).

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ד' יוני 05, 2019 8:30 pm
על ידי מיני ומינך
-

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ה' יוני 06, 2019 4:29 pm
על ידי זאב ערבות
זאב ערבות כתב:אמש שוחחתי עם אדם מבוגר שגדל בקהלתו של הרב שמעון שוואב בוושינגטו הייטס (הנקרא ייקא) וכעת במונסי. הוא אדם מאוד מאוד בכיר באחד הבנקים הכי מפורסמים בעולם. סיפרתי לו על נושא האשכול ושאלתי האם הוא מקפיד ללכת לעבודה כל יום עם עניבה וענה כן, אך הוסיף שקרה כמה וכמה פעמים שהופיע ללא עניבה. אך הוא הוסיף דבר מעניין, שלא רק עניבה זה מלבוש חדש , אלא לבישת חולצה לבנה בימי השבוע, שכן הוא זוכר בשנות הששים והשבעים את אנשי הקהילה שם שכולם הת"ח והבעלי בתים לבשו חולצה לבנה רק בימי השבת, ושאם זכרונו אינו מטעה אותו כך היה נהוג עד תחילת שנות השמונים ואז מסיבה זו או אחרת החלו כולם ללבוש חולצה לבנה. הוא נתן אף סיבה פרקטית שבאותם ימים לא לכולם היה מכונת כביסה והיה קשה לכבס ביד וחולצה צבעונית מסתירה את הכתמים יותר טוב (לא בדקתי את נכונות דבריו).

שאלתי ת"ח ואמר לי שראה תמונות בצבע מלפני המלחמה של כמה גדולים הלבושים בחולצה צבעונית. האם יש למישהו מידע על כך או את התמונות? (לא ידעתי שיש תמונות בצבע מלפני המלחמה).

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ה' יוני 06, 2019 5:15 pm
על ידי אישצפת
זאב ערבות כתב:
זאב ערבות כתב:אמש שוחחתי עם אדם מבוגר שגדל בקהלתו של הרב שמעון שוואב בוושינגטו הייטס (הנקרא ייקא) וכעת במונסי. הוא אדם מאוד מאוד בכיר באחד הבנקים הכי מפורסמים בעולם. סיפרתי לו על נושא האשכול ושאלתי האם הוא מקפיד ללכת לעבודה כל יום עם עניבה וענה כן, אך הוסיף שקרה כמה וכמה פעמים שהופיע ללא עניבה. אך הוא הוסיף דבר מעניין, שלא רק עניבה זה מלבוש חדש , אלא לבישת חולצה לבנה בימי השבוע, שכן הוא זוכר בשנות הששים והשבעים את אנשי הקהילה שם שכולם הת"ח והבעלי בתים לבשו חולצה לבנה רק בימי השבת, ושאם זכרונו אינו מטעה אותו כך היה נהוג עד תחילת שנות השמונים ואז מסיבה זו או אחרת החלו כולם ללבוש חולצה לבנה. הוא נתן אף סיבה פרקטית שבאותם ימים לא לכולם היה מכונת כביסה והיה קשה לכבס ביד וחולצה צבעונית מסתירה את הכתמים יותר טוב (לא בדקתי את נכונות דבריו).

שאלתי ת"ח ואמר לי שראה תמונות בצבע מלפני המלחמה של כמה גדולים הלבושים בחולצה צבעונית. האם יש למישהו מידע על כך או את התמונות? (לא ידעתי שיש תמונות בצבע מלפני המלחמה).

אני זוכר שהייתי נוכח בהלווייתו של הרה"ג בוגיד סעדון זצ"ל רבה הראשי של ג'רבה ומחבר ספרים רבים. ואחד המספידים העיד שבא לראותו בעת לימודו והיה לבוש חולצה קצרה כחולה ושולחנו מלא ספרים וראשו נוטף זיעה ולא חלי ולא מרגיש מאומה.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ג' יוני 11, 2019 7:41 am
על ידי זאב ערבות
הקטע המצורף מופיע בספר מעשה סיפור ח"ד (בר אילן תשע"ח) במאמר שכותרתו דו קרב: עיצוב דמותה של ישיבת סלבודקה כחלק מתרבות הדרת הכבוד האירופית, ונלקח מפורום בחדרי חדרים בדיון סביב ספרה של הרבנית שולמית אזרחי(בתו של הרב דוד חדש מישיבת חברון - המשגיח, מסכת חייו פועלו ודרכו החינוכית של הרב מאיר חדש, ירושלים תשס"א). בעמ' הבא של המאמר מובאים דבריו החוצבים אש של הרי"ז מרגליות בספר עמודי ארזים, ירושלים תרצ"ז עמ' מה נגד המלבוש המודרני שהביאו מאירופא.
אך יותר מכך ראיתי בספר על מדות ושעורים באנגלית (ממחבר מן הסתם גוי בשם גו'ן לורד - ומעניין שיש שם כמה דפים עם שעורי תורה ומציין לשיטת הגר"ח נאה והחזו"א ואני מצרף בקובץ) ובין השאר מביא מהו האורך והרוחב האופטימליים של עניבה, ומציין שמטרת העניבה היא לאופנה בלבד, ומוסיף שמטרתה למשוך "תשומת לב" לכן הרחיבו אותה בכדי שהתדפיס שעליה והצבעים ימשכו יותר תשומת לב (מן הסתם של הנשים שבאותו זמן התחילו לקבל שויון זכויות...), ואם דבר זה נכון, אז לכאורה יש לאסור אותו מטעמי צניעות שכן כידוע אין ללבוש בגד המושך תשומת לב, כגון בגד אדום לנשים, או בגד צר או פאה ארוכה.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ג' יוני 11, 2019 11:30 am
על ידי שמש
א. מה שהוזכר לעיל בעניין חולצות צבעוניות, גם בכמה ישיבות כאן בארה"ק (באסכולה הירושלמית-מודרנית) היה מקובל עד לפני כעשרים שנה (או קצת יותר) ללכת בחולצות צבעוניות/מדוגמות בימי החול (אם כי היו גם כאלה שהלכו בלבן).
ב. הרבנית שולמית אזרחי היא ביתו של המשגיח רבי מאיר חדש זצ"ל ולא של אחיו רבי דוד.
ג. בעניין דעתו החשובה של הרה"ג ג'ון לורד לגבי הרחבת העניבה כדי למשוך תשומת לב, יש להקשות דהא מזה כמה שנים שדווקא עניבות צרות (ואף צרות מאוד) קא חשיבי לאופנתיות יותר מהרחבות וצ"ע ומצווה ליישב.

Re: עניבה - מלבוש של גויים

פורסם: ד' יוני 12, 2019 12:12 am
על ידי זאב ערבות
שמש כתב:א. מה שהוזכר לעיל בעניין חולצות צבעוניות, גם בכמה ישיבות כאן בארה"ק (באסכולה הירושלמית-מודרנית) היה מקובל עד לפני כעשרים שנה (או קצת יותר) ללכת בחולצות צבעוניות/מדוגמות בימי החול (אם כי היו גם כאלה שהלכו בלבן).
ב. הרבנית שולמית אזרחי היא ביתו של המשגיח רבי מאיר חדש זצ"ל ולא של אחיו רבי דוד.
ג. בעניין דעתו החשובה של הרה"ג ג'ון לורד לגבי הרחבת העניבה כדי למשוך תשומת לב, יש להקשות דהא מזה כמה שנים שדווקא עניבות צרות (ואף צרות מאוד) קא חשיבי לאופנתיות יותר מהרחבות וצ"ע ומצווה ליישב.

ב. מצ"ב ההערה לספר ובה מובא שחור ע"ג לבן שהרבנית היא בתו של ר' דוד. איני מתמצא בתולדות המשפחה ואין הספר תחת ידי (ד"א כותב המאמר הוא יקיר אנגלנדר).
ג. מצ"ב הקטע מהספר sizes מאת john lord שנדפס בשנת 1995.הציטוט המדויק הוא שבתחילה העניבות היו רחבות ונהיו צרות ויש אומרים שאם רוחב העניבה לא גורר תשומת לב, זו בחירה לא טובה ומן הסתם רוחב העניבה קשור במישרין לתקוה שהיא תמשוך תשומת לב!
אני משער שאם דבריו נכונים (ומדוע יש לפקפק בדבריו) אז משיכת תשומת הלב נועדה למשיכת תשומת הלב של הנשים, ואם השערתי נכונה וזו היתה המטרה (שכן אז באותה תקופה החלו הנשים לצאת מביתם יותר בחופשיות וניתנה להם הרשות להכנס למקומות שעד אז היו שמורים לגברים בלבד), אז צ"ע על מנהג לבישת העניבה שמטרתה לדבריו למשוך תשומת לב ותו לא.