מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמאת גויים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
לבי במערב
הודעות: 9343
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוקטובר 30, 2020 12:58 pm

טענותי הענייניות כתבתי לעיל, והיות ולא זכיתי למענה עליהן (ואדרבא) - אין כוונתי לשוב ולכתבן עד אין קץ. הַשֹּׁמֵ֤עַ ׀ יִשְׁמָע֙ וְהֶחָדֵ֣ל ׀ יֶחְדָּ֔ל.

תחת התמונה שבחיפוש, ישנו קישור לאתר ממנו מקורהּ. הבקי בקריאת אותיות אנגליות יבין היטב כוונתי.
כיון שכך, לא ניתן לטעון כי 'תנובה' מפרסמת על־כך במגזר החרדי... (אף אם בחיפוש סלוגן החברה גם תמונה זו עולה).

ברק לוי
הודעות: 65
הצטרף: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי ברק לוי » ו' אוקטובר 30, 2020 2:08 pm

לבי במערב כתב:טענותי הענייניות כתבתי לעיל, והיות ולא זכיתי למענה עליהן (ואדרבא) - אין כוונתי לשוב ולכתבן עד אין קץ. הַשֹּׁמֵ֤עַ ׀ יִשְׁמָע֙ וְהֶחָדֵ֣ל ׀ יֶחְדָּ֔ל.

תחת התמונה שבחיפוש, ישנו קישור לאתר ממנו מקורהּ. הבקי בקריאת אותיות אנגליות יבין היטב כוונתי.
כיון שכך, לא ניתן לטעון כי 'תנובה' מפרסמת על־כך במגזר החרדי... (אף אם בחיפוש סלוגן החברה גם תמונה זו עולה).


נו טוב כבור הרב אתה לא רציני אתה מתכחש למציאות שחור על גבי לבן

באמת לא זכית למענה לטענותך ?
נו באמת אתה רציני התמונה של למהדרין יש תנובה היא למגזר הכללי ... (ומה הקשר לאיסור כניסה לאדם חרדי אם יש כיתוב למטה באנגלית אני חושב שהבנתי את כוונתך והכוונה היא לא ראויה כי הקישור שעשית על גבי לא ראוי)

רצ"ב תמונה (חיפוש בגוגל) מאתרים חרדים המפרסם את כנס ועדת מהדרין ואת יח"ץ תנובה (נו באמת תהיה לעניין אין לי זמין עיתון חרדי להראות לך שזה הסלוגן של החברה )

רצ"ב מלל מאתר אחר

"ע”פ ההודעה שהוציאו ‘גל אורן BSD’ לעיתונות הודגש כי,"

“תנובה לא משנה את הסיסמה המרכזית שלה “למהדרין יש תנובה”. למהדרין יש תנובה” זו לא רק סיסמה. זו סיסמה המשקפת מציאות, אשר עוצמתה הוכחה במהלך השנים, אמרו נציגי תנובה. האמירה “לגדול בבית למהדרין”, הינה ביטוי למיצובה של תנובה ומקומה של החברה בקרב צרכני המהדרין. המסר החדש יחדד ויבטא את מה שעומד מאחורי “למהדרין יש תנובה”. השפה הפרסומית תביא לידי ביטוי את הערכים הייחודיים של בית למהדרין”.
קבצים מצורפים
תנובה לגדול בבית למהדרין.jpg
תנובה לגדול בבית למהדרין.jpg (109.59 KiB) נצפה 1797 פעמים
למהדרין יש תנובה  באתר חרדי.jpg
למהדרין יש תנובה באתר חרדי.jpg (24.95 KiB) נצפה 1797 פעמים
למהדרין ישת תנובה הכינוס השנתי של ועדת מהדרין.jpg
למהדרין ישת תנובה הכינוס השנתי של ועדת מהדרין.jpg (7.02 KiB) נצפה 1797 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9343
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוקטובר 30, 2020 2:23 pm

איני רואה טעם בלחזור על דברי שוב ושוב. רק זאת אבהיר:
א. לא התכוונתי לפגוע באיש, ח"ו.
ב. מ"ש גבי תמונת הפרסומת שמקורה באתר כנ"ל, אינו כלפי הסלוגן 'למהדרין יש תנובה' - אלא על חמאת הנכרים המדוברת.
מה שיש מחלקות ב'תנובה' המיועדות למגזר החרדי (כמוכח גם בתמונת הפרסומת שצירפת לעיל, בה רוב המוצרים מעוטרים ב'פס־הזהב'), אי"ז שולל את קיומם של מוצרים שאינם מיועדים אליו. גם חמאה זו ביניהם. זו המציאות ('שחורה' או 'זהובה' ע"ג 'לבנה', מה שתבחר...).

בל"נ, איני רואה צורך לדון בזה עוד, אא"כ יתחדש דבר וענין שלא הוזכר קודם לכן. בברכת כט"ס.

ברק לוי
הודעות: 65
הצטרף: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי ברק לוי » ו' אוקטובר 30, 2020 3:16 pm

לבי במערב כתב:איני רואה טעם בלחזור על דברי שוב ושוב. רק זאת אבהיר:
א. לא התכוונתי לפגוע באיש, ח"ו.
ב. מ"ש גבי תמונת הפרסומת שמקורה באתר כנ"ל, אינו כלפי הסלוגן 'למהדרין יש תנובה' - אלא על חמאת הנכרים המדוברת.
מה שיש מחלקות ב'תנובה' המיועדות למגזר החרדי (כמוכח גם בתמונת הפרסומת שצירפת לעיל, בה רוב המוצרים מעוטרים ב'פס־הזהב'), אי"ז שולל את קיומם של מוצרים שאינם מיועדים אליו. גם חמאה זו ביניהם. זו המציאות ('שחורה' או 'זהובה' ע"ג 'לבנה', מה שתבחר...).

בל"נ, איני רואה צורך לדון בזה עוד, אא"כ יתחדש דבר וענין שלא הוזכר קודם לכן. בברכת כט"ס.


ב. מ"ש גבי תמונת הפרסומת שמקורה באתר כנ"ל, אינו כלפי הסלוגן 'למהדרין יש תנובה' - אלא על חמאת הנכרים המדוברת.

תמונת החמאה הגרמנית יבוא של תנובה חמאת נוכרי היא מאתר השף הלבן של תנובה (וגם שם אין אזכור כי מדובר בחמאת נוכרי אלא "כשרות : בהשגחת OK ובאישור הרבנות הראשית לישראל" בלבד )
https://www.tnuva.co.il/products/chef-l ... %A8%D7%9D/

לבי במערב
הודעות: 9343
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוקטובר 30, 2020 3:17 pm

ייש"כ. עמך המחילה.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי אישצפת » ו' אוקטובר 30, 2020 3:58 pm

ברק לוי כתב:
לבי במערב כתב:איני רואה טעם בלחזור על דברי שוב ושוב. רק זאת אבהיר:
א. לא התכוונתי לפגוע באיש, ח"ו.
ב. מ"ש גבי תמונת הפרסומת שמקורה באתר כנ"ל, אינו כלפי הסלוגן 'למהדרין יש תנובה' - אלא על חמאת הנכרים המדוברת.
מה שיש מחלקות ב'תנובה' המיועדות למגזר החרדי (כמוכח גם בתמונת הפרסומת שצירפת לעיל, בה רוב המוצרים מעוטרים ב'פס־הזהב'), אי"ז שולל את קיומם של מוצרים שאינם מיועדים אליו. גם חמאה זו ביניהם. זו המציאות ('שחורה' או 'זהובה' ע"ג 'לבנה', מה שתבחר...).

בל"נ, איני רואה צורך לדון בזה עוד, אא"כ יתחדש דבר וענין שלא הוזכר קודם לכן. בברכת כט"ס.


ב. מ"ש גבי תמונת הפרסומת שמקורה באתר כנ"ל, אינו כלפי הסלוגן 'למהדרין יש תנובה' - אלא על חמאת הנכרים המדוברת.

תמונת החמאה הגרמנית יבוא של תנובה חמאת נוכרי היא מאתר השף הלבן של תנובה (וגם שם אין אזכור כי מדובר בחמאת נוכרי אלא "כשרות : בהשגחת OK ובאישור הרבנות הראשית לישראל" בלבד )
https://www.tnuva.co.il/products/chef-l ... %A8%D7%9D/

שאלת תם לי אל כבודו
האם צרכני המהדרין משוטטים באתר (השף הלבן) אני שואל מחוסר ידיעה.
כת"ר בודאי נכנס לצורך בירורי כשרות ואין לי עליו טענות.

ברק לוי
הודעות: 65
הצטרף: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי ברק לוי » ש' אוקטובר 31, 2020 6:28 pm

אישצפת היקר
אין קשר לנכתב באתר אלא לטעות שמדווחים אנשים שעשו וקנו הם או בני הבית בטעות את החמאה מחוסר תשומת לב והכיתוב באתר רק מוכיח שתנובה מעדיפה לפרסם כמה שפחות ולהסתפק באותיות קטנות שזה יבוא מגרמניה בכשרות נמוכה פחות מכשרות הרבנות בישראל ובאותיות הגדולות להשתמש בתנובה והמוניטין הטוב בעניי הציבור

יותר מזה בכניסה לאתר השף ביקשתי לראות אם יש עוד מוצר אחד של תנובה שהוא בכשרות חיצונית כמו OK ובאישור הרבנות הראשית לישראל ללא השגחת הרב וייטמן
(ועל הדרך והורדתי תמונה רשמית של המוצר בשונה מהתמונה הראשונה של גב המוצר עם הכשרות לאוכלי חמאת נוכרי)

לא מצאתי ונראה לי שאין כזה מוצר עד היום בתנובה וזו פרצה בחומת הכשרות שהייתה עד היום שתנובה ירדה ביבוא החמאה מתחת כשרות רבנות וזה לכשעצמו רע ונוגד את המקובל עד היום ...

ברק לוי
הודעות: 65
הצטרף: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי ברק לוי » ד' נובמבר 04, 2020 6:05 pm

הרב יצחק דביר


בחודשים האחרונים שוק החלב בישראל חווה מחסור גדול בחמאה, המחסור מורגש היטב אצל כלל הצרכנים אך צרכני המהדרין חווים אותו ביתר שאת, מפני שהשווקים מתמלאים בתחליפים בכשרויות שונות שחלקן אינן ברמת מהדרין. וכאן עולה השאלה: האם באמת ישנו צורך להקפיד על 'מהדרין' גם בחמאה?



אתגרי הכשרות בחמאה

להבדיל ממוצרי חלב שונים, תהליך ייצורה של החמאה פשוט ואינו דורש עירוב של חומרי עזר או מגבנים שונים, את שומני החמאה הנוצרים מאליהם מפרידים מן החלב באמצעים מכניים (ניעור חזק או צנרטיפוגה), אוספים אותם, דוחסים אותם וכך נוצרת קוביית חמאה.

הסוגיות ההלכתיות איתן אנו נפגשים בחמאה הן כדלהלן:

חמאת נכרי – חכמים אסרו לשתות חלב שנחלב על ידי גוי, מחשש שמא יערבב בו תערובות שאינן כשרות[1]. הפוסקים נחלקו האם גם חמאה כלולה בגזרה זו, או שמא עליה לא נגזרה הגזרה. למעשה פסק השו"ע[2]: "החמאה של עובדי כוכבים, אין מוחין לאנשי המקום שנוהגין בו היתר. ואם רוב בני המקום נוהגים איסור, אין לשנות...". בחו"ל ישנן קהילות שונות שנוהגות היתר בחמאת גויים, לעומת זאת רבים בארץ ישראל מקפידים לאכול חמאה שיוצרה על ידי יהודים בלבד, מי שמעוניין לשנות את מנהגו צריך לערוך 'התרת נדרים' אצל תלמיד חכם הבקיא בכך.

תערובות נוספות – בחמאה טהורה ישנו רכיב אחד: חלב (שמנת החלב), אך עם התפתחות תעשיית המזון מיוצרות גם חמאות המועשרות ברכיבים נוספים כגון: תרבית לקטית, לקטוז, סידן לקטי, חלבוני חלב וכו', רכיבים אלו אינם בגדר חמאה אלא בגדר חלב עכו"ם או גבינת עכו"ם שלדעת פוסקים רבים הם אסורים באכילה[3]. לעיתים מוסיפים לחמאה שמן כדי שתהיה רכה יותר למריחה, שגם הוא זקוק להכשר טוב.

ניתוחי פרות - הכלל המוביל בכשרות מאכל היוצא מן החי - "היוצא מן הטמא טמא והיוצא מן הטהור טהור".[4] על פי כלל זה הסיקו חכמים שבהמה שיש בה מום רפואי מסכן חיים (טריפה), כיוון שהיא אסורה באכילה – אף חלבה אסור בשימוש.[5] בדרך כלל רק לאחר השחיטה מתגלה אם הבהמה טריפה, אך בימינו ישנם טיפולים וטרינריים כירורגיים שעלולים להטריף את הבהמה בחייה ולאסור את השימוש בחלב. עם השנים ישנו שיפור בתנאי הרפתות וממילא ישנו פחות צורך בניתוחים, ובמקביל ישנה העדפה לטפל בבעלי החיים בטיפולים שאינם חודרניים ולהעביר לשחיטה את הפרות שנזקקות לניתוח. למעשה על פי ההערכות פחות מ1% מן הפרות החולבות מנותחות. לכן מן הדין חלב מרפתות שאין בהן פיקוח על הניתוחים מותר בשימוש, מפני שאין כמות של "מיעוט המצוי" שחייבים לחשוש לה, ואף אם יש פרות מנותחות ברפת – חלבן מעורב עם חלב שאר הפרות והוא בטל בשישים. על היתרים אלו סומכות מערכות כשרות רבות בחו"ל ומתירות להשתמש בחלב מרפתות ללא פיקוח, אך ברפתות בארץ מקפידים לפקח על כל הניתוחים כדי לצאת מידי כל חשש.

חלב שבת – חליבת פרה בשבת אסורה מן התורה והיא כלולה במלאכת 'דש', מחמת 'צער בעלי חיים' הכרוך במניעת החליבה למשך יממה התירו חכמים לחלוב באמצעות גויים, או כשהחלב אינו נשמר אלא מושלך לאיבוד. ברפתות שמספקות חלב לכשרות מהדרין החליבה מתבצעת על ידי גוים או במכונות הפועלות בשיטות המותרות בשבת, מנגד במחלבות שמספקות חלב למוצרים בכשרות רגילה אין כל פיקוח על אופן החליבה בשבת, ויתכן שהוא נחלב באופן האסור.

אם יש חשש שהחלב נחלב באיסור מדוע הוא 'כשר'? חכמים אסרו אומנם את השימוש בחלב שנחלב בשבת באיסור, אך במקרה שלנו ישנם כמה צדדי היתר המבססים את האפשרות להשתמש בחלב זה: א. איסור ההנאה מאיסור שבת הוא מדברי חכמים (מדרבנן). יש הסוברים שחכמים לא אסרו את השימוש בחלב אלא למי שעשה את האיסור ולא לצרכנים[6]. ב. החלב מוגדר בכשרות רגילה משום שלא היה מעקב אחר חליבתו בשבת, אך לא ידוע בבירור שהוא נחלב באיסור, ויתכן שנחלב בדרכים המותרות. ג. רפתות שאינן מפוקחות בשבת מספקות חלב לכשרות רגילה בכל ימות השבוע, כך שכלל לא ברור שלצורך המוצר שלפנינו השתמשו בחלב שנחלב בשבת ולא בחלב שנחלב בשאר ימי החול. ד. אם התערב חלב השבת בחלב מימות החול יתכן שהוא בטל ברוב.

חלב גוים - כאמור, ברפתות מהן נלקח חלב שאינו מהדרין לא מתבצע פיקוח על החליבה בשבת. כאשר ישנם פועלים גוים ברפת, הדבר מעלה חשש נוסף של חלב גוים[7]. למעשה בחלב בכשרות רגילה סומכים על כך שהחליבה מתבצעת ברפת של ישראל, ולדעת הרמ"א במקרה זה אין צורך לחשוש[8]. בכשרות מהדרין ( ב.ל. העד"ח בלבד )לא מקבלים טענה זו, מפני שכאשר בעל הרפת אינו שומר כשרות הפועל אינו חושש ממנו להוסיף לחלב רכיבים שאינם כשרים[9]. ובנוסף יש שכתבו שהיתר הרמ"א שייך רק ברפת הסמוכה לבית יהודי ולא ברפתות המצויות בימינו[10].



סיכום למעשה

חמאת תנובה מהארץ – בחברת תנובה, ההבדל היחיד בין חמאה בכשרות מהדרין לחמאה בכשרות רגילה נובע מהחלב המשמש ליצירת החמאה, כשלחמאה שאינה מהדרין משתמשים בחלב מרפתות החולבות בשבת ללא פיקוח הלכתי, ולצורך ייצור מהדרין מקפידים להשתמש בחלב מרפתות שפיקחו על עבודתם בשבת. מובן שטוב לכתחילה להשתמש דווקא במהדרין כדי לצאת מידי כל חשש חלב גוים, ולחזק את הרפתנים שומרי השבת, אך במקום צורך, מחמת הספק הרב האם באמת יש כאן חשש איסור – אפשר להקל ולהשתמש בחמאה בכשרות רגילה.

חמאה מחו"ל – לשם ייצור החמאה מחו"ל משתמשים פעמים רבות בחלב גויים, במקרים אלו על החמאה יסומן 'לאוכלי חמאת נכרי', חמאה זו אינה מתאימה למנהגם של רבים שנהגו לאכול חמאת ישראל בלבד. בנוסף חמאה מחו"ל עלולה להכיל רכיבים נוספים, והחלב שבה עלול להגיע מרפתות שאין בהן הקפדה על הניתוחים. משום כך על צרכני המהדרין להקפיד על רכישת חמאה מכשרויות מהימנות המתנהלות ברמת כשרות גבוהה.





[1] שו"ע יו"ד קטו, א.

[2] שו"ע, יו"ד סי' קטו סעי' ג.

[3] ראה מאמרינו – רכיבי חלב עכו"ם.

[4] בכורות ה' ע"ב.

[5] כן מפורש במשנה שאסרה כשרה שינקה מן הטרפה, חולין קטז ע"ב.

[6] שו"ע שיח א, הכתב סופר (או"ח סי' כ) החמיר במקרה שהחלב נחלב כך בקביעות לצורך מכירה, וכן פסקו חלק מהאחרונים, כגון: שו"ת שבט הלוי, ח"ג סי' נד אות ב; שו"ת אור לציון, ח"ב עמ' רכט; ילקוט יוסף, סי' שיח סעי' ו. ויש שחלקו על כך, ראה: שו"ת הר צבי, או"ח סי' קפ.

[7] במידה והחלב נחשב לחלב גוי, הדבר יהיה אסור גם לשיטת המתירים חמאת גוים, מאחר והוא היה בבעלות יהודי בעודו חלב. רמ"א יו"ד קטו, א.

[8] רמ"א יו"ד קטו, א. יש אומרים שלדעתו בבית יהודי כלל לא נגזירה הגזירה (ערוה"ש אות ח), ויש אומרים שבבית יהודי הגוי חושש מלערב חלב אחר, אך במקרה שאינו חושש אסור (גר"א שם ס"ק מז).

[9] כך הובא בשם הגרי"ש אלישיב בקובץ בנתיב החלב ח"א, וכ"כ בשו"ת תשובות והנהגות ח"א רפ, וח"ה רנג.

[10] תשובות והנהגות שם.

https://www.kosharot.co.il/%D7%97%D7%9E ... 7%9C%D7%94

עזריאל ברגר
הודעות: 13225
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 04, 2020 7:39 pm

יישר כח על הבאת המאמר המסודר!

ברק לוי
הודעות: 65
הצטרף: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי ברק לוי » ש' נובמבר 07, 2020 9:04 pm

ספרי כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק" > שו"ת > יורה דעה > סימן עה > א
סימן עה
א
ע"ד הסמעטעני של א"י. הנה לכאורה יש למצוא היתר ע"פ דעת הש"ך בנקה"כ סי' קי"ב גבי הא דכותח של א"י שבש"ע שם סעי' י"ב וכ"ד הפר"ח שם ונסתייעו מהמרדכי פ"ק דחולין. ומ"ש בגמ' דע"ג (דל"ה ע"ב) דקבעו לי' לכמכא אסור תירוץ בנקה"כ שם דכותח שבימי הש"ס היה בענין אחר מכותח שהזכירו הפוסקי' המתירים ור"ל דבימי הש"ס היה מחלב או מנסיובי דחלב' ולכן אסור משא"כ כותח שבפוסקים הוא מחלב נקפא ועומד (דהיינו סמעטענא). ועוד תירץ בע"א:

אבל הט"ז סי' קי"ב סק"ט חלק ע"ז ופי' דאין היתר כלל בכותח אא"כ עשוי בחלב שישראל רואהו ע"ש. והאחרונים נ' מסכימים להט"ז ע"ש בס' בל"י. גם מפרש"י בחומש פ' וירא ופ' האזינו נ' דסמעטעני הוא בכלל חמאה א"כ א"א להקל בו יותר מבחמאה עכ"פ. וזה שובר לסברת נקה"כ בשם ב"ח. ושוב ראיתי ג"כ במנחת יעקב כלל ע"ה ס"ק י"א שכתב דהעיקר כמ"ש הט"ז ודבריו נכונים ומוכרחים מכמה סוגיות בש"ס. וגם הנקה"כ שצידד להקל היינו ליישב דעת הפוסקים ולא להלכה עכ"ד. גם הביאו הבל"י ולחה"פ תשו' פרח מטה אהרן ח"ב סי' ל"ג דמסיק להחמיר בליגא גרה ר"ל חלב נקפא חמוץ כו' (דהיינו בלשונינו סמעטענא) ולא ראיתי להאריך בכ"ז דכ"ז הי' נפ"מ במקום שאין מנהג. אבל מאחר שהמנהג פשוט להחמיר בכל מדינות אלו (אם לא ההולך במקום שאין ישראל מצויין כלל דאז אפשר שעת הדחק העצום שאני. ואף גם זאת דוקא כשאי אפשר כלל כו') אין אחר המנהג כלום וכמ"ש בשו"ת עה"ג סי' פ"ח לענין חמאה. וכ"פ בשו"ת נו"ב מה"ת סי' ס"ו. ובפרט מנהג כזה שהוא בדבר שנחלקו הפוסקים ונהגו כד' המחמיר אין לו התרה בשום ענין. וידוע מ"ש בגמ' אמנהג חזק שאפי' אם יבוא אליהו אין שומעין לו לבטלו שכבר נהגו העם בסנדל:

אך ראיתי במכתב רומע"ל ששלח לו א' בר אוריין ושמו הרבני המופ' מ' יעקב נ"י שדן את עירכם כמו עיר שאין בה מנהג לפי שנתיישבה מחדש. וזה אינו וכמ"ש הפר"ח בא"ח סי' תצ"ו בדיני המנהגות סעי' י"ט בשם הרשב"א והר"ן שכ' דמדפרכי' בגמרא בבבא מציעא פרק הפועלים (דף פ"ג ע"ב) ונחזי מהיכא קאתו. כלומר וינהגו כמנהג אותו מקום שבאו משם. מהכא שמעינן דכל עיר חדשה אם נודע רוב אנשים מהיכן באו הכל כמנהג אותו מקום שבאו משם עכ"ל. וכן פסק רמ"א בח"מ סי' של"א סעיף א' בהג"ה וז"ל לא היה מנהג בעיר אבל רוב אנשי העיר באו ממקום שיש מנהג אזלינן בתר מנהג העיר שבאו משם עכ"ל. וכל אנשי מקום רומע"ל הם באו או ממדינתינו או מוואלין. ולענ"ד ודאי המנהג שוה בוואלין כמו במדינתינו להחמיר. וא"כ א"א להם להתיר בשום ענין בעולם. עיין תשב"ץ ח"ג סי' יו"ד וחלק רביעי סי' ל"ב:

לבי במערב
הודעות: 9343
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' נובמבר 07, 2020 9:21 pm

במקום שהמנהג כך - ודאי כ"ה. עכ"פ, לפענ"ד, אין לזה משמעות בנדו"ד (ומוטב להשקיע במה שיש תקוה לתִקוּנוֹ, וד"ל).

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי לענין » ש' נובמבר 07, 2020 9:28 pm

בכדי לא להתבלבל בס"ד, כדאי אולי לעשות גדר (ולכל הפחות כששולחים ילדים קטנים למכולת) לקנות רק מתוצרת של חברות, שכל התוצרת שלהם מההכשר שאתם אוכלים, טרה למשל, ואתי שפיר בס"ד.

דרומי
הודעות: 9166
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי דרומי » ש' נובמבר 07, 2020 9:31 pm

בטרה יש בעיות דומות...

ברק לוי
הודעות: 65
הצטרף: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי ברק לוי » א' נובמבר 08, 2020 12:38 pm

ליבי במערב היקר
אכן אני מסכים איתך שמדובר בדבר שקשה לתקנו היות ולפי תקנות הרבנות הראשית ניתן לייבא (באישור הרבנות) אבקת חלב או/ו חמאה נוכרי בלבד בשונה מגבינות עכו"ם וחלב עכו"ם
אם כי אני חולק עליך בזה שפרסום ומרמור הציבור כנגד תנובה שהיא מונופול במוצרי חלב משפיעה ופוגע קשות ביחסי הציבור שתנובה מתהדרת בו "למהדרין יש תנובה" ובמוניטין שלה - ויתכן מאוד כי תנובה תחדול מלייבא חמאה לא מהדרין
אני לא בטוח אבל נראה לי שרב תנובה (שהוא מוסד בפני עצמו בתוך תנובה) לא הסכים ליבוא הנ"ל ולא חתם כשרות על המוצר - ומרגיש בזה פגיעה בחומת הכשרות של תנובה ביבוא החמאה הגרמנית

ולדרומי היקר
אתה טועה בטרה עם המותג טרה למיטב ידעתי אין חלב נוכרי כלל כל הרפתות בארץ הם של יהודים (ורק החולבים גויים זה שונה הלכתית לחלוטין מחלב נוכרי )- יותר מזה היכן שאין השגחה של העד"ח יש השגחה מלאה של כשרות הרב ווסטהיים ע"י מצלמות (בשונה מתנובה שרק בכ 60 רפתות יש מצלמות כל שאר הרפתות זה השגחה של מינימום 20 פעם בשנה )

לבי במערב
הודעות: 9343
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי לבי במערב » א' נובמבר 08, 2020 2:13 pm

כמדומני, שהדרך לפעול להבעת מרמור בציבור - היא בעיתונים וכיו"ב. לא נראה, לפענ"ד, שבאתר זה יש דַי אפקטיביות בפרסום שכזה.

ברק לוי
הודעות: 65
הצטרף: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי ברק לוי » ג' נובמבר 10, 2020 6:30 pm

https://www.tnuva.co.il/support/%D7%A1% ... %99%D7%9F/

סימון כשרות רגילה וכשרות מהדרין
מוצרי תנובה מיוצרים בשתי רמות כשרות - כשרות רגילה וכשרות מהדרין.
הסיבה לחלוקה זו נובעת מהעובדה שיש חלב וחומרי גלם אחרים, שיש מחלוקת לגבי כשרותם. חלק מהפוסקים המקובלים מכשירים אותם וחלק אחר פוסלים. אשר על כן, לומר, שחומרי הגלם הללו אינם כשרים - אי אפשר, שהרי רבים וטובים מתירים אותם בשופי, אך גם לומר שהם כשרים למהדרין - לכל הדעות ולכל השיטות - אי אפשר, שהרי חלק מהפוסקים אוסרים אותם. לכן חומרים כאלו, שכשרותם נתונה במחלוקת, יכולים לשמש לייצור מוצרים בכשרות רגילה, כאשר לצורך ייצור מוצרים בכשרות מהדרין משתמשים רק בחומרים ובחלב הכשרים לכל הדעות ולכל השיטות. מיותר לומר, כי כל החומרים המשמשים לייצור בכשרות רגילה מאושרים לשימוש ע"י הרבנות הראשית לישראל וע"י ועדי כשרות מקובלים ומפורסמים בכל העולם.

הכשרות הרגילה מסומנת כדלהלן:
מוצרים המיוצרים במחלבת טנא נוגה בקרית מלאכי מסומנים בכיתוב "כשר בהשגחת רבנות קריית מלאכי".
מוצרים המיוצרים במחלבת רחובות מסומנים בכיתוב "כשר בהשגחת הרבנות רחובות " ומוצרים המיוצרים במחלבת תל יוסף ובמחלבת אלון תבור מסומנים בכיתוב "כשר בהשגחת הרבנות הראשית לישראל - הרב וייטמן רב תנובה".
מכיוון שהטיפול בכל מחלבות תנובה מרוכז ע"י רב תנובה הרי שהסטנדרטים לכשרות רגילה בכל מחלבות תנובה הינם זהים והכיתוב השונה איננו מלמד על הבדל כלשהו מבחינת רמת הכשרות.

כשרות המהדרין של תנובה מפוקחת ע"י אחד משני הגופים: בד"ץ העדה החרדית או " בד"צ ועדת מהדרין תנובה".
מוצרי מהדרין הנמצאים תחת השגחת בד"ץ העדה חרדית ירושלים מסומנים בסמל בד"ץ העדה חרדית בתוספת של פס זהב.
מוצרי מהדרין המפוקחים ע"י בד"צ ועדת מהדרין תנובה (בראשות הרה"ג הרב מרדכי גרוס שליט"א) בשיתוף עם הרב וייטמן, חוג חת"ס בני-ברק ומחזיקי הדת בעלזא מסומנים בסמל בד"צ ועדת מהדרין הכולל את סמלי הכשרות של חוג חת"ס בני-ברק ובד"ץ בעלזא ביחד .

הַאֻמְנָם מוצרי תנובה מיוצרים בשתי רמות כשרות והחמאה של תנובה השף הלבן בכשרות רבנות רגילה ?

לבי במערב
הודעות: 9343
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' נובמבר 10, 2020 6:43 pm

ברק לוי כתב:הַאֻמְנָם מוצרי תנובה מיוצרים בשתי רמות כשרות והחמאה של תנובה השף הלבן בכשרות רבנות רגילה ?
במחילה, כבר אמר על זה החכם: 'בוקר טוב, שמריהו'...

ברק לוי
הודעות: 65
הצטרף: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am

Re: חמאת גויים

הודעהעל ידי ברק לוי » ג' נובמבר 10, 2020 8:00 pm

לבי במערב כתב:
ברק לוי כתב:הַאֻמְנָם מוצרי תנובה מיוצרים בשתי רמות כשרות והחמאה של תנובה השף הלבן בכשרות רבנות רגילה ?
במחילה, כבר אמר על זה החכם: 'בוקר טוב, שמריהו'...


אכן לצערנו זה נראה כמו חתימת הכשרות של תנובה כי היא כך רגילה ישמור ה' ויציל


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 397 אורחים