עמוד 2 מתוך 2

Re: בענין להטיל עצמו על הציבור כדי לעסוק בת"ת לפי מנהגנו בת"ת

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 12:26 am
על ידי פולסברג
דרומי כתב:השאלה הגדולה היא מה קורה ב'מגזרים' אחרים של העם.

האם לדעתך שם אין עוני, אין בעיות בשלום בית, אין בעיות בחינוך וכו' וכו'?

ופשוט.

[אגב, בענין שיטה מסויימת בארה"ב שהוזכרה כאן, לדאבוננו זה לא כזה זוהר כמו שהציגו את זה כאן. ולדוגמא, לא הוזכרו כאלו ששייכים לפ' וישב וד"ל. - יחד עם זה כמובן בכללות גדלו והצליחו וגם עשו פרי, והרבה מתפעלים ובצדק].


כבוד הרב, קח נא את היסוד שכתבת מתחילה והנח אותם בסוף, והכל על מקומו יבוא בשלום.

Re: בענין להטיל עצמו על הציבור כדי לעסוק בת"ת לפי מנהגנו בת"ת

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 12:46 am
על ידי ניים ושכיב
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ניים ושכיב כתב:ומש"כ הרב ליטוואק פ' ב"פ אינו נכון, כי לדעת הרמב"ם אין נותנין למטיל עצמו על הציבור מקופה הנגבית בכפיה, ואין הוא מחלל ה', אלא ע"כ איירי שאוספים במיוחד בשביל זה, וזה לא מיקרי שנותנין מרצונן וכפי שכתבתי לעיל לרב שלמה112.

הפוך, משום שזה חילול ה', לכן לא נותנים לו.

אהבתי.
ועדיין לענ"ד גם כשאוספים במיוחד לצורך לימוד תורה הרמב"ם אוסר.

Re: בענין להטיל עצמו על הציבור כדי לעסוק בת"ת לפי מנהגנו בת"ת

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 1:10 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ובאמת, לא הייתי צריך לזה כלל. אין בודקין למזונות, ולכן הרעב מקבל את מנתו והם גובים אותו מהציבור. אמנם האיש הזה כשלעצמו חילל את ה', וכאשר יתוודע שיש ביכלתו לעבוד למחייתו והוא החליט להטיל את עצמו על הציבור משום שרוצה ללמוד, לדעת הרמב"ם חילל את השם.

באמת יש בזה ענין אחר ג"כ.
אפילו אם נקבל שרוב רובו של יוצאי הישיבות אינם עונים לגדר 'תלמיד חכם', מ"מ אין זה הפסד גמור. התלמיד חכם הגדול לא התחיל את דרכו בתור ת"ח, וברור שלא הגיע לדרגתו אלא ע"י שלא לשמה. השלא לשמה הזה שונה אצל כל אחד ואחד, אמנם דיבוק חברים והתחרות (הבריא) שביניהם יש לה חלק בגידולו כת"ח.
אם חברינו שותה הקאווע המכור לקווי הנייעס היה עוזב את הכולל, המתמיד היה מפסיד. האברך ההוא גם מקשה קושיא טובה, יש לו חריפות וידיעות שאין להת"ח העתידי. כולם ביחד יוצרים את האווירה שיוצא ממנה ת"ח דינן. וזהו תועלת הציבור.

ויכולתי להביא ראיה מאותו מדה שהביא פולסברג, אמנם המקום הזה לא ירשה לי, וד"ל.

Re: בענין להטיל עצמו על הציבור כדי לעסוק בת"ת לפי מנהגנו בת"ת

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 1:20 am
על ידי לבי במערב
ניים ושכיב כתב:הרב לבי במערב מצאת באותו אשכול ראיות נוספות?
הובאו שם תשובות החת"ס והגרמ"פ.
מלבד זאת, הרב 'אוצר החכמה' כ' טעם נוסף - דלא תהא כהנת כפונדקית, והרי בכל רחבי תבל מקובל בזה"ז לפרנס את ההוגים בחכמה כל ימיהם.
גם עצת הרמד"ל, שיטול בתורת צדקה (ולא כ'פרנסה לת"ח'), יתכן שמתקיימת כיום (ד"ז תלוי בשכנועי ראשי־הכוללים לגבירים, ובמעשיות־הסבתא אותן מספרים להם...).

Re: בענין להטיל עצמו על הציבור כדי לעסוק בת"ת לפי מנהגנו בת"ת

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 2:22 am
על ידי לעולם יהיה אדם
ניים ושכיב כתב:ועדיין לענ"ד גם כשאוספים במיוחד לצורך לימוד תורה הרמב"ם אוסר.

בוודאי, הרמב"ם כותב זאת בפירוש ובאריכות בפירוש המשנה לאבות ד,ה.

Re: בענין להטיל עצמו על הציבור כדי לעסוק בת"ת לפי מנהגנו בת"ת

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 1:53 pm
על ידי ניים ושכיב
תודה לכל משתתפי האשכול.
(גם לאלו שלא הסכמתי איתם, אבל סוף סוף כולם תרמו לבירור הענין).
תנוח דעתכם שהנחתם את דעתי.