מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 26, 2023 11:11 pm

אראל כתב:מי תקף אותך, ועוד בשיטתיות????
ואם אתה סובר באמת שלא באתי כאן כי אם לתקוף אותך, מדוע בכלל אתה קורא התגובות שלי??

סגנון הכתיבה שלך תוקפני. ולגופו של הצעתך הנפלאה לגשת לנהג ולשאול אותו מדוע הוא נוהג בפראות, אכן עשיתי כך כמה וכמה פעמים שנזדמן לידי ובמקרה הטוב הביטו עלי כמשוגע, ובמקרה הלא טוב אמרו לי ללכת לחפש את החברים שלי (אולי התכונו ליושבי הפורום הנכבד הזה).
כבר סיפרתי פעם בראה ויספרה כאן סיפור, אז אספר כאן עוד אחד או שניים.
נסעתי לאטי ברחוב מקומי שיש בו פס צהוב, כלומר יש איסור אכיפה, ומולי לא היה אף רכב למרחק הנראה לעין ועמדו שתי ילדות כבנות עשר בצד הכביש והיה נראהשהן רוצות לחצות אותו. עצרתי להם והם התחילו לעבור והנה ממש באותו רגע שהם כבר כמה פסיעות עלן הכביש אני מביט במראה האחורית ומחסיר פעימה כאשר רכב הנוסע במהירות גבוהה ועובר לנתיב הנגדי בכדי לאכוף אותי אולי בחשבו שאני סתם עומד באמצע הנתיב. צפצפתי בכל החוזק וצעקתי לבחורות שיעצרו והן אכן עצרו ממש ברגע האחרון כשהיה כפסע בינן לבין... ובינתיים אותו רכב עקף והמשיך בדרכו כנראה בלי שאפילו לא שם לב למה שהיה עלול לקרות. הילדות עברו כעת בשלום והתחלתי לרדוף אחר הנהג... והנה הוא נוסע הישר לאחד מבתי הכנסת באזור. הוא יוצא מרכבו כמובן בלבוש חרדי למהדרין ואני יוצא מרכבי ושואל אותו מדוע עקפת אותי? והוא עונה כיוון שעמדת סתם כך באמצע הרחוב, עניתי לו שאם עומדים סתם כך באמצע הרחוב מן הסתם יש סיבה, אחרת עומדים בצד הרחוב ויש להאט ולראות מה הסיבה עבורה עמדתי באמצע הרחוב, ואז סיפרתי לו על שתי הילדות שהוא כמעט דרס, הוא הסתכל עלי כאילו ממש לא מטריד אותו וענה: לא ראיתי! והוסיף להאשים אותי מדוע עצרתי לילדות שיעברו? הסתכלתי עליו בתמהון ומחוסר מלים נסעתי לדרכי.
אראל, ידידי, אלו מעשים שבכל יום ותשאל כל מי שגר בלירוואד עיר התורה ויאמר לך שהמצב בכבישים שם זה ממש המערב הפרוע.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יוני 26, 2023 11:20 pm

ומה שייך רוצח כזה לדינא דמלכותא? ידוע שהרב יעקב יוסף הוכיח בראיות ברורות שאין דינא דמלכותא באר"י, ובכל זאת היה מזהיר מאד על חוקי תנועה, ולכן (בלי לפגוע במעכ"ת ) ישנה את הכותרת מדוע לא נזהרים בלא תרצח?

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 26, 2023 11:54 pm

כוונתי בפתיחת האשכול היתה לכיוון של הערמה במסים וכדומה שהם באמת עניני דינא דמלכותא שלמרבה הצער הרבה נגועים בהם אם במעט ואם בהרבה, ועבירות תנועה נכנס רק כבדרך אגב ומשום מה נתפסו על זה, ואבי ז"ל היה אומר אני רואה בכל נהג רוצח פוטנציאלי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יוני 27, 2023 12:00 am

אז לידיעת כב' הרבה רבנים פה באר"י התירו לגנוב את המדינה, ויש בידי קונט' ארוך ע"ז מהגר"י יוסף זצ"ל.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יוני 27, 2023 12:19 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אז לידיעת כב' הרבה רבנים פה באר"י התירו לגנוב את המדינה, ויש בידי קונט' ארוך ע"ז מהגר"י יוסף זצ"ל.

ולידיעת כבודו, האןם מותר לחלוק על אותם רבנים? כאש ר מתירים לגנוב מהמדינה, בין זה בארץ או בחו"ל, בסופו של דבר גונבים גם איש מרעהו, וזה מעשים שבכל יום, לשם כך יש גדרים, פשוט מאבדים את הרגישות לענין גניבה ומתירים היתר לעצמם. ומה נעשה עם כל הרבנים שאוסרים לגנוב מהמדינה? ומה תעשה כשהמדינה תהיה חרדית, האם גם אז יהיה מותר לגנוב לשיטת המתירים? או שמא רק ממדינה חילונית.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יוני 27, 2023 12:43 am

שתהיה נדבר.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יוני 27, 2023 12:53 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:שתהיה נדבר.

זה נאיבי לומר זאת, שמעת מאודך על שלטון ההרגל? ברגע שמתרגלים לדבר מה קשה לפרוש ממנו ובפרט בעניני ממונות, יבואו מי שיבואו ויורו היתר. איני צריך להיות נביא בכדי לדעת זאת, שכן אחד הסיפורים שלא סיפרתי הוא על אותו אחד שתבע אותי לדין תורה כיוון שדרש דמי שדכנות על מכירת דירה למרות שהחוק איטנו מרשה זאת למי שאין לו רשיון (הסיפור ארוך ומסובך ואין כאן המקום לפרט) וכאשר אמרתי למזכיר הבית דין שעפ"י החק במדינה למי שאין רשיון אסור לדרוש שכר של איש נדל"ן (אלא נותנים מתנה, אך לההוא המתנה שרצינו לתת לא היתה מכובדת דיה ורצה פי 12), אז מזכיר הבית דין צחק ואמר: ממתי איכפת לך מדינא דמלכותא! וזה סיפור אמיתי לחלוטין וכמובן איני מביא פרטים אך זה מאותם חוגים שמורים היתר לגנוב מהמדינה. יש לך מה לענות על דברי?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יוני 27, 2023 5:25 pm

אני עומד על דעתי שאין דינא דמלכותא דינא באר"י, ואיני רוצה לחשוף פה דברים על גאון בתורה ויראה איך נשתמש בפסק זה.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בדינא דמלכותא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יוני 27, 2023 5:39 pm

איני בא לחלוק על מי שפוסק שאין דינא דמלכותא בא"י ומה הסיבות לכך, השאלה היא האם הוא לוקח בחשבון את התוצאות השליליות של פסיקה זו. פוסק צריך להביט מבעד לדין היבש, ובמקרה הזה מה שכתבתי הוא שכאשר פוסקים כמו במקרה שלנו שאין דינא דמלכותא, התוצאה היא שאח"כ הולכים ומשתמשים בזה לא רק נגד המדינה, אלא אף בין איש לרעהו וכפי שארע עמי, וזה לא מקרה בודד ותשאל כל מי שמתמצא במה שהולך בבתי הדין.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יוני 27, 2023 10:58 pm

בעקבות כמעת תאונה קטלנית שהיתה יכולה לחסל אותי היום, שיניתי את שם האשכול, מכיוון שכנראה אין התענינות בדינא דמלכותא כדברי הכותב לעיל שיש פוסקים המתירים לכתחילה לגנוב מהמדינה (ובקיצור מה שקרה יש לידינו צומת קטלני ולפני כ25 שנה נהרגו בו כמה בחורים בעצם יום הפורים ולזכרו של אחד מהם בשם אליהו אהרן זלינגר הוציאו לאור משפחתו את הסידור והמחזור המפורסם עליות אליהו שרבים סבורים שהכוונה להגר"א. מאז אותה תאונה התקינו שם שלט עצור בכל פינה ורמזור מהבהב אדום כך שכל רכב מחויב לעצור עצירה מלאה ולתת דין קדימה לרכב שהגיע ראשון לצומת. כשהגעתי היום לצומת הייתי הרכב היחיד והתחלתי לנוע והנה מצד שמאל הגיע רכב במלא המהירות וחצה את הצומת ללא שום עצירה, כנראה מסמס או משהו כזה ולא ראה את התמרור עצור, ולולי עצרתי היה נכנס ברכבי במלוא העוצמה מצד הנהג. האם עלי לומר הגומל?).

כדכד
הודעות: 8716
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 27, 2023 11:15 pm

בריך רחמנא דיהבך לנא ולא יהבך לעפרא
לענין הגומל לפי פסק שקבלתי אין מר צריך לברך מפני שבחסדי ה' ניצל משתבוא עליו הצרה ולא שכבר היה בצרה וניצול

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יוני 28, 2023 4:56 pm

כדכד כתב:בריך רחמנא דיהבך לנא ולא יהבך לעפרא
לענין הגומל לפי פסק שקבלתי אין מר צריך לברך מפני שבחסדי ה' ניצל משתבוא עליו הצרה ולא שכבר היה בצרה וניצול

לדבריך מדוע אומרים הגומל כשטסים במטוס? מאיזה צרה ניצלו? היום לטוס בטוח פי מליון ויותר מאשר להיות ברכב. ופה הצרה באה עלי ורק בחסדי ה' עצרתי בזמן כששמתי לב, ומה זה שונה מלהנצל מכל צרה שהיא

כדכד
הודעות: 8716
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 28, 2023 4:58 pm

למה מברכים אחרי טיסה במטוס ולא אחרי כל נסיעה במכונית.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יוני 28, 2023 6:13 pm

זאב ערבות כתב:
כדכד כתב:בריך רחמנא דיהבך לנא ולא יהבך לעפרא
לענין הגומל לפי פסק שקבלתי אין מר צריך לברך מפני שבחסדי ה' ניצל משתבוא עליו הצרה ולא שכבר היה בצרה וניצול

לדבריך מדוע אומרים הגומל כשטסים במטוס? מאיזה צרה ניצלו? היום לטוס בטוח פי מליון ויותר מאשר להיות ברכב. ופה הצרה באה עלי ורק בחסדי ה' עצרתי בזמן כששמתי לב, ומה זה שונה מלהנצל מכל צרה שהיא

על טיסה במטוס יש מח' אם מברכים כנודע.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יוני 28, 2023 6:30 pm

ידוע ובאמת קשה להבין כיוון שהיום זו סכנה מזערית (בטיסות מסחריות, במטוסים קטנים עדיין יש פה ושם תאונות) ולעומת זאת תאונות בכבישים זה מעשים שבכל יום

עקביה
הודעות: 5627
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 28, 2023 6:33 pm

זאב ערבות כתב:לדבריך מדוע אומרים הגומל כשטסים במטוס? מאיזה צרה ניצלו? היום לטוס בטוח פי מליון ויותר מאשר להיות ברכב. ופה הצרה באה עלי ורק בחסדי ה' עצרתי בזמן כששמתי לב, ומה זה שונה מלהנצל מכל צרה שהיא

שמעתי בשם רמ"פ (ואיני יודע האם זה כתוב באג"מ), שהסיבה שמברכים על טיסה במטוס היא מכיון שהנוסע במטוס צריך כל הזמן את המטוס ע"מ להישאר בחיים, משא"כ הנוסע במכונית, שאם היא תעצור הוא נמצא על הארץ, ואינו בסכנה.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יוני 28, 2023 6:36 pm

עקביה כתב:שמעתי בשם רמ"פ (ואיני יודע האם זה כתוב באג"מ), שהסיבה שמברכים על טיסה במטוס היא מכיון שהנוסע במטוס צריך כל הזמן את המטוס ע"מ להישאר בחיים, משא"כ הנוסע במכונית, שאם היא תעצור הוא נמצא על הארץ, ואינו בסכנה.

האמנם? לא שמעת על מקרים שרכב עומד ברמזור אדום (או בתמרור עצור) ורכב אחר נכנס בו מאחור או רכב שסטה ממסלולו בכדי למנוע התנגשות ברכב אחר ומקרים רבים אחרים?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יוני 28, 2023 7:09 pm

עקביה כתב:
זאב ערבות כתב:לדבריך מדוע אומרים הגומל כשטסים במטוס? מאיזה צרה ניצלו? היום לטוס בטוח פי מליון ויותר מאשר להיות ברכב. ופה הצרה באה עלי ורק בחסדי ה' עצרתי בזמן כששמתי לב, ומה זה שונה מלהנצל מכל צרה שהיא

שמעתי בשם רמ"פ (ואיני יודע האם זה כתוב באג"מ), שהסיבה שמברכים על טיסה במטוס היא מכיון שהנוסע במטוס צריך כל הזמן את המטוס ע"מ להישאר בחיים, משא"כ הנוסע במכונית, שאם היא תעצור הוא נמצא על הארץ, ואינו בסכנה.


שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן נט
אם הנוסעים בעראפלאן /במטוס/ צריכין לברך ברכת הגומל ט' אלול תשכ"ג. מע"כ ידידי הנכבד הרה"ג מוהר"ר מאיר נארדען שליט"א.
הנה בדבר הנסיעה בעראפלאן אם צריך לברך הגומל כשהיה ביום שקט ובלא שום חסרון בהמכונה ולא אירע שום דבר בדרך, הוא ברור לע"ד שצריך לברך לא מבעיא להסוברים בסימן רי"ט סעיף ט' דהני ארבעה דחשיב בברכות דף נ"ד לאו דוקא שכן סברי רוב האחרונים וכן נוהגין כדאיתא במג"א סק"י ובט"ז סק"ז כתב שכן מסתבר, שודאי יש לברך דלא עדיפי מיורדי הים באניות לענין שכיחות הסכנה. אלא אף להסוברים בסעיף ט' דדוקא הני ארבעה, נמי יש לברך מתרי טעמי. חדא דהוא ממש כספינה דהוא נמי אינו הולך על הארץ, דזהו עיקר חלוק ספינה מדרכים דיבשה דהדרכים דיבשה אין עצם הליכה חלוק מישיבתו בבית שאם לא יארע כלום הרי לא היה שייך לחוש לכלום, אבל בספינה שהוא על המים הרי עצם ההליכה הוא ענין סכנה שצריך לינצל ממנה דהא במים א"א לחיות אלא זמן משהו בלא הצלתו מהמים ע"י שנמצא בספינה, ולכן כיון שאירע לפעמים שמתקלקלת הספינה ונמצא שאין ההצלה ברורה צריך להודות ולברך הגומל, וא"כ כ"ש בעראפלאן שגרוע ממים שאף רגע אחד אין יכול להיות באויר שודאי שישיבתו בעראפלאן הוא הצלה וכיון שאירע לפעמים שמתקלקל העראפלאן הרי נמי נמצא שאין ההצלה ברורה שלכן יש לו להודות בברכת הגומל.

עקביה
הודעות: 5627
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 28, 2023 7:33 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן נט

יישר כח!

עקביה
הודעות: 5627
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 28, 2023 7:38 pm

זאב ערבות כתב:
עקביה כתב:שמעתי בשם רמ"פ (ואיני יודע האם זה כתוב באג"מ), שהסיבה שמברכים על טיסה במטוס היא מכיון שהנוסע במטוס צריך כל הזמן את המטוס ע"מ להישאר בחיים, משא"כ הנוסע במכונית, שאם היא תעצור הוא נמצא על הארץ, ואינו בסכנה.

האמנם? לא שמעת על מקרים שרכב עומד ברמזור אדום (או בתמרור עצור) ורכב אחר נכנס בו מאחור או רכב שסטה ממסלולו בכדי למנוע התנגשות ברכב אחר ומקרים רבים אחרים?

ר"מ לא דיבר על סכנות אפשריות בדרכים, אלא על כך שהנוסע זקוק או לא זקוק (עבור חייו) לכלי בו הוא נוסע, משך כל הנסיעה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4590
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מהו שורש הזלזול בחוקי התנועה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יוני 28, 2023 8:51 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן נט
אם הנוסעים בעראפלאן /במטוס/ צריכין לברך ברכת הגומל ט' אלול תשכ"ג. מע"כ ידידי הנכבד הרה"ג מוהר"ר מאיר נארדען שליט"א.
הנה בדבר הנסיעה בעראפלאן אם צריך לברך הגומל כשהיה ביום שקט ובלא שום חסרון בהמכונה ולא אירע שום דבר בדרך, הוא ברור לע"ד שצריך לברך לא מבעיא להסוברים בסימן רי"ט סעיף ט' דהני ארבעה דחשיב בברכות דף נ"ד לאו דוקא שכן סברי רוב האחרונים וכן נוהגין כדאיתא במג"א סק"י ובט"ז סק"ז כתב שכן מסתבר, שודאי יש לברך דלא עדיפי מיורדי הים באניות לענין שכיחות הסכנה. אלא אף להסוברים בסעיף ט' דדוקא הני ארבעה, נמי יש לברך מתרי טעמי. חדא דהוא ממש כספינה דהוא נמי אינו הולך על הארץ, דזהו עיקר חלוק ספינה מדרכים דיבשה דהדרכים דיבשה אין עצם הליכה חלוק מישיבתו בבית שאם לא יארע כלום הרי לא היה שייך לחוש לכלום, אבל בספינה שהוא על המים הרי עצם ההליכה הוא ענין סכנה שצריך לינצל ממנה דהא במים א"א לחיות אלא זמן משהו בלא הצלתו מהמים ע"י שנמצא בספינה, ולכן כיון שאירע לפעמים שמתקלקלת הספינה ונמצא שאין ההצלה ברורה צריך להודות ולברך הגומל, וא"כ כ"ש בעראפלאן שגרוע ממים שאף רגע אחד אין יכול להיות באויר שודאי שישיבתו בעראפלאן הוא הצלה וכיון שאירע לפעמים שמתקלקל העראפלאן הרי נמי נמצא שאין ההצלה ברורה שלכן יש לו להודות בברכת הגומל.

נפלא מאד. כפתור ופרח.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים