עמוד 16 מתוך 17

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 4:26 pm
על ידי חד ברנש
תנצב"ה.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 7:27 pm
על ידי תוכן
יושב סתר כתב:
image0.jpeg


זה שקר? אין עבירה מכבה מצוה ואין מצוה מכבה עבירה. הוא לא היה אדם שכולו רע. נניח שעשה עבירות נוראיות (הלשון 'נניח', הוא בגלל שאין לי שום ידע מוצק על היקף עבירותיו), האם זה מה שאנחנו אמורים לזכור? הוא האדם הראשון בהיסטוריה היהודית שאנו מסתירים את עבירותיו? האם החרדקים והפמניסטיות הם קובעים את היחס אליו?

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 7:34 pm
על ידי צופה_ומביט
למה מה שהמשפחה שלו כתבה עליו אמור לעניין/להעסיק/להטריד מישהו.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 11:37 pm
על ידי ש. ספראי
-----

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 11:45 pm
על ידי חד ברנש
החסידים קינאו בליטוואקעס...

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 11:49 pm
על ידי אראל
אתם כבר יכולים להעלות כאן נוסח המצבה שיחרט על מצבתו של ברלנד...

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 11:50 pm
על ידי יבנה
ש. ספראי כתב:בפרשיית האדמו"ר שהתפוצצה השבוע, בד"ץ העדה"ח פעל נמרצות בשעתו להורידו מאדמורות"ו, להגלותו לעיר אחרת. אלא מאי? משם גלה גולה אחר גולה, כשבכל מקום המשיך במעשיו, עד שנעצר.
והנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.

מי שרוצה לסיים אותם מוזמן להיעזר בארגון מגן https://magen-israel.org/he/.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ו' ינואר 21, 2022 10:09 am
על ידי בריה נמוכה
כנראה מאמצי המימסד על איסורי מוסר ולשון הרע [גם בארה"ב ראה ערך ויקי' מקרי_תקיפה__בקהילה_החרדית_בברוקלין]
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%9C%D7%94.
וכן פה https://yi.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7 ... 7%99%D7%9F

לא הצליחו להשתיק את האפקט המתגלגל
ולאחרונה הגשו במשטרה כמה תלונות החל מהשדרן רדיו
וכן האדמור שהוזכר לעיל
וכן מפקח בחיידרים בבני ברק
וכן איש חסד מביתר עילית

דעת תורה מאת הגר"ש פישר זצ"ל= ראה במצו"ב בזה - ומצד שני דעת הגרח"פ שינברג זצ"ל %00

וראה ארגון מן המיצר https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%A6%D7%A8
וע"ע במאמר שתיקת הגברים: על דיווח ותת דיווח של גברים
חרדים שחוו פגיעה ... מאת שרה זלצברג
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%A1%D7%A8

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ב' ינואר 24, 2022 11:53 am
על ידי תוכן
ש. ספראי כתב:uהנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.


אם הבנתי נכון, מדובר באדם זקן שהפסיק תועבותיו לפני שנים רבות.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ב' ינואר 24, 2022 1:54 pm
על ידי משוש דורים
ש. ספראי כתב:בפרשיית האדמו"ר שהתפוצצה השבוע, בד"ץ העדה"ח פעל נמרצות בשעתו להורידו מאדמורות"ו, להגלותו לעיר אחרת. אלא מאי? משם גלה גולה אחר גולה, כשבכל מקום המשיך במעשיו, עד שנעצר.
והנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.

אני זוכר את הסיפור הנ"ל לפני כ40 שנה, היתה לו ישיבה בגבעת שאול, והבד"ץ סגרו לו את הישיבה ומשם גלה לעמנואל, וגם שם יצאו עליו פשקוילים, ועבר לבית שמש, ומשם לרמת שלמה, תמיד היה עליו אות קלון במצחו, ולא התפתח לשום מקום, פלא בעיני אם יכל להמשיך במעשיו.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ב' ינואר 24, 2022 2:36 pm
על ידי בריה נמוכה
תוכן כתב:
ש. ספראי כתב:uהנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.


אם הבנתי נכון, מדובר באדם זקן שהפסיק תועבותיו לפני שנים רבות.


אם כך יש חוק ההתיישנות

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ב' ינואר 24, 2022 2:38 pm
על ידי תוכן
בריה נמוכה כתב:
תוכן כתב:
ש. ספראי כתב:uהנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.


אם הבנתי נכון, מדובר באדם זקן שהפסיק תועבותיו לפני שנים רבות.


אם כך יש חוק ההתיישנות


אם הבנתי נכון אין התיישנות בעבירות אלו.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ג' פברואר 01, 2022 5:30 pm
על ידי ש. ספראי
ש. ספראי כתב:מחקתי כל מה שיכולתי למחוק מהודעותי באשכול זה.
ובדרך הוורט:
אם קי"ל דאסתר מטמא את הידים, אף שנעשה באונס ולא ברצון.
כ"ש הבחישה והעיסוק הלוך ילך בפרשה דא, מטמא את כל הנשמה.
והוא רחום וגו'.

https://www.kolhalashon.com/New/Shiurim ... enus=False

שיחה 5. מוגנות.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ו' פברואר 18, 2022 1:12 pm
על ידי אסתירה פני
רא"י סולוביצ'יק על ח"ו ויתד נאמן,
דברים מפתיעים ממש...

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ו' פברואר 18, 2022 2:00 pm
על ידי קו ירוק
מה מפתיע, מה חידוש פה?

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ו' פברואר 18, 2022 2:16 pm
על ידי שעת הכושר
קו ירוק כתב:מה מפתיע, מה חידוש פה?

שר' אברהם יהושע מאמין(?) בגרפולוגיה
ושהוא קונה את ההיתממות של ר' גרשון לאיזה בריסקער...

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ו' פברואר 18, 2022 2:24 pm
על ידי קו ירוק
גרפולוגיה - מדע יותר מדויק מפסיכולוגיה.
תגיד מה שאתה רוצה על ר' גרשון, שהוא היתמם בשקר - לא אקבל!

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ו' פברואר 18, 2022 3:04 pm
על ידי אסתירה פני
מה מפתיע?
"כך קבלתי שאדם שקורא את היתד ואין לו ביקורת על מה שכתוב שם אסור לשתות מיין שהוא נוגע בו"
"אם ילד צריך לקרוא משהו אז שילמד תנ"ך, שילמד תנ"ך"
"והליטוואקעס הרי אין להם כ"כ מסורה"
ועוד...

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ש' פברואר 19, 2022 8:43 pm
על ידי דרש-משה
יש נושא אחד שכתוב שם שחשוב לדון בו (ואולי צריך אשכול מיוחד לזה), והוא מה שהוא אומר שצריך שהילדים לא יקראו בשום ספרים אלא לכל היותר מעשי גדולים. ולפי דבריו אין לתת לילדיו לקרוא שום קומיקס או סיפורי מתח וכדומה.

דהנה אף שזה דבר ראוי בעיקרון, צריך לדעת אם הוא למעשה הנהגה טובה בדור שלנו שיש כ"כ הרבה סוגי בילויים פסולים בעולם הרחב, וא"א להסתיר הכל מהילדים, ובפרט שכל הילדים סביבתם קוראים בספרים אלו.
ואם כן לי היה נראה שלכאורה עדיף שלא לפסול הכל ולאסור עליהם מלקרוא בספרים אלו, ובד בבד לחנך אותם בעדינות שספרים אלו לא הכי ראויים, ושישאפו למדרגה יותר גדולה שבעצמם ירצו למעט ולהפסיק בזה.

מה דעת החכמים דכאן בנושא זה?

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ש' פברואר 19, 2022 9:25 pm
על ידי הפצת המעיינות
האם זה הגיוני שכולם יתנהגו כמו שנהג הרב מבריסק?! כל הילדים של הציבור כולו ברמה א'?

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ש' פברואר 19, 2022 10:00 pm
על ידי מעט דבש
דרש-משה כתב:יש נושא אחד שכתוב שם שחשוב לדון בו (ואולי צריך אשכול מיוחד לזה), והוא מה שהוא אומר שצריך שהילדים לא יקראו בשום ספרים אלא לכל היותר מעשי גדולים. ולפי דבריו אין לתת לילדיו לקרוא שום קומיקס או סיפורי מתח וכדומה.

דהנה אף שזה דבר ראוי בעיקרון, צריך לדעת אם הוא למעשה הנהגה טובה בדור שלנו שיש כ"כ הרבה סוגי בילויים פסולים בעולם הרחב, וא"א להסתיר הכל מהילדים, ובפרט שכל הילדים סביבתם קוראים בספרים אלו.
ואם כן לי היה נראה שלכאורה עדיף שלא לפסול הכל ולאסור עליהם מלקרוא בספרים אלו, ובד בבד לחנך אותם בעדינות שספרים אלו לא הכי ראויים, ושישאפו למדרגה יותר גדולה שבעצמם ירצו למעט ולהפסיק בזה.

מה דעת החכמים דכאן בנושא זה?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=326936#p326936

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ש' פברואר 19, 2022 11:00 pm
על ידי עקביה
שעת הכושר כתב:
קו ירוק כתב:מה מפתיע, מה חידוש פה?

שר' אברהם יהושע מאמין(?) בגרפולוגיה

לא זו בלבד שהוא מאמין בגרפולוגיה, אלא שהוא מייחס לה יכולות שאף גרפולוג לא חלם עליהן - לדעת ע"פ כתב יד האם הכותב מאמין או כופר.
------

לגבי 'דעת תורה' הנזכרת בדבריו -
המושג הזה צריך איזו הבהרה.
לא מדובר כאן בדעה שנובעת מהתורה.
ישנו קו כללי, אותו קובע אדם גדול בתורה, נניח הרב שטיינמן, ומכאן והלאה תפקידו של הכתוב להשתמש בשכל ישר ולהקפיד שדבריו יעמדו בתקן הנקבע מראש. זה הכל.
כל אדם שיש לו את הכישורים המתאימים יכול לעשות את. אדרבה, גדולי התורה עצמם כמעט ולא עושים את זה בכלל.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ש' פברואר 19, 2022 11:05 pm
על ידי צופה_ומביט
רק להעיר: הוא לא מזכיר "גרפולוג". אלא "פסיכולוג". והכוונה כנראה לתוכן ולא לכתב.
זה שהוא מסתמך על פסיכולוג גוי לענייני אמונה, היינו להבחין בין טקסט של מאמין לטקסט של כופר, חידוש. [הגוי ההוא מאמין?].
ועוד ועוד "חידושים", שאולי אליבא דאמת אינם "חידושים", אבל אין לי שום ענין לעסוק בזה.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ש' פברואר 19, 2022 11:15 pm
על ידי עקביה
צופה_ומביט כתב:רק להעיר: הוא לא מזכיר "גרפולוג". אלא "פסיכולוג".

אה"נ. חשבתי שהוא התבלבל וכוונתו לגרפולוג. אבל אולי לא.
צופה_ומביט כתב:והכוונה כנראה לתוכן ולא לכתב.

אם הכוונה לתוכן זה מוזר עוד יותר.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ש' פברואר 19, 2022 11:39 pm
על ידי מלכיאל גרינוולד
צופה_ומביט כתב:רק להעיר: הוא לא מזכיר "גרפולוג". אלא "פסיכולוג". והכוונה כנראה לתוכן ולא לכתב.
זה שהוא מסתמך על פסיכולוג גוי לענייני אמונה, היינו להבחין בין טקסט של מאמין לטקסט של כופר, חידוש. [הגוי ההוא מאמין?].
ועוד ועוד "חידושים", שאולי אליבא דאמת אינם "חידושים", אבל אין לי שום ענין לעסוק בזה.

כנראה הכוונה לגרפולוג שיודע להבחין ולומר אם המכתב נכתב בסערת רגשות, או בקור רוח מחושב. זאת לא גרפולוגיה שמתיימרת להבין בתכונות האדם, אלא משהו בסיסי יותר שכנראה נמצא בתחום הגרפולוגיה הפורנזית.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 12:52 am
על ידי משוש דורים
אחר בקשת המחילה
יש דבר אחד שהרא"י מדגיש ולמעשה אף שעקרונית יכול להיות שהוא נכון, פרקטית אינו נכון.
בעולם מתוקן ודאי יש מקום לדעה שראוי שילדים יקראו רק סדר עולם, ומקסימום סיפורי צדיקים.
בעולם כזה ראוי שנשים לא ילכו לבית ספר, ויעזרו לאימותיהם בעבודות הבית ובגידול הילדים, ומקסימום ילמדו צאינה וראינה.
מה לעשות שהעולם השתנה ב100 השנים האחרונות, ומי שמתעלם מכך מאבד את הנוער.
עיתונות חרדית הוא דבר שבדיעבד, וכמו שמביא בשם הגר"ח שצריך מבקר ואין מי שיבקר וכו', אבל המציאות היתה שעד שלא יסדו עיתונות חרדית, קרא כל הנוער בעיתונות המשכילים והתקלקלו.
אותו הדבר לגבי הקמת בית יעקב, בתחילה התייחסו אל המפעל הזה בהסתייגות גדולה, חלק מהרבנים התנגדו לו, רק 11 שנים אחרי הקמתו, בשנת תרפ"ח, קבלה שרה שנירר 'הסכמה' מר' חיים עוזר ומהאמרי אמת, לח"ח לקח עוד 4 שנים עד שחתם לה על מכתב תמיכה. אבל המציאות הראתה כי לולי המפעל הזה לא היו נותרות נשים שומרות תורה ומצוות.
הספרות החרדית (וזה כולל את ספריו של נשוא אשכול זה) עם כל הביקורת שתהיה עליה, הצילה כמה דורות מרדת שחת, לא כל אחד הוא בנש"ק דוגמת הראי"ס שיש לו כמה הגנות, מצד משפחתו ומעמדו וכו', הנוער הפשוט אם לא תהיה לו אלטרנטיבה כשרה יקרא בספרות החילונית, כך היתה המציאות בעבר יש מאיתנו שזוכרים זאת, ומי שלא זוכר שישאל את הוריו. ולכן כל הביקורת הזאת היא מנותקת ממציאות החיים, ואם יקבלו את דבריו למעשה, הקלקול יהיה עצום ונורא.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 1:28 am
על ידי משוש דורים
ואוסיף עוד, הגישה הבריסקאית אותה מייצג הראי"ס, היא שמה שאינו מושלם אי אפשר להסכים עליו.
מסיבה זו התנגד להדפיס את שיעורי אביו הגרי"ד במשך קרוב ל40 שנה, והתוצאה היתה ששמו של אביו שקע בתהום הנשיה, ואחיו הגרמ"ד ירש אותו בתור היורש של תורת בריסק (תורה שבכתב), בשבועות האחרונים ראיתי שהראי"ס הפנים זאת באיחור, ומפרסם את חידושי תורתו בעלון מילי דטהרות, היינו הבין שהכללים השתנו, ולא מה שהיה נכון ללפני מאה שנה נכון גם היום.
וכן הדבר בענייני הציבור, שכל הזמן צריך לבחור בין אלטרנטיבה גרועה מאד, לגרועה פחות, או עכ"פ לאפשרות בלתי מושלמת, וזה הדרך שנצטרך להתנהל בה עד ביאת משיח צדקנו, מי שלא מבין זאת, אינו יכול לחוות דעה כלשהי בענייני ציבור.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 1:56 am
על ידי קו ירוק
יש מעט צדק בדבריך, אבל מעט מאוד. עירבת אמוציות ונושאים שונים שאינם שייכים לנשוא השיחה כלל.
אין חולק שגם ללא הספרים הנ"ל יש ספרות נרחבת ביותר של ספרי איכות לנוער החרדי. וממילא כל הפלפול לא רלוונטי.
אדרבה, בבתים שאינם ממש של תורה, תרבות הספרות הזו הורידה את הרמה שהיתה לפני כן - בדיוק כמו הקייטנות המבוקרות בחריפות.

זה שונה מאותם מפעלים שהיו חדשניים אך לא שליליים, שלקח זמן עד שנכנסו לציבור.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 3:31 am
על ידי הפצת המעיינות
רגע רגע, הרב מבריסק בנו של הגר"ח לא היה מנוי על עיתון חרדי רא"י אינו מנוי על עיתון חרדי?!

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 8:44 am
על ידי גביר
שיעור הלכתי הדן בשאלת ההתר / איסור לקרוא בספריו -

https://www.youtube.com/watch?v=6DEUouZN4pE

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 9:57 am
על ידי מלכיאל גרינוולד
משוש דורים כתב:הספרות החרדית (וזה כולל את ספריו של נשוא אשכול זה) עם כל הביקורת שתהיה עליה, הצילה כמה דורות מרדת שחת, לא כל אחד הוא בנש"ק דוגמת הראי"ס שיש לו כמה הגנות, מצד משפחתו ומעמדו וכו', הנוער הפשוט אם לא תהיה לו אלטרנטיבה כשרה יקרא בספרות החילונית, כך היתה המציאות בעבר יש מאיתנו שזוכרים זאת, ומי שלא זוכר שישאל את הוריו. ולכן כל הביקורת הזאת היא מנותקת ממציאות החיים, ואם יקבלו את דבריו למעשה, הקלקול יהיה עצום ונורא.

קשיא רישא אסיפא.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 11:30 am
על ידי עקביה
גביר כתב:שיעור הלכתי הדן בשאלת ההתר / איסור לקרוא בספריו -

https://www.youtube.com/watch?v=6DEUouZN4pE

החלק ההלכתי שבשיעור הזה קצר מאד ולא נכון.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 1:11 pm
על ידי משוש דורים
מלכיאל גרינוולד כתב:
משוש דורים כתב:הספרות החרדית (וזה כולל את ספריו של נשוא אשכול זה) עם כל הביקורת שתהיה עליה, הצילה כמה דורות מרדת שחת, לא כל אחד הוא בנש"ק דוגמת הראי"ס שיש לו כמה הגנות, מצד משפחתו ומעמדו וכו', הנוער הפשוט אם לא תהיה לו אלטרנטיבה כשרה יקרא בספרות החילונית, כך היתה המציאות בעבר יש מאיתנו שזוכרים זאת, ומי שלא זוכר שישאל את הוריו. ולכן כל הביקורת הזאת היא מנותקת ממציאות החיים, ואם יקבלו את דבריו למעשה, הקלקול יהיה עצום ונורא.

קשיא רישא אסיפא.

אין שום סתירה, היו הורים (וכן ספריות) שהיו מבקרים ספרים מסויימים (חילוניים) ומוחקים מהם קטעים, וכמובן שהיו ספרים שהיו דיעבד שבדיעבד שנכנסו לבתים החרדיים, וב"ה שעתה יש ספרות חרדית ללא דברים שבכיעור ותכנים בעייתיים.
ולכן על אף שיש ביקורת מוצדקת על סופרים מסויימים (וגם על נשוא אשכול זה בלי קשר ועוד קודם לכל הפרשיה האחרונה), האלטרנטיבה גרועה יותר.
והדיבור של הראי"ס ששואף לספרות מזוקקת בנפה בריסקאית, שרק הגר"ח מבריסק או הגרא"ח מייזל יכולים לבקר, הוא חלום באספמיא, והתוצאה מכך היא נזק נורא ואיום.

קו ירוק כתב:יש מעט צדק בדבריך, אבל מעט מאוד. עירבת אמוציות ונושאים שונים שאינם שייכים לנשוא השיחה כלל.
אין חולק שגם ללא הספרים הנ"ל יש ספרות נרחבת ביותר של ספרי איכות לנוער החרדי. וממילא כל הפלפול לא רלוונטי.
אדרבה, בבתים שאינם ממש של תורה, תרבות הספרות הזו הורידה את הרמה שהיתה לפני כן - בדיוק כמו הקייטנות המבוקרות בחריפות.

זה שונה מאותם מפעלים שהיו חדשניים אך לא שליליים, שלקח זמן עד שנכנסו לציבור.

יש כמובן הרבה רמות בספרות החרדית, (הראי"ס מבקר בשיחתו את כולם, למעט סיפורי צדיקים), וכל הורה יבחר מה הוא נותן לקרוא לילדיו, (וכנ"ל לגבי קייטנות) אך ההתייחסות כאילו אפשר לוותר על זה כל זמן שאין זה מושלם, היא התייחסות הרסנית שתואמת קו מחשבה שמרן מאד.
אני נתתי עוד דוגמאות (וכלשונך אמוציות ונושאים שונים שאינם שייכים לנשוא השיחה כלל), שאלו שהובילו את הקו הזה בדורות הקודמים נתנו יד (בשב ואל תעשה שלפעמים הוא חמור מקום ועשה) להרס וחורבן של היהדות הנאמנה.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 8:59 pm
על ידי אליסף
הפצת המעיינות כתב:רגע רגע, הרב מבריסק בנו של הגר"ח לא היה מנוי על עיתון חרדי רא"י אינו מנוי על עיתון חרדי?!

ר' אברהם יהושע אינו מנוי על על עיתון.. פעם היה קורא את העיתון אצל המאמע, היום איני יודע היכן

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 9:04 pm
על ידי הפצת המעיינות
אליסף כתב:ר' אברהם יהושע אינו מנוי על על עיתון.. פעם היה קורא את העיתון אצל המאמע, היום איני יודע היכן

אצל המאמע? כלומר הרב מבריסק היה מנוי
מנוי או קורא, היינו הך
נמצא דברי הגר"ח הם להלכה ולא למעשה

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 9:16 pm
על ידי בעל התפארת
הפצת המעיינות כתב:אצל המאמע? כלומר הרב מבריסק היה מנוי
מנוי או קורא, היינו הך
נמצא דברי הגר"ח הם להלכה ולא למעשה

הגרא"י אינו בנו של הרב מבריסק אלא נכדו.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 9:18 pm
על ידי מלכיאל גרינוולד
הפצת המעיינות כתב:אצל המאמע? כלומר הרב מבריסק היה מנוי
מנוי או קורא, היינו הך
נמצא דברי הגר"ח הם להלכה ולא למעשה

ר' אברהם יהושע אינו בנו של הרב מבריסק, אלא נכדו. הוא בנו של ר' יוסף דב בהגרי"ז. הוא נולד במדינת ישראל, ישראלי לכל דבר, ואינו פליט הגולה. ואמו הנזכרת כאן היא בתו של ר' יצחק ויינשטיין, דרשן נפלא בעל רטוריקה משובבת, שחיבר ספרי מוסר מקסימים ומושכי לב.

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 9:23 pm
על ידי הפצת המעיינות
אינני בקי בענינים האלו וטל"ח
ולגופו של עניין צאצאי הגר"ח לא לקחו את זה כפשוטו

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: א' פברואר 20, 2022 10:47 pm
על ידי פנת יקרת
משוש דורים כתב:
מלכיאל גרינוולד כתב:
משוש דורים כתב:הספרות החרדית (וזה כולל את ספריו של נשוא אשכול זה) עם כל הביקורת שתהיה עליה, הצילה כמה דורות מרדת שחת, לא כל אחד הוא בנש"ק דוגמת הראי"ס שיש לו כמה הגנות, מצד משפחתו ומעמדו וכו', הנוער הפשוט אם לא תהיה לו אלטרנטיבה כשרה יקרא בספרות החילונית, כך היתה המציאות בעבר יש מאיתנו שזוכרים זאת, ומי שלא זוכר שישאל את הוריו. ולכן כל הביקורת הזאת היא מנותקת ממציאות החיים, ואם יקבלו את דבריו למעשה, הקלקול יהיה עצום ונורא.

קשיא רישא אסיפא.

אין שום סתירה, היו הורים (וכן ספריות) שהיו מבקרים ספרים מסויימים (חילוניים) ומוחקים מהם קטעים, וכמובן שהיו ספרים שהיו דיעבד שבדיעבד שנכנסו לבתים החרדיים, וב"ה שעתה יש ספרות חרדית ללא דברים שבכיעור ותכנים בעייתיים.
ולכן על אף שיש ביקורת מוצדקת על סופרים מסויימים (וגם על נשוא אשכול זה בלי קשר ועוד קודם לכל הפרשיה האחרונה), האלטרנטיבה גרועה יותר.
והדיבור של הראי"ס ששואף לספרות מזוקקת בנפה בריסקאית, שרק הגר"ח מבריסק או הגרא"ח מייזל יכולים לבקר, הוא חלום באספמיא, והתוצאה מכך היא נזק נורא ואיום.

קו ירוק כתב:יש מעט צדק בדבריך, אבל מעט מאוד. עירבת אמוציות ונושאים שונים שאינם שייכים לנשוא השיחה כלל.
אין חולק שגם ללא הספרים הנ"ל יש ספרות נרחבת ביותר של ספרי איכות לנוער החרדי. וממילא כל הפלפול לא רלוונטי.
אדרבה, בבתים שאינם ממש של תורה, תרבות הספרות הזו הורידה את הרמה שהיתה לפני כן - בדיוק כמו הקייטנות המבוקרות בחריפות.

זה שונה מאותם מפעלים שהיו חדשניים אך לא שליליים, שלקח זמן עד שנכנסו לציבור.

יש כמובן הרבה רמות בספרות החרדית, (הראי"ס מבקר בשיחתו את כולם, למעט סיפורי צדיקים), וכל הורה יבחר מה הוא נותן לקרוא לילדיו, (וכנ"ל לגבי קייטנות) אך ההתייחסות כאילו אפשר לוותר על זה כל זמן שאין זה מושלם, היא התייחסות הרסנית שתואמת קו מחשבה שמרן מאד.
אני נתתי עוד דוגמאות (וכלשונך אמוציות ונושאים שונים שאינם שייכים לנשוא השיחה כלל), שאלו שהובילו את הקו הזה בדורות הקודמים נתנו יד (בשב ואל תעשה שלפעמים הוא חמור מקום ועשה) להרס וחורבן של היהדות הנאמנה.

לומר שעל אף הביקורת על סופרים מסוימים "וגם על נשוא אשכול זה"וכו', ואשר "עם כל זה האלטרנטיבה גרועה יותר" זהו דבר מוגזם לכל הדעות.
עובדה היא שרבים וכן טובים הפסיקו כליל מלקרוא הספרים של 'ההוא' מאז שקרה הדבר הנורא מכל, ורבים אף הוציאו לגמרי הספרים שלו מביתם, ועם כל זאת ראו זה פלא "כולם נשארו חיים וקיימים"! מתוכם הרבה שמקודם לכן לא היו חולמים אפילו על צעד כזה וזה היה נראה בעיניהם קיצוני מדי ואולי אפילו 'בלתי אפשרי'... מה שמראה אחד משני דברים: א. שלכל דבר יש אלטרנטיבה (כמאמר העולם 'בית הקברות מלא אנשים שחשבו שאין להם תחליף'..), או ב. שלא לכל דבר צריך ומחויב שיהיה לנו 'אלטרנטיבה'... אז נכון שהגמרא אומרת 'כל מה דאסר לן רחמנא שרי לן כוותיה' ומציינים את 'שיבוטא' במקום 'חזיר' ואת 'כבד' במקום 'דם', אבל אין זה אומר שאכן כל דבר צריך 'אלטרנטיבה' כלשון הכותב ובהעדר אלטרנטיבה.. בסך הכול ראינו שעוד יש מספרי סיפורים ועוד יש כותבי טורים והשמים לא נפלו (אף כי לצערנו אירע מקרה נורא ה"י) ויש 'חיים' גם אחרי 'חיים' [ו]!

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

פורסם: ב' פברואר 21, 2022 12:03 am
על ידי הארי החי
משוש דורים כתב:ואוסיף עוד, הגישה הבריסקאית אותה מייצג הראי"ס, היא שמה שאינו מושלם אי אפשר להסכים עליו.
מסיבה זו התנגד להדפיס את שיעורי אביו הגרי"ד במשך קרוב ל40 שנה, והתוצאה היתה ששמו של אביו שקע בתהום הנשיה, ואחיו הגרמ"ד ירש אותו בתור היורש של תורת בריסק (תורה שבכתב), בשבועות האחרונים ראיתי שהראי"ס הפנים זאת באיחור, ומפרסם את חידושי תורתו בעלון מילי דטהרות, היינו הבין שהכללים השתנו, ולא מה שהיה נכון ללפני מאה שנה נכון גם היום.
וכן הדבר בענייני הציבור, שכל הזמן צריך לבחור בין אלטרנטיבה גרועה מאד, לגרועה פחות, או עכ"פ לאפשרות בלתי מושלמת, וזה הדרך שנצטרך להתנהל בה עד ביאת משיח צדקנו, מי שלא מבין זאת, אינו יכול לחוות דעה כלשהי בענייני ציבור.

הבל - דעתו לא השתנה במאומה ומה שהדפיסו באיזה עלון היה ממה שאברך אחד שלח להם מדעת עצמו ממה ששמע בשיעורו לפני כמה חדשים.