עמוד 3 מתוך 3

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 9:35 am
על ידי ישא ברכה
עקביה כתב:
ישא ברכה כתב:א. כל מי שרואה את דברי הגמ' במקורם רואה שזה לא דברי אגדה, הלוא הגמ' מסבירה בזה את הויכוח המעשי שהיה בין ר"י ור"ז, (ר"י היה מוחה בר"ז שרצה לעלות לא"י, ור"ז השתמט ממנו).
ב. אני מסכים בהחלט שיש קושיא עצומה למה השבועות אינם מוזכרים ברי"ף רמב"ם רמב"ן טוש"ע ועוד. ואכן הויואל משה בנקודה הזו מסתבך מאד.
ג. מאידך השבועה הזו הובאה להלכה, ברשב"ש, כפתור ופרח, פאת השולחן, ויש לזה איזכורים קלים ברי"ץ גיאת ובאיגרת תימן. (ועוד בספרי אגדה מתחילת האחרונים).
ד. המהר"ל עצמו יש מקום שהוא מתיחס לשבועות כאיסורים ולא כהנהגת הבורא, עי' באר הגולה סי' ו'.
ה. בדורות האחרונים, האו"ש מתיחס ברצינות לעצם השבועות, אלא שהוא סבור שהצהרת בלפור הרי כהצהרת כורש. בית בריסק כפי המפורסם מהם גם מצטטים שבועות אלו. מהחזו"א לא ידוע לי, ובאמת מענין אם נשמע מפיו פעם התיחסות לשבועות הללו. הח"ח מעיד בנו מעולם לא התיחס לשבועות אלו. הרב קוק גם סבר שאין מקום לשבועות אלו כיום. כך שיש שני צדדים למטבע.
ו. הסברים הידועים למה אין את השבועות, מלבד דברי האו"ש דלעיל. א' יש את דברי הרח"ו שהשבועות לאלף שנה. ב' עפ"י הגר"א בשה"ש אין בכלל שבועה על א"י. ג' הגיע עת הפקידה עפ"י כללי האתחלתא דגאולה כפי שנראה מהנהגת ה' והכללים המסורים מחז"ל ומתורת הקבלה (הגר"א, קול התור, רמח"ל). ד' השבועות תלויות בקיום שבועת האומות.

א. עיקר טעמו של ר"י אינו השבועה, אלא ה'עובר בעשה'. הרי זה מה שהוא אמר. הגמ' בברכות כד: ובשבת מא. מביאה את דברי ר"י ואינה מזכירה כלל את השבועה. וכ"כ הרמב"ם מלכים ה יב. ומה שהקשתה הגמ' שהעשה נאמר בכלי שרת והביאה את השבועה, ראה ביאור על כך בפני יהושע כתובות קיא.
ג. ברור שהשבועה שלא יעלו בחומה יש בה הוראת הנהגה נכונה לעם ישראל אף אם היא אגדה ולא הלכה (כ"כ האבנ"ז שהזכרתי לעיל), וזו כוונת הקדמונים שציינת.
ד. כנ"ל.
ה. כל זה אינו נוגע למצב שאנו עומדים בו היום, דהיינו לאחר מעשה. לעמוד ולצווח על עבירה שנעשתה לפני עשרות שנים ויותר (בהנחה שאכן זו עבירה) ולרצות להחזיר את הגלגל אחורה הוא חסר טעם וריח.





א. אכן טעמו של ר"י הוא הפסוק בבלה וכו', אבל השבועה היא מקור בשבילו איך לפרש את הפסוק.
ב. הוראת הנהגה נכונה? או הלכה? מתוך מה חתכת בסכינא חריפא שזה רק הנהגה נכונה ותו לא?
ג. כנ"ל.
ד. לפי"ד הויואל משה, זו לא עבירה שנעשתה בעבר וזהו, אלא עבירה שקיימת עד היום במאבק עם הערבים ועוד. יתכן מאד שאפשר להתוכח ע"ז, אבל כמדומה זו דעתו.

לסיום, אני הקטן לא מתלמידיו ולא הולך בדרכו. וכמובן שכדי לדעת את היחס הנכון ראוי להסתכל על עוד מכלול דברים, כמו הניסים שהיו והעזרה האלוקית בהמון תחומים, שלכאו' יש כאן הנהגה של אלוקים שלא כדרך הטבע. יש גם את מבחן התוצאה, האם הקמת המדינה זה טוב לעם ה', בסה"כ ואחרי הכל, זה עזר לקשר הכללי של הרבים והיחידים לבורא עולם, או לא? שאלות מורכבות שהם גם חלק מרכזי בניסוח האבחנה מה רצון הבורא מעימנו כיום הזה, ומה היחס התורני למצב.

אב הרחמן יתן בליבנו להבין ולהשכיל לשמוע ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים.


ובסה"כ היום קרוב לשבעים שנה אחרי, האם מדינת ישראל זה היה דבר טוב לעם ה'? קרוב לודאי שכן, בסה"כ ואחרי כל הצרות.. יש בית ליהודים שאפשר לחיות בו להצהיר בגלוי אנחנו מאמינים באלוקים שברא את העולם כל יכול, אנחנו מאמינים בתורתו וכו'. אפשר לעבוד את ה' בנחת, עם עזרה ממשלתית.. אמנם הרבה מאד עזבו את הדת בהתחלה, אבל המון המון חזרו, והעולם הדתי (דת"ל/חרד"ל/חרדי) פורח בממדים אדירים.
עוד נקודה זה העזר והסיוע האלוקי

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 9:39 am
על ידי פרי יהושע
ישא ברכה כתב:לסיום, אני הקטן לא מתלמידיו ולא הולך בדרכו. וכמובן שכדי לדעת את היחס הנכון ראוי להסתכל על עוד מכלול דברים, כמו הניסים שהיו והעזרה האלוקית בהמון תחומים, שלכאו' יש כאן הנהגה של אלוקים שלא כדרך הטבע. יש גם את מבחן התוצאה, האם הקמת המדינה זה טוב לעם ה', בסה"כ ואחרי הכל, זה עזר לקשר הכללי של הרבים והיחידים לבורא עולם, או לא? שאלות מורכבות שהם גם חלק מרכזי בניסוח האבחנה מה רצון הבורא מעימנו כיום הזה, ומה היחס התורני למצב.

אב הרחמן יתן בליבנו להבין ולהשכיל לשמוע ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים.


ובסה"כ היום קרוב לשבעים שנה אחרי, האם מדינת ישראל זה היה דבר טוב לעם ה'? קרוב לודאי שכן, בסה"כ ואחרי כל הצרות.. יש בית ליהודים שאפשר לחיות בו להצהיר בגלוי אנחנו מאמינים באלוקים שברא את העולם כל יכול, אנחנו מאמינים בתורתו וכו'. אפשר לעבוד את ה' בנחת, עם עזרה ממשלתית.. אמנם הרבה מאד עזבו את הדת בהתחלה, אבל המון המון חזרו, והעולם הדתי (דת"ל/חרד"ל/חרדי) פורח בממדים אדירים.
עוד נקודה זה העזר והסיוע האלוקי


אף אם נא' שזה היה שעת גילוי ברצון ה' בהנהגת הייחוד, [הרב אברמסקי זצ"ל אמר שלא יהיה חורבן הבית שלישי אחר השואה], מה זה שייך לג' שבועות שהן שייכות להנהגת המשפט שלנו?

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 11:10 am
על ידי ברים
[quote][/quote]
אחד הטיעונים העיקריים בספר הוא שעצם האמונה שיכולה להיות מדינה יהודית לפני ביאת משיחנו,היא מינות.

לדבריו כל המדינה היא ניסיון זמני מאד עד הנפילה הגדולה ה"י

וזה בוודאי המציאות הוכיחה ההפך.
מגוחך לחלוטין לטעון שהמדינה מתקיימת שבעים שנה ורוב ישראל התקבצו אליה והתורה תצא מציון לכל העולם כולו, שכל זה הוא ניסיון זמני.
ה"זמני"הזה היא אורך שנות מלכות חשמונאים לפני קילקולם.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 12:34 pm
על ידי פרי יהושע
ברים כתב:

אחד הטיעונים העיקריים בספר הוא שעצם האמונה שיכולה להיות מדינה יהודית לפני ביאת משיחנו,היא מינות.

לדבריו כל המדינה היא ניסיון זמני מאד עד הנפילה הגדולה ה"י

וזה בוודאי המציאות הוכיחה ההפך.
מגוחך לחלוטין לטעון שהמדינה מתקיימת שבעים שנה ורוב ישראל התקבצו אליה והתורה תצא מציון לכל העולם כולו, שכל זה הוא ניסיון זמני.
ה"זמני"הזה היא אורך שנות מלכות חשמונאים לפני קילקולם.

הרב ישא ברכה לא דיבר רק על הספר, הדיון כאן באמת מעולם לא היה כפי הכותרת שבאשכול אלא מראש כוון לשאלה על היחס למדינה שבספר ובכלל, את הספר באמת לא קראתי, לא עניין אותי כ"כ למען האמת, בדברים האלה באמת לא קובע איזו הלכה אלא מסורת לכל היותר, גם השלוש שבועות הוא מעין מסורת מקובלת בכלל ישראל וביחס בגלות, מי שחושב שהשתנה משהו בין כה זה לא מחייב אותו, מי שלא, אז אכן יש מסורת, וגם אם הוא יכול לשער להעריך לרצות שיהיה כאן איזו תחילתו של תהליך של גאולה, ובאמת זה רק ה' יודע, עדין לא רלבנטי לקבוע מה צריך לעשות!!.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 1:39 pm
על ידי עקביה
ישא ברכה כתב:א. אכן טעמו של ר"י הוא הפסוק בבלה וכו', אבל השבועה היא מקור בשבילו איך לפרש את הפסוק.
ב. הוראת הנהגה נכונה? או הלכה? מתוך מה חתכת בסכינא חריפא שזה רק הנהגה נכונה ותו לא?
ג. כנ"ל.
ד. לפי"ד הויואל משה, זו לא עבירה שנעשתה בעבר וזהו, אלא עבירה שקיימת עד היום במאבק עם הערבים ועוד. יתכן מאד שאפשר להתוכח ע"ז, אבל כמדומה זו דעתו.

א. אז מה?
ב. מהרמב"ם בסוף אגרת תימן משמע להדיא שראה בזה הנהגה נכונה ולא הלכה. בראשונים האחרים אין הכרח להבין אחרת, והיות ומאופי הדברים מסתבר שזו אגדה ולא הלכה, מסתבר לומר כך בדעתם עד שיתברר אחרת.
ד. נכון. זו דעתו והיא מוזרה עד מאד.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 2:03 pm
על ידי ברים
ומכיוון שבשאלה של לאסור אשה על בעלה מסתבר שהיינו מבררים את דעתם של החזון איש והטשיבינער רב. את דעת הגרישא הגרשזא והאגרות משה, ולפי זה מחליטים,
אין שום סיבה להתרגש מטענות הויוא"מ שעיקר משנתו שפורסמה היא בענין ספציפי
ועל סמך הוכחות כ"כ לא משכנעות .

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 2:32 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 4:44 pm
על ידי ישא ברכה
ברים כתב:ומכיוון שבשאלה של לאסור אשה על בעלה מסתבר שהיינו מבררים את דעתם של החזון איש והטשיבינער רב. את דעת הגרישא הגרשזא והאגרות משה, ולפי זה מחליטים,
אין שום סיבה להתרגש מטענות הויוא"מ שעיקר משנתו שפורסמה היא בענין ספציפי
ועל סמך הוכחות כ"כ לא משכנעות .


בעזרת בורא עולם כל יכול

אכן אף אחד לא מעונין שמי שהוא תלמיד החזו"א ינהג אחרת. אבל הדברים מיועדים לשנים. א' לאותם אלו שמעונינים לברר את הסוגיא בעצמם כדרכה של תורה, ולהכריע כפי העולה להם. ב' לאותם מזלזלים שהיו פה לאורך הקונטרס בספר ובמחברו..

הנידון דלעיל היה על ענין השבועות, וע"ז באו דבריי שא"א לפטור את הדברים שהם דברי אגדה.. והמעיין בדו"ד דלעיל בין הרב עקביה לאנא זעירא, ישפוט ויכריע האם כ"כ פשוט וקל לומר על הדברים שהם דברי אגדה, מה גם שגם הרב הנ"ל הי"ו סברו שזו הנהגה נכונה.

ונזכה כי מהרה יחיש אל גאולת עמו, וימלא כבוד ה' את הארץ, כי מלאה הארץ דעה את ה', בחסדו וברוב טובו.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 5:38 pm
על ידי ברים
קיבלתי בפרטי :
שמעתי מפי חסיד אחד, ששמע את הסיפור הבא מפי האדמו"ר מסדיגורא זצ"ל:
האדמו"ר ממעז'יבוז'-חיפה זצ"ל, בא פעם אחת לבקר גיסו של האדמו"ר מבאיאן זצ"ל בניו יורק. כשהיה שם ראה את אחותו הרבנית בודקת את התויות של הבקבוקים (אם אין שם בקבוק של כרמל ח"ו), הוא הבין מיד "אז ער (הויו"מ) גייט קומען", ולכן רצה להשאר שם.
הוא אמר לאחותו: אתעכב כאן עוד מעט! אמרה לו: והלא תאחר את הרכבת! אמר לה: לא נורא, אסע ברכבת הבאה!
כשהוא הגיע, ישבו על השולחן הרבי מבאיאן והוא, וממולם ישב הרבי ממעז'יבוז'. הרבי מבאיאן מזג לו כוס עם יין, וכשהתחיל לברך הכה הרבי ממעז'יבוז' בחזקה על השלחן, והכריז: יין נסך!
הוא הביט בו בפליאה. ואז אמר הרבי ממעז'יבוז': הרי הרבי אמר שמי שמשתמש באתרוגים מא"י, יינו יין נסך, ופתו פת עכו"ם, ופה בבית השתמשו באתרוגים הנוראים האלה!...
כשסיים הרבי מסדיגורא את הסיפור, וכל היושבים כמובן צחקו, הביט ביושבים בחומרה, ואמר: ח"ו, אינני חפץ לדבר בגנות אף אחד, רציתי רק ללמד כמה חשוב להקפיד על כל מילה שמוציאים מהפה!
ואולם, אצל האדמו"ר מסאקמער זצ"ל, וכן אצל רבים מרבני הוגריה מימים ימימה, זה היה סגנון הדיבור, והם סמכו ע"ז שכולם מבינים שאין כוונתם באמת למה שאמרו (מאיפה היה לו לדעת שיהיו כ"כ הרבה תמימים שיחשבו שספרו הוא פשוט ספר הלכתי טהור...)
מעניין לעניין אציין סיפור ששמעתי (אמנם לא ממקור מוסמך), שפעם נפגש הויו"מ עם אחד מבית בריסק, ואמר לפניו חידוש אחד. אותו גדול (שהחידוש לא כ"כ מצא חן בעיניו) התבטא: עמארצות! כשהויו"מ נבהל מהביטוי החריף, לחש לו הגבאי באוזן: "ער מיינט נישט באמת, ס'איז אזוי ווי ווען די רבי זאגט אפיקורסות"...

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ש' ספטמבר 17, 2016 10:18 pm
על ידי ארזי ביתר
מטבעם של דברים באשכול כזה, צריך המון רגישות ועדינות. מדובר כאן על גדולי עולם שאין לנו קצה של נגיעה בדמותם והבנה בדבריהם.

הייתי מציע לרבים וטובים מהכותבים כאן, לערוך את דבריהם לאורך האשכול. קראתי עכשיו את כולו מתחילה ועד סוף, וצמרמורת וחלחלה אחזוני.


לא הרבי מבויאן, ולא הרבי מסאטמאר ראויים לביטויים שמשמעותם זלזול כזה או אחר ברמתם הרוחנית או הלמדנית.

וכן הלאה והלאה.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ש' ספטמבר 17, 2016 10:51 pm
על ידי ישא ברכה
ברים כתב:קיבלתי בפרטי :
שמעתי מפי חסיד אחד, ששמע את הסיפור הבא מפי האדמו"ר מסדיגורא זצ"ל:
האדמו"ר ממעז'יבוז'-חיפה זצ"ל, בא פעם אחת לבקר גיסו של האדמו"ר מבאיאן זצ"ל בניו יורק. כשהיה שם ראה את אחותו הרבנית בודקת את התויות של הבקבוקים (אם אין שם בקבוק של כרמל ח"ו), הוא הבין מיד "אז ער (הויו"מ) גייט קומען", ולכן רצה להשאר שם.
הוא אמר לאחותו: אתעכב כאן עוד מעט! אמרה לו: והלא תאחר את הרכבת! אמר לה: לא נורא, אסע ברכבת הבאה!
כשהוא הגיע, ישבו על השולחן הרבי מבאיאן והוא, וממולם ישב הרבי ממעז'יבוז'. הרבי מבאיאן מזג לו כוס עם יין, וכשהתחיל לברך הכה הרבי ממעז'יבוז' בחזקה על השלחן, והכריז: יין נסך!
הוא הביט בו בפליאה. ואז אמר הרבי ממעז'יבוז': הרי הרבי אמר שמי שמשתמש באתרוגים מא"י, יינו יין נסך, ופתו פת עכו"ם, ופה בבית השתמשו באתרוגים הנוראים האלה!...
כשסיים הרבי מסדיגורא את הסיפור, וכל היושבים כמובן צחקו, הביט ביושבים בחומרה, ואמר: ח"ו, אינני חפץ לדבר בגנות אף אחד, רציתי רק ללמד כמה חשוב להקפיד על כל מילה שמוציאים מהפה!
ואולם, אצל האדמו"ר מסאקמער זצ"ל, וכן אצל רבים מרבני הוגריה מימים ימימה, זה היה סגנון הדיבור, והם סמכו ע"ז שכולם מבינים שאין כוונתם באמת למה שאמרו (מאיפה היה לו לדעת שיהיו כ"כ הרבה תמימים שיחשבו שספרו הוא פשוט ספר הלכתי טהור...)
מעניין לעניין אציין סיפור ששמעתי (אמנם לא ממקור מוסמך), שפעם נפגש הויו"מ עם אחד מבית בריסק, ואמר לפניו חידוש אחד. אותו גדול (שהחידוש לא כ"כ מצא חן בעיניו) התבטא: עמארצות! כשהויו"מ נבהל מהביטוי החריף, לחש לו הגבאי באוזן: "ער מיינט נישט באמת, ס'איז אזוי ווי ווען די רבי זאגט אפיקורסות"...


אני חושב שנמאס מהסיפורים וההכללות האלו. כולנו יודעים את מדת האמינות של הסיפורים הללו.
צריך להפסיק את הדיונים על האיש ולדון לגופם של דברים.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ש' ספטמבר 17, 2016 10:55 pm
על ידי שש ושמח
ראוי לזכור שבעל ויואל משה ואנשיו הם הראשונים שמכריזים שכל רב שלא מורה כדעתם הוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה וכו' ומעולם לא הכירו בחולקים עליהם כבני פלוגתא אלא כחבורת רשעים. - ולכן גם אם עצם שיטתם יתכן שהיא שיטה לגיטימית, התייחסותם לאחרים ודאי אינה לגטימית כלל וגוררת יחס דומה אליהם.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 12:43 am
על ידי מאת הלוי
ברים כתב:

אחד הטיעונים העיקריים בספר הוא שעצם האמונה שיכולה להיות מדינה יהודית לפני ביאת משיחנו,היא מינות.

לדבריו כל המדינה היא ניסיון זמני מאד עד הנפילה הגדולה ה"י

וזה בוודאי המציאות הוכיחה ההפך.
מגוחך לחלוטין לטעון שהמדינה מתקיימת שבעים שנה ורוב ישראל התקבצו אליה והתורה תצא מציון לכל העולם כולו, שכל זה הוא ניסיון זמני.
ה"זמני"הזה היא אורך שנות מלכות חשמונאים לפני קילקולם.


אין זה כ"כ נוגע לנושא האשכול, אבל א"א להציג נתון מטעה. "רוב ישראל" עדיין לא התקבצו אליה. בסה"כ 6.5 מיליון יהודים מתוך 13-14 מיליון ברחבי העולם. זה אפי' לא חצי.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 12:45 am
על ידי ברים
כשמדברים על יהודי העולם זה כולל חלק גדול שכבר לא יהודים עפ"י התורה לדאבוננו

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 1:30 am
על ידי בן הרב
מאת הלוי כתב:אין זה כ"כ נוגע לנושא האשכול, אבל א"א להציג נתון מטעה. "רוב ישראל" עדיין לא התקבצו אליה. בסה"כ 6.5 מיליון יהודים מתוך 13-14 מיליון ברחבי העולם. זה אפי' לא חצי.

ריכוז שומרי התורה והמצוות, נמצא בבירור בארץ ישראל.

הערה צדדית, שיטת סאטמר שלא לקחת כסף מהמדינה, ואדרבה, הם אף מסיעים לכל מי שלא לוקח כסף מהמדינה, אך משום מה, אין אצלם ריבוי גדול כ"כ של כוללים ומקומות תורה לא כאצל הליטאים, ואף לא בהשוואה לשאר החסידויות, גור ובעלז וצאנז כמשל.
ההסבר לכך, לדעתי, הוא אחד משני הסיבות דלהלן.
או שבאמת אינם מחשיבים כ"כ את לימוד התורה כערך עליון, וכשאיפה ברורה שכל [או לכה"פ רוב] בחור ישיבה ימשיך לשבת ולהגות בתורה לאחר נישואיו.
או שאין להם את הסכומים האמיתיים להחזיק מקומות תורה, מכיון שאינם לוקחים כסף מהמדינה הטמאה...
ומאיזה סיבה שלא תהיה מסיבות הנזכרות, כמדומה שהם האחרונים שראויים להטיף מוסר לאחרים בנוגע לקנאות על 'תורה בטהרתה'...

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 1:51 am
על ידי ברזלים
מצאתי מר' מנשה הקטן מאונגווואר בשם רבי אהרן מבעלז:

והעידו לפני משמא דמרנא הגה"ק מרן ר' אהרן מבעלזא זצוקלה"ה ששאלו אותו בענין לבא לארץ ישראל לאחר החורבן הנורא או ללכת לשאר מדינות כל זמן שלא יבא משיח צדקינו ואמר זצלה"ה כבר גליתי דעתי בגעטטא באכניא שכל זמן שהאומות החזיקו בני ישראל וחיו ביניהם הי' להם לאוה"ע זכות שקיימו רצון הבורא ישראל בגלות אבל בדור הזה כיון שהרגו ושרפו אותם אבדו כל הזכותים ואין לאומות העולם עוד זכות לשעבד עם ישראל, והדברים מתאימים עם דברי הרמב"ן ז"ל והבן. ולכן ושבו בנים לגבולם ובהגדה והיא שעמדה שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו וכו' והקב"ה מצילנו מידם ואם ח"ו עברו על ברית והרגו בבחירתם הרעה אבדו כל הזכותים ושבו בנים והבן. עכ"ל.

וכן משמע בדברי הגר"א על שיר השירים עה"כ השבעתי אתכם וכו' שמפרש שהשבועה על אומות העולם שלא יקרבו את הקץ ע"י שיענו את ישראל יותר מדאי.
seferid_49166_page_428.pdf
(80.31 KiB) הורד 283 פעמים


ומ"מ ידוע בשם אחד מגדולי ישראל של האגודה שלולי הסאטמאר רבי היה הוא יוצא נגד הבחירות, כי תמיד צריך שמירה יתרה לא להתקרב לרשעים יותר מדאי, וע"כ יתכן שדיבר בדרך גוזמא. ודוגמא לדבר, שהחפץ חיים כותב שאם רוצה להרחיק את בניו ותלמידיו ממישהו רע אפשר שמותר לגזם בגודל רשעותו וכדו' כדי שלא יתקרבו אליו, וה"נ אפשר שגיזם בגודל האיסור כדי שלא יהיה הו"א להתקרב לציונים יותר מדאי.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 2:30 am
על ידי ברים
ארזי ביתר כתב:מטבעם של דברים באשכול כזה, צריך המון רגישות ועדינות. מדובר כאן על גדולי עולם שאין לנו קצה של נגיעה בדמותם והבנה בדבריהם.

הייתי מציע לרבים וטובים מהכותבים כאן, לערוך את דבריהם לאורך האשכול. קראתי עכשיו את כולו מתחילה ועד סוף, וצמרמורת וחלחלה אחזוני.


לא הרבי מבויאן, ולא הרבי מסאטמאר ראויים לביטויים שמשמעותם זלזול כזה או אחר ברמתם הרוחנית או הלמדנית.

וכן הלאה והלאה.

הבעיה היא שבדיוק על זה סומכים בסאטמר להפיץ שיטתם בדרכים שאינן דרכי התורה ע"י יצירת דימוי כאילו יש כאן 2 צדדים שקולים , ואני מכיר הרבה מאד שמחמת חוסר ידיעת הדברים נראה להם שצריך לנהוג בשב ואל תעשה.
ואת זה אסור לאפשר.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 7:27 am
על ידי ארזי ביתר
ברים כתב:
ארזי ביתר כתב:מטבעם של דברים באשכול כזה, צריך המון רגישות ועדינות. מדובר כאן על גדולי עולם שאין לנו קצה של נגיעה בדמותם והבנה בדבריהם.

הייתי מציע לרבים וטובים מהכותבים כאן, לערוך את דבריהם לאורך האשכול. קראתי עכשיו את כולו מתחילה ועד סוף, וצמרמורת וחלחלה אחזוני.


לא הרבי מבויאן, ולא הרבי מסאטמאר ראויים לביטויים שמשמעותם זלזול כזה או אחר ברמתם הרוחנית או הלמדנית.

וכן הלאה והלאה.

הבעיה היא שבדיוק על זה סומכים בסאטמר להפיץ שיטתם בדרכים שאינן דרכי התורה ע"י יצירת דימוי כאילו יש כאן 2 צדדים שקולים , ואני מכיר הרבה מאד שמחמת חוסר ידיעת הדברים נראה להם שצריך לנהוג בשב ואל תעשה.
ואת זה אסור לאפשר.

אין 2 צדדים שקולים? הרבי מסאטמאר הוא לא צד?

אספר בזאת אנקדוטה יפה:

סיפר לי אדם חסידי שגילו נושק ל-50. בתקופת הבחירות הידועות בתשמ"ט, הוא למד בפוניבז'. כידוע, באותה תקופה יצאו מרבית בני הישיבה לפעול ולהפעיל למען הרשימה החדשה - דגל התורה. יום אחד נכנסו אותו אדם יחד עם קבוצה מחבריו אל מרן הרב שך, ושאלו האם לנסות להשפיע על 'חסידים' להצביע לדגל.

וזו היתה תשובתו: ההצבעה בבחירות, היא רק מכוח 'ועשית ככל אשר יורוך'. כל אחד צריך לעשות כפי דעת רבו, ואוי לו למי שמשכנע אדם לעשות כנגד דעת רבו.


כמה יפה.

וזו תשובה גם לחסידי סאטמאר. וגם לכל אדם באשר הוא.


ובדידי הוה עובדא, כאשר פגש אותי ידיד מחסידי סאטמאר, והחל להתווכח עמי מדוע אני עובר את העברה הנוראה ומצביע בבחירות. ואומר לו: אני מאחל לך מעומק לבי, שכל הגיהנם שלך יסתכם בגיהנם שאני אקבל על שהצבעתי בבחירות כפי הוראת רבי.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 8:10 am
על ידי שש ושמח
ארזי ביתר כתב:
ברים כתב:הבעיה היא שבדיוק על זה סומכים בסאטמר להפיץ שיטתם בדרכים שאינן דרכי התורה ע"י יצירת דימוי כאילו יש כאן 2 צדדים שקולים , ואני מכיר הרבה מאד שמחמת חוסר ידיעת הדברים נראה להם שצריך לנהוג בשב ואל תעשה.

אין 2 צדדים שקולים? הרבי מסאטמאר הוא לא צד?

אולי הוא צד, אבל איננו צד שקול [לפחות מבחינת כללי הפסק].

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 8:31 am
על ידי מאת הלוי
בן הרב כתב:
מאת הלוי כתב:אין זה כ"כ נוגע לנושא האשכול, אבל א"א להציג נתון מטעה. "רוב ישראל" עדיין לא התקבצו אליה. בסה"כ 6.5 מיליון יהודים מתוך 13-14 מיליון ברחבי העולם. זה אפי' לא חצי.

ריכוז שומרי התורה והמצוות, נמצא בבירור בארץ ישראל.

הערה צדדית, שיטת סאטמר שלא לקחת כסף מהמדינה, ואדרבה, הם אף מסיעים לכל מי שלא לוקח כסף מהמדינה, אך משום מה, אין אצלם ריבוי גדול כ"כ של כוללים ומקומות תורה לא כאצל הליטאים, ואף לא בהשוואה לשאר החסידויות, גור ובעלז וצאנז כמשל.
ההסבר לכך, לדעתי, הוא אחד משני הסיבות דלהלן.
או שבאמת אינם מחשיבים כ"כ את לימוד התורה כערך עליון, וכשאיפה ברורה שכל [או לכה"פ רוב] בחור ישיבה ימשיך לשבת ולהגות בתורה לאחר נישואיו.
או שאין להם את הסכומים האמיתיים להחזיק מקומות תורה, מכיון שאינם לוקחים כסף מהמדינה הטמאה...
ומאיזה סיבה שלא תהיה מסיבות הנזכרות, כמדומה שהם האחרונים שראויים להטיף מוסר לאחרים בנוגע לקנאות על 'תורה בטהרתה'...


ממש לא בטוח - יש בערך מיליון וחצי שומרי תורה בא"י. בארה"ב יש בערך מספר דומה. ובאירופה יש עוד לערך 100 אלף שומרי מצוות. חוץ מזה מדוע זה תלוי בשומרי מצוות או לא? גם ששאר היהודים חלק מעם ישראל.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 8:49 am
על ידי אוצר החכמה
מאת הלוי כתב:
ברים כתב:

אחד הטיעונים העיקריים בספר הוא שעצם האמונה שיכולה להיות מדינה יהודית לפני ביאת משיחנו,היא מינות.

לדבריו כל המדינה היא ניסיון זמני מאד עד הנפילה הגדולה ה"י

וזה בוודאי המציאות הוכיחה ההפך.
מגוחך לחלוטין לטעון שהמדינה מתקיימת שבעים שנה ורוב ישראל התקבצו אליה והתורה תצא מציון לכל העולם כולו, שכל זה הוא ניסיון זמני.
ה"זמני"הזה היא אורך שנות מלכות חשמונאים לפני קילקולם.


אין זה כ"כ נוגע לנושא האשכול, אבל א"א להציג נתון מטעה. "רוב ישראל" עדיין לא התקבצו אליה. בסה"כ 6.5 מיליון יהודים מתוך 13-14 מיליון ברחבי העולם. זה אפי' לא חצי.


נראה קצת דקדוקי עניות. הוא לא בא לפסוק דין של רוב יושביה עליה, הוא כתב שיש רוב ואתה אומר לא זה עוד לא רוב שזה 51 אחוז, זה רק 49 אחוז ואולי קצת פחות.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 8:50 am
על ידי אוצר החכמה
סיפר לי אדם חסידי שגילו נושק ל-50. בתקופת הבחירות הידועות בתשמ"ט, הוא למד בפוניבז'. כידוע, באותה תקופה יצאו מרבית בני הישיבה לפעול ולהפעיל למען הרשימה החדשה - דגל התורה. יום אחד נכנסו אותו אדם יחד עם קבוצה מחבריו אל מרן הרב שך, ושאלו האם לנסות להשפיע על 'חסידים' להצביע לדגל.

וזו היתה תשובתו: ההצבעה בבחירות, היא רק מכוח 'ועשית ככל אשר יורוך'. כל אחד צריך לעשות כפי דעת רבו, ואוי לו למי שמשכנע אדם לעשות כנגד דעת רבו.


מה המקור לזה שיש דין ועשית ככל אשר יורוך שאדם חייב לעשות כדעת רבו?

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 9:01 am
על ידי בברכה המשולשת
אוצר החכמה כתב:
סיפר לי אדם חסידי שגילו נושק ל-50. בתקופת הבחירות הידועות בתשמ"ט, הוא למד בפוניבז'. כידוע, באותה תקופה יצאו מרבית בני הישיבה לפעול ולהפעיל למען הרשימה החדשה - דגל התורה. יום אחד נכנסו אותו אדם יחד עם קבוצה מחבריו אל מרן הרב שך, ושאלו האם לנסות להשפיע על 'חסידים' להצביע לדגל.

וזו היתה תשובתו: ההצבעה בבחירות, היא רק מכוח 'ועשית ככל אשר יורוך'. כל אחד צריך לעשות כפי דעת רבו, ואוי לו למי שמשכנע אדם לעשות כנגד דעת רבו.


מה המקור לזה שיש דין ועשית ככל אשר יורוך שאדם חייב לעשות כדעת רבו?


לכאורה זה הרחבה של החידוש של החינוך על לא תסור בזמננו

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 9:01 am
על ידי עקביה
אוצר החכמה כתב:מה המקור לזה שיש דין ועשית ככל אשר יורוך שאדם חייב לעשות כדעת רבו?

מן הסתם אותו מקור שיש לכך שראיה אסורה, אסורה מ'ולא תתורו' (בעוד האמת היא שאסורה מ'ונשמרת מכל' וגו'). כך נשתרש בציבור.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 9:27 am
על ידי אוצר החכמה
לא לזה, היינו לאיזה פסוק, היתה כוונתי.

הרי יסוד החיוב לדעת הרב שך להצביע בבחירות לדגל אינו נובע מזה שהרב שלך היינו הרב שך פסק כך, וכשם שבהלכות שבת אתה שומע לרב ששאלת אותו כן הוא כאן. אלא דס"ל שאפילו אם בהלכות שבת אינך נוהג כדעת הרב שך, בעניין זה הוא אחרת. וא"כ השאלה מנין שהדין הכללי שאדם יכול לנהוג כרבו אפילו כשהחולקים עליו רבים בחכמה ובמניין כמו שמבואר בחזו"א ע"פ דברי הרשב"א, נכון גם בעניין זה כשלדעת הרב שך מקור החיוב הוא אחר.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 9:27 am
על ידי מה שנכון נכון
עקביה כתב:
אוצר החכמה כתב:מה המקור לזה שיש דין ועשית ככל אשר יורוך שאדם חייב לעשות כדעת רבו?

מן הסתם אותו מקור שיש לכך שראיה אסורה, אסורה מ'ולא תתורו' (בעוד האמת היא שאסורה מ'ונשמרת מכל' וגו'). כך נשתרש בציבור.

לא 'בציבור' אלא בראשונים.
viewtopic.php?f=17&t=28217&#p291042

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 10:57 am
על ידי ברים
כדי להרגיע את אלו שליבם נוקפם אתקן את הניסוח.

מקום הקיבוץ הגדול בעולם של עם ישראל בימינו הוא על אדמת הקדש בארץ ישראל ובירושלים,
והתורה הקדושה שבה מהגלות וכל הרוצה ללמוד תורה שם פעמיו לארץ ישראל, באופן שלא היה מימי עזרא ונחמיה.
על כל תופס ישיבה שהיה כאן בתש"ח יש היום בא"י מאה חמישים!
ועל זה פינו מלא שירה ושבח על המתנה הגדולה שזכינו בה בדור עני ויתום ובפרשתן למדנו על האיסור להיות כפוי טובה.

מי שטוען שכל זה הוא ניסיון מכח הס"מ, צריך לדאוג לו לפסיכיאטר מומחה ושב ורפא לו.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 1:17 pm
על ידי עקביה
מה שנכון נכון כתב:
עקביה כתב:
אוצר החכמה כתב:מה המקור לזה שיש דין ועשית ככל אשר יורוך שאדם חייב לעשות כדעת רבו?

מן הסתם אותו מקור שיש לכך שראיה אסורה, אסורה מ'ולא תתורו' (בעוד האמת היא שאסורה מ'ונשמרת מכל' וגו'). כך נשתרש בציבור.

לא 'בציבור' אלא בראשונים.
viewtopic.php?f=17&t=28217&#p291042

יפה. זה נשתרש בציבור ע"פ ראשונים.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 2:23 pm
על ידי שש ושמח
אוצר החכמה כתב:הרי יסוד החיוב לדעת הרב שך להצביע בבחירות לדגל אינו נובע מזה שהרב שלך היינו הרב שך פסק כך, וכשם שבהלכות שבת אתה שומע לרב ששאלת אותו כן הוא כאן. אלא דס"ל שאפילו אם בהלכות שבת אינך נוהג כדעת הרב שך, בעניין זה הוא אחרת.

זה חידוש בשבילי. מנין לך? עד היום חשבתי שכל אלו הנוהגים כהרב שך סוברים שהוא החכם שבדור ברוב חלקי התורה, או שלכה"פ הם חושבים שיש חלק בתורה שנקרא "הנהגת הדור" ובחלק זה הרב שך הוא הגדול ביותר, ועדיין זה שייך לכללי ההוראה שבכל התורה, [וכמו שמסתבר שיתכן לנהוג בהלכות שבת כרב זה ובהלכות נדה כרב אחר, וכעין מה שהלכתא כרב באיסורי וכשמואל בדיני].

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 2:46 pm
על ידי איכא למימר
ומענין לענין באותו ענין
בכל בחירות הפסוק שמתנוסס מעל כל נס הוא 'ועשית ככל אשר יורוך'.
הפסוק מדבר על הנהגה של שופט וכיו"ב, ולא על הוראת איסור והיתר - שכך הוא הנושא כפי שהוסבר לאורך האשכול (או להסביר מדוע להצביע למפלגה פלונית, או מדוע אסור להצביע עבור השניה).
ואם כן, לפני שדנים על הספר הנ"ל, אתמהה האם אין כאן חשש של מגלה פנים בתורה וכו'..

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 2:54 pm
על ידי לעומקו של דבר
באמת השאלה שהמדינה היא מעשה שטן או ביאת המשיח זה לא שייך לדיון ההלכתי אלא השקפתי פרופר. ולכן אולי היה כדאי לצמצם את האשכול הזה לחלק ההלכתי.

בכל אופן לדיון הזה יש להעיר כמובן שלמדוד דברים של גאולה בפרספקטיבה של 70 שנה זה אפעס לא מספק.

והצד השני הוא, שפריחת עולם התורה לא ברור עד כמה שייכת למדינה ועד כמה לא הייתה שייכת תחת שלטון גוי.
האם מה שבארץ יש יותר כוללים מאמריקה זה בגלל השלטון? צ"ע. התקציבים המשמעותיים הרי הגיעו רק בממשלת בגין כמדומני, ובכ"א הרי עולם התורה נסמך על הגבירים בארה"ב אז מה"ת שהגבירים בארה"ב לא יכולים להחזיק כוללים גם בארה"ב.
ובכלל אם מדברים על תקציבים הרי תקציבי הרווחה בחלק מאירופה למשל גבוהים בהרבה מהארץ. ובלי ערוך לתקציבי מוסדות התורה (שזה יש בעיקר בארץ.) וממילא אפשר ללמוד בכולל בניקל גדול. (בארה"ב גם יש רווחה אבל אין ביטוח בריאות ואינני יודע להשוות.)
או שהאם מה שנמצאים תחת שלטון יהודי זה גורם לאנשים חשק ללמוד בכוללים? או שאין תאוות הממון כארה"ב?

מבחינת החיים עצמם לא ברור כלל איפה יותר טוב לחיות (בלאו מצוות ישוב א"י כמובן וכפשוט), בארץ או באירופה לארצותיה או באמריקה. אם משווים את תקופת המנדט להיום אז ודאי שיותר טוב היום. השאלה אם זו ההשוואה הנכונה. האם לא עדיף לכולנו נכון להרגע שארה"ב תיקח את השליטה על אר"י? אמנם להתנחלויות זה יזיק (גם לק"ס?).

יש את ההצלה שהייתה אז, שנתנו לברוח לכאן מאירופה אחר המלחמה. אבל עדיין צריך לדעת היסטוריה הרי בפשטות היו נותנים לניצולים להישאר במקומותיהם. (ואם נמשיך לחשבן הרי שאחרי הקמת האיחוד האירופי היו יכולים לגור בכל מקום באירופה. ואפילו אם היה באיזה מקום קצת אנטישמיות יכלו תיכף לעבור למקום אחר). אמנם עדיין אולי הייתה הצלה לאלו שברחו מבריה"מ מתחת הקומוניסטים (וצ"ע אולי אמריקה הייתה מסכימה לקבלם, איני יודע).
כמובן שכל הבורחים מארצות ערב ברחו לכאן אבל הרי כל הפרעות שם קרו בגלל המדינה ולא להיפך כמובן.

והלא בארץ מתו עשרות אלפים במלחמות וטרור משא"כ באמריקה. (ואי סבירא לן שהכל מלחמת מצווה והכל שווה, אה"נ, אבל זו הנחת המבוקש).
אמנם באמריקה יש התבוללות ורפורמה, אבל גם בארץ יש התחלנות. (וגם צ"ע עד כמה ההתבוללות כאן פחותה רק בגלל שיש בשטח ערבים ולא לבנים.). כמו"כ ברור שהרבה ממה שחסר לארה"ב ברוחניות ביחס לא"י זה רק בגלל שאכן עולם התורה וגדוליו עלו לארץ ולא לארה"ב.

ניחמתי על הארכתי בעניין לא רלוונטי זה אבל כבר כתבתי אז לא אמחוק.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 5:15 pm
על ידי ברים
ערב הקמת המדינה היו בישראל 716,000 יהודים, שהיו כ-7% מן העם היהודי באותה עת לעומת ארה"ב בה 5.200000 יהודים!.
מתוכם היו 400 בארץ ישראל בני ישיבה שהם 0.7%.
כיום חיים בישראל כ6.5 מיליון יהודים, עלייה של 850%! אשר 80% מתוכם מצהירים על אמונתם בהקב"ה,ורואים עצמם כפופים לדת ישראל, כ"א בדרגתו.
85% מהם אוכלים מצה בליל הסדר ומזוזה בפתחם, וכמעט כולם נישאים כדת משה וישראל, 97% מהם מכניסים את בניהם בבריתו של אאע"ה כדת וכדין!

מספר תופשי ישיבה הוא כ80.000 לפחות, דהיינו על כל בן ישיבה שהיה כאן עם הקמת המדינה ישנם היום מאה וחמישים בלעה"ר!

לעמת זאת מספר היהודים כיום בארה"ב אחרי 56 שנה עומד על 5 מליון, כאשר אחד מכל שנים נישא/ת לגוי/ה!

מספר החרדים לדבר ד' ביניהם בקושי עומד כיום על מספרם לפני 65 שנה, למרות הריבוי הטבעי המבורך. זאת אומרת ירידה עצומה.

עכשיו אפשר לחשב חשבונות אין קץ, אבל לתלות את כל הברכה הזו בניסיון מצד הסטרא אחרא, היש לך כפיות טובה גדולה מזו כלפי שמיא?

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 5:22 pm
על ידי ברים
ואציין שוב, לא התייחסתי כלל לענייני גאולה, רק אמרתי ששבעים שנה זה לכל הדעות זמן מספיק כדי לדעת שזה מציאות קיימת, [לא גרע מימות החשמונאים] וודאי לא ניסיון אלא ברכה גדולה.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2016 9:37 pm
על ידי ישא ברכה
ברים כתב:ערב הקמת המדינה היו בישראל 716,000 יהודים, שהיו כ-7% מן העם היהודי באותה עת לעומת ארה"ב בה 5.200000 יהודים!.
מתוכם היו 400 בארץ ישראל בני ישיבה שהם 0.7%.
כיום חיים בישראל כ6.5 מיליון יהודים, עלייה של 850%! אשר 80% מתוכם מצהירים על אמונתם בהקב"ה,ורואים עצמם כפופים לדת ישראל, כ"א בדרגתו.
85% מהם אוכלים מצה בליל הסדר ומזוזה בפתחם, וכמעט כולם נישאים כדת משה וישראל, 97% מהם מכניסים את בניהם בבריתו של אאע"ה כדת וכדין!

מספר תופשי ישיבה הוא כ80.000 לפחות, דהיינו על כל בן ישיבה שהיה כאן עם הקמת המדינה ישנם היום מאה וחמישים בלעה"ר!

לעמת זאת מספר היהודים כיום בארה"ב אחרי 56 שנה עומד על 5 מליון, כאשר אחד מכל שנים נישא/ת לגוי/ה!

מספר החרדים לדבר ד' ביניהם בקושי עומד כיום על מספרם לפני 65 שנה, למרות הריבוי הטבעי המבורך. זאת אומרת ירידה עצומה.

עכשיו אפשר לחשב חשבונות אין קץ, אבל לתלות את כל הברכה הזו בניסיון מצד הסטרא אחרא, היש לך כפיות טובה גדולה מזו כלפי שמיא?


נתונים יפים, שנותנים הרבה מקום לחשיבה על היחס למדינה.
אגב, מה היה מספר היהודים בעולם קודם הקמת המדינה(והושאה) וחלוקת המאמינים בבורא עולם אל מול הכופרים, דתיים אל מול חילונים, וכו'. זה גם אחד הנתונים הבסיסיים האמורים להלקח בחשבון.

Re: למדין הלכה מגמרא? ומדברי אגדה? תמיהה כפולה.

פורסם: ג' מרץ 15, 2022 9:49 pm
על ידי חיים סופר
נבון כתב:אחד מגדולי וצדיקי הדורות האחרונים זצוק"ל חיבר ספר שלם, להוכיח ולהכריח חידוש הלכה כלשהוא, מדברי אגדה שנאמרו בגמרא.
וכאן הבן שואל:
כמובן שאיני מערער ומהרהר כלל על אותו גאון וצדיק, אבל תורה היא ולימוד אני צריך.

כפי המתברר השואל החשוב וכן כמה מהמשיבים לא למדו מעולם הספר עליהם דברו אולי עיינו זעיר שם וזעיר שם
ולפי האמת הלומד ספר הנ"ל קושיא מעיקרא ליתא