עמוד 3 מתוך 7

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 3:39 pm
על ידי פרנקל תאומים
יתן חן כתב:
פרנקל תאומים כתב:ומה באשר לחולצות (אלא א"כ אתה מאלה שמקפידים על חולצות הנסגרות ימין על שמאל כמו חולצות נשים)?
הנה לעגת על מנהג ישראל ללבוש ימין על שמאל דוקא.
טעם הקפדה זו נובעת משני דברים שהם אחד, 1. להבדל מהגויים שנוהגים כהליטאים דהיום ללכת שמאל על ימין. 2. להגביר את מידת ימין על שמאל.

דבריי נכתבו כתגובה לדברי הכותב שעל דבריו הגבתי, ולא ע"מ ללעוג על אף אחד.
לגופו של עניין לי לא ידוע שזהו מנהג ישראל, והנה רבבות יראים אשכנזים וספרדים בכל קצווי תבל אינם נוהגים כן וגם לא ראו אצל הוריהם והורי הוריהם שנהגו כן, ואיך תחליט שזהו "מנהג ישראל"?
לכל היותר זו היא הנהגה שקיבלו על עצמם אנשים מסויימים או קבוצות מסויימות או חלק מהחסידים בשלב כזה או אחר, וכבודם במקומו מונח.
אדרבה, אם מצאת כן בספרי המנהגים האשכנזים הקדומים (מהרי"ל וכדו'), אשמח אם תיידעני. ובינתיים אתה לועג על הליטאים וטוען שהגויים "נוהגים כהליטאים", על מי אתה מלעיג? על 85 אחוז מחכמי הדור והדורות הקודמים שאינם מכפתרים ימין על שמאל וגם אינם חושבים שיש צורך לעשות כן?! אלא מאי, הורגלת שעל הליטאים מותר להלעיג ולהעליל, ורק אם מישהו כותב איזה רמז מחוייך על הנהגות חוגך אתה מתקומם.

בכל מקרה, אני הק' אינני מבין מה הטעם בהקפדה הזאת, הלא באותה מידה אפשר לטעון שאסור לנו ללכת עם כיסים במכנסיים, היות שגם הגויים עושים כן (אם להשתמש בשפה שלך אז: אסור שיהיו כיסים במכנסיים כדי "להבדל מהגויים שנוהגים כהחסידים דהיום ללכת עם כיסים במכנסיים"), וגם אסור לחגור חגורה כי גם הגויים עושים כן, וגם אסור שיהיו שרוכים בנעליים כי גם לגויים יש שרוכים בנעליים, וגם אסור לנהוג ברכב כי גם הגויים נוהגים ברכב וגם אסור לאכול מלפפון כי גם הגויים אוכלים מלפפון וכו' וכו', ואגב, את המכנסיים גם סוגרים ימין על שמאל?...

ולגבי העניין של להגביר סטרא דימינא, בסדר, אין הכ"נ, אם אכן עפ"י סודות הקבלה יש לעשות כן, אזי מי שמקפיד על כל ענייני קבלה (גם אלו שלא מובאים להלכה בספרי הפוסקים) כי כן היא דרגתו, או כי כן קיבל מאבותיו, יעשה כן.

וסתם שאלה, שבעצם כבר רמזתי עליה לעיל: הלא זו היא דרכם של בגדי נשים, שמכפתרים ימין על שמאל, ועד שחוששים לחוקות הגויים בכיפתור שמאל על ימין, מדוע לא חוששים ל"לא ילבש" בכיפתור ימין על שמאל? ומאי אולמיה האי מהאי?


נ"ב:
שו"ר שהרב 'זאב ערבות' כבר העיר כמעט את כל מה שכתבתי, והנני כיהודא ועוד לקרא.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 3:41 pm
על ידי חיימשה
יש הבדל ברור בין כינויים מעליבים למישהו שכתב משהו שאתה חולק עליו, ועוד הצגת הדבר כ'מעשים שבכל יום', לבין תגובה על דברים שמצדיקים עקירת מידות בסיסיות ודרך ארץ.
גם אם לו יצויר כי טעיתי בסוג המצות שליטאים קונים, אין זה סיבה ללעג.
לעולם לא אפגע באדם שהבין אחרת ממני, אבל אני רואה לנכון להגיב בחריפות למי שדוגל במידות רעות כדרך חיים סבירה ונותן להם לגיטימציה.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 4:01 pm
על ידי פרנקל תאומים
חיימשה כתב:יש הבדל ברור בין כינויים מעליבים למישהו שכתב משהו שאתה חולק עליו, ועוד הצגת הדבר כ'מעשים שבכל יום', לבין תגובה על דברים שמצדיקים עקירת מידות בסיסיות ודרך ארץ.
גם אם לו יצויר כי טעיתי בסוג המצות שליטאים קונים, אין זה סיבה ללעג.
לעולם לא אפגע באדם שהבין אחרת ממני, אבל אני רואה לנכון להגיב בחריפות למי שדוגל במידות רעות כדרך חיים סבירה ונותן להם לגיטימציה.

ידידי הנעים, היות שאני הק' אינני דוגל בלהגיב בחרפות ובהשמצות ירודות לכל מי שנראה עפ"י כתיבתו שהוא דוגל במידות רעות כדרך חיים סבירה ונותן להם לגיטימציה, (בעיקר מפני שחינכו אותי ללמד זכות על אנשים, וגם בגלל שחינכו אותי לא לחרף ולגדף), אני מנוע מלהגיב לך באותו האופן.
אשריך שזכית ללמוד תורה לשמה ולא ע"מ לקנטר, ואשריך שזכית למידות כה טובות ונפלאות, ואשריך שזכית לדעת את המינון המדוייק מתי לפגוע בבני אדם ולחרפם ולגדפם כידך הטובה עליך ומתי אין ראוי לעשות כן.


נ"ב:
צר לי, לע"ע עליי ללכת.
הבמה שלך להמשיך ולחרפני ולהמשיך לאלפני מידות טובות ודרך ארץ עד שעות הלילה (וגם ללמדני איזה מצות נכון לאכול והיכן לקנותם).

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 7:31 pm
על ידי חיימשה
שכחת לחתום 'בחביבות'...

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 7:53 pm
על ידי דרומי
העיקר אינו הלבוש אלא מה שנמצא מתחתיו.

ואנא חברים יקרים אל 'תקחו ללב' כל כך, זה רק לבוש.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 7:59 pm
על ידי מקדש מלך
נראה לי שבספרי הקבלה האשכנזית 'עולמות הלבושים' הם הגבוהים ביותר.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 8:51 pm
על ידי קראקובער
פרנקל תאומים כתב:לגופו של עניין לי לא ידוע שזהו מנהג ישראל, והנה רבבות יראים אשכנזים וספרדים בכל קצווי תבל אינם נוהגים כן וגם לא ראו אצל הוריהם והורי הוריהם שנהגו כן, ואיך תחליט שזהו "מנהג ישראל"?
לכל היותר זו היא הנהגה שקיבלו על עצמם אנשים מסויימים או קבוצות מסויימות או חלק מהחסידים בשלב כזה או אחר, וכבודם במקומו מונח.
אדרבה, אם מצאת כן בספרי המנהגים האשכנזים הקדומים (מהרי"ל וכדו'), אשמח אם תיידעני. ובינתיים אתה לועג על הליטאים וטוען שהגויים "נוהגים כהליטאים", על מי אתה מלעיג? על 85 אחוז מחכמי הדור והדורות הקודמים שאינם מכפתרים ימין על שמאל וגם אינם חושבים שיש צורך לעשות כן?! אלא מאי, הורגלת שעל הליטאים מותר להלעיג ולהעליל, ורק אם מישהו כותב איזה רמז מחוייך על הנהגות חוגך אתה מתקומם.

תיזהר, עוד מעט יגידו שאתה בעל מחלוקת וד"ל.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 11:08 pm
על ידי פרנקל תאומים
חיימשה כתב: שכחת לחתום 'בחביבות'...

אתה צודק, שכחתי. אם כי פתחתי עם המילים "ידידי הנעים" ובהחלט התכוונתי אליהן. אני משתדל להתווכח רק עם דבריהם של האנשים, ובשום פנים ואופן לא עם האנשים עצמם, בוודאי כשמדובר באנשים יראים ושלמים. וגם הדברים האחרונים שכתבתי לך תכליתם היא להמחיש את ההתקוממות שלי לנוכח הדברים שכתבת, ולא לדון אותך גופא.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 12:11 am
על ידי בן ראובן
פרנקל תאומים כתב:ובינתיים אתה לועג על הליטאים וטוען שהגויים "נוהגים כהליטאים", על מי אתה מלעיג? על 85 אחוז מחכמי הדור והדורות הקודמים שאינם מכפתרים ימין על שמאל וגם אינם חושבים שיש צורך לעשות כן?!


הפראקים הליטאיים אינם נסגרים ימין על שמאל?

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 12:18 am
על ידי פרנקל תאומים
דיברנו על חולצות.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 12:26 am
על ידי בן ראובן
כלומר שלכו"ע יש ענין בסגירה ימין על שמאל (הפראק הגויי המקורי נסגר שמאל על ימין), השאלה היא רק אם הקפידו על ענין זה בחולצות.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 4:53 am
על ידי זאב ערבות
פרנקל תאומים כתב:
יתן חן כתב:
פרנקל תאומים כתב:ומה באשר לחולצות (אלא א"כ אתה מאלה שמקפידים על חולצות הנסגרות ימין על שמאל כמו חולצות נשים)?
הנה לעגת על מנהג ישראל ללבוש ימין על שמאל דוקא.
טעם הקפדה זו נובעת משני דברים שהם אחד, 1. להבדל מהגויים שנוהגים כהליטאים דהיום ללכת שמאל על ימין. 2. להגביר את מידת ימין על שמאל.

דבריי נכתבו כתגובה לדברי הכותב שעל דבריו הגבתי, ולא ע"מ ללעוג על אף אחד.
לגופו של עניין לי לא ידוע שזהו מנהג ישראל, והנה רבבות יראים אשכנזים וספרדים בכל קצווי תבל אינם נוהגים כן וגם לא ראו אצל הוריהם והורי הוריהם שנהגו כן, ואיך תחליט שזהו "מנהג ישראל"?
לכל היותר זו היא הנהגה שקיבלו על עצמם אנשים מסויימים או קבוצות מסויימות או חלק מהחסידים בשלב כזה או אחר, וכבודם במקומו מונח.
אדרבה, אם מצאת כן בספרי המנהגים האשכנזים הקדומים (מהרי"ל וכדו'), אשמח אם תיידעני. ובינתיים אתה לועג על הליטאים וטוען שהגויים "נוהגים כהליטאים", על מי אתה מלעיג? על 85 אחוז מחכמי הדור והדורות הקודמים שאינם מכפתרים ימין על שמאל וגם אינם חושבים שיש צורך לעשות כן?! אלא מאי, הורגלת שעל הליטאים מותר להלעיג ולהעליל, ורק אם מישהו כותב איזה רמז מחוייך על הנהגות חוגך אתה מתקומם.

בכל מקרה, אני הק' אינני מבין מה הטעם בהקפדה הזאת, הלא באותה מידה אפשר לטעון שאסור לנו ללכת עם כיסים במכנסיים, היות שגם הגויים עושים כן (אם להשתמש בשפה שלך אז: אסור שיהיו כיסים במכנסיים כדי "להבדל מהגויים שנוהגים כהחסידים דהיום ללכת עם כיסים במכנסיים"), וגם אסור לחגור חגורה כי גם הגויים עושים כן, וגם אסור שיהיו שרוכים בנעליים כי גם לגויים יש שרוכים בנעליים, וגם אסור לנהוג ברכב כי גם הגויים נוהגים ברכב וגם אסור לאכול מלפפון כי גם הגויים אוכלים מלפפון וכו' וכו', ואגב, את המכנסיים גם סוגרים ימין על שמאל?...

ולגבי העניין של להגביר סטרא דימינא, בסדר, אין הכ"נ, אם אכן עפ"י סודות הקבלה יש לעשות כן, אזי מי שמקפיד על כל ענייני קבלה (גם אלו שלא מובאים להלכה בספרי הפוסקים) כי כן היא דרגתו, או כי כן קיבל מאבותיו, יעשה כן.

וסתם שאלה, שבעצם כבר רמזתי עליה לעיל: הלא זו היא דרכם של בגדי נשים, שמכפתרים ימין על שמאל, ועד שחוששים לחוקות הגויים בכיפתור שמאל על ימין, מדוע לא חוששים ל"לא ילבש" בכיפתור ימין על שמאל? ומאי אולמיה האי מהאי?

תמונה של בגדי אפיפיור למכירה באיביי. הכפתורים נראים בבירור תפורים על צד שמאל! האם עכשיו ניתן לומר שזה חוקות הגויים?

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 9:00 am
על ידי גביר
תשובה עם מקורות בנושא ימין על שמאל [מאתר חבד"י, המקורות מגוונים]
http://www.chabad.org.il/Questions/Item ... egoryID=68

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 9:53 am
על ידי מקדש מלך
זאב ערבות כתב:תמונה של בגדי אפיפיור למכירה באיביי. הכפתורים נראים בבירור תפורים על צד שמאל! האם עכשיו ניתן לומר שזה חוקות הגויים?


הפויפס הולך עם בגדים אדומים, זכור לי שרמוז ברמב"ן שבזמנו היה הולך עם בגדי תכלת. מה קרה בינתיים? נשתכח או נגנז?

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:17 am
על ידי איש-אחד
ממה שניתן להתרשם מהתמונות בגוגל, האפיפיור לובש כמעט תמיד בגדים לבנים, כשהבגד העליון נסגר שמאל על ימין.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:29 am
על ידי איש-אחד
ממה שקראתי, הסגירה בחולצות הגברים באירופה ע"פ התיעוד בתמונות וציורים כבר מאות שנים היא שמאל על ימין, כי זה יותר נוח לימניים, ואצל הנשים החלה הסגירה ימין על שמאל לפני כ-170 שנה, מסיבה לא ברורה.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:41 am
על ידי מה שנכון נכון
לפיד האש קסט.PNG
לפיד האש קסט.PNG (22.87 KiB) נצפה 7315 פעמים

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:48 am
על ידי אישצפת
אחר בקשת אלף המחילות אי"ש בער אנכי ולא זכיתי להבין את הדברים. וכי זה ערקתא דמסאני בשעת השמד? וכי מצינו שצריך להכניס עצמו בסכנה בשביל מנהג חסידות? האם זה יותר ממה שרבי טרפון עשה כדי לקרא קריאת שמע כשיטת רבותיו (בית שמאי) ואמרו לו כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל? הלא גם שם בית הלל מודים דכבית שמאי ודאי מהני אלא שלא צריך לעשות כך, וממילא במקום סכנה אין להחמיר.
קטונתי מלהבין דברים אלו.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:49 am
על ידי דרומי
גם אני קטונתי מלהבין הרבה דברים. ככל שלומדים יותר כך מגלים שיש עוד הרבה דברים שעוד לא התחלנו להבין.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:50 am
על ידי מקדש מלך
אישצפת כתב:אחר בקשת אלף המחילות אי"ש בער אנכי ולא זכיתי להבין את הדברים. וכי זה ערקתא דמסאני בשעת השמד? וכי מצינו שצריך להכניס עצמו בסכנה בשביל מנהג חסידות? האם זה יותר ממה שרבי טרפון עשה כדי לקרא קריאת שמע כשיטת רבותיו (בית שמאי) ואמרו לו כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל? הלא גם שם בית הלל מודים דכבית שמאי ודאי מהני אלא שלא צריך לעשות כך, וממילא במקום סכנה אין להחמיר.
קטונתי מלהבין דברים אלו.


זכורני שגם הבעלזער רב התעקש לשמור את הנהגותיו בעניין לבישת הבגדים (כידוע דברים מעין אלו יכלו לערוך אצלו זמן רב, ומי יבוא בסוד קדושים) גם בזמן בריחתו מהנאצים, שהדבר היה כרוך בסכנה מוחשית.

ומעניין שגם החזון איש כשברח מרוסיה סיכן עצמו במהלך הנסיעה במפגש עם שומרי הגבולות, ואמר שלא חשש מכך כיון שהיה אז שקוע חזק בעירובין.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:38 am
על ידי מה שנכון נכון
אישצפת כתב:וכי מצינו שצריך להכניס עצמו בסכנה בשביל מנהג חסידות?

נדמה לי שכוונתו לא לחשיבות הענין מצד עצמו, אלא מצד שמירת מנהג אבותיו, וההתקשרות עמם והאחיזה בדרכיהם היא שמסבבת לדעתו שזכותם תעמוד לו (לא זכותו הוא בהקפדה על מנהג זה דוקא, יותר משאר מצוות). וכנראה גם לא היה מדובר בסכנה גמורה, ויש בזה דרגות כידוע. כ"ז ע"ד אפשר כי אין לי שמץ מושג בכגון דא.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:40 am
על ידי אישצפת
אולי יחכימוני החברים בפוסקים אחרים שרוח אחרת עמהם. אבל לי ידועים דברי ספר חסידים שאפילו איסור דאורייתא של לא ילבש גבר שמלת אשה נדחה מפני הסכנה, אז כיצד ידחה מנהג חסידות איסור 'ונשמרתם'?.
ספר חסידים סימן ר'
עת לעשות לה' הפרו תורתך, אע"פ שאמרה התורה לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה, אם צרו אויבים על העיר או אם הולכים בדרך ואם ידעו שהם נשים ישכבום, תלכנה במלבושי אנשים ואף בחרב כדי שיהיו סבורים שהם אנשים, ואם אין שם אלא עשרה מאנשים ויש שם כמה נשים, תחגורנה חרב כדי שיהיו סבורים שהם אנשים ולא יזיקום

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:45 am
על ידי דרומי
אתה מחפש את מבוקשך במקומות הלא נכונים. זה לא ענין של 'פוסקים', אלא בדומה יותר ל'הלכה ואין מורין כן', 'קנאין פוגעין בו' וכיו"ב. ענינים התלויים ברגש הלב שאי אפשר לפסוק אותם כהלכה לרבים, וכל חד וחד לפום שיעורא דיליה.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:48 am
על ידי מקדש מלך
לכאורה זה גם תלוי כל אחד במידת בטחונו, וכפי שמתעלה בביטחון כך מתעלה מעל הטבע ונכון ליבו בטוח בה'.
הסטייפלר אמר שאין לו ספק שהיו לו מחלות שהיה צריך למות מהם, ובכל זאת לא הלך לרופאים אלא דגל במידת הביטחון באופן מחמיר וניצול מהם.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 12:35 pm
על ידי אוצר החכמה
אישצפת כתב:אחר בקשת אלף המחילות אי"ש בער אנכי ולא זכיתי להבין את הדברים. וכי זה ערקתא דמסאני בשעת השמד? וכי מצינו שצריך להכניס עצמו בסכנה בשביל מנהג חסידות? האם זה יותר ממה שרבי טרפון עשה כדי לקרא קריאת שמע כשיטת רבותיו (בית שמאי) ואמרו לו כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל? הלא גם שם בית הלל מודים דכבית שמאי ודאי מהני אלא שלא צריך לעשות כך, וממילא במקום סכנה אין להחמיר.
קטונתי מלהבין דברים אלו.



יש לא מעט סיפורים כאלה על אנשים שהסתכנו כדי להניח תפילין ועוד.

אני חושב שההסבר בזה הוא כך. הדין הרגיל של הלכות הסתכנות מדבר במצב רגיל שבו שמירת התורה והמצוות והאמונה של האדם על מקומם כרגיל ורק יש שאלה של סיכון חיים מול קיום מצווה.
בשואה, בגלל כל מה שהיה שם כולל הנסיון להעביר את האנשים על דתם אנשים הרגישו שהם מוכרחים משהו להיאחז בו כדי לשמור על "שפיות דעתם הרוחנית" ודבר זה חשוב בעיניהם כמו עצם חייהם ושלא נבוא לידי נסיון כזה אבל בהחלט סביר שצדקו.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 2:39 pm
על ידי גיזונטע קאפ
רי"א גיברלטר בספרו יסור יסרני מביא ששמע מהדבר אברהם בגטו קובנא שלעת הסתר פנים כזאת כדאי למסור נפש ביותר גם בדברים שלעת כזאת אפשר להקל, ואולי כך יזכה לרחמי שמים.
כמובן אפשר לטעון שזה נוגע לדברים רק של שו"ע, וא"א להביא מזה ראיה למילי דחסידותא. אבל את העיקרון אפשר ללמוד מזה.
ובכל מקרה אצל אדמורי"ם הנהגות כאלו תופסים הרבה משקל כידוע.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 3:32 pm
על ידי פרנקל תאומים
בן ראובן כתב:כלומר שלכו"ע יש ענין בסגירה ימין על שמאל (הפראק הגויי המקורי נסגר שמאל על ימין), השאלה היא רק אם הקפידו על ענין זה בחולצות.

לא. כלומר שלרובא דרובא דעלמא אין שום עניין בסגירת ימין על שמאל (עכ"פ אין שום עניין הלכתי), והא ראיה שהם לובשים חולצות ומכנסיים ומעילים הנסגרים שמאל על ימין, ואלה מהם שהולכים עם חליפות קצרות גם חליפותיהם נסגרות שמאל על ימין.

אתה שואל למה את הפראק מייצרים ימין על שמאל? אני לא יודע (אולי היצרנים חשבו שזה יועיל למכירות שלהם?). גם חולצות נשים נסגרות ימין על שמאל, נו אז מה.


בכל מקרה, אם יש כאן מישהו שיכול להסביר למה חוששים בדבר כזה לחוקות הגויים ולא חוששים בזה ל"לא ילבש גבר כלי אשה", אשמח לדעת.


נ"ב:
כיצד נוהגים בחב"ד עם חליפותיהם? הלא הם הולכים עם חליפות קצרות בימי החול (והבחורים גם בשבת), האם הם מחליפים צד לכפתורים?
כיצד נהג הגאון הקדוש המקובל מוהר"ש דיבליצקי זצוק"ל? הלא הוא לבש חליפות קצרות, האם הוא חשש כאן לעניין קבלי והחליף צד לכפתורים?
ומה באשר לעוד מקובלים שהלכו עם חליפות קצרות? למשל- חכם סלמן מוצפי זצוק"ל ועוד.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 4:57 pm
על ידי אש משמים
דרומי כתב:אתה מחפש את מבוקשך במקומות הלא נכונים. זה לא ענין של 'פוסקים', אלא בדומה יותר ל'הלכה ואין מורין כן', 'קנאין פוגעין בו' וכיו"ב. ענינים התלויים ברגש הלב שאי אפשר לפסוק אותם כהלכה לרבים, וכל חד וחד לפום שיעורא דיליה.

תמיד ידעתי שיש הלכה ל"הלכה ואין מורין כן" ואין ביהדות הלכות שהם כפי הרגש באותו זמן (וודאי בהלכות פיקו"נ שהם מהחמורות).

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 5:02 pm
על ידי כדכד
נראה לענ"ד שכמו בהרבה ענינים כל אחד מהצדדים דוגל בעמדתו ומנהגו והצד השני נראה לו תמוה.
ידוע שהחסידים הקפידו תמיד לרכוס כפתורים ימין על שמאל והטעם בזה היה משום הגברת סטרא דימינא על סטרא דשמאלא והמשיכו וממשיכים במנהגם עד היום
זה אינו ענין לחוקות הגויים. נכון שהליטאים לא חששו לזה וטעמם ונימוקם עימם אבל הגיוני מאד שהחסידים מקפידים על כך והליטאים לןא.
לענין לבוש אשה זה לא נוגע מפני שצורת הבגדים היא שונה וגם איני יודע מתי החלו הנשים להתלבש כך.
חבל שדבר שענינו נובע מחילוקי מנהגים הופך בסיס להתכתשויות אישיות

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 5:08 pm
על ידי אוצר החכמה
מצד הסברא קשה לטעון שמי שלובש חליפה ארוכה שאף אשה לא לובשת אותה, רק בגלל שהכפתורים ימין על שמאל יהיה בזה איזה סרך לא ילבש ואפילו בחולצה וז'קט שמצד עצמם מאופיינים כלבוש גבר לא מסתבר שהכפתורים ישנו.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 5:12 pm
על ידי זאב ערבות
מקדש מלך כתב:
זאב ערבות כתב:תמונה של בגדי אפיפיור למכירה באיביי. הכפתורים נראים בבירור תפורים על צד שמאל! האם עכשיו ניתן לומר שזה חוקות הגויים?


הפויפס הולך עם בגדים אדומים, זכור לי שרמוז ברמב"ן שבזמנו היה הולך עם בגדי תכלת. מה קרה בינתיים? נשתכח או נגנז?

בארה"ב חוגגים ב31 לאוקטובר חג הנקרא haloween שאיני יודע בדיוק מה המשמעות הדתית שלו אך נהוג להתחפש בו כפי שעושים אצלינו בפורים. חיפשתי בגדי אפיפיור וקבלתי קישור לדף בebay המוכר בגדי כמורה נוצרים שונים, בינהם תחפושות לחג ההוא, חלקם היו לבנים, שחורים כחולים ואדומים כך שאיני יודע אם זה שבתמונה הוא בגד אפיפיור או בגד כומר סתם, ברוב התמונות לא ניתן היה לראות את הכיפתור בבירור אך בכולם הכפתורים בצד שמאל של הבגד!
נקודה נוספת למחשבה, אם אכן יש ענין כלשהו שהכפתורים יהיו בצד שמאל, שמתי לב שבשרוול ימין הכפתור בצד שמאל ובשרוול שמאל הכפתור בצד שמאל, ולכאורה צריך לגשת לחייט שיחליף את הכפתור בשרוול ימין (אז תהיה בעיה עם הכיפתור ואולי בגלל זה יש המקפידים שאין כפתור בשרוולים רק שני חריצים המתהדקים ע"י תכשיט.
ועוד נקודה שאיני יכול להמנע מלהזכירה בנוגע למנהגי הלבוש שכבר הזכרתי בעבר ועוררה עלי תרעומת (ואין כאן שום כוונה להלעיג אלא רק לשם המחשה), והיא שבמשך הדורות נכנסו כל מיני מנהגי לבוש, בחלקם לא ידוע מה המקור ובחלקם כן ידוע, אלה שלא ידועים קל מאוד לומר עליהם כל מיני קלישאות כגון עפ"י קבלה, מנהג אבותינו בידינו, דברים נסתרים וכו' ולדוגמא מנהג לבישת המגפיים אצל חסידי סקוור. חבירי חסיד סקוור הסביר לי שהמנהג החל כאשר לאחי הרבי הקודם לא היה מנעל רגיל משום סיבה כלשהיא רק היה זוג מגפיים בנמצא, אז לבש אותם ובכדי שלא ירגיש מוזר גם הרבי לבש זוג מגפיים והחסידים ראו זאת והחלו אף הם ללבוש מגפיים בלי לדעת את הסיבה וכך נשתרש המנהג. במקרה הזה שארע בתקופה האחרונה ידועה הסיבה, אך בהרבה ממנהגי הלבוש הסיבה נשתכחה וכל ההסברים, טובים שיהיו הם רק הסברים ולא ניתן לדעת בוודאות מתי ומדוע החלו במנהג. השאלה האם יש לזה איזו שהיא שייכות למלבוש יהודי, או עצם השימוש בבגד ההוא ע"י יהודים משווה לו זהות של מלבוש יהודי.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 5:14 pm
על ידי דרומי
בענין לבוש ימין על שמאל ראיתי מציינים לספר 'תפארת צבי' לזוהר פרשת בשלח סו, א - יתרו סז, א.

אין לי את הספר ואשמח מאוד באם מי שיש באפשרותו יעלה או יצטט משם.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 5:17 pm
על ידי דרומי
ומכיון שהתעניינו במנהג אלו ההולכים בחליפות קצרות - אצטט קטע מיומן של חסיד חבד אחד מניו יורק, ר' מ' קלמנסון, משבת פ' שמיני תשי"ב:

גם לי העיר הרבי על צורת המלבוש: החליפה שלי הייתה באופן שהגיזרה השמאלית מונחת על הגיזרה הימנית. הרבי העיר לי על כך, וביקש שאסדר זאת באופן שהימין יהיה על השמאל.

אחרי זמן נשכחה ממני הוראה זו של הרבי, עד שבהזדמנות אחרת, בעת ההתוועדות פנה אליי הרבי והעיר לי שלבישת החליפה באופן כזה "מעורר דינים"... הרבי העיר לי בחיוך כי ניתן להצמיד כפתור נוסף בצידה הפנימי של הגיזרה הימנית, באופן שיוכלו לסגור את החליפה באופן המתאים. מובן שלאחרי אמירה חריפה כזו - הייתה זו הפעם האחרונה
.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 6:01 pm
על ידי זאב ערבות
דרומי כתב:בענין לבוש ימין על שמאל ראיתי מציינים לספר 'תפארת צבי' לזוהר פרשת בשלח סו, א - יתרו סז, א.

אין לי את הספר ואשמח מאוד באם מי שיש באפשרותו יעלה או יצטט משם.

מצ"ב הדפים המבוקשים מהספר תפארת צבי ח"ד.
לפני כ25 שנה נגשתי לביתו של המחבר בברוקלין כיון שהיה חסר ח"ג ואמר שאף לו אין! יום אחד מצאתי בחנות לספרים משומשים.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 7:39 pm
על ידי בברכה המשולשת
פרנקל תאומים כתב: כיצד נהג הגאון הקדוש המקובל מוהר"ש דיבליצקי זצוק"ל? הלא הוא לבש חליפות קצרות, האם הוא חשש כאן לעניין קבלי והחליף צד לכפתורים?.


כמדומני שאפשר לראות בתמונות
viewtopic.php?f=19&t=41046&hilit=%D7%93%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%A6%D7%A7%D7%99&start=120#p472726

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 7:47 pm
על ידי בן ראובן
פרנקל תאומים כתב:
בן ראובן כתב:כלומר שלכו"ע יש ענין בסגירה ימין על שמאל (הפראק הגויי המקורי נסגר שמאל על ימין), השאלה היא רק אם הקפידו על ענין זה בחולצות.

לא. כלומר שלרובא דרובא דעלמא אין שום עניין בסגירת ימין על שמאל (עכ"פ אין שום עניין הלכתי), והא ראיה שהם לובשים חולצות ומכנסיים ומעילים הנסגרים שמאל על ימין, ואלה מהם שהולכים עם חליפות קצרות גם חליפותיהם נסגרות שמאל על ימין.

אתה שואל למה את הפראק מייצרים ימין על שמאל? אני לא יודע (אולי היצרנים חשבו שזה יועיל למכירות שלהם?). גם חולצות נשים נסגרות ימין על שמאל, נו אז מה.


המציאות היא שיצרני הפראקים ליהודים שינו בפירוש את מבנה הבגד המקורי כדי שייסגר ימין על שמאל. ידוע גם שיש ענין כזה. אבל אתה מתעקש לטעון שאין שום קשר בין השניים. יהי לך אשר לך.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 7:50 pm
על ידי בן ראובן
זאב ערבות כתב:תמונה של בגדי אפיפיור למכירה באיביי. הכפתורים נראים בבירור תפורים על צד שמאל! האם עכשיו ניתן לומר שזה חוקות הגויים?


הואל נא להתבונן שוב בתמונה (במיוחד בקטע שמעל שני הכפתורים האחרונים). הבגד המצולם רכוס, והוא רכוס שמאל על ימין.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 7:56 pm
על ידי לייטנר
סיפר לי פעם תופר רוסי שלמד ברוסיה שהסיבה לשלושה כפתורים לנוי בקצה שרוולי החליפה היא להזכיר את השילוש ה...

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 8:30 pm
על ידי יתן חן
תשובות והנהגות כרך א סימן תנג כתב:אמנם הרבה יראים נוהגין לשנות שהכפתור לצד ימין ולא לצד שמאל כהעכו"ם, ומלבד שיש בזה סוד התגברות הימין על שמאל לפי תורתינו הקדושה, יצאנו בכך מחשש חוקות העכו"ם, שאם יש איזה שינוי אין לחשוש כלל וכמבואר בשו"ת מהרי"ק (פ"ח), וכן מו"ר הגאון רבי משה שניידער זצ"ל החמיר בזה מאד שיהיו כפתורי החליפה ימין על שמאל, ונראה הדבר ויאה שבזה יוצאין מכל חשש ופקפוק דלא לובשים כהעכו"ם.

אורחות רבנו ח"א עמ' רכ"ז כתב: מו"ר אמר לי שיש להקפיד ללבוש בגדים מכופתרים מימין לשמאל ויש מקור לזה, ואמר לי שגם מרן החזו"א זצוק"ל הקפיד מאד על זה, וסיפר לי מו"ר שאת כפתורי הכתונות שלו החליף כדי לכפתר ימין על שמאל ואת הגופיות לא החליף עדיין ולכן לא מכפתרם, וכן אמר לי במעיל גשם שכפתורו משמאל לימין שיחליפו את הכפתורים והחורים כדי שיכפתרו מימין לשמאל.

Re: מהו לבוש יהודי?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 8:42 pm
על ידי פרנקל תאומים
יתן חן כתב:
תשובות והנהגות כרך א סימן תנג כתב:אמנם הרבה יראים נוהגין לשנות שהכפתור לצד ימין ולא לצד שמאל כהעכו"ם, ומלבד שיש בזה סוד התגברות הימין על שמאל לפי תורתינו הקדושה, יצאנו בכך מחשש חוקות העכו"ם, שאם יש איזה שינוי אין לחשוש כלל וכמבואר בשו"ת מהרי"ק (פ"ח), וכן מו"ר הגאון רבי משה שניידער זצ"ל החמיר בזה מאד שיהיו כפתורי החליפה ימין על שמאל, ונראה הדבר ויאה שבזה יוצאין מכל חשש ופקפוק דלא לובשים כהעכו"ם.

אורחות רבנו ח"א עמ' רכ"ז כתב: מו"ר אמר לי שיש להקפיד ללבוש בגדים מכופתרים מימין לשמאל ויש מקור לזה, ואמר לי שגם מרן החזו"א זצוק"ל הקפיד מאד על זה, וסיפר לי מו"ר שאת כפתורי הכתונות שלו החליף כדי לכפתר ימין על שמאל ואת הגופיות לא החליף עדיין ולכן לא מכפתרם, וכן אמר לי במעיל גשם שכפתורו משמאל לימין שיחליפו את הכפתורים והחורים כדי שיכפתרו מימין לשמאל.

הספר של הגר"מ שטרנבוך נקרא "תשובות והנהגות", כלומר, וכל מי שמכיר את ספרו יודע זאת, הספר משופע גם בדברים שהם "הנהגות" ולא פסיקות הלכתיות חד משמעיות. ויהיה איך שיהיה, כשהוא כותב "הרבה יראים" הוא מסתמא מתכווין בעיקר לחסידים ולאנשי הישוב הישן, האין זאת? הלא העובדה היא שאצל הליטאים (באופן כללי) ואצל הספרדים לא נוהגים כך.

כנ"ל לגבי "אורחות רבינו" שהוא אינו ספר הלכתי כ"א ספר המעיד על הנהגות רבותינו החזו"א והקה"י נ"ע, חלקן הנהגות הלכתיות וחלקן הנהגות של "סוד ה' ליראיו" או חומרות והקפדות כפי גדלותם, הוי אומר שלדידינו הנהגה שאינה הלכתית חד משמעית, שייכת רק לאנשים שדרגתם מתאימה לאותה הנהגה, ובעניינינו, אם אכן יש בתורת הנסתר שצריך להיזהר במלבושים שיהיו ימין על שמאל, הרי שכאמור לעיל, מי שהינו בדרגה להתנהג גם עפ"י הקפדות של תורת הנסתר (שלא הובאו בספרי הפוסקים כהנהגות שחובה לנהוג בהם למעשה), ינהג גם בזאת, ומי שאינו בדרגה זו, אם ינהג כך, הרי הוא דומה למי שעונב עניבה יוקרתית על בגדיו בלויי הסחבות. וכנ"ל אם מדובר באיזו הקפדה רחוקה (שלכאו' צע"ג) מצד "חוקות הגויים". (אני יודע שהחסידים רואים זאת אחרת, אני רק מסביר איך אנחנו רואים זאת).