עמוד 3 מתוך 4

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 9:48 pm
על ידי אוצר החכמה
ישנו כתב:
פרנקל תאומים כתב:בעצם אנחנו רוצים לומר כאן איזה ''אנן סהדי'' כללי, היות שבאופן כללי אנו יודעים שמרבית המתגיירים עושים זאת למטרות פרוצדורואליות כאלה או אחרות שיאפשרו לכם להתנהל כאזרחים מן השורה במדינת ישראל, והיות שבדיעבד אנו יודעים מן המציאות שרובם אינם שומרים מצוות לאחר הגיור, ממילא אנו רוצים לקבוע באופן פרטני על כל המתגיירים שבאו לפנינו ואח''כ לא שמרו מצוות, שאנן סהדי למפרע שלא קבלו ע''ע עול מצוות בזמן הגיור, אע''פ שבפיהם הם אמרו שהם מקבלים.
א''א לומר שאין מקום להתווכח עם הטענה הזאת.

הגר''ש דייכובסקי טוען: לו יצוייר שהיה בא לפנינו מתגייר כזה, נניח עולה מ'חבר העמים', ולא היינו מכירים את הסטטיסטיקה (של אחוז המתגיירים הבאים על רקע דומה, שאינם שומרים מצוות לאחמ''כ), והוא עבר את כל תהליך הלמידה ושבתות האירוח וכו', והוא עומד לפנינו ומודיע בפיו שהוא מקבל ע''ע עול מצוות, האם באמת היינו יודעים בבירור ''אנן סהדי'' שהוא משקר?

ובאמת גם יש לעיין, מהו אנן סהדי, מאה אחוז של ברירות? שמונים אחוז? שישים אחוז?

אפשר לעשות רוב, כעין שכתבו התוס' ביבמות מז שיש רוב הבאים לפנינו בתורת יהדות הם יהודים, כך אפשר לומר הפוך רוב הבאים להתגייר בגיור כזה הם גויים, ותלוי בשיעור של כל רובא דליתא קמן.


אני לא חושב שזה עובד כך. רוב הוא כשאין אנו יודעים. כאן צריך לסתור את עניין הדברים שבלב.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 9:50 pm
על ידי הרואה
פרנקל תאומים כתב:בעצם אנחנו רוצים לומר כאן איזה ''אנן סהדי'' כללי, היות שבאופן כללי אנו יודעים שמרבית המתגיירים עושים זאת למטרות פרוצדורואליות כאלה או אחרות שיאפשרו לכם להתנהל כאזרחים מן השורה במדינת ישראל, והיות שבדיעבד אנו יודעים מן המציאות שרובם אינם שומרים מצוות לאחר הגיור, ממילא אנו רוצים לקבוע באופן פרטני על כל המתגיירים שבאו לפנינו ואח''כ לא שמרו מצוות, שאנן סהדי למפרע שלא קבלו ע''ע עול מצוות בזמן הגיור, אע''פ שבפיהם הם אמרו שהם מקבלים.
א''א לומר שאין מקום להתווכח עם הטענה הזאת.

הגר''ש דייכובסקי טוען: לו יצוייר שהיה בא לפנינו מתגייר כזה, נניח עולה מ'חבר העמים', ולא היינו מכירים את הסטטיסטיקה (של אחוז המתגיירים הבאים על רקע דומה, שאינם שומרים מצוות לאחמ''כ), והוא עבר את כל תהליך הלמידה ושבתות האירוח וכו', והוא עומד לפנינו ומודיע בפיו שהוא מקבל ע''ע עול מצוות, האם באמת היינו יודעים בבירור ''אנן סהדי'' שהוא משקר?

ובאמת גם יש לעיין, מהו אנן סהדי, מאה אחוז של ברירות? שמונים אחוז? שישים אחוז?

לא תמיד זה ספק שלא ניתן לבירור. דעת חלק מהמתירים בכוונה לא לנסות לברר יותר מדי כדי שלא יהיו גויים בעם ישראל.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 10:08 pm
על ידי סגי נהור
הרואה כתב:
סגי נהור כתב:הדבר נכון שבעתיים כשמדובר על ממזרות, כמבואר בגמרא שדוקא ודאי ממזר הוא דלא יבוא בקהל ה', היינו שספקו אינו מותר מספק אלא מותר ודאי. הרי שדי בעצם יצירת ספק תורני כדי להתירו אף שהמציאות היא להפך. וכבר היה על נושא זה אשכול ארוך ומפורט.

ספק ממזר זה נכון כשיש ספק, אבל אם אדם מבין שאין ספק, רק מצד שני גם אין ראיות קבילות, ומתאמץ להתיר, זה מופרך לענ"ד.

מה שלומדים מדין ספק ממזר הוא שיתכן שאדם ייוולד במציאות באופן אסור ואעפ"כ לא יהיה ממזר כלפי שמיא. הרי שהממזרות כלפי שמיא לא תלויה במציאות אלא בקביעה ההלכתית.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 10:19 pm
על ידי סגי נהור
פרנקל תאומים כתב:בעצם אנחנו רוצים לומר כאן איזה ''אנן סהדי'' כללי, היות שבאופן כללי אנו יודעים שמרבית המתגיירים עושים זאת למטרות פרוצדורואליות כאלה או אחרות שיאפשרו לכם להתנהל כאזרחים מן השורה במדינת ישראל, והיות שבדיעבד אנו יודעים מן המציאות שרובם אינם שומרים מצוות לאחר הגיור, ממילא אנו רוצים לקבוע באופן פרטני על כל המתגיירים שבאו לפנינו ואח''כ לא שמרו מצוות, שאנן סהדי למפרע שלא קבלו ע''ע עול מצוות בזמן הגיור, אע''פ שבפיהם הם אמרו שהם מקבלים.
א''א לומר שאין מקום להתווכח עם הטענה הזאת.

הגר''ש דייכובסקי טוען: לו יצוייר שהיה בא לפנינו מתגייר כזה, נניח עולה מ'חבר העמים', ולא היינו מכירים את הסטטיסטיקה (של אחוז המתגיירים הבאים על רקע דומה, שאינם שומרים מצוות לאחמ''כ), והוא עבר את כל תהליך הלמידה ושבתות האירוח וכו', והוא עומד לפנינו ומודיע בפיו שהוא מקבל ע''ע עול מצוות, האם באמת היינו יודעים בבירור ''אנן סהדי'' שהוא משקר?

ובאמת גם יש לעיין, מהו אנן סהדי, מאה אחוז של ברירות? שמונים אחוז? שישים אחוז?

אני לא חושב שצריך להגיע לסטטיסטיקה, אלא מספיקה לנו הידיעה שיש לו סיבות טובות לשקר (יחד עם העובדה הפשוטה שתכף אח"כ פרק עול מצוות) לצורך האומדנא דמוכח שאינו מתכוון באמת.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 10:22 pm
על ידי ישנו
אוצר החכמה כתב:
ישנו כתב:
פרנקל תאומים כתב:בעצם אנחנו רוצים לומר כאן איזה ''אנן סהדי'' כללי, היות שבאופן כללי אנו יודעים שמרבית המתגיירים עושים זאת למטרות פרוצדורואליות כאלה או אחרות שיאפשרו לכם להתנהל כאזרחים מן השורה במדינת ישראל, והיות שבדיעבד אנו יודעים מן המציאות שרובם אינם שומרים מצוות לאחר הגיור, ממילא אנו רוצים לקבוע באופן פרטני על כל המתגיירים שבאו לפנינו ואח''כ לא שמרו מצוות, שאנן סהדי למפרע שלא קבלו ע''ע עול מצוות בזמן הגיור, אע''פ שבפיהם הם אמרו שהם מקבלים.
א''א לומר שאין מקום להתווכח עם הטענה הזאת.

הגר''ש דייכובסקי טוען: לו יצוייר שהיה בא לפנינו מתגייר כזה, נניח עולה מ'חבר העמים', ולא היינו מכירים את הסטטיסטיקה (של אחוז המתגיירים הבאים על רקע דומה, שאינם שומרים מצוות לאחמ''כ), והוא עבר את כל תהליך הלמידה ושבתות האירוח וכו', והוא עומד לפנינו ומודיע בפיו שהוא מקבל ע''ע עול מצוות, האם באמת היינו יודעים בבירור ''אנן סהדי'' שהוא משקר?

ובאמת גם יש לעיין, מהו אנן סהדי, מאה אחוז של ברירות? שמונים אחוז? שישים אחוז?

אפשר לעשות רוב, כעין שכתבו התוס' ביבמות מז שיש רוב הבאים לפנינו בתורת יהדות הם יהודים, כך אפשר לומר הפוך רוב הבאים להתגייר בגיור כזה הם גויים, ותלוי בשיעור של כל רובא דליתא קמן.


אני לא חושב שזה עובד כך. רוב הוא כשאין אנו יודעים. כאן צריך לסתור את עניין הדברים שבלב.

והרוב לא יכול לקבוע שהצהרת הגיור היא רמאות, ולבטל את הדברים שבלב?
(או שלביטול דברים שבלב צריך דווקא אנ"ס?).

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 10:23 pm
על ידי סגי נהור
אוצר החכמה כתב:
ישנו כתב:
פרנקל תאומים כתב:בעצם אנחנו רוצים לומר כאן איזה ''אנן סהדי'' כללי, היות שבאופן כללי אנו יודעים שמרבית המתגיירים עושים זאת למטרות פרוצדורואליות כאלה או אחרות שיאפשרו לכם להתנהל כאזרחים מן השורה במדינת ישראל, והיות שבדיעבד אנו יודעים מן המציאות שרובם אינם שומרים מצוות לאחר הגיור, ממילא אנו רוצים לקבוע באופן פרטני על כל המתגיירים שבאו לפנינו ואח''כ לא שמרו מצוות, שאנן סהדי למפרע שלא קבלו ע''ע עול מצוות בזמן הגיור, אע''פ שבפיהם הם אמרו שהם מקבלים.
א''א לומר שאין מקום להתווכח עם הטענה הזאת.

הגר''ש דייכובסקי טוען: לו יצוייר שהיה בא לפנינו מתגייר כזה, נניח עולה מ'חבר העמים', ולא היינו מכירים את הסטטיסטיקה (של אחוז המתגיירים הבאים על רקע דומה, שאינם שומרים מצוות לאחמ''כ), והוא עבר את כל תהליך הלמידה ושבתות האירוח וכו', והוא עומד לפנינו ומודיע בפיו שהוא מקבל ע''ע עול מצוות, האם באמת היינו יודעים בבירור ''אנן סהדי'' שהוא משקר?

ובאמת גם יש לעיין, מהו אנן סהדי, מאה אחוז של ברירות? שמונים אחוז? שישים אחוז?

אפשר לעשות רוב, כעין שכתבו התוס' ביבמות מז שיש רוב הבאים לפנינו בתורת יהדות הם יהודים, כך אפשר לומר הפוך רוב הבאים להתגייר בגיור כזה הם גויים, ותלוי בשיעור של כל רובא דליתא קמן.


אני לא חושב שזה עובד כך. רוב הוא כשאין אנו יודעים. כאן צריך לסתור את עניין הדברים שבלב.

לפי מ"ש האחיעזר בסוף דבריו (ראיתי רק מה שהועתק באשכול) טעם הפסול אינו מטעם האומדנא דמוכח נגד ענין הדברים שבלב, אלא שבדין זה שתלוי רק בלב אין אומרים מלכתחילה דברים שבלב אינם דברים. ולפי זה הדרינן לכללי רוב וחזקה.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 11:45 pm
על ידי רון
בזכרוני,
איך בשעה שהיה הנידון של גיורי צה"ל,
ישבתי כתלמיד לפני רבו יחד עם מורי ורבי מגדולי ראשי הישיבות זצ"ל בעת שסעד ליבו בבוקר,
ואמר לי בכהאי לישנא כמעט,
כל הפלפולים שמביאים בענין ראשונים ואחרונים רמב"ם ר' חיים עוזר, בית יצחק שמעלקיש וכו' וכו',
הכל פורח באויר כאשר יעמוד מישהו מחוץ לבי"ד ויראה את החיוך המרוח על פני המתגיירים באומרם
"כאלה רבנים תמימים לא ראינו הרבה זמן"

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 11:47 pm
על ידי הרואה
סגי נהור כתב:
הרואה כתב:
סגי נהור כתב:הדבר נכון שבעתיים כשמדובר על ממזרות, כמבואר בגמרא שדוקא ודאי ממזר הוא דלא יבוא בקהל ה', היינו שספקו אינו מותר מספק אלא מותר ודאי. הרי שדי בעצם יצירת ספק תורני כדי להתירו אף שהמציאות היא להפך. וכבר היה על נושא זה אשכול ארוך ומפורט.

ספק ממזר זה נכון כשיש ספק, אבל אם אדם מבין שאין ספק, רק מצד שני גם אין ראיות קבילות, ומתאמץ להתיר, זה מופרך לענ"ד.

מה שלומדים מדין ספק ממזר הוא שיתכן שאדם ייוולד במציאות באופן אסור ואעפ"כ לא יהיה ממזר כלפי שמיא. הרי שהממזרות כלפי שמיא לא תלויה במציאות אלא בקביעה ההלכתית.

אבל זו קביעה הלכתית שלא בית דין הוא שקובע אותה אלא המציאות. כלומר בית דין יפסקו מספק שאינו ממזר, ויש אחד שיודע שהוא כן ממזר, זה לא שעכשיו מותר, אא"כ זה משפחה שנטמעה שאז יש לדון.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 12:29 am
על ידי עץ תמר
שומע ומשמיע כתב:איזה 'חומרות' הוא רוצה לבטל אפשר להבין מהסכמתו לספר ה.... 'זרע ישראל' [אמסלם].
ואסביר: היסוד של הספר הנ"ל [פרק א'] מופרך מיסודו. כל הדיונים באחרונים איך ליישב את הסתירה ברמב"ם, האם רק ההודעה לא מעכבת או גם הקבלה הם בשאלה האם צריך לעשות בבית דין אאקט של קבלה.
אבל בזמננו הנושא הוא אחר לגמרי.
בימינו גלוי וידוע שרבים מהם לא מתכוונים כל להצטרף לעולם היהדות אלא לעולם הישראלי, ואין כאן כלל חפצא של גירות.ו==
ולכן אין כל ראיה מנשות שלמה, גם אם התכוונו להמשיך לעבוד ע"ז היה ברור להן שהן מתחילות לקיים חלק נכבד מהמצוות מתוקף מעמדן של נשות מלך ישראל.
כל הדיון של היום של היום לא היה קיים כל בעבר, שכן לא הייתה תפיסה תרבותית של להיות יהודי בלי להצטרף לחיים היהודיים במידה זו או אחרת.

אכן לאחרונה יצא ספר בשם גרים גרורים, חיברו הרב שלמה בניזרי שליט"א ושם פרך את כל ספר זרע ישראל.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 12:41 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
עוד בענין החומרות והקולות
כתב הגאון מהר"ח פלאג'י זצ"ל בספרו מועד לכל חי (סימן טו אות ד) וז"ל:
וראה בעיניך מה שכתב הרב תולדות שמשון (רפ"ג דאבות דף מ ע"א) וז"ל, כל כונתינו בעולם הזה להתפלל שירחם הקב"ה עלינו ויצילנו מסטרא אחרא ומן הטומאה, וכל הקולות של עולם הזה הם מכח הטומאה, כמו שכתבו המקובלים דכח החיצוניים רצונם להוסיף בהיתר, ולכן בכל עת שהחיצוניים גוברים הלכה כדברי האוסרים, וזהו הטעם שמצינו בגמרא דגזור דורות הראשונים ולא קבלו מנייהו, ואתו דורות אחרונים וגזור וקבלו מנייהו, נמצא שכל מה שמתחדש בכל דור ודור בתוספת חומרות ואיסורים הכל הוא דין ממש, להבדיל בין הטמא ובין הטהור כפי צורך השעה, וכמו כל עיקר התורה שניתנה לברר בירורין וכתיב כל אמרת אלוה צרופה, עכ"ל, אתה הראת לדעת כי בדורות האחרונים צריך להזהר מאד מאד בחומרות יתירות וגדרים וסייגים, ויאחז צדיק דרכו להחמיר על עצמו ולקדש עצמו במותר לו וקדוש יאמר לו,

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 2:31 am
על ידי בן אדם
אוצר החכמה כתב:
שומע ומשמיע כתב:איזה 'חומרות' הוא רוצה לבטל אפשר להבין מהסכמתו לספר ה.... 'זרע ישראל' [אמסלם].
ואסביר: היסוד של הספר הנ"ל [פרק א'] מופרך מיסודו. כל הדיונים באחרונים איך ליישב את הסתירה ברמב"ם, האם רק ההודעה לא מעכבת או גם הקבלה הם בשאלה האם צריך לעשות בבית דין אאקט של קבלה.
אבל בזמננו הנושא הוא אחר לגמרי.
בימינו גלוי וידוע שרבים מהם לא מתכוונים כל להצטרף לעולם היהדות אלא לעולם הישראלי, ואין כאן כלל חפצא של גירות.ו==
ולכן אין כל ראיה מנשות שלמה, גם אם התכוונו להמשיך לעבוד ע"ז היה ברור להן שהן מתחילות לקיים חלק נכבד מהמצוות מתוקף מעמדן של נשות מלך ישראל.
כל הדיון של היום של היום לא היה קיים כל בעבר, שכן לא הייתה תפיסה תרבותית של להיות יהודי בלי להצטרף לחיים היהודיים במידה זו או אחרת.


זה טענה הלכתית מעניינת. שקבלת עול מצוות פירושה לנהוג כפי שנוהגים יהודים באותו דור ואם עם ישראל פרוץ באותו זמן באיזה חטא מסויים (ואפילו ע"ז??) עדיין מיקרי קבלת עול מצוות. יש לך איזה ראיה לטענה הזו?

אני לא יודע אם צריכים לכך ראיה
זהו שאלה יסודית, מהו מהות גרות, האם ההצטרפות לברית שכרת ה' עם בני ישראל, או שרוצה להצטרף בסה"כ לאומה הישראלית/העברית/היהודית
אם כל כוונתו אינו אלא לשנות את זהותו הלאומית מהאומה הצרפתית (לדוגמא) לאומה הישראלית, האם זה בכלל נחשב לגרות, האם מזה דיברה תורה?!
זה שקשה לו לקיים את כל התרי"ג מצוות זה כבר שאלה נוספת
ואולי זה קשור להבדל בין קבלת עול מלכות שמים לבין קבלת עול המצוות

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 7:29 am
על ידי אוצר החכמה
לא ברור לי מה התכוונת כי דבריך פותחים בצד אחד ומסיימים באחר. אבל אם כוונתך לפרש את דברי שומע ומשמיע שדי להצטרף לאומה היהודית. כעין טענה כזאת

"המתגייר צריך להצטרף למסגרת הקיימת של עם ישראל. בכל הדורות המסגרת היתה שמירת המצוות, ולכן הפוסקים כולם כותבים ששמירת מצוות זה תנאי הכרחי. היום לדאבוננו המסגרת הכללית של עם ישראל אינה מתבטאת בשמירת מצוות, שהרי שומרי המצוות הם חלק קטן מאוד מכלל עם ישראל. ולכן בימינו המסגרת של עם ישראל זה שמירת המסורת ולאומיות, ולכן גם הפוסקים יודו שבימינו רק זה התנאי ההכרחי."

אני לא מקבל את זה בכלל וחושב שאי אפשר לקבל את זה.
גירות היא הצטרפות ליהדות והיהדות היא שמירת התורה והמצוות אין יהדות בלא תורה ומצוות ואין שום הצטרפות ליהדות בלא תורה ומצוות.

אפשר לטעון כמו הצד שסבר הרב דייכובסקי (בתחילה) שזה לא תנאי בחלות הגרות. כמובן שלא עולה על הדעת ולא עלה על דעת הסוברים כן שהביא הרב דייכובסקי או על דעתו הרמה שאפשר להצטרף ליהדות בלי תורה ומצוות. אבל הטענה היא שהגרות חלה בלי התנאי הזה ואחר שהגרות חלה הוא מחויב לגמרי בתורה ובמצוות וזה גם עניין הגרות רק שאינו תנאי בחלות.

מה שאני חשבתי שטוען שומע ומשמיע היא טענה אחרת לגמרי.

שכיוון שאין צדיק בארץ אשר לא יחטא כשהגר מקבל עליו מצוות הרי הוא מקבל אותם בידיעה שעלול לחטוא. זה דבר פשוט. והטענה כאן היא שאם ישראל באותו דור פרוצים בחטא מסויים, לעשות כמו מה שעושים הרבה מהציבור שומרי התורה והמצוות מיקרי שמקבל עליו עול מצוות רק יכשל בזה כשם שנכשלים אחרים ואומר בלבו רק "לדבר הזה יסלח ה' לעבדך" . כמו שכתבתי זה חידוש גדול ובלי ראיה חזקה אי אפשר לקבלו. אבל זו טענה בהגדרת קבלת תורה ומצוות ואפשר לקבלה עקרונית כמו שאפשר לקבל את הטענה שזה לא מפריע לחלות. אבל לטעון שיש היהדות בלא תורה ומצוות זה בלתי קביל לחלוטין.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 9:39 am
על ידי מקדש מלך
אותי מטריד משהו אחר. אם רבי משה פיינשטיין (מובא במאמרו של הרב שנרב, הועלה לעיל על ידי הרב עקביא) סובר שמעיקר הדין אינו גירות, מדוע הוא שותק ולא יוצא למלחמה?
הרי זה לא דין בהלכות שבת שהרב המתיר מתיר לעצמו, זה הרי מסבך את כל כלל ישראל. הוא היה צריך לקרוא לרב ההוא ולהודיע לו שאם הגיורים שלו לא יהיו מוסכמים אליבא דכו"ע יצאו נגדו בחרב וחנית!
האם הוא מגלה טפח ומכסה טפח או טפחיים?

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 10:04 am
על ידי אוצר החכמה
עד שאתה שואל על למה הגרמ"פ לא יוצא למלחמה תשאל על ר' חיים עוזר שאומר בפירוש את שני הדברים. שהגירות לא גירות ושאין לצאת למלחמה. כנראה למלחמות יש שיקולים קצת יותר מורכבים אצל גדולי ישראל.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 2:58 pm
על ידי פרנקל תאומים
רון כתב:בזכרוני,
איך בשעה שהיה הנידון של גיורי צה"ל,
ישבתי כתלמיד לפני רבו יחד עם מורי ורבי מגדולי ראשי הישיבות זצ"ל בעת שסעד ליבו בבוקר,
ואמר לי בכהאי לישנא כמעט,
כל הפלפולים שמביאים בענין ראשונים ואחרונים רמב"ם ר' חיים עוזר, בית יצחק שמעלקיש וכו' וכו',
הכל פורח באויר כאשר יעמוד מישהו מחוץ לבי"ד ויראה את החיוך המרוח על פני המתגיירים באומרם
"כאלה רבנים תמימים לא ראינו הרבה זמן"

האם מורך ורבך אכן עמד מחוץ לכתלי ביה''ד וראה ושמע את המתגיירים מחייכים ואומרים כה''ל? כי אם לאו, אזי לכאו' גם דבריו קצת פורחים באוויר...
(ואגב, גיורי צה''ל הם סיפור בפנ''ע).

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 4:11 pm
על ידי רון
פרנקל תאומים כתב:
רון כתב:בזכרוני,
איך בשעה שהיה הנידון של גיורי צה"ל,
ישבתי כתלמיד לפני רבו יחד עם מורי ורבי מגדולי ראשי הישיבות זצ"ל בעת שסעד ליבו בבוקר,
ואמר לי בכהאי לישנא כמעט,
כל הפלפולים שמביאים בענין ראשונים ואחרונים רמב"ם ר' חיים עוזר, בית יצחק שמעלקיש וכו' וכו',
הכל פורח באויר כאשר יעמוד מישהו מחוץ לבי"ד ויראה את החיוך המרוח על פני המתגיירים באומרם
"כאלה רבנים תמימים לא ראינו הרבה זמן"

האם מורך ורבך אכן עמד מחוץ לכתלי ביה''ד וראה ושמע את המתגיירים מחייכים ואומרים כה''ל? כי אם לאו, אזי לכאו' גם דבריו קצת פורחים באוויר...
(ואגב, גיורי צה''ל הם סיפור בפנ''ע).


מורי ורבי זצ"ל לא עמד מחוץ לכותלי בית הדין,
אלא שכאשר מרן הגריש"א אחז שהכל חוכא וטלולא,
והיו פוסקים חשובים שפלפלו בדבר מבחינה הלכתית,
וכנגדם נאמרו הדברים שכאן לא עוזר כל הפלפולים
אם הדברים ברורים מראש, שאין שום כונה לקיים תורה ומצוות.

אבל האמת,
מי שבאמת חכם רואה את החיוך המזלזל שלהם גם בלי להיות שם,
ומי שלא חכם גם את יעמוד ויראה את החיוך לא יראה כלום וד"ל.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 4:21 pm
על ידי אש משמים
רון כתב:בזכרוני,
איך בשעה שהיה הנידון של גיורי צה"ל,
ישבתי כתלמיד לפני רבו יחד עם מורי ורבי מגדולי ראשי הישיבות זצ"ל בעת שסעד ליבו בבוקר,
ואמר לי בכהאי לישנא כמעט,
כל הפלפולים שמביאים בענין ראשונים ואחרונים רמב"ם ר' חיים עוזר, בית יצחק שמעלקיש וכו' וכו',
הכל פורח באויר כאשר יעמוד מישהו מחוץ לבי"ד ויראה את החיוך המרוח על פני המתגיירים באומרם
"כאלה רבנים תמימים לא ראינו הרבה זמן"

איני מזלזל באף ת"ח או ר"י ואיני נכנס לנידון כלל אך נראה שזה ההבדל בין ראש ישיבה ובין איש הלכה.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 4:36 pm
על ידי רון
אש משמים כתב:
רון כתב:בזכרוני,
איך בשעה שהיה הנידון של גיורי צה"ל,
ישבתי כתלמיד לפני רבו יחד עם מורי ורבי מגדולי ראשי הישיבות זצ"ל בעת שסעד ליבו בבוקר,
ואמר לי בכהאי לישנא כמעט,
כל הפלפולים שמביאים בענין ראשונים ואחרונים רמב"ם ר' חיים עוזר, בית יצחק שמעלקיש וכו' וכו',
הכל פורח באויר כאשר יעמוד מישהו מחוץ לבי"ד ויראה את החיוך המרוח על פני המתגיירים באומרם
"כאלה רבנים תמימים לא ראינו הרבה זמן"

איני מזלזל באף ת"ח או ר"י ואיני נכנס לנידון כלל אך נראה שזה ההבדל בין ראש ישיבה ובין איש הלכה.


לזה הרי בדיוק רמזתי,
לאפוקי בדיוק להיפך ממה שכתבת,
כי בשביל לדעת מה כתוב בשו"ע באמת עדיף איש הלכה מאשר ראש ישיבה,
אבל בשביל לדעת האם מה שכתוב בשו"ע נוגע למקרה שלנו......
וזה מה שהגר"א פירש מה הביאור בדברי חז"ל דן דין אמת לאמיתו והדברים עתיקים

ולא בכדי מנהיגי הדור האחרון לא היו דוקא פוסקי הלכה
כמרן הגרי"ז [אני מונה גם את מרן החזו"א בכלל זה היות ולא היה פוסק כפי הדרך הרגילה בין פוסקי ההלכה רק חצב הכל מעומק עיונו בדברי הפוסקים ואכמ"ל]
מרן האבי עזרי והקה"י
ומרן הגריא"ל
לפי שבשביל להכיר את מה שעומד בפנינו לא יעזור מה שאדם יודע מה שכתוב בשו"ע
ודי בהערה זו.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 5:34 pm
על ידי עובר ושב
דבריך מדיפים ריח רע של זלזול בגדולי הדיינים שקוטנם עבה ממתניך, גם אם הנך נתלה באילן כלשהו.

בושה וחרפה שכך השתרש במחנינו, שכל זב חוטם פוער את פיו על גדולים וצדיקים ממנו, כביכול כל הדיינים תמימים וטיפשים וגורמים התבוללות בעם ישראל ע"י גיורי כזב, והוא לבדו החכם באדם שיכול לראות ברוח קדשו את החיוך המרוח על פניהם של המתגיירים.

נ.ב. מנהיגי הדור האחרון הם לאו דוקא ליטאים. אבל גם אם לדידך מנהיגי הדור הם אך ורק מהציבור הליטאי, הרי החזו"א היה איש הלכה מובהק, ואחריו הגרי"ש אלישיב היה איש הלכה מובהק, וכעת הגר"ח קניבסקי הוא תל שכל פיות פונים אליו כדי לדעת דבר הלכה.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 5:52 pm
על ידי עובר ושב
רון כתב: מרן הגריש"א אחז שהכל חוכא וטלולא


הגרי"ש יצא נגד גיורי צה"ל בלבד, לאחר שהרב עובדיה הכשירם. כאשר הרב עובדיה ראה שעומדת לצאת לפועל עצרת ענק בהשתתפות גדולי ישראל נגד גיורי צה"ל, הוא ביטל את דעתו ושיגר מכתב הבהרה.

מכתב ההבהרה יצר הסכמה ברורה בין כל גדולי ישראל שבמקרה ויש אומדן דעת מוכח כי המתגייר לא התכוון לקבל על עצמו עול תורה ומצוות ואינו מקיימם - שוללים ממנו למפרע את אישור הגיור.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 7:55 pm
על ידי בברכה המשולשת
אוצר החכמה כתב: מה שאני חשבתי שטוען שומע ומשמיע היא טענה אחרת לגמרי.

שכיוון שאין צדיק בארץ אשר לא יחטא כשהגר מקבל עליו מצוות הרי הוא מקבל אותם בידיעה שעלול לחטוא. זה דבר פשוט. והטענה כאן היא שאם ישראל באותו דור פרוצים בחטא מסויים, לעשות כמו מה שעושים הרבה מהציבור שומרי התורה והמצוות מיקרי שמקבל עליו עול מצוות רק יכשל בזה כשם שנכשלים אחרים ואומר בלבו רק "לדבר הזה יסלח ה' לעבדך" . כמו שכתבתי זה חידוש גדול ובלי ראיה חזקה אי אפשר לקבלו. אבל זו טענה בהגדרת קבלת תורה ומצוות ואפשר לקבלה עקרונית כמו שאפשר לקבל את הטענה שזה לא מפריע לחלות. אבל לטעון שיש היהדות בלא תורה ומצוות זה בלתי קביל לחלוטין.


יש על זה דיון במספר תשובות של מרן הגריא"ה הרצוג, והוא דוחה סברא זו (למיטב זכרוני יש סידור והפניה במאמר על זה בתוך ספר המאמרים לזכרו שיצא לפני כמה שנים, מצוי באוצר, אך אינני זוכר את שם הספר)

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 9:24 pm
על ידי אש משמים
רון כתב:
אש משמים כתב:
רון כתב:בזכרוני,
איך בשעה שהיה הנידון של גיורי צה"ל,
ישבתי כתלמיד לפני רבו יחד עם מורי ורבי מגדולי ראשי הישיבות זצ"ל בעת שסעד ליבו בבוקר,
ואמר לי בכהאי לישנא כמעט,
כל הפלפולים שמביאים בענין ראשונים ואחרונים רמב"ם ר' חיים עוזר, בית יצחק שמעלקיש וכו' וכו',
הכל פורח באויר כאשר יעמוד מישהו מחוץ לבי"ד ויראה את החיוך המרוח על פני המתגיירים באומרם
"כאלה רבנים תמימים לא ראינו הרבה זמן"

איני מזלזל באף ת"ח או ר"י ואיני נכנס לנידון כלל אך נראה שזה ההבדל בין ראש ישיבה ובין איש הלכה.


לזה הרי בדיוק רמזתי,
לאפוקי בדיוק להיפך ממה שכתבת,
כי בשביל לדעת מה כתוב בשו"ע באמת עדיף איש הלכה מאשר ראש ישיבה,
אבל בשביל לדעת האם מה שכתוב בשו"ע נוגע למקרה שלנו......
וזה מה שהגר"א פירש מה הביאור בדברי חז"ל דן דין אמת לאמיתו והדברים עתיקים

ולא בכדי מנהיגי הדור האחרון לא היו דוקא פוסקי הלכה
כמרן הגרי"ז [אני מונה גם את מרן החזו"א בכלל זה היות ולא היה פוסק כפי הדרך הרגילה בין פוסקי ההלכה רק חצב הכל מעומק עיונו בדברי הפוסקים ואכמ"ל]
מרן האבי עזרי והקה"י
ומרן הגריא"ל
לפי שבשביל להכיר את מה שעומד בפנינו לא יעזור מה שאדם יודע מה שכתוב בשו"ע
ודי בהערה זו.

לא נכנסתי למי עדיף על מי אך כמדומה שעדיף קודם לדעת מה כתוב בשו"ע ואח"כ לדון על ההקשר ולא להפך.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 9:54 pm
על ידי גיזונטע קאפ
רון כתב:לזה הרי בדיוק רמזתי,
לאפוקי בדיוק להיפך ממה שכתבת,
כי בשביל לדעת מה כתוב בשו"ע באמת עדיף איש הלכה מאשר ראש ישיבה,
אבל בשביל לדעת האם מה שכתוב בשו"ע נוגע למקרה שלנו......
וזה מה שהגר"א פירש מה הביאור בדברי חז"ל דן דין אמת לאמיתו והדברים עתיקים

ולא בכדי מנהיגי הדור האחרון לא היו דוקא פוסקי הלכה
כמרן הגרי"ז [אני מונה גם את מרן החזו"א בכלל זה היות ולא היה פוסק כפי הדרך הרגילה בין פוסקי ההלכה רק חצב הכל מעומק עיונו בדברי הפוסקים ואכמ"ל]
מרן האבי עזרי והקה"י
ומרן הגריא"ל
לפי שבשביל להכיר את מה שעומד בפנינו לא יעזור מה שאדם יודע מה שכתוב בשו"ע
ודי בהערה זו.

בשרידי אש ח"ב מובא מכתבו של הגרח"ע לגאון הרב ויינברג, בנוגע להימום הבהמות
והנה כאשר הודיעני, הודיע לי ידידנו הרב ד"ר מונק את דעתו שרוצה כי למעשה יתאספו תחלה הרבנים החרדים להכריע אם צריך ואפשר להנהיג דבר חדש כזה וכו', ולפי הראות שלח רומעכ"ת או הקהלה לכמה רבנים גדולים, ואינו תלוי הדבר בדעתי, יודיעני ידידי למי שלחו עד עתה, למען נוכל לבוא בדברים, ואם החל לשלוח, ראוי לשלוח לגדולי ראשי הישיבות והרבנים הגאונים מו"ה שמעון שקאפ נ"י מגרודנא ומו"ה ברוך דובער ליבוביץ בקאמניץ דליטא, הסמוכה לבריסק, ומו"ה אלחנן וואסערמאן בבאראנוויץ, ומו"ה אהרן קאטלער נ"י בקלעצק, ומו"ה אליעזר יהודה פינקעל במיר.
ובמכתב אחר שם
אך בקשתי את כת"ר לשלוח לגדולי הרמי"ם הגר"ש שקאפ והגרב"ב ליבוביץ והגר"א וואסערמאן והגר"א קאטלער והגרא"י פינקעל שי',

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 7:05 pm
על ידי עובר ושב
הרב מאזוז, בגליון בית נאמן האחרון. "הקב"ה לא אוהב מי שמחמיר יותר מדי"

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 7:07 pm
על ידי עץ תמר
אתה יכול להחליט מי הרב שלך?

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 8:34 pm
על ידי עמקן
יש ענין שלא להעמיס חומרות יתירות על אנשים שאינם במדרגה הזו. אבל יש אנשים שהכריזו ג'יהאד על חומרות כלל, ולדעתם צריך לכוף קולות בכח. וזה מהעוולות הכי גדולות בעיניהם שח"ו יהיו בעלי מדרגה הרוצים להחמיר יותר מהפסק הכי מקילה שאפשר להשיג.
וזה מש"כ הגאון ר' אריה לייב מאלין (חי' רבי אריה לייב, ח"ב סי' ע"ג).

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 8:42 pm
על ידי ישא ברכה
הדיון על החמיר או להקל נראה בעיני כדיון עקר.
הלוא ברור שצריך להורות בדיוק כפי הדין, לא נראה שיש שיטה להקל או שיטה להחמיר.
אמנם נכון שלפעמים יש בהלכה משקל של שעת הדחק, כמו שבדרבנן ניתן לסמוך על היחיד וכדומה, אבל זה חלק מהשו"ע ולא נידון מחוצה לו.
מאידך, לא הבנתי מה פשר הזילזול במחמירים, הלוא בודאי זה מעלה גדולה, להחמיר מעבר לשורת הדין, וזה מידת אוהבי ה', המתחסדים עם קונם.
וכל אדם צריך לאדם מה עיקר הדין ומה מעבר לעיקר הדין, ולעשות כפי דרגתו בעבודת ה'.

אמת, שלפעמים יש מושג שהמורה מתאמץ מאד למצוא קולא, ושוב זו לא שיטה, אלא חמלה אישית של הרב, שלא מניח לנפשו עד שהוא מוצא מסקנה עפ"י הדין. אבל הדין נפסק עפ"י ההלכה, בין קולא בין חומרא.

ואגב, לענין הגיורים, ברור שלא מתאים המושג קולא, שהרי הפסיקה על הגר איננה רק אליו אלא היחס לכל עם ישראל, מלבד זאת שאין מושג של להקל או להחמיר בהלכה. אלא מסתבר כוונת הגאון הרב דיכובסקי כעין הנ"ל שהדיין צריך להתאמץ יותר לברר את הדין ואז יתכן שימצא מקום להקל על הסובל. (אגב, כאחד שאוהב לקרוא את מאמרי הרב דיכובסקי בתחומין, אי אפשר שלא להתפעל מעוצמתו התורנית, אך גם צריך להודות בחשיבתו המקורית והנועזת, מזכיר את הגאון מארה"ב הרב בלעסקי).

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 9:52 pm
על ידי בברכה המשולשת
ישא ברכה כתב:הדיון על החמיר או להקל נראה בעיני כדיון עקר.
הלוא ברור שצריך להורות בדיוק כפי הדין, לא נראה שיש שיטה להקל או שיטה להחמיר.
אמנם נכון שלפעמים יש בהלכה משקל של שעת הדחק, כמו שבדרבנן ניתן לסמוך על היחיד וכדומה, אבל זה חלק מהשו"ע ולא נידון מחוצה לו.
מאידך, לא הבנתי מה פשר הזילזול במחמירים, הלוא בודאי זה מעלה גדולה, להחמיר מעבר לשורת הדין, וזה מידת אוהבי ה', המתחסדים עם קונם.
וכל אדם צריך לאדם מה עיקר הדין ומה מעבר לעיקר הדין, ולעשות כפי דרגתו בעבודת ה'.

אמת, שלפעמים יש מושג שהמורה מתאמץ מאד למצוא קולא, ושוב זו לא שיטה, אלא חמלה אישית של הרב, שלא מניח לנפשו עד שהוא מוצא מסקנה עפ"י הדין. אבל הדין נפסק עפ"י ההלכה, בין קולא בין חומרא.

ואגב, לענין הגיורים, ברור שלא מתאים המושג קולא, שהרי הפסיקה על הגר איננה רק אליו אלא היחס לכל עם ישראל, מלבד זאת שאין מושג של להקל או להחמיר בהלכה. אלא מסתבר כוונת הגאון הרב דיכובסקי כעין הנ"ל שהדיין צריך להתאמץ יותר לברר את הדין ואז יתכן שימצא מקום להקל על הסובל. (אגב, כאחד שאוהב לקרוא את מאמרי הרב דיכובסקי בתחומין, אי אפשר שלא להתפעל מעוצמתו התורנית, אך גם צריך להודות בחשיבתו המקורית והנועזת, מזכיר את הגאון מארה"ב הרב בלעסקי).


בדיוק כך!
(כתבתי דברים דומים לעיל באשכול זה, אך כתר"ה ניסח את הדברים בצורה ברורה ומועילה הרבה יותר ממני)

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 10:43 pm
על ידי עובר ושב
עץ תמר כתב:אתה יכול להחליט מי הרב שלך?


לא הבנתי את השאלה שלך, ואיך היא קשורה לקטע שהבאתי.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 10:48 pm
על ידי עובר ושב
עמקן כתב:יש ענין שלא להעמיס חומרות יתירות על אנשים שאינם במדרגה הזו. אבל יש אנשים שהכריזו ג'יהאד על חומרות כלל, ולדעתם צריך לכוף קולות בכח. וזה מהעוולות הכי גדולות בעיניהם שח"ו יהיו בעלי מדרגה הרוצים להחמיר יותר מהפסק הכי מקילה שאפשר להשיג.
וזה מש"כ הגאון ר' אריה לייב מאלין (חי' רבי אריה לייב, ח"ב סי' ע"ג).


הבעיה הכי גדולה היא עם אנשים שהחליטו להחמיר על עצמם מכל סיבה שהיא, ואז הם כופים את דעתם על כל בית ישראל, בכל דרך אפשרית, כולל סילוף ועיוות של כל דברי הפוסקים שקדמו להם. אם חלילה מישהו כותב שלא כמותם, או מוכיח שהם טועים, הם תוקפים אותו אישית בצורה מכוערת. הם גם מציגים את עיקר הדין וההלכה הפשוטה כ"קולא".

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 10:59 pm
על ידי תם מה הוא אומר
עובר ושב כתב:
עמקן כתב:יש ענין שלא להעמיס חומרות יתירות על אנשים שאינם במדרגה הזו. אבל יש אנשים שהכריזו ג'יהאד על חומרות כלל, ולדעתם צריך לכוף קולות בכח. וזה מהעוולות הכי גדולות בעיניהם שח"ו יהיו בעלי מדרגה הרוצים להחמיר יותר מהפסק הכי מקילה שאפשר להשיג.
וזה מש"כ הגאון ר' אריה לייב מאלין (חי' רבי אריה לייב, ח"ב סי' ע"ג).


הבעיה הכי גדולה היא עם אנשים שהחליטו להחמיר על עצמם מכל סיבה שהיא, ואז הם כופים את דעתם על כל בית ישראל, בכל דרך אפשרית, כולל סילוף ועיוות של כל דברי הפוסקים שקדמו להם. אם חלילה מישהו כותב שלא כמותם, או מוכיח שהם טועים, הם תוקפים אותו אישית בצורה מכוערת. הם גם מציגים את עיקר הדין וההלכה הפשוטה כ"קולא".


שאלת תם:
כוונתך כאן לגבי הגיור?? [או לנושא ספציפי ומסויים, שאם כן, אין צורך להשיב, זה כבר נידון בעבר].

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 11:12 pm
על ידי עץ תמר
עובר ושב כתב:
עץ תמר כתב:אתה יכול להחליט מי הרב שלך?


לא הבנתי את השאלה שלך, ואיך היא קשורה לקטע שהבאתי.

מהיכרות מהודעותיך, הרב משאש הרב שלך לא?

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 11:16 pm
על ידי עובר ושב
תם מה הוא אומר כתב:
עובר ושב כתב:
עמקן כתב:יש ענין שלא להעמיס חומרות יתירות על אנשים שאינם במדרגה הזו. אבל יש אנשים שהכריזו ג'יהאד על חומרות כלל, ולדעתם צריך לכוף קולות בכח. וזה מהעוולות הכי גדולות בעיניהם שח"ו יהיו בעלי מדרגה הרוצים להחמיר יותר מהפסק הכי מקילה שאפשר להשיג.
וזה מש"כ הגאון ר' אריה לייב מאלין (חי' רבי אריה לייב, ח"ב סי' ע"ג).


הבעיה הכי גדולה היא עם אנשים שהחליטו להחמיר על עצמם מכל סיבה שהיא, ואז הם כופים את דעתם על כל בית ישראל, בכל דרך אפשרית, כולל סילוף ועיוות של כל דברי הפוסקים שקדמו להם. אם חלילה מישהו כותב שלא כמותם, או מוכיח שהם טועים, הם תוקפים אותו אישית בצורה מכוערת. הם גם מציגים את עיקר הדין וההלכה הפשוטה כ"קולא".


שאלת תם:
כוונתך כאן לגבי הגיור?? [או לנושא ספציפי ומסויים, שאם כן, אין צורך להשיב, זה כבר נידון בעבר].


ממש לא. וגם לא לנושא ספציפי.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 11:17 pm
על ידי עובר ושב
עץ תמר כתב:
עובר ושב כתב:
עץ תמר כתב:אתה יכול להחליט מי הרב שלך?


לא הבנתי את השאלה שלך, ואיך היא קשורה לקטע שהבאתי.

מהיכרות הרב משאש הרב שלך לא?


עדיין לא הבנתי מה אתה רוצה.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 11:21 pm
על ידי עץ תמר
מה אתה עונה על הגר"ח פלאג'י לעיל?

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ב' ינואר 07, 2019 2:00 pm
על ידי ישא ברכה
עץ תמר כתב:מה אתה עונה על הגר"ח פלאג'י לעיל?


לא ראיתי את הגר"ח פלאג'י, אבל ברור ופשוט לכל בר דעת שבתורה יש את הרובד של הדין, מה חייבים ומה לא, וזה מה שמחויבים בו כל ישראל. ואין חיוב להחמיר מעבר לשורת הדין. ומאידך אין טעם לזלזל במי שמחמיר, אדרבה זו מידת אוהבי ה' השואפים לעשות את רצונו בשלימות.

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 12:09 pm
על ידי עובר ושב
אולי חשב ש"כף החיים" הוא הגר"ח פלאג'י שכתב ספר עם שם זהה. התייחסתי לעיל לדברי כף החיים.

viewtopic.php?f=51&t=43762&start=40#p514665

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 12:17 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
עובר ושב כתב:אולי חשב ש"כף החיים" הוא הגר"ח פלאג'י שכתב ספר עם שם זהה. התייחסתי לעיל לדברי כף החיים.

viewtopic.php?f=51&t=43762&start=40#p514665


כנראה לא ראית מה שהבאתי כאן,
viewtopic.php?f=51&t=43762&start=80#p514755

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 7:28 pm
על ידי בברכה המשולשת

Re: הרב דיכובסקי: הדור הנוכחי מחפש רק כיצד להחמיר

פורסם: ד' ינואר 09, 2019 10:30 am
על ידי עובר ושב
דרופתקי דאורייתא כתב:ולכן בכל עת שהחיצוניים גוברים הלכה כדברי האוסרים