עמוד 3 מתוך 3

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2022 5:32 pm
על ידי באמונתו
אליסף כתב:לשבר את האוזן,
ר' צבי קפלן לא הנהיג מסיבת חנוכה בישיבתו
הוא הרי נינו של המשגיח
שאלו אחד התלמידים: הרי במיר יש מסיבת חנוכה?
ענה לו: מיר? מיר?? אה כוונתך לישיבה בשכונת בית ישראל..

עלוב.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2022 5:33 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
עד כאן הקפה שלישית

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 12:27 am
על ידי באמונתו
אכן האמת, אשר כל הישיבות של בריסק כיום ומיסודם, חייבים את עיקר קיומם ומציאותם ממש לרא"י, וזו מהסיבה והעובדה הזאת;

מרן הגרי"ז זצ"ל, כמעט לא היה לו כלום בבריסק!
בריסק היה עיר שרובו "בונדיסטים" פושעים. בקושי היו ישיבות שם.
מי שהתחיל ברעיון, לשלוח בחורים חשובים ממיר שילמדו מהגרי"ז, זה הוא לא אחר מרא"י פינקל (בעצת רבי איסר זלמן זצ"ל, עיין המצורף).

כל הצלחתו של מרן הגרי"ז זצ"ל בעולם התורה, התחיל אז, ומשם לווילנה, ומשם לירושלים.
תלמידי הגרי"ז זצ"ל מישיבת מיר, שיסדו בית התלמוד, העבירו באמריקה המסורת של ללכת ללמוד בבריסק, שהמשיך בבני הגרי"ז, ובנכדיו, עד עצם היום הזה.

הוי אומר שאלמלא ר"י מיר, כל המושג של "ללמוד בבריסק", כלל לא הייתה קיימת (מלבד היותו ממי שהשיג כספי המימון להוציא "חידושי רבינו חיים הלוי" הדפסה הראשונה).

וכן רבי ירוחם זצ"ל, כל הצלחתו העצומה והמפורסמת, בזכות רא"י, ששכרו, ובעצם מסר כל ישיבתו אליו.
הרי רבי ירוחם, מקודם מיר, בראדין היה, ושם לא הצליח (בלשון המעטה).
הגדלות והעמקות של רבי ירוחם, העמדת תלמידיו הנודעים בעולם, אירעו במיר בלבד. רק רא"י הוא שעמד מאחורי כ"ז.

כעת, איך יכולים תלמידים בריסקאים, או משפחת רבי ירוחם, לדבר בישיבת רא"י, שאלמלי הוא, לא היה לא בריסק ולא רבי ירוחם בעולם!

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 7:08 am
על ידי אליסף
מ

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 7:08 am
על ידי אליסף
צופה_ומביט כתב:האשכול נטה לנושא מעניין.
אולי יכול מישהו מהמבינים לתאר ולהגדיר קודם כל מהי [לדעתו] "רוח מיר"?
במה התייחדה ישיבת מיר, כשיטה, משאר ישיבות/שיטות?
וכן מהי "רוח רבי ירוחם"?
במה התייחד רבי ירוחם משאר רבותינו בעלי המוסר?
זה גם מעניין לדעת, וגם אולי יעזור ללבן את הנידון הנוכחי.

איני בר הכי אך בכ"ז עפעס א נקודה:
א. ר' ירוחם עוד לפני תורתו ושיחותיו היה 'בעל השפעה' בצורה עוצמתית ביותר
בלשון הרחוב הייתי אומר שהיה כאריזמאטי ביותר (אם כי מדובר פה בכח משיכה ששרשו בקדושה, להבדיל מסתם כריזמאטיות ואכמ"ל)
כידוע הסבא מסלבודקא ביקר אותו בנקודה זו, שהשפעתו האדירה כובשת את התלמידים יותר מדי..
ב. הגדרה קצרה על תורתו מביא הרב וולבה משמו - " הגרי"ס היה כולו מוסר, הסבא (מקלם - רבו המובהק) היה כבר מזיגה של חכמה ומוסר, אצלי יש יותר חכמה ממוסר"
כוונת הדברים למיעוט השגתי הוא שאצל ר' ישראל רואים שכל תורתו מכוונת למעשה ממש, אגרת טיפוסית באור ישראל היא ליבון של בעיה מעשית בעבודה (למשל: למה אנו לא מתעוררים לתשובה באלול - אגרת י"ד וגם ו' כמדומני) וכמובן על הדרך מתחדשים חידושים וכו' אך אין היסח דעת מהכיוון המעשי.
'רבה החכמה על המוסר' הפשט הוא שר' ירוחם עם כל העומק וההרחבה כבר ניתן כאילו ללמוד מאמר שלו כדברים מופשטים ומרוממים שמרחיבים את הדעת אך לא ממש נוגעים למעשה.
לא נגעתי איך להגדיר 'מירער' טיפוסי, אמר לי פעם ת"ח בר דעת: לתלמידי ר' ירוחם יש 'בגרות' מסויימת. יש בזה משהו ונלאיתי להאריך.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 7:34 am
על ידי מקדש מלך
יש כאן באיזה שהוא מקום בפורום (כמדומני שכאן viewtopic.php?f=7&t=14872&hilit=%D7%92%D7%A8%D7%90%D7%93%D7%94&sid=b498b1354423fa8b63cd2cd7ccde2dac#p151026 ) תיאור מלבב של חיים גראדה על בחורי ישיבות ליטא בנופש, כשהוא מפרט את החילוקים שבין בני הישיבות השונות.

אם כי הוא לא נכנס לעומק ההגדרות (וגם כתוב בצורה קצת הומוריסטית), הרי שכוחו היה רב בתיאורי הווי, וניתן גם ללמוד מזה משהו לעצם העניין.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 8:29 am
על ידי גיזונטע קאפ
אליסף כתב:
צופה_ומביט כתב:האשכול נטה לנושא מעניין.
אולי יכול מישהו מהמבינים לתאר ולהגדיר קודם כל מהי [לדעתו] "רוח מיר"?
במה התייחדה ישיבת מיר, כשיטה, משאר ישיבות/שיטות?
וכן מהי "רוח רבי ירוחם"?
במה התייחד רבי ירוחם משאר רבותינו בעלי המוסר?
זה גם מעניין לדעת, וגם אולי יעזור ללבן את הנידון הנוכחי.

איני בר הכי אך בכ"ז עפעס א נקודה:
א. ר' ירוחם עוד לפני תורתו ושיחותיו היה 'בעל השפעה' בצורה עוצמתית ביותר
בלשון הרחוב הייתי אומר שהיה כאריזמאטי ביותר (אם כי מדובר פה בכח משיכה ששרשו בקדושה, להבדיל מסתם כריזמאטיות ואכמ"ל)
כידוע הסבא מסלבודקא ביקר אותו בנקודה זו, שהשפעתו האדירה כובשת את התלמידים יותר מדי..
ב. הגדרה קצרה על תורתו מביא הרב וולבה משמו - " הגרי"ס היה כולו מוסר, הסבא (מקלם - רבו המובהק) היה כבר מזיגה של חכמה ומוסר, אצלי יש יותר חכמה ממוסר"
כוונת הדברים למיעוט השגתי הוא שאצל ר' ישראל רואים שכל תורתו מכוונת למעשה ממש, אגרת טיפוסית באור ישראל היא ליבון של בעיה מעשית בעבודה (למשל: למה אנו לא מתעוררים לתשובה באלול - אגרת י"ד וגם ו' כמדומני) וכמובן על הדרך מתחדשים חידושים וכו' אך אין היסח דעת מהכיוון המעשי.
'רבה החכמה על המוסר' הפשט הוא שר' ירוחם עם כל העומק וההרחבה כבר ניתן כאילו ללמוד מאמר שלו כדברים מופשטים ומרוממים שמרחיבים את הדעת אך לא ממש נוגעים למעשה.
לא נגעתי איך להגדיר 'מירער' טיפוסי, אמר לי פעם ת"ח בר דעת: לתלמידי ר' ירוחם יש 'בגרות' מסויימת. יש בזה משהו ונלאיתי להאריך.

למעשה תלמידי ר' ירוחם ניכרו מאוד בהנהגתם, לא רק בחכמתם
זה מתחלק בין הרב וולבא למשל שהמוסר שלו ר' ירוחמדיג, לבין אנשים כמו ר' דוד פוברסקי ור' מרדכי מן (שהגיע למיר בסוף תקופת ר ירוחם אבל העיד על עצמו שמה שקבל מר' ירוחם העמיד לו את החיים), שר' ירוחם בנה אותם וראו את זה, אבל השיחות שלהם היו אחרות

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 9:02 am
על ידי באמונתו
אליסף כתב:
צופה_ומביט כתב:האשכול נטה לנושא מעניין.
אולי יכול מישהו מהמבינים לתאר ולהגדיר קודם כל מהי [לדעתו] "רוח מיר"?
במה התייחדה ישיבת מיר, כשיטה, משאר ישיבות/שיטות?
וכן מהי "רוח רבי ירוחם"?
במה התייחד רבי ירוחם משאר רבותינו בעלי המוסר?
זה גם מעניין לדעת, וגם אולי יעזור ללבן את הנידון הנוכחי.

איני בר הכי אך בכ"ז עפעס א נקודה:
א. ר' ירוחם עוד לפני תורתו ושיחותיו היה 'בעל השפעה' בצורה עוצמתית ביותר
בלשון הרחוב הייתי אומר שהיה כאריזמאטי ביותר (אם כי מדובר פה בכח משיכה ששרשו בקדושה, להבדיל מסתם כריזמאטיות ואכמ"ל)
כידוע הסבא מסלבודקא ביקר אותו בנקודה זו, שהשפעתו האדירה כובשת את התלמידים יותר מדי..
ב. הגדרה קצרה על תורתו מביא הרב וולבה משמו - " הגרי"ס היה כולו מוסר, הסבא (מקלם - רבו המובהק) היה כבר מזיגה של חכמה ומוסר, אצלי יש יותר חכמה ממוסר"
כוונת הדברים למיעוט השגתי הוא שאצל ר' ישראל רואים שכל תורתו מכוונת למעשה ממש, אגרת טיפוסית באור ישראל היא ליבון של בעיה מעשית בעבודה (למשל: למה אנו לא מתעוררים לתשובה באלול - אגרת י"ד וגם ו' כמדומני) וכמובן על הדרך מתחדשים חידושים וכו' אך אין היסח דעת מהכיוון המעשי.
'רבה החכמה על המוסר' הפשט הוא שר' ירוחם עם כל העומק וההרחבה כבר ניתן כאילו ללמוד מאמר שלו כדברים מופשטים ומרוממים שמרחיבים את הדעת אך לא ממש נוגעים למעשה.
לא נגעתי איך להגדיר 'מירער' טיפוסי, אמר לי פעם ת"ח בר דעת: לתלמידי ר' ירוחם יש 'בגרות' מסויימת. יש בזה משהו ונלאיתי להאריך.

יישר כוח.
אמנם נדמה לי שהביקורת לא הייתה על הכריזמטיות שלו, וכי מה הטענה נגד היותו בעל אישיות כזאת, אלא שעשה ויצר בפועל, מעין חסידות סביבו, עם סולדאטין (= חיילים) שלו (מקורבים אליו יותר - בחורים בעלי המוסר, מקורבים אליו פחות, ובלתי מקורבים), ועל דא אפקוהו מראדין.
מעשיו היו ודאי הכול לשם שמים, מדובר באדם גדול בענקים, אלא שסכנה טמונה בנוהג זה, והסבא זצ"ל, בחינת חכם עדיף מנביא, אשר אירע בפטירת רבי ירוחם.
רבי ירוחם סבר, מאידך, כי הוא זה הנצרך בדיוק, כדי שיוכל למקסם אחיזתו והשפעתו בהם, ויש להאריך בדבר.

בהגדרת רבי ירוחם חילוק שבין הדורות, אני הקטן הבנתי אחרת קצת, כי רבי ישראל כולו מוסר ויראה, היינו המגמה והמטרה, להגדיל ולהעצים היראה והפחד, עד קצה היכולת.
אך בהדרגה, הדגישו יותר מעלת החכמה, היינו ההבנה העמוקה בענייני היראה, ופחות עסקו אח"כ ישירות ביראה גופה.

ה"בגרות", אולי הכוונה היא אל מעלת ה"דעת", שרבי ירוחם ראה בה הערך העליון.
הגאון רל"מ למשל, העריץ ידידו רח"ו, והתייעץ וסמך עליו בכל ענייניו, הכול מפני שרבי ירוחם פעם הגדירו "בר דעת", שאצלו זה היה השבח העצום ביותר.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 9:19 am
על ידי גיזונטע קאפ
באמונתו כתב:יישר כוח.
אמנם נדמה לי שהביקורת לא הייתה על הכריזמטיות שלו, וכי מה הטענה נגד היותו בעל אישיות כזאת, אלא שעשה ויצר בפועל, מעין חסידות סביבו, עם סולדאטין (= חיילים) שלו (מקורבים אליו יותר - בחורים בעלי המוסר, מקורבים אליו פחות, ובלתי מקורבים), ועל דא אפקוהו מראדין.
מעשיו היו ודאי הכול לשם שמים, מדובר באדם גדול בענקים, אלא שסכנה טמונה בנוהג זה, והסבא זצ"ל, בחינת חכם עדיף מנביא, אשר אירע בפטירת רבי ירוחם.
רבי ירוחם סבר, מאידך, כי הוא זה הנצרך בדיוק, כדי שיוכל למקסם אחיזתו והשפעתו בהם, ויש להאריך בדבר.

הבלאגן בראדין היה על רקע זה, שהוא התחיל לבדל את הח"ח, באמרו שלא יתכן שאפשר לגשת אליו כלאחר יד, ולכן אמר שקודם צריך לדבר עמו, והוא יתן אישור לגשת אל הח"ח, זקני ראדין לא אהבו את השינוי, ומזה התחיל המתח

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 11:20 am
על ידי באמונתו
גיזונטע קאפ כתב:הבלאגן בראדין היה על רקע זה, שהוא התחיל לבדל את הח"ח, באמרו שלא יתכן שאפשר לגשת אליו כלאחר יד, ולכן אמר שקודם צריך לדבר עמו, והוא יתן אישור לגשת אל הח"ח, זקני ראדין לא אהבו את השינוי, ומזה התחיל המתח

זה היה אחד מהפרטים, בהם רבי ירוחם השליט דעתו על הבחורים. לא מזה לבד נהייתה המחלוקת הקשה.
הנני יודע, לפי שאא"ז זצ"ל, למד שם אצל החפץ חיים בראדין, לפחות ארבע עשרה שנה.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ו' דצמבר 23, 2022 8:42 am
על ידי חרט
ראה כאן:
viewtopic.php?f=19&p=781566#p781566
הצהרתו והגדרתו של הגאון ר' אליעזר יהודה פינקל עצמו:
עם חורבן יהדות אירופה גלו בני הישיבה לשנחאי, ומחוסר אפשרות להגיע לא"י הגרו לארצות הברית. ובשנת תש"ד יסדנו את הישיבה בפעיה"ק ירושלים...

הנה הגראי"פ עצמו כותב שזו ישיבה ש"נוסדה" - היינו חדשה.

ועוד שם:
...בשנה זו נגשנו להקמת בנין הישיבה בירושלים כדי להחזיר עטרת הישיבה ליושנה

גם זה ביטוי המשתמע כמשהו חדש ולא המשך.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ו' דצמבר 23, 2022 9:36 am
על ידי בעל התפארת
דיוקים חלשים.
מכיון שלא התאפשר להמשיך את הישיבה במיר, יסדנו אותה בירושלים, הככונה שהוא יסד אותה בירושלים ולא במיר, ולא שזה ישיבה חדשה.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ו' דצמבר 23, 2022 9:41 am
על ידי חרט
בעל התפארת כתב:דיוקים חלשים.
מכיון שלא התאפשר להמשיך את הישיבה במיר, <וגם הבחורים שלמדו בישיבה המקורית אינם כאן> יסדנו אותה בירושלים, הככונה שהוא יסד אותה בירושלים ולא במיר, ולא שזה ישיבה חדשה.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ו' דצמבר 23, 2022 2:18 pm
על ידי באמונתו
חרט כתב:
בעל התפארת כתב:דיוקים חלשים.
מכיון שלא התאפשר להמשיך את הישיבה במיר, <וגם הבחורים שלמדו בישיבה המקורית אינם כאן> יסדנו אותה בירושלים, הכונה שהוא יסד אותה בירושלים ולא במיר, ולא שזה ישיבה חדשה.

במיר לא כך לומדים ומדייקים... נארישקייטן.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 28, 2022 1:42 pm
על ידי מלבב
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מענין, הנהלת הישיבה נסעה לארץ ישראל, והתלמידים נסעו לארה"ב.
הישיבה בארה"ב - בית התלמוד - כבר אינה קיימת במובנה הישנה. יש ישיבה בבניינה, אבל זה לא אותו ישיבה. ובארץ הישיבה פורחת. נראה שההנהלה הם שזכו, ולא התלמידים.

הפרגון הוא התירוץ האמיתי. הלוואי והיו למדים מישיבת מיר. מה שמפרגנים, לא מפסידים. אלו שמפחדים ממישהו שגדל להם מתחת לאפם, בסופו של דבר לא יישארו עם כלום.

גם היום עדיין הפירגון שם קיימת מה שלא רואים בשום ישיבה אחרת, רק דבר אחד לא מובן למה הרב אשר אריאלי שרוב הבחורים רוצים לשמוע את השיעור שלו לא יכול לקבל אולם נורמלי להגיד את השיעור.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 28, 2022 7:50 pm
על ידי שיבר
לא שמתי לב אם הוזכר.
במשך שנים היה ידוע כי בישיבת מיר מקבלים כמעט כל מי שמתדפק על שעריה בלי לבדוק בציציותיו, ליטאים וחסידים כאחד, ורבים אחרים היו יושבים בבתי מדרשותיה אף בלי להרשם ולהתקבל.
טובת העין של הגרנ"צ פינקל ידועה היתה בשערים, ואף נחקקה עלי הספר שיצא עליו. בימיו היתה התנופה העצומה של הישיבה ובוודאי שיש לייחס את זה אליו.

[מעמדו של הגרא"א בישיבה קשור למקומו באילן המשפחתי, ומסתמא דובר על זה באשכול שהיה עליו בשעה שעוד יכלו לכתוב על אנשים החיים עמנו לאוי"ט]

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' דצמבר 28, 2022 8:54 pm
על ידי באמונתו
שיבר כתב:לא שמתי לב אם הוזכר.
במשך שנים היה ידוע כי בישיבת מיר מקבלים כמעט כל מי שמתדפק על שעריה בלי לבדוק בציציותיו, ליטאים וחסידים כאחד, ורבים אחרים היו יושבים בבתי מדרשותיה אף בלי להרשם ולהתקבל.
טובת העין של הגרנ"צ פינקל ידועה היתה בשערים, ואף נחקקה עלי הספר שיצא עליו. בימיו היתה התנופה העצומה של הישיבה ובוודאי שיש לייחס את זה אליו...

זו הייתה המדיניות של מייסדה, הגאון רא"י: אין דוחים אף אחד.
ראה המצורף, מעשה אופייני עם רבי מנדל אטיק זצ"ל בזה:

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ו' ינואר 06, 2023 1:25 am
על ידי חרט
אין ספק שגם האוירה הירושלמית דאז (ובמידה מסויימת עדיין כיום) תרמה לכך - כולם חיו ביחד, (כמעט) כולם התחנכו באותם מוסדות, התפללו באותו בית הכנסת - גם היותר מודרנים (במידה זו אחרת, לפחות ביחס לשמרנים) מצאו שפה משותפת עם שכניהם או לפעמים אחיהם.
בשל כך, הירושלמי מ"עץ חיים" לא חששו ללכת ללמוד במיר ("חברון" היתה מדאי מודרנית בעבורם - כי היא בעצם עדיין היתה "נטע זר" בירושלים של היישוב הישן, אם כי לא חסרות משפחות ירושלמיות שלא נרתעו מלשלוח את בניהם לחברון, למשל משפחת קופשיץ על שלוחותיה), ולאידך גיסא היותר מודרנים לא חשו שום זרות לשבת על ספסל אחד יחד עם שכנם הירושלמי מהיישוב הישן.
בעצם תלמידי הישיבה היו ברובם ככולם תושבי ירושלים, שהכירו כולם את כולם עוד מחוץ לישיבה. (רק בתקופה מאוחרת יותר התחילו להגיע גם האמריקאים).

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ו' ינואר 20, 2023 8:08 pm
על ידי גיורא בשמי שמיא
באמונתו כתב:
שיבר כתב:לא שמתי לב אם הוזכר.
במשך שנים היה ידוע כי בישיבת מיר מקבלים כמעט כל מי שמתדפק על שעריה בלי לבדוק בציציותיו, ליטאים וחסידים כאחד, ורבים אחרים היו יושבים בבתי מדרשותיה אף בלי להרשם ולהתקבל.
טובת העין של הגרנ"צ פינקל ידועה היתה בשערים, ואף נחקקה עלי הספר שיצא עליו. בימיו היתה התנופה העצומה של הישיבה ובוודאי שיש לייחס את זה אליו...

זו הייתה המדיניות של מייסדה, הגאון רא"י: אין דוחים אף אחד.
ראה המצורף, מעשה אופייני עם רבי מנדל אטיק זצ"ל בזה:


המקור הראשון איננו ענין לכאן, כי אחרי שהיה כבר בישיבה חש אחריות כלפיו. זה דבר שראינו אצל הרבה גדו"י, ואדרבה, בשביל זה סירבו לקבל לישיבתם כאלו שחששו שיהיו נתפסים בעונם. וגם מחמת גיל סירב לקבל (כמו שמסופר ב'הלילה איננו אפל').

המקור השני גם לא מכריע. זה שהוא קיבל מכל החוגים והעדות איננו אומר שהוא לא 'בדק ציציותיהם'. מדיניות זו (במידה גדולה - הרי היו כאלו שהגרנ"צ יעץ להם למצוא מקום מתאים יותר) אכן התחילה אצל הגרנ"צ, ומזה אכן השתנה אופי הישיבה. (ויש דורשים לשבח ויש דורשים לגנאי.)

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ש' ינואר 21, 2023 8:10 pm
על ידי באמונתו
גיורא בשמי שמיא כתב:המקור הראשון איננו ענין לכאן, כי אחרי שהיה כבר בישיבה חש אחריות כלפיו. זה דבר שראינו אצל הרבה גדו"י, ואדרבה, בשביל זה סירבו לקבל לישיבתם כאלו שחששו שיהיו נתפסים בעונם. וגם מחמת גיל סירב לקבל (כמו שמסופר ב'הלילה איננו אפל').
המקור השני גם לא מכריע. זה שהוא קיבל מכל החוגים והעדות איננו אומר שהוא לא 'בדק ציציותיהם'. מדיניות זו (במידה גדולה - הרי היו כאלו שהגרנ"צ יעץ להם למצוא מקום מתאים יותר) אכן התחילה אצל הגרנ"צ, ומזה אכן השתנה אופי הישיבה. (ויש דורשים לשבח ויש דורשים לגנאי.)

אני הגעתי אל הישיבה עוד טרם תקופת רנ"צ זצ"ל, וזו המדיניות כבר הייתה בתוקף בהחלט.
בישיבה היה הדבר ידוע אשר כך קבע בשעתו מרן רא"י.
רנ"צ זצ"ל, לא חידש שום דבר בעניין.
גם אופי הישיבה לא השתנה אלא בכמות ולא באיכות, או בעניינים נקודתיים מקומיים.
האמת שרנ"צ העריץ את רא"י.
כל מגמתו הייתה להנציח בישיבה, השיטות של מרן רא"י.
כ"ש שלא עלה על דעת רנ"צ זצ"ל, לשנות דבר מהותי, הנוגע לעיקר דרכי הישיבה, היפך כל מטרתו הנ"ל.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?רק

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 8:32 am
על ידי זיז שדי
תוכן כתב:מכל עשרות הישיבות ומקומות התורה שבאירופה לפני השואה, היחידה ששרדה בשלימותה היתה ישיבת מיר. למה היא זכתה יותר מכל המקומות האחרים?

בספר 'צורת בן הישיבה' (לאחד מגייטסהעד) הביא מהצלת ישיבת מיר ראיה שהקב"ה הסכים ע"י החולקים על המשנה של "כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון" והיה לי תקופות שהייתי פותח את הספר לפני תחילת סדר א' כדי לפתוח במילתא דבדיחותא, והוא פלא עד כמה אדם יכול להיות תמים הקרוב לשוטה, ואולי סבר כעב"מ.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?רק

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 1:47 pm
על ידי תוכן
לא מצאתי ספר בשם כזה, האם תוכל להביא יותר פרטים. ומה זה 'עב"מ'.

Re: למה זכתה ישיבת מיר?רק

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 9:01 pm
על ידי זיז שדי
תוכן כתב:לא מצאתי ספר בשם כזה, האם תוכל להביא יותר פרטים. ומה זה 'עב"מ'.

נכתב ע"י אחד בשם שאול וגשל
https://www.bhol.co.il/news/730468 זה הלינק שכתבו עליו כשנפטר.
לא ידוע לי עליו הרבה פרטים אבל מתוך קונטריסיו ניכר שהיה תמים גדול

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 9:41 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש עליו אשכול
viewtopic.php?t=10066#p93002

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ו' פברואר 10, 2023 1:37 pm
על ידי מלבב
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הישיבה בארה"ב - בית התלמוד - כבר אינה קיימת במובנה הישנה. יש ישיבה בבניינה, אבל זה לא אותו ישיבה. ובארץ הישיבה פורחת. נראה שההנהלה הם שזכו, ולא התלמידים.

כמדומה שבבית התלמוד יש כולל לא ישיבה

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

פורסם: ד' אפריל 26, 2023 9:13 pm
על ידי אחדאחד
גם היום עדיין הפירגון שם קיימת מה שלא רואים בשום ישיבה אחרת, רק דבר אחד לא מובן למה הרב אשר אריאלי שרוב הבחורים רוצים לשמוע את השיעור שלו לא יכול לקבל אולם נורמלי להגיד את השיעור.[/quote]

באמת יכול לקבל לא רק "אולם נורמלי ".
גם בנין
כמו שקיבל לאחרונה