עמוד 3 מתוך 6

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 12:47 pm
על ידי דרומי
אין לי הזמן להאריך, אולם אזכיר רק שבבחירות שבהן התמודד ר' מאיר כהנא הי"ד הצביעו לו רבים מחסידי חב"ד.

מסופר (אין דרך לאמת זאת כמובן), שלאחר הבחירות שאל הרבי את המזכיר למי הצביעו בכפר חב"ד והשיב לו שהרבה הצביעו לכהנא. אמר הרבי: "א גלייכע זאך".

חשוב לציין כי מאז ומקדם הורה הרבי את הוראתו באופן כללי ומעולם לא נכנס לפרט למי בדיוק כוונתו (מלבד תשמ"ט). ותמיד היתה התפלגות מסויימת בתוך חב"ד, כשחלק מצביעים ג' והרוב מצביע ד' (פא"י, למי שזוכר), והיו גם בודדים שהצביעו ב' באמתלאות שונות.

כמובן שהרבי ידע את אשר נעשה והניח לחסידים לעשות כהבנתם.

הדבר המופרך ביותר בעיני הרבי היה שלא להצביע בכלל.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 12:54 pm
על ידי דרומי
בענין התוצאות בכפר חב"ד, הרבי אכן מאוד ביקש שלא תהיה קלפי מיוחדת בכפר חב"ד כדי שלא תיווצר הזדהות פוליטית כל שהיא, אך לצערנו לא עלתה בידו ולכן אפשר בקלות לדעת את התוצאות שם.

ומספרים (גם זה בגדר שמועה ואיני יודע אמיתותה), שכדי להרחיק הזדהות פוליטית מתושבי הכפר היו עסקנים בודדים שראו לעצמם חובה שיהיה בתוך הכפר פתק אחד לפחות של מפלגה שאף חסיד שפוי לא יצביע לה, וכך תמיד אפשר היה למצוא פתק אחד לערבים ופתק אחד לקומוניסטים... כדי שלא יטענו שהכפר מזוהה כולו עם מפלגה מסויימת תהיה אשר תהיה...

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:05 pm
על ידי צופה_ומביט
דרומי כתב:חשוב לציין כי מאז ומקדם הורה הרבי את הוראתו באופן כללי ומעולם לא נכנס לפרט למי בדיוק כוונתו (מלבד תשמ"ט).

לא הבנתי, לא היתה הוראה "למפלגה החרדית ביותר"?
מילא לפרט מיהי החרדית ביותר לא פירט, אבל מחל בטח אינה החרדית ביותר, גם לא קצת.

וזה שהחסידים עשו כהבנתם ועד כדי להצביע מולדת או כיום מחל, והרבי הניח לחסידים לעשות כהבנתם, קצת תמוה למי שמכיר את השיטה של חסידי חב"ד בכל דבר ועניין, שאין כלום ולא קיים כלום ושום דבר אלא הרבי בלבד.

או שמדובר על כאלה שנמצאים בחב"ד רק כ"קופת חולים" [כפי שמקובל להגדיר את זה היום]. ובשום דבר מאורחותיהם אינם עושים מה שהרבי היה מורה, ובטח לא שאלו אותו על אורחותיהם, ובטח הוא היה נגד אורחותיהם. ורק השתייכות חברתית קהילתית לחב"ד יש להם. [ממילא גם בבחירות הם עושים מה שהם רוצים, בהיתלות כזו או אחרת על נטיות אחרות שלקחו מהרבי או מהקהילה]. השאלה כמה כאלה ישנם, מה האחוזים. ועכ"פ, ההתפלגות בכפר חב"ד לפנינו.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:10 pm
על ידי דרומי
מי אמר ש'מחל' היא המפלגה החרדית ביותר?

סיפרתי קודם רק שהיה אדם אחד שנכנס לו שגעון להצביע 'מחל', אבל גם הוא הבין שלילדים לא כדאי לומר זאת...

בכל מקום, חוג ועדה, יש אנשים שקשה להם לקבל מרות והם קצת נוטים מהדרך הישרה, או שסתם 'זז להם בורג'.

אז כשיש בפנינו מישהו שלא הולך בתלם ויש לנו שני עדיפויות, או שלא יצביע בכלל או שיצביע למפלגה ימנית לא-דתית - מה עדיף?

ובלשון הגמרא (סוטה מח) 'לבטולי הא מקמי הא'

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:13 pm
על ידי סגי נהור
דרומי כתב:אין לי הזמן להאריך, אולם אזכיר רק שבבחירות שבהן התמודד ר' מאיר כהנא הי"ד הצביעו לו רבים מחסידי חב"ד.

מסופר (אין דרך לאמת זאת כמובן), שלאחר הבחירות שאל הרבי את המזכיר למי הצביעו בכפר חב"ד והשיב לו שהרבה הצביעו לכהנא. אמר הרבי: "א גלייכע זאך".

לא היה ולא נברא, ומי שהפיץ את השמועה כבר הודה שהתבלבל בין קלמן כהנא (פא"י) למאיר כהנא (כך).
הצביעו לפא"י, כפי שהרבי יותר מרמז, לא הצביעו למאיר כהנא. פשוט שטויות.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:15 pm
על ידי דרומי
מאיר כהנא התמודד רק פעם אחת כמדומני, כך שאין כל סתירה שברוב המערכות הצביעו לפא"י ובאותה מערכת בחירות הצביעו לכהנא.

וכמובן לעצם השמועה סייגתי שאין אני יודע את מדת נכונותה, אך כך שמעתי מאנשים מבוגרים ממני.

בכל מקרה ראוי לומר "הרב קלמן כהנא" כפשוט.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:19 pm
על ידי צופה_ומביט
דרומי כתב:מי אמר ש'מחל' היא המפלגה החרדית ביותר?

סיפרתי קודם רק שהיה אדם אחד שנכנס לו שגעון להצביע 'מחל', אבל גם הוא הבין שלילדים לא כדאי לומר זאת...

בכל מקום, חוג ועדה, יש אנשים שקשה להם לקבל מרות והם קצת נוטים מהדרך הישרה, או שסתם 'זז להם בורג'.

אז כשיש בפנינו מישהו שלא הולך בתלם ויש לנו שני עדיפויות, או שלא יצביע בכלל או שיצביע למפלגה ימנית לא-דתית - מה עדיף?

ובלשון הגמרא (סוטה מח) 'לבטולי הא מקמי הא'

כפי שכבר נכתב, האחוזים בכפר חב"ד בבחירות של אתמול נמצאים פה. עיין שם.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:21 pm
על ידי סגי נהור
דרומי כתב:מאיר כהנא התמודד רק פעם אחת כמדומני, כך שאין כל סתירה שברוב המערכות הצביעו לפא"י ובאותה מערכת בחירות הצביעו לכהנא.

וכמובן לעצם השמועה סייגתי שאין אני יודע את מדת נכונותה, אך כך שמעתי מאנשים מבוגרים ממני.

ראיתי בעיני את הודאתו של מקור השמועה בעצמו (ולא אזכיר שמו מפני הכבוד), שהתבלבל בין מאיר לקלמן כהנא.
לא הצביעו למאיר כהנא באותה מערכת בחירות. אנשים עדיין חיים עמנו ב"ה...

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:22 pm
על ידי דרומי
איני נוהג להתווכח על עובדות היסטוריות, ובפרט שלטעמי אין בכך הרבה נפקא מינה למעשה כיום.

והבוחר יבחר.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:26 pm
על ידי צופה_ומביט
דרומי כתב:[אגב, העירוני בפרטי ללמד זכות על מי שהצביע 'מחל', שנסמך בזה על פסק רבני ירושלים בשעתו שאסור להצביע בשום אופן לר' מאיר פרוש שי', ולכן לא יכול היה להצביע ג', ודי בזה].

שיצביע ש"ס.
ואם גם נגד זה יש איזה פסק אז ציונות דתית.
ואולי ההתלבטות היא בין צו הרבי בענייני החרדית ביותר לצו הרבי בענייני שלימות הארץ, ויש לפלפל.
כמה חבל [וכנראה שי"א: איזה כיף] שהרבי לא איתנו לשאול אותו.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:26 pm
על ידי הקישון33
דרומי כתב:איני נוהג להתווכח על עובדות היסטוריות, ובפרט שלטעמי אין בכך הרבה נפקא מינה למעשה כיום.

והבוחר יבחר.

כדבריך מסתברא, מעולם לא שמענו מישהו שמכנה את פא"י בתור כהנא רק למפלגת כך קראו ככה.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:36 pm
על ידי סגי נהור
כאמור שטויות ממש. וראה כמה קשה להוציא מהבאר אבן שזרק ... אחד.
העובדות ידועות וגלויות כשמש, שבמערכת תשד"מ הצביעו לר' אברהם ורדיגר שהתמודד ברשימת מצ"ד, ובשתי המערכות שלפני כן, מאז התפלגות ג' וד', הצביעו ד' (לפי רמז די ברור של הרבי).

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 1:40 pm
על ידי חבר עיר
בדרך אגב: לרב קלמן כהנא זצ"ל היה קשר לאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, באחד מביקוריו אצל הרבי אמר לו על בתו האלמנה, וכך הוצע השידוך בזיווג שני עם הרב אברהם יעקב הרשקוביץ מחשובי חסידי חב"ד.

(כך שמעתי מבנה הרב ישראל הרשקוביץ שליט"א רב קהילת חב"ד באופקים)

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 2:02 pm
על ידי דרומי
פחז עליי יצרי וטרחתי להתקשר למי שזוכר את הבחירות בתשד"מ (לאריכות ימים ושנים טובות), ואמר לי שהוא זוכר היטב כיצד הוא בעצמו הצביע אז לר' מאיר כהנא ועוד רבים כמותו.

ולדבריו, באותה מערכת בחירות בכלל לא התמודד הרב קלמן כהנא ז"ל, ויתירה מזו: אפילו בבחירות תשמ"א כבר לא רץ משום שכבר היה מבוגר כו', ואז היה הראשון ברשימת פא"י ר' אברהם ורדיגר ז"ל ולא עברו את אחוז החסימה.

ולכן בתשד"מ כבר לא התמודדה פא"י, והיתה רק רשימת מצ"ד שהראשונים שבה היו דרוקמן ושפירא, והשלישי היה ורדיגר. ולכן רבים שלפני כן הצביעו פא"י נמנעו מלהצביע הפעם בגלל שהסתייגו מדרוקמן ושפירא, והעדיפו "לנסות" את מאיר כהנא, ועל כך באה התגובה האמורה שהדבר נכון.

[ליתר בטחון הטרחתי עצמי ועיינתי בעיתון ישן משנת תשמ"ה, שבו מפורש שחור ע"ג לבן שהרב קלמן כהנא כבר לא היה בכנסת ואדרבה כתב אז בעיתונות כנגד התנהגותם של חברי הכנסת כאחד מבחוץ].

ומכיון שאני משער שהרב 'סגי נהור' לא בעצמו השתתף בבחירות תשד"מ - הרי שאחר המחילה איאלץ לקבל את עדותו של הנ"ל שבעצמו היה שם.

[ושוב ראיתי ב'המכלול' מפורש שהרב קלמן כהנא כיהן בכנסת עד שנת 81 ולא לאחר מכן].

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 2:10 pm
על ידי סגי נהור
כתבתי להדיא שבתשד"מ התמודד ר' אברהם ורדיגר ולא רק"כ.
שהצביעו אז למצ"ד - כך שמעתי מפי אחרים שזוכרים את המערכת ההיא.
עכ"פ שלחתי למר בפרטי את מקורה של השמועה על תגובת הרבי וגם את שוברה מפי המעיד עצמו.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 2:12 pm
על ידי דרומי
לפעמים השטר נכון, והשובר הוא המזוייף. וזה כנראה מה שקרה כאן.

שוב, שמעתי את הדברים באופן הכי ברור מאנשים מבוגרים ממני, שזוכרים זאת היטב בשעת מעשה (כלומר, ששמעו את השמועה כשהיתה טרייה והיה ברור למה הכוונה).

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 2:20 pm
על ידי מקדש מלך
.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 2:47 pm
על ידי פרנקל תאומים
סתם שאלה לחב''דיים דהכא, מדוע באמת הרבי העדיף את פא''י? הרי אין ספק שפא''י היתה קרובה יותר ברוחה למה שמכונה היום "חרדיות לאומית", האם זה לא נוגד את הערכים של חב''ד? ומדוע לא רצה הרבי להיות בחזית אחת עם כל גדולי הרבנים והאדמו''רים שתמכו באופן מובהק בג' דייקא?

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 3:01 pm
על ידי סגי נהור
פא"י סולקה בתשל"ז מהרשימה המאוחדת באופן חד-צדדי בניגוד לעמדת הרבי, וגם אחר כך פעלה יותר בנושאים שהיו חשובים בעיניו (כתיקון חוק מיהו יהודי) בעוד בג' דאז (לפני הקמת עץ בתשמ"ט) היו גורמים שפעלו באופן שונה וק"ל.

אינני רואה טעם בבחישה בהיסטוריה, אבל עכ"פ ברור מכאן שהרבי לא התכוון שיש להצביע למפלגה שנחשבת ל"חרדית ביותר" מבחינה סוציולוגית, אלא הדבר תלוי בגוף הנושאים שעליהם היא נאבקת. להסיר ספק, אני וביתי הצבענו במערכת זו להתאחדות הספרדים המכונה ש"ס.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 3:15 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
שאלה נוספת לחב"דיים שבינינו: תוכלו להבהיר את עמדתו העקרונית ויחסו המעשי של הרבי בנוגע להשתתפות בקואליציה?

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 3:52 pm
על ידי גביר
סגי נהור כתב:
דרומי כתב:אין לי הזמן להאריך, אולם אזכיר רק שבבחירות שבהן התמודד ר' מאיר כהנא הי"ד הצביעו לו רבים מחסידי חב"ד.

מסופר (אין דרך לאמת זאת כמובן), שלאחר הבחירות שאל הרבי את המזכיר למי הצביעו בכפר חב"ד והשיב לו שהרבה הצביעו לכהנא. אמר הרבי: "א גלייכע זאך".

לא היה ולא נברא, ומי שהפיץ את השמועה כבר הודה שהתבלבל בין קלמן כהנא (פא"י) למאיר כהנא (כך).
הצביעו לפא"י, כפי שהרבי יותר מרמז, לא הצביעו למאיר כהנא. פשוט שטויות.


עד כמה שאני זוכר מאז, לפני ארבעים שנה ויותר היה מקובל לומר ש"חבדניקים מצביעים פא"י"'

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:14 pm
על ידי הקישון33
סגי נהור כתב:פא"י סולקה בתשל"ז מהרשימה המאוחדת באופן חד-צדדי בניגוד לעמדת הרבי, וגם אחר כך פעלה יותר בנושאים שהיו חשובים בעיניו (כתיקון חוק מיהו יהודי) בעוד בג' דאז (לפני הקמת עץ בתשמ"ט) היו גורמים שפעלו באופן שונה וק"ל.

אינני רואה טעם בבחישה בהיסטוריה, אבל עכ"פ ברור מכאן שהרבי לא התכוון שיש להצביע למפלגה שנחשבת ל"חרדית ביותר" מבחינה סוציולוגית, אלא הדבר תלוי בגוף הנושאים שעליהם היא נאבקת. להסיר ספק, אני וביתי הצבענו במערכת זו להתאחדות הספרדים המכונה ש"ס.

ברור שהתכוון מבחינה סוציולוגית אחרת אפשר גם להצביע למר"ץ בתור המפלגה החרדית ביותר לענין צער בעל חיים למשל...

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:22 pm
על ידי סגי נהור
הכוונה למפלגה של שומרי תומ"צ, שאדוקה במאבקיה על עניני התורה שראוי להיאבק עליהם.
אם במפלגה יושבים ח"כים ארוכי זקן, אך מוותרים, למשל, על ענינים אידיאולוגיים תמורת תקציבים, אזי זקנם הארוך אינו עומד להם.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:26 pm
על ידי צופה_ומביט
סגי נהור כתב:הכוונה למפלגה של שומרי תומ"צ, שאדוקה במאבקיה על עניני התורה שראוי להיאבק עליהם.

איך אתה יודע שזו הכוונה? מי גילה לך רז זה.

וזה חידוש גדול במילה "חרדי".
שהכוונה למשל לשומר תומ"צ שנאבק על שלימות הארץ.
וכפי שמראים תוצאות האמת מכפ"ח, י"א שאם הוא נאבק על שלימות הארץ די במסורתי.

בקיצור, פלאסטעלינא בלע"ז.
כמה חבל וכו' כנ"ל.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:31 pm
על ידי צופה_ומביט
סגי נהור כתב:הכוונה למפלגה של שומרי תומ"צ, שאדוקה במאבקיה על עניני התורה שראוי להיאבק עליהם.
אם במפלגה יושבים ח"כים ארוכי זקן, אך מוותרים, למשל, על ענינים אידיאולוגיים תמורת תקציבים, אזי זקנם הארוך אינו עומד להם.

אני מבקש למחות על האמירה ה...
כביכול רק חב"ד מצביעים למה ש[נדמה להם ש]הורה [או רמז, או התכוון בניגוד למה שהורה, או בטח יסכים לאחר מעשה, או יניח להם לעשות כרצונם] הרבי שלהם [לפני עשרות שנים],
אבל נציגים חרדים עושים מה שבא להם, ולא כהוראת רבותיהם.
או שרבותיהם מוותרים על עניינים אידיאולוגיים תמורת תקציבים.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:35 pm
על ידי סגי נהור
אין כוונתי לאמירה הזאת ששמת בפי.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:35 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
סגי נהור כתב:אם במפלגה יושבים ח"כים ארוכי זקן, אך מוותרים, למשל, על ענינים אידיאולוגיים תמורת תקציבים, אזי זקנם הארוך אינו עומד להם.

פירוש המילות:
ענינים אידיאולוגיים = שלימות ארץ ישראל
תקציבים = כסף לחדרים בתי ספר ישיבות מקואות (ועוד ענינים לא אידיאולוגיים)

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:36 pm
על ידי צופה_ומביט
סגי נהור כתב:אין כוונתי לאמירה הזאת ששמת בפי.

אתה יותר ממוזמן להסביר את המשפט הזה שכתבת:
במפלגה יושבים ח"כים ארוכי זקן, אך מוותרים, למשל, על ענינים אידיאולוגיים תמורת תקציבים

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:43 pm
על ידי מקדש מלך
.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:46 pm
על ידי סגי נהור
צופה_ומביט כתב:
סגי נהור כתב:הכוונה למפלגה של שומרי תומ"צ, שאדוקה במאבקיה על עניני התורה שראוי להיאבק עליהם.

איך אתה יודע שזו הכוונה? מי גילה לך רז זה.

הרבי עצמו בלשונו במברק בתשמ"א.

צופה_ומביט כתב:וזה חידוש גדול במילה "חרדי".

לשון הרבי באותו מברק: "להצביע בעד היותר חרדים לדבר ה', מתאים לפסק דין ברור בתורתנו" (ומובנת היטב כוונתו אז וממה בא לאפוקי (המשמעות הסוציולוגית), ראה גם המשך המברק).

צופה_ומביט כתב:וכפי שמראים תוצאות האמת מכפ"ח, י"א שאם הוא נאבק על שלימות הארץ די במסורתי.

איני ערב למה שי"א. אכן אני מסכים שהצבעה לליכוד היא חרפה.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 4:59 pm
על ידי סגי נהור
צופה_ומביט כתב:
סגי נהור כתב:אין כוונתי לאמירה הזאת ששמת בפי.

אתה יותר ממוזמן להסביר את המשפט הזה שכתבת:
במפלגה יושבים ח"כים ארוכי זקן, אך מוותרים, למשל, על ענינים אידיאולוגיים תמורת תקציבים

מחקת משום מה את המילה אם בראש המשפט.
הכוונה היא להביא דוגמא, מתי לאו דוקא שהרבי רואה את המפלגה החרדית מבחינה סוציולוגית כחרדית ביותר לדבר ה'.
אמנם לא התכוונתי למצב היפותטי, אלא למעשים שהיו (והרבי עצמו זעק על כך בשעתו), מאידך אין כוונתי לטעון טענה עכשווית על מפלגה מסוימת.
אציין שבעצמי הצבעתי ג' בעבר כמה פעמים.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 5:17 pm
על ידי חבר עיר
סגי נהור כתב:
צופה_ומביט כתב:
סגי נהור כתב:הכוונה למפלגה של שומרי תומ"צ, שאדוקה במאבקיה על עניני התורה שראוי להיאבק עליהם.

איך אתה יודע שזו הכוונה? מי גילה לך רז זה.

הרבי עצמו בלשונו במברק בתשמ"א.

הפעם האחרונה בה הורה הרבי להצביע היתה בשנת תשמ"ט, ואז הורה במפורש להצביע ג'.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 5:22 pm
על ידי כדכד
זו גם היתה הפעם הראשונה שבה הרבי הורה מפורש להצביע למפלגה מסויימת בגלל נתונים מסוימים שהיו אז

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 6:35 pm
על ידי צופה_ומביט
סגי נהור כתב:
צופה_ומביט כתב:
סגי נהור כתב:אין כוונתי לאמירה הזאת ששמת בפי.

אתה יותר ממוזמן להסביר את המשפט הזה שכתבת:
במפלגה יושבים ח"כים ארוכי זקן, אך מוותרים, למשל, על ענינים אידיאולוגיים תמורת תקציבים

מחקת משום מה את המילה אם בראש המשפט.
הכוונה היא להביא דוגמא, מתי לאו דוקא שהרבי רואה את המפלגה החרדית מבחינה סוציולוגית כחרדית ביותר לדבר ה'.
אמנם לא התכוונתי למצב היפותטי, אלא למעשים שהיו (והרבי עצמו זעק על כך בשעתו), מאידך אין כוונתי לטעון טענה עכשווית על מפלגה מסוימת.

מה זה שייך למה שמחיתי. ומה זה שייך למה דעת הרבי על הוראות מסוימות של רבנים אחרים.
אני מחיתי על זה שייחסת את ההחלטות לנציגים, ולא לרבותיהם, שזכותם לסבור אחרת מהרבי מחב"ד בכל מיני נושאים.
וממילא טענת שהנציגים ויתרו על עניינים אידיאולוגיים עבור תקציבים,
ולא שרבותיהם הורו להם להעדיף ענין אידיאולוגי אחר שחשוב ו/או אידיאולוגי בעיניהם יותר, ודלא כמו שסבר הרבי מחב"ד [נניח].
ובענין דעת הרבי עצמו, מי אני שאכניס ראשי בין הגדולים. אבל לא כל מה שלדעת הרבי מחב"ד הוא נגד התורה [וממילא העושים כן אינם החרדים ביותר לדבר ה'] - מוסכם כן על כל גדולי הדור. ופשוט. ממילא לבוא כעומד מן הצד ולהחליט לפי הצבעה על ענין מסוים מי חרד יותר לדבר ה' ומי פחות - הוא שטות והבל.
מה שקובע הוא דבר אחד בלבד:
האם הנציגים נשמעים לרבותיהם או לא [וכמובן: מי רבותיהם, וזה אין צריך לפנים].

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 6:41 pm
על ידי צופה_ומביט
ובהמשך להנ"ל, ובנוגע למברק של הרבי, והפרשנות שהוצאת מזה "מיהו חרדי".
כל עוד שהנציג נשמע לרבותיו, ורבותיו מגדולי הדור, הרי פשוט שהוא "חרדי ביותר לדבר ה' שנפסק ברור בתורתנו הקדושה".
ולא כל שומר תומ"צ שבמקרה נאבק על עניינים שבמקרה לדעת הרבי מחב"ד הם גופי תורה - יבוא וייטול את השם "חרדי", ובטח לא "החרדי ביותר",
ובטח שהוא אינו כלול בתואר "המפלגה החרדית ביותר",
וגם זה אינו צריך לפנים.
זה פשוט חוכא ואטלולא הפרשנות הזו, ומעקר את כל המושג "חרדי" ועאכו"כ "החרדי ביותר לדבר ה'" מכל תוכן.

[ומה דינו של שומתו"צ שנלחם על שלימות הארץ, ולא נלחם בעד השבת? מהו להיקרא "חרדי"? או "חרדי ביותר"? ומה דינו של שומתו"צ שנלחם בעד שלימות הארץ והשבת אבל יש נשים ברשימה שלו? וכן הלאה].

המברק עצמו - העירוני באישי שעסק בחוק מיהו יהודי, ואין להוכיח ממנו לנושא שלימות הארץ ולא כלום, וכל המוציא משם נפק"מ לנושא שלימות הארץ - עושה זאת על דעת עצמו, אלא שתולה משאלות לבו ברבו.
וזה לשון המברק:
במענה לשאלתכם בקשר לבחירות לכנסת, יש להצביע בעד היותר חרדים לדבר ה'. מתאים לפסק-דין ברור בתורתנו.
כל שיצביע בעד אלה שרשמו גוים כיהודים ובעד חבריהם, התקלה האיומה והקולר בכל הנרשמים תלוי בצווארו.
להצביע בעד החרדים לדבר השם.
בברכה מנחם שניאורסון

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 7:19 pm
על ידי דרומי
מי שעוקב אחר שיטתו של הרבי במהלך השנים, יודע שב(שלב מסויים לפחות) שם דגש על הנושא של 'שלימות הארץ' יותר מאשר 'מיהו יהודי'.

וזו למעשה היתה נקודת ה'פיצוץ' בתרגיל הידוע בתש"נ, כאשר היו שנטו ללכת עם שמעון פרס מכיון שהבטיח לתקן את 'מיהו יהודי', ואילו הרבי חשש מפני דיעותיו השמאלניות של פרס ולכן העדיף את יצחק שמיר (למרות שלא תיקן את 'מיהו יהודי').

ואגב, לאחרונה התפרסמה ידיעה מאוד מעניינת (בעיניי), שלמעשה בהצבעה של 'מועצת גדולי התורה' באותה תקופה היה רוב מכריע לטובת הליכוד, והעובדה שלבסוף נתקבלה החלטה לטובת שמעון פרס היתה מסיבה צדדית.

(כוונתי ל'מועצת' - החסידית - של אגודה, כמובן).

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 7:21 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אני לא אוחז ככה, אבל טרם ענו על הטענה הזאת.

עמד לו אחד והכניס בן אדם שנאוי בראש הרשימה. למה הוא עשה את זה? כי לא עצבו אביו מימיו, מעולם לא הוצרך לעמוד בעצמו בפני דעת הקהל לראות אם מרוצה הוא לקהל, ולכן יכול לפסוע על ראשי עם קדוש כפי רצונו.

אם היו מתארגנים ולא מצביעים עבור ג' פעם אחת, מחמת תעלוליו של ה*** האשמאי ההוא, ומעתה במקום לעמוד בראש מפלגה בת שמונה חברי כנסת יעמוד בראש מפלגה בת שתי חברי כנסת, ילמד לקח ויבין שיש מחיר למעשיו.

יש תשובות פשוטות ע"ז, אבל רבים מאלו שאין מצביעים הוא מחמת דבר זה. הם בוחרים ברגליהם להמנע מהצבעה להורות להעוינים אותנו שישלמו מחיר על זה.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 7:23 pm
על ידי דרומי
והטענה המרכזית כאן באשכול היא שגם אם יש טענות, נכונות או לא, שיצביעו לפחות למפלגה אחרת ולא יימנעו לגמרי מהצבעה.

ועל כגון דא מצטטים את לשון הכתוב: נרפים אתם נרפים, על כן אתם אומרים גו'.

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 7:28 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
דרומי כתב:והטענה המרכזית כאן באשכול היא שגם אם יש טענות, נכונות או לא, שיצביעו לפחות למפלגה אחרת ולא יימנעו לגמרי מהצבעה.

ועל כגון דא מצטטים את לשון הכתוב: נרפים אתם נרפים, על כן אתם אומרים גו'.

ראיתי את הטענה ההיא, ואני מתייחס לאלו שלא מצביעים ג' מחמת זה, ולא למצביעי ש"ס.

אמנם הדבר תלוי האם יפנים הנ"ל את המסר. אם הכח החרדי, וממילא הכח האישי שלו, ייחלש מחמת הצעד המטופש שלו, אולי היה שווה? למה עדיף לשלוח מסר לה'מדינה' ולא להאיש ההוא?

כהיום הטענה היא רק אקדמית, כי הקלפי נסגרה כבר. מדובר על העקרון, האם להכריח לחברי כנסת החרדים לשלם מחיר על השטיות שלהם, או שהם ימשיכו למשוך את טענת 'געוואלד' בכל בחירות?

Re: קנאות, האמנם?

פורסם: ה' נובמבר 03, 2022 7:36 pm
על ידי לבי במערב
הקישון33 כתב:הנה הנתונים מכפר חב״ד
הדיון התפזר 'קמעא'.
כמדומה שעיקר ההוכחה היא ממערכות הבחירות שעד תשמ"ט, אליהן קיימות התייחסויות מפורשות מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע (משא"כ בתשנ"ב, שהופצה ידיעה שהתבררה לימים כבלתי־מדויקת).