עמוד 8 מתוך 8

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 10:53 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:אני מציע לכולם להרגע.
גם החסיד שאומר את הבדיחות האלה וגם הליטוואק שניהם ירוצו לעזור ולהציל יהודי אחר בין אם הוא ליטוואק בין אם הוא חסיד.

כמובן..., אבל כששמעתי מיהודי תלמיד חכם מכובד לראשונה את הבדיחה התפלה והמזעזעת הזאת הלכתי להקיא - בפרט שההוא אמר בדרך הלצה שזו הסיבה שחסידים דיברו על ליטאים ואין בכך משום לשה"ר...
יש באמת גרוע ופסול ואין צורך להצטעצע, ואם יש בציבור המתנגדים בדיחות הפוכות זה מזעזע לא פחות.
בכלל החינוך לחוסר הכלה של חוג/גדול שלא שלך הינו הרסני ביותר והינו מהחסרונות הגדולים שיש להרבה חוגים, אם לא לכולם.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 11:04 pm
על ידי קראקובער
אוצר החכמה כתב:אני מציע לכולם להרגע.
גם החסיד שאומר את הבדיחות האלה וגם הליטוואק שניהם ירוצו לעזור ולהציל יהודי אחר בין אם הוא ליטוואק בין אם הוא חסיד.

זה נכון גם למזרוחניק וחילוני, אז מה?

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 12:45 am
על ידי חיימשה
בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:אני מציע לכולם להרגע.
גם החסיד שאומר את הבדיחות האלה וגם הליטוואק שניהם ירוצו לעזור ולהציל יהודי אחר בין אם הוא ליטוואק בין אם הוא חסיד.

כמובן..., אבל כששמעתי מיהודי תלמיד חכם מכובד לראשונה את הבדיחה התפלה והמזעזעת הזאת הלכתי להקיא - בפרט שההוא אמר בדרך הלצה שזו הסיבה שחסידים דיברו על ליטאים ואין בכך משום לשה"ר...
יש באמת גרוע ופסול ואין צורך להצטעצע, ואם יש בציבור המתנגדים בדיחות הפוכות זה מזעזע לא פחות.
בכלל החינוך לחוסר הכלה של חוג/גדול שלא שלך הינו הרסני ביותר והינו מהחסרונות הגדולים שיש להרבה חוגים, אם לא לכולם.
אני חושב שהאמרה הזאת איננה דוגמה לחוסר הכלה.
אם הלכת להקיאלשמעה, זה לא בהכרח בגלל עדינות הנפש אלא בגלל אי הבנת הרקע והקונקטסט
היא מבטאת תסכול עמוק, והיא מכוונת לעומק הכוונה של הפרט, לא לשיטתו הרשמית.
לא שזה הופך את זה לתעודת כבוד לאומרה.
לדוגמה באשכול הזה, השימוש נעשה כאשר עלתה תחושה שכותב מסוים מתלהב מאד מסתירה לבעלי הגלגול, לא כי זה לגיטימי בעיניים של ליטאי כליטאי, אלא כי מבחינתו ככל שמאמינים פחות כן ייטב... אין כאן שלילה של השיטה המתנגדית, אלא תסכול ממה שנראה כשימוש פסול בשיטה לגיטימית.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 12:53 am
על ידי איש גלילי
בן מיכאל כתב:בפרט שההוא אמר בדרך הלצה שזו הסיבה שחסידים דיברו על ליטאים ואין בכך משום לשה"ר...

הזכרתני מעשיה יפה ששמעתי מ"בעל מספר" ויז'ניצאי זקן אחד ז"ל (יהודי ת"ח ויר"ש מרבים), וכה היה דברו:
יש סיפור שכשאני מספר אותו בפני חסידים הם מתרגזים עלי, ובכל זאת לא אמנע מלספרו.
מעשה בילד אחד ששאל את אביו: מה זה חסידים? אמר האב: כשיעברו כאן חסידים אראה לך. לימים הלכה קבוצה גדולה של חסידים לנסיעה לרבם, ובדרך עברו ביער והיו רעבים מאד, והשקיטו את רעבונם באכילת פירות פטל שהיו ביער, והם מכחילים את השפתים. כאשר נכנסו החסידים בדרכם באותה עיירה בה היה הילד הנ"ל ואביו, הראה האב לבן ואמר לו: אתה רואה? אלו חסידים! אמר הילד: אה, נארמאלע מענטשן, נאר מיט א שמוציגע מויל... (בתרגום חופשי: אנשים רגילים, אלא שיש להם פה מלוכלך...)

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 1:10 am
על ידי חיימשה
אוצר החכמה כתב:אני מציע לכולם להרגע.
גם החסיד שאומר את הבדיחות האלה וגם הליטוואק שניהם ירוצו לעזור ולהציל יהודי אחר בין אם הוא ליטוואק בין אם הוא חסיד.

הרבה יותר מזה. שניהם בדרך כלל גם יצאו י''ח בתפלה וקריאת התורה של זולתו, ויניחו תפילין שכתב שכנגדו, ורף יזמינו את השני לשבת בשעת הצורך.
בגרנו ב''ה.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 1:12 am
על ידי דמשק
איש גלילי כתב:
בן מיכאל כתב:בפרט שההוא אמר בדרך הלצה שזו הסיבה שחסידים דיברו על ליטאים ואין בכך משום לשה"ר...

הזכרתני מעשיה יפה ששמעתי מ"בעל מספר" ויז'ניצאי זקן אחד ז"ל (יהודי ת"ח ויר"ש מרבים), וכה היה דברו:
יש סיפור שכשאני מספר אותו בפני חסידים הם מתרגזים עלי, ובכל זאת לא אמנע מלספרו.
מעשה בילד אחד ששאל את אביו: מה זה חסידים? אמר האב: כשיעברו כאן חסידים אראה לך. לימים הלכה קבוצה גדולה של חסידים לנסיעה לרבם, ובדרך עברו ביער והיו רעבים מאד, והשקיטו את רעבונם באכילת פירות פטל שהיו ביער, והם מכחילים את השפתים. כאשר נכנסו החסידים בדרכם באותה עיירה בה היה הילד הנ"ל ואביו, הראה האב לבן ואמר לו: אתה רואה? אלו חסידים! אמר הילד: אה, נארמאלע מענטשן, נאר מיט א שמוציגע מויל... (בתרגום חופשי: אנשים רגילים, אלא שיש להם פה מלוכלך...)

שפתים (נקיות..) ישק.

מסופר שהגה"צ ר' יהודה סג"ל היה פעם אצל רבי יענקעלע מפשעווארסק זצ"ל, וביקש ממנו שיחזק אצל הציבור בעירו לימוד הספר חפץ חיים, ורבי יענקעלע שתק, אמר הגר"י שהחסידים קצת לקויים וצריכים חיזוק בנושא שמירת הלשון, וע"כ צריכים לחזק ולעודד הלימוד בזה, ענה רבי יענקעלע: אה, אזא פעטע לשה"ר האב איך שוין לאנג נישט געהערט... (כזה לשון הרע עסיסי כבר מזמן לא שמעתי...)

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 9:52 am
על ידי חיימשה
הצלחת לענות להשמצה האבסורדית בשפה נקיה...

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 10:02 am
על ידי הרע במיעוטו
מסופר שאמר פלוני שהחסידים קצת לקויים וצריכים חיזוק בנושא שמירת הלשון, וע"כ צריכים לחזק ולעודד הלימוד בזה, ענה רבי יענקעלע מפשעווארסק זצ"ל: אה, אזא פעטע לשה"ר האב איך שוין לאנג נישט געהערט... (כזה לשון הרע עסיסי כבר מזמן לא שמעתי...)
כמובן שלחזור על הסיפור בשם מלא הוא לשוה"ר יותר גדול.. ומסתמא סתם הוצאת שם רע

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 10:21 am
על ידי דמשק
הרע במיעוטו כתב:כמובן שלחזור על הסיפור בשם מלא הוא לשוה"ר יותר גדול.. ומסתמא סתם הוצאת שם רע

לשון הרע במיעוטו...
אין פה שום לשה"ר, ברור לכל כי הרב סג"ל דיבר לתועלת לחזק את לימוד הח"ח ולכן הוא בוודאי לא עבר על איסור לשה"ר, רק יש פה תגובה שנונה וחמודה, שלאנשים אחרים - כמו בפורום כאן - זה תשובה נכונה מאד.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 12:03 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
חיימשה כתב:הצלחת לענות להשמצה האבסורדית בשפה נקיה...

כדאי להרגיע.
אינני הסטוריון וקשה לדעת בדיוק באיזה הקשרים נאמרה אמרת כנף זו.
זכה דורנו והגענו קצת לבשלות בנוגע למחלוקת עתיקת יומין זו, וכולנו יודעים לכבד וגם להעריך את המעלות של כל צד ואף ללמוד ולהשתפר מתוך כך.
אין לזה כל נגיעה לדעה הרווחת של ליטאים כלפי חסידים, ואין כל סיבה להזדעק או להזדעזע.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 2:27 pm
על ידי חיימשה
אף אחד לא מזדעזע. פשוט כאחד שעוסק בחינוך כמה עשורים, ובא במגע קבוע עם תלמידים מ2 המגזרים, להגדיר את הצד האחד בפה מלוכלך, לא פחות, זה כמו לומר שהמאפיין העיקרי של חזונאישניק זה הריקודים בתפלה

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 3:41 pm
על ידי איש גלילי
חיימשה כתב:אף אחד לא מזדעזע. פשוט כאחד שעוסק בחינוך כמה עשורים, ובא במגע קבוע עם תלמידים מ2 המגזרים, להגדיר את הצד האחד בפה מלוכלך, לא פחות, זה כמו לומר שהמאפיין העיקרי של חזונאישניק זה הריקודים בתפלה

זה שונה לחלוטין כשמישהו אומר על עצמו מוסר בצורה היתולית ונוקבת, כדי להעיר את לב עצמו, מאשר שהוא עושה את זה כלפי השני.
ועל כן הסיפור שהבאתי אני (שכולם מכירים אותי פה כחסיד), ושמעתיו מפי יהודי חסיד בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו, והוא נותן חיוך על השפתים וקצת מקום לחשבון נפש, הוא בוודאות הרבה יותר חיובי מהסיפור המכוער שהביאו פה למעלה פעם אחר פעם, של בדיחה תפלה ומכוערת שאמרו כמה יושבי קרנות, על חלק נרחב מכלל ישראל. ואף אם נוכל ללמד זכות על אומרי הבדיחה המטופשת, מ"מ רע הוא הדבר שהובאו הדברים הנה.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 4:14 pm
על ידי חיימשה
היטבת להבהיר את העניין ואני מסכים עם דבריך.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: א' אוגוסט 26, 2018 6:21 am
על ידי אליסף
יש קלטת מר' שלום שוודרון במסיבת פורים בישיבת טלז, שם הוא אומר ביאור מהטעפליקער על פתגם הצלם, גאנץ פורימדיק..

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' אוקטובר 03, 2018 10:01 pm
על ידי אביש
יש אימרה חסידית - לכל יהודי יש עמלק בלב וצריך למחותו, וברוח דברים אלו הפתגם של "הציילם בליטוואק" מתקבלת יותר עניינית.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' מרץ 06, 2019 6:30 pm
על ידי שברי לוחות
אוצר החכמה כתב:מעניין. ובמיוחד מעניינת התוספת שהסכים עמהם פיתגורס. כידוע (אבל איני יודע אם היה ידוע לו) שפיתגורס היה מאמין אדוק באלים היוניים והבליהם.

פיתוגרס.JPG
פיתוגרס.JPG (87.69 KiB) נצפה 8544 פעמים


מספר אגרת חמודות

Re: רבי שמואל שטראשון

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 11:06 pm
על ידי שמשון
א גאליציאנער כתב:
בור הגולה כתב:כידוע יש חסידים שלא מעיינים ברש"ש, בגלל שכותב באיזה מקום פקפוק בענין הגלגולים.

ידוע לי שכך המנהג בבעלזא, בין שאר הספרים שלא מעיינים בהם [-על הש"ס -כמהר"ץ חיות ושמעתי שגם רבי שמעון שקאפ נמצא ברשימה] הוא הרש"ש, אולם שמעתי מאחד מצדיקי דורנו ואיני זוכר כעת מי היה זה, שבודאי לאחר שנים כה רבות שהמוני בית ישראל הוגים בתורתו - בעלי בתים תלמידי חכמים וגאונים, ואף קנה שביתה בין דפי הגמרות, בודאי נתעלה חיבורו ועלה למדרגות רמות ביותר ככל מפרשי הש"ס האחרונים [ואולי לפי רמת הפופולאריות שלו עוד יותר...]
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

בהוצאות החדשות הדפיסו את הרש"ש בילקוט המפרשים למטה. כנראה כדי שבבעלזא לא יגזרו את זה

Re: רבי שמואל שטראשון

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 11:27 pm
על ידי עמקן
שמשון כתב:בהוצאות החדשות הדפיסו את הרש"ש בילקוט המפרשים למטה. כנראה כדי שבבעלזא לא יגזרו את זה

הדפיסו הרש"ש במדור מיוחד, משום שמחמת רוב חביבות הלומדים להרש"ש לא רוצים שהיה מעורב עם שאר המפרשים. ואני מכיר אנשים שאינם קונים מהדורה שלא הפרידו הרש"ש בעיקר מטעם זה.
וכנראה רק עמי הארץ בבעלזא אינם לומדים הרש"ש. חפשתי רש"ש בספרי הגאון ר' שמאי קהת גרוס שבאוצר, והוא למד ולא התבייש להביא דברי הרש"ש.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 4:36 pm
על ידי עקביה
זאינץ כתב:כי אם שמצטט משכילים שירדו לגמרי מתורה ומצוות, ועושה מהם מטעמים.

היכן למשל?

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 4:39 pm
על ידי זאינץ
בבא קמא נ׳׳ח א׳,ערכין כ׳׳ה ב׳,יומא ג ב׳ ועוד.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 6:53 pm
על ידי עתניאל בן קנז
זאינץ כתב:בבא קמא נ׳׳ח א׳,ערכין כ׳׳ה ב׳,יומא ג ב׳ ועוד.

ציטוט מה'ביאור' זה עבירה שרבים גדולים וטובים ממנו 'נכשלו' בה. (וגם ספרים הנלמדים במקהלות החסידים).

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 11:05 pm
על ידי עקביה
זאינץ כתב:בבא קמא נ׳׳ח א׳,ערכין כ׳׳ה ב׳,יומא ג ב׳ ועוד.

מעניין.
עכ"פ זה עניין של טעם. מי שטעמו אנין עד כדי לפסול אדם גדול וחידושיו הטובים - ההפסד כולו שלו.

הכתב והקבלה מזכיר אף הוא את מנדלסון ואת רנ"ו.

וזכורני שיש מן הקדמונים (אולי האברבנאל) המזכיר את הוולגאטה [תרגום התורה ללטינית, שנעשה ע"י נוצרי].

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 11:22 pm
על ידי פרנקל תאומים
זאינץ כתב:כי אם שמצטט משכילים שירדו לגמרי מתורה ומצוות, ועושה מהם מטעמים.
בבא קמא נ׳׳ח א׳,ערכין כ׳׳ה ב׳,יומא ג ב׳ ועוד.

עתניאל בן קנז כתב:ציטוט מה'ביאור' זה עבירה שרבים גדולים וטובים ממנו 'נכשלו' בה. (וגם ספרים הנלמדים במקהלות החסידים).

וכמו''כ יש להעיר שא''א לכנות את בעל ה'ביאור' בתואר "משכיל שירד לגמרי מתורה ומצוות", בשל העובדה שהוא היה שומר תורה ומצוות כל ימיו.


עקביה כתב:הכתב והקבלה מזכיר אף הוא את מנדלסון ואת רנה"ו.

ועוד רבים וגדולים.

מי יעלה לנו את מאמרו של ד''ר רר''ב פוזן ז''ל ב'המעיין' (שם, שם..)?

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 1:06 am
על ידי א איד
מאגרות כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש נ"ע זי"ע:
נתקבל הס' חידושי הרש"ש על הרמב"ם. ות"ח ת"ח. ולכאורה באם הי' נדפס באותיות מרובעות - הי' מתרבה מספר המשתמשים בו בדורנו דור יתום זה.

כמו"כ יש להעיר שכו"כ פעמים ציין בספריו לדברי הרש"ש.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' ספטמבר 23, 2020 12:24 am
על ידי פולסברג
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 25&hilite=[url][/url]

עושה שלום במרומיו או לקנטר?!

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' דצמבר 08, 2021 10:48 pm
על ידי קלונימוס הזקן
דרומי כתב:חסידים בכלל העריצו מאוד את דברי הראשונים שלפי המסורת נכתבו ברוח הקודש, ובאופן טבעי פחות העריכו את דברי אחרוני האחרונים שרוח הקודש לא שרתה עליהם ולפעמים גם להיפך וד"ל. אגב, שמעתי מחסידים זקנים שהיו רבים שאצלם היה מופרך לעיין בפירוש המלבי"ם משום שנחשב לחדשני ומודרני ולא צמוד לראשונים.

בנוגע להרש"ש באופן ספיציפי - ראיתי קטע מעניין מתוך שיחה שקיים האדמור מחבד עם הרבנים הראשיים שביקרו אצלו בשנת תשמ"ו, ומעניין שזה מעניני דיומא - פורים:

על המאמר הידוע "מבטלין ת"ת למקרא מגילה" מקשה הרש"ש "מאי ביטול תורה שייך בזה, הכי קריאת מגילה איננה תלמוד תורה". והתבטא האדמור בבת שחוק: "כשראיתי לראשונה את שאלתו של הרש"ש - הי' הדבר תמוה בעיני: הרש"ש הי' דר בוילנא, מבצרם של הישיבות הליטאיות, ובכן, תארו לעצמכם שיכנס מישהו לישיבה ויכריז 'שמעו רבותי, הבה 'נלמד' מגילה (מגילת אסתר) - הרי איש מן הלומדים לא הי' מקבל 'הצעה' זו! צריכים ללמוד 'חושן משפט', רמבם', מס' יבמות'; אבל מגילה - הלזה ייקרא תלמוד תורה?!...


הרש"ש לא מקשה את זה בעצמו, הוא כותב "זכורני שראיתי בתשו' ב"א שנתקשה מאי ביטול תורה שייך בזה... ולע"ד מיושב..."(במהדורת הרש"ש של אוצר הספרים היהודי השיתופי, ציינו למקור: ר"י לנדא בתשובת מחותנו בית אפרים סימן סח) בקיצור, לא וילנא...

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ד' דצמבר 08, 2021 11:06 pm
על ידי קו ירוק
אבל הוא מסכים עם השאלה, רק מוצא היכי תמצי..
רק שיש לשאול על שניהם, הרי גם רשב"י לא הפסיק לתפילה כי זה ביטול תורה, והפסיק רק לק"ש בזמנה שזה בעצם גם ביטול תורה באיכות (שאל"כ לא היתה הגמ' מציינת שמפסיקין לק"ש ולא לתפילה), רק זה דאורייתא.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 11:42 am
על ידי הקישון33
דרומי כתב:חסידים בכלל העריצו מאוד את דברי הראשונים שלפי המסורת נכתבו ברוח הקודש, ובאופן טבעי פחות העריכו את דברי אחרוני האחרונים שרוח הקודש לא שרתה עליהם ולפעמים גם להיפך וד"ל. אגב, שמעתי מחסידים זקנים שהיו רבים שאצלם היה מופרך לעיין בפירוש המלבי"ם משום שנחשב לחדשני ומודרני ולא צמוד לראשונים.

בנוגע להרש"ש באופן ספיציפי - ראיתי קטע מעניין מתוך שיחה שקיים האדמור מחבד עם הרבנים הראשיים שביקרו אצלו בשנת תשמ"ו, ומעניין שזה מעניני דיומא - פורים:

על המאמר הידוע "מבטלין ת"ת למקרא מגילה" מקשה הרש"ש "מאי ביטול תורה שייך בזה, הכי קריאת מגילה איננה תלמוד תורה". והתבטא האדמור בבת שחוק: "כשראיתי לראשונה את שאלתו של הרש"ש - הי' הדבר תמוה בעיני: הרש"ש הי' דר בוילנא, מבצרם של הישיבות הליטאיות, ובכן, תארו לעצמכם שיכנס מישהו לישיבה ויכריז 'שמעו רבותי, הבה 'נלמד' מגילה (מגילת אסתר) - הרי איש מן הלומדים לא הי' מקבל 'הצעה' זו! צריכים ללמוד 'חושן משפט', רמבם', מס' יבמות'; אבל מגילה - הלזה ייקרא תלמוד תורה?!...

אאל"ט דעת האדמו"ר הזקן בשולחן ערוך שלו קרובה מאד להלומדים בווילנא.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=54922#p690349

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 1:22 pm
על ידי צופה_ומביט
קו ירוק כתב:אבל הוא מסכים עם השאלה, רק מוצא היכי תמצי..
רק שיש לשאול על שניהם, הרי גם רשב"י לא הפסיק לתפילה כי זה ביטול תורה, והפסיק רק לק"ש בזמנה שזה בעצם גם ביטול תורה באיכות (שאל"כ לא היתה הגמ' מציינת שמפסיקין לק"ש ולא לתפילה), רק זה דאורייתא.

לציין שלפי הירושלמי רשב"י וחבריו שתורתן אומנותן לא מפסיקין גם לקריאת שמע, ומדוע? זה שינון וזה שינון ואין מבטל שינון מפני שינון. (ברכות א, ב, שבת א, ב).

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 11:35 pm
על ידי גיזונטע קאפ
הקישון33 כתב:
דרומי כתב:חסידים בכלל העריצו מאוד את דברי הראשונים שלפי המסורת נכתבו ברוח הקודש, ובאופן טבעי פחות העריכו את דברי אחרוני האחרונים שרוח הקודש לא שרתה עליהם ולפעמים גם להיפך וד"ל. אגב, שמעתי מחסידים זקנים שהיו רבים שאצלם היה מופרך לעיין בפירוש המלבי"ם משום שנחשב לחדשני ומודרני ולא צמוד לראשונים.

viewtopic.php?t=54922#p690349

הווארטים החסידיים אכן מאוד צמודים לראשונים
ובמחילה מכבודכם המלבי"ם לא זקוק להסכמה ממאן דהוא, וספרו עד לעצמו על תוקפו וגבורתו,
ואגב בבריסק ידוע שהבית הלוי אמר על כמה פשטים במלבי"ם שא"א לאומרם בלא רוה"ק.
תוציאו לעצמכם מהראש שאתם בעלי בתים על הקדושה ורוה"ק, כל איזה אדמו"ר שלא עשה כלום חוץ מלהיוולד לאבא שלו, הוא בעל רוה"ק, וקודש הקודשים המלבי"ם שהשחיר שיניו ביגיעת התורה בקדושה וטהרה כל ימיו, לא זכה לרוה"ק? הריי"צ היה "נביא", ואילו המלבי"ם לא היה בעל רוה"ק, תמשיכו להזות, ואנחנו נמשיך לרוות את תורתו המאירה של רבינו המלבי"ם.
לא הייתי נגרר למחוזות כאלו, אילולא הזלזול המחפיר ברבינו המלבי"ם.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 11:41 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
דרומי כתב:קטע מעניין מתוך שיחה שקיים האדמור מחבד עם הרבנים הראשיים שביקרו אצלו בשנת תשמ"ו, ומעניין שזה מעניני דיומא - פורים:

על המאמר הידוע "מבטלין ת"ת למקרא מגילה" מקשה הרש"ש "מאי ביטול תורה שייך בזה, הכי קריאת מגילה איננה תלמוד תורה". והתבטא האדמור בבת שחוק: "כשראיתי לראשונה את שאלתו של הרש"ש - הי' הדבר תמוה בעיני: הרש"ש הי' דר בוילנא, מבצרם של הישיבות הליטאיות


באמת? איזו ישיבות היו בוילנא?

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 11:50 pm
על ידי גיזונטע קאפ
מכון חכמי ליטא כתב:באמת? איזו ישיבות היו בוילנא?

אפילו רמאיילעס לא הייתה ישיבה, אבל לא שואלים שאלות על רוה"ק

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 11:55 pm
על ידי צופה_ומביט
גיזונטע קאפ כתב:
דרומי כתב:חסידים בכלל העריצו מאוד את דברי הראשונים שלפי המסורת נכתבו ברוח הקודש, ובאופן טבעי פחות העריכו את דברי אחרוני האחרונים שרוח הקודש לא שרתה עליהם ולפעמים גם להיפך וד"ל. אגב, שמעתי מחסידים זקנים שהיו רבים שאצלם היה מופרך לעיין בפירוש המלבי"ם משום שנחשב לחדשני ומודרני ולא צמוד לראשונים.

במחילה מכבודכם המלבי"ם לא זקוק להסכמה ממאן דהוא, וספרו עד לעצמו על תוקפו וגבורתו,

מעניין אם הם דיברו ככה אחרי או לפני שפתחו את המלבי"ם על שיר השירים. הרי כולו השגה ודביקות נוראה.

בקיצור:
דברים פשוטים, מי זה יבוא להכחיש את השמש בצהריים, ואכמ"ל.
ובמיוחד מצחיק לדבר ככה דייקא על המלבי"ם, שהיה תלמידו בקבלה של "שר בית זוהר" הגה"ק רבי יצחק אייזיק מזידיטשוב, כפי שמעיד בעצמו בהקדמת ארצות החיים וקורא לו "מורי בחכמה זו", והגה"ק מזידיטשוב סמך ידו עליו בזה, ובהנחייתו ישב שנה וחצי סגור ומסוגר בחדר אפל לאור הנר ולמד עד תומם את כל כתבי האר"י ז"ל. והיה אז המלבי"ם כבן 18 בלבד.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 11:59 pm
על ידי גיזונטע קאפ
זה לא משנה, עד שהוא לא יעיד שהוא למד תניא, זה כלום אפס מאופס

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' דצמבר 10, 2021 12:02 am
על ידי גיזונטע קאפ
צופה_ומביט כתב:
גיזונטע קאפ כתב:
דרומי כתב:חסידים בכלל העריצו מאוד את דברי הראשונים שלפי המסורת נכתבו ברוח הקודש, ובאופן טבעי פחות העריכו את דברי אחרוני האחרונים שרוח הקודש לא שרתה עליהם ולפעמים גם להיפך וד"ל. אגב, שמעתי מחסידים זקנים שהיו רבים שאצלם היה מופרך לעיין בפירוש המלבי"ם משום שנחשב לחדשני ומודרני ולא צמוד לראשונים.

במחילה מכבודכם המלבי"ם לא זקוק להסכמה ממאן דהוא, וספרו עד לעצמו על תוקפו וגבורתו,

מעניין אם הם דיברו ככה אחרי או לפני שפתחו את המלבי"ם על שיר השירים. הרי כולו השגה ודביקות נוראה.

בקיצור:
דברים פשוטים, מי זה יבוא להכחיש את השמש בצהריים, ואכמ"ל.
ובמיוחד מצחיק לדבר ככה דייקא על המלבי"ם, שהיה תלמידו בקבלה של "שר בית זוהר" הגה"ק רבי יצחק אייזיק מזידיטשוב, כפי שמעיד בעצמו בהקדמת ארצות החיים וקורא לו "מורי בחכמה זו", והגה"ק מזידיטשוב סמך ידו עליו בזה, ובהנחייתו ישב שנה וחצי סגור ומסוגר בחדר אפל לאור הנר ולמד עד תומם את כל כתבי האר"י ז"ל. והיה אז המלבי"ם כבן 18 בלבד.

הם לא פותחים כלום, רק כתבי נשיאי חב"ד, אפילו לא ספרי חסידות של חסידויות אחרים,

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' דצמבר 10, 2021 12:42 pm
על ידי עמקן
צופה_ומביט כתב:
גיזונטע קאפ כתב:
דרומי כתב:חסידים בכלל העריצו מאוד את דברי הראשונים שלפי המסורת נכתבו ברוח הקודש, ובאופן טבעי פחות העריכו את דברי אחרוני האחרונים שרוח הקודש לא שרתה עליהם ולפעמים גם להיפך וד"ל. אגב, שמעתי מחסידים זקנים שהיו רבים שאצלם היה מופרך לעיין בפירוש המלבי"ם משום שנחשב לחדשני ומודרני ולא צמוד לראשונים.

במחילה מכבודכם המלבי"ם לא זקוק להסכמה ממאן דהוא, וספרו עד לעצמו על תוקפו וגבורתו,

מעניין אם הם דיברו ככה אחרי או לפני שפתחו את המלבי"ם על שיר השירים. הרי כולו השגה ודביקות נוראה.

בקיצור:
דברים פשוטים, מי זה יבוא להכחיש את השמש בצהריים, ואכמ"ל.
ובמיוחד מצחיק לדבר ככה דייקא על המלבי"ם, שהיה תלמידו בקבלה של "שר בית זוהר" הגה"ק רבי יצחק אייזיק מזידיטשוב, כפי שמעיד בעצמו בהקדמת ארצות החיים וקורא לו "מורי בחכמה זו", והגה"ק מזידיטשוב סמך ידו עליו בזה, ובהנחייתו ישב שנה וחצי סגור ומסוגר בחדר אפל לאור הנר ולמד עד תומם את כל כתבי האר"י ז"ל. והיה אז המלבי"ם כבן 18 בלבד.

ביואל משה הוזכר המלבי"ם כמה פעמים.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: ו' דצמבר 10, 2021 3:16 pm
על ידי סגי נהור
הרבי מליובאוויטש זי"ע מציין למלבי"ם בשופי.
יש באחת מאגרותיו ביטוי על דברי המלבי"ם "דרוש גאוני".

לענין הישיבות בוילנא, מובן שאין הכוונה לומר שבווילנא עצמה היו ישיבות. אגב, הקלטת השיחה (המתוקה והנפלאה, וכולה בלה"ק כמובן) המלאה זמינה, וכל הרוצה יכול להיווכח בכך (אשתדל בל"נ להביא קישור אחרי ש"ק).

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: א' דצמבר 12, 2021 12:05 am
על ידי איש_ספר
על מלבי"ם וחסידים, מאמר רחב בהיכל הבעש"ט גליון יט עמ' קנג ואילך.

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: א' דצמבר 12, 2021 12:13 am
על ידי בקרו טלה
איש_ספר כתב:על מלבי"ם וחסידים, מאמר רחב בהיכל הבעש"ט גליון יט עמ' קנג ואילך.

הרה"ג "מה שנכון נכון" שליט''א טרח להעלות זאת באשכול אחר

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

פורסם: א' דצמבר 12, 2021 12:43 am
על ידי באמונתו
מרן הגרי"ז זצ"ל על הרש"ש, מצ"ב: