עמוד 1 מתוך 1

החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ג' פברואר 14, 2017 10:33 am
על ידי הגיונות
אפרים ראובן מושביצקי בספרו 'מזכרונותי מהישיבה בוואלוזין' כותב (עמ' 129): "מיום נוסד הכולל הקובנאי והישיבה בסלובדקה ע"י בעלי המוסר... על פי דרישת בעלי המוסר נמנה אז מנהל מיוחד להשגיח, שיבואו בני הישיבה בכל יום לבית הישיבה להתפלל בציבור... עניין התפילה בכלל לא היה כה גדול בעיני הישיבה מעולם...".

ובספר 'ישיבת וולוזין' כותב משה אליעזר אייזנשטאדט (עמ' 108): "הייתי קם בשעה תשע בבוקר וממהר לישיבה לתפילת שחרית. לה הוקדשו רק 15-20 דקה. בכלל, מן היום הראשון שמתי לב לזה שבישיבה שלנו אין מעריכים את התפילה יתר על המידה, במרכז עמד לימוד התלמוד".

שאלתי היא בשתיים:

א) האם אכן עדויות אלו אמינות? האם ניתן לומר שבעבר היו ישיבת שלא הקפידו (ואולי אף זלזלו) בענייני התפילה?

ב) אם אכן כך הוא - האם יש שתמכו אידאולוגית באופן רשמי בכך ש"בישיבה שלנו אין מעריכים את התפילה יתר על המידה"? מתי תופעה זו הופסקה? ע"י מי? האם יש שכיום כך אוחזים?

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ד' פברואר 15, 2017 4:03 am
על ידי יואל משה
אני מניח שאלו שציטטת מהם זילזלו בכל התורה ולא רק בתפילה...
איני יודע למה אתה מחפש את דרך ישיבת ולאז'ין וחברותיה בספריהם של אלו, כלך לך אצל ספרי ראשי הישיבות ותלמידיהם ולמד מהי ההתייחסות לתפילה באמת בעולם הישיבות, ולא אצל כאלו שמלכתחילה הסתכלו על הישיבה בדבר שאבד עליו הכלח ח"ו, וכל היהדות לשיטתם היא רק לרצוח אנשים כדי להשיג אדמה...

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ד' פברואר 15, 2017 2:15 pm
על ידי הגיונות
ואולי במקום לברבר תועיל לפחות לנוהג כעצתך ולעלות לכאן עדויות על היחס לתפילה בישיבות בעבר?!

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' פברואר 16, 2017 3:11 pm
על ידי לעומקו של דבר
הגיונות כתב:ואולי במקום לברבר תועיל לפחות לנוהג כעצתך ולעלות לכאן עדויות על היחס לתפילה בישיבות בעבר?!

ספר נפש החיים, למשל. מה דעתך?

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' פברואר 16, 2017 3:16 pm
על ידי הגיונות
באופן כללי אני מחפש רשמים וזיכרונות אישים ולא עמדות אידאולוגיות תאורטיות.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' פברואר 16, 2017 3:20 pm
על ידי נשר
יש סיפור על ר' יוסף חיים זוננפלד, שכשהתחילו להגיע לארץ בני הישיבות מליטא, התלוננו בפניו, על הבחורים המגולחים שלבושים כמו גויים, וענה להם לכו תראו איך הם מתפללים בימים נוראים.
מסתמא יש כמה גירסאות לסיפור, וגם הגירסא שלי לא מדוייקת, אבל זה היה המסר עכ"פ.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' פברואר 16, 2017 3:29 pm
על ידי הגיונות
באותו עניין, אציין לעוד עדות מעניינת.

יצחק ניסנבוים בספרו 'בישיבות בויברוסק ולווזין' מספר (ע' 103): "הנצי"ב היה מתפלל את תפילתו בקול רם מילה מילה, והש"ץ העובר לפני התפילה היה מחכה לו בכל מזמור ומזמור. תלמידי ה'ישיבה' שהיו ממהרים להתפלל, היו משתמשים ב"שעת פנאי" זו והיו מעיינים בתנ"כים אשר בידיהם".

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' פברואר 16, 2017 3:48 pm
על ידי לעומקו של דבר
נשר כתב:יש סיפור על ר' יוסף חיים זוננפלד, שכשהתחילו להגיע לארץ בני הישיבות מליטא, התלוננו בפניו, על הבחורים המגולחים שלבושים כמו גויים, וענה להם לכו תראו איך הם מתפללים בימים נוראים.
מסתמא יש כמה גירסאות לסיפור, וגם הגירסא שלי לא מדוייקת, אבל זה היה המסר עכ"פ.

הב"ע בישיבות מוסראיות.
אומרים שהגרי"ח אמר "כשראיתי איך הם מתפללים הייתי בטוח שתיכף יבוא המשיח".

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ב' פברואר 20, 2017 7:05 pm
על ידי שבטיישראל
פוק חזי שעד היום עבודת התפילה של תפילת שחרית בבוקר בבוקר אינו מהצדדים החיוביים ביותר אצל בני ישיבות ליטא וד"ל

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ב' פברואר 20, 2017 7:24 pm
על ידי איש גלילי
רש"י (שמות יז ה) כתב:למה הוצאת לעז על בני?!

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ב' פברואר 20, 2017 11:51 pm
על ידי יואל משה
שבטיישראל כתב:פוק חזי שעד היום עבודת התפילה של תפילת שחרית בבוקר בבוקר אינו מהצדדים החיוביים ביותר אצל בני ישיבות ליטא וד"ל

מניסיוני למדתי שעיקר כל הבחורים הבורחים מישיבותיהם להתפלל חצאי שחריתות בפרוזדורי השטיבלאך, הוא דווקא מהיחס הרציני והכבד מדי לטעמם לתפילה בישיבותיהם, שאורכת שעה ארוכה במתינות.
מצד שני, אפשר שלא עושים מתפילה עסק גדול, כמו אצל חסידים, ולכן אינם נמשכים לזה. וגם אופן התפילה המסוים בשיבות הליטאים לא מתאים לכל אחד כנראה.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ב' פברואר 20, 2017 11:53 pm
על ידי פרי יהושע
שבטיישראל כתב:פוק חזי שעד היום עבודת התפילה של תפילת שחרית בבוקר בבוקר אינו מהצדדים החיוביים ביותר אצל בני ישיבות ליטא וד"ל

אני מבין שניחא לך יותר בחסידים המתפללים לאחר זמן ק"ש ותפילה, וכל אריכותם "בהכנות" הן, בבית המרחץ, שתית הקפה, והשיחה הבטלה.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 12:52 pm
על ידי הגיונות
כה כתב ברוך אפשטיין בספרו 'הנצי"ב מוולוזין' (עמ' 62):

דודי [הנצי"ב] לא היה סובך אם אחד מן התלמידים האציל זמן רב מלמוד לתפילה יתר על הקבוע, באמרו, כי במשך הימים שאדם מקדיש אותן כולן וגם את עצמו כולו לתכלית השגת סגולות התורה, כמו בני ישיבה הבאים לישיבה למשך איזו שנים ללמוד ברגש - הנה במשך האת ההיא דרוש ומוכרח שתהיה תלמוד תורה כנגד הכל, וכל שעה ושעה יערכוה זהב וכסף, וגם - תפילה יירה על הקבועה

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 2:46 pm
על ידי מאור עינים
שבטיישראל כתב:פוק חזי שעד היום עבודת התפילה של תפילת שחרית בבוקר בבוקר אינו מהצדדים החיוביים ביותר אצל בני ישיבות ליטא וד"ל


מקטני שבטי ישראל [שמואל א' ט']
אם אמנם בני ליטא לא הורגלו בנענועים, ובטלטול מצד לצד, גם לא לקולות וברקים,
אבל כן, כל הנכנס בשערי ביהכנ"ס, שטיבלך, ביהמד"ר, ישיבה, רואה מי עומד בכובד ראש ובהכנעה, מונים תיבותיהם כמונה מעות, וליבם מכוונים לשמים,
אולי אדון את מר לכף זכות שמא נוהג הוא לאחר תפילתו טובא, ובמחיצתו מפללים עמו אלו המאחרים לבוא, והרי יודע מר שאינם מייצגים את בני הישיבות,
והלוא כל בר בי רב יודע שהמחפש לזרז תפילתו הולך לביהכנ"ס שאינם נמנים על בני ליטא, וד"ל.
גם לא ידעתי חילוק בין שחרית לשאר תפילות.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 8:27 pm
על ידי הגיונות
על ישיבת מיר (שהוזכרה למעלה) התפרסם בעיתון הפלס סדרת כתבות (להלן מתוך גילי' 225 פרשת וארא).

תלמיד הישיבה רבי מנחם מנס מור סיפר (מופיע בספר 'שמך לא שכחנו'):

תפילת שחרית בישיבה הותירה עלי רושם אדיר ומיוחד במינו, אחרי אמירת 'ברכו' אף אחד כבר לא נכנס לבית המדרש, וגם לא יצא. כולם היו ישובים במקומותיהם והאולם כולו מלא מפה לפה. לא שמענו דיבורים כלל וכלל, חס וחלילה, אפילו לא מילה אחת עד סוף התפילה, לכל אורך התפילה אף אחד לא זז ממקומו. דבר שכזה לא ראיתי בשום מקום אחר, רק בישיבת מיר


רבי זלמן רוטנברג כתב באגרת להוריו:

עת למוד המוסר כל אחד יושב על מקומו ובקול של תחנונים עושה כל אחד חשבון הנפש שלו או מקמץ את מצחו ולומד או חושב בעיון נמרץ מה חובתו של האדם בעולמו... ופתאום במחשבות קדושות אלו דפיקה גדולה וקול נשמע: 'והוא רחום'... וכולם כאיש אחד מתעוררים לקראת התפילה והשבח וההודאה לתת לאבינו שבשמים, ובמתיקות נפלאה ובכוונה עצומה כל אחד מתפלל, וכל מילה ומילה יוצאת מעמקת הלב שלמה במחשבות קדושת, וכל מילה ומילה יוצאת מהרבה הרבה מחשבות, ובכוונת המילה נמצאו כל המחשבות


ועיי"ש לעוד תיאורים כיוצא באלו.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ש' יוני 10, 2017 10:54 pm
על ידי הגיונות
מצאתי כעת את שסיפר ר' ברוך עפשטיין על הרגשת התלמידים (כתבים, עמ' 123):

אם לפעמים נמצא אחד התלמידים המתנהג בחסידות ומאריך בתפלתו - הנה היה מן הנמושות ושמו אותו ללעג

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: א' יוני 11, 2017 10:56 am
על ידי קו ירוק
אשכול של התנגחות. מיותר.
בנוסף, פתיחת האשכול הינה בציטוטים של מתקדמים ומשכילים. זו ראיה?
והיות וביקש תיעודים ולא נפש החיים שזה תאורטי (ע"פ לשונו),
ימחל נא ויעלה לאחת הישיבות הקדושות הפזורות ברחבי הארץ הקדושה וייטיב לראות איך נראית תפילה ישיבתית, ובאיזה אוירה של כובד ראש. ויידע בוודאות שזה לא נולד היום, אלא בישיבתו של הגר"ח בוואלאזין.
מסתמא מוכר התיאור על מרן הגר"ש שקופ שהיה מגיע כחצי שעה לפני שחרית ולומד שערי תשובה בקול, ואח"כ ניגש להתפלל. מסתמא שמע בע"פ (אולי זה כבר כתוב) איך שהיה ר' שמואל רוזובסקי מתפלל בקול וברגש כל מזמור ומזמור של פסו"ד וכל התפילה, ואף עם זאת היה לעיתים קרובות שהרב מפוניב'ז היה צריך להעיר להני תרי שחלי דבי עילאי - הגרא"מ שך והגר"ש רוזובסקי שיפסיקו להתוכח בלימוד בפסו"ד.. (הרי הם באמת היו פטורים באותה שעה מתפילה כרשב"י וחבריו, אבל הרב זצ"ל סבר שמחוייבים למסגרת של הישיבה..)
מרן הגרשז"א היה מקפיד כל ימיו על תפילה בהיכל הישיבה כי אמר שאין דומה לזה.
שמעתי לפי עשרות שנים את הגרב"ד פוברסקי אומר אחר התפילה לאברך שהמשיך להתפלל בישיבה שחרית, והוא התעניין אם מגיע כל יום, ומשהשיבו בחיוב, אמר לו "כל יום זה מליונים" (והוא עצמו החל לנוהג כך רק אחרי פטירת אמו, כידוע)

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: א' יוני 11, 2017 12:34 pm
על ידי הגיונות
האם בכוונה בחרתי תיאורים וציטוטים מאנשי ההשכלה (והמעיין היטב יוכח שהשאלה לא ממש מדויקת)? כלל וכלל לא! אלו הציטוטים שנתקלתי בהם. אדרבה אשמח שכת"ר יעלה כל ציטוט או תיעוד מתקופת וואלוז'ין.

והנה דבריו של הר' משה אלעזר אייזנשטדט:

וגם בשעות התפילה היינו משוחחים בינינו [כנראה הכוונה לשיחה בדברי תורה], אפילו בנוכחות ראש הישיבה או המשגיח הראשי. בשעת קריאת התורה היו רבים מבינינו מעיינים בספר הגמרא

[אם מישהו חש שהציטוטים הללו פוגעים בו - דבר שכלל לא עלה חלילה במחשבתי - אפסיק לצטט בנושא זה, ומחילה רבתית]

כו"ע לא פליגי שהיום המצב שונה מאותם תיאורים על תקופת וואלוז'ין, כך שלא ברור לי מה רצה כבודו להוכיח.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: א' יוני 11, 2017 12:48 pm
על ידי פלגינן
קו ירוק כתב:...ימחל נא ויעלה לאחת הישיבות הקדושות הפזורות ברחבי הארץ הקדושה וייטיב לראות איך נראית תפילה ישיבתית, ובאיזה אוירה של כובד ראש. ויידע בוודאות שזה לא נולד היום, אלא בישיבתו של הגר"ח בוואלאזין...

הלוא מקובלנו שכך צורת הישיבה מימות רבינא ורב אשי, אם כן מה לך כי גדעת את השושלת באמצע הדרך?!
היש לך מקור לכך שכך נראתה התפילה בוואלוזין [בניגוד לעדות תלמיד על 15-20 דקה], או שמא נקטת בקלישאה רדודה כפי המקובל בתחום זה?

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: א' יוני 11, 2017 12:59 pm
על ידי קו ירוק
כתבתי שגם ראשי הישיבה שוחנו ביניהם בד"ת ... אבל גם ראינו איך הם התפללו ..

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: א' יוני 11, 2017 3:03 pm
על ידי ארי שבחבורה
הגיונות כתב:מצאתי כעת את שסיפר ר' ברוך עפשטיין על הרגשת התלמידים (כתבים, עמ' 123):

אם לפעמים נמצא אחד התלמידים המתנהג בחסידות ומאריך בתפלתו - הנה היה מן הנמושות ושמו אותו ללעג

נתחלף לכבודו ר' ברוך עפשטיין בזלמן אפשטיין.
המשפט שציטטת הוא מזכרונותיו של זלמן אפשטיין, ראה: עמנואל אטקס ושלמה טיקוצ'ינסקי (עורכים), ישיבות ליטא: פרקי זכרונות, עמ' 77.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: א' יוני 11, 2017 3:06 pm
על ידי ארי שבחבורה
הגיונות כתב:האם בכוונה בחרתי תיאורים וציטוטים מאנשי ההשכלה (והמעיין היטב יוכח שהשאלה לא ממש מדויקת)? כלל וכלל לא! אלו הציטוטים שנתקלתי בהם. אדרבה אשמח שכת"ר יעלה כל ציטוט או תיעוד מתקופת וואלוז'ין.

והנה דבריו של הר' משה אלעזר אייזנשטדט:

וגם בשעות התפילה היינו משוחחים בינינו [כנראה הכוונה לשיחה בדברי תורה], אפילו בנוכחות ראש הישיבה או המשגיח הראשי. בשעת קריאת התורה היו רבים מבינינו מעיינים בספר הגמרא


תיאור דומה מופיע גם אצל בנו של הנצי"ב, הרב מאיר בר-אילן, שדורשו לשבח:
גם בזמן התפילה היו כאלה, שבשעת חזרת הש"ץ היו מעיינים בגמרא או במפרש, מפני שלבם נמשך אחרי התלמוד לאין שיעור.

(מוולוז'ין עד ירושלים, עמ' 114)

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: א' יוני 11, 2017 4:41 pm
על ידי הגיונות
ארי שבחבורה כתב:נתחלף לכבודו ר' ברוך עפשטיין בזלמן אפשטיין.
המשפט שציטטת הוא מזכרונותיו של זלמן אפשטיין, ראה: עמנואל אטקס ושלמה טיקוצ'ינסקי (עורכים), ישיבות ליטא: פרקי זכרונות, עמ' 77.

אתה כמובן צודק, טעיתי ברוב פזיזותי.

ציטוטים נוספים בנושא האשכול (שאת רובם כבר הבאתי), ראיתי כעת בספרו של שאול שטמפפר 'הישיבה הליטאית בהתהוותה'.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ו' יוני 23, 2017 1:39 am
על ידי שומע ומשמיע
כל מי שמתווכח מביא ראיות מתנועת המוסר והלאה. השאלה מה היה בוולוז'ין, ולזה היו הרבה ראיות, בלי מעשה לסתור.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: א' יולי 02, 2017 8:54 pm
על ידי עושה חדשות
שאלה אחרת, ממש דרך אגב. האם בישיבות באירופה נהגו לומר יחד קבלת שבת (-לכו נרננה, לכה דודי וכו') ?

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ה' יולי 06, 2017 5:17 pm
על ידי יונת אלם
לגבי 'לכו נרננה' כמדומה שבליטא לא נהגו לומר בציבור
מסופר על הגאון רבי שלמה יהודה ליב פלצינסקי זצ"ל אביו של הגאון הנודע רבי אליעזר זצ"ל שהיה רגיל מעיירת מולדתו ווישקי לומר קבלת שבת, עמד כל עש"ק בעלית גג ליד הישיבה ואמר קבלת שבת בהשתפכות הנפש. ספרו אז בישיבה בסלבודקא כי האלטער התפעל מכך. ולימים לקחו כחתן לבתו כידוע

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ד' אפריל 17, 2019 12:46 pm
על ידי הגיונות
בזיכרוני מאמר מהר' אהרן ליכטנשטיין בו כותב שערכה של התפילה לא היה רב במסורת של בית וולז'ין ובריסק, ומאריך לכתוב בזה לכאן ולכאן

ולפי שעה, פרח ממני איה מקום כבודו

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ב' יוני 24, 2019 4:35 pm
על ידי הגיונות
מצאתי כעת אצל הרב ירוחם ורהפטיג, בהקדמה לספרו 'שלמי ירוחם':
אמנם הרב חסמאן תקיף בדעתו היה וניהל וניהג את נשיאותו ביד רמה. מיד עם בואו גער בתלמידי הישיבה על שיחתם בחדושי תורה בשעת התפילה, ואמר להם בכעס, זמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ב' יוני 24, 2019 8:07 pm
על ידי פרנקל תאומים
הנצי''ב נ''ע התפלל 15-20 דקות תפילת שחרית? זה נשמע קצת גוזמא.
איך אפשר לדחוס את כל המילים של שחרית בעשרים דקות?

בשעתו קראתי שבטלז בחור שלא הגיע לתפילה בישיבה נשללה ממנו הזכות לארוחת בוקר (כנראה שארוחת בוקר היו אוכלים בישיבה ולא אצל הבעה''ב שלהם). אבל יתכן שזה כבר היה בשעה שהישיבה קיבלה גוון של ישיבות בעלי המוסר.

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ד' יוני 26, 2019 12:20 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
פרנקל תאומים כתב:הנצי''ב נ''ע התפלל 15-20 דקות תפילת שחרית? זה נשמע קצת גוזמא.
איך אפשר לדחוס את כל המילים של שחרית בעשרים דקות?

בשעתו קראתי שבטלז בחור שלא הגיע לתפילה בישיבה נשללה ממנו הזכות לארוחת בוקר (כנראה שארוחת בוקר היו אוכלים בישיבה ולא אצל הבעה''ב שלהם). אבל יתכן שזה כבר היה בשעה שהישיבה קיבלה גוון של ישיבות בעלי המוסר.

בטלז היה משמר כבד על כל תקנות הישיבות, ואולי לכן היא כבר לא קיימת כהיום. זה לא קשור לתפלה.

נושא האשכול אמור להיות יותר רחב. כן, מתפללים לאט, אבל היסודות בענייני תפלה אינם מלמדים אותנו. כל אחד אמור לחפש את זה בעצמו

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ד' יוני 26, 2019 7:21 am
על ידי סעדיה
פרנקל תאומים כתב:הנצי''ב נ''ע התפלל 15-20 דקות תפילת שחרית? זה נשמע קצת גוזמא.
איך אפשר לדחוס את כל המילים של שחרית בעשרים דקות?

Re: החינוך לתפילה - אז והיום

פורסם: ד' יוני 26, 2019 2:00 pm
על ידי פרנקל תאומים
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בטלז היה משמר כבד על כל תקנות הישיבות, ואולי לכן היא כבר לא קיימת כהיום. זה לא קשור לתפלה.

לא קיימת? מה עם ישיבת טלז באוהיו? דעכה?