עמוד 1 מתוך 1

בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 11:27 am
על ידי שליטא
במגילה טו: ....או שמא על שקראתיו (לאחשורוש) כלב נסתלקה הימנה (מאסתר) שכינה

לפי זה צריך לדון מה מעמדו של ראש הממשלה האם צריך לנהוג בו כבוד דלא גרע מאחשורוש או שמא יש לחלק בין גוי לבין יהודי שלא שומר תו''מ ולא עוד באתאיסט גמור??

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 11:34 am
על ידי אוצר החכמה
אם אין לך ראייה לחילוק כזה למה לאמרו?.

אבל יש חילוק אחר. שאין צריך לנהוג כבוד יותר מאשר שתפיסת המלכות נוהגת כבוד. היינו שבדמוקרטיה יש כללים אחרים מאשר במלוכה, למשל שבדמוקרטיה מהות המלכות היא השלטון ולא האדם. ולא צריך לנהוג כבוד יותר מאשר שהשיטה הדמוקרטית דורשת. וחילוק זה נכון גם בשאר ארצות אע"פ שהשלטון גויים.

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 11:43 am
על ידי שליטא
סברא דמלכות לא נוהגת ביהודי וגם אם כן לא ביהודי לא שומר תו''מ וגם אם כן לא באתאיסט רשע או שמא לא

Re: בענין כבוד ראש הממשלה - אספקלריא

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 11:47 am
על ידי לעומקו של דבר
האשכול עצמו אספקלריא ממש,
אבל לגוף העניין במגילה צריך עיון מיניה וביה בגמ' שם, הרי אח"כ אסתר קראה איש צר ואויב לאחשוורוש בפניו, וכי זה טוב יותר מלקרוא לו כלב בתפילה. שלא לדבר על היחס של מרדכי להמן וכו'.

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 11:54 am
על ידי שליטא
אולי זלזול שאני והיא גופא השאלה לגבי ראש הממשלה האם מותר לזלזל בו כו' כנ''ל?? (לפי זה מתורץ ענין הדמוקרטיה

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 12:42 pm
על ידי חלמישצור
לענ"ד כבודו לא יותר ולא פחות מכבודם של שבעת טובי העיר, נבחרי הקהל לצאת ולבא בענייני הציבור

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 4:44 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש על זה מאמר של הרב יהודה זולדן (כמדומני בתחומין)

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 6:33 pm
על ידי חלמישצור
בברכה המשולשת כתב:יש על זה מאמר של הרב יהודה זולדן (כמדומני בתחומין)

אכן. תחומין י"ט, "פגיעה במנהיג ציבור". ראשי הפרקים: א. את מי אסור לחרף ולבזות?; ב. משפטו של המבזה והמחרף; ג. הביזוי והחירוף; ד. מנהיג שאינו נוהג כשורה; ה. הפגנה ומחאה; ו. רצח מנהיג ציבור; ז. סיכום.
בכרך הבא, כ', מאמרו של הרב בן-ציון קריגר, "כבודו של השלטון בישראל". ראשי הפרקים: א. החובה מדאורייתא לכבד מלך; ב. כבודו של מלך רשע: 1. הסוברים שאין חייבים בכבודו, 2. גם כבודו הוא כבוד ה'; ג. כבודו של שלטון ככבודו של מלך; ד. כבוד בפרהסיא ובצנעא; ה. קללת מלך על מנת להחזירו למוטב; ו. מלך לחוד ונשיא לחוד; ז. הברכה על ראיית מלך רשע; ח. יציאה וריצה לקראת מלכים; ט. מלכות הכופרת בסמכות האלוקית.
וע"ע מאמרו של הרב זולדן בתחומין כ"ב "מיהו מנהיג הראוי לברך עליו?".

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 8:55 pm
על ידי עושה חדשות
בענין "קראתיו כלב",
עי' מהר"ל, יערות דבש, חתם סופר, וכו'.

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 11:26 am
על ידי שליטא
ישר כח גדול לכולכם! תזכו למצוות וס''ד

ידוע לכם היכן אפשר להשיג את החוברות הנ''ל?

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 11:40 am
על ידי חלמישצור
שליטא כתב:ישר כח גדול לכולכם! תזכו למצוות וס''ד. ידוע לכם היכן אפשר להשיג את החוברות הנ''ל?

באתר תחומין תוכל למצוא אפשרות לרכוש מנוי לקריאת הכרכים (אני חושב שיש ל"ו כרכים). http://books.zomet.org.il/
אם אינני טועה, בגרסאות מתקדמות של פרוייקט השו"ת יש תחומין.

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: א' מרץ 26, 2017 10:07 am
על ידי יעקב_ב.
שליטא כתב:סברא דמלכות לא נוהגת ביהודי וגם אם כן לא ביהודי לא שומר תו''מ וגם אם כן לא באתאיסט רשע או שמא לא

בגמרא כתובות יז.
"ת"ר מעבירין את המת מלפני כלה וזה וזה מלפני מלך ישראל, אמרו עליו על אגריפס המלך שעבר מלפני כלה ושבחוהו חכמים, שבחוהו מכלל דשפיר עבד, והא א"ר אשי אפילו למ"ד נשיא שמחל על כבודו כבודו מחול, מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול דאמר מר (דברים יז, טו) שום תשים עליך מלך שתהא אימתו עליך'.
שמא יוכל כבודו להסביר לי היכן ומתי הכתירו את אגריפס המלך על פי דין תורה, וכל מלכותו היא שהיה מזרעו של הורדוס הרשע?

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: א' מרץ 26, 2017 3:33 pm
על ידי שליטא
במלכי אומות העולם לא חייב להמליך, אפילו אם מולך בכח דינא דמלכיתא דינא משא''כ במלך ישראל שצריך הכתרה של 70 סנהדרין

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: א' מרץ 26, 2017 3:36 pm
על ידי אוצר החכמה
מה ענית לשאלתו על אגריפס שהיה מלך ישראל.

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: א' מרץ 26, 2017 9:26 pm
על ידי דורש מבקש
וז"ל המהרש"א בזבחים קב. "והענין שראוי לחלוק כבוד אפי' למלכים הקדמונים הרשעים כאלו שזכר וכדאמרינן בפ' הרואה דמלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא והמזלזל בכבודם כאילו פוגע בכבוד המקום"

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 12:28 am
על ידי אוצר החכמה
אבל בעצם בסברא זה לא כל כך מובן. נכון שיש צד שראוי לכבדם כי מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא, אבל מצד שני אם הם רשעים ראוי לבזותם מאד כי הרי הם במעשיהם מבזים את הקב"ה וכל המקנא לכבודו ראוי שיבזם. למה הנימוק הראשון גובר על השני?

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 2:45 pm
על ידי ונתנו ידידים
כי כשמכבדים מלך אין מכבדין את האדם אלא את המלכות וכבוד המלכות יש בזה משום כבודו של הקב"ה מטעם הנ"ל אבל ודאי אילו היו מכבדים את האדם כשלעצמו אפי' לו יהא שהוא מלך הי' טענתך טענה

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 4:29 pm
על ידי אוצר החכמה
זו תשובה טובה. אבל היא עונה על מלך שהנהגת מלכותו ראויה. רק הוא באופן אישי רשע. אבל כשהנהגת המלכות בעמה נגד הקב"ה זה פחות מובן.

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 12:28 am
על ידי איש גלילי
מה ההגדרה שהנהגת המלכות בעצמה היא נגד הקב"ה?

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 8:14 pm
על ידי משה ובני ישראל
איש גלילי כתב:מה ההגדרה שהנהגת המלכות בעצמה היא נגד הקב"ה?


שיש מידי פעם החלטות ממשלתיות ודיבורים ממשלתיים שהם נגד דעת השולחן ערוך ושאר הפוסקים, וגם נגד השקפת התורה המבוארת בגמרא , במדרשים, ספרי המוסר והחסידות וגם דעת גדולי ישראל בכל הדורות. והנה בהרבה נושאים יש לדון לגופו של נושא אם הוא נגד התורה או לא, אך בהרבה נושאים אחרים לכ"ע הוא נגד. יתירה מזו עצם זה שלפי מוסדות המדינה החוק הוא מעל התורה ובמקרים של התנגשות, החוק הוא הקובע, ולא התורה ואפילו אם כל הרבנים ללא יוצא מן הכלל (כמובן חוץ מהליצנים הרפורמים והדומים להם כגון "רבני" צוהר וכדומה) יגידו שזה נגד התורה, החוק קובע, זה נקרא שעצם המלכות היא נגד התורה גם בלי להיכנס לפולמוס על עצם הקמת המדינה מצד שלוש שבועות וכו'. וכל המחלוקות בין גדולי ישראל הם רק איך חיים על פי התורה למרות המצב הנ"ל.

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 8:23 pm
על ידי אוצר החכמה
איש גלילי כתב:מה ההגדרה שהנהגת המלכות בעצמה היא נגד הקב"ה?


שרבשקה נציגו של סנחריב אומר מה שאמר. ושמלכות נבוכדנצר מחריבה את בית המקדש. (דברנו על המהרש"א)

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 9:11 pm
על ידי ונתנו ידידים
אוצר החכמה כתב:זו תשובה טובה. אבל היא עונה על מלך שהנהגת מלכותו ראויה. רק הוא באופן אישי רשע. אבל כשהנהגת המלכות בעמה נגד הקב"ה זה פחות מובן.

אולי גם זה נחשב שהמלך באופן אישי משתמש במלכותו לרעה אבל המלכות כשלעצמו הוא דבר בעצם שמסמל על כבודו של הקב"ה

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 9:19 pm
על ידי אוצר החכמה
כיוון שאתה מתרץ את דברי המהרש"א אז יש לקבל, אבל עדיין לא כ"כ מובן לי.

Re: בענין כבוד ראש הממשלה

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 10:24 pm
על ידי איש גלילי
לא זכיתי להבין למה זה נחשב בעיניך כחסרון בעצם המלכות, ולא חסרון בהנהגת המלך הספציפי כאיש.
זה שסנחריב ניאץ את ה' אומר שמלכותו היתה פחות מלכות ואיננה מה שה' חפץ שתהיה מלכות והנהגה בכל מקום? וכן לגבי נבוכדנצר שהחריב את בית המקדש.
לענ"ד נראה פשוט שהמלכות היא ההנהגה שמובילה את העם בתוך המדינה, וזה דבר חיובי בעצם מהותו, ויש בזה דוגמא של מלכותא דרקיעא (כדברי המהרש"א). זה שהמלך רשע ומשתמש אפילו במלכותו (ה'קדושה' בעצמותה) לרעה - אינו גורע ממעלת המלכות.