עמוד 1 מתוך 1

הסדרים הנהוגים בכוללים

פורסם: ו' מאי 26, 2017 1:15 am
על ידי שמר
כידוע הסדרים הנהוגים היום בכוללים הם מקדמא דנא ויסודותם בהררי קודש ע"י גדולי ישראל.
לאחרונה עקב שינויי התקופה והזמן בהם הילדים ונשים בקושי רואים את האבות (מהרבה סיבות ואכמ"ל) הוקמו הרבה כוללים המשנים את הסדר המקובל בכך שההפסקה בצרהים מתקצרת לכחצי שעה ומימלא נגמר סדר ב' בשעה 5 (לערך) כך שהאברך חוזר לביתו בשעה בה ילדיו ואשתו ערים וערניים לקבלו ולקבל ממנו.
מה דעת חו"ר הפורום האם בדור זה עדיף לשנות מהסדר המקובל או דילמא "חדש אסור מן התורה".

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

פורסם: ו' מאי 26, 2017 1:44 am
על ידי פינחס
הסדרים בכוללים יסודם בהררי נסיבות המציאות בעשרות שנים האחרונות ותו לא

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

פורסם: ו' מאי 26, 2017 1:55 am
על ידי קו ירוק
הסדרים של הכוללים בדרך כלל נגזרו מסדרי הישיבות שמהם הם צמחו, עם שינויים קלים בהתאמה למחויבות של 'בית'.
ואף כולל חזון איש שהוקם כמעט הראשון בא"י במתכונת זו של כוללי ליטא (קובנא, ואחרים, ואולי גם בית התלמוד בתל אביב - אינני יודע), וסדריו נקבעו ע"י מייסדו זיע"א, היו דומים לסדרי הישיבות, ובהתאמה.
הסדרים של הישיבות בדרך כלל היו למרכז את שעות הלימוד הפוריות, כאשר יש לכל שקדן ישנה האפשרות להוסיף מחול על הקודש ומהקודש על החול, ככל שבכוחו.
[למשל סדר שלישי דישיבת פוניב'ז הקדושה מסתיים רשמית ב-10.30 בלילה (כמובן שהאולם נשאר מלא מפה אל פה עד שעות מאוחרות, אבל כך נקבע].
בדרך כלל הפיכת סדרי הכולל לשעות עבודה/לימוד יומיות ממורכזות זה ההיפך ממהותו של תורתו אומנותו.
יחד עם זה, עשרות בשנים של כל מיני מסגרות שונות של כוללים, מסיבות כאלו ואחרות, שגם בהם מתעלים אברכים ושוקדים על תלמודם. ואף כוללי מעין 'פרושים' דאיישישוק, שכל השבוע נמצאים בו, כדוגמת הכולל בטבריה הידוע.
והעיקר שמי שמשקיע את יומו וחייו בתורה, שיבחן אם זה מתאים לו כדי לסייע בהתעלותו, או שזה כולל 'אשר יצר' שכל מטרתו - לאברך: תוספת כמה שקלים, וליוזם: נגיעות מנגיעות שונות, משגעונות בלתי נדלים, ועד הרע במיעוטו - כבוד..

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

פורסם: ו' מאי 26, 2017 2:11 am
על ידי משה נטע
נראה לי שאם מעמידים את השאלה בצורה ישירה התשובה תהיה מובנת מאליה -
האם עניין סדרי הכולל המקובל מרבותינו דוחה (חיזוק) שלום בית וחינוך הילדים או לא?

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

פורסם: ו' מאי 26, 2017 2:19 am
על ידי קו ירוק
בדרך כלל הסדרים שקבעו הכוללים הותיקים, רק המה שהתחשבו בכך! ולא מדברים על יחידים שיש להם מצבים שונים בבית.
אולי השתנו זמנים, ויותר מצוי כיום מפעם שנשים עובדות עד 4/5 וילדים במעון ובגנים עד 4, ואז יש מקום למסגרות מתאימות ושונות,
אבל לומר שזה יהיה ה'לכתחילה' בסדרים מועדפים של 'כולל', בודאי שלא - מטעמים דלעיל.

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

פורסם: ה' יוני 01, 2017 2:43 pm
על ידי פרי יהושע
לא בהררי קודש יסודם ולא מידי! ובכלל סדרים, הלא בוואלז'ין וכן במיר לבד מהפסקה קצרה בצהרים לאכילה, היה הלימוד רציף, ובעקרון צריך להיות נקבע שמלבד מהצרכים הבסיסים שבכלל כך צרכי הבית והילדים, צריך להיות מוקדש כל היום והלילה ללימוד, [וכידוע דברי ר"ח מוואלז'ין בזה], ורצוי בעיקר ללימוד בעניין אחד ובעיון כפי יכולתו.

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

פורסם: ה' יוני 01, 2017 4:26 pm
על ידי אש משמים
פרי יהושע כתב:לא בהררי קודש יסודם ולא מידי! ובכלל סדרים, הלא בוואלז'ין וכן במיר לבד מהפסקה קצרה בצהרים לאכילה, היה הלימוד רציף, ובעקרון צריך להיות נקבע שמלבד מהצרכים הבסיסים שבכלל כך צרכי הבית והילדים, צריך להיות מוקדש כל היום והלילה ללימוד, [וכידוע דברי ר"ח מוואלז'ין בזה], ורצוי בעיקר ללימוד בעניין אחד ובעיון כפי יכולתו.

נכון מאוד!
אלא שאצל כל אחד הצרכים הבסיסיים הם אחרים...
ובלי סדרים ברורים ייראו הימים כימי "בין הזמנים".

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

פורסם: ו' יוני 02, 2017 2:19 pm
על ידי בתבונה
זה דומה לטענה שאבותינו התפללו תמיד לכיוון מזרח, ולכן אסור לגור בדרום/צפון/מזרח לירושלים שהרי "חדש אסור מן התורה"
כל דבר שננהג לפי מצב העניינים שהיו ולפי המקום והזמן, יש לשנות לפי מה שיגרום יותר תורה, כמובן שיש לבחון היטב כל דבר בהתאם לחשיבותו בכובד הראש ראוי