מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כנס אחוות התורה - רשמים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 27, 2023 5:36 pm

אלכסנדרוס כתב:ראשית, לא מעט תלו בו את הסרחון.

איש לא טען שהציבור החרדי משופע בממון, ואיש גם לא טען שהר"ד לייבל רושש אותו.
כך שאיני יודע על מה אדוני מדבר.

שנית, להכיר בבעיה ועדיין לא להציע לה פתרונות, כי אם לשלול את הפתרונות שכן הועלו, זה עוד יותר גרוע מאשר לא להכיר בבעיה. יש גם מכחישי קורונה כאלה.

אתה שוב מתבלבל. ניסוח מתוחכם ומהוקצע איננו תחליף להיעדר טיעון.
אנשים חושבים שהפתרון הספציפי שלו גרוע. פשוט וברור שהם חושבים כך לאחר שקלול טיעוני הרווח וההפסד.

במקום לדון מולם, אתה שוב מנסח אימרת שפר, ש"שלילת פתרון" היא יותר גרועה מאשר "אי הכרה בבעייה".
אנחנו לא עוסקים בפילוסופיה או תורת המשחקים.
יש כאן דיון עניני על נושא מסויים.
אתה רשאי לטעון שלדעתך צריך ללמוד מקצועות, כי זה יותר טוב מהמצב הנוכחי. היה ראוי גם שתנמק את דעתך.
המליצות, פשוט מיותרות.

אור עולם
הודעות: 1370
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי אור עולם » ג' יוני 27, 2023 5:41 pm

מקדש מלך כתב:
אלכסנדרוס כתב:הטוענים נגד הרל"ב לוקים באותו תסמין של מכחישי הקורונה. הם הורגים את השליח וסבורים שפתרו את הבעיה. לא כי. הרל"ב אינו הבעיה, אלא הוא רק מנסה לטפל בה. יתכן שהוא מעמיק את הבעיה, שהפתרון נמצא 180° מהכיוון שהוא הולך אליו. יתכן מאוד. אבל למעשה הוא היחיד שנותן את דעתו, נפשו, לבו וכיסו לעניין. ולא קל להשתכנע שהוא ממשיכם של שבתי צבי, פרנק, מנדלסון, וייזל והרב קוק (מתוך כרוז על רא"ל לפני 20 שנה). טיפשי במיוחד הוא להאשים את בית החולים באחריות למגפה.

טפשי עוד יותר לדבר לא לעניין.
הרי אף אחד לא טען שאין בעייה, אלא שהפתרון שלו לא טוב.
אז אתה משקר ושם בפי אנשים דברים שלא אמרו, ואז ממשיל משלים ומליצות שאינן קשורות בכי הוא זה לדיון.
כשאתה יורד לרמה הלא ענינית הזו, אינך עושה שירות טוב לעמדה שאתה מנסה לייצג (בטוויטר זה כנראה ציוץ ברמה ממוצעת ומעלה. כאן זה פורום אוצר החכמה עדיין).

מעניין מאד האם הציבור שבטוויטר הוא הציבור שמעריץ את ינון מגל...

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ג' יוני 27, 2023 5:53 pm

מקדש מלך כתב:יש כאן דיון עניני על נושא מסויים.
אתה רשאי לטעון שלדעתך צריך ללמוד מקצועות, כי זה יותר טוב מהמצב הנוכחי. היה ראוי גם שתנמק את דעתך.

מתנצל שלא שמתי לב לדיון הענייני. בנושא לעוס זה קשה לשלוף טיעון שטרם נאמר, וכל אחד כמובן מביא תימוכין מן "המציאות". אחד אומר שתמיד לימדו לימודי חול, ואחר יאמר שמעולם לא לימדו (שניהם צודקים, מר כי אתריה ומר כי אתריה); אחד יאמר שניתן להשלים לימודי ליבה בקלות, והשני יאמר שזה בלתי אפשרי (שוב, הא כדאיתא והא כדאיתא); אחד יביע דעתו שלימודים 'מעורבים' של בני אברכים ובני עובדים הם מתכון לאסון, והאחר יאמר כי זאת הדרך הנבחרת להרמוניה נפלאה; אחד יתעקש שהחרדים העובדים עושים זאת מתוך רצון לפרוק עול, והאחר יעמוד על דעתו שהם נדחפו לזה מתוך חוסר ברירה (יש כאלה ויש כאלה). וכהנה וכהנה. מה עוד יש לדבר?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 27, 2023 6:06 pm

אלכסנדרוס כתב:
מקדש מלך כתב:יש כאן דיון עניני על נושא מסויים.
אתה רשאי לטעון שלדעתך צריך ללמוד מקצועות, כי זה יותר טוב מהמצב הנוכחי. היה ראוי גם שתנמק את דעתך.

מתנצל שלא שמתי לב לדיון הענייני. בנושא לעוס זה קשה לשלוף טיעון שטרם נאמר, וכל אחד כמובן מביא תימוכין מן "המציאות". אחד אומר שתמיד לימדו לימודי חול, ואחר יאמר שמעולם לא לימדו (שניהם צודקים, מר כי אתריה ומר כי אתריה); אחד יאמר שניתן להשלים לימודי ליבה בקלות, והשני יאמר שזה בלתי אפשרי (שוב, הא כדאיתא והא כדאיתא); אחד יביע דעתו שלימודים 'מעורבים' של בני אברכים ובני עובדים הם מתכון לאסון, והאחר יאמר כי זאת הדרך הנבחרת להרמוניה נפלאה; אחד יתעקש שהחרדים העובדים עושים זאת מתוך רצון לפרוק עול, והאחר יעמוד על דעתו שהם נדחפו לזה מתוך חוסר ברירה (יש כאלה ויש כאלה). וכהנה וכהנה. מה עוד יש לדבר?

מצוין. יש כאן כבר "הכרה בבעייה".
והיות ולשיטתך "שלילת הפתרון" גרועה יותר מ"אי הכרה בבעייה", אז הוכרחנו לומר שכל אמירה מכל סוג שהוא תתאים כאן...


וכעת ברצינות.
א) מעולם לא לימדו לימודי חול ברמה הנדרשת עבור מקצועות מעשיים, בשום מקום חרדי, למעט שולי שוליים. ומי שטוען אחרת אינו צודק.
ב) קשה מאוד להשלים לימודים שלא נלמדו בזמן, ומי שאומר אחרת, אינו יודע מה הוא סח. לא צריך נסיון בתחום הלמידה אלא רק מעט חשיבה הגיונית. בהייטק (ובעצם בכל מקום), לוקחים את הטובים. אם התחרות לא הוגנת, אין מצב שננצח. אלא אם כן רצוננו להיות עם של רבבות רו"ח ועו"ד בעלי תעודה ותו לא (לא נראה לי מתכון מיוחד לפרנסה).
ג) כמעט ולא היה דיון על לימודים מעורבים. גדולי התורה הליטאיים התנגדו לכך. אגב, נשמע מאוד הגיוני. אם ברצוננו ללמוד מקצוע, למה לעמעם ולברבר?
ד) אין כנראה ויכוח שהחרדים העובדים הם פורקי עול (לא רק בכך שהם עובדים לפרנסתם). וכנראה שגם אין ויכוח על כך שהם נדחפו לכך מחוסר ברירה. אין ילד רע רק ילד שרע לו וכו', או בנימה רוחנית יותר כל יהודי הוא יהלום, ואל תדון את חבירך עד שתגיע וכו' (הייתי רוצה לציין להודעה מושחזת של ידינו הרב תוכן בנושא, אולי עוד מעט). אבל זה לא משנה כל כך. השאלה העיקרית שעומדת לפנינו לדיון היא האם הר"ד לייבל ייצור מצב של יותר נדחפים מחוסר ברירה, או פחות.

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ג' יוני 27, 2023 6:10 pm

זאב ערבות כתב:הטיעון שיש לצבא מספיק כח אדם אינו טיעון הוגן, מכיוון שלעת עתה הגיוס הוא עדיין גיוס חובה, כל מי שמתגייס (כלומר הפריירים שלא השכילו לקבל פטור כלשהו) מרגיש שיש כאן אי צדק

כמה דברים:
נכון להיום, המוטיבציה לגיוס קרבי בשפל מתמיד, והמקומות בהם יש יותר מוטיבציה - אלו המוסדות הדת"ל (אגב, גם את זה, כמה מפליא, חלק מהחילוניים רואים זאת בשלילה, כאילו באים הדתיים להשתלט "להם" על הצבא).
שנית, הטיעון שיש לצבא מספיק כו"א, הוא קיים גם בלי קשר לחרדים (שיש תחשיבים שמלכתחילה הם לא נספרים בהם בכלל אפילו לא כאופציה, ע"ז היתה חלק מהפרשיה עם אותה מפקדת שהעלימה מספרים של גיוסים וכו').
שלישית, היום יש תעשיית פטורים חילונית כאן בארץ ישראל, בהיקפים שלא מביישים אפילו את טובי מאכערינו שליט"א.
גם כלפיהם יש התרעמות במידת מה, פשוט אצל החרדים זה כביכול יותר ממוסד, וגם המסבירנים שלו לא גליק גדול.

אלכסנדרוס כתב:הטוענים נגד הרל"ב לוקים באותו תסמין של מכחישי הקורונה. הם הורגים את השליח וסבורים שפתרו את הבעיה. לא כי. הרל"ב אינו הבעיה, אלא הוא רק מנסה לטפל בה.


זו אכן שאלה (רק מצד היחס לחרדים עובדים. לגבי שינוי במוסדות הלימוד מאן דכר שמיה ובזה רד"ל טועה (?) ומתעה), ולאלוקים פתרונים למה השיטה הרווחת במחוזותינו היא 'לבנות בי"ח מתחת לגשר', אם כבר נלך עם משלי הבית-חולים.

זאב ערבות
הודעות: 8739
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יוני 27, 2023 6:43 pm

תגובתך לדברי כלל לא קשורה למה שהתכוונתי, בין אם יש מספיק כח אדם או אין , ובין אם יש מוטיבציה או אין, וכן זה שיש תעשיית פטורים. אלא אלה שכן משרתים ולא משנה עם הם חובשי כיפה סרוגה או לא, זכותם להרגיש שיש אי צדק. ויש הבדל בין פטור החרדים שהוא איכשהו מעוגן בחוק (ואין צורך להכנס לפרטים) לבין השתמטות החילוניים שברוב המקרים משקרים בצורה זו או אחרת עם תעשייה ובלי תעשייה(וצ"ע אם ראוי להזכיר כאן מה שהגיבו באשכול הסמוך על זלזול בדינא דמלכותא שיש פוסקים האומרים שדינא דמלכותא לא תקף בא"י ולכן אפשר להשתמט מתשלום מסים).

בריה נמוכה
הודעות: 492
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' יוני 27, 2023 8:43 pm

עוד לפני עשיית ממ"ח וכדומה,
אפשר לראות את הקריסה והכישלון של הישיבות הן החסידיות והן הליטאיות הנקראים פתוחים,
בעוד לפני כ 10 שנים היה עדיין ישיבות לבחורים פתוחים, והצליחו בתורה ויר"ש, כיום המציאות מראה שהרבה ישיבות כאלו נסגרו ונפתחו בשם חדש, או שהתחילו לקחת בחורים יותר סגורים.
[לדוגמא אפשר לציין לישיבות כמו חזון נחום וחכמי לובלין החסידיות]
וההסבר בזה פשוט בעקבות התפשטות האינטרנט, בלתי אפשרי להחזיק בחורים פתוחים בישיבה, כי זה קרוב לודאי שגולשים ונחשפים לזוהמת האינטרנט, ולסרטים.
בקיצור אפשר לומר שלבחורי ישיבה תם עידן הבחור המודרני שיש לו יר"ש ולא גולש באינטרנט.
והמצב באחוות התורה הוא הרבה יותר גרוע שם יש לגיטמציה [כך אני מסיק מקריאת המגזין שלהם המכונה המקום שנקלע לידי, ראה בגליוןזה או כאן ] להחזיק חשבון ברשתות כמו פייסבוק וטוויטר...
מה יכול לצאת מבחורים שיש בבית אינטרנט עם סינון מינימלי, והבית פתוח ומודרני...חוץ מכישלון מוחץ .
וגם בארה"ב לפי מה שאני קורא את שיחותיו של האדמו"ר מהר"א מסאטאמר הוא לא מפסיק לדבר שהגיע הזמן לעשות התבדלות בין שני המחנות מחנה האלוקים ומחנה המגושמים של חסידות סאטאמר... וכוונתו לאלו אשר נמצאים עמוק בעולם העבודה והאינטרנט.
ראה לדוגמאדבריו כאן

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 28, 2023 12:28 am

היות והתחלתי כבר בדברי מרן רבי משה פיינשטיין זצ"ל, אזכיר דיבורים מעניינים נוספים משלו, הזכורים לי כרגע, בנוגע לעניינינו;

על השירות בצה"ל, אחז שא"א לסמוך כלל על מפקדי הצבא או ראשי המדינה, לעניין החלטות ביצועיות צבאיות, קרביות ויציאות למלחמה, היינו בכל הנוגע לחשש או ספק פיקוח נפש של המשרתים בצבא.
דעת מקבלי החלטות אלו, הנה נגועה ומושפעת מגורמים ושיקולים רבים, לאו דווקא לגופו של עניין.
לכן אסור גמור להתגייס, מצד הדין שאסור לאדם להתאבד, ולא להכניס עצמו אל מקום סכנה, ועובר משום שפיכות דמים.

בעניין לימודי רפואה וכדומה, נזכרתי מעשה שהיה, ופרופסור אחד מקרובי משפחתו, פעם אחת דימה וסבר שמצא תרופה למחלת הסרטן, סוג פריצת דרך בתחום, שתוכל להציל מילונים רבים של אנשים בעולם.
לצורך פיתוח התרופה, השקיע זמן רב מאוד. למעשה, לא יצא שום דבר בסוף מהרעיון.
רבי משה לא מרוצה היה מכל העניין, עד כי התבטא אז ואמר בדעת תורתו, משפט חזק: גם לו יצויר שהמצאתו הייתה מצליחה, ועל ידה המחלה הייתה נעלמת מן העולם, לא שווה היה, נגד הביטול תורה הרב שנגרם לאותו ד"ר, בזמן השקעתו ברפואה ההיא. (א"ה, עיין גמרא מגילה דף טז עמוד ב: אמר רב יוסף: גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות...).
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ד' יוני 28, 2023 4:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5463
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 28, 2023 8:03 am

האם יש מקור לסיפור על ר' משה דלעיל?

קשה לי להאמין שר' משה יאמר שאע"פ שיכול אדם למצוא תרופה שתציל חיי אדם עליו לחשוש לביטול תורה ולא לעסוק בזה.

ומה שאמרו גדול ת"ת וכו', היינו שמעלת הלומד תורה גדולה על מעלת המציל נפש, אבל ודאי שאין לו לאדם להימנע מהצלת נפשות כדי לא לבטל תורה. כשם שגדול ת"ת יותר מאכילת מצה ותקיעת שופר, ואעפ"כ חובה לקיים מצוות אלה בזמנן.

דורשי יחודך
הודעות: 1525
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 28, 2023 9:20 am

יש להוסיף על דברי עקביה דלפי הסיפור הנ"ל, הרי היה צריך להיות שלא ניחא ליה להגרמ"פ זצ"ל מעצם העובדא שיש רופאים שומרי תורה ומצוות, הרי הם יכולים לשבת וללמוד במקום להשקיע את זמנם ברפואת ישראל.

בנוסח של הסיפור שאני מכיר, היה מדובר באברך בן תורה, לא רופא, ועל זה הוא שחרה להגאון זצ"ל.

סגי נהור
הודעות: 5662
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 28, 2023 9:31 am

הסיפור כפי שנכתב מעורר תמיהות קשות ביותר, ובוודאי אין לקבלו כפשוטו. הרי אילו היו מוצאים רפואה לאותה מחלה, לא זו בלבד שהיו מצילים נפשות רבות וחוסכים כאב ויגון מרבבות, אלא שהיה נמנע הרבה הרבה ביטול תורה...

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ד' יוני 28, 2023 6:09 pm

הסיפור דלעיל על מרן הגרמ"פ זיע"א אינו אלא מן המתמיהין, ופועל הפך הפעולה והתובנה הנרצית, וכמו שהסביר בטו"ט הרב סגי נהור.
מה גם שבמקורות שמצאתי מקופיא, נראה כדברי חברינו לעיל, שדובר באברך שתורתו אומנותו ולא פרופסור (לענ"ד אין ספק שאין לדמות אברך לפרופסור, למרות שחיובם בת"ת שוה, שכן לזה ולזה כישורים אחרים, וממילא כנראה סבר הגרמ"פ שהאברך לא יגיע עם זה לשום מקום ומכלה מלכתחילה זמנו לריק ולבהלה, משא"כ אצל פרופסור כולי האי ואולי).
[לגופה של סברא - אכן רגליים לדבר להביא ראיה ממס' מגילה, שכן בנושא כזה מדובר על אולי להצליח בהצלת נפשות להבא-להבא, ולא בו ברגע, אז בוודאי שבכגו"ד יהיה ת"ת חשוב יותר. וכדאי' מעשה מהגר"ח מבריסק בעניין הבית חולים שרצו לבנות (וכיוצא בו עם גאון עוזינו הבן איש חי, בעניין העדפתו לבנות את ישיבת פורת יוסף ולא בית חולים ברובע היהודי, אבל שם כמדומני שהמציאות היתה שכבר היה בית רפואה אחד קיים)]
[נ.ב. סיפורים כגון דא, גם לאחר כל ההסברים, הם מסוג הסיפורים שיש ליזהר מלספר אותם בפומבי (בימינו כגון דרשות המועלות לרשתות החברתיות וכדו'), שכן נקוט האי כללא בידך - סיפור שצריך להסביר אותו יותר מדאי ולהביא לו מקורות - ינוצל בוודאות ביום מן הימים לרעה גדולה (בבחי' סם המוות לו ולאחרים, ובכגון דא מסופקני אם יש מקום לומר 'למשמאילים בה וכו'' אלא עדיף להזהר מלכתחילה]
629404_216.png
629404_216.png (89.26 KiB) נצפה 3443 פעמים

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 28, 2023 6:38 pm

תא חזי כתב:הסיפור דלעיל על מרן הגרמ"פ זיע"א אינו אלא מן המתמיהין, ופועל הפך הפעולה והתובנה הנרצית, וכמו שהסביר בטו"ט הרב סגי נהור.
מה גם שבמקורות שמצאתי מקופיא, נראה כדברי חברינו לעיל, שדובר באברך שתורתו אומנותו ולא פרופסור (לענ"ד אין ספק שאין לדמות אברך לפרופסור, למרות שחיובם בת"ת שוה, שכן לזה ולזה כישורים אחרים, וממילא כנראה סבר הגרמ"פ שהאברך לא יגיע עם זה לשום מקום ומכלה מלכתחילה זמנו לריק ולבהלה, משא"כ אצל פרופסור כולי האי ואולי).
[לגופה של סברא - אכן רגליים לדבר להביא ראיה ממס' מגילה, שכן בנושא כזה מדובר על אולי להצליח בהצלת נפשות להבא-להבא, ולא בו ברגע, אז בוודאי שבכגו"ד יהיה ת"ת חשוב יותר. וכדאי' מעשה מהגר"ח מבריסק בעניין הבית חולים שרצו לבנות (וכיוצא בו עם גאון עוזינו הבן איש חי, בעניין העדפתו לבנות את ישיבת פורת יוסף ולא בית חולים ברובע היהודי, אבל שם כמדומני שהמציאות היתה שכבר היה בית רפואה אחד קיים)]
...
629404_216.png

הכרתי אותו פרופסור (כבר איננו בין החיים), בעוד הרב בעל מגד גבעות עולם שליט"א רשם "אברך", בשביל לטשטש זהותו.
מדובר במי ששייך ללימוד התורה היה, ועל כך באו דברי מרן.

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ד' יוני 28, 2023 8:23 pm

באמונתו כתב:הכרתי אותו פרופסור (כבר איננו בין החיים), בעוד הרב בעל מגד גבעות עולם שליט"א רשם "אברך", בשביל לטשטש זהותו.
מדובר במי ששייך ללימוד התורה היה, ועל כך באו דברי מרן.

עכ"פ אי"ז גורע ממש"כ בסוף הודעתי. שאלו סיפורים שאין להעביר אותם הלאה (בשונה ממה שכתבת בנוסף לכן משמו, כגון על המצטטים דברי הרמב"ם וכו'), כיון שהערך החינוכי שלהם יכול להקצין להכא ולהתם, ומה התועלת? אין בהם תועלת והבנה אמיתית כי אם למי שהדברים אמורים כלפיו, ובשעת מעשה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4483
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יוני 28, 2023 8:47 pm

באמונתו כתב:
תא חזי כתב:הסיפור דלעיל על מרן הגרמ"פ זיע"א אינו אלא מן המתמיהין, ופועל הפך הפעולה והתובנה הנרצית, וכמו שהסביר בטו"ט הרב סגי נהור.
מה גם שבמקורות שמצאתי מקופיא, נראה כדברי חברינו לעיל, שדובר באברך שתורתו אומנותו ולא פרופסור (לענ"ד אין ספק שאין לדמות אברך לפרופסור, למרות שחיובם בת"ת שוה, שכן לזה ולזה כישורים אחרים, וממילא כנראה סבר הגרמ"פ שהאברך לא יגיע עם זה לשום מקום ומכלה מלכתחילה זמנו לריק ולבהלה, משא"כ אצל פרופסור כולי האי ואולי).
[לגופה של סברא - אכן רגליים לדבר להביא ראיה ממס' מגילה, שכן בנושא כזה מדובר על אולי להצליח בהצלת נפשות להבא-להבא, ולא בו ברגע, אז בוודאי שבכגו"ד יהיה ת"ת חשוב יותר. וכדאי' מעשה מהגר"ח מבריסק בעניין הבית חולים שרצו לבנות (וכיוצא בו עם גאון עוזינו הבן איש חי, בעניין העדפתו לבנות את ישיבת פורת יוסף ולא בית חולים ברובע היהודי, אבל שם כמדומני שהמציאות היתה שכבר היה בית רפואה אחד קיים)]
...
629404_216.png

הכרתי אותו פרופסור (כבר איננו בין החיים), בעוד הרב בעל מגד גבעות עולם שליט"א רשם "אברך", בשביל לטשטש זהותו.
מדובר במי ששייך ללימוד התורה היה, ועל כך באו דברי מרן.

לא רק שייך... אלא ת"ח של ממש, שמרן הגרמ''פ זצ''ל כנראה חרה לו שהלה פירש במידה מסויימת מת''ת לטובת העיסוק ברפואה..

אליסף
הודעות: 1175
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי אליסף » ד' יוני 28, 2023 8:52 pm

פרנקל תאומים כתב:לא רק שייך... אלא ת"ח של ממש, שמרן הגרמ''פ זצ''ל כנראה חרה לו שהלה פירש במידה מסויימת מת''ת לטובת העיסוק ברפואה..

חתנו רמ"ד טנדלר?

צופה_ומביט
הודעות: 4745
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 28, 2023 9:33 pm

"אברך חקר ומצא תרופה לסרטן".
נו באמת, אין שום היתכנות ומציאות כזו, אפילו לא בדמיון.
פשיטא שמדובר במי שהיה גם בקי ומומחה במדעים [פרופסור או כיו"ב ברמת הידע והכלים המחקריים והמעשיים].

יהושפט
הודעות: 919
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי יהושפט » ד' יוני 28, 2023 9:42 pm

הנה המקור, לא מדובר בסיפור ששמע הגר"מ שורקין בעצמו, אלא איש מפי איש, וכדאי לברר [אם זה אפשרי] מה היה שם בדיוק.
הגר"י ויינפלד הוא זה מרמת אשכול?
צילום מסך 2023-06-28 213822.jpg
צילום מסך 2023-06-28 213822.jpg (35.31 KiB) נצפה 3344 פעמים

יבנה
הודעות: 3720
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי יבנה » ד' יוני 28, 2023 10:50 pm

יש שתי תשובות ארוכות בענין יציאת תלמידי ישיבה ללמוד רפואה והמסתעף באג"מ חלק ח' יו"ד ח"ד סי' ל"ו ול"ז.

ובענין לימוד החכמות וכו' עי' שו"ת הרשב"א ח"א סי' תט"ו-תי"ז.

עקביה
הודעות: 5463
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 28, 2023 11:11 pm

יהושפט כתב:הנה המקור, לא מדובר בסיפור ששמע הגר"מ שורקין בעצמו, אלא איש מפי איש, וכדאי לברר [אם זה אפשרי] מה היה שם בדיוק.
הגר"י ויינפלד הוא זה מרמת אשכול?
צילום מסך 2023-06-28 213822.jpg

ייש"כ על המקור.

באמת קשה לסמוך על סיפורים כאלה בנוגע לבירור דעתו של ר' משה עצמו.
לכל היותר אפשר לדעת, פחות או יותר, את דעתו של המספר.

פרנקל תאומים
הודעות: 4483
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יוני 29, 2023 12:07 am

אליסף כתב:חתנו רמ"ד טנדלר?

צופה_ומביט כתב:"אברך חקר ומצא תרופה לסרטן".
נו באמת, אין שום היתכנות ומציאות כזו, אפילו לא בדמיון.
פשיטא שמדובר במי שהיה גם בקי ומומחה במדעים [פרופסור או כיו"ב ברמת הידע והכלים המחקריים והמעשיים].

יהושפט כתב:הנה המקור, לא מדובר בסיפור ששמע הגר"מ שורקין בעצמו, אלא איש מפי איש, וכדאי לברר [אם זה אפשרי] מה היה שם בדיוק.





ובכן, להלן מתוך הערך "רבי משה דוד טנדלר", המכלול:

הרב טנדלר האמין שיש חשיבות עליונה בידיעת המדעים, הטכנולוגיה והמציאות בכלל.

הוא שימש מקור ידע יקר ערך עבור חותנו, הפוסק הנודע רבי משה פיינשטיין. כאשר הגיעו אל שולחנו של הרב פיינשטיין שאלות על תהליכים רפואיים או על חידושים במדע וטכנולוגיה, הוא היה פונה אל חתנו ומתייעץ איתו. הרב טנדלר מוזכר עשרות פעמים בספרי השו"ת "אגרות משה", כמי שמספק את הידע המדעי או הרפואי הנחוץ.

הרב טנדלר היה בעצמו פוסק חשוב, וחלוץ בתחום ההלכה הרפואית. הוא פסק בתחומי ההלכה הקשים והרגישים ביותר: שאלות מורכבות בענייני פיקוח נפש, קביעת רגע המוות, תרומת איברים, עגונות, הפלה מלאכותית ופוריות.

פיתח תרופה לסרטן שכינה "רפואין".


אגב, הרב טנדלר לא היה רופא, כ"א פרופסור לביולוגיה ומומחה באתיקה רפואית.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי באמונתו » ה' יוני 29, 2023 1:52 am

יבנה כתב:יש שתי תשובות ארוכות בענין יציאת תלמידי ישיבה ללמוד רפואה והמסתעף באג"מ חלק ח' יו"ד ח"ד סי' ל"ו ול"ז...

viewtopic.php?f=51&t=40361&start=320#p800015
1. שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן פב ד"ה סוף דבר:
הוא דבר האסור לבני תורה ובני ישיבות, אשר כל אחד יכול להתגדל בתורה, ולגזול הזמן והעמילות בהכשרונות מלמודי תורה ללמודי חול.
ובדבר ענין פרנסה, כבר ידוע כמדומני מה שאמרתי איזה פעמים, שזהו עצת רשעים שהוזכר בריש תהלים, וכפי שאיתא בתענית שם /דף כ"א/ איכא ע"ז גם עונש גדול ח"ו
ולהשומעים שלא לעזוב למוד התורה כלל, אף לא לשעה, יתברכו בהצלחה בתורה כרצונם, וגם בכל עניני הגוף בכל הברכות.

2. שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ד סימן לו ד"ה הנה כבר:
הנה כבר אמרתי בפירוש עצת רשעים, שהקרא (תהלים א' א') אומר אשרי האיש, על זה שלא הלך בעצת רשעים.
משום ששום אדם לא נעשה רשע פתאום, אלא בתחילה הולך בעצה שלהם, לדאוג לעניין פרנסה אף שעדיין לא הגיע זמנו לדאגה כזו, שיש לו כל טוב בבית אביו.
וגם עבור אביו הוא יותר נקל לפרנסו, כי אין צריך להוציא על זה כמעט כלום.
ומכל מקום דואג לפרנסתו בשביל עצת רשעים, היינו במה שמוצאים בדברי חז"ל שאין לסמוך על הנס.
ומחמירים בזה טובא, לומר שלא די לדאוג על זה לכשיצטרך לדאוג עבור זה ...

צופה_ומביט
הודעות: 4745
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 29, 2023 1:10 pm

צופה_ומביט כתב:השבוע ביום שני מסר הרב הנ"ל "שיעור מיוחד" בעניין השיעור של מצות תלמוד תורה.

כאן ישנו תקציר השיעור הנ"ל בוידאו.

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ה' יוני 29, 2023 2:11 pm

באמונתו כתב:
1. שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן פב ד"ה סוף דבר:
הוא דבר האסור לבני תורה ובני ישיבות, אשר כל אחד יכול להתגדל בתורה, ולגזול הזמן והעמילות בהכשרונות מלמודי תורה ללמודי חול.
ובדבר ענין פרנסה, כבר ידוע כמדומני מה שאמרתי איזה פעמים, שזהו עצת רשעים שהוזכר בריש תהלים, וכפי שאיתא בתענית שם /דף כ"א/ איכא ע"ז גם עונש גדול ח"ו
ולהשומעים שלא לעזוב למוד התורה כלל, אף לא לשעה, יתברכו בהצלחה בתורה כרצונם, וגם בכל עניני הגוף בכל הברכות.



כמה מילים לפני הציטוט שלך, הגרמ"פ כותב להדיא את מש"כ לעיל בהודעתי:
סוף דבר הוא פשוט שאף ששתקינן ואין אומרין זה לכלל ישראל ואף לא לאלו השומרים תורת השי"ת הוא דבר האסור לבני תורה ובני ישיבות אשר כל אחד יכול להתגדל בתורה ולגזול הזמן והעמילות בהכשרונות מלמודי תורה ללמודי חול.


שכן, בשורה התחתונה, אף לפני 40 ו50 שנה זה היה דבר מן המתמיהין, ולא יובן אלא למי שכבר שלי"ת מונח לפני ולפנים בתורה הק'. עאכו"כ היום שתבוא לחילוני וכדו' להסביר לו את זה - אטו גזירה היא משמים על אברכים היוצאים לעבוד להיות "בעלי מלאכה" ולא בעלי מקצוע מסודר?

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ה' יוני 29, 2023 2:18 pm

[אגב, כאחד שלא מנוי על הבקיאים ויודעים בתורתו של הגרמ"פ, אך מכיר זעיר פה וזעיר שם דברים שפסק - נראה לי דבר תימה, דמחד גיסא בכמה דברים הגרמ"פ היקל (לפעמים מאוד) בעניינים מסויימים הקשורים למציאות של אנשים עובדים (בפרט בארה"ב), ומאידך כאן מוצגת דעה בלתי מתפשרת כמעט בעליל. הכיצד?! (ואולי דווקא בגלל זה? צ"ע)]

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ה' יוני 29, 2023 2:20 pm

פרנקל תאומים כתב:
אליסף כתב:חתנו רמ"ד טנדלר?

אגב, הרב טנדלר לא היה רופא, כ"א פרופסור לביולוגיה ומומחה באתיקה רפואית.

כך או כך, במחכ"ת כל הכותבים כאן, האין אף אחד יכול לראות את הסתירה המובנית בכל הסיפור הזה מיניה וביה, מרישיה לסיפיה?

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי באמונתו » ה' יוני 29, 2023 4:00 pm

תא חזי כתב:
באמונתו כתב:
1. שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן פב ד"ה סוף דבר:
הוא דבר האסור לבני תורה ובני ישיבות, אשר כל אחד יכול להתגדל בתורה, ולגזול הזמן והעמילות בהכשרונות מלמודי תורה ללמודי חול.
ובדבר ענין פרנסה, כבר ידוע כמדומני מה שאמרתי איזה פעמים, שזהו עצת רשעים שהוזכר בריש תהלים, וכפי שאיתא בתענית שם /דף כ"א/ איכא ע"ז גם עונש גדול ח"ו
ולהשומעים שלא לעזוב למוד התורה כלל, אף לא לשעה, יתברכו בהצלחה בתורה כרצונם, וגם בכל עניני הגוף בכל הברכות.

כמה מילים לפני הציטוט שלך, הגרמ"פ כותב להדיא את מש"כ לעיל בהודעתי:
סוף דבר הוא פשוט שאף ששתקינן ואין אומרין זה לכלל ישראל ואף לא לאלו השומרים תורת השי"ת הוא דבר האסור לבני תורה ובני ישיבות אשר כל אחד יכול להתגדל בתורה ולגזול הזמן והעמילות בהכשרונות מלמודי תורה ללמודי חול.

שכן, בשורה התחתונה, אף לפני 40 ו50 שנה זה היה דבר מן המתמיהין, ולא יובן אלא למי שכבר שלי"ת מונח לפני ולפנים בתורה הק'. עאכו"כ היום שתבוא לחילוני וכדו' להסביר לו את זה - אטו גזירה היא משמים על אברכים היוצאים לעבוד להיות "בעלי מלאכה" ולא בעלי מקצוע מסודר?

אבל מעניין, ע"א ש"שתקינן ואין אומרין זה לכלל ישראל, ואף לא לאלו השומרים תורת השי"ת", רבי משה לא הפסיק להדפיס ספרו אגרות משה, ולהפיצו בכל מקום, בהוצאות רבות, כאשר דברים אלה, הרי מופיעים בו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14193
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 29, 2023 4:05 pm

באמונתו כתב:
תא חזי כתב:
באמונתו כתב:
1. שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן פב ד"ה סוף דבר:
הוא דבר האסור לבני תורה ובני ישיבות, אשר כל אחד יכול להתגדל בתורה, ולגזול הזמן והעמילות בהכשרונות מלמודי תורה ללמודי חול.
ובדבר ענין פרנסה, כבר ידוע כמדומני מה שאמרתי איזה פעמים, שזהו עצת רשעים שהוזכר בריש תהלים, וכפי שאיתא בתענית שם /דף כ"א/ איכא ע"ז גם עונש גדול ח"ו
ולהשומעים שלא לעזוב למוד התורה כלל, אף לא לשעה, יתברכו בהצלחה בתורה כרצונם, וגם בכל עניני הגוף בכל הברכות.

כמה מילים לפני הציטוט שלך, הגרמ"פ כותב להדיא את מש"כ לעיל בהודעתי:
סוף דבר הוא פשוט שאף ששתקינן ואין אומרין זה לכלל ישראל ואף לא לאלו השומרים תורת השי"ת הוא דבר האסור לבני תורה ובני ישיבות אשר כל אחד יכול להתגדל בתורה ולגזול הזמן והעמילות בהכשרונות מלמודי תורה ללמודי חול.

שכן, בשורה התחתונה, אף לפני 40 ו50 שנה זה היה דבר מן המתמיהין, ולא יובן אלא למי שכבר שלי"ת מונח לפני ולפנים בתורה הק'. עאכו"כ היום שתבוא לחילוני וכדו' להסביר לו את זה - אטו גזירה היא משמים על אברכים היוצאים לעבוד להיות "בעלי מלאכה" ולא בעלי מקצוע מסודר?

אבל מעניין, ע"א ש"שתקינן ואין אומרין זה לכלל ישראל, ואף לא לאלו השומרים תורת השי"ת", רבי משה לא הפסיק להדפיס ספרו אגרות משה, ולהפיצו בכל מקום, בהוצאות רבות, כאשר דברים אלה, הרי מופיעים בו.


למיטב זכרוני, מרן הגרמ"פ כתב בתשובה שספרו מיועד לת"ח.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי באמונתו » ה' יוני 29, 2023 4:39 pm

תא חזי כתב:[אגב, כאחד שלא מנוי על הבקיאים ויודעים בתורתו של הגרמ"פ, אך מכיר זעיר פה וזעיר שם דברים שפסק - נראה לי דבר תימה, דמחד גיסא בכמה דברים הגרמ"פ היקל (לפעמים מאוד) בעניינים מסויימים הקשורים למציאות של אנשים עובדים (בפרט בארה"ב), ומאידך כאן מוצגת דעה בלתי מתפשרת כמעט בעליל. הכיצד?! (ואולי דווקא בגלל זה? צ"ע)]

לענ"ד (כאחד שזכה והכירו), רבי משה לא שינה ולא חידש שום דבר מן המקובל ב"ארץ הישנה", והנוהג שמדורי דורות, כאשר רבים יצאו לפרנסתם מפני אילוצי המציאות, אבל כ"ז דווקא אחרי החתונה וכו' מפני הכרח המשפחה המתרחבת.

אך כל היראים ידעו והבינו בפשיטות, כי שנות הבחרות - קודש לה' ולתורתו הם. בלתי לה' לבדו. אז נבנה השיעור קומה של היהודי, התורה והיראה, והם יסוד ועיקר אישיותו.

הרעיון לצעירים להתחיל לדאוג לפרנסה העתידה, ולפרוש ולצאת מאהלה של תורה ולו במעט, לשם לימודים חיצוניים, על חשבון לימודי הקודש, ע"ז אומר רבי משה, שהיא "עצת רשעים".
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ו' יוני 30, 2023 3:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ה' יוני 29, 2023 6:15 pm

באמונתו כתב:
תא חזי כתב:[אגב, כאחד שלא מנוי על הבקיאים ויודעים בתורתו של הגרמ"פ, אך מכיר זעיר פה וזעיר שם דברים שפסק - נראה לי דבר תימה, דמחד גיסא בכמה דברים הגרמ"פ היקל (לפעמים מאוד) בעניינים מסויימים הקשורים למציאות של אנשים עובדים (בפרט בארה"ב), ומאידך כאן מוצגת דעה בלתי מתפשרת כמעט בעליל. הכיצד?! (ואולי דווקא בגלל זה? צ"ע)]

לענ"ד (כאחד שזכה והכירו), רבי משה לא שינה ולא חידש שום דבר מן המקובל ב"ארץ הישנה", והנוהג שמדורי דורות, כאשר רבים יצאו לפרנסתם מפני אילוצי המציאות, אבל כ"ז דווקא אחרי החתונה, ומפני הכרח המשפחה המתרחבת.

אך כל היראים ידעו והבינו בפשיטות, כי שנות הבחרות - קודש לה' ולתורתו הם. בלתי לה' לבדו. אז נבנה השיעור קומה של היהודי, התורה והיראה, והם יסוד ועיקר אישיותו.

הרעיון לצעירים להתחיל לדאוג לפרנסה העתידה, ולפרוש ולצאת מאהלה של תורה ולו במעט, לשם לימודים חיצוניים, על חשבון לימודי הקודש, ע"ז אומר רבי משה, שהיא "עצת רשעים".

לא על כך דברי, על כל הנ"ל פשוט וברור כי הוא זה ואין חולק שאין לשנות בימי הילדות והבחרות. (אם כי גם זה תמוה במקצת, לאור שאר הקולות, אבל ניחא כדבריך).
הקושיא מכל הנ"ל היא על הסיפור (שלפי חלק מהחברים כאן מדובר על חתנו לוקח בתו (היינו אדם נשוי...)) שאמר עליו מה שאמר כנ"ל [ומאידך מעלעול בקיצור הביוגרפיה שלו לא נראה שעקב בדקדוק אחרי הוראות חמיו ורבו... אז מה בצע בניסוי (רציני לכאורה) בהמצאת תרופה? הלא ללמד בישיבה-יוניברסיטי (שאליבא דתשובת הגרמ"פ הנ"ל אין ביטול תורה עצום ונורא יותר מזה בכל מהותה) זה לא בדיוק ה"ארץ הישנה" בשום קנה מדה].
[היישוב שאני מיישב לעצמי הוא, כי מה לעשות, וה"אמריקאים" מלאים סתירות כרימון, למביט מן הצד מישראל החרדית זה יראה תמוה, ולחי שם זה ייראה כמובן מאליו וכהכלה של מורכבות. כמו שלרוב ציבור בני התורה הליטאי מסתכל בדומה לזה על ספרדים (וסתירותיהם הפנימיות הם) וחסידים (וסתירותיהם הפנימיות הם). רק מה שמוזר כאן הוא שמדובר בליטאים-אמריקאים (או ניסיון להחיל באחוז מסויים את ההשקפה הליטאית המקורית על המציאות האמריקנית), שאז זו באמת סתירה. וכל המשפט הסבוך הנ"ל כמובן מקורו והבנתו רק בהסתכלות ישיבו-צנטרית, שהיא השלטת בכיפה (תרתי משמע)].

פרנקל תאומים
הודעות: 4483
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יוני 29, 2023 11:57 pm

תא חזי כתב:לא על כך דברי, על כל הנ"ל פשוט וברור כי הוא זה ואין חולק שאין לשנות בימי הילדות והבחרות. (אם כי גם זה תמוה במקצת, לאור שאר הקולות, אבל ניחא כדבריך).
הקושיא מכל הנ"ל היא על הסיפור (שלפי חלק מהחברים כאן מדובר על חתנו לוקח בתו (היינו אדם נשוי...)) שאמר עליו מה שאמר כנ"ל [ומאידך מעלעול בקיצור הביוגרפיה שלו לא נראה שעקב בדקדוק אחרי הוראות חמיו ורבו... אז מה בצע בניסוי (רציני לכאורה) בהמצאת תרופה? הלא ללמד בישיבה-יוניברסיטי (שאליבא דתשובת הגרמ"פ הנ"ל אין ביטול תורה עצום ונורא יותר מזה בכל מהותה) זה לא בדיוק ה"ארץ הישנה" בשום קנה מדה].
[היישוב שאני מיישב לעצמי הוא, כי מה לעשות, וה"אמריקאים" מלאים סתירות כרימון, למביט מן הצד מישראל החרדית זה יראה תמוה, ולחי שם זה ייראה כמובן מאליו וכהכלה של מורכבות. כמו שלרוב ציבור בני התורה הליטאי מסתכל בדומה לזה על ספרדים (וסתירותיהם הפנימיות הם) וחסידים (וסתירותיהם הפנימיות הם). רק מה שמוזר כאן הוא שמדובר בליטאים-אמריקאים (או ניסיון להחיל באחוז מסויים את ההשקפה הליטאית המקורית על המציאות האמריקנית), שאז זו באמת סתירה. וכל המשפט הסבוך הנ"ל כמובן מקורו והבנתו רק בהסתכלות ישיבו-צנטרית, שהיא השלטת בכיפה (תרתי משמע)].


כי הנ"ל היה ת"ח מלא וגדוש, ובעל כישורים עצומים, וראה ברכה בלימודו, ומסתמא ס"ל להגרמ"פ שגברא כוותיה בוודאי צריך לקיים מניח אני וכו' ולעסוק אך ורק בתורה כל ימיו. ואין הכ"נ, עובדת היותו ב"ישיבה יוניברסיטי" היא גופא לב העניין, היא הסיבה והיא הסימן, והן הן הדברים ששם זו היא ההשקפה וזהו החינוך לכתחילה, ומרן הגרמ"פ זי"ע התנגד לכך מאד (ועם כל זאת היה בקשר מצויין עם חתנו ונעזר בו רבות כנודע וגם העריכו כערכו, ונזהר מאד בכל כוחותיו שלא תהיה מחלוקת אצלו במשפחה יהיה מה שיהיה ועל איזה רקע שלא יהיה). הרי הגרמ"פ היה גם בקשר מצויין עם הגריד"ס מבוסטון שעמד בראש הישיבה-יוניברסיטי והזהיר על כבוד תורתו, חרף העובדה שהוא התנגד לשיטתו.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יוני 30, 2023 12:33 am

חגיגה דף ה עמוד ב:
תנו רבנן: שלשה הקדוש ברוך הוא בוכה עליהן בכל יום: על שאפשר לעסוק בתורה ואינו עוסק, ועל שאי אפשר לעסוק בתורה ועוסק, ועל פרנס המתגאה על הצבור.

זאב ערבות
הודעות: 8739
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יוני 30, 2023 1:25 am

פרנקל תאומים כתב:
תא חזי כתב:לא על כך דברי, על כל הנ"ל פשוט וברור כי הוא זה ואין חולק שאין לשנות בימי הילדות והבחרות. (אם כי גם זה תמוה במקצת, לאור שאר הקולות, אבל ניחא כדבריך).
הקושיא מכל הנ"ל היא על הסיפור (שלפי חלק מהחברים כאן מדובר על חתנו לוקח בתו (היינו אדם נשוי...)) שאמר עליו מה שאמר כנ"ל [ומאידך מעלעול בקיצור הביוגרפיה שלו לא נראה שעקב בדקדוק אחרי הוראות חמיו ורבו... אז מה בצע בניסוי (רציני לכאורה) בהמצאת תרופה? הלא ללמד בישיבה-יוניברסיטי (שאליבא דתשובת הגרמ"פ הנ"ל אין ביטול תורה עצום ונורא יותר מזה בכל מהותה) זה לא בדיוק ה"ארץ הישנה" בשום קנה מדה].
[היישוב שאני מיישב לעצמי הוא, כי מה לעשות, וה"אמריקאים" מלאים סתירות כרימון, למביט מן הצד מישראל החרדית זה יראה תמוה, ולחי שם זה ייראה כמובן מאליו וכהכלה של מורכבות. כמו שלרוב ציבור בני התורה הליטאי מסתכל בדומה לזה על ספרדים (וסתירותיהם הפנימיות הם) וחסידים (וסתירותיהם הפנימיות הם). רק מה שמוזר כאן הוא שמדובר בליטאים-אמריקאים (או ניסיון להחיל באחוז מסויים את ההשקפה הליטאית המקורית על המציאות האמריקנית), שאז זו באמת סתירה. וכל המשפט הסבוך הנ"ל כמובן מקורו והבנתו רק בהסתכלות ישיבו-צנטרית, שהיא השלטת בכיפה (תרתי משמע)].


כי הנ"ל היה ת"ח מלא וגדוש, ובעל כישורים עצומים, וראה ברכה בלימודו, ומסתמא ס"ל להגרמ"פ שגברא כוותיה בוודאי צריך לקיים מניח אני וכו' ולעסוק אך ורק בתורה כל ימיו. ואין הכ"נ, עובדת היותו ב"ישיבה יוניברסיטי" היא גופא לב העניין, היא הסיבה והיא הסימן, והן הן הדברים ששם זו היא ההשקפה וזהו החינוך לכתחילה, ומרן הגרמ"פ זי"ע התנגד לכך מאד (ועם כל זאת היה בקשר מצויין עם חתנו ונעזר בו רבות כנודע וגם העריכו כערכו, ונזהר מאד בכל כוחותיו שלא תהיה מחלוקת אצלו במשפחה יהיה מה שיהיה ועל איזה רקע שלא יהיה). הרי הגרמ"פ היה גם בקשר מצויין עם הגריד"ס מבוסטון שעמד בראש הישיבה-יוניברסיטי והזהיר על כבוד תורתו, חרף העובדה שהוא התנגד לשיטתו.

ואף מי שנחשב תלמידו המובהק, ר' ניסן אלפרט היה אחד מהר"י בישיבה יוניברסיטי

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ו' יוני 30, 2023 1:40 am

זאב ערבות כתב:ואף מי שנחשב תלמידו המובהק, ר' ניסן אלפרט היה אחד מהר"י בישיבה יוניברסיטי

אני לא יודע איך זה בגאלדענע-מדינה, אבל כאן בארץ היו בזמנו (ועודם?) אברכים חרדיים רבים שהלכו למצוא משרות הוראה בישיבות תיכוניות, והן קיבלו אותם בזרועות פתוחות, בבסיס זה היה נטו בשביל פרנסה, אח"כ הגיעה האידאולוגיה - לחנך את המיזרוחניקעס, ואולי אפילו ""לשרוף"" כמה תלמידים על הדרך... מעניין אם זה אותה סיבה גם בישיבות המודרניות בארצות הברית, או שזה אחרת?

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יוני 30, 2023 3:44 pm

שיקול העיקרי היה הפרנסה, ואף גדולי עולם לימדו באותו מקום, ביניהם מרן ה"שערי יושר" זצ"ל.

תא חזי
הודעות: 929
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי תא חזי » ו' יוני 30, 2023 4:06 pm

הכנס היה רק הפרומו.
הנה התכל'ס. ימים יגידו מה יהיה.
ישיבה לתורה ודרך ארץ.pdf
(110.57 KiB) הורד 251 פעמים

יבנה
הודעות: 3720
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי יבנה » ו' יוני 30, 2023 5:03 pm

שני ציטוטים:
לימוד הגמרא יהיה ״מתוך קשב לעולמם של התלמידים, לנפשם והתעניינותם, שעשויה לפתוח פתחים חדשים להעמקה בתלמוד בדרכים נוספות, עמוקות ומרתקות, שיחבר את התלמידים אל הגמרא מכיוונים נוספים״

הקשר עם הצוות יהיה ״מתוך מתן לגיטימציה לעולמו הפנימי, לתשוקותיו ומאוויו של כל תלמיד,״

אליסף
הודעות: 1175
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי אליסף » ב' יולי 03, 2023 6:33 am

תא חזי כתב:הכנס היה רק הפרומו.
הנה התכל'ס. ימים יגידו מה יהיה.
ישיבה לתורה ודרך ארץ.pdf

וואי
זו תהיה 'ישיבה' מוזרה ביותר.
מעניין אם הגדולים ימצאו לנכון לצאת נגד או שפשוט לא צריך..

אליסף
הודעות: 1175
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי אליסף » ד' יולי 12, 2023 6:56 am

הלום ראיתי שגדולי הדור יצאו נגד ישיבה ממ"חית, מדובר בישיבה המדוברת של מיודעינו הרב לייבל?

אליסף
הודעות: 1175
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי אליסף » ד' יולי 12, 2023 9:11 pm

אליסף כתב:הלום ראיתי שגדולי הדור יצאו נגד ישיבה ממ"חית, מדובר בישיבה המדוברת של מיודעינו הרב לייבל?

אומרים לי שכן


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים