עמוד 1 מתוך 1

גדלות מול שלימות

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 11:45 am
על ידי תוכן
בשנים האחרונות מתו ארבעה ת"ח מופלגים שידעו כל התורה כולה בלי שום גוזמא כלל, וחלקים מכובדים ממנה ידעו לשנן בעל פה מילה במילה. חוץ מגדלותם בתורה, כל אחד מהם היה מצוין בעוד מעלות, זה במידות טובות, זה במידת החסד, זה בביקוש הצדק והיושר ועוד. למרות כל הנ"ל, אף אחד מארבעה אלו לא תפס המקום הראוי לו לפי ידיעתו ולפי מעשיו. לכל אחד היה ציבור קטן שהעריך וכיבד אותו מאד, אבל לא יותר מזה.

לעומת זאת, מנהיגי הדור בעבר והיום, הם אנשים שלא הגיעו לדרגתם בידיעת התורה, אבל כן היו שלמים. זאת אומרת, שארבעה ת"ח הנ"ל לצד מעלתם העצומה, גם היה להם חסרונות ניכרים אם במעשים אם בדעות. אבל המנהיגים, אלו שהנהיגו את רוב הציבור בפועל, היו יותר שלמים והחיים שלהם אם במישור הציבורי ואם במישור הפרטי היו ללא רבב כמעט. (כתבתי 'כמעט', כי אין צדיק אשר יעשה טוב ולא יחטא, ומכל האבות רק יעקב זכה למעלה שמטתו שלימה.)

דומה, שתופעה זו אינה מיוחדת לדור הזה. זאת אומרת, שבכל דור ודור המנהיג אינו מי שהוא הת"ח הכי גדול, אלא מי שהוא השלם הכי גדול. ולמשל, החפץ חיים היה נחשב לגדור הדור, למרות שהיו הרבה ת"ח שעלו עליו בידיעת התורה.

יש להניח, שלהיות שלם יותר קשה מלהיות גדול, ועל כן השלם הוא מי שזוכה להנהיג ולא הגדול.

Re: גדלות מול שלימות

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 12:01 pm
על ידי קראקובער
זה לא לגמרי מדוייק לעסקנים ויחצני"ם יש חוש ריח מצויין.. וידוע מה שרבי שלמה זלמן אמר (מפי בנו ר"ש בראיון נמצא בפורום) שהיום העיתונות קובעת ומכתיבה ישירות ובעקיפין מי הם גדולי גאוני ופוסקי הדור ולא הציבור.

Re: גדלות מול שלימות

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 12:33 pm
על ידי דמשק
תוכן כתב:ולמשל, החפץ חיים היה נחשב לגדור הדור, למרות שהיו הרבה ת"ח שעלו עליו בידיעת התורה.

מי הם ההרבה ת"ח שעלו עליו בידיעת התורה? אולי בחלק העוקר הרים, אבל בידיעת התורה??
ודוקא החלק הראשון שהיה נחשב כגדול הדור, אינו נכון כ"כ, הוא היה נחשב יותר כצדיק הדור, אבל בענין הנהגה -על אף שהיה לו השפעה עצומה- הוא לא עמד בראש.

Re: גדלות מול שלימות

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 12:51 pm
על ידי דרומי
ושמעתי פעם שהיה מי מהמנהיגים שהתלונן שאי אפשר לדבר עם הח"ח בעניני הכלל, כי הוא אומר 'לשון הרע' וכו' ולא רוצה לשמוע.

Re: גדלות מול שלימות

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 2:48 pm
על ידי שייף נפיק
לא נכון לומר שהחפץ חיים לא הנהיג,
דעת הח"ח נשמעה תמיד, ור' חיים עוזר שבהחלט נשא בעול הכלל כפף עצמו בביטול מוחלט לח"ח.
זה לא היה כמו היום שיש מועצת למיניהם וכולם נשמעים, המציאות פשוט היתה אחרת, וכל רב היה נביא בעירו, ורק לבעיות מאוד מאוד ציבוריות נתאספו גדולי ישראל והחליטו יחד ושם בוודאי שהתחשבו בדעת הגדולים ביותר, וכמו הח"ח וכו'.
כך שאין בכלל מה לדמות אלינו.
האמרה של המנהיג הנ"ל תמוהה מאוד עיין בכל ספרי קורות החפץ חיים שהוא היה דברן גדול בכל הנוגע לעניני הכלל.
יתכן שהח"ח ראה לנכון שלא להתייחס לאותו אדם מסיבות שונות.