עמוד 1 מתוך 3

דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 6:38 pm
על ידי יהודה בן יעקב
במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 7:28 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
סנהדרין (צט סע"ב)

אפיקורוס כגון מאן. אמר רב יוסף כגון הני דאמרי "מאי אהנו לן רבנן", לדידהו קרו, לדידהו תנו. אמר ליה אביי האי מגלה פנים בתורה נמי הוא, דכתיב אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי. וכו'. רבא אמר כגון הני דבי בנימין אסיא, דאמרי מאי אהני לן רבנן, מעולם לא שרו לן עורבא, ולא אסרו לן יונה.

פירש רש"י
מאי אהני לן - והם אינן יודעין שעולם מתקיים עליהם.

מגלה פנים בתורה הוא - שכופר במה שכתוב בתורה.
אם לא בריתי יומם ולילה וגו' - שמהנין לעולם ומקיימין [אותו], והוא אומר דלא מהני מידי.
לא שרו לן עורבא - לא אמרו לנו שום חידוש שלא מצינו בתורה (דשרינן עורבא).
[דקא שרינא לכו עורבא] - שהיתר זה אינו מצוי בתורה אלא סופרים אמרוהו.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 7:35 pm
על ידי ר' יונה
לא היתה התקדמות? היתה, ועוד איך היתה. אני לא מדבר על המצב של עולם הישיבות שהיום כל בחור לומד בישיבה וכל אחד ממשיך לפחות בהתחלה הכולל, הרמה והמעמד של בני הישיבות ועוד. אבל כל אחד לגופו, היום כמעט כל אברך יש לו מושגים רחבים בכל חלקי שו''ע, גם באבה''ע ובחו''מ, מה שפעם היה נחלתם של בודדים שהתמסרו לזה. יהיו שיגידו שזו תוצאה של ספרי הקיצורים למיניהם, ושל גמרות המתיבתא עם כל מה שזה כולל, או המראי מקומות המורחבים והמבוארים, תכל'ס, המציאות היא שהאברכים יודעים המון, והרבה גם מתעסקים עם החומש והנו''כ, עם התנ''ך והמדרשים, גם המוסר נטחן לעומק, פוק וראה חנויות הספרים שאין כמעט נושא שלא נטחן עד דק, מה שפעם לא היה.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 7:48 pm
על ידי הרואה
נקודת המוצא כלל לא מתחילה.
נניח ש'התקדמות' פירושה לעשות את אותו הדבר בצורה טובה יותר.
ההתקדמות ברפואה היא שהרפואה נהיתה טובה יותר.
התקדמות בלימוד התורה, אינה שהתורה נהיתה טובה יותר, כי היא לא יכולה להיו לתת טובה יותר.
מקסימום שאנחנו משיגים יותר את התורה, ולצערנו גם זה מבחינות מסוימות יש התקדמות ומבחינות אחרות לא.
ההתקדמות בלימוד התורה היא שכל אברך שלומד מתקדם בכך שהוא יודע יותר בעומק וברוחב, אפשר גם לומר שכל עם ישראל מתקדם כשיש בו יותר אברכים שיודעים ש"ס למשל.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 7:55 pm
על ידי הפצת המעיינות
רופא פלוני החליט שבגלל שהי' התקדמות באלקטרוניקה ורפואה צריך להיות גם בתורה. מה הקשר?
השאלה עקומה ולא מתחילה ואין צורך להשיב עליה
ומנין לו לדעת אם יש התקדמות בתורה אם אין

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 8:12 pm
על ידי מתבונן מהצד
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?

חושבני שכל מי שקצת מצוי בעולם הישיבות יודע שיש התקדמות משמעותית בשנים האחרונות, מה שפעם היה ר' שמואל מחדש היום כל בחור בישיבה קטנה מתחיל משם, עולם העמקות וההבנה השתנה לבלי הכר, כל צורב מתחיל יודע את כל החקירות והלומדות שואל שאלות שמעולם לא שאלו וכו'...

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 8:26 pm
על ידי פלגינן
לטיעונו אין אחיזה. בכל מקצוע האנושות צוברת ידע והולכת ומשתלמת לכיוון השלמות. כך זה בכל מקצוע שהמדע התחיל בו מאפס. אבל אם אנו מאמינים שניתנה לנו תורה שהיא אלוקית, אזי למעשה התחלנו ממאה אחוז ולא מאפס, והתפקיד שלנו הוא רק להתקדם בעצמנו להבנה מלאה של אותם מאה אחוז, שבעצם קיימים כבר בארון הספרים.

מה שכן, יש את החלק שנוגע לחידושים הדורשים עמדה תורנית. וראוי גם להעתיק ממש"כ במק"א:
...הבימות התורניות, המצויות בעיקר בקבצים התורניים, גדושות בחידושים פורצי דרך בתוך התורה. אני מעתיק לך ממה שכתב לי יהודי אוהב תורה (בעריכה קלה): "מי שעומד "בפנים" יודע שעירובין של היום עברה המון שינויים מעירובין של לפני 30 שנה, בגלל הרבה פריצות דרך שנעשו בה, וכנ"ל סוגיות של תערובות, חול המועד, שומרים, ריבית ועוד ועוד. ההלכה האקטואלית, דהיינו שאלות המתחדשות בגלל הטכנולוגיה, זוכות לטיפול מסודר ואחראי ויסודי, וניתן לראות מאמרים רבים בעניינים אלו שמביעים תודה לפרופסור פלוני או לטכנאי אלמוני שעזרו בידע טכני וכדו'. יש חדשנות גדולה בדרכי הלימוד, כולל כוחות צעירים פורצי דרך (לדוגמה…). גם בקטע של ההגות, יש ממש פריחה, כוונתי להגות הרעיונית, בדרכם של הגר"מ שפירא או הגר"ל מינצברג, כמו הרבנים יונגרייז, פייבלזון ענבל וכדו' – זה מתפתח נפלא".
ישנם אנשים שפשוט "מזמינים" מעוף רוחני לכיוון ספציפי, בעיקר לצד החוצה, לימודי מדע, צבא ומדינה, התערות עם העולם הכללי ואפילו עם עולם ההלכה הלא חרדי. ולכן דבריהם של כותב בעל מעוף שמצא פתרון פורץ דרך למנוע העתקות של דיסקים (באו"י), או של כותב מוכשר שמצא פתרון ייחודי במי מזגן למקוואות (ישורון) ועוד דוגמאות רבות – כלל אינם נכנסים באזנם, הם אינם מגלים בהם התעניינות ואולי אף לא רואים בהם ערך, אך עולם התורה מתעשר ומשתבח ביותר מיוצרים יצירתיים שכאלו. לא פעם ניסיתי להתחבר לרגשות של אוהבי תורה גדולים שמצאו פתאום בקובץ פלוני מערכה משובחת בענייני קדשים או נשים-נזיקין שעושה מהפכה בסוגיה, מה ש"עשה להם את היום".
פריצות דרך בתוך עולם ההלכה יש בכמויות, אך כל עוד שאלו אינם רואים תכל'ס בשטח ובמגרש שלהם, איך שנוח להם, אין להם בזה ערך [והשווה סנהדרין ק ע"א: 'מאי אהני לן רבנן; מעולם לא שרו לן עורבא…']...

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 9:57 pm
על ידי מענה איש
נראה יותר שמעניין את הרחוקים האם החדשנות הגיעה לבית המדרש, אחד מהדגלים של החדשנות זה ההנגשה ופישוט תהליכים
אפשר להראות לו כמה היום התורה נגישה לכל לומד כמה דוגמאות

א. עוז והדר שטונשטין גמרות מבוארות
ב. כל נושא ההדרת ספרים ישנים בדורנו שזה מהפך עצום (הן בבחינה של נוחות הלימוד והן מבחינת עבודת ההגה וההשוואה).
ג. אוצר החכמה על כל מעלותיו (ובכלל זה הפורום שבו כל דורש מוצא מענה לכל שאלה מכל תחומי הקשת)
ד. פרוייקטים תורניים שונים בתוך עולם התורה דרשו, עיון ההלכה, ועוד
ה. ספרי הלכה עם ירידה לפרקטיקה ברמה הפרטנית ביותר.
ו. פרוייקט השו''ת ז''א האפשרות לערוך מאמר תורני או ספר תוך קיצור תהליכים שונים של חיפוש, השגת מידע, הקלדה

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: ש' דצמבר 29, 2018 11:57 pm
על ידי רון
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?

אם אתם נפגשים רק בשמחות,
אתה באמת חושב שהוא שואל בשביל לקבל תשובה?
אפשר לתת תשובה רצינית בין הבורקס לטחינה?.

הרב נוירגשל לא מתראיין לעולם לתכניות בתקשורת מהסיבה הנ"ל
יהדות היא עסק רציני,
ואינה תכנית ראיליטי, שנידונה להצלחה לפי כמות מחיאות הכפיים.

איך אפשר לשכנע אנשים כשאתה מוגבל בדקות? ודבריך בטלים ברוב של פרסומת לפני ואחרי.
אם אתה סבור שיש מה להשפיע עליו, האופן המומלץ ביותר הוא לשלוח לו מייל [בהתחלה כתבתי "מכתב" אבל נזכרתי שהיום אנשים לא יודעים מה זה] ששמעת את השאלה שלו והיא באמת שאלה יפה, וכו' [אם כי כמדומני שהוא עצמו לא התכוון לשאלה, ואתה סתם לוקח את זה ברצינות].

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 12:51 am
על ידי שייף נפיק
אני רגיל בשיטה שאני קורא לה שיטת התוצאות, דהיינו, בוא נניח את הויכוח בצד ונתמקד בתוצאות בשטח של השיטה אליה אני משתייך, זה חוסך הרבה!
אתה טוען שהחרדים הם.... בוא ונשווה את הקהלים ונראה את הציבור החרדי עם כל בעיותיו השונות טוב לאין ערוך מכל ציבור אחר.
וזה סתימת פה טובה בפרט בין טחינה לבורקס כמו שנאמר פה.
זה שיש ציבור אברכים עצום - שזה הולך וגדל עוד ועוד זה עצמו הצלחה גדולה ועל זה הדרך.
בברכה.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 8:23 am
על ידי יהודה בן יעקב
מתבונן מהצד כתב:חושבני שכל מי שקצת מצוי בעולם הישיבות יודע שיש התקדמות משמעותית בשנים האחרונות, מה שפעם היה ר' שמואל מחדש היום כל בחור בישיבה קטנה מתחיל משם, עולם העמקות וההבנה השתנה לבלי הכר, כל צורב מתחיל יודע את כל החקירות והלומדות שואל שאלות שמעולם לא שאלו וכו'...

אני גם התחלתי לענות לו בכיוון הזה, אך הוא התחיל לשאול אותי שהוא רוצה דוגמא ספציפית, וכמובן שלא היתה לי...
מלבד שצריך כמה שעות הקדמות להסביר לו מה שהבחור בישיבה קטנה למד מתחילת הזמן בכדי שיבין את מה שאני אומר בכלל...
אולי בכל זאת, תוכל לעזור לי למצוא דוגמא כזו

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 8:50 am
על ידי זאב ערבות
הדוגמאות שמובאות לעיל דנות רק בהתקדמות של כמות ואיכות אך לא בפריצת דרך למודית מחשבתית מקורית כגון חידושי רב חיים על הרמב"ם או ספרי החזון איש.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 9:12 am
על ידי רון
זאב ערבות כתב:הדוגמאות שמובאות לעיל דנות רק בהתקדמות של כמות ואיכות אך לא בפריצת דרך למודית מחשבתית מקורית כגון חידושי רב חיים על הרמב"ם או ספרי החזון איש.


ימחלו לי הכותבים הנכבדים ובפרט יקיר הפורום הרב זאב ערבות שליט"א

אני פשוט לא מבין אתכם,
אתם דנים בכזה רצינות כאילו שהפרופסור הנכבד באמת שואל?
וכי אם תבהירו לו את התפתחות העיון התלמודי בהבדלי הגישות
שבין ר' שמואל לבין ר' נחום שבשנים האחרונות כבש מעמד שוה לר' שמואל כמעט
שזו התפתחות מרטיטה ופורצת דרך במונחים ישיבתיים
וכי בעיניו זו התפתחות?
הלא זו הבערות במלא בערותה בעיניו.

ואנחנו עוד נושאים ונותנים במלא הרצינות .....
אם אותו פרו' היה יודע שבזה אנו דנים היה צוחק כל הדרך אל המעבדה....
הוא מתכוון לדבר אחד ואין בלתו
אתם פ ר ז י ט י ם
וכל עוד זו הגישה אין מה לעשות

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 9:37 am
על ידי זאב ערבות
יפה, סוף סוף נתת דוגמא טובה ואיני סבור שאת מישהוא מעניין הפרופסור ודעתו על התקדמות והתפתחות הלימוד ומה הוא חושב על עולם לומדי התורה. ה לו א כל שאלתו בטלה ומבוטלת מעיקרה שכן כיצד ניתן להשוות בין שני תחומים שלכאורה אין קשר ביניהם? האם באנו להשוות ת"ח לרופאים ומדענים בדרכי החשיבה שלהם?

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 9:41 am
על ידי מלבב
תשאל אותו למה החליטו בדרום קוריאה ללמד גמרא בבתי ספר, אם לא בגלל מה שכתוב בתורה רק עם נבון וחכם וכו׳

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 10:27 am
על ידי דרומי
אם מחפשים 'לנצח' אותו, כלומר: לצאת עם המלה האחרונה - אפשר פשוט לסתום את פיו של הפרופ' בבורקס או בבננה.

אם מחפשים שהוא באמת יבין וישתכנע קצת - זה דורש קצת יותר מחשבה...

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 10:45 am
על ידי הרואה
מהיכרות אישית עם כמה פרופסורים, לפעמים הם שואלים בכנות שאלות טפשיות כאלו.
פגשתי הרבה שאלות מלומדות שטחיות להחריד, למשל: הרי מקובל במדע שכל הוכחה מדעית צריכה שתהיה אפשרות לפרוך אותה, כלומר צריכה לעמוד במבחן הניסוי. ואיך אתה אומר שיש הוכחות ליהדות והרי אין ציור תיאורטי שבו יתברר משהו שיוכיח שהתורה אינה אמת. ב"ה היתה לי תשובה, אותו פרופסור הוא בן לניצולי שואה ועניין השואה קרוב לליבו, אמרתי לו: איזה ציור יכול לקרות תיאורטית שאתה תפסיק להאמין בשואה?

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 11:01 am
על ידי יאיר
''אוצר החכמה'' זו לא התקדמות???

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 11:06 am
על ידי סגי נהור
הרואה כתב:מהיכרות אישית עם כמה פרופסורים, לפעמים הם שואלים בכנות שאלות טפשיות כאלו.
פגשתי הרבה שאלות מלומדות שטחיות להחריד, למשל: הרי מקובל במדע שכל הוכחה מדעית צריכה שתהיה אפשרות לפרוך אותה, כלומר צריכה לעמוד במבחן הניסוי. ואיך אתה אומר שיש הוכחות ליהדות והרי אין ציור תיאורטי שבו יתברר משהו שיוכיח שהתורה אינה אמת. ב"ה היתה לי תשובה, אותו פרופסור הוא בן לניצולי שואה ועניין השואה קרוב לליבו, אמרתי לו: איזה ציור יכול לקרות תיאורטית שאתה תפסיק להאמין בשואה?

השאלה שלו (שכמדומני לא הבנת) הרבה יותר מוצלחת מהתשובה שלך, במחילה.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 11:10 am
על ידי ניים ושכיב
יהודה בן יעקב כתב:התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?

לא כתבת שום שאלה, רק ציון עובדה, ומה יש להשיב אם אין שאלה.

לגופה של עובדה, אין ספק באמיתותה.
פשיטא ופשיטא שהיום יודעים יותר על תורת היחסות מאשר איינשטיין ידע, ולהבדיל יודעים פחות על הרמב"ם מאשר הגרח"ס ידע.
והסיבה לזה היא שכל דבר חדש שיודעים - מאפשר לשאול עליו שאלות כדי לברר אותו מכל צדדיו.
כך שככל שהידע גדל - כך גדל מאגר הספקות והשאלות.
והנה במדע, שענינו הוא בירור עובדתי, בד"כ ניתן לברר את הספקות ע"י ניסויים. כך שהולכות ומתגלות עוד עובדות והמדע הולך ומתברר כל הזמן.
משא"כ בתורה, שענינה הוא בירור פרשני, בד"כ א"א לפשוט את הספקות. כך שהולכים ומתחדשים פירושים, ואיתם מתרבים הספקות, והתורה הולכת ומתבררת פחות ופחות.

ומה שכתבו פה מספר כותבים שיש התקדמות בידיעת התורה (וכבר כתבו כך כמ"פ בפורום ולצערי שתקתי), אכן זוהי התקדמות של ממש.
דהנה כתב המס"י בפי"א על "תלמידים שלא שמשו כל צרכם, שכמעט שנפקחו עיניהם כבר חכמי החכמים שוים להם בלבם".
והנה כעת זכינו שיהיו קטנים מהם בלבם. ולא בלבם בלבד, אלא הם הולכים ומודיעים זאת בראש חוצות.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 11:12 am
על ידי הרואה
סגי נהור כתב:
הרואה כתב:מהיכרות אישית עם כמה פרופסורים, לפעמים הם שואלים בכנות שאלות טפשיות כאלו.
פגשתי הרבה שאלות מלומדות שטחיות להחריד, למשל: הרי מקובל במדע שכל הוכחה מדעית צריכה שתהיה אפשרות לפרוך אותה, כלומר צריכה לעמוד במבחן הניסוי. ואיך אתה אומר שיש הוכחות ליהדות והרי אין ציור תיאורטי שבו יתברר משהו שיוכיח שהתורה אינה אמת. ב"ה היתה לי תשובה, אותו פרופסור הוא בן לניצולי שואה ועניין השואה קרוב לליבו, אמרתי לו: איזה ציור יכול לקרות תיאורטית שאתה תפסיק להאמין בשואה?

השאלה שלו (שכמדומני לא הבנת) הרבה יותר מוצלחת מהתשובה שלך, במחילה.

אדרבה, תחכים אותי.
אגב, הוא קיבל את התשובה.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 11:49 am
על ידי אוצר החכמה
יש משהו מגוחך בשאלה. בלי קשר לתשובות הנכונות ולעוד תשובות שאפשר לענות.
לאורך האלפיים שנה אחרונות היו עשרות רבות של שנים (והרבה יותר) שהרפואה לא התקדמה בכלל והיו שנים שהרפואה התקדמה. אותו דבר ביחס לכל המדעים. למה שלימוד התורה צריך להתקדם בדיוק באותם שלושים שנה שהדוקטור הנ"ל מתחשק לו?

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 12:10 pm
על ידי סגי נהור
ניים ושכיב כתב:
יהודה בן יעקב כתב:התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?

לא כתבת שום שאלה, רק ציון עובדה, ומה יש להשיב אם אין שאלה.

לגופה של עובדה, אין ספק באמיתותה.
פשיטא ופשיטא שהיום יודעים יותר על תורת היחסות מאשר איינשטיין ידע, ולהבדיל יודעים פחות על הרמב"ם מאשר הגרח"ס ידע.
והסיבה לזה היא שכל דבר חדש שיודעים - מאפשר לשאול עליו שאלות כדי לברר אותו מכל צדדיו.
כך שככל שהידע גדל - כך גדל מאגר הספקות והשאלות.
והנה במדע, שענינו הוא בירור עובדתי, בד"כ ניתן לברר את הספקות ע"י ניסויים. כך שהולכות ומתגלות עוד עובדות והמדע הולך ומתברר כל הזמן.
משא"כ בתורה, שענינה הוא בירור פרשני, בד"כ א"א לפשוט את הספקות. כך שהולכים ומתחדשים פירושים, ואיתם מתרבים הספקות, והתורה הולכת ומתבררת פחות ופחות.

כשמדובר בפרשנות הערך של הדברים הוא לא ברמת העובדות אלא בחכמה ובעומק של הפרשנות (כוונתי כמובן לערך האנושי הנתפס בעינינו, לא לערך האלוקי שאיננו קשור לדיון זה כלל). ובוודאי שכל דור מוסיף נדבך נוסף של עומק וחכמה על הנדבכים הקודמים.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 1:05 pm
על ידי מלבב
התורה הוא לא חכמה כמו להבדיל חכמות אחרות, התורה היא מורה דרך לחיים ואין צורך שזה יתקדם רק שהאדם יתקדם על ידי עיסוק בה, אבל האמת שזה כן מתקדם ע״י חידושים שכל הזמן מתוסף בה בכל הדורות.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 1:45 pm
על ידי אש משמים
יאיר כתב:''אוצר החכמה'' זו לא התקדמות???

זאת התקדמות הטכנולוגיה.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 1:53 pm
על ידי אבק פורח
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
מה השאלה כאן? אדרבה לשיטתו צריך עוד ועוד לעזוב את לימודי הרפואה ולבוא ללמוד תורה כי אין מספיק התקדמות בלימודה.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 1:54 pm
על ידי איש-אחד
אם לדמות את התורה הק' לתחומי חכמה אחרים, אזי יש לדמות לפילוסופיה ואולי גם משפטים, לא למדעים מדוייקים.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 2:18 pm
על ידי חרסון
הרב רון, האם ההצלחה של חידושי ר' נחום היא אכן 'פריצת דרך מרטיטה' ביחס למצב בישיבות לפני שני עשורים? תוכל לאפיין אותה מעט?

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 2:44 pm
על ידי אש משמים
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?

לא בטוח שצריך לענות על כל דבר לכל אחד וכפי שמסתבר שהיה קורה לו הוא היה נשאל איזו שאלה שמקורה מבורות מוחלטת ברפואה.
עכ"פ יש לענות כדי שאנו לא נתרגש משאלה זו.
האברכים לא אמורים להתקדם ב'מקצוע' לימוד התורה כי לימוד תורה הוא אינו מהווה איזו מטרה שאליה צריך להתקדם אלא היא היא עצמה המטרה העליונה. המטרה היא לא בהכרח כמות ידע או איזה הישג 'מקצועי' כזה או אחר אלא המטרה היא לזכך נפשנו מן החומר העכור ולהתעלות במעלות התורה לכדי הריגת החומר וקידוש הנשמה ובכך להדבק בקוב"ה בזה ובבא.
הרופאים גם לא התקדמו כי הוא זה מאות ואלפי שנים! גם החוקרים והמדענים לא זזו מטר אחד קדימה! אלא שע"י השימוש באמצעים הטכנולוגים שפותחו אפשר להשתמש בהם ולעזור יותר למחלות הגוף אך אין זו התקדמות אישית מוסרית או אפי' שכלית אלא שע"י שימוש בידע של יותר שנים אפשר להגיע לתוצאות יותר טובות ולפי"ז הרפואה היא שהתקדמה אך לא הרופאים.
התורה הקדושה היא נצחית ושלמה בכל מיני שלמות, לא תתכן התקדמות בדבר שלם מיסודו ולהפך, ההתקדמות מעידה על חוסר שלמות הקיימת בכל שאר תחומי העולם נמצא כי התורה היא השלמה ביותר והראיה היא חוסר ההתקדמות שלה. כנ"ל י"ל שבבורא אין התקדמות משום שהוא שלם ומלא ואין בו חוסר כלל משא"כ הנבראים שיש בהם בהכרח חוסר וממילא שייך בהם התקדמות.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 3:11 pm
על ידי רון
חרסון כתב:הרב רון, האם ההצלחה של חידושי ר' נחום היא אכן 'פריצת דרך מרטיטה' ביחס למצב בישיבות לפני שני עשורים? תוכל לאפיין אותה מעט?

איני יודע בן כמה כבודו,
אבל זה בפירוש פריצת דרך.
ואם היו לי את ליבו הטהור של הגרממ"ש ואת עטו של י. ב פרידמן
הרי שהדברים היו נכתבים בהרבה יותר דרמטיות,

אבל זה בפירוש כך.
אם עשרות בשנים מאז תקומת עולם התורה בארץ ישראל,
שכידוע רוב ראשי הישיבות הינם תלמידי ר' שמואל,
ושמועותיו ויסודותיו נטועים בהיכלי התורה וכן צורת הלימוד,

ואילו ר' נחום שהיה חולה בשנות חייו האחרונות ותורתו כמעט ונשתכחה
עד שקמו לו גואלים בזכות ספריו המעולים שבהחלט כובשים לאט לאט,
ובכל מסכת ספריו מתחילים להיות בלויים באופן נפלא המצריכים כריכה,
ואף שאת היסודות שקיבלנו מר' שמואל ישארו לעד,
אבל צורת הלימוד והדיוק מכל מילה ברש"י,
והבנת הדברים באופן המיוחד לר' נחום,
זה בהחלט פריצת דרך דרמטית שאין לה משל,

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 3:48 pm
על ידי חרסון
את זה הייתי שמח להגדיר. גם אני הק' יודע שר' נחום מקבל היום מקום והתייחסות רבים באין ערוך מלפני עשור ועשוריים. אבל ביקשתי להבין מה בדיוק החידוש הדרמטי כאן. מהי 'הבנת הדברים המיוחדת לר' נחום' על פני ר' שמואל שכולנו תלמידי תלמידיו. (באמת שלדיוק וכו' ברש"י אפי' עם-הארץ כמוני שם ליבו).

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 3:53 pm
על ידי סגי נהור
חרסון כתב:הרב רון, האם ההצלחה של חידושי ר' נחום היא אכן 'פריצת דרך מרטיטה' ביחס למצב בישיבות לפני שני עשורים? תוכל לאפיין אותה מעט?

בעיני בני המשפחה כל אח הוא עולם בפני עצמו.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 4:16 pm
על ידי מקדש מלך
חרסון כתב:את זה הייתי שמח להגדיר. גם אני הק' יודע שר' נחום מקבל היום מקום והתייחסות רבים באין ערוך מלפני עשור ועשוריים. אבל ביקשתי להבין מה בדיוק החידוש הדרמטי כאן. מהי 'הבנת הדברים המיוחדת לר' נחום' על פני ר' שמואל שכולנו תלמידי תלמידיו. (באמת שלדיוק וכו' ברש"י אפי' עם-הארץ כמוני שם ליבו).

כאן דיברו בזה
viewtopic.php?f=7&t=37555&p=421611&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%A6%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5#p421611

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 4:49 pm
על ידי זאב ערבות
אוצר החכמה כתב:לאורך האלפיים שנה אחרונות היו עשרות רבות של שנים (והרבה יותר) שהרפואה לא התקדמה בכלל והיו שנים שהרפואה התקדמה. אותו דבר ביחס לכל המדעים. למה שלימוד התורה צריך להתקדם בדיוק באותם שלושים שנה שהדוקטור הנ"ל מתחשק לו?

ויש גם הרוצים רגרסיה ברפואה ולקחת אותה אחורה לדוגמא ע"י ביטול חיסונים וכדומה שטוענים שלא רק שאינה התפתחות, אלא אף מזיק ולא מועיל!
ודרך אגב גם ידוע בתורת המוסר שאין עמידה במקום בתורה אלא קו אלכסוני - או שעולים או שיורדים! משמע אם לא מתקדמים - בהכרח נופלים! האם הכלל הזה נכון רק במוסר?

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 4:55 pm
על ידי זאב ערבות
אש משמים כתב:הרופאים גם לא התקדמו כי הוא זה מאות ואלפי שנים! גם החוקרים והמדענים לא זזו מטר אחד קדימה! אלא שע"י השימוש באמצעים הטכנולוגים שפותחו אפשר להשתמש בהם ולעזור יותר למחלות הגוף אך אין זו התקדמות אישית מוסרית או אפי' שכלית אלא שע"י שימוש בידע של יותר שנים אפשר להגיע לתוצאות יותר טובות ולפי"ז הרפואה היא שהתקדמה אך לא הרופאים.

תפקיד הרופאים הוא ליישם את הידע הרפואי שהצטבר לתועלת החולים ולרפאותם ובכך חלה התקדמות שהיום הידע רב משהיה אי פעם, ובנוסף יש על הרופאים התחיבות מוסרית כפי שידוע מברכת הרופא של הרמב"ם.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 5:03 pm
על ידי חרסון
סגי נהור כתב:
חרסון כתב:הרב רון, האם ההצלחה של חידושי ר' נחום היא אכן 'פריצת דרך מרטיטה' ביחס למצב בישיבות לפני שני עשורים? תוכל לאפיין אותה מעט?

בעיני בני המשפחה כל אח הוא עולם בפני עצמו.


ברצוני להכיר את אחי... (אחי וראש, כמובן)

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 5:51 pm
על ידי סגי נהור
הדברים כוונו לביטויים הדרמטיים של רון.
לעצם החילוקים ראה באשכול המלונקק בעמוד שלפנ"ז.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 6:26 pm
על ידי לייטנר
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?


אל"מ דרור ויינברג הי"ד היה מגיע לרבותיו (היה ת"ח, ובמעט זמנו הפנוי היה לומד) ואומר להם: "תחדשו בתורה! אם לא תחדשו בתורה, מניין יהיה לנו כח לחדש בצבא".

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 6:35 pm
על ידי בן ראובן
הרואה כתב:פגשתי הרבה שאלות מלומדות שטחיות להחריד, למשל: הרי מקובל במדע שכל הוכחה מדעית צריכה שתהיה אפשרות לפרוך אותה, כלומר צריכה לעמוד במבחן הניסוי. ואיך אתה אומר שיש הוכחות ליהדות והרי אין ציור תיאורטי שבו יתברר משהו שיוכיח שהתורה אינה אמת. ב"ה היתה לי תשובה, אותו פרופסור הוא בן לניצולי שואה ועניין השואה קרוב לליבו, אמרתי לו: איזה ציור יכול לקרות תיאורטית שאתה תפסיק להאמין בשואה?


היה לך לענות לו בשאלה אם כלל מקובל זה גופא עומד ברף שהוא מציב.

Re: דע מה שתשיב: מאי אהנו לן רבנן?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 9:42 pm
על ידי ישא ברכה
לייטנר כתב:
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?


אל"מ דרור ויינברג הי"ד היה מגיע לרבותיו (היה ת"ח, ובמעט זמנו הפנוי היה לומד) ואומר להם: "תחדשו בתורה! אם לא תחדשו בתורה, מניין יהיה לנו כח לחדש בצבא".


מה הכונה?