עמוד 1 מתוך 2

האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 2:36 am
על ידי מה ידידות
רציתי לשמוע חוות דעת חו"ר הפורום שליט"א:

ישנו יהודי נכבד שמאד התמסרתי אליו ואל מפעליו רבות בשנים, ולאחר כל זאת פגע בי באופן מאד קשה, דבר שמעבר לצער רב ועגמת נפש עזה שגרם לי, גם גרם לפגיעה בפרנסתי, היהודי הלז מעולם לא ביקש את סליחתי, כנראה גם סבור שהצדק עמו ואינו צריך לבקש סליחה על כך, אני ניסיתי כמה פעמים לגמור בדעתי שאני סולח ומוחל לו, אך ללא הצלחה, כי מעבר לעצם הפגיעה וכו' קשה לי מאד עם זה שהוא אפילו אינו חושב שצריך להתנצל ולבקש סליחה על כך, ובפרט שמעולם לא הודה לי על ההתמסרות שהיתה לי עבורו כל השנים.

והנה בתקופה האחרונה שמעתי שהיהודי הזה חלה במחלה קשה וסופנית, והוא נמצא בחו"ל בטיפולים קשים מאד, ניסיתי שוב כמה פעמים לפעול על עצמי לסלוח לו, אך ללא הצלחה, הפגיעה קשה מאד, הפסד הממון צורם, ועל כולנה הידיעה שההוא אינו מרגיש בכלל שצריך לבקש סליחה ומחילה.

שאלתי הוא: האם מחובתי ליידע אותו או את קרוביו שיש לי קפידא עליו וכי איני סולח לו, אך שאיני מחוייב בדבר.

אשמח לשמוע את חוו"ד המחכימה.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 2:40 am
על ידי דרומי
לנוכח דבריך נראה שזה יעשה לך טוב אם תודיע זאת, ואם כן לכאורה מן הראוי שתעשה כן (גם) לטובתך שלך.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 2:47 am
על ידי מה ידידות
דרומי כתב:לנוכח דבריך נראה שזה יעשה לך טוב אם תודיע זאת, ואם כן לכאורה מן הראוי שתעשה כן (גם) לטובתך שלך.


לא בהכרח, בהחלט יתכן שיתקיפו אותי על עצם ההעזה לומר שאיני סולח, איני רוצה לפרט יותר מדי, כדי לא להסגיר את פרטי האיש, אבל יש לו מסביבו עושי דברו וכדו', שעלולים לכעוס עלי על עצם ההעזתי.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 2:48 am
על ידי דרומי
כמובן שצריך לעשות זאת בחכמה, לא באופן ישיר ממך אלא איזה מכתב שייכתב על ידי חבר מהצד וכו'.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 3:05 am
על ידי מה ידידות
שאלתי, האם מצד הדין אני מחוייב להודיע זאת, או שאיני מחוייב.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 6:53 am
על ידי בברכה המשולשת
מה ידידות כתב:שאלתי, האם מצד הדין אני מחוייב להודיע זאת, או שאיני מחוייב.


קטונתי מלפסוק לכתר"ה, אבל דעת הדיוט נוטה שהודעה כיאות יש בה קיום ברור של ואהבת לרעך כמוך והמסתעף. וכך תהיה אפשרות ליהודי הנכבד הנ"ל שליט"א לרפוא"ש לזכות לפייס את כתר"ה

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 7:56 am
על ידי תוכן
חס ושלום לומר לו עכשיו שאינך סולח. במצב שהוא עכשיו, הודעה כזו יכולה לייאש אותו עוד יותר, מה עוד שהוא יוכל לחשוב שאתה מודיע לו כדי לסגור איתו חשבון וזה יגרום לו עוד עגמת נפש. ואם יחשוב שזה הקפידה שלך, אז המצב עוד יותר גרוע. כשאדם חולה הוא זקוק מאד לדברי עידוד וחיזוק, אז אם אתה רוצה באמת לעבוד על המידות שלך, ולשבור ולרצוץ את היצר הרע, לך תבקר אותו ואל תגיד לו מילה על כל מה שעבר ביניכם, אלא רק תעודד אותו, ותגיד לו כמה אתה מקוה שהוא יחלים ויהיה לו רפו"ש במהרה. לא תמיד אדם נמצא במצב שדורש ממנו גדלות, זה הוא האפשרות שלך!

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 8:19 am
על ידי אוצר החכמה
מה אתה מצפה שיקרה אם תאמר לו שאינך סולח?

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 8:42 am
על ידי עמקן
לי היה שאלה דומה. אחד פגע בי באופן נורא, ולקח לי ג' שנים להוציא את זה מליבי. לבסוף אשתו, שהיא הסיתתו לזה, נחלה במלחה הידוע, שלבסוף נפטרה. תמיד התלבטתי אם אני צריך להודיע לו מצד דברי הרמב"ם (דעות פ"ו ה"ו) כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך, ואם חזר ובקש ממנו למחול לו צריך למחול, ולא יהא המוחל אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלהים עכ"ל.
למעשה היה לי ספק גדול אם הפוגע יודה שנהג באופן לא נכון, ובכל אופן לא היה לי נעים. החלטתי שמאחר שהעיקר הוא כדי שיבקש סליחה אני מחלתי לו בכל אופן. כששמעתי שאשתו חלתה חששתי שאולי בכל זאת אני מרגיש פגוע וזה אינו מחילה גמורה, ואמרתי בפה מלא שאני מוחל לו ולה. לדעתי, גם אם אני לא הרגשתי זה בלב, בכל זאת דברים שבלב אינו דברים, והיות שמחלתי בפה זה מספיק.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 8:48 am
על ידי מענה איש
כמי שפעם חווה פגיעה אישית קשה מבין למה כ''כ קשה לסלוח אף כשהפוגע נמצא במצב קשה וקשה לדרוש מאדם להיות כגדולי עולם.
סביר להניח שבמהלך היסורים שהנ''ל עובר עשה עם עצמו חשבון נפש והוא לוקח בחשבון שייסוריו הם כתוצאה מהפגיעה שהוא גרם לך, כך שכדאי לעשות כמו שכתב תוכן לנסות לבקר או לשלוח מכתב, והוא כבר מעצמו יתנצל ויבקש סליחה ואפי' אם זה לא יקרה אולי אחרי שתראה את החולה בייסוריו יהיה לך קל יותר להתעלות מעל הפגיעה ולסלוח או עכ''פ להתפלל שלא יענש בסיבתך.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 8:57 am
על ידי סגי נהור
מה ידידות כתב:שאלתי, האם מצד הדין אני מחוייב להודיע זאת, או שאיני מחוייב.

ראה דברי הרמב"ן הברורים על הפסוק לא תשנא את אחיך בלבבך:
אל תשנא את אחיך בלבבך בעשותו לך שלא כרצונך, אבל תוכיחנו מדוע ככה עשית עמדי, ולא תשא עליו חטא לכסות שנאתו בלבך ולא תגיד לו, כי בהוכיחך אותו יתנצל לך, או ישוב ויתודה על חטאו ותכפר לו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 9:41 am
על ידי עזריאל ברגר
כיהודה ועוד לקרא, גם אני מצטרף לדעת האומרים שעליך להעביר אליו את הידיעה שטרם מחלת, ושיועיל לו אם יבקש את מחילתך.
וכמובן, להעביר את הידיעה באופן המועיל, והחכם עיניו בראשו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 11:35 am
על ידי מה ידידות
אוצר החכמה כתב:מה אתה מצפה שיקרה אם תאמר לו שאינך סולח?


שיבין שעשה עוול ויבקש סליחה

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 11:40 am
על ידי מה ידידות
תוכן כתב:חס ושלום לומר לו עכשיו שאינך סולח. במצב שהוא עכשיו, הודעה כזו יכולה לייאש אותו עוד יותר, מה עוד שהוא יוכל לחשוב שאתה מודיע לו כדי לסגור איתו חשבון וזה יגרום לו עוד עגמת נפש. ואם יחשוב שזה הקפידה שלך, אז המצב עוד יותר גרוע. כשאדם חולה הוא זקוק מאד לדברי עידוד וחיזוק, אז אם אתה רוצה באמת לעבוד על המידות שלך, ולשבור ולרצוץ את היצר הרע, לך תבקר אותו ואל תגיד לו מילה על כל מה שעבר ביניכם, אלא רק תעודד אותו, ותגיד לו כמה אתה מקוה שהוא יחלים ויהיה לו רפו"ש במהרה. לא תמיד אדם נמצא במצב שדורש ממנו גדלות, זה הוא האפשרות שלך!


אין לי אפשרות לבקרו, אני בא"י והוא בחו"ל.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 11:42 am
על ידי מקדש מלך
אכן קשה ועצוב.
כבר דנו כאן ולא באתי להוסיף על עצם הדיון.
רק להציע משהו קטן, אבל קשה מאוד מצד עבודת המידות.
אולי תנסה להציע את הסיפור בפני אדם שלישי נייטרלי, שינסה להצדיק את הצד השני ולנסות להבין איך האירוע התנהל מהכיון שלו? (יש לדון מצד הלכות לשון הרע, ויש מקום להקל מצד שמספר כדי להוציא הצער מליבו).
בדרך כלל בכל סיפור כזה יש שני סיפורים (כמו בכל מערכת יחסים שמתפוצצת), כל אחד מצדדים חווה ומספר לעצמו סיפור אחר לגמרי.

יכול להיות שבכלל אינו מתאים במקרה הספציפי דכאן, שבכלל איני מכירו, ולכן פשיטא שאין לקחת את דבריי כמכוונים כלפי היארוע המסוים או כלפי האנשים המסוימים בהם עסקינן.

דוגמא בעלמא. מצוי שאדם פותח עסק או ארגון, ואז מגייס מזכיר מוצלח, שמנהל את השוטף ביעילות. בהרבה מקרים נוצר כאן מתיחות. המזכיר בטוח שאני עושה את הכל, והוא סתם שואב את כל היכולות שלי, ולו רק הייתי אני פותח את העסק, הרי הייתי גורף הכל. ואילו הפותח בטוח שמזכירים יש בשפע, ולי מגיע הכל בגלל ה'שאר רוח' ה'רעיון' היכולת לקחת סיכונים וכו' וגו'.
יום אחד המזכיר רוצה לגדול, לקחת סמכויות או חלק ברווחים, ואז הוא נשלח בבעיטה וכו' מנסה לקחת לעצמו חלקים מהעסק, או את בסיס הרעיון שעליו עמד העסק ולעשות את זה לבד. וכל אחד מהצדדים בטוח באמת ובתמים שהצד השני הוא הגזלן והבוגד הכפוי טובה...

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 11:43 am
על ידי מה ידידות
עמקן כתב:לי היה שאלה דומה. אחד פגע בי באופן נורא, ולקח לי ג' שנים להוציא את זה מליבי. לבסוף אשתו, שהיא הסיתתו לזה, נחלה במלחה הידוע, ולבסוף נפטרה. תמיד התלבטתי אם אני צריך להודיע לו מצד דברי הרמב"ם (דעות פ"ו ה"ו) כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך, ואם חזר ובקש ממנו למחול לו צריך למחול, ולא יהא המוחל אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלהים עכ"ל.
למעשה היה לי ספק גדול אם הפוגע יודה שנהג באופן לא נכון, ובכל אופן לא היה לי נעים. החלטתי שמאחר שהעיקר הוא כדי שיבקש סליחה אני מחתלי לו בכל אופן. כששמעתי שאשתו חלתה חששתי שאולי בכל זאת אני מרגיש פגוע וזה אינו מחילה גמורה, ואמרתי בפה מלא שאני מוחל ולו ולה. לדעתי גם אם אני לא הרגשתי זה בלב, בכל זאת דברים שבלב אינו דברים, והיות שמלחתי בפה זה מספיק.



שאלתי דעת תורה, ונאמר לי שאם בלב איני מסוגל למחול, לא מועיל אמירתי בפה מן השפה ולחוץ, רק אם הפוגע בא לבקש סליחה ואני סולח לו בפה, מועיל להוריד החיוב ממנו, כי הוא אינו צריך לדעת מסתרי לבבי.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 12:19 pm
על ידי מה שנכון נכון
אם לפי הענין אפשר שלא יבין טעותו ויבקש סליחה, אפשר דההודעה מיגרע גרעא, וכעין עובדא דרב וההוא טבחא ביומא פז, א (ועי' כוכבי אור), ומוטב שיהא שוגג וכו'.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 12:26 pm
על ידי תוכן
מה ידידות כתב:
תוכן כתב:חס ושלום לומר לו עכשיו שאינך סולח. במצב שהוא עכשיו, הודעה כזו יכולה לייאש אותו עוד יותר, מה עוד שהוא יוכל לחשוב שאתה מודיע לו כדי לסגור איתו חשבון וזה יגרום לו עוד עגמת נפש. ואם יחשוב שזה הקפידה שלך, אז המצב עוד יותר גרוע. כשאדם חולה הוא זקוק מאד לדברי עידוד וחיזוק, אז אם אתה רוצה באמת לעבוד על המידות שלך, ולשבור ולרצוץ את היצר הרע, לך תבקר אותו ואל תגיד לו מילה על כל מה שעבר ביניכם, אלא רק תעודד אותו, ותגיד לו כמה אתה מקוה שהוא יחלים ויהיה לו רפו"ש במהרה. לא תמיד אדם נמצא במצב שדורש ממנו גדלות, זה הוא האפשרות שלך!


אין לי אפשרות לבקרו, אני בא"י והוא בחו"ל.


תתקשר! ותגיד תודה לבורא עולם שהעמיד אותך בפני ניסיון קשה!

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 1:03 pm
על ידי מה ידידות
תוכן כתב:
מה ידידות כתב:
תוכן כתב:חס ושלום לומר לו עכשיו שאינך סולח. במצב שהוא עכשיו, הודעה כזו יכולה לייאש אותו עוד יותר, מה עוד שהוא יוכל לחשוב שאתה מודיע לו כדי לסגור איתו חשבון וזה יגרום לו עוד עגמת נפש. ואם יחשוב שזה הקפידה שלך, אז המצב עוד יותר גרוע. כשאדם חולה הוא זקוק מאד לדברי עידוד וחיזוק, אז אם אתה רוצה באמת לעבוד על המידות שלך, ולשבור ולרצוץ את היצר הרע, לך תבקר אותו ואל תגיד לו מילה על כל מה שעבר ביניכם, אלא רק תעודד אותו, ותגיד לו כמה אתה מקוה שהוא יחלים ויהיה לו רפו"ש במהרה. לא תמיד אדם נמצא במצב שדורש ממנו גדלות, זה הוא האפשרות שלך!


אין לי אפשרות לבקרו, אני בא"י והוא בחו"ל.


תתקשר! ותגיד תודה לבורא עולם שהעמיד אותך בפני ניסיון קשה!


איני רוצה לפרט יותר מדי, לא מדובר באדם שניתן להתקשר אליו חופשי.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 1:34 pm
על ידי מענה איש
מה ידידות כתב:
עמקן כתב:לי היה שאלה דומה. אחד פגע בי באופן נורא, ולקח לי ג' שנים להוציא את זה מליבי. לבסוף אשתו, שהיא הסיתתו לזה, נחלה במלחה הידוע, ולבסוף נפטרה. תמיד התלבטתי אם אני צריך להודיע לו מצד דברי הרמב"ם (דעות פ"ו ה"ו) כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך, ואם חזר ובקש ממנו למחול לו צריך למחול, ולא יהא המוחל אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלהים עכ"ל.
למעשה היה לי ספק גדול אם הפוגע יודה שנהג באופן לא נכון, ובכל אופן לא היה לי נעים. החלטתי שמאחר שהעיקר הוא כדי שיבקש סליחה אני מחתלי לו בכל אופן. כששמעתי שאשתו חלתה חששתי שאולי בכל זאת אני מרגיש פגוע וזה אינו מחילה גמורה, ואמרתי בפה מלא שאני מוחל ולו ולה. לדעתי גם אם אני לא הרגשתי זה בלב, בכל זאת דברים שבלב אינו דברים, והיות שמלחתי בפה זה מספיק.



שאלתי דעת תורה, ונאמר לי שאם בלב איני מסוגל למחול, לא מועיל אמירתי בפה מן השפה ולחוץ, רק אם הפוגע בא לבקש סליחה ואני סולח לו בפה, מועיל להוריד החיוב ממנו, כי הוא אינו צריך לדעת מסתרי לבבי.


https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=30014

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 2:53 pm
על ידי מה ידידות
מענה איש כתב:
מה ידידות כתב:
עמקן כתב:לי היה שאלה דומה. אחד פגע בי באופן נורא, ולקח לי ג' שנים להוציא את זה מליבי. לבסוף אשתו, שהיא הסיתתו לזה, נחלה במלחה הידוע, ולבסוף נפטרה. תמיד התלבטתי אם אני צריך להודיע לו מצד דברי הרמב"ם (דעות פ"ו ה"ו) כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך, ואם חזר ובקש ממנו למחול לו צריך למחול, ולא יהא המוחל אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלהים עכ"ל.
למעשה היה לי ספק גדול אם הפוגע יודה שנהג באופן לא נכון, ובכל אופן לא היה לי נעים. החלטתי שמאחר שהעיקר הוא כדי שיבקש סליחה אני מחתלי לו בכל אופן. כששמעתי שאשתו חלתה חששתי שאולי בכל זאת אני מרגיש פגוע וזה אינו מחילה גמורה, ואמרתי בפה מלא שאני מוחל ולו ולה. לדעתי גם אם אני לא הרגשתי זה בלב, בכל זאת דברים שבלב אינו דברים, והיות שמלחתי בפה זה מספיק.



שאלתי דעת תורה, ונאמר לי שאם בלב איני מסוגל למחול, לא מועיל אמירתי בפה מן השפה ולחוץ, רק אם הפוגע בא לבקש סליחה ואני סולח לו בפה, מועיל להוריד החיוב ממנו, כי הוא אינו צריך לדעת מסתרי לבבי.


https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=30014


תודה רבה על ההפניה, יש לי עכשיו הרבה "שיעורי בית".

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 4:10 pm
על ידי תוכן
מה ידידות כתב:
תוכן כתב:
מה ידידות כתב:
תוכן כתב:חס ושלום לומר לו עכשיו שאינך סולח. במצב שהוא עכשיו, הודעה כזו יכולה לייאש אותו עוד יותר, מה עוד שהוא יוכל לחשוב שאתה מודיע לו כדי לסגור איתו חשבון וזה יגרום לו עוד עגמת נפש. ואם יחשוב שזה הקפידה שלך, אז המצב עוד יותר גרוע. כשאדם חולה הוא זקוק מאד לדברי עידוד וחיזוק, אז אם אתה רוצה באמת לעבוד על המידות שלך, ולשבור ולרצוץ את היצר הרע, לך תבקר אותו ואל תגיד לו מילה על כל מה שעבר ביניכם, אלא רק תעודד אותו, ותגיד לו כמה אתה מקוה שהוא יחלים ויהיה לו רפו"ש במהרה. לא תמיד אדם נמצא במצב שדורש ממנו גדלות, זה הוא האפשרות שלך!


אין לי אפשרות לבקרו, אני בא"י והוא בחו"ל.


תתקשר! ותגיד תודה לבורא עולם שהעמיד אותך בפני ניסיון קשה!


איני רוצה לפרט יותר מדי, לא מדובר באדם שניתן להתקשר אליו חופשי.


ניסיון קשה אמרנו?

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 8:17 pm
על ידי נוטר הכרמים
עמדתי בפני נסיון ממש דומה. מישהו זצ"ל שפגע בי בצורה מאוד קשה, נענש ב'מידה כנגד מידה' באופן מפליא, ועמד בסכנת חיים ל"ע.

עצתי מן הנסיון היא שגם אם קשה למחול באמת, לומר פא"פ בפיו שמוחל, ואחרי הפעולות ימשכו הלבבות.

באופן כללי בנושא של מחילה, יש שתי עצות שמסייעים לי באופן אישי מאוד, זאת מעבר לדיון לכף זכות וכו'. א' לימוד פרק ראשון מן הספר הק' תומר דבורה. ב' להפעיל מחשבה ולנסות להשליט את השכל על הרגש, מה ייצא לי מאי המחילה. דין וחשבון. כלומר, מה ארויח אם אמחל וכמה אפסיד לולי אמחל.

בהצלחה ובשורות טובות.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 8:55 pm
על ידי מה ידידות
נוטר הכרמים כתב:עמדתי בפני נסיון ממש דומה. מישהו זצ"ל שפגע בי בצורה מאוד קשה, נענש ב'מידה כנגד מידה' באופן מפליא, ועמד בסכנת חיים ל"ע.

עצתי מן הנסיון היא שגם אם קשה למחול באמת, לומר פא"פ בפיו שמוחל, ואחרי הפעולות ימשכו הלבבות.

באופן כללי בנושא של מחילה, יש שתי עצות שמסייעים לי באופן אישי מאוד, זאת מעבר לדיון לכף זכות וכו'. א' לימוד פרק ראשון מן הספר הק' תומר דבורה. ב' להפעיל מחשבה ולנסות להשליט את השכל על הרגש, מה ייצא לי מאי המחילה. דין וחשבון. כלומר, מה ארויח אם אמחל וכמה אפסיד לולי אמחל.

בהצלחה ובשורות טובות.



תודה רבה.
דבריך דברי טעם, אנסה להשתדל בזה בכל כוחי, למרות שמאד קשה לי, וכפי שכתבתי בפתיחת דבריי, יותר מעצם הפגיעה וכו' קשה לי ההתעלמות וחוסר ההודאה בפגיעה, וכי גם במצבו הקשה אינו משכיל לבקש מחילה.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 9:04 pm
על ידי מענה איש
כמה דברים מ'חכמה בגויים'
'להיאחז בכעס זה כמו לאחוז בידך גחלים חמות מתוך כוונה להשליך אותן על מישהו אחר; אתה הוא זה שנכווה '
"לא לסלוח זה כמו לשתות רעל ולקוות שהשני ימות מזה" / ברנדון בייס
סיפור מדהים על שק תפוחי האדמה. סיפור אמיתי שארע בבית-ספר באירלנד. סיפור שאת מסריו, תוכלו ליישם בחייכם.
באחד משיעורי החברה, בקשה מורה מתלמידיה להביא לבית הספר, למחרת היום, שקית פלסטיק ושק תפוחי-אדמה.
משהביאו התלמידים את הנדרש הטילה עליהם המורה משימה.
בחרו תפוח-אדמה אחד שייצג כל אדם במהלך שנות חייכם שלא סלחתם לו על משהו שעשה לכם.
התלמידים אספו תפוחי אדמה מהשק שהביאו, רשמו על כל תפוח אדמה את שמו של האדם ואת התאריך, וכמובן, הכניסו לתוך שקית הפלסטיק. חלק מהשקיות ראוי לציין, היו כבדות מאוד.
כמצוות המורה, נשאו התלמידים את השקית עם תפוחי האדמה לכל מקום בו שהו במהלך שבוע שלם: לבית-הספר, לחוגים למגרשי משחקים, לחברים ואפילו אל מיטתם בלילה.
הטרחה שבסחיבת השקית לכל מקום במהלך שבוע, הבהירה לתלמידים היטב מה הוא "המשקל" שהם נושאים עמם לכל מקום ועד כמה הם צריכים להקפיד שלא לשכוח את השקית, במקומות שונים ומביכים...
באופן טבעי לגמרי, כפי שקורה למיני ירקות ופירות "שנפרדים" מסביבת קירור ו"מטיילים" להם בעולם... הפכה תכולת השקית במהלך השבוע - לעיסה דביקה וריחנית...

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 9:31 pm
על ידי אישצפת
מענה איש כתב:כמה דברים מ'חכמה בגויים'
'להיאחז בכעס זה כמו לאחוז בידך גחלים חמות מתוך כוונה להשליך אותן על מישהו אחר; אתה הוא זה שנכווה '
"לא לסלוח זה כמו לשתות רעל ולקוות שהשני ימות מזה" / ברנדון בייס
סיפור מדהים על שק תפוחי האדמה. סיפור אמיתי שארע בבית-ספר באירלנד. סיפור שאת מסריו, תוכלו ליישם בחייכם.
באחד משיעורי החברה, בקשה מורה מתלמידיה להביא לבית הספר, למחרת היום, שקית פלסטיק ושק תפוחי-אדמה.
משהביאו התלמידים את הנדרש הטילה עליהם המורה משימה.
בחרו תפוח-אדמה אחד שייצג כל אדם במהלך שנות חייכם שלא סלחתם לו על משהו שעשה לכם.
התלמידים אספו תפוחי אדמה מהשק שהביאו, רשמו על כל תפוח אדמה את שמו של האדם ואת התאריך, וכמובן, הכניסו לתוך שקית הפלסטיק. חלק מהשקיות ראוי לציין, היו כבדות מאוד.
כמצוות המורה, נשאו התלמידים את השקית עם תפוחי האדמה לכל מקום בו שהו במהלך שבוע שלם: לבית-הספר, לחוגים למגרשי משחקים, לחברים ואפילו אל מיטתם בלילה.
הטרחה שבסחיבת השקית לכל מקום במהלך שבוע, הבהירה לתלמידים היטב מה הוא "המשקל" שהם נושאים עמם לכל מקום ועד כמה הם צריכים להקפיד שלא לשכוח את השקית, במקומות שונים ומביכים...
באופן טבעי לגמרי, כפי שקורה למיני ירקות ופירות "שנפרדים" מסביבת קירור ו"מטיילים" להם בעולם... הפכה תכולת השקית במהלך השבוע - לעיסה דביקה וריחנית...

המסר הוא אמיתי, אבל כל מי שסוחב מטען כזה יודע שלומר 'סולח' פירושו על פי רוב 'טאטאתי מתחת לשטיח' עד הפעם הבאה שיצוף בזכרוני.
במיוחד כשהצד השני לא מראה נכונות לחרטה על מעשיו, אזי כל מפגש פיזי או אפילו כשעולה זכרונו לפניך הרי הוא חוזר וניעור.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 9:39 pm
על ידי קראקובער
מקדש מלך כתב:אכן קשה ועצוב.
כבר דנו כאן ולא באתי להוסיף על עצם הדיון.
רק להציע משהו קטן, אבל קשה מאוד מצד עבודת המידות.
אולי תנסה להציע את הסיפור בפני אדם שלישי נייטרלי, שינסה להצדיק את הצד השני ולנסות להבין איך האירוע התנהל מהכיון שלו? (יש לדון מצד הלכות לשון הרע, ויש מקום להקל מצד שמספר כדי להוציא הצער מליבו).
בדרך כלל בכל סיפור כזה יש שני סיפורים (כמו בכל מערכת יחסים שמתפוצצת), כל אחד מצדדים חווה ומספר לעצמו סיפור אחר לגמרי.

יכול להיות שבכלל אינו מתאים במקרה הספציפי דכאן, שבכלל איני מכירו, ולכן פשיטא שאין לקחת את דבריי כמכוונים כלפי היארוע המסוים או כלפי האנשים המסוימים בהם עסקינן.

דוגמא בעלמא. מצוי שאדם פותח עסק או ארגון, ואז מגייס מזכיר מוצלח, שמנהל את השוטף ביעילות. בהרבה מקרים נוצר כאן מתיחות. המזכיר בטוח שאני עושה את הכל, והוא סתם שואב את כל היכולות שלי, ולו רק הייתי אני פותח את העסק, הרי הייתי גורף הכל. ואילו הפותח בטוח שמזכירים יש בשפע, ולי מגיע הכל בגלל ה'שאר רוח' ה'רעיון' היכולת לקחת סיכונים וכו' וגו'.
יום אחד המזכיר רוצה לגדול, לקחת סמכויות או חלק ברווחים, ואז הוא נשלח בבעיטה וכו' מנסה לקחת לעצמו חלקים מהעסק, או את בסיס הרעיון שעליו עמד העסק ולעשות את זה לבד. וכל אחד מהצדדים בטוח באמת ובתמים שהצד השני הוא הגזלן והבוגד הכפוי טובה...

כמה נכון, מי יודע אם הוא במיטת חליו לא חושב לעצמו שאולי קיבל את המחלה בגלל שהוא לא מחל על מה שפותח האשכול עשה לו...


Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 9:46 pm
על ידי מה ידידות
מחקתי לאחר הבהרה

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 9:50 pm
על ידי דרומי
.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' מאי 26, 2019 11:39 pm
על ידי נוטר הכרמים
מה ידידות כתב:
נוטר הכרמים כתב:עמדתי בפני נסיון ממש דומה. מישהו זצ"ל שפגע בי בצורה מאוד קשה, נענש ב'מידה כנגד מידה' באופן מפליא, ועמד בסכנת חיים ל"ע.

עצתי מן הנסיון היא שגם אם קשה למחול באמת, לומר פא"פ בפיו שמוחל, ואחרי הפעולות ימשכו הלבבות.

באופן כללי בנושא של מחילה, יש שתי עצות שמסייעים לי באופן אישי מאוד, זאת מעבר לדיון לכף זכות וכו'. א' לימוד פרק ראשון מן הספר הק' תומר דבורה. ב' להפעיל מחשבה ולנסות להשליט את השכל על הרגש, מה ייצא לי מאי המחילה. דין וחשבון. כלומר, מה ארויח אם אמחל וכמה אפסיד לולי אמחל.

בהצלחה ובשורות טובות.



תודה רבה.
דבריך דברי טעם, אנסה להשתדל בזה בכל כוחי, למרות שמאד קשה לי, וכפי שכתבתי בפתיחת דבריי, יותר מעצם הפגיעה וכו' קשה לי ההתעלמות וחוסר ההודאה בפגיעה, וכי גם במצבו הקשה אינו משכיל לבקש מחילה.

כמוני כמוך. ('עמי עמך'). כך גם היה במקרה שלי, בני משפחתו מיאנו לבקש מחילה גם כאשר אנשים מיוזמתם פנו אליהם, וזה בהחלט היה לא מעט מתסכל.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ב' מאי 27, 2019 1:04 am
על ידי ניים ושכיב
לגוף השאלה הפותחת:
כתב רש"י בפר' בהעלותך (יב,ט): ויחר אף ה' בם וילך - מאחר שהודיעם סרחונם גזר עליהם נדוי, קל וחומר לבשר ודם שלא יכעוס על חבירו עד שיודיענו סרחונו.
(ומקורו מהמדרש, ולכאו' הוא כעין הרמב"ם שהביא עמקן וכעין הרמב"ן שהביא סגי נהור)

לאידך גיסא כתב הרמב"ם בסהמ"צ ל"ת שב: אמנם כשהראה לו השנאה והודיע שהוא שונאו אינו עובר על זה הלאו (לא תשנא את אחיך בלבבך) אבל הוא עובר על לא תקום ולא תטור.
ועמד בסתירה זו הגר"א וייס במאמר בקובץ תורת האדם לאדם ח"ג.

אמנם במקרה דנן יש לחוש כמ"ש מה שנכון נכון, וכתבתי רק כדי להרחיב את היריעה.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ב' מאי 27, 2019 6:51 am
על ידי זאב ערבות
נוטר הכרמים כתב:עמדתי בפני נסיון ממש דומה. מישהו זצ"ל שפגע בי בצורה מאוד קשה, נענש ב'מידה כנגד מידה' באופן מפליא, ועמד בסכנת חיים ל"ע.

עצתי מן הנסיון היא שגם אם קשה למחול באמת, לומר פא"פ בפיו שמוחל, ואחרי הפעולות ימשכו הלבבות.

באופן כללי בנושא של מחילה, יש שתי עצות שמסייעים לי באופן אישי מאוד, זאת מעבר לדיון לכף זכות וכו'. א' לימוד פרק ראשון מן הספר הק' תומר דבורה. ב' להפעיל מחשבה ולנסות להשליט את השכל על הרגש, מה ייצא לי מאי המחילה. דין וחשבון. כלומר, מה ארויח אם אמחל וכמה אפסיד לולי אמחל.

בהצלחה ובשורות טובות.

מצורף דף מהספר הפרשה המחכימה (במדבר פרשת חוקת כא ז) האם יש חובה למחול למי שחטא כנגדו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 5:11 pm
על ידי קרית מלך
מענין לענין באותו ענין אשמח לשמוע חוו"ד החברים שליט"א
לפעמים ישנם כאלו המרגישים פגיעה, בעוד אליבא דאמת והיושר הצדק עם זה שגרם להם את עגמת הנפש, עד כדי כך שאינם אמורים כלל להפגע וקל וחומר שלא להקפיד.
דוגמא לדבר, מלמד בת"ת שהמנהל החליט מסיבותיו שלו לסיים את תפקידו בת"ת לאחר שנים רבות של עבודה, המלמד בטוח בכל לבו שפעל במשך כל השנים במסירות ובנאמנות וכו', בעוד למנהל הת"ת יש ביקורת על התנהלותו וכלל לא משנה מהי סיבת הביקורת, וכי אין זו זכותו הפשוטה של המנהל לסיים את ההתקשרות עם העובד???
האם העובד אמור להקפיד על המנהל ולהרגיש שגרם לו עוול בלתי נתפס בכך שסיים את חוזה העבודה עמו?
במקרים רבים כגון אלו המלמד שפוטר בטוח שנהגו בו שלא ביושר ואפילו מתמרמר ומקפיד, אך האם הצדק עמו? וכי אין זו זכותו של מנהל הת"ת לנהוג על פי שיקוליו הכוללים ראיה רחבה יותר של המוסד שבניהולו??

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 5:31 pm
על ידי זאב ערבות
קרית מלך כתב:מענין לענין באותו ענין אשמח לשמוע חוו"ד החברים שליט"א
לפעמים ישנם כאלו המרגישים פגיעה, בעוד אליבא דאמת והיושר הצדק עם זה שגרם להם את עגמת הנפש, עד כדי כך שאינם אמורים כלל להפגע וקל וחומר שלא להקפיד.
דוגמא לדבר, מלמד בת"ת שהמנהל החליט מסיבותיו שלו לסיים את תפקידו בת"ת לאחר שנים רבות של עבודה, המלמד בטוח בכל לבו שפעל במשך כל השנים במסירות ובנאמנות וכו', בעוד למנהל הת"ת יש ביקורת על התנהלותו וכלל לא משנה מהי סיבת הביקורת, וכי אין זו זכותו הפשוטה של המנהל לסיים את ההתקשרות עם העובד???
האם העובד אמור להקפיד על המנהל ולהרגיש שגרם לו עוול בלתי נתפס בכך שסיים את חוזה העבודה עמו?
במקרים רבים כגון אלו המלמד שפוטר בטוח שנהגו בו שלא ביושר ואפילו מתמרמר ומקפיד, אך האם הצדק עמו? וכי אין זו זכותו של מנהל הת"ת לנהוג על פי שיקוליו הכוללים ראיה רחבה יותר של המוסד שבניהולו??

אתה צודק במה שאתה כותב שבהרבה מקרים לאדם שנפגע אין סיבה טובה להיות פגוע, אך זו דרכו של עולם וכל אחד חושב שהצדק עמו (אחרת בתי הדין היו נסגרים והדיינים היו ממורמרים שאין להם פרנסה...)
אך הדוגמא שאתה מביא אינה דוגמא טובה. יש דרכים כיצד לפטר אדם (בכל עסק ולאו דווקא במוסדות) וצריך לעשות זאת בתבונה (פיטורי עובד זה מן הסתם הדבר הכי קשה עבור מעסיק). אך נתייחס לדוגמא שאתה מביא: המלמד בטוח בכל לבו שפעל במסירות, אך אם למנהל היתה ביקורת עליו (וכן משנה מה היא הביקורת - יש בקורת ויש בקורת) היה צריך לזמן אותו לשיחה, לשמוע מה יש לו לומר, לשטוח בפני המלמד את הביקורת ולנסות לפתור את הבעיה, ואם אין פתרון אז להודיע לו שיצטרך לחפש מקום אחר שיתאים לו (למשל אם למלמד יש השקפה אחרת משל המוסד והמנהל חושש שהוא ישפיע על התלמידים). אך אם כדבריך המלמד לימד שנים רבות ויום אחד המנהל מודיע לו שלצערו תפקידו הסתיים וצריך לעזוב את המוסד, אז הדבר ממש עוולה גדולה. כן, זכותו של המנהל לפטר את העובד בכל רגע בלי שום סיבה - אך זה כמו שפיכות דמים ואדם העושה זאת הוא חסר לב ואכזר, אלא אם כן יש איזו סיבה מוצדקת כגון שנודע למנהל שהמלמד אינו מתנהג כראוי (ודי לחכימא) או משהו כזה, שאז בוודאי זכותו של המנהל, אך מן הסתם במקרים כאלו המלמד ישתוק ויעלם בלי לומר דבר בכדי שמעשיו לא יקבלו פרסום.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 5:44 pm
על ידי קרית מלך
הדברים ברורים שגם פיטורין צריכים להעשות באופן נאות, אבל פעמים רבות מאד קיים קושי להסביר למלמד שמפטרים אותו מהי הסיבה האמיתית לפיטורין, כשזה לבד יכול לגרום לו לעגמת נפש כפולה ומכופלת, כידוע אדם קרוב אצל עצמו וקשה לאדם לקבל ביקורת על עבודתו, במיוחד כשהוא בטוח שעשה את עבודתו נאמנה.
השאלה העיקרית היא איננה האם מוצדק במקרה שכזה להקפיד על המנהל, כי הלב אינו פועל לפי המוח, ואם המלמד שפוטר מרגיש צער על כך קשה לומר לו "אל תקפיד", אלא שבמקרה כגון זה העצה שצריכים לייעץ למלמד איננה איך למצוא דרך שהמנהל יבקש ממנו סליחה, אלא להמליץ לו למצוא דרך לנקות את לבו מצער בכך שיבין שלמרות כל הצער והקושי זוהי זכות אלמנטרית של מנהל לפטר עובד, ועליו להתאמץ לקבל זאת בהבנה, כך יקל עליו לסלוח על הרגשת הפגיעה שבלבו.
כל זאת מבלי להכנס לשאלה האם אדם צריך להתאמץ לבקש סליחה ממישהו שמקפיד עליו שלא כדין.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 6:12 pm
על ידי זאב ערבות
קרית מלך כתב:הדברים ברורים שגם פיטורין צריכים להעשות באופן נאות, אבל פעמים רבות מאד קיים קושי להסביר למלמד שמפטרים אותו מהי הסיבה האמיתית לפיטורין, כשזה לבד יכול לגרום לו לעגמת נפש כפולה ומכופלת, כידוע אדם קרוב אצל עצמו וקשה לאדם לקבל ביקורת על עבודתו, במיוחד כשהוא בטוח שעשה את עבודתו נאמנה.
השאלה העיקרית היא איננה האם מוצדק במקרה שכזה להקפיד על המנהל, כי הלב אינו פועל לפי המוח, ואם המלמד שפוטר מרגיש צער על כך קשה לומר לו "אל תקפיד", אלא שבמקרה כגון זה העצה שצריכים לייעץ למלמד איננה איך למצוא דרך שהמנהל יבקש ממנו סליחה, אלא להמליץ לו למצוא דרך לנקות את לבו מצער בכך שיבין שלמרות כל הצער והקושי זוהי זכות אלמנטרית של מנהל לפטר עובד, ועליו להתאמץ לקבל זאת בהבנה, כך יקל עליו לסלוח על הרגשת הפגיעה שבלבו.
כל זאת מבלי להכנס לשאלה האם אדם צריך להתאמץ לבקש סליחה ממישהו שמקפיד עליו שלא כדין.

כיצד לפטר צריך לימוד ומישהו חכם אמר: אם אינך יודע כיצד לפטר - אז גם אל תשכור! משמע תחפש עסק שבו לא צריך פועלים.
אני התייחסתי למקרה שהבאת שהאדם עבד שנים רבות לכאורה בנאמנות ויום אחד (כך משמע מדבריך) המנהל מודיע לו שהוא מפוטר בלי שיפרט וכעת אתה מוסיף כיוון שקשה למנהל להסביר מהי הסיבה האמיתית! ממש לא נתפס. אם למנהל היו ספיקות לגבי המלמד כבר זמן רב, היה עליו לחפש דרך (אולי ע"י אדם אחר) לומר לו את הטענות ולא לומר לו ביום בהיר אתה מפוטר ואיני יכול לומר לך מה הסיבה! אני מבטיח לך, שאם המעסיק (או המנהל) בא לעובד ומסביר לו בנועם מה הבעיות ונותן לו אפשרות לתקן אותם, או במקרה שהבעיות הן כאלה שלא ניתן לתקן נותן לו הזדמנות למצוא מקום עבודה אחר, ואולי אף מסייע לו בכך - מן הסם ברוב המקרים לא היתה תרעומת, שכן אנשים מבינים שזו דרכו של עולם, ולמעטים שכן היו מתרעמים, מה אפשר לעשות, תמיד יש אנשים שמתלוננים ומתרעמים ולא משנה מה.
אך בא נסתכל על הבעיה שלך מהצד השני. מה תאמר אם יש מלמד שהמנהל מתיחס אליו יפה, נותן לו משכורת הגונה, עוזר לו לחתן את ילדיו וכו' וסתם יום בהיר מודיע לו המלמד שהוא עוזב! מעשים שבכל יום. האם למנהל יש הצדקה להרגיש תרעומת? גם כאן, אם המלמד הגון ראוי שיתן למנהל התרעה ויודיע לו את כוונתו לעזוב ואולי שיתן למנהל הזדמנות לשפר את התנאים.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 6:14 pm
על ידי קרית מלך
אינני מדבר על מקרה מסויים, בדברי רציתי להציע כיוון חשיבה שונה, כך שאין טעם לדון בדברים שכתבתי כביכול מדובר במעשה שהיה.
הענין כאן הוא העקרון.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 6:27 pm
על ידי זאב ערבות
קרית מלך כתב:אינני מדבר על מקרה מסויים, בדברי רציתי להציע כיוון חשיבה שונה, כך שאין טעם לדון בדברים שכתבתי כביכול מדובר במעשה שהיה.
הענין כאן הוא העקרון.

אני מבין שלא התכוונת על מקרה מסויים, אך הרבה פעמים בכל מקרי החיים אנשים פוגעים זה בזה כאשר פועלים בלי לחשוב ובלי לקחת בחשבון את רגשותיו של האחר. המקרה שהבאת מהמלמד לא דומה כלל וכלל למקרה בפתיחה שבו אדם גרם לשני הפסד ממון צורם (כדבריו), במקרה שלך הפטורין גרמו למפוטר להרגיש שהנה למרות התמסרותו ומה שסבר החינוך הטוב שנתן לילדים זה פוגע בהערכה העצמית של עצמו שהנה אולי הוא לא יוצלח (או משהו כזה) ומה תגיד על כך אשתו המשפחה והחברים והדבר יגרום לו בושה מרובה. אך בדיני ממונות, למרות העוול שבדבר שנעשה לאדם, במקום שיתרעם אולי עדיף שיקבל זאת כעונש וכפרה.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 7:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
ידועים סיפורים מופלאים מגדולי ישראל שהורו לבקש מחילה מפורשת בכל עזיבת שידוך, למרות שגם שם לפעמים יש תירוצים וכו', אבל ידוע שכל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה, ויהודי שמקפיד על יהודי שני - זה "משחק באש", והרבה פעמים - לשני הצדדים (מי שחבירו נענש בגללו - עלול גם הוא להיענש), כמובא כל זה בספרים הקדושים (אצלי גם ש"ס בבלי הוא מהספרים הקדושים, ולא רק ספרי קבלה...).

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 9:32 pm
על ידי קרית מלך
עזריאל ברגר כתב:ידועים סיפורים מופלאים מגדולי ישראל שהורו לבקש מחילה מפורשת בכל עזיבת שידוך, למרות שגם שם לפעמים יש תירוצים וכו', אבל ידוע שכל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה, ויהודי שמקפיד על יהודי שני - זה "משחק באש", והרבה פעמים - לשני הצדדים (מי שחבירו נענש בגללו - עלול גם הוא להיענש), כמובא כל זה בספרים הקדושים (אצלי גם ש"ס בבלי הוא מהספרים הקדושים, ולא רק ספרי קבלה...).


יש מקורות לכך?